Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.
DEU

DEU

 

Komentáře

< >

Assassin's Creed: Brotherhood

  • PC --
Jedina hra z teto serie, kterou jsem kdy "hral". Slovo hral je v uvozovkach, protoze jsem vetsinu hry stravil cekanim v loadingove obrazovce hry. Castokrat jsem se do hry nepripojil vubec, loading spadl, nebo jsem byl ze hry samovolne odpojen. Kdyz uz jsem se k jejimu hrani dostal, prozival jsem krusne zacatky novacka. Byl jsem z pozice koristi okamzite loven nemilosrdnymi zabijaky a jakozto lovec nejcasteji zabil chybnou korist a pote byl paralyzovan skutecnym nepritelem. Hra ve mne bohuzel zanechala negativni stopy a k teto serii uz jsem si cestu nenasel. Co me vsak dostalo, je jeji dobove ozvuceni. To se autorum povedlo na vybornou. Stejne jako ruznorodost postav, moznost ruznych skrysi, varianty utoku a obrany a podobne. Omluvte prosim nizke hodnoceni a kratkost recenze. Je vyvolano subjektivnimi pocity z nefunkcnosti hry z neznamych duvodu a velmi kratkou herni dobou. Ani na internetu jsem nikde nenasel zadne navody, jak tento problem vyresit. Aplikovany patch, ktery mel ony problemy vyresit, mi navic hru dostal do faze nespustitelnosti. Nasledovalo odinstalovani a konec.

Pro: paradni dobova muzika ve hre, postavy ve hre, skryse

Proti: obrovske problemy s loadingem hry, jejim padani, kdyz uz jsem se pripojil, platil jsem nemilosrdnou novackovskou dan, nakonec nesla hra vubec spustit

-2 +4 −6

Face Off!

  • PC 70
Jo, tohle je dalsi vykopavka, kterou se podle me v jistych vecech inspirovala i serie NHL. Hra sice uz i ve sve dobe nemela kdovijakou grafiku, jelikoz jste mohli hrat pouze za zeleny nebo cerveny tym. Nicmene zejmena moznostmi nastavovanim taktiky urcila, kam se virtualni hokeje v devadesatkach ubraly. Ve hre jste mohli jak michat radami, menit rozestaveni, odvolavat golmany, stridat hrace a vychutnavat si strelbu nebo bitky ve specialnim zaberu. PC speaker samozrejme v teto hre nemuze chybet, pricemz autori do hry zakomponovali i oficialni znelky, ktere jsou slyset na hokejovych zapasech dodnes. Editor jmen hracu a tymu posunul zejmena hrani hry ve dvou hracich na jednom PC na uplne jinou uroven. S kamaradem jsme si vytvorili Ceskou Extraligu. On si vzal Vsetin a ja Spartu - on hral za zelene, ja za cervene. Zabava na hodiny vystarana. Paradoxne vtipne byly i situace, kdy po bitce jeden z hracu upadl, jakoby jej prejel parni valec a posleze jej stale leziciho na zemi sudi oslova vykopal z ledu :))) A obcas se povedlo sejmout i sudiho, za coz nasledovalo okamzite oslabeni.

Bohuzel, hra po case spadla do stereotypu zejmena diky onem dvoubarevnym tymum. Pohyb hracu byl celkem usmevny, protoze se na ledu plouzili podobne jako ja ve svych zhruba deseti letech na zamrzlem rybniku. Na svoji dobu hra ale rozhodne zabavila na nekolik odpoledni. A jednalo se spolecne s Prince of Persia a Stunts o dalsi hru, kdy jste museli mit indicie pro pristup k ni. Museli jste pri spusteni hry uvest napriklad, kolik odehral jisty hrac zapasu, kolik dal jiny golu a podobne. Po trech chybnych zadanich se hra vypnula a vy jste museli zadavat znovu. Takto holt vypadaly protipiratske ochrany ve sladkych devadesatkach.

Pro: spousta taktickych moznosti, zaber pri strelbe, buly, bitky, hra ve dvou na splitscreenu, editor

Proti: po case pomerne lehke a stereotypni, pouze cerveny a zeleny tym

+14

Prince of Persia

  • PC 80
In the Sultan's absence the Grand Vizier JAFFAR rules with the iron fist of tyranny. Only one obstacle remains between Jaffar and the throne: the Sultan's beautiful young daughter...

Jedna z vubec prvnich her, kterou jsem kdy hral. V roce 1992 tata koupil prvni osobni pocitac. Slo o slavnou 386/40 Mhz, 4 MB RAM, 850 MB HDD s pro mne dodnes neznamou grafickou kartu, tusim s maximalne 256 barvami. Tehdy mi bylo osm let a PC hry byly teprve v plenkach. Byla to doba Norton Commanderu, M602 a psani textu do T602. No, po kratke nostalgii pojdme ke hre samotne...

Prince of Persia je vubec jedna z prvnich plosinovych hopsacek, ktera urcila raz tohoto zanru pro nekolik dalsich her. Kouzlo hry tkvi v jejim jednoduchem zpracovani. Ukol je jasne dany - behem 60 minut musite projit celkem 12 patry labyrintu a zachranit princeznu. Do labyrintu vas uveznil zly velkovezir Jaffar, ktery v nepritomnosti Sultana dostal sam chut na jeho risi. Princezna, ktera je zamilovana do mladeho prince, ma prave onech 60 minut cas na rozmyslenou. Bud si vezme Jaffara a tim mu dopomuze ke trunu, nebo zemre. A jedinou nadeji na jeji zachranu jste samozrejme vy v roli prince.

Jo, to byly casy. Na uvodni seskok a zavirajici se dvere nikdy nezapomenu. Takze jsem se hned vydal prozkoumavat okoli. Nejprve me sejmula hned prvni straz, pote jsem se napichl na prvni bodaky, spadl do prvni propasti a takhle to v mych osmi letech pokracovalo do nekonecna. Hra pro me tehdy byla neskutecne tezka a dohral jsem ji az mnohem pozdeji... Patra labyrintu jsou rozmanita - nektera modre zbarvena, jina zlute. Pasti je pozehnane - od padajicich plosin, pres ze zemi vyskakujici bodaky, secvakavaci noze, hluboke propasti, savlemi vyzbrojene straze, otravene lektvary a podobne. Kazde patro je unikatni a bude vam chvili trvat, nez se jej naucite a hru nakonec zdarne dokoncite. Ja osobne jsem se vyzival v zabijeni strazi - shazoval jsem je do propasti, napichoval na bodaky, nebo je dotlacil pod secvakavaci noze.

Jako bonus je mozne, a rozhodne doporucene, vypit cestou labyrintem vsechny elixiry, ktere zvysuji pocet vasich zivotu vzdy o jeden. Toto se vam jiste bude hodit proti tuzsim strazim v pozdejsi fazi hry a pro vetsi klid pri hrani. Pametnici urcite dodnes nezapomneli na mistnost mezi 1. a 2. patrem, kdy jste museli projit protipiratskou ochranou a vypit pokazde jinou lahvicku. Tehdy neexistovaly klasicke *.exe cracky a kdo nemel originalku s indiciemi, nebo nekde na papire ony indicie zapsane, byl v haji. Nastesti se ke mne casem dostala zrejme piratska verze, kde toto uz nebylo. Dale na kostlivce ve 3. patre, na zrcadlo ve 4. patre, po jehoz proskoceni vam vas duch delal ze zivota peklo, na spekouna v 6. patre, na nutnost vypit letajici elixir v 7. patre, na mys, ktera vam v 8. patre zachranila krk, na elixir, ktery vam otocil obrazovku o 180 stupnu a na finalni znovuspojeni s vasim ducem a souboj se Jaffarem. Prince of Persia je modelovym prikladem hry, kde v jednoduchosti je sila.

P.S. Vsem, kteri hru dohrali a znaji ji jak sve boty, doporucuji tzv. Hardcore mode - dokoncit hru bez jedine smrti. A v pripade smrti zacit od uplneho zacatku. To je teprve spravne maso...

Marry Jaffar... or die within the hour. All the Princess's hope now rest on the brave youth she loves. Little does she know that he is already a prisoner in Jaffar's dungeons. ...

Pro: atmosfera, obtiznost, znovuhratelnost, spravne tajemne a temne prostredi, kvanta pasti a nepratel

Proti: hra nelze nijak ukladat, musite ji proste dohrat na jeden zatah, obcas pozde reagujici klavesy

+19

StarCraft II: Nova Covert Ops

  • PC 80
Prvni DLC pack pro hru StarCraft II: Legacy of the Void vas vtahne do role ghosta terranskeho Dominia, Novy. Tento Ghost byl doposud hratelny pouze v ramci jedne mise ve StarCraft II: Wings of Liberty a v ramci CO-OP misi, pokud jste si zakoupili jeji postavu za cenu 5€. V tomto pridavnem balicku si s ni uzijete radu misi. Ve hre totiz nemate na starost pouze samotnou hrdinku, ale rovnez se starate o jeji zakladnu, o stavbu jednotek, upgrady, proste klasika.

Kazda z misi se muze pochlubit necim novym, napriklad jednou se musite probit skrz detektory posetym labyrintem, pote branite spojeneckou zakladnu proti najezdum Zergu, dale uzavrete spojenectvi s nepritelem, ktery se proti vam pote obrati a podobne. Obdobnych zvratu je v celkem deviti misich, ktere byly v roce 2016 vydany vzdy po trech mesicich, pozehnane.

Dostupne schopnosti se odemykaji chronologicky, jak postupujete pribehem. Napriklad Nova chodi do misi bud s odstrelovaci puskou nebo brokovnici, ruznym typem granatu, muze si obleci bud oblek s permanentni neviditelnosti, zrychlujici oblek, nebo oblek prekonavajici zvysene prostory. V kazde misi vas, zejmena na nejtezsi obtiznost, dovede k vitezstvi uplne jina taktika a prave odlisne schopnosti Novy a jejich jednotek.

Napriklad takove vznasejici se Oblehaci tanky, permanentne neviditelni nebo sami se uzdravujici Liberatori jsou pote v bojich mnohem vykonnejsi. Samozrejmosti jsou i Mastery achievementy, ktere je opet velmi tezke splnit. Po dvou letech od vydani to ale vypada, ze zisky z prodeje tohoto DLC nenaplnily ocekavani Blizzardu a dalsi stahovatelne obsahy jsou timpadem v oblasti teorie. Hra je vicemene mrtva a z kosmetickych blbosti, ktere zaberou mnohem mene casu, se zjevne da vyvarit mnohem vic. Bohuzel.

Pro: dalsi porce zabavy, novy pribeh, 9 novych misi ve 4 obtiznostech, nove schopnosti hrdiny a jednotek, novy soundtrack, Mastery achievementy

Proti: kratkost, placene, na nejvyssi obtiznost a pri plneni Mastery achievementu velmi obtizne

+4

FIFA: Road to the World Cup 98

  • PC 85
Tohle je srdcovka fotbalu. Uz jen uvodni intro vas poradne navnadi do hrani, soundtrack je perfektni. Vsude na vas dycha atmosfera Mistrovstvi sveta ve Francii te doby. Galsky kohout na vas porad odnekud vykukuje nebo leta pres obrazovku. Turnaj jste mohli projit od kvalifikace, pres zakladni skupiny az do vyrazovaci casti. Dale hra obsahuje nekolik nejvyssich soutezi s aktualnimi soupiskami one doby. Hra samotna byla na svoji dobu pomerne dobre zpracovana, zejmena co se tyce hratelnosti, predevsim na nejvyssi obtiznost. Hra nebyla naskriptovana a akci, ze kterych padaly goly bylo rozhodne vice nez dnes. Jedina situace, ktera zarucovala temer stoprocentni gol byl primy kop. Pri jeho exekuci stacilo klavesou Q vybrat urciteho hrace, poslet mu centr a on v 9/10 pripadu rybickou nechytatelne zavesil. Tento mod jsem po nejake dobe vypustil a hra byla mnohem zajimavejsi. K poradne atmosfere prispela i moznost vybrat si zpusob oslavy vaseho vstreleneho golu publikem. Fandove bud kriceli, bubnovali, troubili na trumpety a podobne. A pri vstrelenem golu soupere naopak piskali a buceli. Toto bylo vybornym ozivenim zejmena pri hre proti kamaradovi, nejlepe na jednom PC. Takovy penaltovy rozstrel z hecu proti sobe, kdy jsme se s kamaradem sazeli o par drobych byl super taskarici. Nebo hra v hale, kde jste hrali minizapasy 3 na 3. Kapitolou samou pro sebe byl Editor, kdy jsme jednu z mene oblibenych lig predelali na ceskou. Ja Spartan a on Slavista, rivalita a souboje na ostri noze zaruceny. Hra pobavila na dlouhe desitky hodin a vycist se ji krome par drobnosti neda absolutne nic. Ale pro poradek - absence znaku tymu, nedaji se zmenit kvalifikacni skupiny turnaje, chybi ligove pohary, moznost vlastniho turnaje a neprehledne menu predevsim pri praci se sestavou vaseho tymu. Tyto drobnosti ale merou vrchovatou vynahrazuje veskera pozitivni omacka okolo. Schvalne si zkuste hru dnes po dvaceti letech nainstalovat, aplikovat na ni potrebne patche a pustte si zapas. Uz jen loadingova predzapasova obrazovka vas paradne navnadi.

Pro: celkova atmosfera hry, paradne zpracovane menu, soundtrack, loadingova obrazovka, oslavy golu, realne stadiony, editor hracu a tymu, MS od kvalifikace az k poharu jeho viteze, penaltovy rozstrel, hra v hale

Proti: drobnosti, ktere hratelnost vubec nepoznamenavaji

+6

FIFA 97

  • PC 65
Jo, tohle jsme hrali s kamaradem u nej na tehdejsim Pentiu 75 Mhz. On si vzal Dortmund, ja Bayern a jeli jsme nemeckou ligu na obtiznost Pro a Simulation mode. Zapasy proti sobe jsme nechali odehrat pocitac. Goly padaly prakticky odevsad, golmani byli celkem cednici. Po obdrzenem golu se alespon stylove vztekali. Problemem ale bylo dostat se k nebezpecne strele, alespon na vyssi obtiznosti. V podstate jsme pouze pouzivali klavesu pro strelbu, prihravky nemely vyznam. Novinkou byla hra v hale a skluzy do golmanu, za ktere automaticky nasledovala cervena. Casomira tehdy jeste bezela na skutecny cas, nikoli na zrychlenych 45 minut. Vysoko hodnotim snad pouze Soundtrack, ktery bych ale s odstupem casu vlozil spis do NHL nebo F1. Dale potesily na tehdejsi dobu aktualni soupisky, predevsim na klubove urovni.

Pro: vtipne momenty behem hrani - zejmena fyzika hracu, kdy pusobi znacne nemotorne, nebo komicke goly z dalky

Proti: prilis golu z dalky, arkada, v podstate jen nakopavate balony a strilite z kazdych pozic

+11

FIFA 18

  • PC 80
Po lonske FIFA 17, ktera me zprvu nadchla, ale po desitkach hodin hrani Online Season vystridalo prvotni nadseni zklamani jsem byl rozhodnuty dil FIFA 18 vubec nekupovat. Ke zmene nazoru prispela zejmena vyrazna sleva na Originu a MS v Rusku zcela zdarma.

Pustil jsem se tedy do boju o vysnenou trofej a pres obtiznost World Class k ni dotahl hned tri tymy. Mexiko, domaci Rusy a Cechy, ktere jsem do turnaje nalosoval namisto Svycaru. Ano, je zde moznost upravovat obsazeni turnaje, ale ne vsemi tymy, ktere nezvladly kvalifikaci. Zklamani budou Slovaci, jelikoz reprezentace nasich vychodnich sousedu ve hre chybi. Turnaj je ale celkove paradne zpracovany. Atmosfera je autenticka, soupisky az na nektere vynechane hrace aktualni, rovnez verohodne dresy, znami hraci jsou si podobni jako vejce vejci, za lajnou najdete i verohodne zpracovane trenery.

Ohledne hratelnosti - za usi vyrazne dostala zalozni rada, coz je podle me nepochopitelne, protoze v dnesnim fotbale zaloha zapasy rozhoduje z vice jak 80%. Hra se odehrava vyhradne okolo obou pokutovych uzemi a drtivou vetsinu golu nasazite s utocniky. Velikou vytku autorum posilam za vyrazeni jakychkoliv silovych souboju. Ze hry totiz prakticky vymizely strkanice nebo tahani za dresy. V podstate jediny zpusob ziskani mice je jeho vypichnuti, stinovani je rovnez znacne ztizeno. Utocna hra dostala od lonskeho rocniku vyraznou podporu, ale bohuzel vyrazne na ukor realisticnosti. Ano, FIFA byla vzdy arkada, ale hrat prakticky bez zalohy je vazne sila. Co ale je vyrazny krok kupredu je vetsi pocet a realnejsi zpusob odrazu mice. Draha a let mice napriklad po zablokovani strely, po zakroku golmana nebo i hrace v pole pusobi mnohem realneji.

Ostatni mody nehodnotim. Journey jsem vynechal, i kdyz vim jakym zpusobem se kariera Alexe Huntera ubira, a na FUT nemam jednak cas, ale predevsim me vubec nebavi. Online Season, kterou z modu hry pro vice hracu hraji jako jedinou, jsem zatim nezkousel. Fandove si ale urcite prijdou na sve. Nicmene za me neni nad to usporadat s kamarady celodenni hrani u nekoho doma. Prinest si par controlleru a dat si bud ligu nebo turnaj. MS k tomuto vyrazne vybizi. Bohuzel, intenzivni hratelnost z FIFA 14 a pote FIFA 15 ale postradam dodnes.

Pro: velice realisticky a verohodne zpracovane MS 2018 v Rusku, novy pribeh a vyzvy v Journey, realistictejsi prvky - zejmena fyzika mice

Proti: absence zalohy behem hrani a z toho odklon od realisticnosti, absence nekterych reprezentacnich tymu, z ceskych klubu pouze AC Sparta Praha

+7

Warhammer 40,000: Dawn of War III

  • PC 70
Warhammeru 40.000 (dale jen WH40K) a vsemu okolo nej jsem se az do letosniho roku vyhybal. Kdyz jsem ale dostal moznost vyzkouset si treti dil s nazvem Dawn of War 3 (dale jen DOW3) na kamaradove Steamu, mel jsem velmi rychle jasno a hru zakoupil. Nemam zkusenosti s hranim predchazejicich dvou dilu a jedine, co jsem dosud o WH40K vedel je, ze jde o deskovou valecnou hru, ktera byla rovnez "zvideohernena".

Dej hry se odehrava v roce 40.000, kdy vrcholi tuhe boje nekolika ras ve vesmiru. DOW3 je zanrem RTS s RPG prvky, kdy mate na starost hned nekolik veci. Stavite a zvelebujete zakladnu konstrukci budov, vyrabite armadu slozenou z lidi a stroju a navic jeste ovladate hrdiny, kteri vam v bojich proti nepratelum mohou hodne pomoci. Pro vyrobu tezite dva typy komodit - rekvizici a energii, ktere shromazdujete kontrolou specialnich majaku. V DOW3 lze hrat za Vesmirne marinaky, Orky a Eldary. Vesmirni marinaci je lidska rasa, Orkove tupi barbari, kteri musi za kazdou cenu valcit a Eldari tajemna rasa vyuzivajici nejmodernejsi technologie. Surovinami i rasami je hra velmi podobna Starcraftu, ovsem propracovanejsim pribehem a veskerou omackou okolo hry se od sveho blizzardovskeho RTS kolegy vyrazne lisi.

Ve hre jednoho hrace mate k dispozici 17 odlisnych misi, pricemz si na stridacku osvojite vsechny tri rasy a cas od casu dojde i na boj proti vlastnim. Mise jsou rozmanite, odehravaji se na odlisnych planetach a dej se cas od casu zajimave zvrati. Kampan je doprovazena dialogy pred a po misich a kvalitnim videodoprovodem, ktery dokaze navodit spravnou atmosferu. Obtiznosti jsou tri, pricemz jsem jakozto ostrilenejsi hrac Starcraftu zvolil hned nejtezsi. Mise jsou na muj vkus nekdy az prilis zdlouhave, za coz "vdecite" zejmena odvodum zdroju na udrzbu vasi pocetne armady a nekdy i nutnosti znovunacteni ulozene pozice. Osobne doporucuji hru casto ukladat, klidne i do vice pozic. Protoze nejhorsi veci je, kdyz mate paradni postup hrou a vsechno si zruinujete neulozenim pozice po dobu hodiny i vic. Do nechranene zakladny vam muze znicehonic nabehnout pocetna armada nepratel a nez se stihnete vratit, vas hlavni stan se v prach obrati a muzete zacit celou misi od posledni ulozene pozice. Zaverecne mise jsou celkem tezke - musite casto rozdelovat armadu, branit na vice mistech najednou, celit drtivym utokum na vsech pozicich a jeste navic dobyvat. A uplne posledni mise je kapitola sama pro sebe a zaverecny souboj notne proveri vas um a trpelivost.

Hra vice hracu nabizi souboje 1v1, 2v2, 3v3 proti A.I. i lidem. Multiplayer je ale stale ve stadiu vyvoje a nektere jednotky jsou v urcite fazi hry prakticky nezastavitelne. Co se mi osobne nejvic libi na jednotkach je v mych ocich vetsi realisticnost. Napriklad tank s tezkym brnenim projde obycejnou pechotou jako nuz maslem a zejmena jeho pohyb, kdy se musi pomalu otacet, mi prave ve hrach od Blizzardu neuveritelne chybel. Tanky se ve Starcraftech otaci behem sekundy o 180 stupnu a pechota je rozstrili behem par sekund. V DOW3 nemate s pechotou sanci ani v pomeru 15:1. Stejne se chovaji i letecke jednotky. Hra klade velky duraz na pouzivani counter jednotek a premasovanim uspejete jen tezko.

DOW3 me velmi prijemne prakvapil a vzhledem ke slibum autoru o pridani dalsich ras se muzeme tesit na dalsi velkolepe bitvy v single i multiplayeru. Zcela jiste dojde i na vybalancovani ras. Vim, ze fandove WH40K jsou zklamani odklonem DOW3 vuci predchazejicim dilum, ale me konkretne hra bavi vic nez mnou nekolik let hrany Starcraft. Hra navic obstojne funguje i na starsich strojich. Rozdily mezi minimalnim a maximalnim nastavenim grafiky jsou pomerne male.

Pro: pomerne dlouhy a obtizny single, ozvuceni, tri rasy, do budoucna DLC zdarma, nenarocnost hry

Proti: odklon od predchazejicich dilu, hra je stale ve fazi vyvoje

+6

Pro Evolution Soccer 2016

  • PC 50
Jeden z nejslabsich dilu cele serie, ne-li vubec nejslabsi. Pryc je atmosfera dilu 6, 09, 2010, 2011. Ve 2016 PES nabizi tuctovy fotbal, ktery nezachrani ani EURO 2016. Chybejici soupisky nevadi, jelikoz na netu jsou mraky aktualizaci sestav. I k EURU 2016, kdy ani narodni tymy nejsou aktualni od KONAMI k datu zahajeni turnaje. Mnohem vetsim problemem je gameplay a AI.

Pocitac hraje na vysoke obtiznosti strojove presne, vsechny tymy vas tlaci jako Barcelona a i naprosto neznami hraci jsou schopni vymetat z kroku opakovane sibenice. Rozhodci jsou kapitola sama pro sebe. Evidentni fauly pousteji a naopak ve vapne piskaji penalty za naprosto nevinne kontakty telem. Fyzika mice je spatna uz nekdy od dilu 2010 a balon porad leta nerealne jako vystreleny z kanonu. Graficka stranka je na urovni roku 2013, menu neskutecne neprehledne, soundtrack dil od dilu horsi a horsi. Matne vzpominam na paradni ozvuceni od trojky az po 2011.

Korunu vsemu nasazuji neustale nekolikasekundove loadovaci obrazovky, ktere se vyskytuji temer vsude a neskutecne dlouhe nabihani hry. Ozvuceni hry rovnez tragicke. Ti dva sasci za mikrofony rvou jako pominuti. Vim, ze jde o oficialni komentatory, ale rovnez o suverenne nejhorsi dvojici ve fotbale, co jsem kdy slysel.

Hra je fotbalovym zklamanim roku 2015. Z meho pohledu jde o vyhozene penize, protoze i starsi dily jsou mnohem lepsi.

Pro: snad jen turnaj EURO 2016

Proti: vse - grafika, fyzika, spatni rozhodci, mizerny soundtrack, zvuk, neprehledna a neoptimalizovana hra

+5

F1 2012

  • PC 85
Nejsem zaryty fanda formuli, ale par her tohoto zanru mam za sebou. Codemasters pred lety prevzali serii F1 a tento dil potvrzuje, ze ji vzali za spravny konec. Nehral jsem predchozi dily s vyjimkou F1 2000 (tehdy jeste pod hlavickou EA), ale z diskuzi a od bratrance (ktery hru hral na volantu) mam informace, ze jizdni model se timto dilem opet vic priblizil realite a uz se nejedna o arkadove formule jako pred lety.

Formule logicky reaguji na deni na trati. Kdyz vletite do zatacky jako blazen, jdete do smyku nebo pokud date prilis mnoho otacek pri vyjezdu do zatacky, auto jde do hodin. A toto vse je mnohem citlivejsi nez v predchozich dilech, cili uspesne projizdeni zatacek vyzaduje zejmena cvik a soustredeni. Samozrejmosti je taktika pred zavodem, volba z nekolika typu pneumatik, mnozstvi paliva a nastaveni ruznych serepeticek. Upravou predniho a zadniho spoileru napriklad docilite snizeni nebo zvyseni odporu vzduchu. Nemohu opomenout grafickou a zvukovou stranku hry, kdy jsou monoposty nadherne osvetlene a zvuk motoru dodava pocit, ze jste na realnem okruhu. Trate jsou aktualni danemu rocniku a vypiplane do nejmensich detailu.

Ovsem hra obsahuje i par chybicek. Napriklad pri narazu do zdi dojde pouze k deformaci spoileru. Kolo zustane nedotcene. Stat se toto v realu, neujedete uz ani metr a zavod pro vas konci. Zrejme jde o zamerne zjednoduseni hry, aby neodradila velke mnozstvi hracu. Nejvetsi chybou je ale naprosto nespravedlivy system penalizaci. Stalo se mi, ze do me zezadu narazil zavodnik, ja diky tomu vytlacil auto pred sebou a dostal jsem kvuli tomu deset sekund navrch. O penalizacich za drobny kontakt po predjeti na brzdy bez nasledku pro predjeteho ani nemluve. Agresivita AI jezdcu je na muj vkus nedostacujici. Napriklad na trati v Monacu, kde se v realu neda prakticky predjizdet jsem hned v uvodni zatacce z posledni pozice opakovane predjizdel snad polovinu jezdcu a predjizdeni se i v dalsich pasazich trati nejevilo problemove. Stacilo jezdce predjet "na brzdy" pricemz vetsim problemem bylo jej dojet. Chovani jezdcu o kolo zpet rovnez neni nejrealnejsi. Safety car jsem ve hre nikdy nevidel, ani pri hromadnych kolizich. Kapotolou samou pro sebe je absence klasickeho Grand Prix modu, ktery ve hre nahradil jakysi hybridni sampionat. A kdo chce, muze zkusit ruzne typy vyzev. Napriklad predjet urciteho jezdce behem do predem daneho poctu kol nebo udrzet pozici v zavodu behem zmeny pocasi par kol pred cilem. Podminky se meni v zavislosti na obtiznosti.

I pres pomerne vyrazne neduhy hra zabavi na desitky, fajnsmekry na stovky hodin. Na zacatku doporucuji zapnout nejake asistenty a behem hrani je postupne vypinat. Pocit z vyhraneho zavodu na maximalni delku na nejtezsi obtiznost je nezapomenutelny. Hru jsem hral snad 100 hodin, ale pouze na klavesnici.

Pro: chovani vaseho vozu, trate, pohravani si s autem v boxech, ozvuceni, atmosfera, grafika

Proti: naprosto nespravedlivy system penalizaci, odlehcene kolize, chovani AI

+8

The Incredible Machine

  • PC 80
Uz je to davno, co jsem hral tuto unikatni logickou hru. Musite spojovat ruzne typy soucastek a dilu, abyste zdarne splnili zadany ukol. Cilem hry je dopravit mic nebo kouli na misto urceni. Hra vyzaduje zejmena logicke mysleni a trpelivost, jelikoz pokrocile urovne uz jsou propracovane a tudiz i tezke. Dnesni decka u hry vzhledem k jeji obtiznosti zrejme nevydrzi. Vse musite vymyslet sami, neexistuji zadni asistenti, kteri vas budou vodit za rucicku.

Pro: kvanta soucastek a dilu, trenink logickeho mysleni

Proti: nic pro dnesni decka

+6 +7 −1

Stronghold

  • PC 90
Dej teto intuitivni RTS se odehrava ve stredoveke Anglii, kde po unosu krale vladne chaos a vyhnanstvi. O moc totiz spolu vede lity boj hned pet vudcu. Krysa, Had, Prase, Vlk a samozrejme vy. Cilem hry je projit vsech jednadvacet misi a sjednotit Anglii pod vasi vlajku. Nez vsak dospejete ke zdarnemu konci, ceka vas rada rozmanitych ukolu v jedinecnych misich.

Hra nabizi v zanru RTS intuitivni prvky. Uz nestaci jen klikat na budovy a stavet armadu. Abyste ve hre vubec prezili, musite se naucit pracovat s propracovanym systemem surovin a jejich provazanosti. Napriklad ze ziskaneho obili (ktere musite samozrejme posekat) vyrobi mlynar mouku, z mouky pote pekar upece chleb, kterym nakrmite hladove a vecne nespokojene obyvatele. Toho muzete docilit i sberem jablek. Sladek obili vyuzije pro vareni piva v hospode, ktera slouzi i jako zabava pro obyvatele vaseho mesta. Krava vam dava syry a v pripade jejiho zabiti ziskate kuzi, kterou vyuzijete pro vojsko v podobe brneni.

Pokud mate jiz zabehnutou ekonomiku a populaci, muzete si dovolit vybirat dane od obyvatel a davat jim vetsi porce jidla. Ale beda, pokud se vam zachce ozebracit obyvatele uplne o vse. Seberou se, odejdou a v pripade utoku na vas nebude mit kdo branit vesnici. Tvorba armady vyzaduje tezbu dreva, kameni, kovu, odpovidajici a vzrustajici populaci a neustalou spotrebu jidla. Cim silnejsi jednotka, tim samozrejme nakladnejsi na cenu a pocet potrebnych komodit. Vyhodou je, ze v pripade prebytku jedne komodity ji muzete prodat a nakoupit tu, ktere mate nedostatek. Pocitejte vsak se zidovskymi cenami v pomeru okolo 1:4 minimalne. Cas od casu vasi urodu zplundruji divoci kralici, zautoci na vas vlk nebo medved. Proste stredovek na kazdem kroku.

Mise jsou rozmanite. Zpocatku se vyhradne branite utokum nepratel, ale ke konci hra graduje a vy sami se budete davit ve vlastni medicine. Dobyvani hradu je beh na dlouhou trat, kdy vyuzivate katapulty na zniceni hradeb a lucistniky nebo kusijniky na ostrelovani nepratelskych strazi strezicich hradby. Musite vsak pocitat s pastmi jako je rozlevani oleje, horici sipy, prikopy s ostrymi hroty a podobne. Zaverecne miste vas notne proveri a rozhodne si u nich casto zaloadujete. Hudebni doprovod se meni v zavislosti na dane situaci. Kdyz je klidek, hudba hraje klidne, ale jakmile na vas utoci nepritel, hudba zrychluje a je dramatictejsi. Stonghold je i po letech kvalitni hra o cem svedci i vydani HD remaku po letech.

Pro: propracovany system obzivy, ekonomicka stranka mesta, stylovy hudebni doprovod, atmosfera hry, typy jednotek

Proti: nepritel utoci porad ze stejneho mista

+15 +16 −1

Stunts

  • PC 85
Proc jsou Stunts u nas dnesnich tricatniku (i starsich) dodnes popularni? Pro svoji jednoduchost, originalitu, kreativitu, PC Speaker, editor trati a predevsim, jelikoz jsou ve svem zanru dodnes (27 let!) neprekonanou hrou. Troufnu si rict, ze drtiva vetsina dilu NFS a soucasnych zavodnich her by Stunts nemohla ani zavazovat tkanicky od bot. Navazujici Trackmania i pres veskerou snahu tuto legendarni zavodni hru neprekonala.

Jedna se o netradicni zavodni hru, kde si vyberete z mnoha typu vozidel a snazite se dojet trat v co nejlepsim case. Musite prekonavat kvanta prekazek typu skokanku, tunelu, lopingu, bahennich ci zledovatelych cest, mostu, skokanku a podobne. Jako dekorace byla moznost vysazet na trat i kosmeticke prvky v podobe stromu, vetrnych mlynu, domu, kaktusu ci podobnych. Kolize s prekazkou ci pad autem strechou dolu se rovna bouracce a nutnosti restartovat. Stunts byla jedna z nejvice hranych her na mem nejstarsim PC.

Tehdejsi konfigurace 386/40 MHz, 4 MB RAM, 850 MB HDD a SVGA se 256 barvami dnes patri do technickeho muzea, ale zacatkem devadesatek zazivala desitky hodin zavodu a kolizi. Myslim, ze jsem nebyl jediny, kdo vytvoril okruh po obvodu a snazil se vyvinout co nejvyssi rychlost. Dale jsem provadel snahy o co nejefektivnejsi kolizi, kdy jsem se napriklad v maximalni rychlosti roztocil v tunelu, nasledne byl vymrsten do vzduchu nejaky kilometr vysoko a zpet nebo se vystrelil lopingem kilometr vysoko a pak sledoval jak se auto pretaci a pada stremhlav dolu. Nebo jsem v co nejvyssi rychlosti napalil svodidla na moste a pote letal snad minutu ve vzduchu. Tyto bugy udelaly hru paradoxne jeste zabavnejsi, pokud jste cilili na co nejzajimavejsi karambol.

Kapitolou pro sebe samou jsou zavody 1v1 s protivnikem. Kdyz ji/ho porazite, breci. Kdyz on(a) porazi vas, dela machra. Kdyz ji/ho sestrelite a nikdo nedojede do cile, nadava. Stunts i dnes po temer triceti letech nabizi stale to same dobre a cas od casu si jej pres DOSBox pustim.

P.S.: Kdo znal v devadesatkach v editoru trati zkratku Shift+F1, byl king ;)

Pro: editor trati, znovuhratelnost, kvanta druhu prekazek, kosmetickych doplnku trati, kvanta aut, zavody s protivniky, PC Speaker

Proti: obcasne bugy, jinak absolutne nic

+20

NHL 99

  • PC 85
Jeden z nejlepsich rocniku NHL na PC. Do hry vas uvita paradni intro a pote hura na led. Hru jsem hral s jednorocnim zpozdenim a tehdy jeste s vypnutymi offside a prihravkami pres dve lajny. Po letech jsem se k ni znovu vratil a musel jsem uznat, ze i ve srovnani s tehdejsimi NHL 07, 08 nabizela 99 mnohem lepsi zazitek ze hry. Nevadila mi ani chybejici cestina v porovnani s pozdejsimi dily. Tehdejsi hardrockovy az metalovy hudebni doprovod byl naprosto dokonaly.

Pro: atmosfera, komentar, soundtrack, specialni pohyby hracu

Proti: starsi grafika

+6

Duke Nukem 3D

  • PC 85
Za me zcela jiste nejlepsi nasledovnik legendarniho DOOMa. Motorova pila sice prekonana nebyla a podle me ani byt nemohla, nicmene Duke Nukem 3D vnesl do hry skrz svoji osobnost nevidane kouzlo.

Charismaticky drsnak v rudem havu, upnutych dzinach a predevsim vzdy nosici slunecni bryle po navratu na svoji rodnou planetu Zemi hlavni hrdina zjisti, ze ji emzaci napadli a vydava se ji zachranovat. Hra cerpa atmosferu z predchudce DOOMa a pridava do hry nove prvky jako skakani, letani a spousti dalsich serepeticek. Paleta zbrani je siroka od kopani kanadami pres pistoli, brokovnici, trihlavnovy kulomet, raketomet, granaty, zmensovac, devastator, zmrazovac a nastenne bomby. Nepratel jsou tuny od beznych pesaku s pistolemi pres zmutovane praseci policajty, chobotnice, po zdech se plazici slizy az k letajicim granaty vrhajicim kulatym monstrum.

Rozhodne potesi i moznosti nadopovat se steroidy, kdy pote hrdina utoci a beha 2x rychleji, vyleceni lekarnickou az do 100% a bryle pro nocni videni. Ve hre lze hlavni postavou provadet celou skalu zabavnych interakci jako napriklad vymoceni se na zachode, pousteni vody z vodovodu, rozkopani verejnych toalet, zrcadel a podobnych predmetu a ve finale si jako nejvetsi king stoupnout na podium, zazpivat do mikrofonu a pri one prilezitosti obdarovat okolni prostitutky par dolary a zhlednout jejich pekne hrudniky. Piti vody z okolnich hydrantu ci rozbitych WC vam navic doplnuje zdravi.

Celkem projdete tremi unikatnimi kampanemi, kdy prvni a treti jsou na Zemi a druha na vesmirne stanici. Na konci kazde z nich vas ceka finalni boss, ktery dokaze notne zatopit a po jehoz zdolani vas ceka stylova animacka. Za zminu zcela jiste stoji i stylove hlasky napriklad pri rozstriknuti skupinky nepratel granatometem. Duke Nukem 3D je poctiva FPS arkada, idealni na odreagovani a i po letech stale oblibena a hrana. Hlasky jako "Hail to the King, Baby!", "Let's Rock!", "Come Get Some!" i ostatni diky teto hre vicemene zlidovely.

Pro: hratelnost, pocet zbrani a nepratel, interakce s okolnim prostredim, hlavni hrdina je skutecny pan

Proti: nevyvazenost obtiznosti mezi jednotlivymi misemi

+16 +17 −1

Cities: Skylines

  • PC 85
Za posledni roky jedna z nejlepsich (ne-li vubec nejlepsi) mestska strategie. Po zklamani z posledniho SimCity, ktere se po uspechu dilu 2000, 3 a 4 dle me vubec nepovedlo, prisla tato hra. Nevedel jsem, co od ni mohu cekat, ale po jejim vydani jsem cetl vyhradne kladne reference. Zakoupil jsem a nelitoval.

Hratelnost cerpa prave z dob Simcity z obdobi dilu na prelomu tisicileti. Opet budete stavet sit silnic, dalnic, vodovodni potrubi, elekticke vedeni, specialni budovy jako policejni stanice, hasice, nemocnice, plus jako novinku hrbitov, kanalizaci a skladku odpadu. Herni svet je obrovsky a zebere vam desitky hodin, nez si odemknete celou mapu. U MHD uz nestaci jen postavit zastavky, ale musite nastavit i trasy, po kterych se dopravni prostredky budou pohybovat.

Hra nefunguje stylem, ze se o jiz zabehnute ctvrti nemusite starat. Nekolikrat se mi stalo, ze jsem po letech vyraznych zisku zacal najednou prodelavat a musel zacit znovu. Hra vas nastesti upozorni na aktualni problem a nabidne i reseni. Casem je ve hre potreba rozsirovat silnice a ubrat dopravnim zacpam, inovovat elektrarny, pripadne postavit prehradni nadrz. Zde je dobre se vyhnout zatopeni mesta. Zvukovy a udebni doprovod hry je na vysoke urovni a celkove hra sveho predchudce serii her SimCity prebiji. Nevyhodou je stereotyp, kdy vas hra po case omrzi.

Pro: do detailu propracovany herni system, pridany nove prvky do hry (kanalizace, hrbitov, skladka odpadu), zvuk a hudebni doprovod

Proti: stereotyp

+11

Mad Dog McCree

  • PC 40
Pomerne unikatne zpracovany titul, jeden z prvnich ve sve dobe co vysel na CD-ROM. Jakozto neznamy cizinec prijizdite do westernoveho mestecka, ktere spolu s jeho okolim terorizuje banda obavaneho bandity Mad Dogga. Cilem hry je postupne se prostrilet jednotlivymi lokacemi a nakonec sejmout samotneho hlavniho padoucha. Ovladate pouze kurzor v podobe ikony koltu a zabijite nepratele, kteri se pred vami vynoruji. Cestou jsou na vyber tri spolecnici, ktere musite nejprve osvobodit a pote chranit. Na nejtezsi obtiznost je hra uz celkem tezka, ale i presto vam nezabere vic nez hodinu. Za zminku rozhodne stoji filmovy videodoprovod a cas od casu vas nekdo vyzve na pistolnicky souboj.

Pro: filmove zpracovany western, tri spolecnici

Proti: jednoduchost, strohost a prilis kratke, chybi hudebi doprovod

+4

Aliens versus Predator

  • PC 90
Za me suverenne nejlepsi dil boju Alienu s Predatory. Zadny dalsi dil ve mne nedokazal vyvolat tolik strachu jako tento a zadny dalsi jsem nedohral, jelikoz me chybela atmosfera z teto hry. Celkove zpracovani hry je nadcasove a zpusob, jakym autori vybalancovali vsechny tri odlisne rasy byl na svoji dobu srovnatelny snad jedine se StarCraftem.

Zacal jsem za Predatora, coz byla zivacka, pokud jste nepodcenili ubytek energie. Jeho smrtici zbrane (zejmena shoulder cannon) rozsevaly strach do srdci nepratel a zejmena marinaky jsem zabijel velmi snadno. Alieni byli tuzsi zejmena kvuli jejich rychlosti, tudiz jsem s nimi musel casto bojovat jako muz proti muzi. Zadne vetsi problemy jsem behem cele predatorske kampane nezaznamenal.

Za Aliena mi chvili trvalo naucit se spravne vyuzivat behani po stropech, zdech a sachet k ukryvani se. Ve chvili, kdy jste zvladali timing rychleho smrticiho utoku z ukrytu a okamziteho nasledneho uprku, hrani se vyrazne zjednodusilo. Marinaci byli problem jen pokud jich bylo hodne a vzajemne se kryli. Boj s predatorem uz ale byl skutecnou vyzvou a nekolikrat jsem musel restartovat.

Hotove peklo byl pro me Marinak. Neustale tuhe boje s minimem munice za zvuku pipajiciho radaru. Herni styl se defakto rovnal pomalemu taktickemu posunu ze strany na stranu. Na Alieny byl nejlepsi smartgun, ktery automaticky zameroval. Bohuzel munice bylo mene nez safranu, a tak jsem casto musel strilet a mirit sam. Slabsim povaham nedoporucuji hrat v noci. Hrani za Marinaka ma casto az hororove prvky, jelikoz nepratele casto vidite az na posledni chvili a nekonecneho pipani radaru kdyz se na vas riti nekolik kusu najednou notne postrasi.

Dohrani Marinaka me osobne zabralo nejvic casu. Postup hrou se uklada sam az pri skonceni mise a musel jsem nekolikrat restartovat kvuli umrti i tesne pred koncem levelu. Obtiznost hry je velmi vysoka a muze nektere hrace odradit. I dnes hra nabizi nadstavbu, je opravdovou vyzvou a mel by si ji zahrat kazdy, kdo holduje FPS.

Pro: misty az hororova atmosfera, ozvuceni, paradne zpracovane tri bojujici rasy, grafika hry je i po letech paradni

Proti: velmi vysoka obtiznost, hra nelze ukladat

+20

F29 Retaliator

  • PC 80
Spolecne s Red Baron 2 jediny letecky simulator, ktery jsem kdy hral. Bud jsem si vzletl a nebo zacal rovnou od vzduchu. Co si pamatuji, 2xESC = katapultovani a hru jste museli nahrat do C: pouze do jednoho adresare, jinak se nedala spustit. Parkrat jsem se katapultovat nestihl a poslal letadlo stremhlav do skaly nebo zeme. Nikdy se mi ale nepovedlo pristat, aniz bych prezil. U hry jsem ale vzhledem k tehdejsimu nizkemu veku (-10) prilis dlouho nevydrzel.

Pro: zajimave zpracovane stihacky a prostredi

Proti: velka obtiznost

+2

Death Rally

  • PC 85
Jo, tohle je poctiva automobilova arkada, predchudce Carmageddonu. Hral jsem ji jeste na 486/80MHz, 8 MB RAM a 256 barevne SVGA, na dnes vic nez usmevne sestave.

Cilem hry je umistit se na cele fiktivniho zebricku, k cemuz vede cesta pres vyhravani arkadovych zavodu. Zacinate s WW Beetlem (ve hre se mu rika Vagabond) a postupne se propracovavate k lepsim a lepsim vozum. Zavody maji poradne grady pokud mate zapnute zbrane. Vase protivniky muzete zasypavat davkami z kulometu, hazet jim pod kola miny a nebo hned ze startu kriticky vyradit nejrychlejsi auto. Zaber na okruh je shora.

Zpracovani zejmena single playeru je i na dnesni dobu paradni. Na vyber jsou tri obtiznosti a moznost zapnout nebo vypnout zbranove systemy. Diky tomuto dostava hra jednoho hrace naboj a dohrajete ji i vicekrat za sebou. Sest aut postupne prochazi upgradem rychlosti a vozi nadupanejsi zbrane. Trati je ve hre dost a navic se daji jezdit i pozpatku. Behem jizdy cas od casu smetete i divaky okolo trati. Hra muze po dohrani vsech obtiznosti omrzet.

Pro: atmosfera hry, soundtrack, auta, zbrane, trate, prejeti divaci, jmena nekterych protivniku

Proti: relativni kratkost singlu

+10