Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 90
Porsche je pro buzíky! Říkalo se. Alespoň do chvíle, než přišlo páté NFS. Reálný svět se na pár týdnů stal vycpávkou. Ve škole se nemluvilo o ničem jiném a buzík byl ten, komu nad postelí visel plakát Ferrari. Stali se z nás znalci historie automobilky, horliví diskutéři, kteří nad sklenkou vychlazeného mléka hodiny debatovali o specifikách jednotlivých modelů. Konzolisti měli Gran Turismo 2, my NFS Porsche! Oni měli kvantitu, my kvalitu!

Závodní simulátor je slovní spojení, které ještě před rokem 2000 nedávalo smysl. Závodní hry byly více či méně arkádové a za realistickou závodní hru se považovalo cokoliv, co nemělo na autech namontováno laserová děla. NFS Porsche nicméně závodním simulátorem byl. Navíc perfektně vyladěným. I na klávesnici nebyl problém (s mírnou křečí v ruce) si hru vychutnat. To, co jízdní model nabízel po připojení volantu se zpětnou vazbou, překvapí i dnes, po více než dekádě od vydání titulu.

EA při vývoji hry neuvěřitelně riskovalo, od sázky na jedinou automobilku až po mód kariéry. Předhodit stávajícím hráčům NFS, tedy zavedené značky spojené s arkádovým závoděním v supersportech, hru s fyzikálními zákony, jedinou tovární značkou a nutit je začínat se skutečnými veterány z konce 40. let a pomalu se prokousávat do současnosti, je skoro až neuvěřitelné drzé. Drzé, ale geniální. Jak rádi jsme se plahočili s klonem VW Brouk po venkovských scenériích Normandie při zapadajícím slunci!

Lokace, přes nevelký počet, mají vlastní charakter a silnou atmosféru. Trať v Alpách se svou proměnlivostí prostředí, počasí, sněhem a horskou vesničkou dodnes považuji za to nejlepší, co jsem kdy v závodních hrách viděl. Vzpomínka na labyrint v průmyslové zóně mě naopak stále deprimuje. Ostatní tratě více či méně balancují mezi pohodovou vyjížďkou a techničtějším závoděním. Je věčná škoda, že lokací není více. I přes jejich pozvolné uvolňování v kariéře se brzy okoukají.

Výbornou vlastností hry, je vtáhnutí hráče do světa i mimo samotné závody v kariéře. Nakupování nových vozů, ojetin, jejich oprava, výměna komponentů, změna barevnosti, prohlídka vozů a interiérů, multimediální obsah a samozřejmě třešnička na dortu v podobě módu továrního jezdce, byly možnosti na svou dobu u PC hráčů nevídané a neslýchané. Herní nabídka už nebyla jen tupý seznam herních módů, byla příjemným prostředím, ve kterém se dal čas trávit nejen pasivně.

Páté NFS je dokonalou reklamou a prezentací tovární značky Porsche, encyklopedií, skvělým závodním simulátorem a paradoxně drzou černou ovcí i nejlepším momentem v sérii NFS. Má smysl se ke hře vracet a také se k ní už 15 let vracím. Stačí si vzpomenout, zahlédnout obrázek nebo i přečíst ke hře komentář, abych si dřív nebo později uvědomil, že zasněžená horská vesnička v Alpách na mě a mé čtyřstopé německé sporťáky stále čeká. Porsche není pro buzíky!
+39
  • PC 100
Hned na začátek musím napsat, že tohle je moje nejvíc nejoblíbenější NFS EVER!
NFS: Porsche jsem začal hrát v říjnu 2002. A hned se z toho stala závodní hra mého dětství, silniční hrou dodnes nepřekonaná (rally vévodí Colin McRae: DiRT 2). Takže máme zde hru, kterou hraji od 8mi let dodnes. No dodnes... Nedávno jsem vyhrabal z harampádí staré CDčko a řekl jsem si, že trocha nostalgie neuškodí. A dohrál jsem kampaň na jeden zátah. A nyní si to jako v každém mém komentáři rozeberem

HRA, HRATELNOST

Ach ano. Hned jak jsem tradyten komentář začal psát, přikázal jsem si, že nesmím moc srovnávat s letošními Need for Speed: The Run. Ale bohužel musím. Destrukční model - lepší, jízdní vlastnosti - lepší, možnost úpravy vozidel - lepší a přesto v normách (žádný neony, nitro a podobný blbosti jako Need for Speed: Underground 2). A ty úpravy jsou dobrý. Žádný Kit. Pěkně sání vlášť a já nevim co zvlášť.
Dále tu máme - ach ano, tratě a závody. Vzhledem k množství aut a jejich odlišnostem mi vůbec nevadí, že se dráhy často opakují. Ale zase je dobrá možnost "pozpátku" nebo "zrcadlově". Mapy jsou pěkné a když se to člověk naučí, tak dráhu projede bez bourání. Naučit se dráhy :D Hehe, ještě teď i pamatuju, jak jsem skoro 2 roky s tátou dávali vlastní závody. Vybrala se trať, auto a jelo se. měli jsme na to papír na zapisování. A největší boje byly v Monte Carlo Circuit 5, kde jsme se vzájemně předháněli v rekordech.
Jezdci - Dylan, Steel, Paris, Backlash... Vždycky v jednom a tom samém pořadí, samozřejmě s Karlosem na špici.
Málem bych zapomněl na Factory Driver. Občas pekelně zapeklité úkoly, ale nic co by se s pomocí nevyřešilo :)
Určitě placení za opravy je důležitý. Ne jako v těch novejch, kde to ve 300 napálim do stěny a největší hrůza je, že mě to zpomalí. To u starý verze Turba se to pekelně prodražilo. To auto bylo i na suchu neovladatelný, rychlý to bylo a skákalo. Bum a musim prodávat veterány (což je další obrovské plusko).

GRAFIKA
Na rok 2000 - paráda. Auta vypadají pěkně, model poškození se taky povedl a okolí (obvykle zpixelovaný obrázek) vypadá důstojně.

ZVUKY
Troubit jde, motory mají parádní zvuk a třeba v Auvergne se ozývají zvuky z domácností, Monte Carlo troubí jachty. Já s tim nemám problém.

CELKOVĚ
Moje milovaná hra, která si za pomalu 9 let zábavy 100% jasně zaslouží. hra mého dětství, nesčetné hodiny prosezené ve studené komoře s PC. Tolik vztekání s 914kama a potom nádherný přechod na 944ky, to mi nikdo nevezme.

Pro: Zábava, krása, dětství...

Proti: Dyk to ani bugy nemá :)

+32
  • PC 100
Toto je moje srdcovka v žánru závodních her, během posledních týdnů jsem si hru po letech opět projel a pořád mi má co dát. Dnes už to nejsou takové grafické orgie, jako před 20 lety, ale hratelnost je pořád skvělá.

Když jsem tehdy v květnu 2000, poprvé spustil NFS Porsche, bylo to jako zjevení. Měl jsem sice za sebou pár závodních kousků v čele s The Need for Speed a Formula One Grand Prix, ale to už přeci jen byly trochu zaprášené tituly. Mezi různými sporťáky jsem už odmala obdivoval vozy Ferrari a Porsche a díky této hře se má přízeň překlopila na tu "správnou" stranu :)

Chvíli jsem si jezdil pár závodů s 911 z devadesátých let a kochal se tratěmi, odrazem slunce, a krásnými scenériemi. Pravá zábava však začala až když jsem nastartoval režim Evoluce. Osedlal jsem starou 356 z roku 1950 a vydal se zkoumat dějiny automobilky pěkně na trati. Soupeři mi bylo 7 jezdců, kteří už od začátku měli jasně danou výkonnost, takže vesměs dojížděli na stejných místech (z dnešního pohledu se to může zdát jako zápor, ale tehdy to pro mě představovalo jakýsi řád). Auto bylo samozřejmě pomalé a když jsem to občas na pár vteřin vymáčknul na 120 km/h, tak to stejně byl zážitek. Překvapila mě i jakási "arkádová realističnost", když jsem po nárazu viděl zprohýbané plechy, rozbitá skla, ale hlavně i zhoršené technické vlastnosti vozu, takže mi někdy auto více či méně zatáčelo k jedné straně, nebo bylo zkrátka pomalejší než nerozbité na startu, to jsem do té doby ve hrách nikdy neviděl a v následujících hrách mi to nikdy nepřišlo takhle vypiplané.

Po závodech, ale přišla další oblast, která mě nesmírně bavila, ač to pro někoho může být spíš jen nezáživná repetitivní činnost. Kromě nových aut, která se mi otevírala k nákupu po úspěšných závodech byly v Evoluci k dispozici i auta použitá, a použitá byla často hodně, protože takhle zprohýbané auto po bouračkách jsem já jako závodník moc často vytvořit nedokázal. Vtipné bylo, že některé kusy měly na tachometru najeto 0 km, ale byly to v podstatě totálky, asi spadly při převozu z továrny z kamionu, jinak si to neumím vysvětlit :) Ale kouzlo bylo v tom, že člověk takovou ojetinu, či spíše bouračku, koupil, pár kliky opravil a ihned poté prodal s cca 5-10% ziskem dál, to byl byznys. Občas jsem to vydržel dělat i hodinu v kuse a vydělal jsem tak dost peněz, abych si mohl pořídit každý model, který byl k dispozici, a pak se kochal :)

Takhle jsem si prokládal hraní, jedním závodním turnajem a pak nákupem nově otevřených aut, podle toho jak plynul čas. A najednou někdy v roce 1965 ty starý modely 356, začaly získavát na hodnotě a jejich cena se během pár let několikanásobně zvýšila, takže se mé zásoby aut opravdu vyplatily. Získal jsem i závodní speciál Porsche 550 Spyder, to je taková nádhera a jak krásně jezdí, James Dean se v něm nezabil pro nic za nic :) Ale přišel jiný problém, najednou jsem přestal v závodech stíhat, když jsem v předchozích turnajích většinou bez větších problémů dojížděl na prvním místě, tak najednou mi s vypětím všech sil a jízdou bez chyb nešlo získat víc, než místo třetí. To bylo nemilé, bez internetu, ale naštěstí kamarád poradil, že stačí nakoupit nové závodní součástky, vyměnit za ty sériové a zas mi to najednou šlo, ovšem je zajímavé, že na to hra vlastně vůbec neupozorní, dnes věc nepředstavitelná.

Postupoval jsem hrou a z 356 přesedlal na 911, vyzkoušel pár slepých linií jako např. 914 a 928 a najednou se dostal k moderním strojům v čele s Porsche 911 Turbo z roku 2000, rychlosti už šplhaly k třístovce, soupeři přitvrdili, ale povedlo se mi vše vyhrát a byl to slastný pocit (od té doby jsem ho už 4x nebo 5x zopakoval, to se neomrzí).

Když jsem dokončil Evoluci, zapnul jsem si další režim, Tovární jezdec, projížděl různé soustavy kuželů, testoval nové součástky, špičkoval se s ostatními testovacími jezdci. Bylo to fajn, i když uznávám, že dnes už by to ve hře úplně neobstálo. Multiplayer jsem nevyzkoušel, ale to mě nemrzí, po dokončení hry jsme se s bráchou a strejdou předháněli v nejlepších časech na jednotlivých tratích a to byla taky paráda. Ono vůbec, ty tratě jsou skvělé, každá reprezentuje různé prostředí především ve Francii, nebo Německu, objeví se moře, kopce, déšť i sníh. I soundtrack je geniální, přiznám se, že bych ho nikdy dobrovolně neposlouchal, protože to není něco, co bych úplně vyhledával, ale do hry pasuje naprosto přesně.

Při aktuálním hraní jsem kromě výše zmíněných zkusil i tzv. Klubové závody, které se otevřou až po průchodu hrou a jsou ve své podstatě nepovinné a dřív jsem je téměř nezkoušel, ale i ty jsou parádní, protože se sejde mnohem víc typů aut a matadoři jsou najednou klidně poslední a naopak, to je hodně osvěžující.

Mrzí mě, že za 20 let nevzniklo nic podobného této hře, všude je to jen důraz na realističnost, nebo tuning, ale aby vznikla hra, která by kvalitně zpracovala historii některé světové automobilky (klidně už od roku 1900 dodnes) to ne, a přitom takové Ferrari se úplně nabízí, i Mercedes by byl fajn, nebo, jen si to představte, Škodovka, to by byl sen. Nezbývá než doufat, že ten den přijde. Pak bude na světě líp :)

Pro: Porsche, Evoluce, skoro 100 různých aut, krásné tratě, soundtrack

Proti: Neexistuje podobný nástupce, Tovární jezdec je malinko slabší

+32
  • PC 90
Tak takhle nějak si představuju výbornou závodní hru. Co na tom, že už je stará přes 20 let, pořád se na ni krásně kouká a hlavně se výborně hraje. Díky modu evoluce jsem si postupně zajezdil v historicky reálných modelech značky Porsche, od kolébajících se veteránů po v době vydání nejnovější 911. V modu factory driver jsem pak otestoval své řidičské schopnosti v rozmanitých úkolech. Oba tyto mody jsou výborné a v sérii do té doby nejlepší.

Oproti arkádovému High Stakes představuje Porsche značný posun v audiovizuálním zpracování (v době vydání muselo patřit ke špičce) a přiklání se více na stranu simulace, což v konečném důsledku vytváří velmi zábavný jízdní model, který však dokáže i značně potrápit, především svou přehnanou tendencí ke smykům, což zezačátku může dělat potíže, ale dá se tomu poměrně rychle přizpůsobit a pak si užívat nerušenou jízdu.

Mimo krásná auta musím vyzdvihnout i nádherné tratě a to především ty přírodního rázu, které nabízejí překrásné scenérie. To už ale neplatí o městském Monte Carlu, které je na můj vkus v kariéře příliš často a navíc v 5 takřka identických variantách, Je to však jediná trať, kterou jsem jezdil vyloženě nerad, všechny ostatní jsem si ihned oblíbil.

Oceňuji ten risk EA takto razantně změnit pravidla zaběhnuté série. Nevím, jestli se jim to nakonec vyplatilo a zda prodeje byly dostatečné, nicméně jsem přesvědčen, že dnes už by do takového risku nikdo nešel, což je velká škoda, protože bych si hru podobného ražení v moderní grafice rád zahrál a bylo by mi asi úplně jedno za kterou automobilovou značku by to bylo.

Pro: Porsche, audiovizuální zpracování, tratě, jízda, hratelnost, zábavné herní mody

Proti: Monte Carlo, smyky, chybí split screen

+32
  • PC 90
První a zároveň poslední NFS, který z řady opravdu výrazným způsobem vybočuje. Už jen tím, že je to velká reklama na Porsche. Mimo to byla hra o dost reálnější než její předchůdci a následovníci. Byl tady celkem povedený model poškození (opravdu nejlíp vypadali auta z bazarů připomínající kladivem namlácené popelnice) a i jízdní model byl reálnější.

Hodně mě bavila kampaň, kde jste mám dojem pracovali jako tester Porsche (pekelný začátky na cvičištích), jízdy v noci s policajtama za zadkem a také závody speciálních závodních modelů (ty jsem hrál opravdu dlouho, protože jsem se vždycky v poslední zatáčce zrušil).

NFS5 je hodně podařená, i když do série nezapadající hra, s kterou jsem si ve své době užil hodně zábavy

Pro: Velký výběr Porsche, kampaň, jízdní model a model poškození

Proti: Nevyvážená obtížnost

+26
  • PC 100
Need for Speed Porsche Unleashed bylo odklonem od tradiční série. Docela se proti tomuto dílu zvedla kritika ohledně toho, že můžete řídit pouze jednu značku. Tahle kritika byla naprosto neoprávněná. Sice můžete řídit pouze vozy Porsche, ale díky tomu máte k dispozici nejenom klasickou 911, ale úžasný rozptyl od starých houpavých klasik, přes kabriolety, až k závodním speciálům. K tomu nové typy závodů, které čerpají právě že zaměření na jednoho výrobce.

Grafická stránka hry udělala oproti čtvrtému dílu skok vpřed. Vizuálně působila mnohem lépe, přitom nároky na dobový HW nebyly krvavé. Při pohledu z vozu měl konečně řidič ruce na volantu. A hlavně narozdíl od předchozího dílu mi tento nedělal nikde problémy se spuštěním na HW akcelerací. Grafika dnes samozřejmě trochu zastarala, z vnějšího pohledu sedí za volantem panák, projekce světel je taková kostrbatá, prostředí hranatější... Přeci jen už to není žádná novinka. Zvuk a hudba, jako vše od EA, super.

Ovládání vozu a celkový pocit řízení se opět lehce posunul blíže směrem k větší realističnosti, ale stále se jedná o arkádové závodění, žádný simulátor. Hra není tak rychlá jako byl díl 2 a 3, ale ježdění je zábava a chování vozidel působí uvěřitelně. Pěkně je provedeno houpání u starých klasik.

Nové závodní módy jsou jedním z nejlepšího, co se v sérii NFS objevilo. Tovární jezdec ozvláštnil závody o drobný příběh a úkoly typu výzva, zručnost (kličkování mezi kužely, otočky na ručce), závod s omezeným časem bez poškození vozu atp. Evoluce byla podobná módu kariéra z předchozího dílu, ale vylepšena o postupný průchod historii Porsche. Navíc bylo možno kupovat i ojeté vozy, které byly levnější než "nové" (takhle jsem si vydělával, jelikož koupený starší vůz se dal po opravě prodat za víc, než stála ojetina + oprava). Každou etapu navíc zahájilo video, které příjemně nabudilo zájem. Byla zde i možnost (nutnost, když jste chtěli vyhrát) výkonnostního tuningu (koupě lepší převodovky, odlehčení karoserie atd.). Tuning ale nebyl vizuální, vzhled vozidla šlo upravit pouze barvami + nějakým tím závodním číslem.

Tratě byly povedené, v různém prostředí, takže se neokoukaly. Byly tam i zkratky. Policie v tomto díle byla jen okrajem, obtěžovala při některých závodech, ale zatknout ani zastavit Vás nemohli, ani za ně nešlo hrát. Klasické honičky z předchozích dílů se nekonaly.

Pátý díl byl jedním z nejpovedenějších, nebyl tak rychlý, ale nabídl pořádnou porci zábavy, skvělé nové módy a důkladný náhled na historii firmy Porsche. Je škoda, že není další hra v podobném duchu. Za ten skvělý nápad a provedení musím dát plný počet bodů. Ve své době to byla špička ve všech ohledech, jaké NFS může mít.

Pro: Grafika, zvuk, mód evoluce a tovární jezdec, velké množství vozidel od historie po nové

Proti: Neexistuje nástupce ve stejném duchu

+24
  • PC 95
Pátý díl je podle mého názoru král série, který nebyl dodnes překonán a osobně pochybuji, že ještě někdy překonán bude. Vývojáři z EA Canada po sérii arkádových závodů ikonických sporťáků zejména z let 90. notně zariskovali a vsadili na realističtější model chování vozů a pouze jednu automobilku. O to propracovanější ale hra v obou zaměřeních je. Hru jsem si pořádně užil až v roce 2001, jelikož tátův starý PC měl problém hru rozchodit na 3dfx Voodoo Banshee. Toto mi vyřešil přechod z Windows 98 na Windows XP, respektive s největší pravděpodobností aktualizace ovladačů grafické karty.

Hra obsahuje dva pilotní herní režimy - Evolution (dále jen Evoluce) a Factory driver (dále jen Tovární jezdec). Začal jsem trochu překvapivě Továrním jezdcem a nutno říct, že tento režim notně potrápil moji trpělivost a mé řidičské dovednosti. Jakožto mladý nezkušený bažant nastoupíte do firmy Porsche udělat kariéru továrního jezdce. Čeká vás asi třicet úkolů, kdy zatopíte nejednomu modelu od Porsche tím, že s ním budete například projíždět slalom mezi kužely, provádět otočky o 360 stupňů, 180 stupňů a další věci. Budete třeba i závodit proti svým kolegům z práce. Tovární jezdec je okořeněný dialogy práve s nimi. Jedni jsou přívětiví (zejména ti starší) a slušní a druzí (ti mladší) často přehnaně ambiciózní a neustále do vás rejou. Zajímavým prvkem byl například odvoz ředitele společnosti na vlak, samozřejmě velmi rychle, protože onen vlak odjížděl v řádech minut. Nakonec jsem všechny úkoly zdolal a dostal se na pozici hlavního testovacího jezdce.

Druhý mód Evoluce je defakto více než zdařilý klon Kariéry ze čtyřky. Představuje encyklopedii značkou Porsche, kdy budete závodit od nejstarších veteránů někdy z let 50. až po v době vydání hry nejmodernější 911. Co jsem víc než uvítal byl návrat úsekových závodů z jedničky. Sice pouze v podobě jednoho úseku a ne tří, ale i tak jsem byl víc než uspokojen. Devět tratí nese jména dle skutečných míst (například Normandie, Pyreneje, Korsika, Schwarzwald, Alpy a další) a zbylých pět tvoří varianty závodních okruhů skrz Monako. Jak postupujete evolucí, máte přístup k rychlejším a rychlejším vozům až nakonec dosáhnete na onu tehdy nejmoernější 911. Evoluce prochází třemi epochami. Klasickou, kde budete řídit právě veterány, Zlatou, kde dostanete do vínku nejikoničtější modely z let 70.-90. a nakonec Modení, kde vás čekají ty nejnadupanější Porsche z let 90.. Na konci každé epochy dostanete šanci získat prémiový vůz, obvykle závodní prototypy. Je proto třeba jen vyhrát závod. Obtížnost šla výrazně nahoru. Auta hodně smykují a často si kvůli řízení zadokolek nevystačíte s automatickou převodovkou. Celou hru jsem odjezdil s manuální převodovkou a před zatáčkami si přibrzdil, podřadil. Jako při řízení auta ve skutečnosti. Samozřejmostí je tuning vozidla. Až na několik málo spoilerů ke konkrétním typům aut zde ale hraje prim vylepšování zejména výkonu. A to velmi propracovaně v podobě nakupování lepšího karburátoru, klikové hřídele, odpružení, pneumatik a dalších. A po nakoupení je nezbytná i jejich instalace. Auto poté pojede mnohem rychleji a toto je nutné pro konkurenceschopnost s ostatními jezdci. Demolice zde byla také posunuta na vyšší úroveň. Stačilo jednou narazit ve vysoké rychlosti a bylo po závodě. Auto sice stále jelo, ale zatáčení bylo vyloučené a maximální rychlost výrazně snížena.

Když se zamyslím nad nedostatky hry, napadá mě jen jeden. Můžete řídit jen vozy automobilky Porsche, což někomu vadit může, ale osobně toto beru naopak jako velikou výhodu. Škoda, že EA na podobné téma již nenavázali. Vlastně ještě dvě neduhy ve hře jsou, ale jde spíš o takové malé díry. Pokud se vám nebude dostávat peněz, stačí nakoupit pár ojetých a vybouraných vozů, opravit je a prodat je s lehce nadstřelenou cenou. Obvykle se vždy najde zájemce a můžete si takto vydělat hodně velikou částku. A úplně poslední pihou na kráse je bug, kdy v případě karambolu po ukončení hry odchodem do Windows přímo ze závodu se do hry lze vrátit, a to před zvoraný závod. Může vás to stát akorát startovné, jde-li o první závod z dané skupiny. Kromě těchto třech případů jsem si nevšiml ničeho dalšího hru výrazně kazícího. Vlastně mně ani nevadilo vyřazení módu honění se s policií. S tou budete soupeřit během Továrního jezdce. Hudební doprovod opět fantastický. Funk, elektro, nebo house. Prostě stejné dobové pošušňáníčko podobné tomu ve čtyřce. Takže závodům a nakopání zadku Dylanovi zdar.

Pro: neuvěřitelně detailně propracovaná historie vozů Porsche, mód evoluce a tovární jezdec, manuální převodovka, realistické chování vozů, detailní tuning výkonu, hudební doprovod

Proti: pouze vozy Porsche, neomezený rozpočet peněz, ukončením hry přímo ze závodu vymažete daný závod

+24
  • PC 90
Tento díl Nýdů beru jako poslední z klasické série a mám pro to hlavně dva důvody. Tím prvním je, že je zde na dlouhou dobu naposled pohled přímo z kokpitu vozu, jehož absence v následujících dílech je pro mě nepochopitelná. Tím druhým důvodem je pro mě hudba, která je zde naposled zcela původní. Od následujícího dílu je v sérii Need For Speed hudba převzatá od čím dál tím známějších a provařenějších kapel. Nedocenění umělci jako Saki Kaskas, Jeff van Dyck, Rom di Prisco, Alistair Hirst, Robert Ridihalgh a mnoho dalších však vytvořili v prvních pěti dílech skutečně špičkový hudební podkres a nejinak je tomu i v Need for Speed: Porsche. Díl následující už byl přechodem k nové éře, přestože tam ještě pár původních songů bylo a například tratě a grafika byly ještě ve starém duchu.

Tento díl má jinak perfektně vytvořenou kariéru, specializace pouze na Porsche je skvělá (ačkoliv auta jsou si díky tomu přecijenom moc podobná a člověk si neužije tu pravou změnu vizáže svých miláčků jako v jiných dílech), opravdu podařené tratě (spolu s třetím dílem asi nejlepší) a zajímavý Factory Driver. Přítomnost modelu poškození je potěšující.

Jediné co mi trochu nesedlo, byly jisté aspekty chování vozidla, zejména ten fakt, že auta (pro dosažení iluze realističnosti) smykují při více jak 50% natočení volantu i při rychlostech okolo 30 km/h. V praxi tak člověk s volantem může točit jen o pár stupňů doleva či doprava, jinak dostává hodiny, což příliš nepodporuje dojem z jízdy.
+23
  • PC 85
Porsche 2000 imho převyšuje své kolegy o pořádný kus. Může za to několik věcí:

1)Neuvěřitelné rozsáhlý career mod ve kterém vylepšujete své auto, objevujete nové tratě a zároveň jdete časem takže se dostáváte pořád k novým kouskům. Toto je prostě jedna velká dokonalost která zabere pořádnou porci času. A pokud potřebujete oddech, stačí dovednostní factory driver nebo obyčejný závod.

2)Tím jak se pokrývá půl století vývoje jedné značky také znamená že začínáte se staršími modely a končíte se sportovními auty nového nového milénia. S těmi staršími je to krásná relaxace, projíždíte nádhernou krajinou, užíváte si hudbu a chrochtáte blahem - ano jsem na stará auta, přiznávám se. Naopak s novými přichází dravost, rychlost a adrenalin. Tuto kombinaci nedokázal v jedné hře takto dokonale a přirozeně skloubit už nikdo.

3)Nádherná grafika. Dnešní hráči už se asi budou smát, ale my jsme poprvé mluvili v souvislosti s fotorealističnem o této hře. I když čas ubral na kráse okolního prostředí, modely aut i dnes vypadají velmi dobře. Design menu, filmečky a výběr aut a součástek je taktéž nadčasový, hudba která to dokresluje charakteristická a příjemná.

4)Parádní výběr tratí, přeci je to Porsche, takže zaměření na Evropu (která mi ohledně závodních her dnes docela chybí), navíc co trať to unikát (opomíjím 5 odnoží Monte Carla), který prostě má svůj styl a je dělaný s láskou a řemeslnou pečlivostí. Zmíněné Monte Carlo, Pyreneje, Cote d´Azur, Normandie, Alpy, Autobahn, Schwarzwald, Industriální Zóna, Korsika...z jiných zavodních her sem si toho moc nezapamatoval. Nádherná grafika je zde tak plná obsahu a malebnosti. To se prostě nedá popsat, to se musí hrát.

5)Vyvážený model řízení, na kterém si smlsnou jak arkádoví hráči tak nerdové co chtějí nastavení svého vozu různě nastavovat a porovnávat dopady. Já patřím spíše k tý první, takže tu druhou zas příliš nedocením, jiní však oceňují právě tu druhou složku. S bodem také povedený model poškození.

O pozitivách by šlo napsat mnoho, ale negativa už je horší najít. Prvním trnem v oku je absence splitscreenu. Hra ve dvojici na jednom počítači patřila k hlavním devizám minulých dílů a její absence dělá velkou část z těch strhnutých 10%. Pro některé může být také negativum logická absence vozů jiných značek, kterých bylo v jiných dílech přehršel, nicméně musím říct že hra hodně získala na duši právě svým jednostranným zaměřením. Trošku mi přišlo zbytečný dát na krásné Monte Carlo několik modifikací, místo toho bych radši úplně nové tratě. Teprve z pohledu nových závodních her se dá vytknout i malá interaktivita prostředí nebo příliš do sebe zahledění soupeři.

Pro: mód kariéry, modely porsche po půl století, pohodovost vs dynamika, grafika, tratě, model řízení a poškození

Proti: absence split-screenu, malá interaktivita prostředí, AI nereagující na hráče

+22
  • PC 85
NFS: Porsche 2000 či Porsche Unleashed bylo úplně jiné kafe než ostatní tituly série. Vím, že si tímhle tvrzením asi vysloužím záplavu mínusů, ale bohužel si dovolím konstatovat, že pro mne od tohoto dílu šla série NFS od desíti k pěti. Respektive ke komerčnosti a arkádovému stylu (ale v jiném smyslu než první čtyři tituly), který pro mě už postrádá ono původní kouzlo. Jednalo se opravdu o simulátor na slovo vzatý, realismus byl úplně někde jinde než u předchozích (i pozdějších) dílů. Celou kariéru jsem odehrál na volantu, což byl docela zážitek. V módu kariéra, respektive evoluce, jsme se postupně propracovávali od roztomilého baculatého a rozkolébaného Porsche 356, přes škaredou hranatou krabici Porsche 914 až po první 911ky a ještě dále. Systém poškození byl posunut podstatně dále, takže si hráč opravdu musel dávat pozor na sebemenší odření laku či promáčknutí karosérie, nedej bože čelního nárazu a odrovnání motoru atd. Hře to opravdu dodalo zcela nový rozměr. Takže závěrem bych podotkl, že se hra zcela liší od zbytku série, ale podle mého názoru v dobrém a originálním slova smyslu.

Pro: realismus, mód evoluce

Proti: odklon od ducha série

+21 +22 −1
  • PC 90
Tahle hra baví, a to hodně. Hodně dobrý byl systém nákupu aut. Koupili jste auto a za 20 let auto stouplo na ceně. Povedená kariéra testovacího pilota automobilky byla taky povedená a pekelně těžká. Hra měla celkem propracovaný systém poškození a za opravy se platilo, takže jste se snažili jezdit opatrně. Nicméně aspoň to nebyly závody betonových aut, jako jiné nýdy. Za již zmiňované peníze jste si mohli auto vylepšit či obarvit. Takže vlastně takový tuning. Hra není ani, pro nfs typycké, arkádová. Jednotlivá kola byla udělaná pěkně a byla tam řada zkratek.
Se soundtrackem se tam dalo taky pohrát, ale možná se pletu.
Další bezvýznamné plus je v tom, že lze do hry vložit svoji fotku, takže jste závodili za svůj ksicht.

Kdo má rád Porsche, ať si zahraje, hra mu ukáže řadu modelů této automobilky. Skvělá hra.

Pro: Porsche, systém poškození, kariéra, bazar vozů.

Proti: Některé PC měly se hrou problémy, ale už nevím proč.

+20
  • PC 90
Pár dnů poté, co vyšlo NFS Porsche (a poté co jsem si zjistil, který z kamarádů hru sehnal, ehm...) mě chytil strašlivý imaginární moribundus, který mě donutil na 2 týdny opustit milovanou školu, ale zároveň mi nezabraňoval prosedět celé dny u pc a pilovat historii značky Porsche. Jojo, tolik jsem se na hru těšil, že jsem si drobně zapodváděl.

Jako první jsem se pustil do kariérního módu Evolution. Od nádherné 356 po první 911 to bylo jednoduché, soupeři dělali jen křoví a já jim naděloval i půl minuty. Jenže pak došlo na 914 a nastal první šok. Dyť ten krám hnusnej hranatej vůbec nejede! Jakto že mi všichni ufrnknou hned na startu? Proč jde to auto do smyku jednodušeji, než rallye speciály na sněhu (ale to je bohužel výsada všech aut)? Mno nic, budeme muset těžce vydělaný penízky utratit do vylepšení - to je hodně detailní a má opravdu vliv, velký palec nahoru.

Hra přitom odměnami za vyhrané závody poměrně šetří. Už v první kategorii se stalo že i když jsem vše vyhrál úplně v klidu a za opravy neutratil prakticky nic, nemohl jsem si dovolit to nejlepší auto, co bylo k dispozici - a nezbytné pro další závody. Ale to nepovažuju za negativum. Nutí to hráče jet čistě a ne od svodidla ke zdi, jako bylo zvykem u předchozích dílů. Auto se dokáže ničit velice ochotně a opravy nepatří k nejlevnějším. A když je nejhůř, nezbyde nic jiného, než prodat některé ze starších aut. Tady se mi líbil příjemný detail, že auta postupem času získávají na hodnotě a některá velice výrazně. Samozřejmě je možné si koupit i ojetinu, ale ve většině případů se to úplně nevyplatí, protože co ušetříte na koupi, to vrazíte do oprav - jako v reálu :-)

Postupem v kariéře se odemykají i další tratě. Líbí se mi pomyslný návrat k prvnímu dílu, kdy se opět jezdí z bodu A do bodu B, okruhy jsou pouze v imaginárním Monte Carlu. Takže v momentě, když už znáte Pyreneje, Normandii a Azurové pobřeží nazpaměť, vytasí hra první část toho nejlepšího - Korsika a Schwarzwald patří rozhodně k těm krásnějším tratím ve hře a nejsou tu už jen zkratky, ale rovnou i alternativní trasy, takže ji nikdy nemusíte jet stejně. Zone Industrielle je zase pěkně záludná a rozsekal jsem tam historicky nejvíc aut.
A poslední část kariéry předvede to nejkrásnější a to jsou Alpy, Autobahn a Auvergne, kde se sice na trať krásně kouká, ale díky uzounkým uličkám v městečku je to o snaze nepřijet do cíle na hadry.

A pak je ti ještě dráha testovacího jezdce, kdy se plní úkoly jak na tratích, tak na testovacím okruhu a za některé z nich bych autory pověsil za vejce do průvanu. Namátkou neblaze proslulý úkol se se dvěma 180° otočkami mezi kužely a ještě na čas. Hra mi totiž nejméně milionkrát tu otočku neuznala a klávesnice už se div neloučila s ostatními periferiemi s vidinou odchodu do křemíkového nebe. Proto jsem tuto část hry tenkrát opustil a s vypětím všech sil dohrál teprve před pár lety. Další náplň už je jen quick race a knockout. Ale potěší krásně zpracovaná encyklopedie všech aut, které jsou ve hře. Tohle EA vždycky šlo.

Hratelnost musela být pro hodně lidí pěkná facka. Auta se chovala na svou dobu realisticky a nebyla přilepená k silnici. Brzda přestala býti sprostým slovem, bez ní to tu prostě nejde. Jenže nic není dokonalé, takže brzda má jedno velké úskalí - stačí lehký ťuk a auto jde okamžitě do smyku, který se jednak prakticky nedá uřídit a končí nárazem a pak ten smyk je dlouhý několik kilometrů. Tady se to s pokusem o realismus trochu přehnalo, protože v 80km/h tohle prostě žádné auto neudělá, pokud není na ledu. Tohoto efektu se naštěstí dá částečně zbavit vhodnou úpravou auta, ale u nejstarších aut to ještě nejde, takže tam se plave po silnici vesele.

Po grafické stránce tenkrát hře nešlo skoro nic vytknout (ale dnes už by se dalo), vypadala parádně. Jak tratě, tak auta - tedy auta zvenčí. Bohužel palubní desky jsou opět rozmazané humusy stejně jako v předchozích dílech. Divím se, že tohle si chlapci ze Stuttgartu lépe nepohlídali, tehdejší PC by to určitě utáhly. Stejně tak nic moc působily děsivě rozmazané textury pozadí trati. A ještě jedna věc mě zarazila, některé objekty ve hře jsou proporčně obrovské oproti okolí, hlavně domy.

Jak jsem velebil soundtrack u předchozích dílů, tak tady budu velebit ještě víc. Závodní část je ještě našlapanější (a lze si vybrat, které skladby mají hrát a které ne), v menu je to jedna pohodovka vedle druhé a konkrétně skladbu Warm Storage, které se náhodně spustí po vyhraném závodě, doslova zbožňuju (jen škoda, že není delší). Bohužel to byla poslední hra ze série NFS, která měla soundtrack "na míru". Zvuky aut jsou standardně kvalitní, tady si není na co stěžovat.

I přes moje brblání výše považuju NFS Porsche za jeden z nejlepších dílů série. Strávil jsem s hrou moře času a je to další z těch, ke které se pravidelně vracím. Hej, EA! Remaster?

Pro: Soundtrack, množství vozů, encyklopedie, detailní vylepšování aut, krásné tratě

Proti: Některé úkoly ve Factory driver, opět humus palubky, neuříditelné smyky, divně přerostlé objekty

+20
  • PC 100
Většinu závodních her si zahraji jednou a některé ani nedohraji, nebo dohraji jenom kvůli samotnému dohrání (NFS Underground 2). Postupně se totiž hra stává monotóní, protože se jezdí stále na stejných tratích a dochází jen k výměně aut, popř. ke změně jejich vzhledu a výkonu. Vrcholem všeho u novějších závodů je nerozbitnost aut, a tak nevadí (z hlediska poškození) drhnutí o svodidla, narážení do soupeřů nebo dokonce převrácení na střechu.

Všechny tyto nedostaky v NFS 5 nenajdete. Tratě, které jsou velmi povedené, se zde vykytují ve větším množství a většina z nich se dá projet více způsoby. Vozy nejsou nerozbitné, přičemž samotné poškození má vliv na jízdu vozidla a po závodě na stav Vaší peněženky:) Jsou tu tři módy: Quick Race, což je starý známý závod, dále Evoluce, kde se také vyřádíte v závodech, ale již s vlastními vozy, které si vylepšujete a nakonec Tovární jezdec, kde testujete upravené modely pro automobilku Porsche. V Evoluci si můžete koupit vozy z autobazaru a jejich opravou a následným prodejem si společně se závody vydělat na vozy nové nebo na jejich vylepšení. Další výhodou v Evoluci je růst cen vozů starších ročníků podle toho v jakém roce se zrovna nalézáte.

"Poršata" se dají za nějaký ten čas okusit znovu a já sám si je někdy v budoucnu zahraji, i když jsem tak učinil už asi pětkrát.

Pro: systém poškození, velké množství tratí, autobazar, tři módy a znovuhratelnost

Proti: neexistence dalších podobných závodní her

+18 +19 −1
  • PC 100
Pátý díl této legendární závodní série je hrou mého dětství, strávil jsem u něj spoustu času. Tento titul jsem vyhrál v nějaké soutěži roku 2002, strašně moc jsem se tehdy těšil až si ho nainstaluji. Protože hra byla v angličtině a mně tehdy bylo 6 let tak jsem jí vůbec nerozuměl, při prvním spuštění jsem klikl na mod Factory driver. Pátý díl NFS mě hned na první pohled zaujal vynikající grafikou, celkem reálnými jízdními vlastnostmi vozů a ozvučením. Titul má téměř dokonale zpracovanou kariéru, úkoly v modu Factory driver taktéž výborné ( dlouho mi trvalo než jsem pochopil jak správně udělat otočku o 360° ), dále moc pěkné menu, vše je přesně tam kde má být. Tratí je zde sice málo, ale zato jsou výborně zpracované a docela dlouhé + obsahují pěkné zkratky. Technické zpracování je na vysoké úrovni, prezentace vozů Porsche provedena taktéž výborně. Jako jediný zápor vidím hudbu a dál už nic. Na časy strávené u tohoto vynikajícího závodního simulátoru nikdy nezapomenu a vždy se k němu rád vrátím.

Pro: zábava, technické zpracování, ovládání vozů, tratě, malé HW požadavky, kariéra, factory driver, bonusové vozy

Proti: hudba

+17
  • PC 65
Když se někde někdo ptá hráčů série Need for Speed, jaký díl je podle nich nejlepší, nejčastější odpověď je Porsche 2000. Mě ale tento díl v době vydání moc nezaujal, nyní jsem mu dal ještě jednu šanci a z mého hodnocení je asi jasné, že se mu to nepodařilo ani tentokrát. Proč tomu tak je se pokusím popsat v následujících odstavcích.

V prvé řadě musím říct, že nejsem moc fanoušek do aut. Respektive auto řídím, rád si ve hrách zazávodím, ale autům obecně moc nerozumím, nezajímám se o ně a nejspíš i proto neocením zaměření na jednu značku a všechny její modely z dané éry. Samozřejmě chápu, že pro ty, co se o auta zajímají to může být super si prohlédnout a vyzkoušet různé modely Porsche napříč několika érami, mě to ale nijak extra nenaplňuje.

Spousta lidí u této hry vyzdvihuje reálný jízdní model, no mně osobně dělaly smyky obrovské problémy. Ze začátku hraní byl okamžik smyku prakticky jistotou toho, že půjdu do hodin. Přitom v jiných hrách, včetně ostatních dílů NFS jsem takové problémy neměl. Celkově mi tak to smykování přišlo až přehnané a trvalo mně hodně dlouho, než jsem si na něj pořádně zvykl.

Horší je to ale podle mě s fyzikou okolí. Dost často se mi stávalo, že najetí do okraje tratě (zeď, nebo hrazení) je taková loterie. Někdy mě to prakticky na místě zastaví, jindy mě to dostane do hodin, ale jindy mě to za cenu mírného poškození ale zato skoro v plné rychlosti hodí zpátky na trať. Tento trik je obzvlášť efektivní, když ve finální fázi dojíždím soupeře, který si přibrzdí před zatáčkou a já kolem něho proletím a hrazení zatáčky mě hodí v plné rychlosti za zatáčku a já jedu vesele dál.

Divné jsou situace, kdy například těsně míjím nějaký šutr, tak místo aby mě to škráblo, poškodilo auto a já jel dál, tak mě to hodí o devadesát stupňů a zastaví. Něco podobného se mi často stávalo i při kontaktu s jiným autem, akorát on jel v pohodě dál, prakticky se ani neodchýlil ze svého směru, zatímco já jsem dostal hodiny.

Poškození auta mi občas přijde taky svým způsobem divné. Na jednu stranu je super, že když auto převrátím nebo nějak víc poškodím, tak se poškození projevuje i v horším řízení, ale přijde mi, že tohle se moc netýká soupeřů. Několikrát se mi totiž stalo, že jsem soupeře navedl na čelní střet s jiným autem, kdy doslova udělal piruetu ve vzduchu. Jenže on mě za chvíli po mých hodinách v zatáčce v pohodě dojede a zatáčky vybírá stejně jako předtím.

S tratěmi jsem měl ze začátku taky problém, hlavně s jejich vzhledem, který je oproti předchozí čtyřce na můj vkus takový vybledlejší, ale po čase jsem si zvykl. Naopak hodně oceňuji, že se mnohem častěji závodí ve stylu jeď z místa A na místo B. Navíc jsou v oblasti i různé tratě, které pak mají často i nějaké větvení, takže je možné taktizovat a vybrat si lepší variantu. Škoda, že není možné si během závodu v pauze prohlédnout mapu a promyslet si, kudy pojedu. Je potřeba danou trať znát a nebo prostě jen improvizovat dle mini mapy. Co mi ale hodně vadí je, že s daným závodem je na pevno spjaté počasí a denní doba, což se v minulých dílech dalo přepínat.

Co mi taky nevyhovuje je AI ostatních závodníku a dopravy. Předně, většina závodů v herních modech jsou hodně o tom nedělat chyby, což mi vzhledem k mému neumu vyrovnávat smyky dělalo hodně problémy. Na jednu stranu je to fajn, protože to tak působí reálněji a chápu, že to takto řadě hráčům vyhovuje. Mně bohužel ne a spíš jsem se díky tomu jen nervoval. AI dopravy mi přijde taková prkenná, často se mi stávalo, že do mě v okamžiku předjíždění prostě najeli, což bylo obzvláště příjemné v test drive modu, kdy jsem musel dojet na čas bez jediného škrábnutí. Nakonec jsem ani nepochopil AI policie. Zaprvé absolutně netuším, jestli po mně jdou nebo ne. Nijak zvlášť se mě nesnaží chytit nebo zastavit, často se mi stalo i to, že mě prostě s houkačkou předjeli a jeli s nezájmem dál. Prostě celkově působí divně a než tam mít takový polotovar, tak je tam neměli dávat raději vůbec.

Hraní jsem začal módem test driver, což je v NFS sérii příjemná novinka. Taky jsem tak nějak doufal, že se díky tomu pořádně naučím ty proklaté smyky, což se nakonec tak úplně nestalo. Jednotlivé mise jsou zajímavé, líbí se mi jak se to postupně střídá. Někdy se dělají smyky, jindy se jezdí mezi kužely, nebo přesun na rychlost s minimálním poškozením. Co mi tu ale fakt chybělo byl nějaký tutoriál, jak ty smyky pořádně kontrolovat, jak dělat správně 180 stupňové otočky, apod. To vše jsem si musel nakonec nastudovat pomocí videí na youtube, sám bych to absolutně nedal. Jinak jsem byl ale s módem spokojen.

Mnohem zábavnější mód je potom Evolution neboli kariéra, i když i zde jsem musel překračovat celou řadu klacků, které mi hra házela pod nohy. V prvé řadě je to vylepšování auta. Fakt, že se daná součástka musí po zakoupení taky nainstalovat do auta v jiném menu, jsem zjistil až po několika závodech. Samotný výběr vhodných součástek je pro mě jako někoho, kdo autům nerozumí, absolutní horor. U většiny součástek tak vůbec netuším, co to je, k čemu to slouží a hlavně jaký to má efekt na výkon auta. Nějaký ukazatel by se zde šiknul. Stejně tak je hrozně pitomé to, že při nákupu vůbec netuším, jestli tu danou součástku už náhodou nemám, takže se mi často stalo, že jsem si něco koupil za nemalé peníze zcela zbytečně. Zlaté upgradování výbavy ve čtyřce, kde to bylo jednoduché a hlavně zcela jasné. Úsměvné pak bylo to, že jsem během závodění rychle zjistil, že cokoliv kromě nejvyšších/nejdražších součástek nemá smysl mít, protože bez nich můžu na rozumné umístění rovnou zapomenout.

Nakupování a prodej aut působí na první pohled fajnově. Blbý je, že si toho auta bohužel moc neužiju, protože další závody už obvykle vyžadují jiný typ auta. Vrcholem bylo, že jeden závod vyžadoval konkrétní zmíněný typ auta (Carrera RS 2.7), které jsem měl, ale i tak mě hra nechtěla pustit do závodu. Problém byl v tom, že jsem dané auto získal jako výhru v jednom z předchozích závodů. Takže jsem musel koupit přesně to samé auto, znova ho vybavit a pak to už najednou šlo. To bylo slušné WTF, protože tento detail mi hra samozřejmě neřekla, ale musel jsem si to vygooglit.

Co je taky hodně pitomé je nezobrazování nějakých mezivýsledků rozjetých turnajů, respektive, ony se zobrazují, ale pouze na konci daného závodu. Když odjedu jeden závod a další den chci pokračovat z prostředka turnaje, tak už vůbec netuším kolik mám bodů já, kolik soupeři a tak nemůžu například nějak taktizovat, ve smyslu "stačí mi dojet druhý, tak nemusím tolik riskovat".

Pak je sice super, že si můžu nastavovat pneumatiky na sucho nebo do mokra/sněhu, ale možná by bylo fajn před závodem někde zmínit, že prší nebo je sníh. Jak jsem už psal výše, stav počasí je nejspíš dán tratí a pokud neznám z hlavy názvy tratí, kde prší nebo sněží, tak mám prostě smůlu. A nebo tyto informace jen neumím v menu hledat, to je taky možné.

Abych tu ale jen pořád do této hry nekopal, závodění bylo po čase fajn a postupně jsem dostal pod kontrolu i to smykování a na většinu neduhů jsem si zvyknul. Nic to ale nemění na faktu, že jsem se při hraní spíše rozčiloval, než abych se u hry bavil. Holt tato hra není pro mě a asi mi víc vyhovuje závodit především na pohodu než na nervy a proto jsou pro mě vhodnější přeci jen více arkádovité závody, jako třeba v případě vynikajícího čtvrtého dílu.
+17 +19 −2
  • PC 90
Nejlepší závody co kdy vyšly na PC, nebo-li minimálně v roce 2000 a zároveň vůbec nejkomplexnější Need for Speed, co spatřilo světlo světa! To byl a stále je, pátý díl Porsche Unleashed. Zejména zásluhou propracovaného realismu a řadě věcí mimo závodění, které šlo v menu provádět. Ať už se jednalo o servis, nákup, popř. prodej ojetin a z toho plynoucí zacházení s vyhranými penězmi z absolvovaných turnajů. Ty sice nedisponovaly dostatečným počtem prostředí, ale díky pravidelnému střídání a měnění podmínek daného závodu, vysokému počtu dostupných vozů a skinů, to naštěstí vůbec nevadilo. Neboť radost s motivací a zábavou dosahovaly strmé úrovně po většinu závodění v libovolné ze čtrnácti tratí.

Jež se dělily do několika herních módů, Factory Driver – čili tovární jezdec, a Evolution – jdoucí ve šlépějích historie automobilky Porsche a jí vyrobených modelů dané éry. Poslední možnost skýtal režim Single Player – tedy jeden hráč. Obsahující všechny odjeté tratě, ve třech typech plně nastavitelných závodů + navrch získaná bonusová vozidla, řízených v Továrním jezdci pronásledující policií. Zatímco prvně zmíněný mód umožňoval zažít kariéru testovacího jezdce v barvách proslulé značky, s různorodými a hodně obtížnými úkoly. Ve druhém se dal okusit dostatek více či méně užitečných aut, v nápaditých soutěžích napříč třemi dlouhými érami.

Poskytující poměrně věrohodný zážitek z jízdy. Strategii jak v ní uspět a vyhrát, případně dojet do třetího místa, představovalo pečlivé vybrání nejvýkonnějšího auta a jeho následné dovybavení lepšími součástkami. Jedině tak nebyl problém s ostatními závodníky držet tempo. Nicméně pouhé zakoupení součástky nestačilo, nutné ji bylo i nainstalovat a až pak se na výkonosti vozidla projevila. Svůj účel taktéž mělo poškození plechu, spolu s jinými důležitějšími částmi a tím ztíženěji se to projevilo dojetím do cíle. Výsledek se poté projevil zaplacením mastné ceny za opravu. Ale vzhledem k tomu, že se dal vydělat až milion, to nepředstavovalo důvod ke skončení na mizině.

Proto se nabízelo utrácení za nejdražší bonusová auta, s nimiž měl dále hráč příležitost závodit v závěru každé etapy a nepodařilo se mu nad nimi zrovna zvítězit. Každé Porsche disponovalo možností jej řídit z několika přítomných kamer. Nejpraktičtější se samozřejmě ukázala ta klasická, zpoza vozu, občas ale nešlo jinak a ke slovu přišly i ty další. Takhle kličkovat mezi kužely na klikaté dálnici, být dostatečně soustředěný a neudělat žádnou chybu, znamenalo z pohledu řidiče jedinou a účinnou variantu zaručující úspěch. Pocity z vítězství a euforie následně nebraly konce.

Nejen u těchto pocitů zůstalo. Častokrát docházelo k bouračkám, ať už způsobeným schválně nebo neopatrností, jichž se s oblibou zúčastňovali i protihráči! Vskutku památný okamžik, v této souvislosti, nastal při zaváhání řidičova kolegy z módu Factory Driver. Jenž ho vyzval na výzvu „kdo s koho“ a chvástal se před začátkem řečmi o tom, že bude těžké ho porazit. Jaké ale bylo jeho překvapení, když to krátce po startu machrující Billy napálil v první zatáčce do protijedoucího nákladního auta, jelikož jeli oba v ostrém provozu. Tím pádem už po zbytek této výzvy nedělalo testovacímu jezdci potíže úspěšně dojet a ono chvástání ztratilo smysl.

Ten naopak mělo využívání různých zkratek a alternativních cest mimo vyznačenou trasu. Což dokazovaly tratě ve Švýcarsku, Alpách, Normandii, Auvergne a na dálnici. K dobru věci rovněž přispívalo časté přerážení dopravních značek a jiných objektů. Následně pozorovaných ve zpětném zrcátku, při odlétávání o několik metrů dál. Pouštění replayů a focení screenshotů už pak bylo jen třešničkou na dortu. Toho, co vše tato skvělá závodní hra nabízela.

Pro: Dostatek realismu, aut a možností se vyřádit na obsahu hry celkově.

Proti: AI protihráčů mohla být přece jen větší. S rychlým fárem nečinilo potíže jim ujet, a to i na Experta.

+16 +21 −5
  • PC 85
Za mě dosud nejlepší díl ze série. Výborná grafika, skvělé oba módy, lokace, obtížnost tak akorát.

Pro: Grafika, hratelnost, zvuk

Proti: Opakující se lokace

+4 +8 −4
  • PC 70
Poslední díl Needů, pro který se ještě moc nehodila ona nálepka s nápisem 'dojná kráva'. Ale ruku na srdce, velkou část kladných dojmů, vážící se k 'Porškám', přisuzuju neokoukanosti a nostalgii - bezesporu se jedná o pěkné závody, avšak takových je tu dnes spousta. Hratelnost spíše průměrná, ale pěkné tratě, pěkné auta (to je ale překvapení) a kdysi velmi solidní poměr grafika/výkon. Prostě a jednoduše důstojný hold německé automobilce, ovšem nic 'uměleckého', jak je dnes v módě tvrdit.
+2 +6 −4
  • PC 60
Docela zajímavej jízdní model. Trochu mi to tím připomínalo Viper Racing a karierou Most Wanted, kde začínáte na slabších autech a další si musíte koupit nebo odemknout. Nicméně celkově je to trochu nudný ježdění. Dal jsem pár kol a nemám potřebu se k tomu vracet. Grafika taky není nic moc. Třeba takový Rally Championship, který vyšlo ve stejným roce, vypadá i dnes dobře. To bude asi všechno, co jsem k tomu chtěl napsat. Víc dojmu z hry nemám!
-1 +5 −6