Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

@Red (17.12.2022 20:46): Mě obecně vždy bavily víc ty starší , pomalejší vozy a platí to asi i u jiných her, jakmile se musí chytat každá desetinka reakce v naprosto předimenzovaných vozech, tak mě to závodění přestalo bavit.
@endura (17.12.2022 19:07): No to máš recht, na tom videu to vypadá dobře, alpy byly relativně pomalá technická trať a ten člověk to umí. Ale právě s nějakým novým autem jsem ty pasáže a la doly nebo les absolutně nestíhal.
@Red (17.12.2022 12:01): Nejedná se jen o plynulé zatáčení ale taky o plynulé zrychlování a brzdění. I když je to již téměř 20 let, vzpomínám si na těžce zvladatelné bestie s rokem výroby cca od 1976 do 1980 ve Schwarzwaldském lese, tam jsem si říkal "co já bych dal za volant" :-)

Tomuhle pánovi to s volantem jde velice hezky.
@rikuhahl (16.12.2022 10:56): Toto jsem uvedl jako možnou negativitu, která může od hry odradit nenávistníky značky Porsche. Sám beru jedinou automobilku ve hře jako výhodu a rovněž souhlasím, že je velká škoda nenavázání dílem zaměřeným třeba na BMW. To by se po prodejích zaprášilo.

@endura (16.12.2022 13:33): Na volantu jsem hrál snad jen dvakrát a krátce. Jejich ceny se mi zdály vždy šílené. Bohužel.
@DEU (komentář): Hru jsem dokončil dvakrát s automatem a spíše jsem měl problém s tím, že mi chyběl volant. V letech 2002/2003 byly kvalitní volanty k PC mimo moje finanční možnosti. Zatáčení bylo tak nechutně trhané když jsem hrál na klávesnici. Jo, a myslím si, že kvůli tomu, že jsem hrál na klávesnici a ne na volantu, jsem ani raz nevyhrál placku 935 Moby Dick na konci zlaté éry.
@ajne (10.12.2021 07:20): respekt je na místě, nejde totiž o nic jiného než o Tvůj (a Té posádky min.) život. :)
Vím, o čem mluvíš, když jsem lítal v 96 na Blaníkovi taky jsem měl respekt abych se nezabil při startu nebo přistání, respektive v zatáčce u které se většina pilotů zabije když ukazuje dole na zemi sousedům a rodině jak umí lítat. Akorát tam nešlo moc šlápnout na plyn, respektive šlo při téměř střemhlavém letu, což není úplně cool pocit letět proti zemi. :)

Každopádně na reálném závodění/lítání je blbé, že máš na rozdíl od toho virtuálního jen jeden pokus. Jak to nevyjde, následky mohou být tragické. Mám známou co jezdí s Škoda 110 veteránské závody. Říká, že jezdí na pohodu, obvykle na posledním místě. Ale nutno dodat, vždy dojede do cíle ve stavu v jakém obvykle na startu začala. :)

Pokud máš rád rally, naskoč rovnou do WRC9, nebo lépe WRC10, tam jsou teprve dlouhé tratě. :) Forzy se obecně dobře jezdí na ovladači, také je jezdím téměř výhradně na ovladači. Volant je samozřejmě jiný zážitek. Project Cars 2 se mi líbí, na PC je to asi nejblíže k FM a GT sérii.
@Rapier (09.12.2021 22:59): Tak nějakou starou Celicu či MR2 a šup na kopec :-D Případně výlet do Anglie, kde je hodně populární a velmi zajímavý rallyecross, ale ještě si musíš udělat závodní licenci. :-) Tyhle starší japonci jsou dobře ladit, tak po večerech ruce naložené v oleji a hledat koníky navíc... Jop, závodění je taky můj životní sen, který se ale nesplní. Mám z rychlé jízdy respekt a neumím jako správný závodní jezdec vypnout a plně se soustředit na to, jak držet na centimetr správnou stopu zatáčkou. Jsem v realitě až moc opatrný. Takže mne zůstává jen ten virtuální svět závodů. Asi nejvíc jsem se vyblbnul právě se zmíněným Project Cars, a pak s DiRT Rally 2, která je krásná dlouhými RZ, takže když prší/mrzne a pěkně to klouže, a člověk má před sebou několik km, kdy musí jet co nejrychleji a zároveň u toho nerozstrelit auto, tak to byl po dlouhé době pro mne opravdu příjemný virtuální řidičský zážitek. :-) A pak ještě Forza Horizon 4, to už je sice plnohodnotná arkáda, ale ta neuvěřitelná nálož různých aut a blbnutí s nimi je pro petrolheada příjemné povyražení.

Co je třeba pro mne nepochopitelné, zatímco Project Cars a DiRT 2 si neumím bez volantu představit, tak FZ4 nejsem schopen na volantu jet, prostě mi to nejde. Musím si vzít ovladač.
@Naginata (09.12.2021 00:07): Gran Turismo. Dodnes mě mrzí, že jsem si k Xbox One S nepřikoupil kvůli GT6 tu obstarožní PS3. :) Inu člověk míní, život mění.

Každopádně, v první práci jsem měl měl kolegu obchodníka co rád jezdil s auty. Pan inženýr. Vždycky všechny sekretářky z něho byly paf (Dobrý den pane inženýre, s ženskými to uměl, to ty auta :) ), k jeho smůle začal s pitím, jinak by to byl fajn chlap.
No každopádně jsem jej jednou navštívil doma, a když jsem uviděl všechny ty vystavené poháry ve vitríně (a že jich tam bylo!), tak jsem se s ním dal na kus řeči a z něj vypadlo, že jezdil nějaké amatérské závody (něco jako rally nebo do vrchu mám pocit, prostě po venkovských silnicích vesměs s normálními staršími auty). Už si nepamatuji proč s tím skončil. Každopádně proč o tom píšu.

Ten chlap měl totiž doma PS1, bylo to někdy okolo roku 99-00. No a když byl u mě, tak já mu samozřejmě ukazoval jízdu v nedostižném Need for Speed III: Hot Pursuit, a Colin McRae Rally , ale také F-22 Total Air War. U toho prvního ohrnoval nos, až na grafiku samozřejmě, u Colina už byl spokojenější a u letadel konstatoval, že jeho kamarád (očividně boháč) si právě pořídil nové PC s Falcon 4.0 a TAW se mu zdálo málo realistické.

Zpět k GT. U něho doma jsem zažil automobilový shock, on totiž měl Gran Turismo 2 a to byla úplně jiná liga! Tenkrát mě tak moc mrzelo, že nemám na to abych si k PC pořídil PlayStation 1/2. Samozřejmě jsem to zkoušel na ovladači, to snad bylo poprvé v životě co jsem měl ovladač od PS v ruce, a dost možná poprvé vůbec obecně. Byla to samozřejmě pecka, ať už grafika nebo jízdní model, a ty tratě! Úplně jiná liga.
PC se mohlo v té době jít se závodními arkádami zahrabat pod zem. Každopádně zůstalo jen u snění.

Ale má to pokračování. :)

Pak jednoho dne mě fa. ve které stále dělám poslala k Microsoftu do Prahy na konferenci. A tenkrát tam byl jako úplně horká novinka Xbox 360 + Kinect (oboje pro mě tenkrát nedostižný sen vzhledem k ceně a jiným výdajům), v mezičasem i po konferenci jsem pařil na Xbox 360 a Kinectu jak divý. :) A že to byla fuška. Jenže tím to nekončí. Oni tam měli tenkrát hry, a ne ledajaké hry. Jedna z nich se jmenovala Forza Motorsport . To byl další automobilový shock. A samozřejmě Project Gotham Racing 3.

Nakonec jsem kapitolu uzavřel. Letos jsem si konečně pořídil kýžený PlayStation s Gran Turismo SPORT a v očekávaní vydání Gran Turismo 7. Kruh se uzavřel. Trvalo mi to pravda nějakých téměř 22 let, ale je to konečně tady!

Každý, naprosto každý fanoušek motorsportu by měl jednou v životě zažít Forza Motorsport a Gran Turismo, pak může klidně zemřít. Kdo nezažil neví co to jsou ty pravé závody.

Samozřejmě dnes je situace na PC trhu jiná, než v roce 2000. Tenkrát nebylo na PC na výběr. NFS série bezkonkurenčně drtila zbytek už tak chabé konkurence. Sem tam vyšly nějaké realistické závody.
Dnes je to +/- vyrovnané na všech platformách, ačkoliv v mých očích se ani Project Cars 2, který má pojetím nejblíže k FM a GT sérii, stále nevyrovná Forza Motorsport 6  a Forza Motorsport 7.

Každopádně dne večer jsem měl hezký sen: oznámím manželce že beru cca +/- 100k z účtu a jdu si koupit nějaké starší auto v dobrém stavu co si předělám na závody a začnu jezdit nějakou amatérskou ligu. Tchýně už ví, že nemá svou Felici Combi ve vynikajícím stavu v žádném případě prodávat, protože s ní jednou budu jezdit historické Rally. :) Nemá to ABS, nemá to posilovač, je to skoro jak moje oblíbení Lamborghini Miura z roku 67, se kterým tak rád jezdím ve Forze Motorsport.
So záujmom som si prečítal diskusiu započatú Rapierom pred pár dňami. Je to síce viac než 10 rokov čo som naposledy už po neviemkoľký krát dohral oba herné módy na klávesnici a s defaultnou (automatickou) prevodovkou (a keby som sa hecol, tak by som možno medzi svojimi haraburdami natrafil na svoje pôvodné poctivo vypálené CD, z ktorého som to inštaloval), ale ak nerátam začiatky, kedy sa človek zoznamuje s ovládaním a chovaním vozidla, tak mi tie závody v Evolúcii nikdy neprišli príliš náročné. Snáď až v modernej ére, kedy tie autá boli natoľko rýchle že človek musel trochu zmeniť jazdecký štýl. To skôr pri Továrenskom jazdcovi som veľakrát rušil nervy omnoho viac :-)
@Red (09.12.2021 00:46): no já je porovnával, protože to jsou dvě nejúspěšnější závodní série. GT bylo na svou dobu více realistické a ten počet aut ohromí i dnes, jsem přesvědšen, že incpirovalo i tuhle hru. Celkově ale na PC nebylo tolik sérií závodních her jako Daytona, Ridge Racer, Wipeout, Burnout, Forza a Project Gotham.
Já hrál celkem 11 dílů NFS a bavilo mě Porsche, jednička a první Underground, zbytek nic moc, o čemž svědčí i to, že jsem dohrál jen pět dílů.

Pořadí mám následující:

1. Need for Speed: Porsche 2000 - Jednoznačně nejlepší díl, co se týče hratelnosti i všeho ostatního. Evoluce, tovární jezdec, bazar, hudba a hlavně asi 100 vozů Porsche, což je má nejoblíbenější automobilová značka. Tenhle díl se mi prostě stoprocentně trefil do vkusu.

2. The Need for Speed - Jedničku jsem hrál jako první a prostě mě ty nadupaný káry uchvátili. Od té doby mám rád Lamborghini Diablo, Ferrari 512 a Dodge Vipera. Porsche 911 Carrera jsem žral už předtím.

3. Need for Speed: Underground - Změna, která přišla po šestce, byla obrovská a mě se tedy tenhle díl líbil fakt hodně.

4. Need for Speed: Road Challenge - Dvojku, trojku a čtyřku jsem moc nehrál a hlavně ani nikdy nedohrál. Hodně jsem si oblíbil ty závody o auta, ale jinak nic moc. Tyhle díly jsem ale hrál hlavně u kamarádů a když jsem je měl doma, už dávno byla venku pětka.

5. Need for Speed: Underground 2 - Underground 2 už mě nebavil tak, jako U1. Ze začátku jsem si to otevřené město užíval, ale těch závodů bylo strašně moc a ten poslední byl snad na 20 kol. Tenhle díl jsem dohrál spíš ze setrvačnosti.

6. Need for Speed II - Viz čtyřka.

7. Need for Speed: Hot Pursuit 2 - V době vydání jsem šestku nesnášel. Čekal jsem další podobnou věc, jako Porsche, ale s jinou automobilkou. Další taková hra ale bohužel asi už nikdy nevyjde. Nakonec jsem šestku po několika letech rozehrál a celou dohrál, ale nebylo to ono.

8. Need for Speed III: Hot Pursuit - Viz čtyřka.

9. Need for Speed: Most Wanted - S tímhle dílem už to šlo se sérií NFS opravdu z kopce. Black list byl dobrý nápad, ale asi v půlce jsem to zabalil.

10. Need for Speed: Carbon - Carbon mě celkem bavil, protože jsem si při dobývání území vzpomněl na GTA: San Andreas, ale pak se dostavil stereotyp, protože se vše opakovalo furt dokola a nakonec jsem narazil na bug, který mi při dobytí jednoho území hru vždy shodil, takže následoval uninstal.

11. Need for Speed: World - Tohle jsem vyzkoušel, protože to bylo zdarma. Jezdil jsem furt s tou základní Mazdou 3 a pomalu vydělával na nejlevnější Porshe. Když jsem na něj po hodně odjetých kilometrech konečně vydělal, odjel jsem s ním pár závodů a se hrou seknul.
@USER47 (09.12.2021 08:56): Na The Run jsem hodně zvědavý. Pamatuji si, že mě to u kamaráda v době vydání moc nešlo/nebavilo. Ale stihl jsem ho koupit před stažením z prodeje a mám v plánu se k němu postupně "dopracovat".
Za mě asi:

1) Porsche
2) NFS3+NFS4 - víc času ve čtyřce, ale hry jsou to dost podobný
3) The Run
4) Rivals
5) NFS1 - těžko srovnávat, dnešníma očima celkem šit, ale tehdy zjevení
6-X) NFS6 a většina takovejch těch městskejch cringe dílů typu Underground, Most Wanted, Undercover apod
Můj žebříček je následující:

1. Porsche
2. High Stakes/Road Challenge a Hot Pursuit (1998)
3. Hot Pursuit 2
4. Underground
5. Hot Pursuit 3 (2010)
6. Jednička
7. Dvojka SE
@Naginata (09.12.2021 00:07): Tak Gran Turismo a NFS nebyly na stejným kolbišti. Gran Turismo nebyla na pc a NFS Porsche na PS byla jiná hra. Klávesnici se snad Gran Turismo ani ovládat nemohlo(?). Já Gran Turismo nikdy nehrál a neviděl, mohl jsem akorát slintat na obrázky.
Hrál jsem NFS Porsche většinově na volantu, ale rozhodně to nebylo jednodušší než na klávesnici. Manuální převodovku jsem asi zkoušel, ale nepoužíval. Docela mě zaujalo, že opravdu může pomoci nejen zážitku, ale i výkonu.
Na DH je zajímavé, že lidi tady mají najradši ty klasické starší díly, přičemž nejprodávanější a nejúspěšnější Most Wanted a Underground tady mají jen 77 procentní hodnocení. Já mám tihle hry raději, protože ty klasické mi až na High Stakes a Porsche přijdou příliš jednoduché a mnohem více obtížné. Gran Turismo 1 a 2 ze stejné doby jsou podle mne mnohem lepší.

Mimochodem vy jste používali klávesnici nebo gamepad? Auto nebo manual? Já to nejprve hrál s klávesnicí, ale s gamepadem se závodní hry hrají fakt lépe.
já vlastně nevím, jaký mám žebříček...
prvních 6 dílů jsem hrál normálně jak vycházely, vyrůstal jsem s nimi.
Vždycky jsem si asi nejvíc vážil jedničky, protože jsem na ní začínal. To bylo neskutečný grafický zjevení tehdy. Need For Speed bylo synonymem pro fotorealistickou grafiku, jak nesmyslné se to může dnes zdát.
Dvojka je vlastně hroznej paskvil, jezdíš tam 350, narazíš do milimetrovýho stromu, zastavíš na nulu, se stromem ani s tebou to ani nehne. Ty tratě nedávaj vůbec smysl. Ale zas na druhou stranu, má rozhodně nejlepší hudbu (jakože mám rád všechny díly, ale dvojka je naprostý zjevení (odborný názor :D)).
Trojka mě asi nejvíc bavila hrát. Skvělé mapy, rozsáhlé, hrozně mě to bavilo i ve spliscreenu s bráchou. 4 je vlastně dokonalý datadisk trojky, první kariéra, u 4 jsem strávil rozhodně nejvíc času.
S pětkou už jsem měl problém, protože mi na ní tehdy nestačil počítač. Takže jsem to hrál jen u kamaráda chvíli a dostal jsem se k ní naplno až před deseti lety.
No a šestka už mě vlastně strašně naštvala tehdy. Přišlo mi to jako krok zpátky (dokonce i graficky) a zároveň krok tam, kam jsem nechtěl, aby to šlo. Ale v tom se zjevně neshodnu s místním osazenstvem. Pro mě je šestka poměrně velká sračka.

takže těch prvních pět délů mám hodně vyrovnaný, až šestku mám o dost níž.
@adam.kulhanek (08.12.2021 22:20): rozhodování zdali zvolit na první místě III nebo IV bylo věru těžké.
IV je samozřejmě III + něco navíc + ještě lepší grafika. Jenže byla to III která nám tenkrát tak moc učarovala. Druhé místo bylo skutečně jen o pověstný chloupek. :) Možná jsem měl dát III a IV na čestné první místo, ale to by nebylo fér, a Porsche by tak získalo bronz.
@PavelU (08.12.2021 18:20): Hmm, když se na to teď koukám, tak jsem musel rozkliknout race info a počkat si na obrázky a tam je vidět zasněžená oblast, případně jsem si mohl udělat practice run. Ok, dohledatelné to je, ale snad každý musí uznat, že děsně neprakticky. Každopádně díky za info.

@Rapier (08.12.2021 20:02): Tak jsem rád, že tu nejsem jediný. :) Jinak můj žebříček je: 4, 3, 1, 5, 2. Já mám k té jedničce hodně nostalgický vztah, takže je v mých očích trošku víš.

@Sasakr (08.12.2021 21:44): Hehe, tak to je dobrá náhoda. :D
Jsem si myslel, že se ještě pořád z toho současného ekologického, společenského a morálního rozkladu světa dokážeme vymanit, že máme nějako naději na budoucnost. Ale tady se zpochybňuje, že NFS Porsche je nejlepším dílem série... a Prezident mlčí, státní policie nekoná, moderátoři DH nemažou... Quo Vadis?
Hrál jsem všechny starší díly, ale je fakt, že v paměti mě nejvíc utkvěly díly NFS III a NFS IV.

Kdybych měl seřadit nostalgický žebříček oblíbených dílů série NFS podle toho jak na mě ve své době zapůsobily (a nejen na mě ale i na mé blízké a vzdálené okolí) - samozřejmě jen těch starých dílů do/včetně Need for Speed: Hot Pursuit 2 (2002) tak by můj žebříček vypadal následovně:

1. NFS III - protože jsem v roce 1998 vlastnil první PC a tohle byl absolutně první díl NFS co jsem na něm hrál. A nám tenkrát připadal dokonalý. Mnoho, mnoho nepočítaných hodin zábavy ve dvou na split-screenu s mnoha kamarády ze základy a střední na jakémkoliv PC i P120.
Nikdy nezapomenu na efekty deště na ATI RAGE IIC (asi první opravdu schopný 3D akcelerátor od ATI), respektive kapky vody odletující od kol aut jedoucí před Vám. Na ATI přes ně prakticky nešlo vidět, na 3Dfx byly téměř dokonale průhledné, nicméně na 3Dfx Voodoo 1 se na rozdíl o jiných 3D akcelerátorů nezobrazoval kokpit s volantem a přístrojovou deskou.

2. NFS IV - druhé místo jen o pověstný chlup! Do High Stakes se dalo importovat spousty komunitou dodělných aut a navíc HS přinesla fantastické 3Dfx efekty, speciálně mlha to byla grafická žranice! Když jsem ji po nějaké době viděl u přítelkyně na Celeron 433 s STB Velocity 100 (prakticky 3Dfx Voodoo 3 2000 s 8BM VRAM a softwarově vypnutou druhou texturovací jednotkou co šla jednoduše zapnout v regedit.exe) tak mě spadla čelist. To byl technologický skok jaký tenkrát vyrážel dech. Zlaté časy 3Dfx.

3. NFS Hot Pursuit 2 - ve své době s neuvěřitelně realistickou a doslova omračující grafikou. Téměř jako NFS III/IV, bohužel k dokonalosti citelně chyběl (a stále chybí) pohled z kokpitu na přístrojovou desku a volant. Tenhle díl až na ten kokpit dokonale zastínil Porsche.

4. NFS Porsche - ano u mne osobně až na bramborovém čtvrtém místě. Ani v době vydání mě tento díl neuchvátil tak jako díly NFS III/IV, zdravím @adam.kulhanek: Důvody byly prosté: v porovnání s NFS III/IV málo tratí a jen auta značky Porsche. Nepomohla tomu ani absence vele oblíbené policie. Pak už převažují jen klady.

5. NFS I - absolutně první NFS co jsem kdy v životě viděl na vlastní oči a hrál u kamaráda na jeho v té době už lehce obstarožní AMD K5 120Mhz.

6. NFS II/SE - tyhle závody se nepovedly. Ani Special Edition s podporou 3D akcelerátorů dojem nevylepšily. To pravé NFS přišlo až s NFS III.
@DEU (08.12.2021 18:45): Já NfS beru jako exkurzi do devadesátek, dále i jako uctívání starých dílů. Konkrétně Hot Pursuit 2 je u mě i nostalgie. V roce 2002 jsem měl první počítač, hra byla novinka a dostala se ke mně. Underground 2 pro mě představoval též oříšek, ale protrpěl jsem to, načež hra úspěšně dohrána. Dá se říct, že Underground 1 a 2, plus Undercover jsou tak nějak nastejno. Samozřejmě, otevřený svět, úplně jiná dynamika závodů, celá ta kultura, zaměření na mladší hráče, ale v jádru se to dá.
Tahle série má příznivce výhradně tuningového zaměření, ke kterému patří spíš mladší generace a pak příznivce prvních dílů až do druhého Hot Pursuit z roku 2002, ke kterým patřím i já. Porsche mě osobně bavilo nejvíc právě protože svojí větší obtížností inklinující k většímu realismu vystupovalo z řad předešlých arkádových závodů. Mám rád i trojku a čtyřku, ve kterých mi ale citelně chyběly právě úsekové závody. A úplně nejvíc mě chyběly úsekové závody rozdělené na tři etapy, které byly v úplně prvním NFS. Paradoxně jsem si užil i první Underground, byla to pro mě příjemná změna a byť nemám rád vizuální tuning aut a rapovou hudbu, zde jsem si zejména song od Lil Johna užil. Ale Underground 2 už mě nebavil. Vydržel jsem u něj jen půl hodiny.
@adam.kulhanek (08.12.2021 14:55): Tvůj komentář jsem četl. U hry si strávil dostatek času, to je v pořádku. Myslel jsem to celkově, protože tu zase někdo hrál šestý díl NfS, který mu též nesedl. Já si tento týden projel několik komentářů u starých her, některé byly pochvalné, jiné kritizovaly. A diskuze se zde rozjela po tvém komentáři, tak jsem též přihodil svůj příspěvek. Reakce na tebe přímo byla ta narážka na neznalost počasí. Teď jsem se ve hře díval. Když je vybrána nějaká sada soutěží, můžeš si ještě před spuštěním závodu projít informace o dané trati. Tedy, je tam sice jen styl mapy, ale promítají se i obrazové náhledy, v nichž je právě možnost vidět počasí. Např. u tratě z Alp je tam vidět na obrázcích sníh, dá se tedy předpokládat, že budeš spíše potřebovat na to vhodný typ pneumatik.
Já to na klávesnici hrál a spíš si právě pamatuju na celkem autenticky působící nedotáčivost než na nějaký smykování. Možná to má nějakou zprasenou implementaci volantu.

/nicméně nutno podotknout, že je to asi 15 let, co jsem to hrál, dneska bych to coby primárně simulátorovej člověk se slušnou výbavou hodnotil možná jinak.
@USER47 (08.12.2021 15:24): jako já jsem na tenhle tzv. simulátorový přístup trochu opatrný.
Hru jsem hrál v době, kdy jsem si zrovna dělal řidičák. Koupil jsem si dokonce na tu super volant za 7 000 (a v podstatě ho použil jen u třech her) a zrovna právě u Porsche a rzpomínám se i ze svého komentáře právě na to, že tenhle "simulátorový" přístup je úplně mimózní, protože to prostě smykuje i v situacích, kdy bys v reálném světě ten smyk prostě nedostal. Je to naprogramované tak, že když s volantem otočíš moc (což je v realitě poměrně hodně málo, protože rozsah volantu u NFS Porsche je jen 180 stupňů místo 960), tak to okamžitě smykuje při jakékoliv rychlosti. Nedovedu si právě představit hrát to na šipkách, kde je stisknutí šipky vlastně ekvivalentem otočení volantu do krajní polohy.
Ohledně těch hůř kontrolovatelnejch smyků, pokud si dobře pamatuju, NFS5 se fyzikou přiklání lehce směrem k simulátorům. Zatímco v NFS3/4 tak můžeš auto poslat do každý zatáčky bokem pod plným plynem a i klávesnice ti stačí na to, abys auto v pohodě kontroloval, NFS5 vyžaduje trochu realističtější přístup k řízení, musíš brzdit, a když jdeš přes limit, hra tě občas i potrestá. Plus Porsche mívaj motor (hmotnost) vzadu a s tím spojený specifika - dobrá akcelerace, nedotáčivost pod plynem, neklidnej zadek při prudkým brždění. Na rozdíl od předchozích her jsou tyhle charakteristiky v NFS5 lehce ztvárněný. Není to samozřejmě na úrovni plnotučnejch moderních simulátorů jako Assetto Corsa, Raceroom, rFactor, iRacing atd, ale pořád je to v rámci NFS série celkem ojedinělý.

To, že někdo hru vychvaluje a někomu nesedne, je podle mě daný právě tím, zda někdo tíhne spíš k čistejm arkádám, či k simulátorům. Tipnu si, že velká část lidí adorujících NFS5 po pár letech skončila u výše zmíněnejch simů, a ti, které NFS5 nechytlo, dneska hrajou Forzu Horizon, Crew 2, či nový NFS. Nic špatnýho na žádným ze směrů, pochopitelně.

Počasí je podle mě non-issue. Celá hra má asi deset tratí a jenom dvě z nich maj specifický podmínky (Alpy=sníh, dálnice=déšť). To je věc, kterou zjistíš asi tak první den hraní.
@Dan9K (08.12.2021 14:57): To máš jak s filmem (typicky nedělní filmy na ČT:)), celou dobu čekáš, co z toho vyleze a u titulků zjistíš, že to byla blbost od začátku do konce, ale protože jsi věřil, že dojde ke zlepšení, tak jsi koukal dál :) Já taky dohrál pár her, který mě moc nebavily, buď z důvodu, že jsem měl zrovna náladu na bejkárnu bez nějakého přemýšlení (třeba Půl kila mletýho) nebo jsem prostě čekal, že to přece nemůže být tak blbé celou dobu, a když jsem zjistil, že jo, byl jsem skoro na konci a už to prostě nějak doklepal (třeba Kane & Lynch 2: Dog Days).

A druhý argument se samozřejmě s tím prvním trochu pere a chápu, kam tím míříš :)
@Dan9K (08.12.2021 14:57): Tak ono je nesedla a nesedla. Kdyby to byl totální trash, tak bych hru nedohrál, ale taky bych ji nedal 65 %, ale nějakých 30 %.

Jinak jsem jí věnoval tolik času především proto, že jsem jí chtěl dát šanci dokázat, že je tak dobrá, jak se o ní mluví. A taky jsem nechtěl vyhodit do kanálu peníze, za které jsem si ji koupil.
a už vidím náznaky mé oblíbené dvojice ultimátních argumentů, ze kterých není úniku: "a pročs to woe hrál tak dlouho, když ti to nesedlo" versus "nemáš to co kritizovat, kdyžs to nedohrál" :D
@PavelU (08.12.2021 14:06): Nevím, jestli tím nedohráním hry reaguješ mimo jiné i na mě, ale jen pro info. Mám dohrané oba hlavní módy a celkově jsem s hrou strávil odhadem 30+ hodin. Hra mi ani za tu dobu prostě nesedla a osobně nechápu, proč ji ostatní tak adorují, ale plně to respektuji. :)
Poslední dobou si tak nějak všímám, že několik mých oblíbených her je ostatními dost kritizováno. Lepší je přístup, když to má dotyčný alespoň z většiny dohrané a napíše, proč se mu to nelíbilo. Ale mnohdy narazím na to, že ani pořádně danou verzi hry nehrál, že ho prostě nebavila. Já mám samozřejmě také pár her, které to u mě moc nevyhrály. Konkrétně Porsche 2000 mi ale přijde celkem ok. Jaké jsou v závodech podmínky, to někde v nabídce vidět je. Jsem rád, že je tato hra unikátem, že nemá jinou alternativu, než maximálně nějaké ty Fordy, Racingy či Alfy apod. Díky tomu může být vnímána jako velmi nadčasový titul.
@rikuhahl (08.12.2021 10:42): Bohužel jsem kalkuloval. Jak jsem psal, měl jsem s těmi smyky hodně často problémy, takže když byla možnost, tak než jet na risk, tak jsem toho zatraceného Dylana pustil a v klidu si dojel druhý. :)

Já právě nevím, jestli bych to v té době odpustil. Měl jsem zkušenosti s dřívější čtyřkou, kde takové problémy nebyly, vše bylo jednodušší a přehledné, takže těžko říct.
@DEU (08.12.2021 10:22): To s tou manuální převodovkou dává smysl. Jak píšu, nejsem fanda do aut a tak tomu tolik nerozumím a přepnutí na manuál mě ani ve snu nenapadlo, protože to tam nikde není třeba napsané. Holt je to ještě hra z dřívější doby, kdy si každý musí na všechno přijít sám a nebo číst manuál, což se na rovinu přiznám, že jsem neudělal. :)

S tím sněhem/deštěm je to myslím tak jak píšeš. Mně ale vadí, že to prostě u popisu neuvedou, proč to musím vědět podle názvu? Třeba u alp nemůžu obecně vědět, jestli je hezky a uklizená silnice nebo chumelenice. Ve čtyřkách to bylo vždy uvedeno, tak nechápu proč to nemůže být i tady.

Jinak s hudbou souhlasím, jak tento žánr běžně neposlouchám, tak se to při závodění dobře poslouchalo. To jsem zapomněl v komentáři uvést. :)
@adam.kulhanek (08.12.2021 10:36): s tím "tuningem" souhlasím, taky jsem to tehdy nebyl schopen odhalit, protože hra na to prostě neupozorní a ty v závodech s normálními díly prostě nestíháš a nevíš proč. Výsledky turnaje jsme nějak neřešil, protože jsem ho celý odjel vždycky v jeden den (jedno hraní), takže za mě to chyba není, i když chápu, že by se to hodilo mít někde viditelný, ale na druhou stranu, ty jsi nechtěl vždycky vyhrát a radši jsi kalkuloval? :) S tím autem jsem se taky nesetkal, protože jsem ho tehdy měl víckrát (z ojetin), takže to nedokážu posoudit. Chápu tě, dneska už ta hra není uživatelsky úplně na výši, ale v roce 2000 to byla pecka a tyhle "drobnosti" bys jí tehdy odpustil.
@rikuhahl (08.12.2021 10:03): Všichni holt nemají stejný názor, to je život. ;) A to nesouhlasíš jen s těmi herními vlastnostmi (což naprosto dokážu pochopit, mně to prostě nesedlo) nebo i s tím příšerným layoutem při nakupování/aplikování součástek, nemožnost vzít auto dané třídy, protože jsem ho získal v turnaji, nezobrazování výsledku turnaje, atd.? To jsou detaily, které mi tu hru naprosto zhnusily.

Jinak získávání peněz z prodeje opravených ojetých aut jsem praktikoval. Kdybych to měl všechno vyzávodit, tak to asi nedokončím. Každopádně to, že se ty peníze dají takto jednoduše "naklikat" mi taky naznačuje, že je to tak trošku nedomyšlené. K čemu tam ty peníze vlastně jsou, když můžu po pěti minutách nudného klikání mít prakticky cokoliv?

Klubových závodu jsem si nevšiml. Po dokončení éry mi to nabídlo akorát závod o bonusové auto. Pokud to tam je někde schované, tak to je další hřebíček do rakve nepovedeného layoutu/menu. :(
@Gordon (08.12.2021 10:19): ne, když dohraješ první klasickou éru, zazávodíš si o Spyder 550, tak se ti otevře zlatá éra (1970-1989) a ty si můžeš v menu vybrat, jestli budeš hrát závody golden éry, nebo jen tak pro radost, klubové závody s auty z klasické éry (namátkou třeba pro všechny vozy 356). Podobné je to pak po dokončení dalších ér.
@adam.kulhanek (komentář): Sice s většinou komentáře nesouhlasím, ale respektuji Tvůj názor. Jen pro doplnění - vozy Porsche mají náhon na zadní kola a proto jdou auta v této hře víc do smyku. Celá hra a zejména Factory Driver je o řízení na manuální převodovku, která mnohem lépe kalibruje ony smyky a udělá z nich následně výhodu pro hráče. Evoluce se dá usnadnit nákupem použitých vozů a jejich prodejem - zejména třech bonusových aut.

Osobně považuji tento díl za vrcholný z dob, kdy byla série na špičce. Především kvůli detailně zpracovanému vozovému parku aut Porsche do roku 2000, dále kvůli parádní trance/funky muzice a dále tratím, kdy se vrátila hra alespoň částečně k úsekovému závodění s výjimkou Monte Carla, které jsem pro změnu naprosto nesnášel. Ale ostatní tratě se mi všechny líbily beze zbytku. Sníh byl snad jen v Alpách (logicky) a pršelo snad jen na trati Autobahn. Ostatní tratě byly snad za sucha, ale stoprocentně to nemohu potvrdit, protože jsem hru už nehrál ani nepamatuji.
@adam.kulhanek (komentář): vtipné, skoro se vším, co jsi napsal, nesouhlasím :) Ale můj hlavní poznatek, asi jsi během evoluce nekupoval “ojetá” auta, který sis mohl nechat, nebo je se ziskem přeprodat, pak by ti nějaký částky za opravy a nákupy potřebných aut byly úplně jedno a navíc bys měl pěkný vozový park ;) Hrál jsi ty klubové závody po dokončení každé éry v evoluci? Ty jsou z celé hry možná nejlepší, ač jsou nepovinné a na první pohled se dají i přehlídnout.
Nedávno jsem zkusil tu PS1 verzi hry a ta je oproti té na PC mnohem horší graficky, ovládáním i celkovou jednoduchostí. Místo sprintů jsou tam taky hlavně okruhy.
Struktura kariéry je taky stejná, ale jinak to je vlastně úplně jiná verze hry, myslíte že by k tomu bylo třeba udělat nový profil?
@Jumas (09.03.2021 00:04): tak to se asi od manageru z EA nikdy nedočkáš. :) Raději malý přídavek než nic. Upřímně? Kdyby na PC neexistovaly Forzy (Motorsport i Horizon) díky Microsoft Play Anywhere programu, tak jsou PC hráči co chtějí hrát závodní hry na pomezí realismu a arkády (lidově simkády) odkázání více méně jen na hry od Codemasters alá GRID 2019, Dirt 4, Dirt 5 apod. Bohužel GRID 2019/Dirt 4 tak úplně nenaplnili očekávání předchůdců ačkoliv mě se vcelku líbí, Dirt 5 tak ten to úplně podělal s výjimkou špičkové grafiky.

Moc toho na PC co by se dalo jezdit není. Respektive co by se dalo jezdit a má nějakou rozumnou kvalitu splňující definci výše. S výjimkou Rally simulator her (Dirt Rally 1/2) a F1 her od stejného studia které ty kvality mají.

Na PC jsou buď naprosto ultra realistické závodní simulace co jezdí "pár šílenců" (podobě jako my co hrajeme ultra realistické letecké simulace :) ) nebo úplné arkády alá současné NFS.
Project Cars 1-2 je snad poslední světlá vyjímka na bledé obloze a co jsem tak pochytil tak PC3 je už jiný. 

Tam tam jsou ty časy kdy NFS byl fenomén PC závodění. Počínaje NFS1, přes legendární NFS III, respektive IV a konče u NFS Porsche 2000, respektive dílu poté. Nezapomenu, to byly zlaté časy závodění na PC. Později na to asi navázal nějakým způsobem dnes již legendární Race Driver GRID a pak dlouho nic až do vydání Forza Horizon 3/Forza Motorsport 6 Apex (neplnohodnotný šestý xbox exkluzivní titul only).
@Jumas: zrovna dnes večer jsem si na Tebe vzpomněl při hraní Forza Motorsport 6 . Nejen že jsem se konečně kvalifikoval v kariéře na ovladači na max. obížnost simulace (s AI jen na average pravda) se Subaru Impreza, ale hlavně v FM6 je datadisk Porsche a NASCAR. V tom Porsche jezdíš jen za jejich vozy napříč historií. Ovšem jízdní model je tam krapet drsnější. :)
@Rapier (12.11.2020 17:13): Já to udělal asi na počtvrtý, takže to nemám tak hluboko vrytý. Ale je to opravdu nechvalně známé krutopřísné síto, mluví o tom i Olejník s Dobrovským a zdejší komentáře. Je to takový opak tutorialu:)
@rikuhahl (komentář): Zvláštní, pro mě byl vždycky factory driver hlavní deviza hry. Závody byly v super, ale ježdění mezi kuželama byla ta pravá výzva. S kámošem jsme to pilovali hodiny a hodiny. Nikdy jindy jsem to v závodní hře neviděl. Pravda je, že jsem jich ani moc nehrál.
@Rapier (08.11.2020 20:02): jasný no, o tý sérii vím, někdy to určitě vyzkouším. Já to spíš myslel tak, že prostě projedeš minimálně půlstoletí automobilového vývoje a přitom si vlastně jen tak mimochodem i zazávodíš :) Líbilo by se mi třeba i nějaký kompletní zpracování formule 1, od roku 1950, vim, že v F1 hrách jsou teď nějaký výseky, ale neni to nic, co by šlo napříč historií.

@Jumas (08.11.2020 20:33): Díky za výčet her, asi nic z toho nebude úplně extra, ale za zkoušku by to stát mohlo ;)
@rikuhahl (komentář): Co se týče jedné automobilky, tak podobných her pár vzniklo, ale nikdy nedosahovaly takových kvalit a nebyly tak propracované, jako NFS 5. Zrovna ten Mercedes je zmapován v Mercedes-Benz World Racing a Ferrari v Test Drive: Ferrari Racing Legends. Pak je tu ještě SCAR: Squadra Corse Alfa Romeo nebo série Ford Racing. Nic z toho jsem nehrál a asi to nebude úplně ono, ale můžeš to zkusit.

Z freeware kousků ti můžu doporučit BMW M3 Challengetřeba, Ferrari Virtual Race nebo Volvo: The Game. Ještě jsem hrál Mercedes CLC Dream Test Drive, ale to je hrůza. Každopádně něco podobnýho, kde by byl režim podobný evoluci bych taky chtěl a nabízí to asi jen GT Legends, kde je ale více značek.

@Rapier (08.11.2020 20:02): Forza Horizon nemapuje historii jedné automobilky ne? Ale chápu, že narážíš spíš na to ten podobný mix arkády a reality.
@rikuhahl (komentář): "Mrzí mě, že za 20 let nevzniklo nic podobného této hře, všude je to jen důraz na realičnost, nebo tuning, ale aby vznikla hra, která by kvalitně zpracovala historii některé světové automobilky (klidně už od roku 1900 dodnes) to ne"

V podstatě se s tím dá souhlasit, snad jen bych lehce poupravil termín důraz na realističnost. Tedy nevím jaké další závody jsi hrál/zkoušel ale v podstatě se dá reálně říci, že jediným nástupcem série NFS (počítám jen díly 1-6, ne Undeground a dále) je série Forza Horizon. Tady zažiješ podobné pocity jako v sérii NFS, ačkoliv je zde vyšší důraz na "realističnost" řízení vozu ve finále je to o něco těžší než NFS:P2k, a to i když si nastavíš asistenty řízení na max. realističnost.

Pokud tedy hledáš duchovního nástupce NFS:P2k, a máš jen PC, pak zavítej k Forza Horizon 3 a Forza Horizon 4. Těžko dnes najdeš lepší arkádové závodění. No a pokud bys náhodou někde sehnal Xbox nezapomeň na Forza Horizon + Forza Horizon 2.
Mně se tovární jezdec moc líbil, jenom některé úkoly byly moc těžké, stačilo se vybourat a už se muselo restartovat. Mělo by to být víc smooth, i třeba s tím, že by mi na konci řekli, že na to nemám:)
Tak co, rozehrál jste to někdo? Dal byste mi save, až přejdete do moderní ery? Není nikde ke stažení, jen full completed game.
@Toaleťák (11.09.2020 22:43): Na jedný straně jo, na druhý straně originál je originál. Mně by vyhovovalo buď opravdu zopakovat feeling v nový hře (projet si Pyreneje, Alpy, Normandii, atd...). Tak trošku jsem měl očekávání od The Crew 2 že by mohla být v Evropě a méně generická... to by byl podle mého ideální model. No v arkádovým ježděním pořád vidím velké rezervy, tedy potenciál na který se těšit:)
No já tak sním o tom, že by někdy v EA udělali remake NFS ideálně s fyzikou tak něco na způsob NFS IV nebo V, kde by byly všechny z tratě z III až V. Ale chápu, že se to asi nesplní :-D.
A ty hraješ s ovladačem? Mně se tohle prostě nechce hrát na klávesnici, ani by mi to nešlo.
@Sasakr (11.09.2020 18:50): Je to rozhodně zajímavý, protože ji opravdu hraju opakovaně se stejnou radostí a bez problémů po léta.. Prostě někdy je chyba v matrixu, něco se ti tam možná bije... hodně často je tím zlým antivirus, který cokoliv nestandardního prostě netoleruje.

Matně si vzpomínám, že v době vydání mi trať Normandie taky dělala potíže..pád do windows 98. Tehdy jsem byl ještě pirát, takže jsem to přisuzoval tomu.

BTW ty první odemčené tratě, Cote dAzour a Normandie jsou IMHO nejhezčí.
Tvl tuhle hru udělali, aby mučila. Tak když už se mi to povědlo rozběhat a dokonce mi to přestalo házet error a vzalo mi to moje vlastní savy, tak... po připojení ovladače je to zase buglý a auto samo zatáčí. Tak to vypadá, že tahle hra funuje jen jednou. Musíš mít čerstvou instalaci windows a nesmíš PC vypnout. Jakmile ho vypneš nebo reinstaluješ hru, jsi v pr...
@Toaleťák (11.09.2020 14:04): Přes OpenGL se mi to spouští na druhým monitoru, což není monitor, ale receiver kvůli zvuku... přes DX to háže chybu. Jede to přes Glide, ale mám špatnej aspekt (roztaženo 4:3 na 16:9) a navíc to chodí tak na 35 FPS...

Zkusil jsem Widescreenpatch a nic. On by tedy měl být už v tomhle, ale nějak newidescreenuje.
@PavelU (11.09.2020 12:25): Tak vlastně já mám to samé akorát bez toho 2008 v1.1 MODu, který je pro mě k ničemu, protože upravuje samotnou hratelnost a to já nerad :-). Čili vlastně NFS V + Ofic. patch 3.5 + nakopírované složky s hudbou z CD do adresáře + patch z loňska. O opravu grafických věcí a kompatibility se stará vlastně ten patch z loňského roku. A ten je supr. Tak jsem zase rozehrál po snad 17 letech evoluci a je to návykové jak droga :-D.
@Toaleťák (11.09.2020 11:17): V Single Race jsem tu trať ověřil a ok. Tak je snad odstraněn i tento letitej problém. Ale když v Evoluci je loading na Korsiku, např. v Rally po Evropě, tak mi hra hodí nějakou chybu, zůstane to viset a musím dát Win klávesu. Ale považuji to za bezvýznamný problém, který řeší vypnutí oblohy. Tu mám jinak zapnutou na High. Verze hry Need for Speed Porsche 2008 v1.1 MOD + plus ten novej patch. A ano, ta OpenGL akcelerace je suprová.
@Sasakr (10.09.2020 23:14): Aha, to jsi dělal úplně zbytečně :-). Čistě jak píšu, stačí nainstalovat tu hru, zbytek ignoruj (nějaké readme mody apod. Tu hru vůbec nebudeš ve výsledku pouštět přes ten přiložený nGlide wrapper totiž). Pak tam nakopíruj ten stažený patch, co jsem postoval v odkaze v předchozím příspěvku a spusť hru přes nfs5.exe. Pojede ti to přes custom OpenGL renderer. Nic více nemusíš řešit :-). Maximálně jediné co by tě mohlo zajímat je config.exe, kdy si můžeš nastavit drobnosti související s patchem. Ale v defaultu je to nastaveno dobře.

@PavelU (11.09.2020 06:26): Teď jsem zkoušel Normandii s tím patchem a funguje mi to bez chyb, pokud jsem teda něco nepřehlédl :-).
Já vždycky když mám chuť zahrát si nějaký NFS tak prostě stáhnu verzi z uložta, spustím installer, spustím hru, nastavím max efekty, potom odejdu spustím nglide.exe nebo jak se jmenuje ten konfigurační soubor a nastavím vyšší rozlišení, vypnutí intra a hraju. Se svým současným PC koupeným 2014 s windows 10 jsem hrál všechny nfs ze svýho dětství 2,3,4 + Undergroundy. Nikdy žádnej problém.

To zprovoznění takovýho Posla Bohů nebo NHL 98 to je jiná...

Samozřejmě asi každý máme jiný pc, ale windows 10kama to nebude. Ty verze už jsou na to připravený.
V roce 2018 jsem u Hot Pursuit 2 absolvoval též dost obskurní způsoby instalace, ale byl jsem tak nadšenej, že hra jde, že jsem to přetrpěl a dával opakovaně furt novou instalaci, přepsání části souborů, configy a tak. Uložené pozice to naštěstí vzalo.

Porsche 2000 mi jde s tím patchem z loňska. Ale je to komplet upravená verze, jen u Normandie a Korsiky musím vypínat efekty oblohy, jinak následují nějaké chyby. Zbytek hry ok. Zase dána relativně v klidu Rally po Evropě.
@Toaleťák (10.09.2020 17:09): Tak jsem asi lama. V archivu je setup, nainstaluju. Ve složce je readme_mod, kde jsou pokyny, co nejsou splnit.

1. Install everything located in the "Install" folder (regfix = german, regfix_int = english). - nikde není žádná Install složka
2. Start the nGlide configurator to adjust graphics settings that are used in-game: WindowsSysWOW64nglide_config.exe - konfigurátor Nglide je ve složce s hrou, můžu konfigurovat. Jak s tím souvisí SysWOW64?
3. Install the "Porsche.sdb" file by using the sdb installation tool: WindowsSystem32sdbinst.exe - ten exáč z system 32 nejde spustit a soubor Porsche.sdb nikde není.
4. Enable AA and AF in the graphics driver settings. - tak daleko jsem se nedostal, hra stejně nejde spustit :-D

Bože proč já restartoval to PC...

EDIT: Stejně ale nechápu, že po čistý instalaci to prostě nejsem schopen při stejném postupu zprovoznit. A to odinstalovávám přes Revo Uninstaller, aby tam opravdu nezůstaly zbytky. Nechápu.
Kdyby měl někdo zájem, tak ehm záložní kopie ehm na ulož s windows 10 v názvu funguje bez problému na všem a instalace je jednoduchá. Je tam všechno možnosti rozlišení, čeština atd.
Na Windows XP hra funguje skvěle, včetně prostorového zvuku. Jestli šel FF nebo ne si teď nevzpomínám.
Zkusím to rozjet na W7/10. Pro prostorový zvuk od Windows 7 je třeba mít nějakého Sound Blaster Live/Audigi, apod. + instalovaný Creative Alchemy, který umí zprovoznit EAX pro staré hry.
A je po prdeli. Po restartu PC nejde hra ovládat. PCgamingwiki to zmiňuje. Tak nevím, zkusím asi reinstall, no. Bože, to je sraní s těma starejma hrama.
@Cobot (08.09.2020 10:12): Prosím tě, to je právě problém, protože já toho dělal hodně a nevím, v kterým tom kroku to definitivně začalo fungovat. Ale jel jsem podle PCgamingwiki.
1) Nainstaloval z CD, to to nešlo ani spustit.
2) Instaloval Need For Speed V - Porsche Unleashed Patch. Přes renderer OGL to ale bylo rozhašený, přes rendered DX7 jsem se dostal do menu ale při pokusu o zapnutí závodu to spadlo.
3) Pak jsem pravděpodobně instaloval NFS5 Essentials
4) Pak jsem postupoval dle odstavce v řešení issues "Low FPS on modern systems or Crash after click RACE". Tzn. nainstalovat dgVoodoo, tam nastavíš rozlišení jaký chceš, parametry dle toho odstavce a pak to konečně šlo spustit do závodu.
5) Některej z těch předchozích patchů upravil reflexe aut tak, že se leskly jak psí kulky. Takže najít nějakej mod na reflexe na netu, zjistit, jakej soubor řeší reflexe a ten tam dát z origo disku. Tímto byla vyřešená grafika.
6) Pak už chyběl jenom ovladač. Viz PCgaming wiki, bylo potřeba ovladač zapojit do USB 2 a ostatní periferie do USB 3, jinak nejde nastavit.
7) Kompatilibitu mám tuším s Vistou. Nevím, jestli to hraje roli.

A to je celý. Prostorovej zvuk jsem rozchodit nezkoušel, vibrace v ovladači se mi taky nepovedly.

Lol, jsem cvok.