Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.
Petr K. • 40 let • ČR - kraj Praha

Komentář

Přejít na komentáře

Need for Speed: Porsche 2000

  • PC 90
Pár dnů poté, co vyšlo NFS Porsche (a poté co jsem si zjistil, který z kamarádů hru sehnal, ehm...) mě chytil strašlivý imaginární moribundus, který mě donutil na 2 týdny opustit milovanou školu, ale zároveň mi nezabraňoval prosedět celé dny u pc a pilovat historii značky Porsche. Jojo, tolik jsem se na hru těšil, že jsem si drobně zapodváděl.

Jako první jsem se pustil do kariérního módu Evolution. Od nádherné 356 po první 911 to bylo jednoduché, soupeři dělali jen křoví a já jim naděloval i půl minuty. Jenže pak došlo na 914 a nastal první šok. Dyť ten krám hnusnej hranatej vůbec nejede! Jakto že mi všichni ufrnknou hned na startu? Proč jde to auto do smyku jednodušeji, než rallye speciály na sněhu (ale to je bohužel výsada všech aut)? Mno nic, budeme muset těžce vydělaný penízky utratit do vylepšení - to je hodně detailní a má opravdu vliv, velký palec nahoru.

Hra přitom odměnami za vyhrané závody poměrně šetří. Už v první kategorii se stalo že i když jsem vše vyhrál úplně v klidu a za opravy neutratil prakticky nic, nemohl jsem si dovolit to nejlepší auto, co bylo k dispozici - a nezbytné pro další závody. Ale to nepovažuju za negativum. Nutí to hráče jet čistě a ne od svodidla ke zdi, jako bylo zvykem u předchozích dílů. Auto se dokáže ničit velice ochotně a opravy nepatří k nejlevnějším. A když je nejhůř, nezbyde nic jiného, než prodat některé ze starších aut. Tady se mi líbil příjemný detail, že auta postupem času získávají na hodnotě a některá velice výrazně. Samozřejmě je možné si koupit i ojetinu, ale ve většině případů se to úplně nevyplatí, protože co ušetříte na koupi, to vrazíte do oprav - jako v reálu :-)

Postupem v kariéře se odemykají i další tratě. Líbí se mi pomyslný návrat k prvnímu dílu, kdy se opět jezdí z bodu A do bodu B, okruhy jsou pouze v imaginárním Monte Carlu. Takže v momentě, když už znáte Pyreneje, Normandii a Azurové pobřeží nazpaměť, vytasí hra první část toho nejlepšího - Korsika a Schwarzwald patří rozhodně k těm krásnějším tratím ve hře a nejsou tu už jen zkratky, ale rovnou i alternativní trasy, takže ji nikdy nemusíte jet stejně. Zone Industrielle je zase pěkně záludná a rozsekal jsem tam historicky nejvíc aut.
A poslední část kariéry předvede to nejkrásnější a to jsou Alpy, Autobahn a Auvergne, kde se sice na trať krásně kouká, ale díky uzounkým uličkám v městečku je to o snaze nepřijet do cíle na hadry.

A pak je ti ještě dráha testovacího jezdce, kdy se plní úkoly jak na tratích, tak na testovacím okruhu a za některé z nich bych autory pověsil za vejce do průvanu. Namátkou neblaze proslulý úkol se se dvěma 180° otočkami mezi kužely a ještě na čas. Hra mi totiž nejméně milionkrát tu otočku neuznala a klávesnice už se div neloučila s ostatními periferiemi s vidinou odchodu do křemíkového nebe. Proto jsem tuto část hry tenkrát opustil a s vypětím všech sil dohrál teprve před pár lety. Další náplň už je jen quick race a knockout. Ale potěší krásně zpracovaná encyklopedie všech aut, které jsou ve hře. Tohle EA vždycky šlo.

Hratelnost musela být pro hodně lidí pěkná facka. Auta se chovala na svou dobu realisticky a nebyla přilepená k silnici. Brzda přestala býti sprostým slovem, bez ní to tu prostě nejde. Jenže nic není dokonalé, takže brzda má jedno velké úskalí - stačí lehký ťuk a auto jde okamžitě do smyku, který se jednak prakticky nedá uřídit a končí nárazem a pak ten smyk je dlouhý několik kilometrů. Tady se to s pokusem o realismus trochu přehnalo, protože v 80km/h tohle prostě žádné auto neudělá, pokud není na ledu. Tohoto efektu se naštěstí dá částečně zbavit vhodnou úpravou auta, ale u nejstarších aut to ještě nejde, takže tam se plave po silnici vesele.

Po grafické stránce tenkrát hře nešlo skoro nic vytknout (ale dnes už by se dalo), vypadala parádně. Jak tratě, tak auta - tedy auta zvenčí. Bohužel palubní desky jsou opět rozmazané humusy stejně jako v předchozích dílech. Divím se, že tohle si chlapci ze Stuttgartu lépe nepohlídali, tehdejší PC by to určitě utáhly. Stejně tak nic moc působily děsivě rozmazané textury pozadí trati. A ještě jedna věc mě zarazila, některé objekty ve hře jsou proporčně obrovské oproti okolí, hlavně domy.

Jak jsem velebil soundtrack u předchozích dílů, tak tady budu velebit ještě víc. Závodní část je ještě našlapanější (a lze si vybrat, které skladby mají hrát a které ne), v menu je to jedna pohodovka vedle druhé a konkrétně skladbu Warm Storage, které se náhodně spustí po vyhraném závodě, doslova zbožňuju (jen škoda, že není delší). Bohužel to byla poslední hra ze série NFS, která měla soundtrack "na míru". Zvuky aut jsou standardně kvalitní, tady si není na co stěžovat.

I přes moje brblání výše považuju NFS Porsche za jeden z nejlepších dílů série. Strávil jsem s hrou moře času a je to další z těch, ke které se pravidelně vracím. Hej, EA! Remaster?

Pro: Soundtrack, množství vozů, encyklopedie, detailní vylepšování aut, krásné tratě

Proti: Některé úkoly ve Factory driver, opět humus palubky, neuříditelné smyky, divně přerostlé objekty

+20