Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Battlefield Vietnam

15.03.2004
78
81 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ano

Pokračování Battlefield 1942 tentokráte na vietnamských bitevních polích. Technika se posunula o dvě a půl desetiletí, takže se tu setkáte s tehdejší technikou a zbraněmi americké armády (M16, M60, stíhačka Phantom, vrtulníky Chinook a UH-1, tank Patton, Jeep, různé čluny atd.) a na druhé straně výrobky sovětské mašinérie (zbraň, bez které by to nešlo - AK-47, Dragunov, SKS, Migy, tank T-54 atd.). Hra jak v singleplayeru tak multiplayeru nabízí 14 map až pro 64 hráčů. Tři módy: Conquest, Evolution a Custom Game.


Diskuze ke hře

Doposud o hře nikdo nediskutoval.


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 75
Po zpracování druhé světové války, se tvůrci zaměřili na další známý konflikt a to na válku ve Vietnamu. Náplň hry zůstala tak jak byla a všemu opět vévodí výběr specializace a následné dobývání/obrana základen na rozsáhlých mapách, přičemž není nouze o dobovou, nikoli však historicky věrnou techniku. Hra opět nabízí zápolení s boty, ale soustřeďuje se především na multiplayer. Protože nový díl BF připomíná spíše obsáhlý datadisk, myslím, že je zbytečné opakovat to, co jsem řekl u BF 1942. Zaměřím se proto na novinky a to na poli SP, protože ani tento díl mě nepřiměl byť jen jedenkrát se připojit na jakýkoli server a zahrát si po boku cizích hráčů.

Opět tu máme dvě strany, USA + Jižní Vietnam (ARVN) a Severní Vietnam (NVA) + Vietcong. Každá ze stran má několik frakcí, což už nejsou jednotlivé národy, ale spíše různé jednotky. Tyto jednotky mohou mít mírně odlišnou výbavu, s čímž souvisí první podstatná změna – už jen čtyři specializace vojáků. Od minula nám vypadl medik, nicméně lékárničky mají některé jednotky USA + JV strany. Celkově vzato je zbraní více než v BF 1942, protože každá specializace má na výběr ze dvou setů zbraní. Drobnou novinkou je možnost změny skinu postavy, takže vojáci v terénu nejsou jeden jako druhý.

- Střelec ničím zvláštním nevyniká, ale díky samopalům mi přišel ideální do městských misí. Zatímco SV střelec může mít kulomet, US střelec má brokovnici.
- Mechanik prodělal pár velkých změn. Obě strany mají v zásobě známé protitankové miny i nářadí na opravu vozidel, ale novinkou je minomet! To je velmi užitečná věcička na udržení hord nepřátel i na masakrování nepřátelského spawnu. Ovládání minometu je navíc snadné a s dobrým odhadem a vhodným stanovištěm lze napáchat velké škody. Docela jsem si to s minometem užil, na rozdíl od následujících, méně univerzálních vychytávek… Zatímco USA mají dálkově odpalované nálože, SV má nálože, jež se připevní na vozidlo a vybuchnou v momentě, kdy do něj někdo vstoupí. USA mají miny Claymore, které jdou odpálit na dálku, SV mají oproti tomu pasti Pungi. A zatímco USA mají hořák na likvidaci blízko stojících vozidel, SV má někde na základně lopatu, kterou může mechanik sebrat a v terénu z ní vytvořit spawnovací bod. Řekl bych, že lopata může být užitečná věc v MP, ale v SP mi nijak zvláště dobrá nepřišla.
- Raketometčíka jsem si oblíbil asi nejvíce, protože má kromě raketometu i nějakou tu pušku, takže na rozdíl od BF 1942 je raketometčík vcelku univerzální specializace. A aby toho nebylo málo, USA mohou mít místo raketometu kulomet M60 + granátomet a SV má zase možnost vzít si AA raketomet + dálkově odpalovanou bombu.
- Velkou změnou prošel i sniper. K dispozici je řada pušek s optikou i bez ní, ovšem novinkou je další výbava - SV mohou mít protipěchotní miny + nálože s časovačem anebo ježky (něco jako mina). USA mají jen dýmovnici, ale řekl bych, že boti kouř vesele ignorují, takže je tahle legrácka vhodná jedině na označování cílů v MP.

Vyrovnanost výbavy je fuč a styl hraní se neodvíjí jen od specializace, ale i od zvolené frakce a setu zbraní. V BF 1942 se na zbraně dalo zvyknout během chvilky a úloha hráče byla dle vyhraněných specializací jasně daná. Vietnam je oproti tomu přeplácaný, neboť má každá strana osm různých sad zbraní a to nepočítám odlišnosti dané frakcemi (jednotkami) za které se hraje. Hroznou dobu jsem zvažoval, co si vybrat, abych byl týmu ku prospěchu a taktéž mi hrozně dlouho trvalo zjistit, jak přesně dané věci fungují. Je fajn hrát za SV mechanika a dostat možnost nosit lopatu, ale když nevíte kde ji najít a k čemu vlastně slouží… BF je prostě jednou z mála her, jejíž nedílnou součástí by měl být podrobný tutoriál.

Do hry byla zakomponována hudba v podobě několika dobových písní. Ty je možné pustit i přímo hře. Na dokreslení atmosféry to bylo fajn. Dalším drobným zpestřením jsou články o válce, zbraních či vozidlech během načítání misí. Vzhledem k tomu, že se mi mise načítaly vcelku rychle, moc jsem si nepočetl, ale když už budu chtít vědět něco o průběhu války, raději budu hledat informace ze zdrojů, které nenesou nálepku made in USA. Přeci jen mám takový pocit, že ať už se v těch načítacích tabulkách píše cokoli, nic co by očerňovalo Amíky, tam nebude.

Tradičně následuje pár postřehů z jednotlivých misí, kterých je tentokrát 14. Hrál jsem za Severní Vietnam.

1. Operation Game Warden
Velmi pěkná mapka na začátek. Delta Mekongu nabízí řadu ostrůvků propojených lávkami. Některé lávky s klidem projedete v džípu, jiné jedině pěšky, takže nalézt cestu pro svoje oblíbená vozítka byl docela oříšek. Samozřejmě nechybí ani boje na vodě, přičemž US jednotky mají kvalitní čluny s kulomety, kdežto Vietnamci mají jen pochybné kocábky z bambusu.

2. Operation Flaming Dart
Amíky nahradily jednotky Jižního Vietnamu a zatímco SV se brání za pomoci tanků a AA kanonů, JV útočí ve stíhačkách a přepravních vrtulnících. Způsob létání se nijak zvláště nezměnil a já mohl opět slavit, když jsem náhodou někoho zabil. Boti se s letadly v BF 1942 pořádně předvedli, ale tady se mi běžně stávalo, že vrazili do země nebo stromu. Konkrétně v této mapě často docházelo k tomu, že nepřátelský vrtulník přiletěl nad pevninu a švihnul s sebou do země. A boti ‚blbnou‘ i jindy - kolikrát se stalo, že jsem v základně potkal plně obsazený džíp, který jen stál na místě. Jinak je ale mapka zdařilá a i když JV ukořistil základnu na ostrůvku, ubránit most nebylo s pomocí min nebo minometu zase tak těžké.

3. The la Drang Valley
Další nápaditá mise v níž se Amíci ocitají pod palbou dělostřeleckých kanonů, tanků i kulometů džípů. Horko těžko chudáci Amíci drží jedinou základničku a když se nám ji podařilo zabrat, myslel jsem, že je po všem, protože Americká hlavní základna (letiště), je dost vzdálená. No, tak rychlé to ale nebylo, protože tu figurují jakési hromady beden, které slouží jako zničitelný spawn bod. Zlikvidovat krabici sice jde, ale jednak to trvá dlouho a pak se krabice zase časem objeví. Amíci tak zůstávají v boji o základny stále, ale protože se boti spawnují výhradně u krabic, je obsazení US letiště vcelku hračka.

4. Landing Zone Albany
Zase netradiční pojetí mise – údolí s řadou základen, přičemž obě strany nezačínají co nejdále od sebe, jak bývá zvykem, ale jen kousek od sebe. Navíc Vietnamci to mají k bodům trochu blíž, ale Amíci zase mají dobou techniku. Vcelku masakr až do konce, protože údolí není tak úzké, jak to vypadá a udržet linii se skoro nedá.

5. Operation Hastings
Vcelku nudná zrcadlově obrácená mise, kterou zpestřuje snad jen spousta řek. Nic moc.

6. Operation Irving
Celkem pěkná mapa, která se podobá misi druhé. Opět to je o tom naházet Amíky do vody anebo si nechat sebrat pár základen, doplavat na letiště Amíků a zabrat jim ho. Boti se bohužel nedovedou přizpůsobit tomu, když jim někdo bere základnu.

7. Hue – 1968
Konečně první městská bitva a hned perfektní vyrovnaná mapa s pár zajímavými vozidly. Severní Vietnamci mají nákladní vůz s baterií odpalovačů raket a taky legrační skútr. Ten je na kličkování úzkými uličkami jako dělaný.

8. Quang tri – 1968
Malinká městská mapka, která je díky své velikosti neustálou řeží. Docela se mi osvědčilo setrvat na hlavní základně, podminovat mosty a bránit základnu, zatímco spojenci udělají zbytek.

9. Fal of Lang Wei
Údolí podobné třetí misi jen je situace obrácená a Amíci mají převahu základen. Nic zvláštního.

10. Reclaiming Hue
Hue podruhé… město se poněkud pobořilo a SV má od začátku většinu stanovišť. Horší je, že nepřátelé mají v zásobě tanky a prakticky nedobytnou základnu na mostě. Pro mě jedna z nejobtížnějších misí, protože převaha techniky je zkrátka znát.

11. Siege of Khe Sahn
Jedna velká nuda na nepřehledné mapě plné údolí, kopců a mostů. Buď jsem se Vietnamu už dostatečně nabažil nebo je tahle mapa fakt nezáživná.

12. Ho Chi Minh Trail
Velmi zajímavá mapa v níž jde hlavně o to ubránit středovou základnu, kam se hrnou desítky botů. Kulomet je dobrý způsob jak zvrátit průběh bitvy. Vážně se divím, že autoři s AI botů stále nic neudělali. Copak jsem jediný, kdo upřednostňuje SP složku před MP?

13. Cambodian Incursion
Úsek z mapy minulé, tentokráte v noci. Co víc k tomu napsat? Snad, že jde už o druhou mapu, která je jen upravenou verzí mapy jiné.

14. Quang Tri - 1972
A do třetice kopie již známé mapy. Jediným rozdílem je, že se situace poněkud obrátila a SV drží většinu bodů. A samozřejmě je tu více trosek domů, to aby mapa vypadala alespoň trochu jinak.


Vietnam v řadě věci překonal svého předchůdce, v řadě dalších věcí se mi jevil jen jako další nášup typické BF akce. To ale nepovažuji za zlé, ostatně nové kulisy, nové zbraně, nová technika a další drobné novinky dělají z Vietnamu slušnou FPS, co má co nabídnout i vlkům samotářům, kteří nepotřebují servery plné lidí z různých koutů světa. Největší kouzlo BF ale vždycky spočívalo ve spolupráci s jinými hráči, na něž se dá spoléhat, jenže kdo sežene nějakých dvacet kamarádů, aby si to spolu rozdali v pořádně velké řeži? Díky botům může ta řež vzniknout i když se sejdou třeba jen čtyři hráči. Proto jsou pro mě boti nedílnou součástí BF, bez které bych si hru nedovedl představit.

Pro: Volnost, technika, pěkné mapy, výběr specializace vojáka

Proti: Slabá AI, poněkud přeplácané sady zbraní

+10
  • PC 90
Battlefield Vietnam je titul zaměřený čistě multiplayerově, žádné ambice v singleplayerové části si nedělá a přesto jsem multiplayer hrál minimálně, na rozdíl od spousty hodin propařených s boty. Conquest mód je sám osobě tak geniálním vynálezem, že jsem si s ním prostě vystačil dobré dva roky. Z BF: Vietnam čiší Vietnamská válka z každého kroku, mapy jsou nadesignovány přímo bravurně a nechybí jak džungle, tak městská zástavba. Jakkoliv je úchylné na hře hodnotit intro, dodnes mi přijde jako to nejfantastičtější ze všech herních inter na světě, kterému následuje podobně fantasticky stylizovaný interface s nezapomenutelnými, klasickou hudbou té doby podbarvenými loadovacími obrazovkami u každé z map.

Nejlepší na tom všem povrchním pozlátku je, že on se BF: Vietnam i velmi dobře hraje. Ve hře máte ohromnou svobodu v tom, jak se s nepřítelem navzájem likvidovat - nabodáním jedovatých punji kolíků počínaje a napalmovým náletem konče. Když už jsem u lítání: ohromným trhákem jsou v BF: Vietnam helikoptéry, které v žádné jiné hře neměly tak zásadní význam. Třešničkou na dortu jsou celkem tři hratelné strany a velmi omezená, ovšem přítomná možnost svou vybranou herní třídu (mimochodem, každá z nich je zpracovaná s ohromným citem) upravovat. Hra pokulhává jedině v tom, že se zbraní nemáte možnost realistického míření přes zbraňová mířidla. A technologicky není BF: Vietnam taky žádný zázrak...

Pro: Soundtrack, atmosféra, herní možnosti, skvělé mapy,

Proti: Nejde mířit, podivné technické zpracování

+9