Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

ArmA: Armed Assault

ArmA: Combat Operations

66
79 hodnocení Platformy
Žánr:
akce > 1st person akce *
akce > taktická akce
Forma:
placená hra
Rozsah:
samostatná hra
Multiplayer:
ano
Datum vydání:
10.11.2006 PC
Vývojáři:
Bohemia Interactive Studio
Armed Assault je nepřímým pokračováním hry Operation Flashpoint: Cold War Crisis od českého vývojářského studia Bohemia Interactive. Ti se rozešli s vydavatelem Codemasters a tak jim zůstala práva na značku Operace Flashpoint.

Armed Assault běží na značně vylepšeném a upraveném enginu Operace Flashpoint. Děj se odehrává na novém ostrově Sahrani, který je opravdu rozlehlý. Najdete na něm jak tropické pásmo s pouští, tak i jehličnaté lesy na samém severu ostrova. Výčet arzenálu zbraní se blíží k 50 kouskům, máte možnost se svést a bojovat v obrněných transportérech M113, Stryker, BVP2, tancích T72, Abrams nebo si zalétat v UH60, AH1 Cobra, MI17, Harrierovi a dalších.

Příběh je inspirovaný Korejským konfliktem. Na jižní části ostrova Sahrani se nachází Sahranské království a na severu komunistická lidová republika. Napětí na ostrově zvyšují američtí vojáci, kteří pomáhají cvičit jihosahranskou armádu. Jakmile se začnou americké jednotky z ostrova stahovat, tak severosahranská armáda zahájí invazi, Hráč se stává jedním z amerických vojáků, kteří se z ostrova dosud nestáhli a jsou nuceni bránit se s jihosahranskou armádou přesile severosahranských vojůk.

Hra v České republice vyšla (již 10.11.2006) v poměrně zabugované podobě. Naštěstí díky patchům, které na ni postupně vyšly (současná verze 1.14), je hra již o poznání lepší - je však ale potřeba počítat se stahováním několika velkých (stovky MB) opravných souborů. Základní principy byly zachovány z Operace Flashpoint, jedná se tedy o reálnou simulaci vojáka, kde jediná kulka může znamenat smrt. Přibyla ale i některá vylepšení jako je např. možnost plavání ve vodě.

Hra se dočkala rozšíření ArmA: Queen´s Gambit a v roce 2009 vyšlo pokračování pojmenované jednoduše ArmA II.


Poslední diskuzní příspěvek

Jako na svou dobu to byla super hra a dal sem za ni dost peněz... ale s..alo mě že zeď velká do výšky kolen se musí obcházet a nedala se nijak…

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 60
Hádám, že každý, kdo hrál/hraje/bude hrát Armu, má za sebou Operaci Flashpoint, pokud ne, tak ať to ihned napraví. ArmA je totiž proti Flashpointu propadák jak prase.

ArmA je zajímavá hra. U pokračování bývá zvykem, že přinesou něco nového a opraví staré chyby. ArmA akorát bere a přidává nové bugy. Prakticky jediné zlepšení se týká grafiky. Oproti Flashpointu je tu méně jednotek (navíc mi přijdou hloupější), horší chování strojů a neuvěřitelně zprasené ovládání.

To vše bych byl hře ochoten prominout, kdyby tak totálně nepokazili kampaň. V OFP člověk přilne k postavám, pomalu se vypracovává, nechybí dějové zvraty a bitvy se přesouvají mezi ostrovy, hráč si vyzkouší prakticky všecko. Tady se hraje za nějakyho noname vojáka, který dostane hnedka celou jednotku, pomalu se probíjí misema, jedna vrtulníková, jedna tanková, pak ještě pár pěšo a konec. Vše na jednom ostrově. Od začátku je to rovný jak pravítko, žádný překvapení, zvrat, nic. Vím, příběh tu rozhodně není to nejdůležitější, ale něco tak hloupého nemá ani Doom. Přijde mi to jak nějaky demo k editoru.

Hra se snaží přijít s novinkou výběru misí, které chcete hrát (klasika-hlavní mise nebo pár vedlejších, které hlavní ulehčí). Je to sice fajn, ale občas to totálně postrádá smysl. Malý příklad za všechny - hlavní mise je smažení tanků ze vzduchu pomocí vrtulníku (ano, to je ta jediná normální vrtulníková mise), což není nic složitého. Jako vedlejší k ní je ale pekelně těžká mise "Sabotér", kde má hráč v noci odpálit několik tanků uprostřed nepřátelské základny. Opravdu dilema-mořit se celej den s vedlejšákem a nebo prostě ze vzduchu vystřelit o 4 rakety navíc?:)

Celkově mě ArmA hluboce zklamala. Nebýt té grafiky, tak bych hádal, že nejdřív byla ArmA a až po ní Flashpoint. Tomu totiž tahle hra nesahá po stránce hratelnosti a kampaně ani po kotníky.

Pro: Grafika, kolimátory jsou fajn

Proti: Kampaň, debilní chování strojů, zprasené ovládání

+13
  • PC 80
Tak dnes konečně dohráno.

Tohle není hra jen tak pro někoho. Jsou lidi kterejm to přijde nuda - plížit se někam 10 minut v podstatě neměnným prostředím a pak kulka a čáááu. Mě to tak jaksi vyhovuje :)

Ujal jsem se své pozice vojáka v naprosto nemastné kampani. Už od první mise jsou úkoly naprosto debilní. Některé vedlejší mise jsem nakonec dotáhnul do konce jen s nemalým sebezapřením - ne ani tak kvůli obtížnosti jako takové, ale hlavně kvůli nesmyslnosti dané akce, která mě rozčilovala. Třeba když máte chránit inženýry, co staví základnu. A to ji prosím začnou stavět v nepřátelském strategicky zcela nezajímavém území, kde vyráží z lesa jeden útok za druhým. O misi, kde nemáte spustit poplach a úkolem je zničit dva Uraly raději ani nemluvím. - vše by řešil jeden výstřel z raketometu - místo toho nás vybaví sniperkami bez možnosti výběru! Tímto se Arma k Flashpointu nedá ani přirovnat. To je velká škoda, naprosto to kazí atmosféru celé hry!

Grafika sice ujde, ale engine je neskutečně zastaralej - už na starym Flashpointu mi vadil - zde zůstal prakticky nezměněn. Například strafem napoprvé vběhnout do úzké mezery mezi plotem se dá považovat za čiré bláznovství. A to nemluvím o plížení - to už je panečku umění plížit se kdekoli jinde než na zelené louce!

Abych zase jenom neremcal: Ty hory na horizontu nejsou nikdy kulisy - to mě jaksi vnitřně uspokojuje - ale skutečný hory, kam se můžete zajít podívat. Her, kde se musíte (hrajete-li na hardcore) na mapě orientovat dle světa a "skutečných" orinentačních bodů je sakra málo. Navíc hra obsahuje celkem slušnej editor na celý kampaně. To zas není jen tak leckde...

Pro: Svět, volnost, obtížnost, simulace, taktika, skutečná vojenská technika

Proti: Tupá kampaň, nedodělanost, zastaralost, bugy

+12
  • PC 75
Flashpoint je jednou z mých oblíbených her, proto jsem se na Armu těšil. Bohužel, ArmA není tak dobrá jako Flashpoint. Sice to není špatná hra, ale zklamání přece jenom je to je.

Hratelnost zůstala zachován, až na to, že hráč může konečně plavat a také byla přidána možnost přepínání postav. To jsou asi největší změny. Zklamáním je však počet jednotek a de facto absence třetí strany. Ona totiž jihosahranská armáda je to samé co americká, až na to, že má starší uniformy a horší výzbroj. Úplně tu chybí partyzáni.Naproti tomu se mi velmi líbil ostrov Sahrani, na němž se ha odehrává. Je rozsáhlý a obsahuje pouště, lesy i poměrně rozsáhlá města. Akorát je škoda, že na jihu téměř chybí budovy, do nichž lze vstoupit. Také potěší skutečnost, že území severního Sahrani dost připomíná naši krajinu a také to, že tu je spousta odkazů na ČR viz. Starobahno.

Z kampaně mám rozporuplné pocity. Na jednu stranu mi vadilo vyprávění příběhu, kdy vaše postava nemá jméno a chybí tu úplně rozhovory se spolubojovníky. Tím byla odbourána atmosféra, kterou měl Flashpoint. Na druhou stranu jsme se dočkali realističtějšího konfliktu, a samotná zápletka je velmi dobrá. Taky mě potěšilo, že hlavní mise jsou pěchotní a mise za ty ostatní druhy jednotek jsou volitelné (speciální jednotky, vrtulníky a jiná vozidla). Jen mi tu chyběly tankové mise. Naštěstí tu stále je ten editor, který člověku umožňuje se pořádně vyřádit.

Pro: Herní svět, náplň misí, editor, zápletka, grafika, easter eggy

Proti: Způsob vyprávění příběhu, málo jednotek a absence plnohodnotné třetí strany

+12
  • PC 55
ArmA mě opravdu velmi zklamala. Těšil jsem se na vojenský simulátor, ale dostal jsem polotovar. Doufal jsem, že se u ní budu bavit alespoň tak, jak jsem se bavil kdysi u Operace Flashpoint. Bohužel. Arma je pahýl - zajímavá, ale trestuhodně nedodělaná.

Jako obvykle vyjmenuji klady a tím je svěží grafika, opravdu pěkné modely a luxusní scenérie. Dohlednost je opravdu daleká (pokud si to nastavíte v menu) a vypadá to skvěle, tedy pokud na to máte mašinu. Výborné byly i cutscény se zajímavým nápadem: Reportérka sice mluví česky, ale vojáky vyvzpovídává v AJ. Navíc ona sama mluví tou typicky českou angličtinou.

Velkým mínusem Army je mizerná hratelnost. AI i scripty jsou v kampani bohužel na naprosto tragické úrovni. Hledání zapomenutých či zaseklých AI jak nepřátel, tak spolubojovníků je tu denním chlebem. Samotná kampaň čítající slušnou řádku misí působí nehorázně amatérsky. Jednotlivé úrovně jsou krátké, zabugované a strašně často i nezajímavé. Mnohokrát jsem i zjistil, že se při větších bitvách hra vlastně hraje sama. Já tam jen běhám a občas někoho sejmu. Jinak úkoly plní vojáci prakticky za mě. Nejlepší byly stealth mise. Plížení za nepřátelskými liniemi mě jednak nesmírně bavilo a jednak tu odpadávají neduhy s debilní umělou inteligencí.

Minatory to opravdu vystihl: Věta: "dobrý simulátor, špatná hra." je totiž naprosto přesná.

Pro: grafika a skvělý dohled, dobrý nápad cutscén, modely zbraní a vozidel, vymakaný simulátor, ale!

Proti: špatně navržené mise a nefunkční scripty, zabugovaná až na půdu, obrovský ostrov je prakticky nevyužitý

+7
  • PC 80
V naději jsem očekával, že se zlepší vlastnosti vozidel oproti Operation Flashpoint: Resistance, né, stačilo střílet, střílet a vylezly z toho hitpointy.
Druhým problémem se stalo nepružné tělo, kde by se človek za určitého úsilí protáhl, tam se musel voják tvaru "krabice" s námahou rvát, to samožřejmě končilo i zásekem, ale né tolik, abych se k ARMA nevracel, když mi nejde Internet.

Většinu bugů jsem ani nezažil, proto dávám více procent než je obvyklé, samotnou hru jsem si stáhnul pár měsíců po vydání přes http://www.sprocketidea.com/ (bez Starforce), sic o něco dráže, ale uspokojen tím, že nemám co nechci, jsem cenu akceptoval.
Po měsíci hraní přes Internet jsem ale rezignoval na GF7900GTX, zvětšený obraz z 1024x768 na 1920x1200 mě věru neuspokojoval, od té doby hraji už jen IL-2 Sturmovik: 1946 a World War II Online: Battleground Europe, které jako jediné dovedlo nahradit hračku od Bohemia Interactive Studio

Proti: byl jen můj pomalý počítač

+5