Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Colin McRae Rally

1998
18.04.1998
78
103 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ano

Stačilo málo a dnes velmi známá série závodních her s rally tématikou se mohla jmenovat úplně jinak. V době, kdy hra vznikala, byl hlavní hvězdou rally finský jezdec Tommi Mäkinen, který v době, kdy se vývoj této hry chýlil zdárně ke konci, získal svůj již třetí titul mistra světa. Proslýchá se, že Codemasters s ním vedli jednání, ale jak je vidět, tak neúspěšně, a tak své jméno právě vznikající sérii propůjčil jiný výborný jezdec, Brit Colin McRae s "pouze" jedním titulem mistra světa. Jak ukázal čas, toto spojení se ukázalo jako úspěšné. Tommi Mäkinenovi nakonec také vyšla rally hra s názvem Tommi Mäkinen Rally, ale byla vydána jen na PS a zdaleka nebyla tak úspěšná jako konkurence od Codemasters.

V Codemasters správně odhadli, že na trhu je prostor pro rally hru, která bude šikovně balancovat na pomezí arkády a simulace. Tento úspěšný přístup později v Codemasters více či méně aplikovali ve všech hrách série CMR.

Jezdit lze ve třech módech - klasický šampionát s osmi podniky, rally mod potom nabízí odjet jen jednu rally a jako poslední je tu time trial, kde si lze projet jednotlivé erzety a to buď sám, nebo ve splitscreenu s živým soupeřem.

Hra obsahuje skutečná auta i jezdce z doby svého vydání, a tak je možné se posadit do následujících vozidel - Subaru Imprezza 22B (reálné auto Colina McRaee), Mitsubishi Lancer E4, Ford Escort WRC, Toyota Corolly WRC, Renault Maxi Megane, SEAT Ibiza Kit Car EVO2, VW Golf GTI Kit Car a nakonec také, což musí potěšit každého našince, do Škody Felicia Kit Car. Také tratě byly inspirovány podle svých reálných předloh. Jde o Švédsko, Řecko, Indonésii, Monako, Velkou Británii, Austrálii, Korsiku a Nový Zéland. PC verze, na rozdíl od té pro PS, obsahuje také čtyři odemykatelné tratě navíc.

Samozřejmostí jsou různé povrchy vyžadující odlišní jezdecký styl a nastavení vozu. Dnes už je to obvyklé, ale ve své době nabízel CMR nadstandardní možnosti v této oblasti a změny se opravdu promítaly do chování auta. Spolu s destrukčním modelem, zavedením skutečných měřených úseků jako v opravdových závodech, nebo třeba servisní zónou dostupnou až po několika etapách, položil první díl základy celé série. Drtivou většinu nedostatků odstranil a spoustu vylepšení přinesl legendární druhý díl o dva roky později.


Poslední diskuzní příspěvek

@Pluto (16.04.2020 00:23): jestli jsem hrál nějakou rally hru v maringotkách na automatech za koruny, nebo něco na Commodore 64 u jedněch se známých, případně na CZ počítačích Consul na ZŠ, tak to už si fakt nepamatuji. :)

Ale tím Network Q RAC Rally Championship jsem si jistý, protože tam je Felicia jak se zpívá v jednom hitu od Maxim Turblence. :)

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 85
Tenhle titul má moje zvláštní uznání, byla to první rally hra, která mě svou kvalitou a pojetím dokázala dokonale vtáhnout na dlouhou dobu do akce. Řízení speciálů nebylo úplně nejsnazší a vyžadovalo jistou dávku cviku, ne zas takovou aby většinu odradilo hned v úvodu jako RBR. Hru jsem zařadil spíše k simulaci než k arkádě, jízdní model byl velmi dobrý ve své době patřil k absolutní špičce. Grafika byla též na vysoké úrovní. Závodní speciály „třídy A“ obsahovaly téměř kompletní zastoupení tehdejší doby. Za vyhrané soutěže se získávala bonusová auta mimo jiné i legendární okřídlené Audi Sport Quattro S2 skupiny B, se kterým se pro jeho brutální výkon opravdu jen těžce jezdilo.

Z aut jsem nejraději proháněl Lancer IV Tommiho Mekinena nejvíce po Řecku , Monte Carlu a Austrálii. Na super speciálkách jsme s bratrem a jeho kámošem s oblibou poměřovali své síly, často i do ranních hodin.

Suma sumárum, velmi dobrý jízdní model, pěkná grafika, zajímavé tratě a vynikající hratelnost s atmosférou Rally závodů. K tomu možnost hry více hráčů na jednom PC včetně split screenu.

Píše se rok 1998 a legenda závodní série Colin McRae Rally začala.

Pro: Jízdní model, tratě, auta, hratelnost, super stage

Proti: Jen pár drobností

+27
  • PC 90
Není snadné napsat komentář k první rally hře kterou jsem kdysi dávno, hodně dávno, hrál na svém vůbec prvním PC co jsem si v životě pořídil. Na CMR jsem měl ještě donedávna jiný, tak trochu, nostalgií zatížený názor. Mé hodnocení zde na DH bylo dlouhou dobu "jen" nadprůměrných 70%.

Shrnul bych to jednou větou: slušná rally hra která neurazí ani nenadchne. Opak je pravdou! Víc jsem se ani nemohl snad mýlit.

Ve svých vzpomínkám mám CMR zafixovaný jako slušný, graficky nijak zvlášť výjimečný, rally simulátor, od dnes již legendárních britských Codemasters. Mé vzpomínky na tento titul navíc tak trochu zanikly ve stínu "dokonalého", a pouhé dva roky vydaného, Mobil 1 British Rally Championship, nemluvě o snad nejlepším dílu CMR série Colin McRae Rally 2.0.

Dal jsem si spoustu práce abych si po 22 letech připomněl jaký skutečně první díl CMR série je, viz diskuze.

Je totiž mnohem lepší rally hrou než jsem čekal! Je tak dobrý, že jsem musel přehodnotit své hodnocení o celých 20% nahoru. Předně, CMR na rozdíl od mé oblíbené série Need For Speed (především dílů III-VI) zdaleka nezestárl graficky tak jako díly NFS III-Porsche, které sice vypadali ve své době špičkově (kreslená grafika) ale dnes už tak famózně nepůsobí.
Může za to v rozlišení 800*600 překvapivě daleký dohled, fotorealistická (v pozadí rozmazaná, ať žije hloubka ostrosti!) grafika terénu, a celkově velmi dobře vymodelované tratě plus jejich blízké okolí. Vše působí i v roce 2020 svěže, textury vypadají zcela přirozeně. Dívá se na to opravdu s potěšením, a v okamžiku kdy mě do očí oslepilo slunce na stage 1 v Řecku, hra si mě definitivně získala na svou stranu. Speciální efekty Coddies vždy uměli.

Ale není to jen grafika která je na svou dobu skutečně velmi dobrá, byť tenkrát tak trochu neprávem zapadla ve stínu NFS.

Výborný je i jízdní model. Na to, že se psal rok 1998 se auta chovají jako v simulátoru, rozdíl proti chování vozů v NFS je propastný (s výjimkou NFS Porsche).
Je zde cítit zrychlení, brzdění, každičký kontakt s vozovkou, stačí lehce vyjet mimo trať a pilot závodního WRC speciálu dostane okamžitě zpětnou vazbu v podobě horší přilnavosti a značnému snížení rychlosti, o potencionálním smyku nemluvě. Do toho auto na každé terénní nerovnosti různě nadskakuje nebo se naklání, zážitek z řízení na klávesnici je opravdu fantastický. V neposlední řadě tomu notně pomáhají perfektní zvuky motorů ale i pneumatik, respektive povrchu po kterém jedete.

Dale by se takto pokračovat dlouho. Ale není to nutné. Zkrátka a jednoduše: tohle je jedna z nejlepších Rally co jsem za poslední roky hrál.

Jistě, Richard Burns Rally, Rally Championship 2000, Dirt Rally, to vše jsou dokonalejší a graficky lépe zpracované simulátory rally ale CMR je fantastický zážitek na klávesnici, takový jaký už jsem dlouho neprožil.

Pro: jízdní model, tratě, počasí, vynikající hra na pomezí opravdového simulátoru rally a arkády

Proti: technické obtíže s rozjetím hry

+19
  • PC --
Jojo tohle byla moje prvni hra na psx hodne dni jsem jezdil v subaru wrx a fotr v toyote corolla . V te dobe mi to prislo nejvic realisticke pamatuju si zvuky trate, pro me velice dobra hra