Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Adventury

@Red (19.03.2023 23:39): Skrachovali ale kvôli tomu, že začali robiť priveľa projektov paralelne a očakávali, že to bude mať úspech ako Walking Dead, hoci tie scenáre boli častokrát horšie a hlavne sa od Walking Dead gameplayovo nikam neposúvali.
@Dan9K (19.03.2023 23:24): Tak neúspešný jsou v tom, že zkrachovali.  Třeba Tales from the Borderlands byla formálně ok, takhle bych si představoval "trend-setting" adventuru pro novou generaci. Ale houby s octem.
@Red (19.03.2023 23:19): odvozuju od pár příkladů všechny a zapojuji svou empatii na maximum, abych ti to vysvětlil :D moje zkušenost je taková, že lidi se tý interaktivity prostě bojí. Navíc je to prostě Xkrát náročnější, než být jen pasivní příjemce. Lidi jsou mnohem radši pasivní. A zrovna Telltale, který dělají hry, kde se člověk rozhoduje a má to docela znatelný efekt v té hře, to je vlastně strašně nepříjemný pro spoustu lidí. Každý rozhodnutí bolí. A když je to takhle ve hře v jednom kuse, tak je to pro lidi spíš vyčerpávající, než že by si odpočinuli.

Ale nejsem si jistý, jestli Telltale je neúspěšná společnost (?)
Jsem nedávno mluvil s kolegou (cca 60 let), který si postesknul, že na mobilech nejsou žádný plnohodnotný hry. Vím, že tam je třeba remake GK nebo Cognition. Ale nedoporučil jsem mu to jednak kvůli tomu, že nevím jakou to má monetizaci a za druhé si tak trochu si myslím, že adventury taky nepovažuje za plnohodnotný hry, i když s láskou vzpomíná na Indyho a podobně. Teď hraje na PS4, třeba novýho Tomb Raidera, Gran Turismo nebo Last of Us.
Adventury se berou jako umírající žánr už dvacet let, ale právě na mobilech bych to pro casuály, co jezdí třeba hodinu vlakem jako dobrá alternativa, pro takové lidi je pořád trochu žinantní si pořidit a nosit switch nebo steam deck. Bezdrátový sluchátka už jsou standardem a ty displeje už jsou dostatečně veliké aby se to dobře hrálo a zároveň byly skryty nedostatky.
Tak pořád nechápu neúspěch studia Telltale a FMV adventur, které právě spojují žánr adventur a pasivního sledování. Proč lidi radši sledují seriály, kde je samé nízkorozpočtové CGI a stejně nekoukatelné herecké výkony bez jakéholiv přesahu.
Jak mluvíte o tom čtení, to je zajímavý, asi to tak bude...

budu maličko generalizovat, tak odpusťe. Adventury mají ohromnou výhodu, že je to asi nejpřístupnější "hardcore" žánr pro nehráče. A to právě přesně z důvodu, co popisuje Tul, že je tam vlastně málo interakce a je to hodně o pasivním dívání a ovládání bývá zhruba stejně tak fyzicky náročné jako pustit si film na Netflixu.

A to je právě to pozitivum, protože nehráči mají extrémní problém s ovládáním dnešních her. Nám už to třeba ani nepřijde, protože v tom jedem 30 let, ale pro běžné lidi je strašně těžký ve hře chodit a zároveň se někam koukat a zároveň střílet a zároveň řešit, co mám vlastně dělat.

Takže bych řekl, že adventury mají ohromný potenciál oslovit spoustu publika, a to takového, který hry nehraje a radši třeba čte nebo se kouknou na film a hrama třeba i pohrdají, protože vidí, že jsou to věci jako GTA se spoustou střílení a násilí. Jenomže tyhle lidi ty adventury vůbec nenapadne vyzkoušet. Cítím, že tahle ohromná skupina lidí, jejíchž typický zástupce bude třeba vysoškolsky vzdělaná žena okolo 35 let, je vlastně pro adventury daleko vhodnější než 15 letej kluk, co hraje Fortnite.
@Pluto (19.03.2023 20:30): Doba uponáhľaná je, ale strašne preháňaš. V prvom rade je zbytočné to porovnávať s inými médiami a keby aj 90tky bola v rámci najväčších budgetov v seriáloch oveľa akčnejšia a rýchlejšia a aj akčných filmov bolo v kinách viac. Také tie "slowburn" pomalé veľké seriály ala HBO, ktoré si adoptovalo široké spektrum vtedy skoro neboli. Aj drám je všeobecne viacej, či už v TV, kine alebo na jednotlivých službách ako HBO, Amazon, Netflix. V podstate sa im darí viac ako akčným veciam a mávajú viac sérii. A aj tie, ktoré majú nejakú akciu ňou pomerne šetria a neplýtvajú, keď to neposúva dej (napr. aj The Last of US, Game of Thrones, Vikings...).

Čo sa týka hier, tak sa dalo čakať, že za 30 rokov sa nejak zmenia preferencie, keď sa zmenili hry a aj rozšírili hry. Vždy budú hry, ktoré sú aktuálne mainstream a hry, ktoré majú svoje fanúšikovské skupiny. Decká sú samozrejme ľahšie častokrát ohúriteľné grafikou, ako aj hráči nováčikovia, je to prvé čo vidia, bez toho, aby hru hrali. Aj nám kedysi padala sánka, keď vyšla nejaká hra, čo grafiku posunula. A to sa kedysi tá grafika posúvala viac. A čo sa týka adventúr, ja ich mám veľmi rád, ale v tom, ako mnohé zostali štýlovo tak ako pred 30 rokmi (point and click napr.), čo je fakt a nie hodnotenie, tak iné žánre ich predbehli u ľudí v tom, že sú viac interaktívne. Adventúra obsahuje veľa pasívného sledovania, je viac príbehová častokrát a tým pádom častokrát viac ako film, na rozhodovaní a tempe, toho, čo sa deje, sa tak hráči oveľa viac podieľajú v iných žánroch ako akcia alebo rpg. Dávajú hráčom viac možností, aby tá hra bola "podľa nich". Opäť nehodnotím, len opisujem.

Kopec mojich kamarátov hráčov už v 90. rokoch alebo na začiatku nového milénia vôbec adventúry nehrávali, nielen kvôli jazykovej bariére, ale aj preto, že ich to nebavilo, chceli sa na hre "viac podielať", čiže určite to nie je len nejaký fenomén tejto doby. A nie je to žiadna štatistika, ani fakt, ale osobne som sa stretol s tým, že adventúry hrávali hlavne tí moji kamaráti alebo známi, ktorí viac čítali knihy - beletriu. Tí, ktorí čítali menej, hrávali iné hry. Ale poznám aj ľudí v mojom veku, ktorí zas príbehové hry nehrávajú vôbec (aj keď čítajú), pretože v hrách hľadajú práve ten kompetetívny alebo sociálny aspekt a hrajú tak hry, ktoré majú multiplayer.

No a podľa mňa sa adventúry aj tak dnes majú oveľa lepšie, než sa mali pred 15-20 rokmi. Vychádza ich stále kopec, čo je asi dôkazom, že niekto ich kupuje a hrá, inak by ich asi nerobili...

EDIT: + ešte jeden faktor - v 90. boli adventúry populárnejšie aj preto, že v tom grafickom a interface prevedení, čo prinášali napr. sierra alebo lucasarts, to boli vlastne novinky. A ľudia vždy najviac nasledujú trendy, keď je niečo nové. Trebárs taký Myst  bol najpredávanejší práve preto, že vyzeral na tú dobu graficky lepšie než všetko ostatné. A nie preto, že tie hádanky tam boli tak strašne super. :)
@Pluto (19.03.2023 20:30): nejsem si jistý, jestli by tenhle pláč nebyl úplně stejně platný nebo dokonce mnohem příhodnější třeba v roce 2003, kdy to podle mě bylo snad ještě horší. Tohle, po čem ty prahneš, podle mě skončilo už v devadesátkách. Někdy po přelomu století nastala zásadnější proměna. Nástup internetu do domácností. masivní nástup mobilů.
V kinech nejvíc frčel Pán prstenů, kterého jsem v té době vnímal velmi negativně v tom, že lidi ujížděli hlavně na té akci a efektch mi přišlo, spíš než na hloubce předlohy. Frčely věci jako Kill Bill, což je, i přestože je to skvělý, zkratkovitá akční přestřihovaná záležitost. Už tehdy byl pláč, kam se ztratila ona přemýšlivost a a hloubka Pulp Fiction. Do kin šly tehdy co tři roky nový Star Wars, který oproti těm starým byly akorát akční efektová pohádka pro děcka.

zejména v té době nastal totální útlum klasických adventur a mohutný nástup 3d akčních her, zejména různých mlátiček z pohledu třetí osoby. A narozdíl od dnešní doby, nebyla alternativa. Existoval v podstatě jen AAA sektor a freewarovky, které byly tak trochu útočištěm pro adventuristy a v té době vznikaly špičkové freeware české adventury jako Mrtvé Město, Život není krásný 666 - Flaška , 2004: Vesmírná Becherovka nebo Pět kouzelných amuletů (to jsem vybral jen ty nejvýraznější kusy), což se dneska už vůbec neděje (případně člověk musí na stránky České televize). Přecijen to všechno, i když to bylo supr, mělo příchuť amatéřiny. Dneska máš plnej Steam adventur všeho druhu.

A ano, ty tendence jsou jasné, ale čím větší je tlak na to, co ty popisuješ, tím víc má skupina lidí, kterou to sere, a to i mezi mladými, tendenci se proti tomu vyhranit a jet si to svoje a takových není málo. Takže ano, když potkáš skupinu deseti parchantů s mobilama na ulici, tak je asi jasný, že na tom nepojedou Riven, ale když se pak podíváš na toho osamocenýho chlapce tam v rohu, co čeká na kroužek výtvarky, tak tam už bys byl třeba překvapený :-)

A co se týče sportu, dokud jsou v USA populární tak neskutečně zdlouhavý a pomalý sporty jako je baseball, golf a americkej fotbal, tak si říkám, že to s tím sportem asi úplně neplatí. Doba blernsballu ještě nenastala :-)
@samorost (19.03.2023 17:07): Já si myslím, že je to i odrazem současné doby, kdy je všechno strašně hrr. Všechno chceme mít rychle, jednoduše, nad ničím pořádně nepřemýšlet. Doba je strašně hektická. Všude se na nás valí špatné zprávy a negativní energie. Všechno navíc hodně zakčnělo - nejenom hry, ale i filmy jsou o hodně akčnější nejen náplní, ale i zpracováním a střihem. A vychováváme si k tomu i děti - stačí se podívat na současné pohádky či animované filmy pro děti... Ale je to samozřejmě v celém životě - i ve sportu se všechno zrychluje a zakčňuje, klasické "pomalejší" disciplíny mají smůlu nebo se snaží je změnit v něco akčnějšího. Protože lidi se u toho musí bavit (aspoň taková je představa markeťáků, nejsem si tak úplně jistý, že zakčnování je vždy výhra).

Já jsem míval vždycky radši poklidnější, přemýšlivější věci. Proto mě současná herní (ale třeba i filmová nebo nedej bože seriálová) tvorba příliš neoslovuje...

Musíme se smířit s tím, že adventury budou jen aparátem podivínů (staromilců) či předmětem vášnivým debat v anarchystických kroužcích.
@Ringo (18.03.2023 23:19): Podepisuji. Kluky mám v podobném věku a to, co píšeš, je u nás takřka jako přes kopírák. Ještě před nějakým časem jsem měl na ně s výběrem her vliv, dnes je to u mladšího především Fortnite, Rocket League, FIFA a Gran Turismo 7, pak náhodně dle nálady, jednoznačně ale preferuje online věci s kamarády. Starší je už trochu jinde, online takřka nehraje (až na občasný Roblox s kamarádem) a momentálně mě nejvíc ukecává na local co-op záležitosti pro dva. Adventury bohužel nikdo z nich ani omylem, není to pro ně dostatečně akční. Naštěstí tedy nad mým hraním zatím neohrnují nos, jen je prostě klikací příběhové a logické hry nebaví a je úplně jedno, zda staré, či nové.
@Richmond (18.03.2023 21:34): Jo, tak ten vliv tatínka je dočasný. U mých synů (11, 15) dnes už nemám šanci uspět. Oni jsou strašně táhnutí trendy šířenými kámoši ve školách, takže to, co vídají u mě, není pro ně motivace, ale naopak mi čas od času přijdou připomenout v rámci pubertálního vzdoru, že dnes frčí jiné věci a já jsem fakt jako boomer a když vidí, jak něco hraji, tak mi jízlivě řeknou - to je snad nejstarší hra na světě, ne? Oni jedou GTA5, Fortnite a pod. a v podstatě docela vyžadují během hraní online komunikaci se spolužáky nebo kámoši. Ne, nedělám si iluze, a není nad osobní zkušenost s mladistvými a dětmi. Tihle advenutury hrát nebudou. Rozhodně ne ty devadesátkové. A pokud se někdo najde, tak je to asi něco, jako když jeden kámoš se ve dvaceti stal myslivcem a žere všechny ty myslivecké tradice :-) To už musí být nějaké takové vnitřní pohnutí a nastavení, kdy se takový mladý člověk dokáže vcítit do prastarých tradic, stanou se mu koníčkem a dokáže je vyznávat.
U těch dětí taky závisí, co vidí doma u tatínka :) Moje ratolesti taky hrávaly KQ1 s parserem, Pool of Radiance nebo první Civku. Samozřejmě svůj vliv jsem měl jen do nějaké doby...Pak přišlo Wowko, seance s kabošema a ty nejlepší hry šly stranou :-D Ale zase..Loni v létě v rámci nějakého prodlouženého víkendu jsme rozehráli na chatě já i starší syn (čerstvě po vejšce) Space Quest 2 EGA. Každej v jiném pokoji jsme se hrou prokutávali a občas na sebe halekali různé objevy a při obědě na nás zbytek zíral, když jsme se bavili, jak vyzrát na trola :)
@Pluto (18.03.2023 20:59): vidíš, já to mám podobné, já vyžaduji nějaký dabing. :-) Adventury bez namluvení jsou pro mě o hodně hodně moc míň přitažlivé.

Ale ten český dabing no...předpokládám, že nebude úplně nejmladší a je zvyklej na telku, že? Tak ale pořád má relativně z čeho vybírat :-)

Jinak sledování zrovna adventur mi dává smysl za určitých okolností vlastně největší. Nechceš-li se otravovat s hrou jako takovou a zdržovat se, ale zajímá tě ten příběh. Máš to jako film. To mi dává mnohem větší smysl, než sledovat někoho, jak letí ve stíhačce, protože to je spíš zážitková záležitost. Adventura sází spíš na to, co si celkem plnohodnotně užiješ jen jako divák. Přijdeš samozřejmě o to zásadní, o namáhní mozkových závitů. Proto je to taky třeba přitažlivé.
Plus mi to dává dost smysl, pokud jsem už hru hrál. Často se mi stává, že si pamatuju ze hry jednotlivosti, obrazy, pár detailů, ale vlastně si nepamatuju vůbec příběh a konec třeba. No a na to je to ideální. Nebudu se podruhé babrat s úkoly, jejichž řešení jsem zapomněl a ztrácet znova čas nad tím samým, ale připomenu si to v pár hodinách ve videu. Mnohem míň chápu sledovat gameplay u her, kde se děje repetetivní činnost, která je zábavná, když to hraješ, ale fakt ne, když na to koukáš. V adventuře se tyhle repetetivnosti dějí méně.
Jasně, že pro mě a pro první hraní by sledování gameplaye nějaké adventury byl jinak zločin.
@Dan9K (18.03.2023 20:45): Tak k tomu bodu o streamování adventur - já mám ve svém okolí asi tři lidi, kteří adventury nehrajou, ale rádi na youtube sledují, jak to hraje někdo jiný. Tohle já absolutně nechápu. A pak mám ještě jednoho kamaráda, který až tak pravidelně nehraje (obecně), ale když už se pustí do adventury (jedno jak staré), tak ta musí mít český dabing...
@Pluto (18.03.2023 20:38): no právě asi nějak takhle, jak to píšeš :-). Postupně, pokud hned na to první odpoví, že ne, tak se vrátíme k Mozartovi :-)

aktuálně mi něco ze hry hraje pouze jeden, nějakýho Spidermana :-). U toho si dělám největší naděje, to je pařmen (ale musí přijít :D)

@Gordon (18.03.2023 20:28): jo jo, to je taky ten videoobsah. Ale něco mi říká, že point n click adventury nebudou v těch streamech převažovat...
@Dan9K (18.03.2023 19:41): A na co se budeš při tom průzkumu ptát? Jestli vůbec ví, co je to adventura? Nebo jestli vůbec nějaké adventury hrají? Nebo, nedej bože, i ty prehistorické? :-)
každopádně já jsem statistic freak, takže klidně udělám příští týden průzkum, akorát to bude na vzorku necelých 30 kusů, sám jsem zvědav, zda na přímou otázku někdo dokáže něco kloudného odpovědět, mám naději tak zhruba u 3, že by to mohlo vyjít :-) (a zhruba u 20 je úplně zbytečný se ptát, ale zkusím to :-) )

jinak co se týče obecné popularity, tak videoobsah (tiktok, youtube), podcasty, instagram, to všechno je pro děti mnohem přitažlivější než hry obecně. Je tam teda možnost, že hraní berou jako něco strašně špatného, že to jakoby víc tají, ale přijde mi teda divný, že by zrovna o TikToku mluvili svobodně a furt a o hraní ne.
@Charllize (18.03.2023 15:42): Súhlasím, že tých, čo to ani nevyskúšajú bude viac, ale tak je to aj s hudbou alebo filmom. Išlo mi skôr o to, že tá "záruka hodnôt" nie je na žiadnej strane a je to hlavne o (seba)motivácii. Veď častokrát sa k starším hrám dostávajú práve mladší hráči, ak ich k tomu pozitívne motivuje niekto z rodiny, kamarátov alebo komunity.

EDIT: Ja to beriem herne všeobecne, nie len na adventúry.
@Charllize (18.03.2023 15:42): bavím se s mladými o hrách docela často. Z mého vzorku zhruba 100 dětí a mladistvích během šesti let nehraje staré adventury nikdo. Dokonce bych řek, že nikdo moc nehraje ani vyloženě adventury obecně. Nebaví je to. 90 % netuší, co je to adventura. Ale zkusím svůj průzkum pohrotit víc :-)

U většiny vedou mobilní hry, Minecraft, věci jako FNAF,samozřejmě Fortnite, u těch starších třeba i Witcher, GTA a nějaký regulérní hry. Obecně bych ale řekl, že v mém vzorku hry vlastně nejsou moc priorita.

Jako jasně, když si člověk vezme masu všech dětí, tak mezi nimi budou stovky nebo i tisíce zarytých adventuristů, ale víceméně náhodný vzorek ukáže realitu, většina dětí nemá páru, co je adventura, a dokonce drtivá většina dětí by to ani nedokázala přeložit a co to vůbec je.
@Tulareanus (18.03.2023 13:41): Ne ze bych se s tebou chtěl konfrontovat ale mladých hráčů co ti na nějakou starou vykopávku ani nesáhnou a přesně z těch důvodů co píše Pluto je taky dost. Absolutně nechápou co na tom někdo muže videt zajímavého a když bys ho k takové hře posadil tak neprojde ani prvních pár obrazovek. Jasně že budou mladší hraci co to zajímá a mají chuť to projít, vyzkoušet a pochopit. Ale nedělal bych z toho standart a z něčího názoru elitářství, protože to často tak prostě je. A i já můžu posloužit jako příklad. Adventury jsem nikdy moc nehrál, a jsem si celkem jistý že když bych nějakou starší měl hrát budu mimo právě z nedostatku těch zkušeností a neznalosti žánru a nejspíš bych to velmi rychle odložil. A to hraju hry 30 let, natož když by mi bylo třeba 15 :)
@Pluto (18.03.2023 12:52): To zaváňa elitizmom. Skúsenosti sú fajn vec, ale netreba podceňovať skúsenosti mladšieho hráča, obzvlášť v point and click adventúrach, čo je žáner, ktorý sa od 90. rokov z hľadiska gameplaya takmer nezmenil. Hráč, ktorý vyrástol v 90. rokoch je napríklad naopak schopný prehliadať určité chyby, lebo v tej dobe jednoducho inak hry neboli v nejakom ohľade robené (pixel hunting, absurdné puzzles) a bude to považovať za "samozrejmosť" a nie za chybu. Ja som tiež ten 90tkový hráč a mám svoje srdcovky ako Monkey Island alebo Quest For Glory, ale zas chápem, že som voči ním pozitívne zaujatý, lebo sú to hry na ktorých som vyrastal a ktoré som zbožňoval a zbožňujem napriek chybám. Poznám navyše aj o dosť mladších hráčov a niekoľko ich je na DH, ktorí tie staré hry hrávajú a obľubujú a majú na to času a chuti toľko, čo do počtu dohraných valcujú aj tých, čo vtedy hrali. A ak ide o vlastné skúsenosti, tak môj brat je odo mňa o 11 rokov mladší a viackrát keď som mu ukazoval nejaké staršie hry, tak dokázal pekne poukázať na nejaké nedostatky alebo sa dokonca spýtal "A tomu sa dalo rozumieť?, keď bolo nejaké RPG prekombinované a neobsahovalo ani tutorial, ani nemalo nejaké tooltipy alebo dostatočné popisy, aby vysvetľovalo mechaniky. Určite je preto podľa mňa škoda takto štatuľkovať a oveľa lepšie mi príde vzájomne sa motivovať k hraniu, či už starších alebo novších hier. Veď na to je tu priestor na komentáre a na diskusie. Hlavne v kontraste toho, že v niektorých kruhoch sa výraz "moderná hra" pomaly používa ako nadávka.
Ono právě hodnocení a oblíbenost těchto starších adventur je hodně ošemetné. Pokud si odmyslíme to obecné, že každému se líbí něco jiného, tak je podle mě hodně důležitý i faktor "zkušeností". Kdo hrával adventury už v těch devadesátých letech a je srozuměn s mechanikami a specifiky té doby, tak k těmto starším hrám přistupuje úplně jinak než mladé ucho odchované moderními hrami posledních let, pro které jsou archaická grafika, ovládání a mnohdy až obskurní náplň doslova pravěkem, do jehož vod se vydají jen ti nejodvážnější dobrodruzi. Já sám osobně znám i tyhle začátky, měl jsem možnost hrát na monochromatickém monitoru Mixed-Up Mother Goose, téměř v době vydání jsem hrál The Legend of Kyrandia, Simon the Sorcerer a samozřejmě i téměř všechny české adventury. Ve své době jsem si to užíval a bavil se tím. Ale že bych měl nutkání se vrátit do historie a zahrát si nějakou adventuru z té doby, z toho mám trochu strach. A čím je ta hra starší, tím větší strach mám. I když bych si rád některé archivní kousky zahrál, obzvlášť ty, které se už zařadily mezi adventurní legendy. Baví mě si o nich číst, rád si pročítám komentáře tady na DH i články na jiných (mnohdy retro) webech, ale zahrát si ji...
@Dan9K (18.03.2023 03:03): Mě popravdě dobové adventury příliš nebavily. Až někdy po miléniu mi spolužák z gymplu donesl cd z Levelu kde byl Gabriel Knight: Sins of the Fathers, s tím, že ho taková vykopávka nezajímá. Začal jsem to jako zajímavost, o hře jsem tehdy nic nevěděl... tehdy jsem hrál hlavně GTA, Maxe Payne, SoF apod, ale měl jsem za sebou náhodně tu Kyrandii, Simona, Poldu, BS2, Quest for Glory III, Day of the Tentacle, Indieho atd. První dojem z grafiky bylo zhnusení, co to sakra je za vykopávku.  No potom mě ta hra vtáhla, příběhem, scénářem, humorem, vizuálně, dabingem, hudbou. No a můj problém je, že se u mě stala v adventurách etalonem kvality. Začal jsem hrát systematicky i adventury, ale pořád jsem podvědomě hledal stejnou kvalitu jako měl GK a nenecházel jsem ji. Jediná hra, která dostáhla na metu "dobrý jako GK" bylo jeho pokračování. Oba díly jsem dohrál vícekrát. No a já jsem si vědom, že to špatný a nezdravý přístup, protože jsem tak nějak pořád zklamáván.

@Ringo (18.03.2023 08:42): Je to tak, mě ty anglické zprofanované legendy dost odpuzují už tak nějak na začátku. Navíc u "historické" hry jsem často hnidopich a nejsem schopný mnohé věci zkousnout. Ale nahlodals mě:)
Mě popravdě Gemini Rue a Beneath a Steel Sky také moc nebavily, i když Gemini Rue byl lepší... humor druhého je vyloženě otřesný a rušící. Jsem trochu paralyzovanej, logika říká, že nejlepší Sierra adventura, kterou jsem nehrál je KQ VI, ale já nejsem schopný začít hrát sérii v půlce. Hrozně se mi líbila The Blackwell Epiphany, ale jsem si vědom, že tam je méně toho hraní a také, že to byl závěr jedné dlouhé cesty vydlážděné předchozími průměrnými díly.
@Red (18.03.2023 02:44):  Historické hledisko v podstatě nehodnotím, jen občas přihlédnu u některých her k tomu, že tady s tím či oním byly první. Největší míru v mém hodnocení zastává atmosféra a to, jak mě dokázala ta hra pohltit. Proto třeba PQ2 tak vysoko, naprosto jsem se tam dokázal vžít do situace a to pak ta zábava drtí drobné nedostatky, nebo řekněme zastaralosti, s kterými se mnohým hráčům dnes nechce párat. A faktem tady je, že každého dokáže pohltit něco jiného. Gemini Rue jsem třeba hrál, ale nedohrál a stále přemítám, jestli to bylo tím, že jsem na hru neměl jen náladu, nebo má podobně sterilní atmosféru jako Beneath a steel sky, kdy se snaží přesně útočit na to, z čeho bych měl být unesen, ale nedaří se jí to. Graficky mi navíc přijde při snaze o pixel art horší, než byly pixel artové hry v 90. letech. A přesně chápu, proč tě odrazují Conquesty s danou skladbou hrdinů, o kterých bylo již napsáno a natočeno kde co, ale tady se Sieře právě povedlo trefit do toho, aby to nebyl takový ten odrhnutý škvár. Klidně si můžeš odmyslet ta jména a je z toho klasická Questovka ve středověkém prostředí.
@Red (18.03.2023 02:44): historické hledisko je prevít no...
zrovna staré adventury, pokud člověk snese špatnou grafiku, si lze podle mě užít dost dobře a relativně plnohodnotně i dneska. Člověk samozřejmě musí disponovat určitou znalostí a nadhledem. Problém v těch starých adventurách nevidím v technické nekvalitě, ale ve sviňárnách a nezvládnutých věcech, které spíše vyplývají z obecné nezkušenosti, než že by to tehdy prostě nešlo líp. Pokud člověk sejme starou adventuru, protože je hnusná, ještě nemusí být nutně debil. Může skutečně porovnávat adventury dané doby. Pokud to ale porovnává s hrami výrazně novějšími, je to nejspíš debil no. A je potřeba to vlastně pochopit, se kterým typem kritika se člověk zrovna setkává.
A je právě otázka, pokud není kritika grafiky za určitých okolností relevantní, zda je relevantní vlastně kritika herních prvků a principů. To mi přijde, že ano, obvzlášť, kdy už v té době existovaly různé variace (například Lucasarts s filosofií pohodového hraní versus Sierra s filosofií pojďmě hráče co nejvíc nasrat).
Akutálně jsem zhodnotil a okomentil Kyrandii a je to přesně ono. Jak moc hodnotit vlastní zážitek, jak moc do toho brát historické hledisko, jak moc se nechat ovlivnit lidmi, kteří to hráli v úplně jiné době, v úplně jiné herní zkušenosti. Jak moc vlastně být upřímný sám k sobě. Rozhodně dělám nějakou kombinaci a zohledňuji všechno, ale snažím se, aby to bylo hlavně moje hodnocení no :-)

Každopádně hlavní poenta (!) je v tom, že snažit se pochopit konkrétní hodnocení konkrétního uživatele je neskutečně obtížná věc a vlastně je zbytečný to řešit a nějak se na tom zasekávat. Já třeba hodnotím strašně přísně ve srovnání s ostatními. To ale neznamená, že si nutně o hře myslím, že je na hovno. Lidi to tak ale mohou vnímat, protože mají sami hodnocení nastavené jinak.
Podle mě je důležitější, co člověk konkrétního píše v komentáři, případně pak v diskusi. (něco jako oblíbená debata o školách posledních let - známka versus slovní hodnocení.)

pak mě ještě napadla další věc - pokud člověk v dané historické etapě a žánru není schopen přijít na konkrétní hru, kterou je schopen či ochoten ohodnotit vyloženě pozitivně, je to věc k zamyšlení. Já to třeba zatím takhle u adventur před rokem 95 mám. Hledám chybu hodně v sobě, ale mám prostě ve své hlavě představu, že taková hra prostě existovat může, jenom mi prostě vždycky něco výrazně vadilo. Musím vytrvat :-) Zatím mám nejvejš první Quest for Glory no, což není úplně 100% adventura.
@Ringo (17.03.2023 22:14): Rozumím, mě by opravdu zajímalo, jak bys hodnotil v tomto světle moderní adventury s podobnou estetikou. Když vidím, že PQ dáváš 90% a u mě je to maximálně na oranžové hodnocení, i když mám cop culture strašně rád, tak pochybuju, že u těch adventur s legendami Rytířů kulatého stolu nebo Robin Hooda by to bylo výš. Třeba ta pixelová estetika je u Unavowed , The Blackwell Epiphany, Gemini Rue , Primordia  atd. Pokud si nic takového nehrál, tak to nutně vzbuzuje dojem, že hodnotíš spíš historické hledisko. Pro mě nejlepší Sierra like je třeba Heroine's Quest: The Herald of Ragnarok, podle mého názoru má lepší mechanismy než cokoliv z Quest for Glory, i když si té série adventur vážím a pokládám je stále za zábavné.
@Red (17.03.2023 11:43): Já třeba chápu, že mám nadsazený žebříček a neumím hře, která mě hodně bavila, dát méně než 80% a pro tebe je to třeba v kategorii, kdy už hrám dáváš 40%, protože 70% dáš něčemu, čemu já střelím 95%, nicméně bych tady úplně striktně nelpěl na těch číslech a bral to fakt jako takový potlesk metr. Když to vezmu jen u adventur, tak: B.A.T. - podle mě fakt povinnost, ale dal jsem jí jen 75%, určitě bych nechtěl, aby si ale u tohoto zajímavého titulu někdo řekl "meh". Dále, Cruise for a Corpse, 70%, přitom rozhodně jde o povinnost, tahle hra figuruje v knize her, které si musí člověk zahrát, než zemře, Indiana Jones 3, 75%, určitě hra, kterou by žádný fanoušek adventur neměl minout, Innocent Until Caught 65%, což už je hodně na hraně, ale určitě bych nezahazoval, svého času se tahle hra dokonce objevila v hitparádě ve Score, King's Quest 5, sice jen 80%, ale tahle hra u mě figuruje mezi naprosto zásadními hrami, které formovaly mé žánrové preference a je to vynikající adventura, které jsem 80% dal asi hlavně z důvodu, abych ji vymezil vůči naprosto fantastické KQ6, možná bych měl KQ5 spravedlivě ještě 5% přidat. Ještě zmíním Lauru Bow 1 taky 80% považuji ji přitom za rovněž naprosto zásadní adventuru...no a takhle bych mohl pokračovat. Nemůžu fakt všemu skvělému dávat 95%, to bych už nepovažoval za relevantní ani já :-)
@Ringo (17.03.2023 00:41): Tak jasně, že je vysoký, na druhou stranu proč hrát něco jiného než best of. Já tě sleduju dlouhodobě, tak znám tvoje preference a také do jaké míry konvenují s těmi mými. A u starý adventury u tebe 80% znamená pro mě meh:)
Conquests, zvláště tedy pozdější Longbow, také doporučuji a jsem nyní překvapen, jak málo (tři, respektive pět) zde mají hodnocení!
@Red (16.03.2023 23:30): Proč? 80% beru za vysoké hodnocení, samozřejmě to není the best of the best of, kterým dávám 90% a 100%, ale 80% spadá do kategorie povinné dohrát. Jsou i hry, kterým dám 70%, ale přitom je považuji za velmi zábavné a těch 70% dám jen proto, že do té zábavy šlo pár dalších prvků ještě zdokonalit. V mém hodnotícím systému nemá moc cenu sahat po hrách, kterým dám 60% a méně.
@Red (16.03.2023 22:50): KQ 4, 5, 6 je rozhodně povinnost pro adventuristu a pokud ti chybí propagace Conquest of Camelot a Conquest of Longbow, tak já to rozhodně teda propaguji. Obojímu jsem dal 80%. Má to svá úskalí sice, ale rozhodně se vyplatí si obojí zahrát ;-) No a co se týče Space Questu, tak to je naprostý základ :-)
@Pluto (16.03.2023 11:02): Chybí jedna z nej point and click adventur v herní historii vůbec, Gabriel Knight 2? Ts, ts ,ts...., a Phantasmagoria 1 byla taky super. Přitom tam má fotograficky zpracovaný PQ4, takže nejde o vynechání z důvodu pojetí grafiky filmovým způsobem. A nepochopitelně tam má Lighthouse, ten je podle mě v FPS zpracování a na začátku vylučuje hry viděné z této perspektivy.
OK tak abych svou obsesí se ptát AI na každou blbost diskuzi nezabil, trochu mě láká King's Quest VI: Heir Today, Gone Tomorrow . Jednak kvůli tomu, že je všude v popředí, druhak kvůli tomu, že teď hraju The Silver Lining - Episode IV: Tis In My Memory Locked and You Yourself Shall Keep the Key of It, který se odehrává ve stejných lokacích. Ale tady opravdu narážím na to, že bych musel systematicky zahrát celou sérii, začínat od šestky když na první tři díly si pamatuju jen matně a navíc jsem hrál remaky, takže bohužel s tím diamantem bych musel projít i ten hrách a na to už nemám. Ten Camelot a Robin Hood jsou u mě námětem dost meh. Kdyby to tady někdo opravdu mocně propagoval, že jsou to nejlepší adventury vůbec tak bych to asi zkusil. No a SQ mě moc nezajímá námětem a má na mě taky moc dílů, Larry je pro mě úplně nezajímavej.

Jak ta autorka kritizovala PQ za fašismus. Právě po Robocopovi (ano vím, že je to svým způsobem kritika) a filmových adoracích poldů v 80. a 90. letech mi byla celá americká cop culture sympatická a právě Sierra se toho nebála. V PQ jsou ještě kriminálníci jsou kriminálníci a ne utlačovaná etnická menšina a za špatná rozhodnutí se platí.
@Richmond (15.03.2023 18:59): Tak já bych se do tvorby podobného seznamu určitě nepouštěl, už hlavně proto, že jsem většinu z těch her nehrál a nejspíš ani nikdy hrát nebudu (nic proti kvalitám těch her). Vytvořit takovýto žebříček je vždycky hodně subjektivní, každému se líbí něco jiného, každý má jiné preference. Mě třeba nikdy nelákalo Quest for Glory kvůli RPG prvkům. To, proč chybí Mannhunteři, je v článku tak nějak popsáno. Co mě ale spíš překvapuje, že v seznamu chybí některé adventury, které Sierra prokazatelně vytvořila. Třeba Gabriel Knight 2, obě Phantasmagorie, obě Shivers nebo Rama.
Starý článek, popravdě hned po zdůvodnění prý nejhorší hry Police Quest 4: Open Season nemám moc náladu to pročítat dál. Aspoň má správnou hru na prvním místě. Už mě popravdě žádná nedohraná hra od Sierry neláká.
@Pluto (15.03.2023 16:54): Zajímavé, třeba Space Quest 4 na druhém místě moc nesedí, osobně bych dal trojku. PQ je podhodnocen, ale dost věcí zase sedí - GK, Camelot i Mystery House je celkem vysoko. Ale upřímně bych to nechtěl řadit.
@Pluto (15.03.2023 16:54): No tedy... Paní nenávidí PQ 1, jako maličko rozumím, taky jsem kdysi nadával na striktnost dodržování policejních procedur a jízdu autem. Jenže na obojí je jednoduché řešení, takže nyní nad těmi výtkami zvedám malinko obočí :)
43. GK3 - pro mě jedna z nej adventur vůbec (tedy pokud abstrahuju grafickou stylizaci)
Překvapivě vysoko se umístil SQ2 (moje srdcovka) a také Eco Quest 2. Camelot jsem i čekal, že takto ohodnotí vzhledem k těm komentářům.
Chybí Manhunteři! Velmi zajímavé hry, škoda. I když možná že tam není, protože Sierra byla jen vydavatel...

Závěr je jednoznačný --> dohrát další sierrovky, jde mi to pomalu :)