Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentář

Přejít na komentáře

Battlefield 1942

  • PC 80
Nemám rád multiplayer v němž mezi sebou hráči soupeří. A ne, nejsem šílenec, když se pouštím do BF. Hra nabízí i dost opomíjenou sigleplayerovou část, kdy cizí hráče zastoupí boti. Nenahradí to hru s člověkem, ale na druhou stranu - boti necheatují, nesnaží se vás vykuchat, nenadávají vám a ani nesabotují hru.

Náplň hry je vcelku prostá… Na šestnácti mapách, se utkají různě veliké týmy Spojenců (Amíci, Britové nebo Rusáci) a Osy (Němci či Japonci). Každá ze skupin má na výběr z pěti vojáků s odlišným vybavením. Máme tu samopaly, pušky, pistole, ale i miny, dálkově odpalované výbušniny, či lékárničky na uzdravování spojenců. Výběr vojáka ovlivní styl hry i funkci, kterou budete na bojišti plnit.

V momentě, kdy si vyberete svého oblíbence a startovní bod, jste vypuštěni na rozsáhlou mapu, kde není nouze o techniku, včetně lodí a letadel. Kupodivu je různé techniky skoro až více než ručních zbraní. Ovšem historická věrohodnost šla do háje, aby byly všechny frakce pokud možno vyrovnané. Milovníci japonských popelnic budou překvapeni, že hravě udrží krok s moderní US technikou, ale to je holt daň za multiplayerovou řežbu. Asi by se to dalo vyřešit změnou poměru mezi kvalitou a kvantitou, ale chápu, že udržet vyrovnané šance obou stran by bylo pro tvůrce mnohem náročnější.

Úkol každé mise je prostý – zničit všechny nepřátelské životy neboli Tickety, což uděláte buď tak, že nepřátele vystřílíte anebo jim obsadíte určitý počet kontrolních stanovišť, což způsobí trvalé klesání nepřátelských Ticketů. Tolik k principu hry jako takové. Může se to zdát příliš prosté a stereotypní, ovšem prostředí bojů zahrnuje členitý terén severní Afriky, uzavřené městské boje, venkov plný lesů a řek i Tichomořské ostrovní souboje. A navíc je na každé straně dostatek zbraní i techniky, takže o zábavu je postaráno. Na mapách jste absolutně svobodní a nikdo vám neříká, co máte dělat, proto se znovuhratelnost jednotlivých misí přímo nabízí. Milujete stíhačky? Utíkejte na letiště a pak pokropte bezbranné nepřátelské čluny. Dáváte přednost sniperce? Najděte si dobrý úkryt, zalehněte a pusťte se do toho, z čeho spousta (s/h)ráčů vyšiluje. Anebo chcete tvrdý boj v první linii? Pak nasedněte do tanku a utíkejte podpořit spojenecké síly zabráním nepřátelského stanoviště. Volnost, možnosti a svoboda rozhodování, to je to v čem BF boduje. Hráč má navíc možnost upravit si počet vojáků na bojišti, takže z každé mise můžete udělat obrovskou válečnou vřavu, přehledné komorní bojiště i prostou sólo akci ve stylu najít a zabít.

Jako velký problém vidím AI, která je v postatě nulová. Chlapík vám klidně naběhne přímo před hlaveň bez jakéhokoli krytí. Jiný týpek nasedne do tanku, ale místo toho, aby počkal na blížícího se spolubojovníka, jede na bojiště. A další maník se s lodí přesune kamsi na volné moře a tam se utáboří. Střílení botů z vás žádného borce neudělá a hádám, že v ostré akci s jinými hráči přijde studená sprcha. Jenže i ostrá akce má své zápory a někdy může být více frustrující než zábavná, páč idioty nenajdete jen mezi boty. A kdo chce skloubit hru s boty i lidskými hráči má možnost, neboť hra umožňuje složit týmy z lidí a zbytek doplnit boty.

Obecně o hře by to bylo asi tak vše. Myslím, že není třeba vypichovat průměrnou grafiku, ozvučení či cokoli jiného. Zbytek článku tedy bude o mém postupu hrou a poznatcích, které jsem zjistil. Nejde o nic převratného, nakonec jedná se o SP hru s boty a moje dojmy určitě nebudou odpovídat klasické MP hře, takže to berte s rezervou.

Rozhodl jsem se hrát za Osu, na Normal obtížnost a s 200% Ticketů na každé straně, což znamenalo cca 36 vojáků na bojišti. Myslím, že je to tak akorát, aby byla šance na ukořistění dobré techniky a zároveň nebyly mapy prázdné.

1.Operation Battleaxe
Čekal jsem, že obtížnost bude stabilní po celou hru, ale to jsem se přepočítal. Tohle byla pohodička, kterou vyřešili spojenci prakticky beze mě. Já jen nalezl vhodné místo a občas někoho odpálil sniperkou. Na zrcadlově obrácené mapě bych čekal vyrovnanější boj. Těžko říct, jestli je to vinou náhody nebo je mapa pro boty nevyvážená.

2. Galaga
Začal jsem návštěvou ‚utajeného‘ letiště v severozápadním cípu mapy. Ovšem na mapě s členitým terénem se létá hodně špatně a zasáhnout cíl, je skoro nemožné… anebo mi létání vůbec nejde. Prostě jsem se vysekal během okamžiku a zbytek mise byla docela honička, protože zatímco jsem byl k ničemu, nepřátelé se činili.

3. Wake Island
Vyloďovací mise bývají docela hardcore. Útočící strana má sice o pár Ticketů víc, ale než se dostanete do boje, je srovnáno. Na druhou stranu ubránit všechny základny je pro obránce skoro nemožné, a jakmile jsou Japonci na ostrově, těžko se dají zase vyštípat do moře. Až do chvíle, kdy se povedlo získat letiště, to s mým týmem vypadalo bledě. Letiště však nabízí i hodně techniky, se kterou není těžké získat převahu a zabrat zbytek ostrova

4. Kursk
Zvyknout si na to, že rudá armáda má modré značení mi dělalo problém, který stál život pár spojenců :) Mise je jinak vcelku komorní a předpokládám, že dříve či později se nějakému týmu povede obsadit obě blízko u sebe postavená stanoviště, čímž prakticky rozhodne hru.

5. Tobruk
S 18 boty na jedné straně je nemožné delší dobu udržet převahu a uhájit všechna stanoviště. Dobýt hlavní základnu je ale i tak pro Osu tvrdý oříšek. Řešením bylo obejít bojiště až k hlavní základně Spojenců. Tam bylo prázdno a než se Spojenci stihli vrátit (a že to řada botů opravdu zkusila) byla základna naše. S dvojnásobnou převahou techniky není problém dobýt celý prostor.

6. Battle of Midway
Velmi zábavná mise na miniaturním kousku pevniny. Poučen z minulé mise jsem vzal křižník, vyhledal s ním US letadlovku a po dlouhé době ji potopil. Lodě se ale zase časem objeví, takže jejich zničení nic zásadního nevyřeší. Dá to však spojencům čas na zabrání ostrova.

7. Stalingrad
Obrovská řež na miniaturní mapce. Neustálými střety se skupinami nepřátel se mise dost vymykala těm předchozím.

8. El Alamein
Na spojeneckém letišti je nějaký pěkný bombardér! Musel jsem si dát samostatnou bitvu za Brity, abych si ho vyzkoušel. Myslím ale, že žádný zvrat v bitvě neudělá. Pokud ho ovšem nenaložíte dalšími hráči, kteří budou schopni přesně střílet, zatímco pilot udrží tuhle pevnost ve vzduchu. Za celou dobu kampaně jsem se nenaučil létat tak dobře, abych byl schopen ohrozit více nepřátele než sebe. Jinak mě ale El Alamein moc neoslovil, ostatně jako většina pouštních misí.

9. Guadalcanal
Velmi vyrovnaná mise na malém kousku pevniny. Nic vyloženě zajímavého.

10. Kharkov
Pro mě jedna z nejlepších misí, která stojí a padá na rychlém začátku. Jestliže se podaří obsadit středovou vlajku, objeví se v její blízkosti pojízdná dělostřelectva, s nimiž není těžké udržet most a ještě zatopit Rusákům v základně za mostem. A pokud se objeví stíhačky, jsou tu AA kanony.

11. Omaha Beach
O tom, že ve hře bude jedna z nejznámějších operací 2. sv. války nebyl pochyb. Na to, že se mi podařilo udržet Amíky po celou dobu na pláži, jsem končil s nějakými čtyřiceti Tickety na mé straně. Řekl bych, že ztratit další bod je pro Němce fatální, protože Amíci tady mají fakt značnou Ticketovou převahu.

12. Bocage
Trochu se to podobá Kharkovu, jen je mnohem těžší ubránit prostřední základnu, neboť je na placatém ostrůvku a ze strany Spojenců sem vedou hned dva mosty.

13. Operation Market Garden
Zvláštní mise, která podle mého názoru dost nahrává Spojencům. Sice mají zpočátku méně Ticketů, ale Němci začínají až za řekou. Dostat se do města a zabrat 1-2 stanoviště není těžké pro žádný tým, ovšem Němci budou své pozice mnohem hůře bránit – posily to mají daleko. Tím spíše, že Spojenci mají spawn na padáku a to přímo u bojiště, takže jsou neustále v boji o město.

14. Battle of the Bulge
Němců je méně a ještě vymírají. Ovšem základny jsou od sebe dost daleko na to, aby Němci dokázali některou velmi rychle zabrat a potom už je to o postupném dobývání, které mnohonásobně zjednodušší obejití bojiště a obsazení hlavní Spojenecké základny.

15. Berlin
Bezpochyby nejtěžší mise, alespoň za Němce. Zatímco u těch ostatních bych si dovedl představit těžší obtížnost, tady to bylo vítězství jen o chlup a není divu – Rusové sice vymírají, ale mají v zásobě tanky a s těmi rychle získají stanoviště a taktéž si zajistí převahu po zbytek boje. No a Němci mohou doufat jedině ve znovuobsazení všech základen.

16. Iwo Jima
Něco jako Omaha. Rozdíl je v tom, že naházet Amíky zpátky do moře je o něco těžší, protože mají letadla a na pláži tanky. Řekl bych, že udržet ostrov v klasickém MP je docela oříšek, protože hráče časem napadne ostrov obeplout a vylodit se jinde.


A to je asi tak vše. BF rozhodně má co nabídnout a to nejen milovníkům MP řeží. Jak nemám rád akce s boty typu Quake Arena, tak BF jsem si docela užil. Jen kdyby bylo chování botů trochu promakanější…

Pro: Volnost, technika, pěkné mapy, výběr specializace vojáka

Proti: Slabá AI, nekompletní sady zbraní (hlavně Japonci a Rusové)

+17