Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

ArmA II

ArmA 2

73
115 hodnocení Platformy
Žánr:
akce > taktická akce *
akce > 1st person akce
simulátor > nezařazeno
Forma:
placená hra
Rozsah:
samostatná hra
Multiplayer:
ano
Datum vydání:
17.06.2009 PC
Vývojáři:
Oficiální stránky:
http://www.arma2.com/
Druhý díl taktické akce ArmA: Armed Assault staví na hratelnostním základu, který zavedla již v roce 2001 Operation Flashpoint: Cold War Crisis z dílen stejného studia - jde o vojenskou simulaci s velkým důrazem na realističnost, otevřenost herního prostředí a věrné zachycení vojenské techniky. Autoři hru označují jako plnohodnotného nástupce a pokračovatele Operace Flashpoint, avšak práva na užívání této značky vlastní Codemasters, kteří vydali vlastní pokračování pod názvem Operation Flashpoint: Dragon Rising.

Podobně jako její předchůdci obsahuje ArmA 2 příběhovou singleplayerovou kampaň - ta se odehrává ve fiktivní post-sovětské republice Chernarus (Černorus). V tomto státu, který je, co se rázu krajiny týče, opět notně inspirovaný Českou republikou, už dva roky probíhá nelítostná občanská válka. Hráč je coby velitel americké zásahové jednotky vyslán na černoruské území, aby zabránil dalšímu krveprolití a dopomohl ke stabilizaci celé oblasti.

Primární důraz na realistickou simulaci je patrný hned na několika aspektech hry. Od obrovské herní plochy (vývojáři uvádějí rozlohu 225 km čtverečních), přes velké množství věrně vymodelované techniky (73 zbraní, 167 bojových či dopravních strojů na zemi, vodě i ve vzduchu) až po samotné boje, ve kterých je hráčova smrt důsledkem nikoliv dávky, ale třeba jediného výstřelu mnohdy ani nespatřeného protivníka. Střelba podléhá skutečným fyzikálním zákonům (balistická křivka, průstřelnost materiálů).

Celou hru pohání nový engine Real Virtuality 3, který od dob předchůdců urazil opět hodně dlouhou cestu (porovnání). Vlastní tvořivost hráči uplatní ve vestavěném editoru misí, kde nechybí možnost vytvořit i celé kampaně. Hra obsahuje multiplayer s rozsáhlými možnostmi nastavení, v rámci něj si můžete zahrát hlavní kampaň kooperativně se svými kamarády.


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 80
ArmA 2 je hra, která není pro každého. Ne každého baví běžet deset minut lesem, aby byl posléze nepřátelským sniperem zastřelen a objevil se opět na původním respawnu. V moderních FPS arkádách typu CoD vyběhnete na plac a kosíte jednu postavičku za druhou, to je sice zábavné a dobře se přitom může relaxovat, ale s realitou to má pramálo společného.

Bohemia Interactive se již před lety se svým Operation Flashpointem vydali cestou hardcore vojenské simulace a zatím se této cesty také drží i ve svém posledním titulu ArmA 2. Také proto nikdy tato hra nedosáhne ani zlomkové popularity kterou má série COD, protože lidé prostě mají rádi jednoduché věci. Komplikovanost a "nudná" realita nejsou ale jediné věc, která ArmU 2 sráží na kolena. Vyskytuje se zde obrovský počet bugů, větší než v kterékoliv jiné hře co jsem kdy hrál. Dvě mise v kampani jsem nebyl schopen vůbec dohrát(hrál jsem na verzi 1.9, přitom paradoxně na nižších verzích první z nich dohrát šla).

Hra je i na dnešní poměry dost náročná na železo. V poslední misi, kdy vlastníte svoji základnu, jsem si vyrobil svoji vlastní soukromou armádu o cca 200 AI a počítač začal neustále padat. Na druhou stranu v multiplayeru ArmA 2 bežela celkem obstojně i když občas lagovala.Poslední díl vojenské simulace od BiS ale není vůbec špatná hra, člověka dokáže zabavit na velice dlouho dobu, škoda jen, že lidí co Armu 2 online hrají je velice málo a většinou se jedná o ostřílené veterány a nováček se dostává do hry velmi pomalu.

Pro: Reálná vojenská simulace, multiplayer, vojenská technika a balistika střel

Proti: Pro průměrného hráče moderních FPS obtížné a místy nudné, nic moc single campaing, starší grafika a tuny bugů(v.1.9)

+27(28-2)
  • PC 70
Oproti jedničce určitě posuv k lepšímu. Hra má krásnou grafiku a docela pěkný příběh - hlavně postavy konečně působí živě a hráč si k nim vybuduje nějaký osobnější vztah. Proti bohužel hovoří značná zabugovanost a možná až velká nelinearita či dynamičnost - misí je dost, ale jen málokterá vás bude bavit. Jako pokus je to od BIS docela pěkné, ale Flashpoint dosud zůstává nepřekonán.

Chybí mi studená válka, Guba a politické působení na celý příběh navíc ten RTS režim ve hře je sice zajímavý a ze začátku docela zábavný, ale působí děsivě uměle.

Pro: grafika, postavy, zápletka

Proti: RTS režim, zabugovanost

+16(18-3)
  • PC 95
Miluju tu hru. Tato hra má své kouzlo a když ho objevíte už jen tak tento skvost nepustíte z ruky.
Ono totiž tuto hru nesmíte hrát ve verzi 1.00, ale vždy s posledním patchem.
Koupil jsem si Armu 1 (Armed Assault) ve verzi 1.00, no to bylo něco hrozného, to se pomalu nedalo hrát. Teď po patchi 1.17 je tato hra úplně o něčem jiném. A tak je to i s Armou 2, dejte poslední patch (mimochodem do konce června by měl vyjít další) a hned se to bude jinak hrát. Miluju na hře tu svobodu, a tím myslím jak pohybu po ostrově i v plnění úkolů, ale hlavně v tom, kolik již vyšlo přídavků (addonů) a další neustále vycházejí. Z vojenské hry pak uděláte například vesmírný simulátor (ne úplně doslova) nebo druhou světovou válku, simulátor města (GTA), apod... Například www.armaholic.com
Samozřejmě k tobu potřebuje znalosti programování v této hře (lze vše najít na internetu).
Já například kampaň nikdy nedohrál, vlastně ani pořádně nezačal hrát, protože se snažím kampaň (respektive mise) vytvářet.
Ale abych hru jen nechválil, má taky samozřejmě své chyby.
Co mi vadí je ten jejich engine, opravdu velice starý engine plný chyb a zabugovanosti (i když Arma 2 po aplikaci posledního patche má už opravdu jen minumum bugu). Tento engine už vylepšili opravdu hodně, ale i přesto už přestává jiným hrám stíhat. A na tom také trpí fyzika hry, i když sem testoval různé pády aut a další vylomeniny, tak sice to šlo, ale není nic ala Crysis. Pokud chtějí na nové Armě zamakat, tak ať se příliš nevěnují kampani, ale ať se pořádně věnují enginu. Podle mě z něho ještě lze vytáhnout mnoho (destrukční model, dobrá fyzika, reálné váhy aut a objektů, atd... - je toho mnoho).
Dále co mi vadí je AI, sice už se kryjou pravda, za domy, stromy, apod... (musíte jim nastavit bojové chování), ale furt to není ono. Naštěstí tu zase existují vylepšení v podobě například "Zeus AI" (přídavek do hry), apod...

Takže určitě doporučuji zakoupit teď novou Armu 2 - Operation Arowhead, kde nás čeká zase mnoho vylepšení (tentokrát hlavně novinky v chodu hry/enginu).

Pro: Volnost, možnosti, editor, grafika, atd...

Proti: Starý engine = špatná fyzika, náročnost, AI,...

+15(17-2)
  • PC 95
Flashpoint považuju za nepřekonatelnou klasiku, přesto v koutku duše stále doufám, že se podaří klukům z BI vystoupit z vlastního stínu a vytvořit hru stejně kvalitní. Hned na začátek říkám, že tentokrát se to skoro povedlo, ovšem s důrazným akcentem na slově "skoro".

Grafika se možná posunula zase o kus v před, ale já moc změn oproti přímému předchůdci nezaznamenal. I zvukově se hra drží standardů a tak jsem byl spokojen (časový zpoždění zvuku!). Prostředí Černarusi jakoby z oka vypadlo našim českejm vesničkám a byla radost po nich pobíhat. Rozloha herního placu je akorát, i když mohlo bejt na pobřeží více ostrovů, myslím si. Co kluci pořád nevychytali je řeka. Tu jsem na place neviděl ani jednou a to jsem projížděl kolem třech přehrad, přes několik mostů. Přitom taková řeka, kterou neprojede tank a mosty/brody přes ni mohly bejt opravdu strategicky významný a rozdělilo by to zemi na jakési jasněji ohraničené regiony. Ještě k tomu by se tak zvýšila hodnota obojživelné funkce vozidel a transportérů, kterou tady člověk téměř nevyužije.

Taky si musím překvapivě postěžovat na počasí. Přišlo mi, že v 19:00 byla už tma doslova jako v pytli a když potom vyšel měsíc asi ve 20:30 rázem se zase okolí rozjasnilo měsíčním svitem. Ve 21:00 už se zas dalo chodit bez nočního vidění – tohle mi přišlo opravdu nereálný.

Obtížnost si drží laťku stále dost vysoko, je potřeba taktizovat, ale jelikož hra umožňuje neomezeně savů, stává se z toho zkousnutelná záležitost pro všechny hráče. Tyto savy dokonce doporučuju používat, protože autosave se neustále dokola přepisuje a díky mnoha bugům je lepší mít i vlastní zálohu, nehledě na typickou situaci, kdy se autosave utvoří vteřinu před vybuchnutím granátu atp. Jinak stále platí – plížím se 10 minut houštím, kulka ani nevím odkud a čáááu.
Já osobně se považuju za hardcore hráče a tak vypínám všechen HUD, co jde, včetně zaměřovacího kříže a tak logicky i navádějícího čtverečku. Škoda, že velící třeba hlásí: TARGET SOLDIER, ENGAGE! Fajn, ale kde ho vidí to mi už neřekne. Přitom by mi stačilo říct "200 metrů na 3 hodinách", což navíc velitel říct umí a vojáci když hlásí veliteli spatřený cíl, tak to dělají. Naštěstí se člověk stane velitelem družstva dost brzy...
Taky jsem se trochu vtipně přistihl, jak nadávám na GPS. Ve starym Flashpointu měly GPS pouze speciální jednotky (jen pár misí) a mezi nejpamátnější okamžiky patřilo se zorientovat jen podle mapy a skutečných orientačních bodů (les jako les) nebo dokonce jednou pouze podle hvězd! Tady vždy vím na kterym čtverci (100x100m) jsem, což je na jednu stranu vzhledem k době, kdy se hra odhrává, realistický, na druhou to hodně zlehčuje orinetaci a tak škoda, že jsem ani jedinkrát nemusel koukat po vysílačích a kostelech, abych zjistil, kde to kurva jsem.

Velení svěřencům je pořád stejný, možná tedy jaksi kostrbatý, ale pro veterány už zcela intuitivní. Rychle mi naběhly často používaný číselný konbinace ze starýho Flashpointu.

Náplň misí mě potom mile překvapila. Ačkoli občas něco působí jaksi uměle a strojeně (pohyb civilistů, animace jejich mluvení), máme zde obrovskou plochu vesnic a městeček s funkční dopravou (no většinou) s dohledností snad až 8 km a s naprostou volností. Například mise "Manhattan" v tomto vyniká.

"Udělej si to jak chceš a dělej si to jak dlouho chceš a v jakymkoli pořadí"

Zvláštní odstavec si zaslouží možnost velet celé armádě, tedy všem jednotkám na mapě. Tady už to velmi hraničí s RTS, protože tu hru skutečně lze hrát takovýmto způsobem, nicméně většina asi dá přednost být pouze jedním z družstev a pomoct dobýt území s puškou v ruce, nežli jen sledovat mapu. Rozhodně je to ale zajímavej novej rozměr. I tento má však svý mouchy: útočí dvě T-90tky pod mým velením na základnu nepřítele. Pokud však nesejmou budovu "velitelství“ což jim musím doslova přikázat (tj. budovu sám uvidět na vlastní oči - já s tankem nejezdím), tak se nepřátelská UI snaží znovu a znovu stavět nový budovy a vyrábět jednotky. Zní to logicky, ale ve finále se na placu respawnujou tanky a nepřátelé a člověk nemůže ani vystrčit hlavu zpoza stromu, aby rozkázal k útoku, páč se tu z ničeho nic objeví kulometný hnízdo a nasype to do mě z 5-ti metrů. Zákaz výroby jednotek a stavění v případě, že je druhá strana nablízku, třeba 1 km od veliteství by tyto nereálné a zběsilé situace vyloučil. Přecejom tohle tu simulaci dost haní...

Celkově to vypadá, že jsem jen nadával, tak si ještě neodpustím výčet kladů celé mnou oblíbené série, v němž Arma2 naštěstí hladce navazuje na oba předchůdce: Neomezený pohyb, hory na horizontu si můžu vyšlápnout a podívat se co je za nima, všechny dopravní prostředky jdou řídit, balistické klesání střely, existující zbraně včetně vychytávek jako kolimátory, stopovky atp., hra reaguje na činy hráče - nikoli přeskriptovanými událostmi, editor misí = hromada stahovatelnýho amatérskýho obsahu. Takhle si já představoval pokračování Flashpointu.

95% Hurá na datadisk.

Pro: Vojenský simulátor, existující zbraně a technika, rozloha, volnost, znovuhratelnost, multiplayer, prostředí, mise, misssion editor, obtížnost

Proti: Bugy, cukavé pohyby zbraně, při chůzi, kostrbatý pohyb v budovách, délka hlavní kampaně, dabing vedlejších postav (CZ)

+11
  • PC 95
Jako člověk, který odehrál stovky hodin Operace Flashpoint, těžko hledám slova, jak jednoduše popsat Armu II a použít přitom ta správná slova. Spousta věcí mě mile překvapila, jiná zase zklamala. Převládá určitě nadšení, dobrý zážitek ze hry, jen škoda, že úplně vše není tak dotažené, jak mohlo být.

Předně Arma II má vynikající grafiku, české srdce ihned na začátku potěší, když vidí ty skutečně typické české prvky, tím nemám na mysli jenom domy, ale krajinu, provedení scenérie a drobnosti typu jako je vymletý beton na cestě. Není divu, toto samé bylo i u Flashpointu, ale tady je ještě v lepším, resp. modernějším zpracování.

Osobně jsem měl tak trochu problém si zvyknout na ovládání, je tu hafo možností, některé jsou od Flashpointu úplně překopané, tak si člověk musí chvíli zvykat jak měnit postoj postavy, ze kterou hrajete, změna zbraně z primární na sekundární, občas v tom zmatku jsem zmáčknul něco, čímž postava udělala nějakou divnou věc, ale to byly takové ty začátky do doby, než si člověk na ovládání zvykl.

Hra nabízí komplexní, hodně propracovanou (a pěknou!) mapu. Neméně propracované a komplexní jsou široké možnosti zbraní, výbavy, ozbrojených i neozbrojených dopravních prostředků - všechno se zachováním autentičnosti vzhledem k jejich reálným původům. Do tohoto bodu zůstává až rozum stát, jak vůbec tohle všechno vývojáři dokázali. Všechna ta autentičnost a realita dělá z Army II autentický vojenský simulátor spíše, než počítačovou hru jako takovou. Deset palců nahoru za toto!

Bohužel, všechno pojmenované v odstavci výše má jednu velkou daň - příběh a ne úplně zvládnuté to, co už nabízí samotná kampaň. Hra má přes svoji krásu a naprostou bezvadnou hratelnost šílené množství bugů, které někdy mohou až odradit od hraní. Například, kliknete na volbu pro postavení základny a v ten moment se portnete se svým týmem kamsi uprostřed moře desítky kilometrů od původního místa. Jindy se mi stalo, že u jedné obtížnější mise jsem si hru na konci uložil, následně v průběhu ukládání došlo k chybě, hra padla a já musel celou mapu, kterou jsem měl x hodin rozehranou, hrát znovu.

Je škoda, že díky svým technickým vlastnostem, autenticitě a vůbec bezvadnému provedení strádá příběh jako takový. Osobně jsem si nevytvořil k hlavní postavě vztah, víceméně moc nevnímal tu politiku, která se odehrává v pozadí a i když jsem se snažil, nedokázal jsem se (narozdíl od Flashpointu) vžít do hlavní postavy a strachovat se nad tím, co se bude dít a prostě to prožívat. Ve Flashpointu jste se s postavou dlouho seznamovali, měli akční i méně akčnější pasáže, bylo to takové osobnější, což zde není vůbec. Kampaň vůbec jako celek má pěkné provedení, i když bohužel v momentě, kdy si říkáte, že je to bezva, je to přesně ono a jste v tom nejlepším... hra končí. Misi, kterou jsem hrál několik desítek hodin po dobu snad dvou týdnů, jsem dohrál (nečekaně) někdy o půlnoci a slastný pocit ze závěrečného kliknutí na volbu "dále" vystřídal smutek, protože hra skončila, pomyslné thanks for playing, pár titulků, žádné outro, hra končí. Pořád jsem tak nějak seděl v křesle a přál si, aby šlo pokračovat. Vždyť přeci hra nabízí tolik zbraní, dopravních prostředků, obrněnců, stíhače a vůbec věcí, které jsem neměl možnosti si v kampani osahat, ale... smůla.

Možná to zní přespříliš kriticky, ale není to tak. Arma II je hodně dobrá hra, přinesla mi hodně zážitků stejně jako i řevu, když jsem kvůli bugům ztratil několik hodin progresu a musel jsem opakovat. Pořád v tom vidím ale tu dokonalost, preciznost a stovky hodin odvedené práce ze strany vývojářů, která je znát na každém kroku. Je tu ten dobrý pocit, že tohle je přesně to povedené pokračování Flashpointu od Bohemia Interactive.

Btw: bonusová kampaň EW přestože má pouze pár misí, obsahuje přesně to, co jsem v základní kampani postrádal. Máte vztah k postavě, příběh má zvraty, hra tady dokáže způsobit, že si nalepíte xicht na obrazovku a sám dýcháte stejně jako Váš voják. Postavy jenom nestojí a nemlčí (krom rádia), ale průběh situace se mění a podobně mi vyrazil dech zážitek, když mě přibral do svého týmu velitel SpetsNaz jednotky a já poslouchal z týmové vysílačky rusky hovořící pokyny k boji po boku borců v šátkách na hlavě, kteří si mě podivně prohlíželi.

Pro: Realistický vojenský simulátor, doslova vojenská encyklopedie (zbraně, vozidla, technika), autentičnost a věrná interakce, která se jen tak nevidí

Proti: Zabugovanost, AI

+10