Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Need for Speed: Carbon

30.10.2006
16.11.2006
19.11.2006
65
300 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ano

Need for Speed: Carbon hráče zavede do fiktivního města Palmont City a příběhově navazuje na události z předešlého dílu Most Wanted (2005). Město je ovládáno gangy a je na hráči aby porazil jejich bosse v každé z lokací. Opět se objevuje Nathan Cross, který hráče v minulosti přidal na seznam „most wanted“ závodníků a rozjíždí se tak zápletka plná lží a podvodů mezi nelegálními závodníky a lovci odměn, v čemž hráči mohou pomoct pouze jeho řidičské dovednosti a také dívka jménem Nikki.

Hratelností se v mnoha věcech neliší od předešlého dílu a nejvýraznější novinkou jsou takzvané crews, které nabízejí hráči možnost najímat do týmu další závodníky a rozdělovat si při závodech role. Drafter slouží v podstatě jako navigátor a zanechává za sebou stopu pro zbytek týmu, blocker se stará o potíže pro oponenty a scout snadněji nachází zkratky na trati. Celkem 40 vozů lze upravovat nově systémem Autosculpt, což umožňuje ručně zvětšovat a hýbat s jednotlivými díly. Herních módů je celkem 11 a jsou částečně známy z předešlých dílů. Hlavní novinkou a chloubou hry jsou módy Canyon drift a duel, kde se tyhle dva klasické módy provozují v kaňonech, které se doposud v sérii nevyskytovaly. V multiplayer módech lze hrát i za policii. Samozřejmostí je i volná jízda městem mezi závody či přítomnost policie.

Verze pro PlayStation 2, Xbox, Wii a GameCube neobsahují online multiplayer a k dispozici je tak pouze split-screen. Sběratelská verze kromě hmotných bonusů obsahuje i nové závody a vozidla.


Poslední diskuzní příspěvek

Rozehrávám znovu po x letech, ať mohu napsat objektivní komentář. Hru jsem sice kdysi dávno dohrál a líbila se mi, ale mám pocit, že to nyní bude děs.

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 80
Nebýt reálněji pojatých Shiftů, považoval bych Carbony za to poslední opravdu zábavné Need for Speed. Díky časopisu ABC tuto hru znám už od jejího vydání, získala i titul nejlepší PC Hra roku 2006, ale zahrál jsem si ji až nyní, takřka sedm let po její premiéře.

Mohl bych začít novinkami oproti předešlým dílům. Opravdu jich není moc, vyzdvihl bych autosculpt, díky kterému se dá jakýkoliv tuningový díl přizpůsobit přesně podle svého vkusu. Premiéru v dílu Carbon zažily i napínavé závody v kaňonech, které doplňují už tak bohatou nabídku závodních módů. Drag po delší době vypadl z nabídky, což je škoda – zdejší široké silnice jsou pro drag jako stvořené. Oproti předchůdci přibyl drift, pro který je speciálně upraveno chování aut, na které se těžko zvyká. Parádním zážitkem je driftování v kaňonech nejlépe s nějakým hodně výkonným vozem.
Oproti předchůdci nabrala na efektivitě hlavně grafika – oproti nudnému dennímu městu v MW přišla příjemná změna v podobě nočního závodění jako za časů Undergroundů. Grafika vypadá dobře i dnes, ve své době byla naprostou špičkou. Modely aut mají, jak už bývá u NFS zvykem, to nejlepší možné grafické ztvárnění a ani okolí nezůstává pozadu. Z kaňonů je překrásný výhled na celé zářivé město.
Chování aut na silnici se mi líbilo, činí závodění zábavným od začátku do cíle. Hra už není tak zběsile rychlá jako Underground nebo MW, což je určitě krok správným směrem. Daleko více se dají vychutnávat souboje s kolegy, je jednodušší vyhýbat se dopravě i hledat zkratky. Policie je takovým příjemným zpestřením zdejších závodů. Pro postup v kariéře není nutné plnit s nimi různé úkoly a jejich agresivita není tak přehnaná jako v předchůdci.
Co se týče věcí, které se mi nelíbily, zmínil bych se o nízké obtížnosti. Fakt jen párkrát se mi stalo, že jsem musel kvůli dojetí na druhém a horším místě opakovat závod. Nepotěší ani absence neonů – jak bývalo krásné, když můj Golfík ve druhém Undergroundu zářil do všech stran. Hrací doba je další z mínusů. Zatímco předchůdce jsem dohrál tak za týden, zde jsem měl ani ne za poloviční čas 100%. Město je podobně velké jako v U2, takže o nějaké ty metry čtverečné menší než v MW.

Celkově Carbon patří, podle mě, k tomu lepšímu v sérii NFS, svou zábavností se téměř vyrovná svým starším bráškům, krátká hrací doba mi ale nedovoluje dát víc než 80%. Myslím, že utratit za to 250Kč v obchodě je dobrá koupě vzhledem k přemrštěným cenám nejnovějších dílů této série (které navíc stojí za starou belu).

Pro: Grafika, nabídka vozů, závody v kaňonech, tuning, policie, při některých závodech hodně soupeřů, zábavnost.

Proti: Krátká hrací doba, nejsou zde neony, malé město, nízká obtížnost.

+20
  • PC 65
Po mnoha a mnoha letech jsem si musel Need for Speed: Carbon znovu nainstalovat a zahrát, abych si vzpomněl, co že tam bylo vlastně špatně a proč jsem se k němu oproti předchozím dílům nikdy nevracel. A už to vím.

Je to kombinace nechutné šedivé grafiky, otravných, až uši rvoucích pazvuků a prapodivného chování vozidel. Vezmu to tedy postupně. Že se tvůrci znovu vrátili k nočnímu režimu mi vůbec nevadí, ba naopak, k pouličním závodům nebo duelům v kaňonu prostě tma neodmyslitelně patří. Vadí mi, že město samotné vypadá absolutně otřesně a určitě ještě hůře, než to prosvícené a jakoby živé z o dva roky staršího Need for Speed: Underground 2. Grafické nastavení jsem měl na maximu a přesto mi připadalo, že jezdím v nějaké divné šedé mlze. Když jsme už u toho nastavení, hra ho tedy moc nenabízí, palec nahoru akorát za možnost vypnutí (ani nevím jak to správně nazvat) "zrychlovacích čar za vozidlem".

Dalším bodem je zvuk a hudba. Prostorový zvuk je pochopitelně výborný a podkres, který hraje v menu, návykový. Ovšem hudební doprovod přímo ve hře za jízdy je zcela o ničem. Celkem nemilé překvapení, sountracky k Underground 2 a Most Wanted si pustím někdy i dnes a pořád mají grády. Tady prostě nic. Zvuky vozů bych ohodnotil lehkým nadprůměrem, tady se na to tvůrci úplně nevyflákli. To nejhorší tedy zůstává na konec. Pískání pneumatik. Za každé situace, prostě neustále. Po půlhodině hraní měla moje hlava tendenci explodovat. Vyřešil jsem to tedy lišácky nastavením "ostatních zvuků" na 40%. Hudbu ve hře jsem úplně ztlumil a hlasitost motoru zůstala na 100%. To je to jediné, co se tady dá nějak rozumně dlouhodobě poslouchat.

No a tím posledním ze smrtelné trojkombinace je samotné chování vozidel. Zejména ze začátku u těch nejslabších neupravených vozidel (v mém případě Afla Brera) řídíte pocitově špatně obrobený kus železa, který sebou neustále divně trhá a zasekává se o neopracované otřepy. Situace se o něco zlepší až později, kde již brázdíte město a jeho okrajové části s maximálně upraveným výkonným vozem. Tady už si totiž všímáte jen té neuvěřitelné rychlosti a modlíte se, ať v příští zatáčce nesletíte skrze zábradlí do temné propasti. Takový sprint v kaňonu s extrémně naducanou Mazdou RX-7 za melodie Wankelova m(r)otoru na plný plyn, no páni..

To špatné tedy bylo řečeno a nyní začnu i trošičku chválit. Příběhová linka mi vyhovovala, i svou návazností na Need for Speed: Most Wanted, ústřední záporák je patřičně namyšlený a slizký a celou dobu se těšíte, až ho na konci zničíte a vyženete z města.
Herní princip založený na dobývání a chránění městských částí zakončený závody s bossy byl zajímavý, později už ale spíše nudný a stereotypní. Naštěstí to trápení netrvalo moc dlouho.
Možnost tuningu se zde naštěstí o něco zase rozšířila a ve své podobě mi naprosto vyhovovala. Parťáci byli zajímavým zpestřením, ale že bych je tedy nějak urputně používal, to ne.
Největším plusem tohoto dílu je rozhodně úžasný vozový park rozdělený do kategorií Tuner, Muscle a Exotic. Krom levné pseudo "ameriky" Chrysleru 300C, kterým u nás jezdí snad jen cikády, chtějící udělat dojem na své opuchlé sestřenice, souhlasím s každým zdejším vozidlem. Především chválím přidání celé řady brutálních muscle kár.
Nezbývá mi tedy než naprosto souhlasit se zdejším hodnocením, které je v tuto chvíli ustáleno na přesně 65%. Původně jsem uvažoval spíše nad 40-50%, ale autíčka jsou zde nastavena naprosto dle mého gusta a pokud mě moc nebavila kariéra, tak jsem si vše vynahradil na parádních a těžkých výzvách. Plus variace na achievementy v podobě "karet". 65%.

Pro: vozový park, výzvy, parťáci, příběh, filmečky, Cross, karty

Proti: grafika, zvuky a hudba obecně, chování vozů

+17
  • PC 85
Z nějakého mě záhadného důvodu má většina lidí Carbon za jeden z nejhorších dílů série. Přitom je to právě tento kousek, který přivedl do NFS série něco velmi zajímavého a zábavného - příběh.
Už jste nebyli jen machýrci, co s kamarády závodili o nejlepší čas a předháněli se, kdo má nejhezčí káru. Teď jste byli legenda, která vstala z mrtvých a rozhodla se získat své město zpět (k tomu je také zapotřebí řádná image, že?). Vše se tak stalo mnohem víc osobní. Přesto hra nezapomněla, že jde především o pouliční závody aut a tak jsou cutscény spíš zajímavým zpestřením než otravným zdržováním.
Ti kdož si dnes stěžují, že nové díly NFS strádají po stránce tuningu by se v tomto díle vyřádili dosyta. Výběr aut je rozmanitý, grafika (na tu dobu) krásná a barevná škála laku široká. Co si budem povídat. Půlku času strávíte na trati, půlku v garáži pilováním svého mazlíčka. Výsledkem je, že byť základní hra není nijak zvlášť dlouhá, zabere vám spousty hodin.

Pro: výběr aut, tuning, grafika, příběh

Proti: kratší kampaň, pro někoho přílišná arkádovost

+16
  • PC 65
Dohráno. Ne na 100 %, drift mě neba, ale oceňuju, že pro dokončení hry se nechtěným disciplínám lze vyhnout.

Kdysi jsem hrál demo a pamatuju si, že se mi vůbec nelíbilo. Grafika byla divná, za autem lítaly čáry pomalu jak z Trona a navrch to bylo hrozně neoptimalizované. Plnou verzi jsem zkoušel už asi před rokem, ale po instalaci do program files hra po dvou hodinách hraní neuložila save. Když jsem to zjistil, vytočeně jsem to odinstaloval. Přišel čas to zkusit znovu.

Dostat hru do hratelné a koukatelné podoby dá docela dost práce. Moje doporučení:
Widescreen fix: https://github.com/ThirteenAG/WidescreenFixesPack/releases/tag/nfsc Opravuje i další věci, hlavně podporu gamepadu a další.
Reflexe ve vysokém rozlišení: https://github.com/AeroWidescreen/NFSCHDReflections/releases Ty originální jsou opravdu humus, podstatně horší než v MW. Pokud nestačí HW, pohrabte se v *.ini.
Hezčí vodní kapky: https://github.com/ThirteenAG/XboxRainDroplets/releases/tag/nfsc Jen taková blbinka, ale vypadá dobře.
Texture pack: https://mega.nz/#!wSwTxSbQ!jBJUezXRhr-tEPcGIa8N22JznrRmAUgXiyFRiA8T1mc Zachovává původní ladění hry.

Takže po uvedení do hratelného stavu se člověk střetává s realitou. Původně jsem chtěl nadávat, co že je to za datadisk k MW. Na druhou stranu mezi prvními a druhými Undergroundy taky nebyl kdovíjaký pokrok. Překvapí vyšší náročnost oproti MW (které mělo komplet vystínování, které zde chybí). Hra z počátku baví, odsýpá to. Bohužel jízdní model je ještě o chloupek divnější, než v MW. Pneumatiky pískají při libovolně malé změně směru. Velmi kvituju výběr aut. Nechybí mi tam vůbec nic. Zajímavá auta z Evropy, ty správné supersporty a hlavně ameriky. Do dokončení hry jsem ale vyzkoušel jen 4 auta. Na víc jsem prostě neměl peníze. Potěší přítomnost prostorového zvuku, který v MW nebyl (i když tu bych u AAA hry čekal minimálně od prvních Undergroundů). Hlavním tahákem měli být týmoví parťáci. Ta modrovlasá japonka, co říkala zkratky, byla velmi, velmi užitečná. Zkratky totiž v téhle hře opravdu rozhodují. Když je minete, nejspíš prohrajete.

Když člověk získá první čtvrť (ze čtyř), začíná přicházet mírný stereotyp. Město totiž není nic moc, je šedé, má komicky velké poloměry všech zatáček (aby odpovídaly jízdnímu modelu, který s tím prostě počítá) a jízda v něm se brzy omrzí. Zlom přichází až ve čtvrté čtvrti, která hýří světly a barvami a je opravdu zajímavá (připomněla mi město z U2). Co mě ale zarazilo je, že v ní nikdy neprší. Buď to byla velká klika, nebo se vývojáři báli náročnosti, protože v téhle čtvrti jsem měl na mnoha místech celkem FPS dropy. Reflexe silnice by tomu moc nepomohly.

Čtvrtě jsou sice jen 4 (a tudíž 4 bosové), ale celkově nemám pocit, že by to bylo o tolik kratší než MW. Velmi kvituju to, že člověk neztrácel tolik času v policejních honičkách. Celkově vzato je tu policie spíš do počtu, ale nemám nic proti tomu.

Takže shrnuto a podtrženo, nevěřil jsem, že to bude na těch 65 %, co tu svítí. Ale je. Ani víc, ani míň. Hra je nemastná. neslaná. Jízdní model blbý, fyzika divná. Soundtrack naprosto nepostřehnutelný (honičková muzika identická s MW? No lol...). Vizuál víceméně špatný. Pocit z jízdy u většiny aut nic moc (hrál jsem s kamerou z kapoty, HUD vypnut krom budíků). Takže vlastně furt kritizuju :-D Ale hrát se to dá, tak půlku času jsem se i bavil a docela i těšil, až k tomu sednu. Plánuju si ale projet U1 a U2 v redux verzi a jsem si jistý, že se pobavím podstatně víc.

Pro: Sestava aut, navigátor, blur jde vypnout v nastavení (nemusí se lézt do registrů jako v MW)

Proti: Jízdní model, slabá grafika, naprosto nijaký soundtrack, nudné město, peripetie s rozchozením a celkově technické problémy, přibyl prostorový zvuk

+16
  • PC 55
Předposledním dílem série Need for Speed, který jsem hrál, byl právě tento kousek s podtitulem Carbon. Využívá se zde několika prvků z předchozích dílů. Vrátila se tma a drifty z Undergroundů a zůstala policie z Most Wanted, i když značně umírněnější.

Na začátku jsem si zvolil třídu Exotic. Alfa Romeo Brera mě sice dvakrát nenadchla, ale chtěl jsem si co nejdříve odemknout Porsche 911 Turbo, které do této třídy také spadalo. Z dalších vozů mě nejvíce potěšila přítomnost klasických supersportů, jako je Chevrolet Corvette či Dodge Viper, jež však patřily do třídy Muscle.

Skvělou novinkou bylo podle mě získávání území, které mě bavilo již v Grand Theft Auto: San Andreas, v němž vývojáři nejspíše našli inspiraci. Občas jsem se podíval i mimo město do kaňonů, což jsem také uvítal s otevřenou náručí.

Hru bych možná i dohrál, ale když jsem měl zabráno asi padesát procent území a chtěl spustit jakýkoli další závod, tak mi vždy spadla. Zkoušel jsem to asi desetkrát, ale pokaždé se stejným výsledkem. Co naplat, následovala odinstalace a Carbony jsem už nikdy více nespustil.

Pro: Porsche 911 Turbo, získávání území, kaňony

Proti: bug způsobující pád hry, hudba

+15