Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

FIFA Football 2002

  • PC 75
Po suverenne nejhorsim dile cele serie v podobe FIFA 2001 prisla dalo by se rict simulacni revoluce. Dil s poradovou cislovkou 2002 prinesl kompletne prekopany herni engine. Zacneme u prihravek, kdy bylo nove potreba dobou stisku urcit jejich silu, ale sipkami i jejich smer. Snadna naskriptovana prekonavani obran byly dikybodu ta tam a k prekonavani protivniku jste tedy museli precizne zvladat prave prihravky a dale narazecky.

Pred aktualnim MS v roce 2002 v tomto dile navic vyrazne pribyly narodni muzstva. Byla totiz moznost odehrat kvalifikace temer v celem svete. Po jejich zdarnem dokonceni se vam odemkly dalsi souteze. MS jako takove ve hre chybelo, ale jeho absenci vyresila moznost si jej vytvorit svepomoci pres Custom Tournament. Samozrejmosti byl i integrovany editor tymu, soupisek, techno soundtrack stale na vyborne urovni.

Bohuzel, hra mela i dost chyb. Zejmena strojove presne hrajici pocitac, kteremu bylo prakticky nemozne sebrat balon. Jeho chirurgicky presne vzdusne nakopy do kridel a leckdy i do sanci a dale stoprocentne presne narazecky dosti otravovaly. I tak se ale dal pocitac porazit, zejmena po serii prihravek a strel z oblasti vapna. Pokud jste ale prepalili ukazatel do cerveneho, mic letel i z jasne sance vysoko do oblak. Dalsim neduhem byly nerealna jmena u mene znamych reprezentaci, nebo rovnou jmena ve stylu napriklad No. 9 pro hrace napriklad Malty. Nadsenci ale opet soupisky aktualizovavaly, tudiz nebyl problem sehnat plne licence. Cas od casu nektery z lepsich hracu zavesil z pulky.

Ac slo i kvuli neprilis vylepsene grafice o rozporuplny dil, realisticnosti se nejvice podobal krali serie FIFA: Road to the World Cup 98. Ja mam tuhle FIFu spojenou s predelavanim Sparty do tehdejsich soupisek s Petrem Cechem, Vlado Labantem, Jirkou Novotnym, Lukasem Hartigem a ostatnimi z dob, kdy letensti valeli v Lize mistru a napriklad budouci vitez Poharu UEFa Feyenoord Rotterdam zde vyfasoval 4:0 a FC Porto 2:0. A samozrejme nejslavnejsi zapas posledni dvacetiletky s Realem Madrid 2:3.

Pro: kompletne prekopany herni engine, novy styl prihravek, strel, editor, kvanta kvalifikaci, atmosfera behem hrani

Proti: strojove presny PC na nejvyssi obtiznost, chybejici licence u mene znamych reprezentaci

+7

UEFA Euro 2000

  • PC 75
Za me se jedna spolecne s World Cup 98 o nejlepsi vedlejsi hru serie FIFA. UEFA Euro 2000 smele navazalo na FIFA 2000. Jde o samostatnou hru, ktera se ale tvari spis jako DLC. Uz dle nazvu je jasne, ze mate k dispozici pouze narodni tymy. Grafika byla vicemene stejna jako predesla FIFA, nicmene obtiznost jsem osobne pocitoval zvysenou. Hra obsahovala celkem ctyri mody - Euro 2000, Challenge, Golden Goal a Skill Drill. Osobne jsem posledni tri nikdy nevyzkousel, protoze alfou a omegou cele hry byl prvni mod Euro 2000. Mohli jste hrat kvalifikaci, kde bylo mozne realne rozlosovane skupiny predelat a pokud se vam povedlo postoupit na zaverecny turnaj, utkali jste se o mistra Evropy. Uz si po letech nepamatuji, zdali bylo nutne napoprve kvalifikaci projit a az pote se vam od zacatku odemlk zaverecny turnaj, nebo ne. Hru jsem prosel na nejtezsi obtiznost za Cechy az k poharu a cestou ztratil jedine dva body po domaci remize se Skotskem. Atmosfera hry vyborne vystihla aktualni Euro. Samozrejmosti byly co nejblizsi soupisky, ktere se startem turnaje nekdo zaktualizoval a dal volne ke stazeni z internetu. Pamatuji si, ze jsme si to s kamarady posilali pres diskety, protoze jsme tehdy jeste nemeli internet. Soundtrack z dilny Paula Oakenfolda opet vyborny. Dily teto vedlejsi serie samozrejme s koncem mistrovstvi vzdy upadnou v zapomneni, ale na tento si cas od casu vzpomenu, protoze se jednoduse povedl. Vytka smeruje k prilis mnoha golum po centrech po efektnim zakoncenim z prvni, ktere se nasledne stalo skriptem ve FIFA 2001 a ke dvojimu metru sudich. Je videt, ze engine prevzaty z predesleho dilu autori neopravili.

Pro: paradne zpracovane dobove mistrovstvi Evropy, kvalifikace, soundtack, opet vyssi obtiznost

Proti: pouze reprezentace, hra na par tydnu behem realneho turnaje, stejne chyby v engine jako ve FIFA 2000

+7

FIFA 2000

  • PC 70
Osobne povazuji serii FIFA od FIFA: Road to the World Cup 98 az do UEFA Euro 2000 za vrchol serie ve vyvazenosti atmosfery, obtiznosti a celkoveho herniho zazitku. Zcela jiste se do tohoto hodnoceni promita i jisty sentiment z dospivani, neustaleho vyvoje herni serie v te dobe a rovnez i fakt, ze cesky fotbal byl tehdy uplne nekde jinde, nez dnes. FIFA s magickym cislem 2000 navazala na sveho o rok starsiho predchudce. Opet doslo ke grafickemu posunu, pribyly nove tymy a ligy a poteseni museli byt i cesti fanousci. V Rest of World melo cesko hned tri klubove zastupce - Spartu, Slavii a Teplice. Dale byli k dispozici jako bonus historicke tymy. Oproti tomu cesky narodni tym ve hre nepochopitelne chybel. S kamaradem jsme ale stahli patch FIFAFX, ktery prepsal jednu ze zahranicnich lig na ceskou. Mohli jste hrat vic sezon nez jednu, pricemz se dokonce menily tymy sestupujici do nizsi souteze a z ni postupujici a dale zapasy ligoveho a evropskeho poharu. Hratelnost byla opet vyborna. Obtiznost se dle meho nazoru opet zvysila a zejmena braneni bylo hodne ztizene. Ja osobne jsem trnul u kazdeho rohoveho a primeho kopu, ktery pocitac rozehraval centrem do vapna. Co me ale po case hodne stvalo bylo posuzovani faulu. Zejmena pocitac dostaval casto vyhodu penalt po beznych kontaktech s obranci, pricemz me za totez penaltu nepiskli snad ani jednou. Dale obrovsky pocet offside na vasi strane, zejmena pri snaze o kolmice za obranu a prekopany system rozehravani standardnich situaci, kdy meli tri hraci nad sebou kazdy cislo, ktere bylo ekvivalentem jednim ze tri pismen a tedy zbytecne chaoticke. Zabava nam ale i tak vydrzela na nekolik odpoledni. Zpestrenim se staly i cheaty. Nektery vam odemkl dalsi tymy v Rest of World, ktere jste si mohli predelat dle vaseho gusta. Nebo si zapnout EA hriste, pripadne aktivovat letajici talir, ktery unasel vase hrace behem zapasu az dokud nebylo hriste docela prazdne. Intro a hudba tentokrat od Robbieho Williamse me osobne opet potesili. Suma sumarum - o chlup lepsi nez 99 diky vyssi obtiznosti, ale horsi nez RTWC 98 kvuli horsi atmosfere.

Pro: nova grafika, vyssi obtiznost, vice tymu, lepsi hratelnost, 3 ceske tymy v Rest of World, kompletni ceska liga diky FIFAFX

Proti: dvoji metr sudich pri posuzovani faulu, kvanta offside, chaoticky novy system rozehravani standardek, po case stereotyp

+11

FIFA 99

  • PC 75
Navazat na podle me nejlepsi dil serie FIFA: Road to the World Cup 98 a nasledne na jeho turnajoveho bratricka World Cup 98 nebylo vubec jednoduche. EA se toho ale zhostilo obstojne a prestoze zejmena prvnimu z nich se 99 mohla vyrovnat jen stezi, rozhodne nezklamala. Intro bylo slabsi, ale uvodni song od Fatboy Slim v podobe jejich snad dosud nejznamejsiho hitu The Rockafeller Skank autori vybrali vic nez dobre. Graficka stranka se posunula kupredu a poprve jste si mohli v serii FIFA zahrat poharove souteze v podobe Ligy mistru a Poharu UEFA. EA zasli dokonce jeste dal a do hry implementovali fiktivni turnaj nazvany European Dream League. Slo o skupinu dvaceti nejlepsich klubu z Evropy, ktere si to rozdaly stylem doma/venku a po celkem 38 kolech byl znam vitez. Hra stale disponovala podle me nejlepsim systemem rozehravani standardnich situaci v podobe velke sipky, kdy jste pomoci klavesy CTRL a ALT jste mohli davat false. Editor soupisek, jmen a pozic hracu, barev dresu a podobneho byl opet samozrejmosti. V modu Kick-off jste si mohli opet pohrat s delkou zapasu, pocasim, denni dobou a k dispozici byla i moznost hrat do urciteho poctu golu. Co mi ale vyrazne chybelo byla atmosfera 98. Onen dil nasadil latku neuveritelne vysoko a bylo v podstate nemozne na nej navazat stejne uspesne. Dale od 99 vys jiz nebylo mozne hrat v hale a chybely tedy zapasy s kamarady s typickymi futsalovymi vysledky 8:5, 10:9, 6:5 a podobnymi. Nicmene jsme si s kamarady uzili zejmena Pohar UEFA, kdy jsme si kazdy zvolili tym a hrali, dokud posledni z nas nevypadl, nebo nekdo finale nevyhral. Vzajemne zapasy jsme nechali odehrat pocitac, protoze controllery jsme tou dobou jeste nemeli. Nebo jsme opet predelali, tusim holandskou ligu na ceskou a bojovali se Spartou a Slavii o viteze v lize. Hra samozrejme po case upadla do stereotypu, zejmena kvuli dle me sice o neco vyssi, ale stale nizke obtiznosti i na jeji nejvyssi stupen. Z ceskych tymu byla vedle Sparty v Lize mistru moznost hrat UEFU za Jablonec.

Pro: lepsi grafika, Liga mistru, Pohar UEFA, European Dream League, editor tymu, hra s kamarady na jednom PC

Proti: nemoznost hrat v hale, vyrazne slabsi atmosfera hry, po case dost lehke hrani i na nejvyssi obtiznost a stereotyp jako u kazdeho dilu FIFA

+8

Tunneler 2.0

  • PC 75
Na podobne typy her vzpominam s nostalgii a slzou v oku. Protoze se neda zapomenout, co jsme si u nich uzili pri hrani na split screenu a jedne klavesnici s kamaradem legrace. Hry byly pred nejakymi 25-30 lety v plenkach. Jednoduche, ale neuveritelne zabavne.

Tunneler je hra dvou hracu na jednom PC, kdy kazdy dostane tank a jejimz cilem je prostrilet se skrz podivnou oranzovou smes cehosi k protivnikovi a rozstrilet jeho tank. Samozrejme nejprve musite vaseho protivnika vubec najit a pote se mu dostat nejakym lisackym zpusobem na kobylku. Tank ma dva ukazatele - energii a silu. Pokud jeden z nich dosahne spodni (leve) casti, nasleduje vybuch a ztrata zivota. Energii ztracite premistovanim mimo vas domecek a doplnovat si ji muzete jen a jen v nem. Pripadne v domecku protivnika, kde je ale rychlost doplnovani snizena na polovinu.

Obcas se povede nalosovat mapu, kde sedive kusy, ktere nejdou rozstrilet zatarasi vyjezd do domecku a musite restartovat. Hrani ma naboj a spickovani s kamaradem je samozrejme na miste. Hraje se na tri vitezstvi a zejmena v pripade nerozhodneho stavu 2:2 je posledni kolo nefalsovana rezba. Castokrat jsme si ja i kamarad vystaveli okolo domecku nekolik slepych cest na zmateni nepritele, okenka pro ustup. Vyhybali jsme se dlouhym rovnym cestam, ve kterych jste byli snadnym tercem. Kradli jsme si domecky - dokonce nekolikrat doslo na vzajemnou kradez domecku. Nejvetsi adrenalin ale byl, kdyz jsme jeli oba na pruzkum a nahodne jsme se potkali. Pak slo jen o to, mit presnejsi a rychlejsi ruce a rozstrilet protivnikuv tank na maderu. Problemem bylo, kdyz vas domecek byl obsazen a k souperove jste nestihali dojet. Ve chvili, kdy energie dochazela vypadavala obrazovka a nakonec vas tank explodoval.

Kolik klavesnic vzalo diky hrani na split screenu za sve uz ani nevim :) Jednou jsme dokonce usporadali turnaj ve ctyrech ve stylu skupiny Ligy mistru ve fotbale. Hralo se na osm minut jeden souboj a to byly nervy, kdyz jste potrebovali alespon vyrovnat prubezny stav a naopak, kdyz jste ho potrebovali za kazdou cenu udrzet. S kamarady jsme si takoveto hry dokazali sami svoji fantazii neuveritelne zprijemnit. Jo, hry v devadesatkach mely sve neskutecne kouzlo. A PC speaker naprosto nezamenitelny.

Pro: napeti behem hledani protivnika, adrenalin, souboje na krev, spickovani s kamarady, vypadavajici obrazovka, PC speaker

Proti: nekdy nevhodne rozmisteny beton u vyjezdu z domecku, po case stereotyp

+16

Dangerous Dave in the Haunted Mansion

  • PC 80
Jeste lepsi pokracovani uz tolik vyborneho prvniho dilu. Maloktera hra ma takovouto povest, ale Dave 2 rozhodne ano. Toto uz jsem parival na tehdejsim Pentiu 120 Mhz, 32 MB RAM a grafice podporujici True Color. Hra se ke mne dostala az po roce 2000.

Hra byla vyrazne ztizena nutnosti dobijet nebo celit ruznym typum nepratel a v pozdejsich fazich hry najednou. Opet prochazite, tentokrat pouze osmi, patry, ve kterych kosite vse, co se hybe, sbirate body ohodnocene predmety, hledate vychody do dalsich pater, pripadne ukrytu. Celit budete napriklad zombiim, jezibabam hazejicim noze, velkym pavoukum, skakajicim slizum, velmi neprijemnym skakajicim vlkum (nebo medvedum) a duchum. Cekaji vas i dva bossove, do kterych bude potreba nasypat rozhodne vic nez maximum naboju z vasi pusky.

Jde o jednu z mala her, kterou jsem dosud nedohral. Nejdale jsem se dostal do sedmeho levelu, ale tam me vzdy zabili vlci. Tyto nepratele jsem proklinal nejvice ze vsech, protoze v kombinaci s okolnimi napriklad bednami se jejich skoky staly nepredvidatelnymi a navic jste je museli zasahnout kazdeho trikrat. Samotna patra jsou rozmanita, prochazite neco na zpusob domu z Adams Family. Zacinate v chodbach, pote se presunete do pokoju, kanalizace a dale. Hra je koncipovana jednoznacne hororove a dopomahaji k tomu i animace smrti. Pri stretu s protivnikem se objevi okenko uprostred obrazovky a dojde k situacni animaci - nuz v hlave, pavouk zakously do krku, sliz v obliceji a podobne.

Hru i po letech hodnotim velmi pozitivne a lepe nez prvni dil. S kamarady jsme se behem zabijeni monster a z nich odpadavajici zrejme krve bavili o triceti kilech skopoveho a vymysleli podobne legracky. Tuto hru musim jednou vytahnout a dohrat, urcite neni tak tezka, jak se pred lety zdala.

Pro: vic nez povedene pokracovani, rozmanite levely, vysoka obtiznost, ruzne typy monster, animace smrti

Proti: velmi tezke na dohrani

+15

Dangerous Dave

  • PC 70
Moje uplne prvni plosinovka, kterou jsem kdy hral. Sestava 386/40 Mhz, 4 MB RAM, 850 MB HDD a SVGA s 256 barvami je dnes kousek patrici maximalne do technickeho muzea, ale v ranych devadesatkach jsem na ni prohanel radu her z te doby, i tuto.

Mate k dispozici panacka, se kterym chodite, skacete, padate, ale predevsim sbirate body za sebrane predmety. Cilem hry je sebrat v kazdem patre pohar, ktery je vlastne klicem k vychodovym dverim o patro vys. Hra ma deset pater plus pripadne ctyri tajne urovne (WARP ZONE)a konci po vycerpani vsech zivotu, zdolanim desateho patra a naslednym zapsanim do tabulky vitezu. Uvodni levely jsou velmi jedoduche, ale casem pribyde i nutnost strilet do po sve pravidelne ose se pohybujicich a po vas rovnez strilejicich protivniku. Casto musite premyslet kam a jakym zpusobem spravne skocit, abyste prezili a zejmena setrit energii ve vasem jetpacku. Posledni levely jsou uz celkem peklo, jelikoz casto budete celit pastem v podobe propadajicich se plosin, pod kterymi na vas budou cihat smrtici pasti. Ve hre totiz nezemrete pouze po zabiti nebo stretem s protivnikem, ale muzete se upalit kontaktem s ohnem, kyselinou nebo zahavymi rostlinami. Hra je rozhodne tezsi nez dnesni sranda hry pro decka a tehdy jsem ji dohral az nekdy na druhem stupni zakladni skoly.

Pamatuji na euforii, kdyz jsem se poprve dostal do tehdejsiho 7. patra a samozrejme v nem okamzite zemrel, protoze jsem nevedel, co a jak v nem spravne udelat. A takhle to bylo vlastne s kazdym novym patrem te hry. Naucit se zpusob, jak jej zvladnou a pote metodou pokusu-omylu zkouset dalsi a dalsi. Hra zabavila na desitky hodin a paradoxne po jejim dohrani jsme si s kamarady davali i dalsi vyzvy. Napriklad dohrat hru s co nejmensim poctem obdrzenych bodu. To napriklad znamenalo vyhybat se protivnikum (zejmena ve 4. misi, kterou jsem vzdy prochazel stretem jedinym protivnikem z duvodu absence pistole), coz byla v nekterych misich celkem fuska. Za kazdych 20.000 bodu vam pribyl jeden zivot, ktere jste mohli mit maximalne ctyri. Cas od casu si z nostalgie si jeste dnes tuto hru pustim pres DosBox.

Pro: ve sve dobe a mem veku zabava na desitky hodin, 10 pater, tajne urovne, odmeny za sbirani predmetu, souboje s protivniky, moznost vymyslet dalsi scenare a ztizeni hry

Proti: po case stereotyp a jednoduchost

+12

Battlefield 4

  • PC 80
Battlefield 4 je krasnou ukazkou, jak se daji vydelat penize okopirovanim jiz vydane hry. Autori pred vydanim ctvrteho dilu slibovali perfektni multiplayer se spoustou novinek, epickou kampan a vsechno v novem kabatku diky nove generaci Frostbite eingine.

Vysledek? Pokud jste zustali u Battlefieldu 3, pak ctyrku ani nemusite kupovat. Ve srovnani s predeslym dilem nenabizi tolik prevratneho, a to na vsech frontach. Jedna se v podstate o lehke vylepseni at uz graficke stranky, herniho enginu, dostupne vojenske techniky a dale. Opet muzete volit mezi Assaultem, Engineerem, Supportem a Reconem. Zbrani je ve hre podobny pocet, jako ve trojce. Nektere jsou stejne, jine uplne nove. Vsechny maji nove k dispozici ruzne druhy optik, kolminatoru, tlumicu, redukci zpetneho razu a podobnych. Toto lze aplikovat i na pistole. Vozidla a letectvo je kompletne prevzato z trojky, zejmena pak z jeho DLC Armored Kill. Ve hre je dale obrovske mnozstvi map. Budete bojovat u cinske prehradni nadrze, v horskem vezeni, o radiovou prijimacku, v ulicich Shanghaie, o ostrovy kdesi na sirem mori. Hra dale obsahuje nejoblibenejsi mapy i ze tretiho dilu a hromadu dalsich, ktere vysly s naslednymi DLC. Behem boju se nove muze zmenit pocasi behem hry, ktere vas celkem neprijemne prevapi. A to zejmena na mape Paracel Storm, kde se pririti boure a rozvodni okolni vody. Ke konci mapy se od vetrne elektrarny utrhne torpedoborec a najede do jednoho z ostrovu. Podobne scenare jsou i na ostatnich mapach v podobe vyliti vody do ulic, padu kominu tovarny, zriceni radiove prijimacky a dalsich. Dale je k dispozici rada interaktivnich prvku jako vypinace, stahovace rolet, uzavery dveri, vysokych peci, vytahy, behani skrz sklepni prostory a podobne. Net code hry je i po letech nejvetsim kamenem urazu. Bude se vam bezne stavat, ze vystrilite zasobnik do nepritele a on vas jednou ranou posle k zemi. Vzajemne zabiti prakticky neexistuje. Dale budete celit nepratelum s termalnimi a FLIR optikami, to same plati pro kulometciky v LAV a tancich. A to ani nemluvim o zoufalcich pouzivajicich aimboty a dalsi hacky.

Single player jsem dohral jen kvuli odemceni zbrani do multiplayeru. I na nejtezsi obtiznost je velmi jednoduchy a po celou dobu predevsim neuveritelne nudny. Mnohem vic postradam CO-OP mise z trojky. Pokud jiz mate Battlefield 3, pak ctyrku ani nekupujte. Naopak pokud jste trojku nehrali, pak kupte ctyrku. Obe hry vas zabavi na nekolik desitek hodin minimalne. Dnes jiz neni potreba hru spoustet pres webovy prohlizec.

Pro: vylepseny treti dil, nove mapy, levolution, interaktivni prvky behem hrani

Proti: defakto kopie tretiho dilu, net code, hackeri, zoufala kampan, chybejici CO-OP mise

+15

FIFA 2001

  • PC 40
Podle me jeden z nejhorsich dilu FIFy, co kdy vysel. Kdyz opomenu zlepsenou grafiku oproti FIFA 2000 a EURO 2000, za sve vzala hratelnost a obtiznost techto dvou dilu. FIFA 2001 se totiz po case stala neskutecne jednoduchym a tedy i nudnym fotbalem. Stacilo bud pomoci klavesy pro sprint a Alt delat "Zidanovky", nebo nacentrovat a po dvojim stisku klavesy D hrac temer ve 100% z kazde pozice uvnitr vapna nechytatelne zavesil efektnimi nuzkami. Toto byla vetsi jistota, nez hlavickovani. Sudi piskali silene. Skluzy do vasich hracu naprosto ignorovali a vas za to same posilali nekompromisne do sprch. Co me rovnez hodne iritovalo, byl jediny tym v sekci Other - Galatasaray. Kreslene intro taktez slabota.

Koncit se ma pozitivne - jedine, co ve hre sneslo prisnejsi meritka, byl Editor, dobovy techno soundtrack. Samozrejmosti byly kvanta lig s aktualnimi soupiskami a moznost rozjet Custom League a Custom Tournament. Nebo z hecu si dat proti kamaradovi, co mel tehdy controller, penaltovy rozstrel, pripadne zapas, nebo rovnou ligu/turnaj.

Pro: editor a soundtrack, hra proti kamaradovi na jednom PC

Proti: po case velice jednoduche, jistota golu z naskriptovanych akci, dvoji metr sudiho, jediny tym v sekci Other

+9

Face Off!

  • PC 70
Jo, tohle je dalsi vykopavka, kterou se podle me v jistych vecech inspirovala i serie NHL. Hra sice uz i ve sve dobe nemela kdovijakou grafiku, jelikoz jste mohli hrat pouze za zeleny nebo cerveny tym. Nicmene zejmena moznostmi nastavovanim taktiky urcila, kam se virtualni hokeje v devadesatkach ubraly. Ve hre jste mohli jak michat radami, menit rozestaveni, odvolavat golmany, stridat hrace a vychutnavat si strelbu nebo bitky ve specialnim zaberu. PC speaker samozrejme v teto hre nemuze chybet, pricemz autori do hry zakomponovali i oficialni znelky, ktere jsou slyset na hokejovych zapasech dodnes. Editor jmen hracu a tymu posunul zejmena hrani hry ve dvou hracich na jednom PC na uplne jinou uroven. S kamaradem jsme si vytvorili Ceskou Extraligu. On si vzal Vsetin a ja Spartu - on hral za zelene, ja za cervene. Zabava na hodiny vystarana. Paradoxne vtipne byly i situace, kdy po bitce jeden z hracu upadl, jakoby jej prejel parni valec a posleze jej stale leziciho na zemi sudi oslova vykopal z ledu :))) A obcas se povedlo sejmout i sudiho, za coz nasledovalo okamzite oslabeni.

Bohuzel, hra po case spadla do stereotypu zejmena diky onem dvoubarevnym tymum. Pohyb hracu byl celkem usmevny, protoze se na ledu plouzili podobne jako ja ve svych zhruba deseti letech na zamrzlem rybniku. Na svoji dobu hra ale rozhodne zabavila na nekolik odpoledni. A jednalo se spolecne s Prince of Persia a Stunts o dalsi hru, kdy jste museli mit indicie pro pristup k ni. Museli jste pri spusteni hry uvest napriklad, kolik odehral jisty hrac zapasu, kolik dal jiny golu a podobne. Po trech chybnych zadanich se hra vypnula a vy jste museli zadavat znovu. Takto holt vypadaly protipiratske ochrany ve sladkych devadesatkach.

Pro: spousta taktickych moznosti, zaber pri strelbe, buly, bitky, hra ve dvou na splitscreenu, editor

Proti: po case pomerne lehke a stereotypni, pouze cerveny a zeleny tym

+15

Prince of Persia

  • PC 80
In the Sultan's absence the Grand Vizier JAFFAR rules with the iron fist of tyranny. Only one obstacle remains between Jaffar and the throne: the Sultan's beautiful young daughter...

Jedna z vubec prvnich her, kterou jsem kdy hral. V roce 1992 tata koupil prvni osobni pocitac. Slo o slavnou 386/40 Mhz, 4 MB RAM, 850 MB HDD s pro mne dodnes neznamou grafickou kartu, tusim s maximalne 256 barvami. Tehdy mi bylo osm let a PC hry byly teprve v plenkach. Byla to doba Norton Commanderu, M602 a psani textu do T602. No, po kratke nostalgii pojdme ke hre samotne...

Prince of Persia je vubec jedna z prvnich plosinovych hopsacek, ktera urcila raz tohoto zanru pro nekolik dalsich her. Kouzlo hry tkvi v jejim jednoduchem zpracovani. Ukol je jasne dany - behem 60 minut musite projit celkem 12 patry labyrintu a zachranit princeznu. Do labyrintu vas uveznil zly velkovezir Jaffar, ktery v nepritomnosti Sultana dostal sam chut na jeho risi. Princezna, ktera je zamilovana do mladeho prince, ma prave onech 60 minut cas na rozmyslenou. Bud si vezme Jaffara a tim mu dopomuze ke trunu, nebo zemre. A jedinou nadeji na jeji zachranu jste samozrejme vy v roli prince.

Jo, to byly casy. Na uvodni seskok a zavirajici se dvere nikdy nezapomenu. Takze jsem se hned vydal prozkoumavat okoli. Nejprve me sejmula hned prvni straz, pote jsem se napichl na prvni bodaky, spadl do prvni propasti a takhle to v mych osmi letech pokracovalo do nekonecna. Hra pro me tehdy byla neskutecne tezka a dohral jsem ji az mnohem pozdeji... Patra labyrintu jsou rozmanita - nektera modre zbarvena, jina zlute. Pasti je pozehnane - od padajicich plosin, pres ze zemi vyskakujici bodaky, secvakavaci noze, hluboke propasti, savlemi vyzbrojene straze, otravene lektvary a podobne. Kazde patro je unikatni a bude vam chvili trvat, nez se jej naucite a hru nakonec zdarne dokoncite. Ja osobne jsem se vyzival v zabijeni strazi - shazoval jsem je do propasti, napichoval na bodaky, nebo je dotlacil pod secvakavaci noze.

Jako bonus je mozne, a rozhodne doporucene, vypit cestou labyrintem vsechny elixiry, ktere zvysuji pocet vasich zivotu vzdy o jeden. Toto se vam jiste bude hodit proti tuzsim strazim v pozdejsi fazi hry a pro vetsi klid pri hrani. Pametnici urcite dodnes nezapomneli na mistnost mezi 1. a 2. patrem, kdy jste museli projit protipiratskou ochranou a vypit pokazde jinou lahvicku. Tehdy neexistovaly klasicke *.exe cracky a kdo nemel originalku s indiciemi, nebo nekde na papire ony indicie zapsane, byl v haji. Nastesti se ke mne casem dostala zrejme piratska verze, kde toto uz nebylo. Dale na kostlivce ve 3. patre, na zrcadlo ve 4. patre, po jehoz proskoceni vam vas duch delal ze zivota peklo, na spekouna v 6. patre, na nutnost vypit letajici elixir v 7. patre, na mys, ktera vam v 8. patre zachranila krk, na elixir, ktery vam otocil obrazovku o 180 stupnu a na finalni znovuspojeni s vasim ducem a souboj se Jaffarem. Prince of Persia je modelovym prikladem hry, kde v jednoduchosti je sila.

P.S. Vsem, kteri hru dohrali a znaji ji jak sve boty, doporucuji tzv. Hardcore mode - dokoncit hru bez jedine smrti. A v pripade smrti zacit od uplneho zacatku. To je teprve spravne maso...

Marry Jaffar... or die within the hour. All the Princess's hope now rest on the brave youth she loves. Little does she know that he is already a prisoner in Jaffar's dungeons. ...

Pro: atmosfera, obtiznost, znovuhratelnost, spravne tajemne a temne prostredi, kvanta pasti a nepratel

Proti: hra nelze nijak ukladat, musite ji proste dohrat na jeden zatah, obcas pozde reagujici klavesy

+20

StarCraft II: Nova Covert Ops

  • PC 80
Prvni DLC pack pro hru StarCraft II: Legacy of the Void vas vtahne do role ghosta terranskeho Dominia, Novy. Tento Ghost byl doposud hratelny pouze v ramci jedne mise ve StarCraft II: Wings of Liberty a v ramci CO-OP misi, pokud jste si zakoupili jeji postavu za cenu 5€. V tomto pridavnem balicku si s ni uzijete radu misi. Ve hre totiz nemate na starost pouze samotnou hrdinku, ale rovnez se starate o jeji zakladnu, o stavbu jednotek, upgrady, proste klasika.

Kazda z misi se muze pochlubit necim novym, napriklad jednou se musite probit skrz detektory posetym labyrintem, pote branite spojeneckou zakladnu proti najezdum Zergu, dale uzavrete spojenectvi s nepritelem, ktery se proti vam pote obrati a podobne. Obdobnych zvratu je v celkem deviti misich, ktere byly v roce 2016 vydany vzdy po trech mesicich, pozehnane.

Dostupne schopnosti se odemykaji chronologicky, jak postupujete pribehem. Napriklad Nova chodi do misi bud s odstrelovaci puskou nebo brokovnici, ruznym typem granatu, muze si obleci bud oblek s permanentni neviditelnosti, zrychlujici oblek, nebo oblek prekonavajici zvysene prostory. V kazde misi vas, zejmena na nejtezsi obtiznost, dovede k vitezstvi uplne jina taktika a prave odlisne schopnosti Novy a jejich jednotek.

Napriklad takove vznasejici se Oblehaci tanky, permanentne neviditelni nebo sami se uzdravujici Liberatori jsou pote v bojich mnohem vykonnejsi. Samozrejmosti jsou i Mastery achievementy, ktere je opet velmi tezke splnit. Po dvou letech od vydani to ale vypada, ze zisky z prodeje tohoto DLC nenaplnily ocekavani Blizzardu a dalsi stahovatelne obsahy jsou timpadem v oblasti teorie. Hra je vicemene mrtva a z kosmetickych blbosti, ktere zaberou mnohem mene casu, se zjevne da vyvarit mnohem vic. Bohuzel.

Pro: dalsi porce zabavy, novy pribeh, 9 novych misi ve 4 obtiznostech, nove schopnosti hrdiny a jednotek, novy soundtrack, Mastery achievementy

Proti: kratkost, placene, na nejvyssi obtiznost a pri plneni Mastery achievementu velmi obtizne

+4

FIFA: Road to the World Cup 98

  • PC 85
Tohle je srdcovka fotbalu. Uz jen uvodni intro vas poradne navnadi do hrani, soundtrack je perfektni. Vsude na vas dycha atmosfera Mistrovstvi sveta ve Francii te doby. Galsky kohout na vas porad odnekud vykukuje nebo leta pres obrazovku. Turnaj jste mohli projit od kvalifikace, pres zakladni skupiny az do vyrazovaci casti. Dale hra obsahuje nekolik nejvyssich soutezi s aktualnimi soupiskami one doby. Hra samotna byla na svoji dobu pomerne dobre zpracovana, zejmena co se tyce hratelnosti, predevsim na nejvyssi obtiznost. Hra nebyla naskriptovana a akci, ze kterych padaly goly bylo rozhodne vice nez dnes. Jedina situace, ktera zarucovala temer stoprocentni gol byl primy kop. Pri jeho exekuci stacilo klavesou Q vybrat urciteho hrace, poslet mu centr a on v 9/10 pripadu rybickou nechytatelne zavesil. Tento mod jsem po nejake dobe vypustil a hra byla mnohem zajimavejsi. K poradne atmosfere prispela i moznost vybrat si zpusob oslavy vaseho vstreleneho golu publikem. Fandove bud kriceli, bubnovali, troubili na trumpety a podobne. A pri vstrelenem golu soupere naopak piskali a buceli. Toto bylo vybornym ozivenim zejmena pri hre proti kamaradovi, nejlepe na jednom PC. Takovy penaltovy rozstrel z hecu proti sobe, kdy jsme se s kamaradem sazeli o par drobych byl super taskarici. Nebo hra v hale, kde jste hrali minizapasy 3 na 3. Kapitolou samou pro sebe byl Editor, kdy jsme jednu z mene oblibenych lig predelali na ceskou. Ja Spartan a on Slavista, rivalita a souboje na ostri noze zaruceny. Hra pobavila na dlouhe desitky hodin a vycist se ji krome par drobnosti neda absolutne nic. Ale pro poradek - absence znaku tymu, nedaji se zmenit kvalifikacni skupiny turnaje, chybi ligove pohary, moznost vlastniho turnaje a neprehledne menu predevsim pri praci se sestavou vaseho tymu. Tyto drobnosti ale merou vrchovatou vynahrazuje veskera pozitivni omacka okolo. Schvalne si zkuste hru dnes po dvaceti letech nainstalovat, aplikovat na ni potrebne patche a pustte si zapas. Uz jen loadingova predzapasova obrazovka vas paradne navnadi.

Pro: celkova atmosfera hry, paradne zpracovane menu, soundtrack, loadingova obrazovka, oslavy golu, realne stadiony, editor hracu a tymu, MS od kvalifikace az k poharu jeho viteze, penaltovy rozstrel, hra v hale

Proti: drobnosti, ktere hratelnost vubec nepoznamenavaji

+6

FIFA 97

  • PC 65
Jo, tohle jsme hrali s kamaradem u nej na tehdejsim Pentiu 75 Mhz. On si vzal Dortmund, ja Bayern a jeli jsme nemeckou ligu na obtiznost Pro a Simulation mode. Zapasy proti sobe jsme nechali odehrat pocitac. Goly padaly prakticky odevsad, golmani byli celkem cednici. Po obdrzenem golu se alespon stylove vztekali. Problemem ale bylo dostat se k nebezpecne strele, alespon na vyssi obtiznosti. V podstate jsme pouze pouzivali klavesu pro strelbu, prihravky nemely vyznam. Novinkou byla hra v hale a skluzy do golmanu, za ktere automaticky nasledovala cervena. Casomira tehdy jeste bezela na skutecny cas, nikoli na zrychlenych 45 minut. Vysoko hodnotim snad pouze Soundtrack, ktery bych ale s odstupem casu vlozil spis do NHL nebo F1. Dale potesily na tehdejsi dobu aktualni soupisky, predevsim na klubove urovni.

Pro: vtipne momenty behem hrani - zejmena fyzika hracu, kdy pusobi znacne nemotorne, nebo komicke goly z dalky

Proti: prilis golu z dalky, arkada, v podstate jen nakopavate balony a strilite z kazdych pozic

+11

FIFA 18

  • PC 70
Po lonske FIFA 17, ktera me zprvu nadchla, ale po desitkach hodin hrani Online Season vystridalo prvotni nadseni zklamani jsem byl rozhodnuty dil FIFA 18 vubec nekupovat. Ke zmene nazoru prispela zejmena vyrazna sleva na Originu a MS v Rusku zcela zdarma.

Pustil jsem se tedy do boju o vysnenou trofej a pres obtiznost World Class k ni dotahl hned tri tymy. Mexiko, domaci Rusy a Cechy, ktere jsem do turnaje nalosoval namisto Svycaru. Ano, je zde moznost upravovat obsazeni turnaje, ale ne vsemi tymy, ktere nezvladly kvalifikaci. Zklamani budou Slovaci, jelikoz reprezentace nasich vychodnich sousedu ve hre chybi. Turnaj je ale celkove paradne zpracovany. Atmosfera je autenticka, soupisky az na nektere vynechane hrace aktualni, rovnez verohodne dresy, znami hraci jsou si podobni jako vejce vejci, za lajnou najdete i verohodne zpracovane trenery.

Ohledne hratelnosti - za usi vyrazne dostala zalozni rada, coz je podle me nepochopitelne, protoze v dnesnim fotbale zaloha zapasy rozhoduje z vice jak 80%. Hra se odehrava vyhradne okolo obou pokutovych uzemi a drtivou vetsinu golu nasazite s utocniky. Velikou vytku autorum posilam za vyrazeni jakychkoliv silovych souboju. Ze hry totiz prakticky vymizely strkanice nebo tahani za dresy. V podstate jediny zpusob ziskani mice je jeho vypichnuti, stinovani je rovnez znacne ztizeno. Utocna hra dostala od lonskeho rocniku vyraznou podporu, ale bohuzel vyrazne na ukor realisticnosti. Ano, FIFA byla vzdy arkada, ale hrat prakticky bez zalohy je vazne sila. Co ale je vyrazny krok kupredu je vetsi pocet a realnejsi zpusob odrazu mice. Draha a let mice napriklad po zablokovani strely, po zakroku golmana nebo i hrace v pole pusobi mnohem realneji.

Ostatni mody nehodnotim. Journey jsem vynechal, i kdyz vim jakym zpusobem se kariera Alexe Huntera ubira, a na FUT nemam jednak cas, ale predevsim me vubec nebavi. Online Season, kterou z modu hry pro vice hracu hraji jako jedinou, jsem zatim nezkousel. Fandove si ale urcite prijdou na sve. Nicmene za me neni nad to usporadat s kamarady celodenni hrani u nekoho doma. Prinest si par controlleru a dat si bud ligu nebo turnaj. MS k tomuto vyrazne vybizi. Bohuzel, intenzivni hratelnost z FIFA 14 a pote FIFA 15 ale postradam dodnes.

Pro: velice realisticky a verohodne zpracovane MS 2018 v Rusku, novy pribeh a vyzvy v Journey, realistictejsi prvky - zejmena fyzika mice

Proti: absence zalohy behem hrani a z toho odklon od realisticnosti, absence nekterych reprezentacnich tymu, z ceskych klubu pouze AC Sparta Praha

+7

Warhammer 40,000: Dawn of War III

  • PC 70
Warhammeru 40.000 (dale jen WH40K) a vsemu okolo nej jsem se az do letosniho roku vyhybal. Kdyz jsem ale dostal moznost vyzkouset si treti dil s nazvem Dawn of War 3 (dale jen DOW3) na kamaradove Steamu, mel jsem velmi rychle jasno a hru zakoupil. Nemam zkusenosti s hranim predchazejicich dvou dilu a jedine, co jsem dosud o WH40K vedel je, ze jde o deskovou valecnou hru, ktera byla rovnez "zvideohernena".

Dej hry se odehrava v roce 40.000, kdy vrcholi tuhe boje nekolika ras ve vesmiru. DOW3 je zanrem RTS s RPG prvky, kdy mate na starost hned nekolik veci. Stavite a zvelebujete zakladnu konstrukci budov, vyrabite armadu slozenou z lidi a stroju a navic jeste ovladate hrdiny, kteri vam v bojich proti nepratelum mohou hodne pomoci. Pro vyrobu tezite dva typy komodit - rekvizici a energii, ktere shromazdujete kontrolou specialnich majaku. V DOW3 lze hrat za Vesmirne marinaky, Orky a Eldary. Vesmirni marinaci je lidska rasa, Orkove tupi barbari, kteri musi za kazdou cenu valcit a Eldari tajemna rasa vyuzivajici nejmodernejsi technologie. Surovinami i rasami je hra velmi podobna Starcraftu, ovsem propracovanejsim pribehem a veskerou omackou okolo hry se od sveho blizzardovskeho RTS kolegy vyrazne lisi.

Ve hre jednoho hrace mate k dispozici 17 odlisnych misi, pricemz si na stridacku osvojite vsechny tri rasy a cas od casu dojde i na boj proti vlastnim. Mise jsou rozmanite, odehravaji se na odlisnych planetach a dej se cas od casu zajimave zvrati. Kampan je doprovazena dialogy pred a po misich a kvalitnim videodoprovodem, ktery dokaze navodit spravnou atmosferu. Obtiznosti jsou tri, pricemz jsem jakozto ostrilenejsi hrac Starcraftu zvolil hned nejtezsi. Mise jsou na muj vkus nekdy az prilis zdlouhave, za coz "vdecite" zejmena odvodum zdroju na udrzbu vasi pocetne armady a nekdy i nutnosti znovunacteni ulozene pozice. Osobne doporucuji hru casto ukladat, klidne i do vice pozic. Protoze nejhorsi veci je, kdyz mate paradni postup hrou a vsechno si zruinujete neulozenim pozice po dobu hodiny i vic. Do nechranene zakladny vam muze znicehonic nabehnout pocetna armada nepratel a nez se stihnete vratit, vas hlavni stan se v prach obrati a muzete zacit celou misi od posledni ulozene pozice. Zaverecne mise jsou celkem tezke - musite casto rozdelovat armadu, branit na vice mistech najednou, celit drtivym utokum na vsech pozicich a jeste navic dobyvat. A uplne posledni mise je kapitola sama pro sebe a zaverecny souboj notne proveri vas um a trpelivost.

Hra vice hracu nabizi souboje 1v1, 2v2, 3v3 proti A.I. i lidem. Multiplayer je ale stale ve stadiu vyvoje a nektere jednotky jsou v urcite fazi hry prakticky nezastavitelne. Co se mi osobne nejvic libi na jednotkach je v mych ocich vetsi realisticnost. Napriklad tank s tezkym brnenim projde obycejnou pechotou jako nuz maslem a zejmena jeho pohyb, kdy se musi pomalu otacet, mi prave ve hrach od Blizzardu neuveritelne chybel. Tanky se ve Starcraftech otaci behem sekundy o 180 stupnu a pechota je rozstrili behem par sekund. V DOW3 nemate s pechotou sanci ani v pomeru 15:1. Stejne se chovaji i letecke jednotky. Hra klade velky duraz na pouzivani counter jednotek a premasovanim uspejete jen tezko.

DOW3 me velmi prijemne prakvapil a vzhledem ke slibum autoru o pridani dalsich ras se muzeme tesit na dalsi velkolepe bitvy v single i multiplayeru. Zcela jiste dojde i na vybalancovani ras. Vim, ze fandove WH40K jsou zklamani odklonem DOW3 vuci predchazejicim dilum, ale me konkretne hra bavi vic nez mnou nekolik let hrany Starcraft. Hra navic obstojne funguje i na starsich strojich. Rozdily mezi minimalnim a maximalnim nastavenim grafiky jsou pomerne male.

Pro: pomerne dlouhy a obtizny single, ozvuceni, tri rasy, do budoucna DLC zdarma, nenarocnost hry

Proti: odklon od predchazejicich dilu, hra je stale ve fazi vyvoje

+7

Pro Evolution Soccer 2016

  • PC 40
Jeden z nejslabsich dilu cele serie, ne-li vubec nejslabsi. Pryc je atmosfera dilu 6, 09, 2010, 2011. Ve 2016 PES nabizi tuctovy fotbal, ktery nezachrani ani EURO 2016. Chybejici soupisky nevadi, jelikoz na netu jsou mraky aktualizaci sestav. I k EURU 2016, kdy ani narodni tymy nejsou aktualni od KONAMI k datu zahajeni turnaje. Mnohem vetsim problemem je gameplay a AI.

Pocitac hraje na vysoke obtiznosti strojove presne, vsechny tymy vas tlaci jako Barcelona a i naprosto neznami hraci jsou schopni vymetat z kroku opakovane sibenice. Rozhodci jsou kapitola sama pro sebe. Evidentni fauly pousteji a naopak ve vapne piskaji penalty za naprosto nevinne kontakty telem. Fyzika mice je spatna uz nekdy od dilu 2010 a balon porad leta nerealne jako vystreleny z kanonu. Graficka stranka je na urovni roku 2013, menu neskutecne neprehledne, soundtrack dil od dilu horsi a horsi. Matne vzpominam na paradni ozvuceni od trojky az po 2011.

Korunu vsemu nasazuji neustale nekolikasekundove loadovaci obrazovky, ktere se vyskytuji temer vsude a neskutecne dlouhe nabihani hry. Ozvuceni hry rovnez tragicke. Ti dva sasci za mikrofony rvou jako pominuti. Vim, ze jde o oficialni komentatory, ale rovnez o suverenne nejhorsi dvojici ve fotbale, co jsem kdy slysel.

Hra je fotbalovym zklamanim roku 2015. Z meho pohledu jde o vyhozene penize, protoze i starsi dily jsou mnohem lepsi.

Pro: snad jen turnaj EURO 2016

Proti: vse - grafika, fyzika, spatni rozhodci, mizerny soundtrack, zvuk, neprehledna a neoptimalizovana hra

+5

F1 2012

  • PC 85
Nejsem zaryty fanda formuli, ale par her tohoto zanru mam za sebou. Codemasters pred lety prevzali serii F1 a tento dil potvrzuje, ze ji vzali za spravny konec. Nehral jsem predchozi dily s vyjimkou F1 2000 (tehdy jeste pod hlavickou EA), ale z diskuzi a od bratrance (ktery hru hral na volantu) mam informace, ze jizdni model se timto dilem opet vic priblizil realite a uz se nejedna o arkadove formule jako pred lety.

Formule logicky reaguji na deni na trati. Kdyz vletite do zatacky jako blazen, jdete do smyku nebo pokud date prilis mnoho otacek pri vyjezdu do zatacky, auto jde do hodin. A toto vse je mnohem citlivejsi nez v predchozich dilech, cili uspesne projizdeni zatacek vyzaduje zejmena cvik a soustredeni. Samozrejmosti je taktika pred zavodem, volba z nekolika typu pneumatik, mnozstvi paliva a nastaveni ruznych serepeticek. Upravou predniho a zadniho spoileru napriklad docilite snizeni nebo zvyseni odporu vzduchu. Nemohu opomenout grafickou a zvukovou stranku hry, kdy jsou monoposty nadherne osvetlene a zvuk motoru dodava pocit, ze jste na realnem okruhu. Trate jsou aktualni danemu rocniku a vypiplane do nejmensich detailu.

Ovsem hra obsahuje i par chybicek. Napriklad pri narazu do zdi dojde pouze k deformaci spoileru. Kolo zustane nedotcene. Stat se toto v realu, neujedete uz ani metr a zavod pro vas konci. Zrejme jde o zamerne zjednoduseni hry, aby neodradila velke mnozstvi hracu. Nejvetsi chybou je ale naprosto nespravedlivy system penalizaci. Stalo se mi, ze do me zezadu narazil zavodnik, ja diky tomu vytlacil auto pred sebou a dostal jsem kvuli tomu deset sekund navrch. O penalizacich za drobny kontakt po predjeti na brzdy bez nasledku pro predjeteho ani nemluve. Agresivita AI jezdcu je na muj vkus nedostacujici. Napriklad na trati v Monacu, kde se v realu neda prakticky predjizdet jsem hned v uvodni zatacce z posledni pozice opakovane predjizdel snad polovinu jezdcu a predjizdeni se i v dalsich pasazich trati nejevilo problemove. Stacilo jezdce predjet "na brzdy" pricemz vetsim problemem bylo jej dojet. Chovani jezdcu o kolo zpet rovnez neni nejrealnejsi. Safety car jsem ve hre nikdy nevidel, ani pri hromadnych kolizich. Kapotolou samou pro sebe je absence klasickeho Grand Prix modu, ktery ve hre nahradil jakysi hybridni sampionat. A kdo chce, muze zkusit ruzne typy vyzev. Napriklad predjet urciteho jezdce behem do predem daneho poctu kol nebo udrzet pozici v zavodu behem zmeny pocasi par kol pred cilem. Podminky se meni v zavislosti na obtiznosti.

I pres pomerne vyrazne neduhy hra zabavi na desitky, fajnsmekry na stovky hodin. Na zacatku doporucuji zapnout nejake asistenty a behem hrani je postupne vypinat. Pocit z vyhraneho zavodu na maximalni delku na nejtezsi obtiznost je nezapomenutelny. Hru jsem hral snad 100 hodin, ale pouze na klavesnici.

Pro: chovani vaseho vozu, trate, pohravani si s autem v boxech, ozvuceni, atmosfera, grafika

Proti: naprosto nespravedlivy system penalizaci, odlehcene kolize, chovani AI

+8

Stronghold

  • PC 90
Dej teto intuitivni RTS se odehrava ve stredoveke Anglii, kde po unosu krale vladne chaos a vyhnanstvi. O moc totiz spolu vede lity boj hned pet vudcu. Krysa, Had, Prase, Vlk a samozrejme vy. Cilem hry je projit vsech jednadvacet misi a sjednotit Anglii pod vasi vlajku. Nez vsak dospejete ke zdarnemu konci, ceka vas rada rozmanitych ukolu v jedinecnych misich.

Hra nabizi v zanru RTS intuitivni prvky. Uz nestaci jen klikat na budovy a stavet armadu. Abyste ve hre vubec prezili, musite se naucit pracovat s propracovanym systemem surovin a jejich provazanosti. Napriklad ze ziskaneho obili (ktere musite samozrejme posekat) vyrobi mlynar mouku, z mouky pote pekar upece chleb, kterym nakrmite hladove a vecne nespokojene obyvatele. Toho muzete docilit i sberem jablek. Sladek obili vyuzije pro vareni piva v hospode, ktera slouzi i jako zabava pro obyvatele vaseho mesta. Krava vam dava syry a v pripade jejiho zabiti ziskate kuzi, kterou vyuzijete pro vojsko v podobe brneni.

Pokud mate jiz zabehnutou ekonomiku a populaci, muzete si dovolit vybirat dane od obyvatel a davat jim vetsi porce jidla. Ale beda, pokud se vam zachce ozebracit obyvatele uplne o vse. Seberou se, odejdou a v pripade utoku na vas nebude mit kdo branit vesnici. Tvorba armady vyzaduje tezbu dreva, kameni, kovu, odpovidajici a vzrustajici populaci a neustalou spotrebu jidla. Cim silnejsi jednotka, tim samozrejme nakladnejsi na cenu a pocet potrebnych komodit. Vyhodou je, ze v pripade prebytku jedne komodity ji muzete prodat a nakoupit tu, ktere mate nedostatek. Pocitejte vsak se zidovskymi cenami v pomeru okolo 1:4 minimalne. Cas od casu vasi urodu zplundruji divoci kralici, zautoci na vas vlk nebo medved. Proste stredovek na kazdem kroku.

Mise jsou rozmanite. Zpocatku se vyhradne branite utokum nepratel, ale ke konci hra graduje a vy sami se budete davit ve vlastni medicine. Dobyvani hradu je beh na dlouhou trat, kdy vyuzivate katapulty na zniceni hradeb a lucistniky nebo kusijniky na ostrelovani nepratelskych strazi strezicich hradby. Musite vsak pocitat s pastmi jako je rozlevani oleje, horici sipy, prikopy s ostrymi hroty a podobne. Zaverecne miste vas notne proveri a rozhodne si u nich casto zaloadujete. Hudebni doprovod se meni v zavislosti na dane situaci. Kdyz je klidek, hudba hraje klidne, ale jakmile na vas utoci nepritel, hudba zrychluje a je dramatictejsi. Stonghold je i po letech kvalitni hra o cem svedci i vydani HD remaku po letech.

Pro: propracovany system obzivy, ekonomicka stranka mesta, stylovy hudebni doprovod, atmosfera hry, typy jednotek

Proti: nepritel utoci porad ze stejneho mista

+16 +17 −1

Stunts

  • PC 85
Proc jsou Stunts u nas dnesnich tricatniku (i starsich) dodnes popularni? Pro svoji jednoduchost, originalitu, kreativitu, PC Speaker, editor trati a predevsim, jelikoz jsou ve svem zanru dodnes (27 let!) neprekonanou hrou. Troufnu si rict, ze drtiva vetsina dilu NFS a soucasnych zavodnich her by Stunts nemohla ani zavazovat tkanicky od bot. Navazujici Trackmania i pres veskerou snahu tuto legendarni zavodni hru neprekonala.

Jedna se o netradicni zavodni hru, kde si vyberete z mnoha typu vozidel a snazite se dojet trat v co nejlepsim case. Musite prekonavat kvanta prekazek typu skokanku, tunelu, lopingu, bahennich ci zledovatelych cest, mostu, skokanku a podobne. Jako dekorace byla moznost vysazet na trat i kosmeticke prvky v podobe stromu, vetrnych mlynu, domu, kaktusu ci podobnych. Kolize s prekazkou ci pad autem strechou dolu se rovna bouracce a nutnosti restartovat. Stunts byla jedna z nejvice hranych her na mem nejstarsim PC.

Tehdejsi konfigurace 386/40 MHz, 4 MB RAM, 850 MB HDD a SVGA se 256 barvami dnes patri do technickeho muzea, ale zacatkem devadesatek zazivala desitky hodin zavodu a kolizi. Myslim, ze jsem nebyl jediny, kdo vytvoril okruh po obvodu a snazil se vyvinout co nejvyssi rychlost. Dale jsem provadel snahy o co nejefektivnejsi kolizi, kdy jsem se napriklad v maximalni rychlosti roztocil v tunelu, nasledne byl vymrsten do vzduchu nejaky kilometr vysoko a zpet nebo se vystrelil lopingem kilometr vysoko a pak sledoval jak se auto pretaci a pada stremhlav dolu. Nebo jsem v co nejvyssi rychlosti napalil svodidla na moste a pote letal snad minutu ve vzduchu. Tyto bugy udelaly hru paradoxne jeste zabavnejsi, pokud jste cilili na co nejzajimavejsi karambol.

Kapitolou pro sebe samou jsou zavody 1v1 s protivnikem. Kdyz ji/ho porazite, breci. Kdyz on(a) porazi vas, dela machra. Kdyz ji/ho sestrelite a nikdo nedojede do cile, nadava. Stunts i dnes po temer triceti letech nabizi stale to same dobre a cas od casu si jej pres DOSBox pustim.

P.S.: Kdo znal v devadesatkach v editoru trati zkratku Shift+F1, byl king ;)

Pro: editor trati, znovuhratelnost, kvanta druhu prekazek, kosmetickych doplnku trati, kvanta aut, zavody s protivniky, PC Speaker

Proti: obcasne bugy, jinak absolutne nic

+18