Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Minecraft

75
409 hodnocení Platformy
Žánr:
online > online RPG *
akce > 1st person akce
Forma:
placená hra
Rozsah:
samostatná hra
Multiplayer:
ano
Datum vydání:
18.11.2011 PC
09.05.2012 X360
03.09.2013 PS4
05.09.2013 XOne
17.09.2013 PS3
17.12.2015 WiiU
Vývojáři:
Oficiální stránky:
http://www.minecraft.net/
Minecraft je nezávislá budovatelská hra s otevřeným světem a velmi jednoduchou krychlovitou grafikou. První verze spatřila světlo světa již 17. května 2009 po zhruba týdnu vývoje a díky obrovskému úspěchu se začala transformovat do rozsáhlé komplexní hry. Autorem je švédský vývojář Markus "Notch" Persson, který právě kvůli úspěchu Minecraftu opustil své původní zaměstnání, založil vlastní firmu a začal se plně věnovat vývoji.

Základem všeho jsou kostky o velikosti jednoho metru krychlového, které tvoří celý svět. Ten je horizontálně téměř neomezeně veliký a vertikálně se lze dostat do hloubky 64 metrů pod úroveň hladiny moře, respektive 192 metrů nad ní. V tomto světě může hráč vydolovat nebo zničit prakticky vše a získaný materiál lze pak zpět kamkoliv umístit. Hra také umožňuje vytváření různých předmětů, od krumpáčů potřebných k dolování, přes pochodně a pece, až po zbraně, brnění, ale i nábytek a dekorace. A pro náruživé cestovatele a horníky tu existuje možnost vytvořit si vlastní fungující železnici.

Svět rozhodně není prázdný. Všude rostou stromy, lze pěstovat pšenici, cukrovou třtinu a mnohé další plodiny, či potkávat mírumilovnou zvěř, kterou lze ve velké většině chovat ve vlastním obydlí. Pod rouchem noci a v temných zákoutích dolů a jeskyň se potulují smrtelní pavouci, kostlivci, zombie, explodující creepeři a další havěť, která si nenechá nic líbit. Narazit lze i na vesničky s přátelskými obyvateli s nimiž lze obchodovat, nebo vyměňovat předměty. A pokud se hráč vytvořením speciálního portálu dostane do paralelní dimenze, čeká na něj doslova hotové peklo. Za peklem pak existuje ještě jeden svět, kde číhá obrovský drak. A to vše lze prožít i ve více lidech v multiplayeru, kde s trochou snahy není problém vytvořit prosperující město plné živých hráčů.

Minecraft sice vyšel v roce 2011, ale stále čas od času vycházejí nové updaty, které přidávají nové herní mechaniky, textury, horniny, nebo předměty. Kromě aktuální hry je zdarma k dispozici neaktualizovaná původní verze hry pod názvem Minecraft Classic, kde má hráč neomezeně materiálu na omezené ploše a zabývá se jen a pouze stavbou objektů (nemůže vytvářet předměty).


Poslední diskuzní příspěvek

Prosím vás, nevíte někdo, čím může být způsobené, že mi po instalaci modpacku přes Forge klesne FPS asi tak na 2-3? Normální Minecraft mi jede…

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 80
V dnešní době herních studiích o 200-500 lidí, her o rozpočtu 200 mil. dolarů každého musí napadnout, že udělat hru už není tak snadné. Přece vytvořit next-gen engine, vymodelovat těch několik desítek milionů polygonů, nakreslit superHD textury, namluvit všech 100 npc postav. Ano, je to drahé, je zdlouhavé a složité. Ovšem na začátku herní prehistorie byly hry jako pong a lidi to neskutečně bavilo... Tedy, nebaví takové hry už dnešní lidi? Nechali se všichni tito lidé rozmazlit technologiemi, že dneska si už vůbec nebudou chtít zahrát technologicky zaostalé hry?

Spousta herních společností(Nintendo ignoruji) si myslí, že nikoliv a dají zelenou jenom megalománským next gen hrám. Potom tady jsou ale studia o dvou až třech lidech, nebo samostatní herní vývojáři, kteří by také rádi vyvíjeli hry a je jim jasné, že se svými omezenými zdroji nevytvoří další Call of Duty: Kitchen Warfare. Vracejí se tedy k herním základům, na které už dnes mnoho lidí zapomíná.

A to, že hry mají být fun! Je úplně jedno o co ve hře jde, jak je to zpracováno, vždy je hlavní úkol hráče zabavit a nechat si ho hru pořádně užít. K tomu mnohdy stačí ten nejjednodušší herní mechanismus. Potom ho zaobalí do ještě jednoduššího grafického kabátku, vypilují ovládání a mají hotovo.

Vzniká úplně "nový" herní žánr, vznikl Indie - návrat ke kořenům. Jeden z takových Indie vývojářů si říká Notch, má rád jednoduché hry. Účastní se pravidelně Ludum Dare a jednoho dne ho napadne generátor Voxel-like světa. Pro ty co neví co je to voxel doporučují zkusit Voxelstein 3D. Myšlenka celého světa postaveného z voxelů a dát do něho hráče se schopnostmi svět měnit není sice nějak revoluční, ale nikdo nevytvořil tak originální zpracování.

Potom už jen stačilo hru nějak oživit, například když hráč tolik kope, proč tam nepřidat horniny a minerály? A co taky nějaké npc a tak nějak se Minecraft začal formovat. To mě hned dostává k hlavním problémům Minecraft, tedy, že vznikl tak nějak omylem. Vše byla metoda pokus omyl a omyly často už nebyly ze hry vyřazeny. Tedy developerský proces je taková adaptace pohádky o pejskovi a kočičce jak dělali dort.

Pokud jste začali hrát někdy v minulém roce Alphu(jmenovali se tak ty verze před 1.0.0?), tak jste se stali toho procesu součástí. Kromě neskutečného množství bugů, jste jásali a nadávali nad changelogem. Minecraft totiž nikdy přesně nevěděl čím chce být, neexistoval žádný, plán, návrh, analýza, která je v hrách mnohdy nutnost. Postrkal hráče neurčitým směrem a mnohým se to nelíbilo. Ani petice na přidání tlačítka umožňující odebrání Creepera nepomohla. A tak se Minecraft stal trochu survival, později trochu RPG, přitom měl spoustu building prvků. Ale hráče to bavilo, vyblbli se v tom, užívali si to.

A hlavně, každá sandbox hra musí mít nějaké modderské možnosti. U Minecraftu byváli a i stále jsou dosti nešikovné, ale to nezabránilo spoustu lidem si hru přetvořit k obrazu svému. A vznikly opravdové šílenosti. Naposledy jsem zkoušela rozjet Tekkit, začala jsem s jednoduchou těžbou surovin, potom postavila důl spojený s rafinérii a nakonec skončila u výstavby jaderného reaktoru. Ve Vanilla verzi jsem strávila hodiny nad číslicovými obvody a postavila si vlastní sedmisegment. Možnosti jsou téměř neomezené a toto velké lego si i přes všechny nedostatky našlo statisíce příznivců.

Slíbila jsem poslední vsuvku na závěr, tedy proč sakra je Minecraft napsaný v Javě? Je třeba si uvědomit, že Notch všechny své hry vytvářel v Javě a to se téměř vždy jednalo o malé, kraťoučké blbůstky. Java totiž nabízí díky svému obřímu frameworku velice rychlý vývoj i poměrně složitých aplikací, naprosto řeší největší problémy game developingu a to multiplatformost. Dokonce můžete jakoukoliv aplikaci převést do Java appletu. Můžete produkt nechávat v Kompilovaném i nekompilovaném výsledku. Tohle vše vývoj her v soutěži, kde na hru máte čas 48 hodin neskutečně urychluje a na všechny Notchovi předchozí výtvory taky bylo dostačující. Pseudo voxel engine je, ale něco úplně jiného než jakákoliv 2D hra. Jenže nikdo netušil, že se nakonec takhle rozroste a když už rozrostlo, je problém to celé překopat a udělat "správně". Můžeme jedině doufat, že někdo z Mojangu si přečte pár článku o Javě a Hardwarové optimalizaci.

Jinak hraju z dob kdy se nářadí opravovalo vyhazováním a zvedáním ze země.

Pro: Konečně pořádný lego simulátor

Proti: modding, bugy, zmatený vývoj

+36+39 / -3
  • PC 80
Když mi bylo asi 8, se hrou SimCity jsem si splnil jeden ze svých dětských snů. Vždycky jsem toužil postavit si vlastní město a do detailu si ho propracovat. Jistě, byla tu spousta jiných alternativ, například Lego či všelijaké jiné stavebnice, ale nikdy to nebylo ono, PC hry to prostě uměly líp. Když jsem dosáhl 18 let, splnil jsem si druhý svůj dětský sen - konečně jsem mohl řídit auto. A zase, předtím jsem si řízení auta sice už osahal, řídil jsem traktor, jezdil jsem si na dětských dopravních hřištích na kole, hrál jsem hry, ale nikdy to nebylo ono.

A právě Minecraft je pro mě jako splnění třetího dětského snu. Jako malí jsme si s bratrem a jedním kamarádem venku hrávali na to, že jsme se zřítili s letadlem do jakési neznámé země, nic si nepamatujeme a snažíme se tam přežít. Představovali jsme si, že si stavíme domy, lovíme zvěř, pěstujeme jídlo, bojujeme s nějakými neznámými silami atd. atd. A jelikož se znám a vím, že ten kousek mě, který je pořád ještě malé děcko, by tohle stále bavilo, Minecraft je pro mě jako dar z nebes.

Hra vás uvrhne do neznámé, náhodně generované, krajiny (někdo říká na opuštěný ostrov, ale jako ostrov mi to často vůbec nepřipadá, zvlášť když mě hra na začátku uvrhne do nějakých mrazivých planin), kde vaším úkolem není nic menšího, než přežít. Jste přitom obklopeni přírodními surovinami (ve formě více či méně těžitelných kostiček), tu a tam kolem vás proběhne ovce, kráva, kuře nebo prase, a když se vyškrábete na nějaký kopec či skálu, uvidíte, že vás všude obklopují jezera a řeky, lesy a hvozdy, moře a pláže, údolí a kopce, pouště a tundry, díry a skály - zkrátka krása pohledět. A vůbec nevadí, že je to všechno v jednoduché grafice a že ani při sebelepším zkoumání nenarazíte na pořádnou křivku.

A jakožto někdo, kdo se ocitl v úplně cizí zemi, první věc, kterou byste měli udělat, je najít si nějaké obydlí, útočiště či úkryt. Můžete pokácet strom a postavit si malou boudu, můžete si najít malou jeskyni a zabarikádovat vchod, či si třeba můžete holýma rukama vyhrabat díru v zemi. K tomu všemu vám hraje docela příjemná hudba, všechno pěkně odsýpá, když v tom začne hranaté slunce pomalu zapadat. A v tu chvíli přichází ta tuhá část hry - totiž noc. V noci ze všech jam a doupat vylízají mrtví - zombie a kostlivci - či všelijaká jiná monstra (pavouci a téměř roztomili, o to však nebezpečnější, Creepeři, kteří nevydávají žádný zvuk až dokud nejsou těsně u vás, a pak expolodují). Je pak na vás, jestli se pokusíte noc prospat a modlit se, aby se vám domů nic z téhle havěti nedostalo, nebo jestli vyrazíte ven do noci, aby se z nočních predátorů staly vaše oběti.

A když zas přijde den, monstra zmizí a svět je zase váš. Jenže Minecraft není simulátor přežívání v nehostiné krajině, a tudíž po vás nechce, abyste si každý den sháněli potravu a vodu a kopali latríny (i když klidně můžete). Pokud budete chtít, můžete ve svém prvním přístřešku žít jak dlouho chcete. Ale to byste vůbec neodkryli největší potenciál celé hry. Náhodně generovaný svět Minecraft totiž vyloženě vybízí k prozkoumání. A co víc, ÚPLNĚ VŠECHNO co ve světě najdete, se dá k něčemu využít. Ze dřeva nasekáte fošny a svému přístřešku postavíte další místnost či si s ním prostě zatopíte v kamnech. Z fošen vyrobíte dveře, smontujete žebřík, postavíte plot či stlučete truhlu. Z kamene zase uděláte kamna, poskládáte schody. Písek roztavíte a máte sklo. I zdánlivě nepoužitelné materiály, jako štěrk, mají své využití. Můžete z nich třeba postavit propadací past. Záleží jen a jen na vaší vynalézavosti a fantasii.

A jak objevujete svět, vaše obydlí se rozšiřuje, dokud z něj není masivní komplex s pevností, farmou, výzkumnou laboratoří, únikovými východy, automatickým obraným systémem, samozásobováním jídlem, obřím dolem s důlními vozíky, podvodním městečkem a luxusními apartmány. Minecraft po vás vyloženě chce, abyste si s herními mechanismy takhle hráli. A co víc, svým způsobem vás odměňuje za to, že ho prozkoumáváte. Protože čím dál dojdete, čím hloub se prokopete, tím zajímavější věci najdete. Zatímco na povrchu najdete jenom klasické suroviny jako hlína, dřevo, voda, písek, kámen atd., v podzemí postupně objevíte uhlí, zlato, diamanty či zajímavý Redstone - surovina, která se dá ve formě prášku sypat po zemi a funguje trochu jako elektrické vedení. Můžete s ním pak třeba na dálku otevírat dveře, odpalovat nálože, spouštět poplach, dělat primitivní výtahy, aktivovat pasti, stavět děla, cokoliv. O tom, že možnosti Redstonu jsou zatraceně velké, mě přesvědčilo video, kde někdo za pomoci všelijakých diod, repeaterů, pák, tlačítek apod. postavil obří funkční kalkulačku!!!

Krom toho pod zemí mnohdy i narazíte na rozsáhlé dungeony, které obývají již výše zmíněná monstra, kde ze stěn tryská láva a často zde najdete i raritní předměty. A opět, pokud chcete, můžete si všechny tyto podzemní komplexy obydlet a osvětlit (monstra se totiž nespawnují na světle). Ke všemu je tu možnost postavit si portál, který vás teleportuje do jakéhosi jiného světa zvaného The Nether, který je naprosto odlišný od toho původního a představuje další výzvy.

A aby toho všeho nebylo málo, hra se dá hrát v multiplayeru. Ten jsem sice nikdy nehrál, jelikož jsem ho nezprovoznil, nicméně ta možnost tu je, byť údajně v trochu zabugované podobě.

Ach, to bylo vyčerpávající. Původně jsem téhle hře chtěl dát asi 80%, ale jak jsem si teď zopakoval všechny její přednosti, asi jí budu muset udělit těch 100%. Jediné, co se této hře dá vytknou, je snad jen to, že zde není žádný příběh, žádná motivace po něčem pátrat a bádat. Naštěstí však už neúnavný Notch - slovutný to tvůrce této hry - pracuje na updatu 1.8, též známém pod názvem Adventure Update, jež slibuje zajímavější dobrodružství a lepší odměny za prozkoumávání světa, propracovanější soubojový systém, nová monstra atd. Takže očekávám, že tato drobná skvrna na kráse bude brzo odstraněna. Ať žije Minecraft!!!

Pro: !!!TY MOŽNOSTI!!!

Proti: Žádná motivace hrát, pokud nejste hračička či vynálezce

+31+34 / -3
  • PC 65
A zase ti nacisti v této hře. V této hře mein kraft, to znamená v překladu můj krumpáč a napsal to adolf himler dyžbyl v německu zavřený za krádež mraženého lososa a plánování punče. Punč to je něco jako revoluce akorát má víc skořice. V této hře máte krumpáč a musíte se prokopat z Lansbergu abyste to stihli na sraz veteránu v Norimberku. Tato je velice hra nabitá akcí, hodně v této hře se kope kamení a je to v této hře si myslím že velmi autentická to mi potvrdil i můj děda co byl na arbeitu v německu a stavěl tam nejeden untertageverlagerung. Řikal sem mu na dědo tak si taky zahraj, ale vrátili semu šecky vzpomínky a umřel. Cílem v této hře je nebýt hranatý a teš šecki porazit krumpáčem a sníst prase, což je v této hře metafora militantního sociálního darwinismu v altruisticky materialistickém pojetí Welträtselu Ernsta Haeckela.

Závěrem chci říct, že vždy´t je to přirozené.

Pro: krumpáč, mražený losos, punč

Proti: žemi umřel děda

+31+46 / -15
  • PC 90
Všechno to začalo tak úplně náhodou. Úplnou náhodou. Zadal jsem z rozmaru na Youtube něco na způsob "blbý kecy" a narazil jsem na video, který se jmenovalo něco na způsob "blbý kecy v minecraftu". To bylo vyůbec poprvé, co jsem viděl gameplay téhle hry.

Tehdy jsem reagoval jako asi většina mých známých - na gameplay jsem zíral s podivem, nechápavostí a kladl si otázku - jak tohle může vůbec někdo hrát. Sledoval jsem tu primitivní grafiku prokládanou nedospělými řečmi puberťaků a bědoval, jaká to byla zlatá doba když jsem hrával hry v pubertě já. Pak byla pauza do doby, než jsem narazil po dalších dnech na dašlí a další gameplay.

Pak to začalo nevinně, dostal jsem nápad, čistě pro legraci, si to vyzkoušet. Dost mi to připomínalo Lego z dětství u kterého jsem byl schopnej trávit hodiny a hodiny a zkusil jsem tak pojmout i tu myšlenku, jenom to spustit a vyzkoušet si to. Stáhnul jsem si nějakou warez beta verzi a věnoval tomu pár minut. Úplně ze začátku jsem byl tak trochu utvrzenej v tom nezúčastněném názoru lidí, co tohle nikdy nehráli. Grafika, vůbec celý engine... po pár minutách byl konec, nic mi to neřeklo. Hru jsem odložil a přestal se jí zabývat, abych po několika dnech opět z rozmaru jí nespustil s tím, že zkusím něco vytvořit, postavit, jen tak pro prdel.

A tady nastal určitý zlom. Z původní půlhodinky, kterou jsem tomu chtěl věnovat, se stalo několikahodinové hraní. Nepočítaje moje rozčilování nad zjišťováním, co se jak craftí, ovládá atd. Ty začátky byly opravdu úsměvný. Začal jsem vnímat možnosti, rozmanitost a absolutní svobodu v téhle hře a to mě přinutlo ve hraní den co den pokračovat, doslova jako Lego tehdy v dětství. S tím, že tu je kostiček nekonečno a když se sem vrátíte, tak začínáte přesně tam, kde jste předešle skončili. Taková nekonečná stavebnice.

Postavil jsem si primitivní barák, začal dělat jednoduchý achievementy, prolez jednu extrémně rozsáhlou jeskyni (a naivně dofal, že má začátek a konec) a tak to pokračovalo. Zbytečné popisovat, co bylo dál. Hodiny, hodiny a hodiny hraní.

Dnes má můj barák asi 5 pater (nebo spíš palác), je vytuněnej nejvzácnějšíma surovinama, který jsou ve hře k dostání, hru samotnou jako takovou jsem dohrál po tom, co jsem se rozhodl si ji koupit a oskinovat svojí vlastní postavu. Původní start point jsem vylepšil o další domy (některý jsem dokonce obšlehnul podle obrázků, který jsem viděl na internetu!) , v podstatě si vytvořil ani tak ne město, ani ne vesnici, ale prostě spoustu záchytných bodů, domečků, komplexů, kde už fantazie vlastní tvorby pracovala na plný obrátky. Na internetu jsem se inspiroval spoustou nápadů, ale na jejich realizaci jsem nikdy neměl dost času (z nějakého důvodu mi creative nevyhovoval - jako ultimátní resource všeho a bez "námahy"), o to větší měl člověk radost, když vytvořil něco, nad čím strávil hodiny času.

Závěřem, dneska jsem to já, kdo se usmívá nad přáteli a známými, kteří vidí gameplay a ťukají si na čelo jako by chtěli říct, že tohle přeci nemůžu myslet vážně, kdy tohle hraju a dokážu nad tím strávit mraky času. Neprostestuju proti těm řečem, kdo nezažil, nepochopí. Me Gusta!

Pro: nekonečně možností, modifikace, multiplayer

Proti: otravné bugy, některé achievementy jsou vyloženě nesmyslné, ukončení příběhu bere motivaci si hrát dál, pokud nejste kreativci nebo hráči na serverech

+18+19 / -1
  • PC 85
Tahle hra je prostě fenomén dnešní doby, je neuvěřitelně chytlavá. Prostě sandbox mého gusta. Ale má i své stinné stránky. Pravděpodobně se nepočítalo s tak velkou moderskou komunitou jakou tu máme dnes a hra trpí nedostatečným rozsahem Block ID naproti tomu Item ID rozsah je zbytečně velký. Dále se mi nelíbí kam vývoj směřuje. Dalším velkým mínusem je to, že se od Beta verze nezměnilo nic, pokaždé když přijde nový update jste nuceni předělávat mapu kvůli konfliktu Block ID. Počítal jsem s tím, že FULL verze už nebude nic přidávat, jen zvětší ID rozsahy a nechá vývoj na moderské komunitě. Mno bohužel. Nedokážu si představit tu práci s migrací středně velkého serveru na jinou verzi Minecraftu (mám server pro pár hráčů a i tak to dá dost práce). Každopádně stavění čehokoliv podle svého mě nikdy neomrzí :)

EDIT:
Asi budu nucen snížit hodnocení kvůli věci u které by se řeklo, že je dobrá: Updates
Čím větší má MC číslo verze tím je to horší a horší, modeři na to postupně kašlou a já taky, už mě nebaví pořád opravovat mapy. Měli udělat v 1.0 a pak bugfixy, ale ne přidávat spoustu kravin (nebo měli rozjet MC RPG když už to tam narvali a zároveň MC survival nechat být)
+16+17 / -1