Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Battlefield 1942

12.09.2002
81
236 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ano

Battlefield 1942 je multiplayerově zaměřená týmová FPS, zasazená do prostředí druhé světové války. Vlastní hra, která se vždy vyznačuje širokou nabídkou ovladatelné vojenské techniky, se odehrává na bojišti některé z významných bitev zatím nejnásilnějšího konfliktu v dějinách lidstva, kde je úkolem týmu obsadit a držet kontrolní body, dokud nepříteli nedojdou kredity, jež lze chápat jako zásobu posil. Na šestnácti mapách, patchi později rozšířených o další čtveřici, se hráč dostane do kůže Američana, Brita a Rusa v barvách Spojenců a Němce a Japonce pod vlajkami Osy. Dobře známému vylodění v Normandii sekunduje bitva o Stalingrad, dobývání Berlína a operace Market Garden, samostatnými kapitolami jsou boje v severní Africe a v Pacifiku.

Herní systém, čerpající ze hry Codename: Eagle z r. 1999, v němž se hráči respawnují pevnou dobu od své smrti, je blízký týmovému deathmatchi, nicméně klade větší důraz na kooperaci. Z obnosu kreditů se odečítá každou smrtí vojáka, pro výhru podstatnější razantnější klesání však způsobuje převaha v držení kontrolních bodů. Kontrolní body, vyskytující se na mapách typicky v počtu tří až pěti, jež slouží také k respawnování, jsou přitom na začátku hry v závislosti na historických faktech v rukou jedné ze stran, nebo jsou neobsazené, v souvislosti s čímž týmy nemusí začínat se shodným množstvím kreditů. O místu svého nového uvedení do hry hráč v rámci jeho týmem momentálně obsazených kontrolních bodů rozhoduje svévolně.

Hráč může nést po jedné dlouhé a jedné krátké zbrani, nůž a nějakou další výbavu jako granáty nebo dalekohled. Výbava je pevně daná specializací, již si hráč zcela nezávisle určuje na začátku hry i v průběhu bojů. Základnímu typu (Assault), charakterizovanému samopalem, pistolí a granáty, konkuruje protitanková sada (Anti-Tank), medik (Medic), technik (Engineer), se schopností opravovat vozidla, který disponuje výbušninami, a průzkumník (Scout), jenž dominuje ostřelovací puškou a dalekohledem pro komunikaci s dělostřelci. Za velké lákadlo hry lze považovat možnost ovládání stacionárních děl, vozidel, letadel a lodí, které se respawnují stejně jako hráči; tento prvek, kdy jeden řídí vozidlo nebo letadlo a druhý střílí, týmovou souhru ještě umocňuje.

Hra byla vytvořena v enginu Refractor 1.0. Na rozdíl od většiny her těžících z tematiky druhé světové války Battlefield 1942 vnímá strany ozbrojeného konfliktu jako rovnocenné. V rozporu s názvem se bitvy, do nichž hra hráče zasazuje, neudály pouze v r. 1942. Singleplayer ve hře má podobu multiplayeru s boty, který je též možný. Multiplayer, pro až 64 hráčů, je hratelný po lokální síti i po Internetu. V roce následujícím po roce vydání hru obohatily celkem dva datadisky; první – s názvem Road to Rome – je hlavně map packem, přidávajícím v prvé řadě evropské boje Francouzů s Italy; druhý nese název Secret Weapons of WWII a jeho vlajkovou lodí jsou zbraňové prototypy.


Poslední diskuzní příspěvek

@Ivn_Shadow (21.03.2015 15:39): Holt pozdě, no :/ Taky mi přišlo zvláštní, že hru "neprodávají", když byla v podstatě zdarma a ti, co si ji ještě v době dostupnosti aktivovali u účtu (já) ji stále v knihovničce mají a mohou si ji stáhnout (a hrát tedy jen offline nebo za pomocí nějakého mimo-gamespy řešení.)

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 90
Po spoustě odehraných hodin jsem se rozhodl přispět svou malou troškou do mlýna a sesmolit pokud možnost alespoň trochu zajímavý a přínosný komentář, kde bych rád sepsal svých pár postřehů a samozřejmě nějaká ta fakta.

Nebudeme si nalhávat, tohle je hlavně multiplayerová záležitost a troufám si říct, že ta se povedla na jedničku. I po tolika letech od vydání má tahle hra rozhodně co nabídnout a jen tak neomrzí. Hlavně díky tomu, že v rámci oslav 10 let od jejího vydání ji EA nedávno uvolnila, takže kdokoliv kdo má Origin, si ji může zdarma zahrát, takže se nejedná o mrtvou záležitost a serverů, na kterých se dá hrát, je poměrně dost.

Protože jsem ve 2. světové válce, tak zde logicky najdeme dvě strany - Allied a Axis, tedy Spojence a země Osy. Podle jednotlivých oficiálních map, kterých je tuším asi kolem dvacítky, pak hrajeme za jednotlivé národy, ať už Američany, Brity, Němce nebo Japonce. Trochu mi zde chyběli Italové a bitvy na Apeninském poloostrově, ale pokud se nepletu, tak to napravuje jeden z datadisků. Samozřejmě každý národ má svoje specifické zbraně, letadla, lodě a vozidla (a taky hlášky). Všechny národy však spojuje jedna věc, a to povolání jednotlivých vojáků, a to buď Scout, Assault, Anti-tank, Medic nebo Engineer, a ty se podle toho logicky liší svoji výzbrojí. Já osobně jsem nejvíce hrál za medika, který může kromě jiných ošetřovat i sám sebe, a to se mnohdy hodí.

Jak už jsem zmiňoval, map je poměrně dost a jejich pestrost i rozlehlost hráče potěší. Dostanete se přes bojiště v Tichomoří, v Severní Africe až do Evropy, a to jak na západní, tak i na východní frontu. Osobně jsem měl nejradši tyto mapy: Omaha Beach, Stalingrad, Berlin, Aberdeen a Iwo Jima. Mapy jsou klasicky pro 64 hráčů, jak známe i z ostatních dílu série, některé i méně, ale občas se najde server i pro cca 120, a to je potom pravá válečná řežba a člověk si skutečně připadá, jak na bojišti ve druhé světové válce se vším všudy. Nejvíc je to asi poznat při vylodění na pláži Omaha, kdy to člověku připomene film Zachraňte vojína Ryana.

Co se týče herních modů, tak jich zde máme několik. Těm, kteří hráli i jiné díly série, není třeba vysvětlovat jejich princip. Nejvíce se hraje Conquest, kde má každý národ počet tzv. lístků na bojiště, které se smrtí vojáka odčítají a prohrává ta strana, která se první dostane na nulu, méně pak CTF (Capture the Flag), takže klasické kradení vlajek, Coop s booty a nejméně asi TDM (týmový deathmatch).

Koukám, že jsem napsal komentář delší, než jsem zamýšlel a nevím, jestli všichni ti, kdo ho začali číst, došli až sem. Pokud ano, tak mi nezbývá nic jiného, než hru Battlefield 1942 doporučit. Ti, co hru hráli, tak ví o čem mluvím a ti, kteří ne, tak to honem rychle napravte (navíc, jak jsem už psal, je to zadarmo). Nebudete litovat. Tahle hra se musí zažít!

Pro: rozhodně multiplayer, rozmanitost a rozlehlost map, povolání jednotlivých vojáků, možnost hrát až ve 128 hráčích, díky kroku EA hra nic nestojí

Proti: občas nějaký ten bug nebo nevyváženost map u jednotlivých národů a téměř neexistující singleplayer

+18
  • PC 80
Nemám rád multiplayer v němž mezi sebou hráči soupeří. A ne, nejsem šílenec, když se pouštím do BF. Hra nabízí i dost opomíjenou sigleplayerovou část, kdy cizí hráče zastoupí boti. Nenahradí to hru s člověkem, ale na druhou stranu - boti necheatují, nesnaží se vás vykuchat, nenadávají vám a ani nesabotují hru.

Náplň hry je vcelku prostá… Na šestnácti mapách, se utkají různě veliké týmy Spojenců (Amíci, Britové nebo Rusáci) a Osy (Němci či Japonci). Každá ze skupin má na výběr z pěti vojáků s odlišným vybavením. Máme tu samopaly, pušky, pistole, ale i miny, dálkově odpalované výbušniny, či lékárničky na uzdravování spojenců. Výběr vojáka ovlivní styl hry i funkci, kterou budete na bojišti plnit.

V momentě, kdy si vyberete svého oblíbence a startovní bod, jste vypuštěni na rozsáhlou mapu, kde není nouze o techniku, včetně lodí a letadel. Kupodivu je různé techniky skoro až více než ručních zbraní. Ovšem historická věrohodnost šla do háje, aby byly všechny frakce pokud možno vyrovnané. Milovníci japonských popelnic budou překvapeni, že hravě udrží krok s moderní US technikou, ale to je holt daň za multiplayerovou řežbu. Asi by se to dalo vyřešit změnou poměru mezi kvalitou a kvantitou, ale chápu, že udržet vyrovnané šance obou stran by bylo pro tvůrce mnohem náročnější.

Úkol každé mise je prostý – zničit všechny nepřátelské životy neboli Tickety, což uděláte buď tak, že nepřátele vystřílíte anebo jim obsadíte určitý počet kontrolních stanovišť, což způsobí trvalé klesání nepřátelských Ticketů. Tolik k principu hry jako takové. Může se to zdát příliš prosté a stereotypní, ovšem prostředí bojů zahrnuje členitý terén severní Afriky, uzavřené městské boje, venkov plný lesů a řek i Tichomořské ostrovní souboje. A navíc je na každé straně dostatek zbraní i techniky, takže o zábavu je postaráno. Na mapách jste absolutně svobodní a nikdo vám neříká, co máte dělat, proto se znovuhratelnost jednotlivých misí přímo nabízí. Milujete stíhačky? Utíkejte na letiště a pak pokropte bezbranné nepřátelské čluny. Dáváte přednost sniperce? Najděte si dobrý úkryt, zalehněte a pusťte se do toho, z čeho spousta (s/h)ráčů vyšiluje. Anebo chcete tvrdý boj v první linii? Pak nasedněte do tanku a utíkejte podpořit spojenecké síly zabráním nepřátelského stanoviště. Volnost, možnosti a svoboda rozhodování, to je to v čem BF boduje. Hráč má navíc možnost upravit si počet vojáků na bojišti, takže z každé mise můžete udělat obrovskou válečnou vřavu, přehledné komorní bojiště i prostou sólo akci ve stylu najít a zabít.

Jako velký problém vidím AI, která je v postatě nulová. Chlapík vám klidně naběhne přímo před hlaveň bez jakéhokoli krytí. Jiný týpek nasedne do tanku, ale místo toho, aby počkal na blížícího se spolubojovníka, jede na bojiště. A další maník se s lodí přesune kamsi na volné moře a tam se utáboří. Střílení botů z vás žádného borce neudělá a hádám, že v ostré akci s jinými hráči přijde studená sprcha. Jenže i ostrá akce má své zápory a někdy může být více frustrující než zábavná, páč idioty nenajdete jen mezi boty. A kdo chce skloubit hru s boty i lidskými hráči má možnost, neboť hra umožňuje složit týmy z lidí a zbytek doplnit boty.

Obecně o hře by to bylo asi tak vše. Myslím, že není třeba vypichovat průměrnou grafiku, ozvučení či cokoli jiného. Zbytek článku tedy bude o mém postupu hrou a poznatcích, které jsem zjistil. Nejde o nic převratného, nakonec jedná se o SP hru s boty a moje dojmy určitě nebudou odpovídat klasické MP hře, takže to berte s rezervou.

Rozhodl jsem se hrát za Osu, na Normal obtížnost a s 200% Ticketů na každé straně, což znamenalo cca 36 vojáků na bojišti. Myslím, že je to tak akorát, aby byla šance na ukořistění dobré techniky a zároveň nebyly mapy prázdné.

1.Operation Battleaxe
Čekal jsem, že obtížnost bude stabilní po celou hru, ale to jsem se přepočítal. Tohle byla pohodička, kterou vyřešili spojenci prakticky beze mě. Já jen nalezl vhodné místo a občas někoho odpálil sniperkou. Na zrcadlově obrácené mapě bych čekal vyrovnanější boj. Těžko říct, jestli je to vinou náhody nebo je mapa pro boty nevyvážená.

2. Galaga
Začal jsem návštěvou ‚utajeného‘ letiště v severozápadním cípu mapy. Ovšem na mapě s členitým terénem se létá hodně špatně a zasáhnout cíl, je skoro nemožné… anebo mi létání vůbec nejde. Prostě jsem se vysekal během okamžiku a zbytek mise byla docela honička, protože zatímco jsem byl k ničemu, nepřátelé se činili.

3. Wake Island
Vyloďovací mise bývají docela hardcore. Útočící strana má sice o pár Ticketů víc, ale než se dostanete do boje, je srovnáno. Na druhou stranu ubránit všechny základny je pro obránce skoro nemožné, a jakmile jsou Japonci na ostrově, těžko se dají zase vyštípat do moře. Až do chvíle, kdy se povedlo získat letiště, to s mým týmem vypadalo bledě. Letiště však nabízí i hodně techniky, se kterou není těžké získat převahu a zabrat zbytek ostrova

4. Kursk
Zvyknout si na to, že rudá armáda má modré značení mi dělalo problém, který stál život pár spojenců :) Mise je jinak vcelku komorní a předpokládám, že dříve či později se nějakému týmu povede obsadit obě blízko u sebe postavená stanoviště, čímž prakticky rozhodne hru.

5. Tobruk
S 18 boty na jedné straně je nemožné delší dobu udržet převahu a uhájit všechna stanoviště. Dobýt hlavní základnu je ale i tak pro Osu tvrdý oříšek. Řešením bylo obejít bojiště až k hlavní základně Spojenců. Tam bylo prázdno a než se Spojenci stihli vrátit (a že to řada botů opravdu zkusila) byla základna naše. S dvojnásobnou převahou techniky není problém dobýt celý prostor.

6. Battle of Midway
Velmi zábavná mise na miniaturním kousku pevniny. Poučen z minulé mise jsem vzal křižník, vyhledal s ním US letadlovku a po dlouhé době ji potopil. Lodě se ale zase časem objeví, takže jejich zničení nic zásadního nevyřeší. Dá to však spojencům čas na zabrání ostrova.

7. Stalingrad
Obrovská řež na miniaturní mapce. Neustálými střety se skupinami nepřátel se mise dost vymykala těm předchozím.

8. El Alamein
Na spojeneckém letišti je nějaký pěkný bombardér! Musel jsem si dát samostatnou bitvu za Brity, abych si ho vyzkoušel. Myslím ale, že žádný zvrat v bitvě neudělá. Pokud ho ovšem nenaložíte dalšími hráči, kteří budou schopni přesně střílet, zatímco pilot udrží tuhle pevnost ve vzduchu. Za celou dobu kampaně jsem se nenaučil létat tak dobře, abych byl schopen ohrozit více nepřátele než sebe. Jinak mě ale El Alamein moc neoslovil, ostatně jako většina pouštních misí.

9. Guadalcanal
Velmi vyrovnaná mise na malém kousku pevniny. Nic vyloženě zajímavého.

10. Kharkov
Pro mě jedna z nejlepších misí, která stojí a padá na rychlém začátku. Jestliže se podaří obsadit středovou vlajku, objeví se v její blízkosti pojízdná dělostřelectva, s nimiž není těžké udržet most a ještě zatopit Rusákům v základně za mostem. A pokud se objeví stíhačky, jsou tu AA kanony.

11. Omaha Beach
O tom, že ve hře bude jedna z nejznámějších operací 2. sv. války nebyl pochyb. Na to, že se mi podařilo udržet Amíky po celou dobu na pláži, jsem končil s nějakými čtyřiceti Tickety na mé straně. Řekl bych, že ztratit další bod je pro Němce fatální, protože Amíci tady mají fakt značnou Ticketovou převahu.

12. Bocage
Trochu se to podobá Kharkovu, jen je mnohem těžší ubránit prostřední základnu, neboť je na placatém ostrůvku a ze strany Spojenců sem vedou hned dva mosty.

13. Operation Market Garden
Zvláštní mise, která podle mého názoru dost nahrává Spojencům. Sice mají zpočátku méně Ticketů, ale Němci začínají až za řekou. Dostat se do města a zabrat 1-2 stanoviště není těžké pro žádný tým, ovšem Němci budou své pozice mnohem hůře bránit – posily to mají daleko. Tím spíše, že Spojenci mají spawn na padáku a to přímo u bojiště, takže jsou neustále v boji o město.

14. Battle of the Bulge
Němců je méně a ještě vymírají. Ovšem základny jsou od sebe dost daleko na to, aby Němci dokázali některou velmi rychle zabrat a potom už je to o postupném dobývání, které mnohonásobně zjednodušší obejití bojiště a obsazení hlavní Spojenecké základny.

15. Berlin
Bezpochyby nejtěžší mise, alespoň za Němce. Zatímco u těch ostatních bych si dovedl představit těžší obtížnost, tady to bylo vítězství jen o chlup a není divu – Rusové sice vymírají, ale mají v zásobě tanky a s těmi rychle získají stanoviště a taktéž si zajistí převahu po zbytek boje. No a Němci mohou doufat jedině ve znovuobsazení všech základen.

16. Iwo Jima
Něco jako Omaha. Rozdíl je v tom, že naházet Amíky zpátky do moře je o něco těžší, protože mají letadla a na pláži tanky. Řekl bych, že udržet ostrov v klasickém MP je docela oříšek, protože hráče časem napadne ostrov obeplout a vylodit se jinde.


A to je asi tak vše. BF rozhodně má co nabídnout a to nejen milovníkům MP řeží. Jak nemám rád akce s boty typu Quake Arena, tak BF jsem si docela užil. Jen kdyby bylo chování botů trochu promakanější…

Pro: Volnost, technika, pěkné mapy, výběr specializace vojáka

Proti: Slabá AI, nekompletní sady zbraní (hlavně Japonci a Rusové)

+18
  • PC 70
Na svoju dobu táto hra bola výnimočná tým, že jednotlivé bitky 2. svetovej vojny tu môžete absolvovať v rozmanitej bojovej technike od tanku až po lietadlá. Dokonca tu môžete kočírovať aj križník, torpédoborec či lietadlovú loď. Celá hra je prakticky postavená na obsadzovaní územia a čím viacej územia ovládate, tým skorej vyhrajete. Práve ale mnohé bojové mapy sú tu mierne odfláknutá vec, keď slavné mesto Arnhem je tu zmrsknuté na pár barákov či Charkov tu vyzerá jak kolchoz. Zasa ale treba Wake Island je tu spracovaný veľmi autenticky. Najväčšie výhrady mám ale k zbraniam za jednotlivé národy. Za Sovietov tu kupríkladu nemáte jedinú ruskú zbraň. Bojujete tu s nemeckým samopalom Mp 18, britskou puškou enfield, americkým ľahkým gulometom BAR či tarasnicou Bazooka. To isté za Japoncov kde máte k dispozícii nemeckú pušku Kar98k mauser, či ľahký guľomet MP44 Sturmgewehr. Nájde sa aj pár historických nezrovnalostí - slávny "príliš vzdálený most" v Arnheme tu dobýjate za Američanov, pritom ho bránili britské jednotky. Najviac mi ale liezla na nervy slabá umelá inteligencia, respektíve úplne nulová. Vojaci a tanky sa tu len tak promenádujú, rozkazy ktoré im vydáte majú na háku a čo neurobíte sám, to nemáte. Raz sa mi tu dokonca stalo že som nasadol do B-17 ako strelec u gulometu a pilot to napálil rovno na zem.

Pro: značná interaktivita, možnosť ovládať všetku dostupnú bojovú techniku

Proti: zbrane za jednotlivé národy, niektoré nedotiahnuté mapy, slabá AI

+10
  • PC 80
Upozornění: zde leží další osobní komentář, který nestojí za to číst! Děkuji. Nyní, pokud přeci jen nevíte, co lepšího s časem a pokračujete v četbě, tak dovolte, abych se vám představil. V roce 2002 jsem se ještě nejmenoval H34D a nechápal jsem hru Battlefield. Nevěříte? Děláte dobře, odjakživa jsem byl totiž prolhaná svině… Ale teď už vážně. Při příchodu Battlefieldu jsem očekával další Medal of Honor a i přesto, že mi koncept hry s botama (nazouvání, vyzouvání, zavazování tkaniček apod.) byl velmi dobře znám, vybavuju si, že jsem se cítil jaksi dotčen kvůli tomu, že mi hra zprvu nepřinesla, co jsem od ní očekával. Tedy pocit, který prožívá dneska téměř každý druhý u skoro každé druhé hry. Nicméně já nebyl rozmazlený fracek a nešel jsem se hned vyplakat na fórum s přichystanou nálepkou (pod)průměrného hodnocení, na systém Battlefieldu 1942 jsem si rychle přivykl a přišel mu na chuť. Podotýkám, že době vydání hry jsem neměl internet, a tak je paradox, že jsem si tuto megalomanskou multiplayerovou řežbu užíval pouze v singlu.

Battlefield 1942 se mi trefil do vkusu tím, že nebyl příliš komplikovaný, nevyžadoval nějaké hardcore plánování, netrestal mě za sebemenší nepozornost (právě z těchto důvodu jsem nebyl schopen hrát Operaci Flashpoint), ale přesto dokázal, v nadsázce řečeno, věrně simulovat bitvy na známých bojištích druhé světové války. Herní mapy byly ve své době nevídaně velké, bavilo mě prozkoumávat alternativní cesty do nepřátelské základny i vyhledávání vhodných míst na odstřelování tupé umělé inteligence sniperkou nebo bazookou. Dvacet hráčů na bojišti bylo minimum, bylo cítit, že do rozlehlých map by se hravě vešel i dvoj až trojnásobek. Hra tedy rozhodně nebyla hektická, ale zase ne zdlouhavá, či nudná. Je pravda, že umělá inteligence trpěla řadou neduhů, v dnešní době, kdy jsou hráči obecně vyspělejší, by pravděpodobně neobstála. Relativně arkádovou hratelnost také podporovala grafika a s tím související design map. Tím myslím, že jste potkávali docela dost holých kopců a prostých údolí, které jen sem tam zdobil nějaký jednoduchý porost nebo menší polorozbořená budova. Takhle to bylo ve své době v pořádku, nikdo se vám nemohl příliš důmyslně schovávat.

Perličkou na závěr je, že hra je dnes zdarma a stále v ní funguje hrstka serverů s desítkami až stovkami hráčů online. Je vidět, že právě ten zmiňovaný arkádový a přiměřeně akčně-opatrný styl hry si udržel své příznivce i přesto, že zrovna Battlefield má hromadu modernějších pokračování i konkurentů…

HW: Minimum: 500 MHZ CPU, 128 MB RAM, 32 MB VGA / Doporučeno: 800 MHZ CPU, 256 MB RAM, 64 MB VGA
+10
  • PC 85
Hlavně díky MP zajimavá záležitost, která skutečně nabízí velkolepé bitvy od pacifických ostrovů, britský vzdušný prostor až po stalingradskou půdu a mnohem,mnohem více. Především akční řež se vším, co je k dispozici, od techniky po děla.

Pro: Velké bitvy s živými hráči z celého světa , zaměření pěšáků, pacifické mapy, ZÁBAVA :)

Proti: nelogické uspořádání zbraní k jednotlivým národům, historicky někdy nepřesné, SP v podstatě neexistuje,

+7 +9 −2