Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Need for Speed: Underground

17.11.2003
77
402 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ano

Need for Speed: Underground (NFSU) je první hra ze série, která opravdu vybočuje z původního konceptu. Místo nablýskaných Ferrari a super silných Lamborghini tu jsou "plečky" jako Ford Focus, VW Golf apod. Postupem hrou si odemykáte další auta, např. Hyundai Coupe, Subaru Impreza, Nissan 240SX, Acura RSX a Honda S 2000. Na samém začátku volíte jedno auto ze sedmi dostupných modelů. Celkem před vámi stojí zhruba stovka ilegálních příležitostí k nočnímu ježdění. Do hry je přidán tzv. tuning neboli vylepšování a upravování auta. Přes různé spoilery, kola, křídla, světla až po motor, tlumiče, turbo a nitro. Takto si ze své plečky můžete udělat pořádnou káru.

V single playeru máte na výběr ze dvou voleb – Go Underground a Quick Race. Ta první zmíněná je klasickou kariérou, interaktivní formou v ní dostáváte výzvy k závodům, s ostatními si poměřujete své řidičské dovednosti. V průběhu závodu vám nabíhají body a v závislosti na tom, jak jste jeli, si budujete v komunitě respekt. Součet uvidíte ve statistikách, jak klání dokončíte. Rychlý závod dává otěže plně do rukou vás. Ať už preferujete jakýkoli soutěžní styl, okruhy, ze startu do cíle, vyřazování v kolech, nebo tutoriál pro Drag a Drift. Je zcela na vás, co upřednostníte. Máte také k dispozici regulování provozu v ulicích a volnou jízdu, umožňující vám jezdit libovolný počet kol ve vybrané trati.

Jízdní vlastnosti se nezměnily, pojetí závodů ano, NFSU je tak čistokrevná arkáda. Od šestého dílu ubyla policie. Hra je v Go Underground po většinu doby lineární, ale v několika závodech si lze z pár variant vybírat, který pojedete. Za každý závod dostáváte peníze, volíte mezi třemi stupni obtížnosti, nikdy tak nemáte nedostatek prostředků na upgrade vašeho vozu.

Hra se inspirovala filmovou ságou The Fast and the Furious, v jejímž prvním díle hrálo závodění ještě podstatnou roli.


Poslední diskuzní příspěvek

@Sasakr (komentář): Tuning vozidel jde v drtivé většině případů úplně mimo mě, zejména vizuální. Nicméně tuto hru jsem si společně s první dílem Rychle a zběsile opravdu užil. Bylo to pro mě zajímavé zpestření a tematická změna série. Obtížnost hry je opravdu velmi vysoká, často i nelítostná a nespravedlivá. Hra je naskriptovaná, že když protivníkům ujedete, obvykle vám hra postaví do cesty civilisty v autech.

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 90
Úplně první seznámení s úspěšnou herní sérií The Need for Speed proběhlo u mne v prváku na střední, kdy jsem si domů donesl na cd rip verzi prvního dílu. Po několikahodinových (a dnes už pomalu nikomu nic neříkajících) peripetiích se spuštěním jsem se vrhl do závodění, usedl za volantem červeného Ferrari a snažil se pokořit černé Lamborghini. Od té doby už jsem prubnul jen tu a tam demo některého z následujících dílů série (Porsche 2000), a to až do roku 2003, kdy spatřil světlo světa v pořadí již 7 díl (s podtitulem Underground), oplývající dosud nevídaným pojetím nočního ilegálního závodění s velkým zástupem licencovaných čtyřkolových krasavců a s možností jejich následného tunění.

Ano, Underground sebou přivál svěží vítr a do skomírající série nalil novou krev. Pro přilákání co možná nejširšího publika změnil koncept, částečně se svezl na popularitě filmu RYCHLE A ZBĚSILE a pro mne se zapsal na seznam vynikajících arkádových simulátorů.

Na první pohled nezaujme hra jen typickým grafickým ztvárněním tuningového šílenství (barvy a neony), ale i našlápnutým soundtrackem, který při adrenalinem nabitých závodech dodává ten správný feeling z rychlosti. Hudební doprovod je v této hře brán za samostatnou kapitolu a je snad prvním soundtrackem ze hry, který jsem si sehnal.

Co se týče samotného gameplaye, stojím si za názorem, že je proveden velmi vhodně, typů závodů (drag, drift atd.) a tratí je dostatečné množství a se stoupající reputací roste úměrně i obtížnost (čti neomylnost soupeřů). Fajn myšlenkou jsou různé shopy na úpravu nebo nákup nového auta, přičemž člověk v takové lakovně stráví opravdu nemalé množství hodin. Výsledek přeci musí být oku lahodící a chlubitelný :-)

Za poslechu příhodných melodií a pohledu na spoře oděné dívky dostáváte tímto produktem na talíř přijatelně vyvážený žánrový kus, po kterém vám špatně nebude.

Pro: je toho hodně (hudby, auta, tuning, drag atd.)

Proti: opakující se tratě, někdy na nervy jdoucí neomylnost soupeřů

+29
  • PC 80
Na svou dobu výborná hra plná dobrých nápadů, která i dnes dokáže zabavit na dlouhé hodiny. Velmi se mi líbila možnost tuningovat auta, která často jezdí na našich silnicích (nejraději jsem jezdil s Peugeotem 206, i když ve hře patří k pomalejším vozům). Ovládání vozů je zpočátku kariéry příjemné, s natuningovaným vozem je bohužel příliš citlivé. Hlavní slabinou tohoto titulu jsou ale tratě, pokaždé se jezdí v noci ve městě za pěkného počasí. Největším kladem prvního Undergroundu jsou jednotlivé mody, hlavně drag a drift jsou velmi povedené. U dragu jsem se bavil nejvíc, velmi často byly rozdíly mezi první trojkou méně než 0,5s. Grafiku také hodnotím velmi kladně, neony vypadají úžasně a vozy se svým reálným předlohám věrně podobají. Hudba v závodech taktéž výborná, auta skvěle ozvučena.

Pro: auta, povedené mody, zvuky, hudba, tuning, jízdní vlastnosti vozů

Proti: tratě jsou si docela podobné, chybí mi pohled z interiéru

+22
  • PC 85
První Undergroundy určily nový směr směřování známé série závodních her. Oproti předchozím šesti dílům jde o úplně jinou hru a musím uznat, že vůbec ne špatnou.

Jako svůj první vůz jsem si z nabízených možností vybral Hondu Civic a myslím, že jsem si zvolil to nejlepší, co jsem mohl. Drift mi s ní šel parádně a vydržela mi hodně dlouho, snad do půlky hry a stále se chytala. Já však zatoužil po změně a dlouho jsem vybíral adekvátního nástupce. Nakonec se jím stal Hyundai Tiburon, který se mé předchozí káře v lecčems podobal. Samozřejmě jsem ale jeho vyšší výkon brzy pocítil a na Drift byl snad ještě lepší, než Civic. Každopádně s těmito dvěma vozy jsem si vystačil až do úplného konce.

Hudba přešla z žánru techna, které doposud sérii provázelo, na hip hop a rap, což je logický krok, protože se do prostředí vytuněných aut a nočních městských závodů tyto songy hodí nejlépe. Tuning zde hraje významnou roli a bez něj bych byl nejen úplně out, ale hlavně bych bez vylepšování jízdních vlastností svého vozového parku neměl téměř žádnou šanci na úspěch.

Z těch jedenácti dílů Need for Speed, co jsem hrál, jsou Undergroundy na třetím místě za bezkonkurenční pětkou a parádní jedničkou. Jedna z mála věcí, co mi tu chyběla, byl venkov. Chápu, že tuning frčí především ve městě, ale občasný průjezd noční krajinou, která je jen minimálně osídlena, má také něco do sebe.

Pro: Drift, Honda Civic, Hyundai Tiburon, hudba, tuning

Proti: pouze městské závody

+22
  • PC 80
tak undergroundy 1 jsem si zahrál až teď po 10 letech a myslím si že zábavná arkádovitost, fyzika chování vozidla na silnici nemohla být na tehdejší dobu lepší.
Revoluce v tunění a pestrost vylepšování auta je kreativní a zábavná, tratě jsou dobře navrhnuté, grafika měla v této sérii N.F.S. ten nejvýraznější přechod s výraznými odlesky které underground 2 ještě o něco zesílil a přidal nějaké detaily.
Zbývá jen podotknout že ke konci vám můžou některé závody brnkat na nervy a umělá inteligence pokud nejste v její blízkosti tak nedělá chyby. Ke konci i při lehké obtížnosti nezbývá než pořádně nastudovat trať, nenabourat a spolehnot se že soupeř aspoň jednou nabourá a nechá vám náskok. Celkový dojem je ale uspokojivý a zkaždého vyhraného závodu máte dobrý pocit. Stereotyp se možná ani nedostaví, nemáte moc času na to aby se dostavil :-)

Pro: rovoluce v tunění, grafika, zábavní jízdní model

Proti: lehká obtížnost ke konci neni lehká

+20
  • PC 85
Po nedávno dohrané dvojce přišel čas na jedničku. Hrána redux verze ve 4K@60FPS na 55" TV s interpolací na 120 FPS. Takže asi technicky nejlépe, jak to jde. K tomu Xbox ovladač s tím přídavným pidivolantem a mohlo se začít.

Chtě nechtě se nevyhnu srovnávání s dvojkou, kterou znám déle, hrál sem ji víc a má pro mě kultovní status, ačkoliv prodejema byla dvojka slabší, než jednička. Hru jsem začal se Civicem a hned první závod mě překvapil. Raz dva se člověk dostal na 200 km/h a tam už tak nějak zůstal. S prvním autem v prvním závodě. Jet 200 ve dvojce už byla událost a většinou na téhle rychlosti nešlo moc vydržet. Tady vzhledem k mizivému poloměru zatáček a všeobecné nepotřebě brzdit tak člověk jede skoro furt. Když si k tomu přičtete to, že jsem hrál s bumper kamerou, tak to celý bylo tak rychlý, že mi to přišlo spíš jak nějakej kart racing nebo Burnout. Rozhodně nic podobného dvojce, kterou jsem chválil za realistické pojetí jízdy. Je docela ironií, že vzhledem k arkádovějšímu pojetí v jedničce není nitro dobíjecí, ale jeho množství je od začátku dané a vyplatí se ho tak šetřit až do konce.

Když si ale člověk zvykne, tak to není špatné. Nemá to takovou atmosféru, jako dvojka, což je dáno asi nemožností se ve městě otevřeně pohybovat a tím ho dostat pod kůži. I prostředí je poněkud sterilnější. Celé je to hodně o zapamatování tratí a taky o štěstí, protože když je za zatáčkou nebo skokem provoz, nic s tím neuděláte.

K vizuálu vzhledem k době vzniku nelze mít námitek (i když se oprostím od modifikací). Oproti dvojce jsou auta více low poly, ale žádná tragédie. U dvojky jsem chválil skvěte udělaný blur. Naopak tady je blur taková hnusná mazanice, že byl vypnut hned po prvním závodě. Co mě zarazilo bylo, že dvojka recyklovala driftovací tratě z jedničky, což mi přijde takový zbytečný.

Pobavil mě product placement. Když v jedničce byl Mekáč, ve dvojce se přiřítil Burger King. Další blbinkou, co mě bavila, bylo Get Low od Lil Johna v hlavním menu. Ne že by to snad bylo muzikálně něco zajímavého, ale těch zem otřásajících 32 Hz, kolik má sub-bassová linka, bylo šťavnatých. I když by mě zajímalo, kolik promile lidí to v roce 2003 mohlo u svých TV a PC vůbec slyšet.

Ještě bych zmínil jízdní model. Na jednu stranu je správně, že auto při normálním zatočení automaticky hned neklouže, protože to prostě auto na asfaltu nedělá. Na druhou stranu je to ale dohnané do extrému, kdy auto jede jako po kolejích i při zatočení ve 240, dokud je pod plynem. A to už reálné není. Že úplně puštění plynu v zatáčce i u předokolky vyvolá okamžitý a neukočírovatelný smyk je taky trochu divný. Resp. někdy jo, někdy ne. Člověk jede sedmikolový závod, každé kolo jede stejně a přesto se auto někdy utrhne a jindy drží. Moc nevím, na čem to závisí. Každopádně tím, jak se musí jezdit hodně rychle, je hra dost obtížná. Volba obtížnosti znamená jen minimální změnu. Upřímně si to neumím představit na klávesnici, protože i s analogem jsem s tím měl co dělat. Vytáčela mě nevyvážená obtížnost. Spoustu závodů dáte napoprvé, některé jsou naopak čiré utrpení (#95!). Ke konci nakonec pomohla výměna auta ze Civica na Skyline.

Takže závěrem - jo, je to dobrý. Jinak dobrý, než dvojka, ale přesto jsem se vždycky těšil, až to zase zapnu.

Pro: Žádný vopičárny kolem, prostě jen závody; jen minimální potřeba vizuálního tuningu pro progres; zábava; 32 Hz v menu :-D

Proti: Ve vysokých rychlostech nereálná přilnavost; nevyvážená obtížnost; McDonald's

+18