Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Verdun

28.04.2015
30.08.2016
08.03.2017
78
21 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ano

Verdun je výhradně onlinová střílečka založená na týmové spolupráci. Odehrává se v období první světové války a na celkem 8 mapách hráčům umožní zažít zákopové válečné peklo známých bitev západní fronty. Můžete se tedy zúčastnit bitvy na Marně, ofenzivy na Sommě nebo krveprolití u Verdunu. Hra obsahuje historicky přesné prvky jako zbraně a autentické vybavení s uniformami.

Ve hře spolu bojují jednotky Dohody a Centrálních mocností. Tyto jednotky, nebo přesněji řečeno družstva, se dělí na průzkumné, střelecké a útočné a dále pak podle toho, ke které straně náleží. Celkem jich je k dispozici 13. Každé družstvo má svou vlastní výzbroj a výstroj a taky speciální schopnosti. Velitel průzkumného družstva například může přivolat průzkumné letadlo, které odhalí pozice protivníka na mapě. Velitel střeleckého družstva má k dispozici dělostřeleckou podporu a velitel družstva útočného zase plyn.

Hra rovněž obsahuje vylepšování postav pomocí zkušenostních bodů, které umožňují odemykat nové zbraně. Stejně tak umožňuje zvyšování úrovní samotných družstev. Na vyšších úrovních pak družstvo, potažmo jeho členové, obdrží různé bonusy a markantní posílení svých speciálních schopností. Například dokáží déle zadržet dech při míření, obsazení zákopové linie jim zabere kratší dobu, můžou použít účinnější artilerii nebo smrtelnější plyn.

Hra nabízí 4 herní mody. Primárním typem, představujícím klasickou zákopovou řež, je Frontlines, kde proti sobě stojí až 32 hráčů, tedy 4 družstva po 4 hráčích na každé straně, kteří se střídavě snaží dobýt protivníkovu linii, nebo naopak ubránit tu svou. Pak jsou tu 3 doplňkové mody. Rifle Deathmatch, tedy běžný deathmatch, kde každý bojuje sám za sebe a vítězí hráč s nejvyšším skóre, Attrition, což je pro změnu týmový deathmatch a nakonec Squad Defense, ve kterém se samotné družstvo až 4 hráčů brání proti nekonečným vlnám útočících botů.

V květnu 2017 bylo oznámeno samostatné rozšíření s názvem Tannenberg. Odehrává se na východní frontě a vyšlo v předběžném přístupu v listopadu 2017.


Poslední diskuzní příspěvek

Tak sem zase po čase zahrál Verdun a pořád mě překvapuje, jak každá jednotka má svoji roli, která není zbytečná. Díky realističnosti má každá zbraň svoje využití, takže těžkým kulometem jde držet zákop, pokud hráč ví, jak si s ním sednout, plamenomet je extrémně učinný v agresivním útoku, pistole jsou k útoku o něco vhodnější než pušky, ale jejich manevrovatelnost má daň v podobě slabého poškození.

A co se mi nejvíc líbí, je že granáty jsou zde opravdu nutné, nejen že dokážou učinně vyčistit zákop nebo kráter, ale je to v podstatě jediná zbraň proti kulometčníkům, ještě jsem nehrál žádnou hru, kde bych měl tak rád užívání granátů.

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 90
Multiplayerová rubačka z první světové s velikým důrazem na realističnost. Verdun nádherně ukazuje děsy velké války. Nejednou mi naběhla husí kůže, když mi kolega v zákopu letěl přes hlavu nebo za mnou řval raněný voják.

Hra je pomalejší než jiné FPS multiplayerové počiny, o to je ale obtížnější. Je o nervy skrytě ležet v zákopu a snažit se vystřelit první na jakýkoliv pohybující se stín. Vojáci totiž většinou nevydrží více než jeden zásah z pušky a tak se každý výstřel počítá. Překvapilo mě také, že u pušky je třeba kliknutím ručně vyhodit vystřelenou zápalku.
Vše je těžkopádné a tak by to mělo být.

Je skvělé že některé hry jdou proti proudu a přesto si najdou kvalitní hráčskou základnu. Víc takových her!
Ovšem celkově Verdun nemá až na věrohodný pocit z velké války moc co nabídnout, někdy se k němu jistě vrátím, ale hra jako taková rychle omrzela. Ocenil bych kdyby nešlo o čistý multiplayer, rád bych si v této hře zahrál krátkou kampaň.

Pro: Věrohodnost, realističnost, atmosféra, žádná zběsilá a čistokrevná akce, komunita. Hra nabízi velké množství zbraní ale většinou se chopíte pušky a tak to má být.

Proti: Rychle omrzí.

+20
  • PC --
Tato strilecka z pohledu prvni osoby zasazena do boju prvni svetove valky si zaklada na realisticnosti. Zapomente na arkadove silenosti z Battlefield 1, tady se vede skutecna zakopova valka. Hra je vyrazne pomalejsi nez jine FPS a to predevsim diky sve vysoke obtiznosti. Obvykle se totiz jeden zasah rovna smrti, pripadne vaznemu zraneni vyzadujicimu okazite osetreni. Paradni je take atmosfera, kdy zasazeni vojaci okolo vas krici, pripadne vidite jejich zasazena tela.

Pilotnim hernim modem jsou Frontlines, kde bojujete o zakopy a drzeni pozic. Dale muzete hrat Squad Defence, kde se snazite pozice udrzet, Attrition, kde fungujete temer identicky jako v Team Deathmatchi a Rifle Deathmatch, kde dochazi na souboje sniperskych pusek. Co potesi, je moznost vytvorit si vlastni hru s upravenymi pravidly.

Hra ma samozrejme jakozto indie sve nedostatky. Osobne mi citelne chybi zejmena vozidla a dale absence hry pro jednoho hrace. Vyzivny Storyline odehravajici se at uz u Verdunu nebo nekde pobliz by hru vic nez ozivil. Hra me osobne z tohoto duvodu zacala po case nudit.

Pro: relismus a autenticita, zakopova valka, realisticke zbrane a lokace

Proti: kvuli malemu obsahu rychle omrzi

+10 +12 −2
  • PC 90
Upřednostňuji, když hra připraví scénu pro nezapomenutelné zážitky místo toho, aby mi je naskriptované podávala a ony se pak vlastně staly fádními. Jedinečné momenty z Verdunu jsou malé střípky z obrazu běsnění první světové války. A v tom ohledu stojí za to.

Hra nabízí celkem čtyři mody, které si je možno doupravit v custom zápasech (např. počasí, či rok bitvy). Nejprve ty méně povedené. Na serverech moc lidí nehraje Deathmatch ani Attrition (teamdeathmatch s omezeným počtem respawnů na stranu). Jednak z tohoto nedostatku hráčů a také z důvodu náhodného spawnování na mapě považuji oba mody za prakticky nehratelné. Vícekrát se mi stalo, že jsem se pokoušel opatrně postupovat, aby se někdo respawnoval přímo kousek za mě a zabil mě. Nízký počet hráčů také v modech vede k dlouhým prodlevám než vůbec někoho na velké mapě potkáte. Zároveň mody úplně vynechávají skvělý prvek střeleckých družstev a armád a degradují hru prakticky jen na střílení s puškami. Nedoporučoval bych jejich hraní ani pro osvojení si hry, na to je zde jiný mód...

Squad defence je kooperativní mód, který staví vaše čtyřčlenné družstvo v roli obránců na jednom z bojišť První světové války proti sílícím vlnám útočníků. Tento mód je myslím nejvhodnější pro začátečníky neboť si mohou osvojit principy hry a cvičit jak střelbu tak zacházení se specifickou výbavou. Nepřátelé se jen hrnou na zákopy, občas vás potrápí dělostřelectvem (s bojovým plynem, kouřem, nebo klasicky výbušnou municí) a vy máte krátký čas mezi vlnami se reorganizovat a sesbírat síly. Bohužel však boti-protivníci v tomto módu jsou často velmi stupidní a běží až k zákopu, než začnou střílet, chodí stejnými cestami a tedy se stačí i s puškou vhodně postavit a kosit je. A hra končí dokud neprohrajete, což může znamenat, že jedna hra trvá i déle než hodinu a půl.

Vrcholem hry je potom mód Frontlines, který nádherně zosobňuje princip válčení za Velké války. Obě strany začínají ve svých zákopech a střídají se v útoku na zákop protivníka. Pokud uspějí, má protivník možnost protiútoku. Vyhrává ten, kdo nejčastěji zákop dobyl a udržel s tím, že hry jsou často velmi vyrovnané a tedy napínavé. Kromě toho, že krásně ilustrují jak bezvýchodný a zoufalý byl boj za samotné války. Boti v tomto modu často doplňují lidské hráče a tedy nepůsobí tak stupidně a naopak si díky nim užíváte vždy plný počet 64 válečníků a tedy pořádnou melu. Pěkné je už menu samotné, kdy jsou jednotlivá historická bojiště zanesena na mapě a vidíte, jaká družstva jsou v místech nasazena. Hráči často ponechávají původní generované názvy a tedy vidíte názvy realistické a zanechává to dojem vskutku frontového boje.

Každé družstvo sestává ze čtyř rolí, zhruba velitel, střelec, střelecká podpora a bojovník na blízko. Avšak výbava těchto rolí se mění nejen podle strany, za kterou hrajete (Dohoda a Centrální mocnosti), ale také podle jednotky, např. palebná podpora může někdy být odstřelovač, jinde to bude kulometčík; velitel může mít k dispozici minometnou podporu, jinde zase kouřovou clonu. Každá jednotka má svou roli na bojišti (je i oficiálně dané dělením na střelecká, ženijní ap. družstva). Dohoda je zastoupena velmi pestrou škálou armád od Ameriky, přes Francouze i s koloniemi, po Australany. Oproti tomu se staví různé specializované jednotky Německé armády (např. slavné Stoßtruppen). Jednotky i jednotlivé role mají Každá jednotka má navíc tři úrovně rolí, které si můžete během hraní postupně odemknout a které vám zpřístupní nejen další zbraně, ale také různé dovednosti. Dovednosti jsou často jen podpůrného rázu, např. rychlejší přebíjení. Soudržnost družstva potom podporuje možnost důstojníků dávat rozkazy kam se mají vojáci vydat a ti za dodržení rozkazů dostávají bonusové zkušenostní body. Taktéž má kolem sebe důstojník auru, která dává kromě zkušenosti také menší bonusy.

V čem hra exceluje je zvuk a celkové realistické zpracování bojiště. Ke kakofonii zvuků na bojišti se připojuje štěkání kulometů, řev mrtvých, rozkazy důstojníků, přelety průzkumných letadel nebo dělostřelectvo. Když třeba mezi střelbou v úzském zákopu uslyšíte z poza rohu rozkaz v jazyce protivníka ke zteči, nebo nedej bože zažehnutí plamenometu, je nejvyšší čas se stáhnout. Zejména bych zmínil zpracování plynové masky, která se hodí proti bojovým plynům, ale omezí vaše zorné pole a také ztlumí veškeré zvuky. Boj v mraku bojového plynu, kde není vidět ani na hrot bajonetu dostává ještě surrealističtější nádech.

Zákopy jsou modelovány, pokud vím, podle skutečných míst a i když jsou to pořád jen zákopy, časem se je naučíte rozlišovat a užívat si ty strategické odlišnosti jednotlivých bojišť. Máte zde jak připravné žebříky na zteč, tak různé strategické pozice pro kulomety nebo odstřelovačská hnízda. Země nikoho je posetá záterasy, ostnatými dráty, krátery a pozůstatky předešlých bojů (např. vyřazené tanky). Do toho se může bojiště dramaticky změnit podle počasí v jakém se bojuje, kdy noční zákopové boje jsou vskutku nejzběsilejším šílenstvím co jsem zažil. Výborná možnost si stiskem jedné klávesy odstranit HUD a tím si zkusit válku ještě o kapku realističtější. Případně jednotlivé prvky HUD lze v nastavení opodle libosti odstranit také.

Z herního hlediska obdivuji, nakolik mi hra přijde vyvážená. Každá jednotka má svou úlohu v boji a bojiště bude utvářeno rozhodnutími jednotlivých důstojníků o tom, kam poslat svou dělostřeleckou podporu nebo kam soustředit útok. Každá zbraň, resp. druh zbraně, má své výhody jak by se dalo čekat, ale působí společně dost vyrovnaně. Pistole vám v zákopu dobře poslouží, ale než se tam dostanete, tak je spíš k smíchu. Puška naopak může sejmout obránce na dálku, ale v zákopu abyste spíš spoléhali na bodák. Bude to vyžadovat trochu jiný způsob boje než jste zvyklí z arkádovitějších stříleček, ale nedá se říci, že by nebyl akční.

Obecně, hra slibuje, že je rozumně realistickým herním zpracováním bojů na západní frontě a domnívám se, že je přesně tím. Nikdy nezapomenu na ten pocit prvního nasazení ve Frontlines v zákopech, kdy celý ten válečný chaos a řev umírajících mě donutil hru na chvíli vypnout a rozdýchat to.

Pro: Boj o zákopy, zvuková podmalba, vyrovnanost stran, realističnost

Proti: Herní mody Deathmatch, Attrition; boty ve Squad defence

+10