Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Grim Dawn

25.02.2016
79
58 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ano

Grim Dawn je izometrické akční RPG z dílny Crate Enternaiment, která je mimo jiné tvořena bývalými zaměstnanci společnosti Iron Lore Entertainment, stojící za titulem Titan Quest. Jedná se o klasickou diablovku, která klade důraz jednak na temnou stylizaci herního světa, jenž je na pokraji zkázy, jednak na propracovaný loot systém, kdy předměty kromě zajímavých vlastností mohou nabízet i celou řadu unikátních skillů.

Hráč má na výběr z 6 herních povolání (každé z nich disponuje 26 skilly), z nichž může v průběhu hry vytvořit kombinaci libovolných dvou podle toho, jaký herní styl a dostupné schopnosti chce používat. S jejich pomocí se vás hrdina vydá na pouť příběhem, který může vlastními rozhodnutími zásadně ovlivnit. Totéž platí i pro herní frakce, jejichž osud a postoj k hráči se rovněž odvíjí od učiněných rozhodnutí. Na své cestě můžete narazit na více než 300 heroických druhů monster a dokonce i na gigantické a smrtící protivníky „Nemesis“ v závislosti na spřátelených a znepřátelených frakcích. Tyto zážitky je možné umocnit při multiplayerovém hraní s přáteli, které hra nabízí také.

Kromě bohaté kolekce předmětů o různé síle a vzácnosti je k dispozici nemalé množství gemů, magických předmětů a jiných speciálních artefaktů, kterými hráč může svého hrdinu dále vylepšovat, a ty nejvzácnější z nich lze objevit pouze ve výjimečných lokacích, jejichž zdolání představuje odpovídající výzvu a skutečný test síly vaší herní postavy a herních schopností.

Hra běží na zdokonalené verzi Iron Lore enginu a kromě celé škály herních efektů nabídne i propracovanou ragdoll fyziku, díky které je možné nepřátele efektně decimovat – včetně krve, odlétajících končetin a zničitelných prvků herního prostředí.

Do hry je také možné zakoupit DLC Crucible Mode (přídavný herní balíček), který zpřístupní arénu, kde každý může otestovat své schopnosti v boji. Zde musíte porazit přívaly nepřátel (až 150 vln útoku) kdy po každé desáté vlně vám umožní vládce arény v boji pokračovat a nebo si vyzvednout odměnu za úspěšný boj.

V říjnu 2017 vychází příběhové DLC Ashes of Malmouth, přinášející mimo jiné rozšíření kampaně a dvě nové herní postavy - Necromancera a Inquisitora. V březnu 2019 svět Grim Dawn obohatil druhý přídavek Forgotten Gods, přidávající do hry krom nových prvků i povolání Oathkeeper a kampaň odehrávající se ve vyprahlých jižních krajinách.


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 85
Nejsem nikterak kovaný v žánru akčních RPG a takzvaných "Diablovek" a přes to, že jsem jich už hrál několik, tak je to pro mě spíše nenáročná zábava u které vypnu a poslechnu si nějaké album, rádio či podcast. Samotnou hru ovšem neignoruju, ale má slova berte spíše z pohledu casual hráče.

Grim Dawn na první pohled zaujme svou stylizací a grafikou. Působí to jako temná pohádka s řádně ponurým světem a ač je nějaké zlo v každé hře tohoto typu, tak zde to na mě působilo o něco víc než jinde a ze samotných nepřátel jde občas i respekt. Zkáza onoho světa pak působí taky silnějším dojmem v každé z lokací, které se mění akorát tak často, aby nezačaly nudit.

Příběh samotný jsem ignoroval, za což se omlouvám pokud se to někoho dotkne, ale poslouchat Lukáše Grygara a kolektiv mi přišlo zábavnější, bohužel. (Pokud víte o diablovce, u které se budu klepat napětím nebo si kvalitně pobrečím, tak sem s ní.) Co jsem tak zaznamenal, tak do příběhu lze nějak zasahovat, kdy zaleží na rozhodnutí a zda si to poděláte u té či oné frakce. Z dobré reputace u každé frakce samozřejmě vychází určité výhody.

Nodmyslitelné jsou samozřejmě povolání a hlavně loot, který je zde opravdu bohatý a nejenže si na sebe můžete oblíct či pověsit kde co, ale některé itemy mají i své unikátní skilly, které v klasickém stromě skillů nenajdete. Lze tak najít itemy několika kvalit, vylepšovat je, kombinovat itemy a craftit. V itemech je ale šílený "bordel" a všude je příliš statistik a textu což je předpokládám dobře pro zapálené hráče žánru, pro mě to byl občas trochu zmatek. U povolání jdou zkombinovat hned dvě najednou, což je hodně dobrý pro znovuhratelnost, a body si nahazet do hromady pasivních či aktivních skillů. Já jako člověk, který rád namaxuje 4-5 aktivních skillů, abych se nemusel tolik soustředit na to co mačkám, jsem tak hrál čistě za Arcanist, u čehož si dovolim pochvalnou poznámku k ragdoll fyzice, kdy po sleslání kouzel nepřátelé pěkně lítali vzduchem.

Ocenit musím i samotné souboje, ve kterých je nutnost se neustále hýbat, protože nepřátele vás jen tupě nesekají, ale dokáží také pěkně zavařit třeba kouzly, ač na první hraní je obtížnost poněkud nižší. Já ale nejsem typ hráče který by měl čas a chuť hrát něco dvakrát a potřebu hrát dál po dohrání jsem měl pouze u Torchlight 2. Tohle je ale vážný kandidát v žánrovém suchu, které ale v brzké době nepříjde.

Čelist mi z hraní nespadla, ale výtek taky moc nemám. Rozhodně je to skvělá zábava a poslech podcastů jsem si už dlouho takhle nevychutnal. Steam ukazuje solidních 28 hodin na jeden průchod, který určitě nebyl na 100% (Pokud to vůbec jde). Vývojáři tak ukuchtili vcelku běžnou diablovku, která splní vše, co od ní čekáte. V něčem šli více do hloubky, což určitým hráčům zachutná, ale celkově nic převratného nenaservírují. To, co nabízí, je ovšem jakost první třídy.
+27
  • PC 85
Této hře jsem dlouho odolával. Zejména, protože jsem dennodenně visel na Path of Exile. I tato, podle mě, v dnešní době nejkvalitnější Hack&Slash hra mě ale po více jak třech tisících odehraných hodinách omrzela a potřeboval jsem změnu. Zcela logicky tedy následoval čekatel na wish listu Steamu.

Už samotný úvod, kdy jen o vlásek uniknete smrti, je víc než netradiční. Prvotní putování připomíná první akt druhého a třetího Diabla. Procházíte temné lesy, hvozdy, křoviska a občas i nějaká ta opuštěná obydlí. Na každém kroku je cítit ponurost, zoufalství, zmar, smrt a zkáza. Toto jsem u všech dřívějších Hack&Slash mimo druhého a prvního Diabla postrádal. Čas od času vstoupíte i do jeskyní. Během vaší cesty plníte hlavní příběhové mise, ale i ty vedlejší. Častokrát se stane, že dostanete na výběr jak se zachovat a podle toho si buď naděláte nové přátele, nebo nepřátele. A samozřejmě si u stávajících spojenců vylepšíte nebo naopak pošramotíte pověst. Ano, ve hře se vyskytuje několik frakcí, se kterými buď kooperujete, jste na válečné stezce, či si můžete vybrat, jaký vztah s nimi budete mít. Podle toho dostáváte například přijatelnější ceny ve městě, případně proti hodně znepřáteleným protivníkům čelíte jejich nejsilnějším armádám a hrdinům.

Po vyčištění východního břehu jezera ve světě Cairn se přesunete na západ. Tamní prostředí na mě působilo o něco živěji, nicméně boje ve sluncem spálených píscích značně připomínaly druhý akt opět druhého a třetího Diabla. Naštěstí je prostředí namíchané i s podnebím mírného pásu. Akt postupně graduje a výhoda je, že i vaši NPC spojenci se při dobytí určitého území v něm opevní a nemusíte se tedy vracet zpět přes celou vámi uraženou cestu. K pohybu po mapě slouží tzv. Rift Gates, což je obdoba waypointů. Druhý akt zakončíte vyčištěním pohřebiště a podzemní nekropole.

Zde končí Vanilla verze hry a nastupuje první DLC Grim Dawn: Ashes of Malmouth. Po útoku na první město se vám totiž otevře cesta dál na severovýchod, do smrtí opanovaného města Malmouth. Tentokrát procházíte různé džungle, močály, ukrytá města a podzemní katakomby. Mapy jsou od počátku hry velmi rozsáhlé a často vám zabere i několik hodin než se probijete přes hordy nepřátel. Jelikož jsem právě na cestě sem, nebudu zatím příliš dál hodnotit. Co vím, poslední akt v podobě druhého DLC Grim Dawn: Forgotten Gods se nachází na neznámém místě, někde v bohem zapomenutých pouštích.

Hra mě dokázala odtrhnout od Path of Exile, takže rozhodně nabízí víc než dost. Především onu temnost, ponurost a zmar. Momentálně si dávám nedobrovolnou přestávku z důvodu opravy notebooku. Zatím jsem nevyzkoušel hru více hráčů, ale to vše se změní po návratu ke hraní někdy v březnu. Hru rozhodně můžu doporučit všem, příběh je víc než povedený. A to i přes zjevnou inspiraci autorů nejen v jiných Hack&Slash hrách. Zatím jediná výtka z mého pohledu je trochu chaotické skladování craftovacího materiálu. Uvítal bych podobnou záložku, či záložky, jako v Path of Exile.
+26
  • PC 85
Grim Dawn je jedna z mála her, kterou jsem podpořil už v Early Access fázi na Steamu. Poněvadž pro mě Diablo III bylo zklamáním, hledal jsem, na čem bych si mohl spravit chuť, a když se mi to nedařilo u Torchlight ani Path of Exile, zkusil jsem štěstí s Grim Dawn a můžu čistým svědomím prohlásit, že to byla trefa do temného.

Ponurost je totiž jedním z několika stěžejních taháků hry, a i když to nebylo to hlavní, co jsem na Diablu III postrádal, z jeho místy téměř pohádkové barevnosti až kýčovitosti (v porovnání s dvojkou) jsem taky zrovna ke stropu neskákal. Temná stylizace světa Grim Dawn mi padla do oka o poznání víc a proti jeho grafickému podání nemůžu říct ani popel. Jde o nádherné zpracování s komiksovým nádechem, pohlednými efekty a četnými a širými tmavými dungeony, nad kterými srdce každého správného diablovkáře zaplesá.

Ani k ozvučení hry nemám výtek – třískání, bouchání, sekání, zabíjení a sesílání kouzel se poslouchá dobře a totéž platí i o éterickém soundtracku se stopou sci-fi, který se podle mě k chmurné atmosféře hry hodí jak Patera k Procházkovi, a ve kterém, což není bez zajímavosti, nechybí třeba elektrická kytara.

Do té je zasazen příběh, který Zaklínače 3 do kolen nepošle, ale řekněme si to na rovinu – stovky nebo snad i tisíce hodin jsme u Diabla taky nestrávili kvůli příběhu (a ve chvíli, když už zná člověk zpaměti části herních dialogů, už se opravdu jedná o poslední fázi závislosti před exitem). I tak bych tady ocenil možnost do příběhu zasáhnout občasnými rozhodnutími, kterými si proti sobě můžete poštvat některé frakce, a jiné zase naklonit. Podle toho pak můžete jednak narazit na odlišné lokace a nepřátele, jednak i předměty, což je paráda, protože to mimo jiné hraje do karet znovuhratelnosti.

Souboje jsou i díky možnosti vytvořit si vlastní mix povolání, a tedy i kombinace skillů, zábavně zpracované, a i když je spousta skillů tak trochu jen variací na jiné, řadil bych boje v Grim Dawn určitě mezi ty povedenější z diablovek, které jsem zkoušel a kterých ostatně celkově není kdovíjaký výběr, tím méně pak těch opravdu zdařilých. Zábavnosti bitek napomáhá i velká variabilita nepřátel, z nichž někteří vám jsou schopni pořádně zavařit, zvolíte-li taku stát na místě a klikat do zblbnutí. Spoustě nebezpečných skillů vašich nepřátel se totiž dá vyhnout šikovností a pohyblivostí, což pokládám za velmi dobrý prvek, a kdyby byli vývojáři koně, vysloužili by si ode mě přátelské poplácání a kostku cukru k tomu.

Další životně důležitou věcí pro každé akční RPG je loot a itemizace, a i za to titulu Grim Dawn náleží pochvala. Předmětů je na výběr hromada a díky unikátním kouskům a unikátním skillům, které mohou přinášet, si každý Diablem vytrénovaný sysel jako já přijde na své. Kromě tradiční výbavy jako zbraní a různých druhů zbroje je navíc ve hře lavina doplňkových artefaktů, ve které se ani po desítkách hodin hraní neorientuju s kdovíjakým přehledem a jistotou – ne však pro to, že by v nich byl takový bordel, ale je jich skutečně co do vzácnosti i počtu tolik, že na jejich dokonalé zmapování je zapotřebí patřičné studium a notná dávka nerdství, což ke každé pořádné diablovce patří, a i v tomto případě dávám autorům plusové body.

V konečném součtu je mi tedy ctí označit koktejl, který vývojáři z Crate Entertainment připravili, za výborné pití a zároveň je pochválit za rozumný přístup ke hře, která je prosta jakékoli DRM ochrany a průběžně zdokonalována na základě ohlasů komunity, stejně tak jako za podporu modifikací, pro jejíž účely se autoři v dohledné době chystají vydat potřebné nádobíčko.

Pro: chytlavá akce podpořená bohatým arzenálem předmětů, rozmanitost nepřátel a s ní související propojení příběhových rozhodnutí se systémem frakcí, souboje jsou někdy pořádná výzva, oku i uchu lahodící zpracování, značný potenciál pro znovuhratelnost

Proti: až přílišná podobnost některých skillů, občasné hrboly na vozovce obtížnosti

+24
  • PC 80
Grim Dawn se dá označit za hru pro ty, kterým přišlo Diablo 3 moc barevné a málo temné. V Grim Dawn se totiž vypravíme do ponurého, skličujícího světa, který může zachránit od naprosté záhuby jen a pouze náš bezchybný a mocný hrdina.

Příběhově se tedy jedná o klasickou záchranu lidstva před mocnými Aetherialskými silami. Nic nového pod sluncem, nicméně příběh nijak nepřekáží a podaný je v rámci žánru celkem obstojně. Co překvapilo, je množství morálních rozhodnutí, které musí hráč během plnění questů udělat. Sice se nejedná o nějaké velké rozhodnutí, na které zareaguje celý svět, ale i tak to bylo oživení. Pak je tu systém frakcí, kde svými činy můžete zvyšovat jejich přátelství k vám, u nepřátel pak to, jak moc vás nenávidí.

Co se týče povolání, nabízí Grim Dawn dost slušný počet různých buildů a protože hráč může od desátého levelu přidat ke svému hlavnímu povolání druhé, vyhází celkem slušný počet různých kombinací. Můj Arcanista říznutý Demolitionistou může nad hromadami rozsekaných mrtvol vyprávět, jak úmorná byla jeho cesta k dokonalosti.

Loot. Tady Grim Dawn kraluje, předmětů je nepočítaně a protože je ve hře samozřejmě crafting, i zdejší velká truhla se docela rychle zaplňuje.

Vizuálně vypadá hra pěkně a ke správně temné atmosféře přidává svůj díl i povedený soundtrack.

Výtek mám jen pár. Tou první je absolutně tupá UI nepřátel. Ne že bych čekal u diablovky nějaké zázraky, ale...nepřátelé vidí přes zeď, do které pak střílejí a sekají hlava nehlava. Někteří bossové jsou stejně tak tupí, střílejí do sloupu, za kterým si hráč v klídku líže rány a doplňuje energii, místo aby udělali pár kroků a dorazili ho.

Druhá výtka vlastně trochu nefér, jedná se spíš o žánrový problém - nepřátel je někdy tak nechutně mnoho, že může být chvílemi hra frustrující a je lepší si ji tedy dávkovat rozumně.

Jinak se dá říct, že patří Grim Dawn mezi ty nejlepší konkurenty prvních dvou dílů Diabla a fanouškům žánru se dá jedině doporučit.
+18
  • PC 70
Diablo na stereoidech. A taky na dalších zakázaných látkách. To vše za tichého mlčení hráčské antidopingové agentury.

Jako není to špatný. Každej, kdo má rád Hack&Slash RPGs (Diablo, Titan Quest, Baldur's gate, etc ..), si bude chrochtat. Asi. Dobře, asi po nějaké době. Temnej úsvit (Grim Dawn přeloženo je něco jako chmurnej úsvit, temný místo chmurnýho ale zní líp) nabízí naprosto standardní Diablo-like akci, s velmi podobně strukturovaným jůser interfejsem, s velmi podobnýma mechanikama ať už stran ovládání, mapy, věcí jako portály, truhly, vylepšení zbraní, prostě všeho. Možná to tak není a možna Temnýmu úsvitu křivdím, připadá mi ale, že zadání investorů muselo znít - nevymejšlejte žádné velké inovace, prostě udělejte to jako diablo, celý ale barevnější, saturovanější, akčnější a víc wow.

Pokud bych měl specifikovat, co se mi na Temným úsvitu (dále jen Temným) líbilo, asi bych nevěděl. Já mám prostě rád ten žánr jako takovej. Nenapadá mě žádná věc, kterou by Temnej dělal nějak speciálně rozpoznatelně a skvěle na rozdíl od Diabla (místní hoši a dívky nechť prominou, budu i na dále srovnávat Temnýho výhradně s Diablem). Určitě se mi líbila trošku steampunková stylizace. Ne náhodou, inspirován hlavním obrázkem hry, jsem svého hlavního hrdinu pojmenoval Van Helsing. Bohužel po chvíli hraní jsem zjistil, že tam až zas tak velká podobnost není a spíše než klobouk budu na palici nosit helmu, ačkoliv kuše a bambitky a různé pušky a kolťáky ve hře jsou. S Van Helsingem jsem dohrál první Akt a hru rozehrál za ženskou postavu, protože jsem chtěl zkusit jiné povolání. Jako lehký klad hodnotím, že skillů je celkem dost, i předměty dávaj zvláštní unikátní útoky a pokud nenalevelujete pouze dvě nebo tři schopnosti, tak je řežba nepřátel celkem i závislá na schopnostech hráče na klávesnici a není to jen o dvou čudlíkách na myši.

Abych tedy shrnul, proč hodnotím celkem vysoko. Temnej v podstatě nedělá nic špatně. Budete kosit hordy nepřátel, plamenem, ocelí, kulkou i kouzlem. Budete levelovat svoje skilly, budete mít takové "Mazlíčky" (teda alespoň některá povolání), u kterejch by jste fakt neradi, aby vám lezli do postele (narozdíl od dobrmana, co se na zahradě vyválel ve chcíplém netopýrovi). Budete sbírat hory předmětů v různejch barvičkách (podobně jako diablo jsou i tady obyčejné šedivé, žluté, zelené, apod předměty dle jejich unikátnosti) a pak budete luštit, jestli je ten který předmět lepší než to, co zrovna používáte a případně jak moc a nebo jak je hezký a jak se hodí k vašemu outfitu (samozřejmě u všech převlíkacích RPG je třeba ctít princip Móda Především ..). Potkáte pár bossů, nějaké jejich nižší miniony, narozdíl od Diabla také budete mít na výběr vyřešit pár questů více možnostma řešení, záhy ale zjistíte, že to nehraje žádnou roli. A co je hlavní, budete odkrejvat Diablo-like mapu světa a furt budete hnáni zvědavostí, co bude dál a co najdete za loot a jakýho hnusnýho bosse nasekáte do konzervy pro vaše mazlíčky.

Proč ale nehodnotím nějakou plnější palbou než 70% ? Asi nejvíc mě štvala obtížnost, Temnej je strašně lehkej. Za celou hru jsem umřel jenom jednou a to kvůli tomu, že jsem úplně zapoměl na to, že se dá i umřít a nevychlastal jsem si červenej lektvar, kterejch jsem v té chvíli měl 300+. Bohužel musíte celou hru dohrát, aby jste si mohli odemknout vyšší level obtížnosti, což je opruz. Temnej ještě nabízí tzv. Veteran mode, kdy jsou nepřátelé tužší, je jich víc a je i víc lootu, to jsem zkusil a štvalo mě to. Byl to strašnej overkill, ne kvůli obtížnosti, ale kvůli tomu, že ty hordy těch protivníků a ty ohromné hromady lootu fakt už docela dost spoilovaly immersion a prostě bylo toho až nepřirozeně moc. Další věc, co mě štvala, bylo strašná přeplácanost co se týče statistik. Každej předmět má X různejch vlastností, kde se všechny překrývaj, takže meč zraňuje ohněm, chladem a ještě leptá a do toho navíc ještě dělá další věci. Ve výsledku je všechno relativní a vás za chvíli, kor u tak lehký hry, nebaví luštit, jestli je danej předmět lepší/horší/stejnej jako to, co už máte. Je to v podstatě jedno. To stejné je, že zbroje a prsteny poskytují snad 10 druhů různejch protekcí. Jakou má potom cenu potom řešit, jestli je lepší zbroj co poskytuje po 10ti bodech proti mrazu, dešti, chaosu, probodnutí a blbý náladě oproti jiný zbroji, která to má za 8%, ale má to navíc ještě s leptáním? Ten systém těch předmětů je fakt strašně přeplácanej. S tím souvisí i to, že po čase zjistíte, že vůbec nesedí ta kategorizace těch věcí dle unikátnosti a ty přidružené ceny. Ony jsou ty předměty samozřejmě generovaný, takže nepotkáte dva stejné meče, ale ten generátor nefunguje dobře. Máte například zelenej vzácnej předmět, co stojí 500 zlatých, a dost často nacházíte žluté předměty za 5 zlatých (100x levnější), které jsou lepší. Celé akty jsem z valné většiny prošel se stejnejma věcma, protože prostě byly lepší - eg našel jsem kyj pro 10tou úroveň a měl jsem ho skoro půlku hry, protože další zbraně, co jsem necházel, byly prostě horší, i když se jednalo o zbraně pro např. 20tou úroveň a 50x dražší. Další věc, co mě nebavila, bylo poměrně hodně textu a lore, co v Temným byl. Nebavilo mě to číst. U Hack&Slash RPG je prostě cíl prošmejdit celou mapičku a zamordovat hlavniho bose a vyloupit mu komůrku. Žádnej velkej text netřeba. (Ještě si přisadím - mapa se negeneruje jako v diablu, je statická, velká škoda pro replay, je tam učitej systém oblíbenosti u určitejch frakcí, kterej je k ničemu, páč lidi z města vás budou vždy mít rádi a příšery budete jak jinak než sr*t, peníze jsou k ničemu, akorát hromadíte obrovské částky, žádnej normální hráč si nekoupí meč za 20k ve hře, kde nachází hromady identického lootu co prodává za 5 stovek, zbraně a ani brnění se neničí - škoda, nejsou náboje, i ten městskej portál je nekonečnej, můžete si ho udělat kde chcete a kdy chcete, atd ..) 

Abych to dokončil. Celkem slušná akce, tohle hodnocení dávám kvůli tomu, že tam je minimum originality (ačkoliv znovu říkám, mám ten žánr rád) a pitomý designerský rozhodnutí typu nízká obtížnost a hrozná přesycenost co se týče čísel, předmětů a nestvůr která způsobí, že si v Temným skoro ničeho nevážíte, páč tam na ničem nezáleží (ani na skillech, protože ty můžete resetovat od začátku hry za nepatrnej peníz).
+14