Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Operation Flashpoint: Cold War Crisis

ArmA: Cold War Assault, Operace Flashpoint

22.06.2001
85
361 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ano

Operace Flashpoint je česká taktická akce z pohledu první osoby, která zachycuje fiktivní konflikt mezi sovětskou armádou a jednotkami NATO odehrávající se v roce 1985 na osamělém souostroví, kde má NATO základnu a výcvikový tábor. Hra klade maximální důraz na realističnost, a tak vás může zabít jediná zbloudilá kulka. Flashpoint je spíše simulátorem války, ve kterém musíte dodržovat rozkazy a modlit se, abyste přežili.

V celé kampani budete hrát celkem za 4 postavy - amerického vojáka Davida Armstronga, který v době útoku sovětských sil dokončuje svůj výcvik, nezkušeného tankistu Roberta Hammera, pilota Sama Nicholse, který dokáže létat s helikoptérou nebo bitevníkem A-10 Thunderbolt, a Jamese Gastovskeho, suverénního příslušníka speciálních jednotek. Možností je opravdu nespočet, budete ovládat tanky, letadla a později velet celému týmu. To vše na velmi rozlehlém území několika ostrovů, které má dohromady několik desítek kilometrů čtverečních.

Autoři si dali hodně záležet na propracované dobové technice - zbraní a vozidel je ve hře nespočet a chovají se realisticky. Jen samotná střelba z pušky dá zabrat každému, kdo je zvyklý na typické akční hry se zaměřovačem a procentuálním zobrazením životů.

Později vyšel také prequel k OFP jménem Operation Flashpoint: Resistance, který objasňuje náhlý nárůst moci sovětského generála Guby v Everonské oblasti.

Značka Operace Flashpoint později připadla Codemasters, kteří ji zužitkovali ve hrách Operation Flashpoint: Dragon Rising a Operation Flashpoint: Red River, což je důvod, proč nové re-edice OFP vycházejí již pod značkou ArmA: Cold War Assault. Bohemia Interactive pokračují v nastolené myšlence realistické simulace se svojí Armou.


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 80
Svého času jsem u téhle hry strávil neuvěřitelné množství času. Jen u dema jsem vykysl několik měsíců, stejně jako později u mise Útěk z Everonu. Neuvěřitelně jsem to tehdy žral a dal bych hře bez rozmyslu 120 percent. Dneska už s odstupem vidím chyby, které trochu hodnocení sráží. Jednak je tu nikterak vyjímečná inteligence počítače, zavislá výhradně na scriptech. Taky většina dopravních prostředků, kromě vlastních nohou, se ovládá vcelku zvláštně. Rádiové vysílání je trochu nedořešené, v momentě, kdy zpoza kopce vyběhne banda Rusáků, počítač začne po jednom hlásit jejich pozice a kompletně tím zablokuje linku, nehledě na stojicky klidná hlášení o zranění... Za nejpodivnější ale považuji návrh misí, jak ty jednotlivé, tak i v kampani. Ze začátku jsou sice velmi stylové a kvalitně navržené, ale s postupem hry rostou počty nepřátel i absurdita úkolů, až jsem často nevěděl, zda-li se hlavní postava jmenuje Armstrong či Arnold.
I tak tu ale zůstává otevřená krajina a možnost zablbnout si v hromadě vehiklů, dokonce s počítačem, na který by si dnes většina lidí ani nedala kafe.

Pro: Koncept, počáteční mise, pokus o přiblížení realitě jinak než kouřovými efekty

Proti: Rambo-úkoly, drobnosti, které zamrzí

+30
  • PC 100
Válka v nejrealističtější podobě jakou může počítačová hra zprostředkovat. Mnoho různorodých misí v pozici řadového vojáka a později i velitele, řada techniky od nejrůznějších tanků, Škodovky 120 až po vrtulníky a letadla, to vše a mnoho dalšího si vyzkoušíte v průběhu Flashpointu. Téměř nevídaný záběr možností v žánru akčních stříleček (na rok 2001). Když se OFP objevila u výročního čísla Levelu, vůbec jsem tehdy nečekal, že se po příští měsíce za mě na určitou dobu stane militaristicky pozitivní jedinec. Po první okamžicích ve výcvikovém táboru jsem už tušil, že toto bude to pravé.

Otevřené, rozlehlé plochy s realistickou krajinou plnou lesů, polí a povrchových vyvýšenin protkané silnicemi na kterých občas projel džíp, či v dálce na poli traktor umocňovaly pocit vojenské operace, kdy civilní obyvatelstvo opustilo své domy a na ostrově tak zůstaly jen příslušníci dvou bojujících stran. Rozsáhlá kampaň čítající čtyřicet misí dala zabrat nejednomu hráči, a díky tomu vydržela na dlouhou dobu. Plusem byly i samostatné mise. Samotná kampaň oplývala řadou nezapomenutelných okamžiků (například mise, kdy se ocitnete osamoceni na kraji lesa, který má být zanedlouho pročesán znepřátelenými vojáky či zajetí pilota Sama Nicholse). Méně kvalitní byly jen mise za Hammera, kdy řízený tank neposkytoval tolik možností splnění mise jako u dvou ostatních hlavních postav.

Díky možnosti uložit si hru jen jednou za misi, dostává hratelnost novou dimenzi, navíc jediný přesný zásah do temene zpravidla znamená restart, a tak bez využití zalehnutí a krytí za domy či technikou se daleko nedostanete. Dlouhé chvíle tak strávíte zalehnuti, čekající než se před mířidly objeví pohybující se zelenohnědá tečka. Ano, je to zábava.

Technicky se OFP řadí k rané trojrozměrné grafice, ta ale neurazí ani dnes (2019) i kvůli povedeným modelům zbraní a vojenské techniky. Zvuky zbraní znějí tak, jak by asi v reálu znít měly a český dabing plný hlášek také nezklamal. Hudba je také velmi povedená a OST si pouštím docela často, Slow Blades, Track 2.

Flashpoint jsem často zkoušel i jako jednu z mála her v multiplayeru a dokonce jsem v ní ve škole vyhrál jeden turnaj. Hodiny a hodiny píle se tak zúročili. Jedna z mých nejoblíbenějších her vůbec.

Pro: tuhá obtížnost, mnoho zbraní, letadela, tanků atd. , hlavní kampaň, editor, mp

Proti: několik misí

+28
  • PC 100
Dlouhé roky mi k dohrání téhle hry scházelo zabití generála v poslední misi. Často jsem hru pořád dokola rozehrával a dával k ledu. Až nadešel čas to konečně dorazit. A vida, ani to tak dlouho netrvalo. Jo, tohle je hluboká hra. Spousta umírání, spousta odehraných hodin. Měnící se a zábavná hratelnost.

Jak postupujete hrou a přežíváte, dostáváte i vyšší frčky. Od řadového vojína až po velitele družstva. Hratelnost je neuvěřitelně pestrá. Vyzkoušíte si tady snad všechno, co ve válce. Přitom umíráte a umíráte. V téhle hře se hodně umírá, ale zároveň je to celou dobu dost zábavné. Volnost na obrovské mapě je skvělá. Všechno se dá řídit a všechno funguje.

Povědomé české prostředí mě fascinovalo stejně nejvíc. Jako kdybych v tom už chodil v reálu, jako bych to znal. Naprosto skvělá atmosféra prostředí doplněná neméně dobrým příběhem. Hra působí dost realisticky. No, dobře fyzika třeba tolik ne. Tady se dá narazit na spoutu chyb. Vlastně celkově v celé hře. Ale přitom monstrózním zpracování a monstrozních hw nároků v té době. Jediný kdo do té doby něco takového povrchně zkusil byl Delta Force. Je to ale jen vzdálený příbuzný.

Skvěle navržené zbraně ruku v ruce se skvěle navrženém ovládání a dlouhou kampaní. Takového času jsem u téhle hry nepromarnil a budu jí mít stále ve svých vzpomínkách. Podle mě nejlepší česká hra. Vlastně si ještě můžu zahrát datadisk.

Pro: atmosféra války a prostředí, monstrózní a revoluční zpracování, dlouhá kampaň, různorodost misí, pěkný příběh

Proti: chyby v grafice a fyzice

+22
  • PC 100
Antireklama na válku dovedená k dokonalosti.

Dva roky po ikonickém a průlomovém H&D spatřila světlo světa další česká hra, která ve své podstatě představovala žánrovou revoluci. Realistický simulátor vojenského života zasazený do věrných kulis studené války vás nemilosrdně vrhne vstříc zkušenosti, ze které se jen tak nevzpamatujete.

Po úvodních legráckách, dobírání a ostentativního dělání ramen se svými spolubojovníky brzy zjistíte, že vypráskat komanče z Everonu nebude vůbec legrace, krev na maskáčích parťáka je skutečná a kulky vám hvízdají nebezpečně blízko hlavy, ze které se po zoufalém ústupu patriotismus a touha po dobrodružství vytratí jako pára nad hrncem, aby tam zbyl jen prachsprostý strach v celé své nahé kráse.

Ano, asi jste poznali, že podobně jako už zmíněné H&D jsem Operaci Flashpoint silně prožíval, o to více, že jsem ji hrál ve svém "zeleném" období, kdy mi vojenská kariéra přišla jako báječný nápad. To, co nedovedli rodiče ani televizní zpravodajství, dokázala parta kolem bráchů Španělů (včetně úžasného Viktora Bocana) s dokonalým hudebním doprovodem Ondřeje Matějky poměrně rychle - ukázat odvrácenou tvář válečného konfliktu, a to velmi rafinovaně.

Vžít se do role pěšáka, velitele tanku, pilota vrtulníku či příslušníka speciálních sil bylo tak snadné - zážitky z příběhové kampaně pak věrohodné a intenzivní, a to až tak, že se mladému nadšenci myšlenky na službu vlasti pomalu ale jistě přetavily trochu více pragmatickým směrem. Sice to pak ještě pár let trvalo, ale uniformu nakonec neoblékl.

To, co ve své době hra umožňovala po herní i technické stránce, to, jak vývojáři skloubili gameplay s příběhem, a hudbou dodnes perfektně dokládá um a nadšení do vývoje vložené. Souhlasím s tím, že OFP je rozhodně jedna z nejvýznamnějších českých her, nejen proto, jak strhla české i zahraniční hráče a kritiky, ale také tím, jak dokázala nastavit standard a výraznou měrou spoluutvářet žánr full spectrum milsim her.

Celé velké ostrovy jako lokace, detailně zpracované ruční zbraně i těžká technika, UI (vlastní blok s mapou a dalšími údaji), náročnost a nápaditost většiny misí - to vše jsou elementy nesmírně podporující imerzi a zvětšující intenzitu zážitku. Přidejte k tomu editor misí, kde jsem strávil následně možná ještě více času než samotným hraním - možnost skriptovat si vlastní mise, rozvíjet vlastní kreativitu a díky široké komunitě moderů v podstatě neustále konzumovat nový obsah - tohle se zkrátka povedlo.

A jakkoli to mnoha lidem nemuselo dojít hned, je to také výrazný počin z hlediska šíření osvěty o tom, proč válka opravdu není nic dobrého, zábavného, ani přínosného a lidé v ní bez rozdílu trpí a strádají. Myslím, že s výjimkou událostí posledních dvou let jsou právě hry tím médiem, které tohle dokáže přiblížit skutečně silně a věrně, více než filmy.

Tohle je napůl recenze a napůl osobní zpověď, ale hry jsou umění a umění k lidem promlouvá velmi subjektivně na mnoha úrovních. To jak se tato hra podepsala na mě, co mi přinesla a jak mě formovala, je myslím patrné a mluví samo za sebe.

Pro: Imerze, realističnost, gameplay, technický design, atmosféra

Proti: To ani s odstupem 21 let nedokážu

+21
  • PC 100
Možná tím zklamu fanoušky Mafie, ale pro mě je Flashpoint nejlepší českou hrou. Dodnes má velice silnou atmosféru, vynikajicí gameplay a úžasný příběh, který je dobře postaven na politické situaci té doby, ve které se odehrává a tak, více než v jakékoliv jiné hře, se hráč poddá tomu dojmu, že jeho činy skutečně píšou historii.

Zajímavostí je i grafika. Tato hra je totiž jedna z prvních, kdy se fotografie využívali jako textury na modely a i proto působí na svou dobu dost jinak - živěji a né tak uměle a urovnaně

Pro: grafika, gameplay, atmosféra, příběh, editor misí, multiplayer - zkrátka všechno dobře zvládnuto

Proti: snad nic

+20 +22 −2