Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Adventury

@Artran (15.02.2023 21:04): Mě hry od Legendu úplně minuly, respektive mě vůbec nezaujaly. V devadesátkách jsem zkoušel Death Gate a Shannaru, ale nejspíš i kvůli nepříliš velké znalosti angličtiny a množství textu jsem u nich nikdy moc dlouho nevydržel.
@Dan9K (14.02.2023 17:40): Jj, když jsem to dneska pokupě přečítal, tak musím říct, že s většinou lidí taky souhlasím. Já jsem tehdy hrál z originálky, ještě ty CD nejspíš někde mám. Ale nevím, jestli to z nich na současných OS vůbec pujde pustit.

Já jsem adventury z vlastních očí míval taky rád, ale s pokročilejšími technologiemi začalo ubývat logických hádanek a rébusů a místo toho začalo přibývat velké množství chození. Což mě nikdy moc nebralo (a mnohdy se mi z toho kvůli kinetóze dělá i blbě).
@Pluto (14.02.2023 12:56): no, na to jak se debata rozjela, tak tu v podstatě se všemi souhlasím, respektive že to mám stejně.

Riven se mi taky dařil jet bez návodu, až mě to samotného překvapilo. Ale pak se stala věc, která se holt neodpouští, a sice bug, který v jednom a tom samém místě vždy shodil hru do Windows. Nešlo s tím nic dělat. A to to mám originálně ze Steamu. Časem to asi zkusím znovu, jestli se něco změnilo s jiným operačním systémem.

Mám pocit, že adventury z vlastních očí mi jdou mnohem lépe než adventury klasické. Asi to bude tím, že adventury z vlastích očí jsou většinou o logických hádankách a rébusech, kdežto ty klasické o kombinatorice předmětů a přijití na pixel, který utekl a já mám radši to první.
@Dan9K (05.02.2023 19:54): Koukám, že se to tu pěkně rozjelo. Každopádně za mě - snažím se hrát hry bez návodu, pokud je to jen trochu možné. Nedělá mi problémy se někde na chvíli zaseknout (pokud nejsem tlačený časem, kdy je potřeba hru dohrát - třeba kvůli recenzi, testování nebo překladům). Ale uznávám, že návody na internetu jsou při záseku hodně velkým "lákadlem". Dřív, když se člověk zasekl, tak měl možnost buď zkusit vyhledat návod v některém z časopisů případně zkusit zjistit od kamarádů, jestli neví, jak dál. Na tohle mám nejlepší vzpomínky se hrou Riven: The Sequel to Myst , kterou jsme hráli paralelně s kamarádem a každý den jsme si vzájemně říkali poznatky, kam jsme se posunuli případně se snažili vzájemným brainstormingem přijít, jaký by mohl být další postup/řešení konkrétního puzzlu. Takže můžu říct, že jsem hru dohrál bez návodu a byť to bylo za pomocí kamaráda, tahle vzájemná interakce a nadšení nad vzájemným řešením problémů ve mě utkvěla (když nad tím tak přemýšlím, ono to bude bratru už 25 let)... Každopádně určitě nemůžu říct, že bych se do návodu nikdy nepodíval. Vždycky se to ale odvíjí od různých faktorů (kvalita a zábavnost hry, míra frustrace z nepostupu apod.). Co doslova nesnáším jsou časové limity a dead endy. Já rád hraju poklidným tempem a nesnáším, když mě někdo nutí dělat všechno "nahonem". Pokud mě ta hra zajímá a rád bych věděl, jak příběh dopadne, to se pak vůbec nežinýruju do návodu podívat, a to klidně i opakovaně.
@Fingon (08.02.2023 08:59): gratulace :-) Já vůbec nechci snižovat tvé hráčské dovednosti a chápu, proč to děláš :-)

@Ringo (08.02.2023 08:26): už to radši nebudem s tím klikáním hrotit :-) Přiznám se, že adventur zcela úplně bez návodu mám taky relativně málo. Jako u her 2000+ je toho určitě víc, do roku 2000 si nejsem jistý, jestli je vůbec aspoň jedna. Tam vždycky aspoň 2-3 kouknutí proběhnou.

@Artran (08.02.2023 15:42): děkuji, dává mi to takto smysl, jak píšeš :-)
@Dan9K (05.02.2023 19:54):  Snažím se hrát bez návodu. Hádanky, které jsou v adventurách obsažené, jsou jejich základním stavebním kamenem. Jsou to překážky, po jejichž překonání by se mělo dostavit stejné zadostiučinění jako například po zdolání obtížné pasáže v nějaké plošinkovce. Hry (a to obzvláště ty starší) jsou přece do velké míry o výzvách. Kdo hraje otrocky podle návodu, se o tohle potěšení připravuje. Nicméně to je ideální případ. Jednak má snaha hádanku vysedět koreluje s obecnou kvalitou hry a potom jsou některé adventury, které jsou kvalitní co do příběhu, dialogů atp., ale hádanky mohou mít mizerné, tam pak návod používám. Potom návod používám v případě, kdy už cítím, že bych kvůli vlastní zarputilosti danou adventuru nedohrál (stalo se mi to např. u Gobliins II nebo Superhero League of Hoboken, ke kterým jsem se kvůli nedořešené hádance už nevrátil). Adventury mě nejvíc baví ve chvíli, kdy jsem schopen na vše přijít sám - pokud používám návod, potěšení z nich je většinou výrazně nižší.
A teď si představte, že jsem několik posledních dohraných her (zatím jsem je nepřidal na DH) hrál úplně bez návodu nebo cheatů, protože žádné nejsou a ani nebyly potřeba.

Ještě bych dodal, že i návod může být napsán špatně a je potřeba improvizovat...
@Dan9K (08.02.2023 00:31): Já myslím, že obecně všichni cítíme, že dohrát hru bez návodu je něco mnohem, mnohem neskonale více, než ji hrát s návodem. To je holý fakt. Když už jsme u hudby, je to jakoby se občasný táborový brnkal na kytaru chtěl vymlouvat, že nemá čas se to učit jako špičkový virtuóz. Je to v podstatě takový level a každý si vlastně se svým svědomím může zkonzultovat, na jakém takovém hráčském levelu je a nakolik jsou jeho argumetny, proč pro ten návod sáhnul, jen výmluvami. Samozřejmě aby se někdo neurazil, nikomu neberu, že se nezdržuje a místo dvou dní bezcílné snahy se posunout do návodu koukne. Normálně se na rovinu přiznám, taky jsem to tak u většiny adventrur udělal a těch pár dohraných absolutně bez hint doteku bych spočetl na prstech jedné ruky. Ale o to více si jich pak cením, protože cítím, že mě to pobavilo bez toho návodu prostě více a ten pocit je nepopsatelně lepší. Na rovinu si přiznám - kouknutí do návodu hru kazí a snižuje stupeň zábavy a nedá se to porovnat s beznávodovým hraním

Druhá věc je, kolik hráčů fakticky dohrálo vše bez návodu a obešli se bez hintu naprosto vždy. V dávných časech bezinternetových to dost často totiž probíhalo na bázi kolektivního hraní a druhý den si ve škole nadšeně hráči sdělovali, jak tam či onde kde co vyřešili, každý přišel na něco jiného, takže si fakticky vzájemně poradili, jak překonat něco, s čím někdo pohnul zatímco jiný ne a dali tak celé řešení nějak do kupy.

S hraním hry úplně kompletně dle návodu souhlasím, že to je jen odklikání, nic více hráč nedělá. Asi se dá mluvit o tom, že hráč hru zahrál, dohrál, to bych jim asi nebral. Prostě si to prošli a neseděli jen pasivně u youtube videa. Každopádně ale musejí počítat s tím, že takové dohrání nebude nikdy mít moc velkou hodnotu, pokud si aspoň něco hráč nezkouší trochu sám. Tohle třeba dělávám u her, které mě moc nebaví, ale zajímá mě, jak to tam vypadá, líbí se mi třeba grafika a pod.
@Dan9K (08.02.2023 00:31): Já hrál MI teda podstatně déle, hold zase nejedu speedrun :D I tak jsou všeobecně filmy kratší a jedná se o koncentrovanější zážitek :D Do hry pořád musíš něco vkládat u filmu hodka a pul a konec.
@Tulareanus (08.02.2023 01:32): já se teda hrozně omlouvám, ale tvoje reakce jsou tak neuvěřitelný, že prostě musí mít protireakci, tak jsem zvědavej, jestli ty dodržíš svoje slovo. Ty si tak strašně nevidíš do úst, že to snad není možný.

Analogii jsem pochopil. Tys nepochopil, co jsem vysvětloval. Já neříkám, že ty si myslíš, že tvá analogie měla být pravdivá. Říkám, že není trefná a vysvětluju, proč není trefná a proč to není to samé. Pochop to!

"sleduji politiku od svojich 6 let" je pravdivé vyjádření a může za to můj otec, který mě k tomu vedl. Odkdy je pravdivé vyjádření sebejistý styl? Mám říkat, že se o politiku zajímám od svých 15, aby si útlocitný Tul nepomyslel, že jsem sebejistý, když to prostě není pravda?!!! A píšu to právě proto, aby si lidi jako ty uvědomili, že ten background opravdu mám, protože ty automaticky předpokládáš, že jsem ve všem idiot, jenom proto, že docházím k jiným závěrům než ty.

"No začať filozofovať ignorujúc kontext prebiehajúcej diskusie s tónom "tak som to prišiel rozseknúť" !- to děláš vážený pane především ty a koneckonců si to předvedl hned teď tady v téhle diskusi, kterou právě vedeme! Diskusi v kultuře, která teď proběhla, jsem začal já s H34Dem. Stejně tak diskusi tady v adventurách jsem začal já. Nepřifařil jsem se. Aktuální diskusi ve vědě začal někdo jiný, ale sakra, byl jsem druhý reagující, řeší tam vzdělávání a já jsem učitel! Opět si nevidíš do úst!

"to potom nebuď prekvapený, že s tebou ľudia nechcú diskutovať" - já nechci diskutovat s tebou! Na můj dotaz reagovalo přímo asi 6 lidí + několik dalších se do té konverzace připojilo. Připadá ti to, jakože se mnou nikdo nechce diskutovat?!

Celý tvůj příspěvek je mimo, krom posledního řádku. Za příspěvek, který na mě nebyl mířený, to se omlouvám, měl jsem za to, že je to zjevná narážka na mě.
@Dan9K (08.02.2023 00:31): No vidím, že si ma nepochopil. Ja som tú moju analógiu uviedol nie preto, že by mala byť pravdivá, ale ako príklad, ktorý by ti mal byť bližšie, pretože je presne rovnako nesprávna, ako tá tvoja s otázkou, či je to ešte hranie, lebo hranie neprestáva byť hraním, len preto, že si niekto na to vytvorí vlastné pravidlá navyše.

A ešte krátko - pravdepodobne to vôbec na sebe nepozoruješ, ale tým sebaistým štýlom "sleduji politiku od svojich 6 let" sa častokrát zapojíš veľmi suverénne do debaty hocikde a častokrát aj bez poznania kontextu. Ako napríklad aj xkrát v hernej výzve, vede a technike, kultúre.... Ja rozumiem, že to nerobíš s nejakým negatívnym úmyslom, ale chceš si pokecať. No začať filozofovať ignorujúc kontext prebiehajúcej diskusie s tónom "tak som to prišiel rozseknúť" a potom si prekvapený alebo ťa irituje, že si tvoje názory ľudia neberú k srdcu, to potom nebuď prekvapený, že s tebou ľudia nechcú diskutovať. No každopádne ďalej to už rozvíjať a reagovať na to nebudem, zober si z toho čo chceš.

btw: ak ťa uráža príspevok, ktorý nebol na teba ani mierený, tak s tým ti už fakt nemám ako pomôcť.
@Tulareanus (07.02.2023 17:20): mně už se tvůj styl komunikace vrcholně zajídá. Pleteš se v tom, že píšu tak, jakobych měl vždycky pravdu já. Tys napsal je to tak a tak a pravdu má ten a ten. Jak nějaký soudce. To jsem nikde nepsal. Já píšu stylem, kdy v podstatě dávám návrhy typu "hele a nemělo by to být takhle?" Nebo "já si myslím, že je to takhle, protože...". A to je prostě rozdíl oproti tomu, jak to píšeš ty. A samozřejmě zase je rozdíl, jestli se jedná o faktickou věc nebo názorovou věc. Ty to vůbec nerozlišuješ. Já jsem právě ti taky ten elaborát psát nechtěl, ale když mi takhle arogantně píšeš, že jsem napsal očivinou hloupost, tak ti věnuju ještě jeden poslední elaborát, tak si ho užij :-)

Ber to jako poslední příspěvek, minimálně na nějakou dobu, který ti adresuju, měl jsem trpělivost mnoho let. Diskutovat s tebou je neskutečně otravné. Existuje úplně minimum interakcí mezi náma, že bys se mnou kdy diskutoval na přátelské úrovni, aniž bys měl potřebu mě nějak zničit nebo minimálně upozornit, že jsem idiot, co píše kraviny. A je mi jasný, že mi to vrátíš úplně stejně. Já jenom zrcadlím. Jak se chovají lidi ke mně, tak se chovám k nim. Tys byl arogantní a nadutej, jako vždy, tak jsem ti odpověděl arogantně a nadutě.

Ty totiž potřebuješ dělat ze všeho spor, vyloženě ale nepříjemný spor.

A bohužel nikdy si nevzmeš nic k srdci.

Ale dobře, protože tu máš nějaké zastánce.... tady vůbec nebyl spor o tom, kdo má pravdu, od začátku jsem tu debatu vedl tak, jak to kdo má a co preferuje, jistě sis všiml (ironie, protože píšeš jakoby ne), že jsem Fingonovi i Jonesovi psal, že je to jejich přístup a že je to ok a legitimní a ať to dělají tak, jak chtějí. Psal jsem samozřejmě i svůj názor, na který mám právo, s někým jsem si notoval víc, s někým míň, ale rozhodně jsem nikomu nepsal, že nemá pravdu a že to musí být takhle. Vůbec nechápu, proč mi píšeš, co mi píšeš. Nedává to smysl.

Nejde o nic jiného než o slovíčkaření. Vy trochu zaměňujete pojmy "hraní" a "interakce" a já jsem použil ještě slovíčko "klikání", který považuju bližší tý interakci v tomto kontextu. Příspěvek, který tě donutil na mě reagovat, jsem uvedl větou "to už je o tom, jak to nazveš." A přesně o tom to je. Nikdo z nás nemá spor o tom, co se reálně děje, všichni máme, si myslím, celkem přesnou představu o tom, jak to teda Fingon hraje, nebo kdokoliv jiný a jde jen o to, jak to nazvem. Za mě Fingon interaguje, čili kliká. Ohledně pojmu hraní bych očekával, že tam člověk nějak může prohrát, může něco zvládnout líp, něco hůř. Tak to slovo "hraní" vnímám já. Že je tam nějaká hra v tom. Hlavně ale nejde o věc, která by byla nějak faktická, je to věc k diskusi a ty i tuhle věc k diskusi musíš pojmout okamžitě tak, že ty máš pravdu. V herní výzvě jsem sklapnul, protože to vedeš, tady ale nic nevedeš a chováš se stejně.

Teďka jeden faktickej odstavec, kde budu nadutě tvrdit, že mám pravdu, protože se jedná o faktickou věc, který rozumím mnohem líp, než ty.
Ta analogie není trefná vůbec. Může eventuálně fungovat analogie programátor/skladatel, noty/kód. Ale už nefunguje to, že noty jsou to samý, co návod na hru. Ano, do jisté míry. Ale zapomínáš na spoustu faktů. Noty jsou zápis té hudby. V minulosti to byla jediná možnost, jak tu skladbu uchovat a jediná možnost, jak se dala reprodukovat. Návod na hru nemá s tou samotnou hrou nic společného. Je to externí věc.
Další aspekt, který si v analogii opomněl, že hraní not je akt interpretace. Každý hráč na hudební nástroj zahraje tu skladbu jinak. Když hraješ klasickou adventuru podle návodu, odehraješ ji úplně stejně, jako tisíc jiných lidí, klikneš na tu samou věc tím stejným způsobem, proběhnou tam ty stejné animace, ty stejné dialogy, bude to úplně to samé. každý interpret ti tu skladbu zahraje jinak. Hraj Chopina podle not, přesně podle not jako počítač, a bude to úplná kravina. Nebude to Chopin. Ten rozdíl je hezky slyšet například v tomto videu. Každý udělá dynamiku a agogiku jinak. Každý to pojme trošku po svém.
A pak je tam samozřejmě ještě Ringem zmíněný aspekt celé škály schopností. Pro hru z not je potřebuješ. Pro klikání dle návodu potřebuješ umět číst no.

Víš jaká hudební analogie, lehce podobná tomu, cos použil, by mi na to seděla víc? Ale upozorňuju, narozdíl od předchozího dostavce, že se nejedná o faktickou věc, ale věc k diskusi (kterou už s tebou ale nepovedu). Ne noty, ale hráč má (třeba na klavír) svého učitele a čeká, až mu řekne další tón v pořadí. Učitel řekne D1, žák zahraje D1. "Další nota je F2", hráč zahraje F2. "Teď zahraj najednou E1 a G1", hráč zahraje E1 a G1 najednou, A budou mezi tím přesně tyhle pauzy, podobně jako když hráč adventury před každou akcí koukne do návodu, co má dělat dál. Sedí mi to i v tom, že zahrát notu po notě nechce, krom znalosti, která klávesa je která, žádnou speciální schopnost. A sedí mi to i v tom, že výsledek vlastně nemá nic společného s tím, jak to chtěl tvůrce :-) Ano, určitě to bude zase nesedět v jiných věcech.

Ještě poslední věc z tého dalšího příspěvku. "Mne príde akékoľvek popieranie hrania a zážitku človeka, ktorý hráva podľa návodov ako egocentrická snaha cítiť sa "lepší" ako ten človek, ktorý to naozaj hrá "len" pre zábavu aj za pomoci návodu. " Nikde jsem to nepopíral, psal jsem naopak, že pokud to tomu druhému činí radost, tak je to v pohodě a co jsem já, abych do toho někomu kecal. Takže si mě opět urazil, aniž bych si to zasloužil, poprosil bych tedy o omluvu. Děkuji.

Čau

@M.a.t.t. (07.02.2023 17:20):  pokud už jsou tam další herní prvky, o kterých píšeš, kdy člověk musí něco udělat bez ohledu na návod, tak to beru. Já jsem se takhle vyjádřil, že je to jenom o klikání u těch klasických lineárních adventur, kde se nic jiného neřeší.



@jones1240 (07.02.2023 17:21): tyhle první adventury mají náhodou obvykle docela podobně dlouhý walkthrough jak ty filmy, takže když víš, jak na to, tak ti nezaberou dýl. Loom má jen něco přes hodinu. Monkey Island 2, který se bere, že je oproti jedničce dlouhý, má dvě a půl :-) Ale samozřejmě, beru. Na sračkoseriály nekoukáš? Tam už je to na dýl :-)



@Red (07.02.2023 22:20): děkuji za nudnou odpověď, se kterou se celkem ztotožňuji :-)


Ještě obecná poznámka, překvapuje mě vlastně většina odpovědí. Čekal bych, že zde na serveru, obzvláště v sekci adventury, budou víc hardcore gameři, co nestrpí jediné podívání se do návodu a čekal jsem původně, že budu stát na druhé straně barikády zastávajíc se návodů, protože to nemám nijak vyhrocené, podobně jako většina z vás. Říkám si, jestli u míň HC hráčů je ta tendence jiná, ale teď mi došlo, že míň HC hráči nehrajou adventury vůbec :D
@Dan9K (05.02.2023 19:54): Asi budu mít nudnou odpověď, ale nemám absolutní pravidlo, jenom korelaci. Ty nejlepší hry jsem dohrál bez návodu a netrápí mě, že jsem tam strávil několikanásobek času než průměrný hráč. Obecně mě baví hrát bez návodu víc než s návodem a naopak. Ale jsou hry, které stojí za to hrát s návodem. O starší hře často hledám jestli jsou tam death endy, potom si to kontroluji aspoň zpětně, že jsem neudělal chybu a dyžtak si nahrál zpětně save. Dále jsou hry které mě ani moc nebaví, ale chci je z nějakého důvodu aspoň dohrát. Potom takový nemístně vytrhávající či frustrující pasáže, třeba najednou něco na čas na velkém hřišti s dlouhými animacemi, nemám potřebu se takto trápit.
@Richmond (07.02.2023 21:58): Obidva body som napísal tak, aby boli aplikovateľné aj na človeka, ktorý by hral celú hru s návodom. Tvoja analógia nedáva zmysel. Zmysel by dávala, keby si niekto prečítal celý príbeh hry, predtým, než by ju hral, bez ohľadu na návod.
A jsou i takoví, kteří za dohrání hry považují to, že ji sice hráli, ale pak ji hrát přestali a už se k ní nevrátili, což znamená, že vlastně dohráli :-)

Jinak to hraní u adventur je strašně složité posuzovat, Když člověk jen vodí panáčka podle návodu, tak hra tím samozřejmě ztrácí a není to jako když se mrknu u RPG na řešení puzzlu, ale přitom stále plně ovlivňuji to, jakým způsobem se bude vyvíjet má postava, do jakých soubojů půjdu nebo ne a pod.

Ale slovo cheat jsem tady třeba číst nechtěl vůbec. Hru s cheatama za dohranou já osobně nepovažuji, protože to podle mě postrádá smysl toho, proč do hry vstupuji. Na co třeba pobíhat v Doomovi a po nepříteli střílet, když vím, že mě nezraní? A vzpomínám na jedno doslova trauma, kdy jsme si neuvědomil v Heroesech 2, že mám v předposlední misi vyrábět co nejvíce draků, protože kolik jich přežije, to dostanu do finální matky všech bitev. Nechtělo se mi předchozí mapu opakovat a tak jsem si nacheatoval draky a poslední misi díky tomu vyhrál. To ostudné obří slovo, co se zobrazilo na monitoru - Cheater!!!, které na mě vyskočilo po gratulačkách, že jsem jakože dohrál Heroes 2, bylo tak traumatizující, že jsem si nakonec tu předposlední misi zopakoval a ty draky pro finální fight si získal vlastní prací:-)

Jinak ty analogie, co tady padají, tak asi nejhorší mi přijde ta s muzikantem a notami. Muzikant totiž za pré musí těm notám rozumět a za druhé musí umět hrát na ten nástroj, aby mu to ve výsledku něco hodilo. Takže noty jsou pak už spíše jen manuálem. Hráč klasické point and click adventury dle návodu nemusí umět v souvislosti s tou hrou nic.
@Richmond (07.02.2023 19:51): To je ale zlá analógia, lebo 1. napr. návody na neoseekerovi sa v 99% snažia byť extrémne spoiler free.
2. To, že si pozrieš nejakú pasáž v návode trebárs aj na tú detektívku neznamená, že hra ti vytrúbi spoilery alebo dokonca záver, hry, väčšinu času to býva naopak.

Mne príde akékoľvek popieranie hrania a zážitku človeka, ktorý hráva podľa návodov ako egocentrická snaha cítiť sa "lepší" ako ten človek, ktorý to naozaj hrá "len" pre zábavu aj za pomoci návodu.

Mimochodom, ja návody zvyčajne nepoužívam vôbec alebo extrémne raritne napr. pri open world RPG, aby som si skontroloval zoznam questov pred koncom, či som náhodou niečo nevynechal, ale vzhľadom na to, že viem, že hráme pre radosť a kopec ľudí má extrémne limitované množstvo voľného času, tak to chápem.
Jako zrovna u adventur mi hraní čistě podle návodu (pokud nejsem tedy nějaký kompletista, co chce poznat všechny hry z nějakého ranku) přijde jako jít do kina na detektivku, kde vím dopředu, jak vše dopadno a proč :) Jako já bych se na to asi raději vykvajznul, než to celé odjet dle instrukcí jako robot :) U těch rpgček to člověk musí aspoň ubojovat, musít nějak rozvíjet postavy. Ale tak protu gustu...
@Charllize (07.02.2023 17:42): záměry tvůrců jsou různé, většinou je jedním z nich touha vydělat peníze. A není nad to, vydat hru tak těžkou, že k ní hráč potřebuje i separátně prodávaný hint book.
Splnění určitých podmínek u některých her je bez návodu dost problém. Sám návod občas použiji ale někdy proste ne a radši to přestanu hrát s tím ze zkusím jindy. Je plno lidi co nějakou hru nejsou ani ochotni koupit dokud není návod.
Za mne osobně návody ničí hraní a mnohdy tak zcela vyšumí záměr tvůrců. Případně pokazí radost z objevení něčeho nebo samostatnou kompletaci. Navody vidím i jako určitě gameplay spoilery a taky vytváří názorovou uniformnost a průchody hrou bez zážitku a pro vícero hráčů podobnou jako vejce vejci. Vždycky si říkám: přece nejseš blbější než ten člověk co ten návod nebo video udělal :)
Domnívám se, že je na uvážení konkrétního hráče, jestli sám pro sebe považuje hru za dohranou. A nelze objektivně posoudit, zda má, nebo nemá "pravdu". Proto považuji za dohraný Toonstruck, u kterého jsem prakticky nedal návod z ruky a nepovažuji za dohraný Duke Nukem 3D, u kterého jsem používal cheaty.
Jakoby stojím za Fingonem a Tulem, i když hraješ s návodem, tak pořád aktivně interaguješ s tou hrou a tvůj input tam je :D

Hele já taky sleduju béčkové filmy či absurdity a i tak mají 1,5-2 hodiny vs adventura co má třeba 8-11 :D To se fakt neda srovnavat :D
@Dan9K (07.02.2023 17:00): Prosím? Veď tým štýlom píšeš neustále ty a reaguješ podráždene, ak na to niekto upozorní. Ja tu nepotrebujem písať elaborát teraz o tom, aby som ťa presviedčal o tom, že si napísal očividnú hlúposť.

Ak človek hrá vlastnoručne nejakú hru, tak ju hrá, či sa pozerá pri tom do návodu alebo nie, na tej skutočnosti nič nemení. A zážitok z toho nech má každý aký chce, je to predsa voľnočasová aktivita, ktorú robí človek pre seba, aby sa zabavil.
@Dan9K (07.02.2023 17:00): Tá konkrétna analógia je náhodou úplne trefná :D Aj keď si odmyslím fakt, že interaktivita dáva príbehovej záležitosti úplne odlišný nádych, sú i niektoré hry, ktoré nie je úplne jednoduché dokončiť ani s návodom. Dôvody môžu byť rôzne - od náhodne vygenerovaných hádaniek, či lokácií predmetov, komplikovanejšiu orientáciu v hernom svete, časový limit na vybrané úlohy či akcie a podobne. Spomínam si len na hranie Argo Adventure, ktoré mi aj s návodom dalo zabrať. A rovnako ti môžem garantovať, že keby som to sledoval na YouTube, ani zďaleka by som pri tom toľko neprskal :)
@Fingon (07.02.2023 17:07): To samozřejmě, naštěstí mám pocit, že těch her je pořád trochu míň než filmů. Ale já nemám asi ambici obsáhnout takové množství adventur jako ty. Když zvládnu všechy, co maj relevantní hodnocení, budu spokojenej, a to se dá stihnout snad i jen za letmého použití návodu :-)
@Dan9K (07.02.2023 16:55): To je ako tvrdiť, že ak hráš podľa nôt, tak vlastne nehráš na hudobný nástroj.

Je to ako píše Fingon, stále je tam celý input na hráčovi, ak by hráč neurobil nič, tak sa hra nepohne...
@Fingon (07.02.2023 16:41): to už je o tom, jak to nazveš. Pro mě jsi divák, co kliká :-) A ano, není to to stejné, jako sledovat jiného člověka hrát, protože to nemusíš klikat :-)

pokud ti to přináší radost, je to v pohodě. Já ti do toho nemám co kecat samozřejmě a ty budeš docela asi specifický, vzhledem k tomu, že tě časově netrápí sledovat ty nejhorší filmy na světě, ale hraní bez návodu považuješ za ztrátu času :-) A já jsem taky hodně specifický, protože nehraju hry podle svého výběru, ale podle toho, jak mi to vyjde a hraju i to, co nechci :D
@Dan9K (05.02.2023 20:22): i pokud člověk hraje od začátku do konce s návodem, pořád je to hraní, hra reaguje na hráčovy pokyny. Není to, jako sledovat jiného člověka hrát.

Někoho baví, na všechno přijít sám, jinému stačí dostat se na konec. Osobně hraju vše s návodem, když to jde, protože hrát jen sám za sebe zabere příliš času a žádnou radost mi to nepřináší.

Když se totiž po veškeré investici, kterou jsem do hry vložil (finanční a především časové), na konec nedostanu, tak mě to akorát nasere.

A nejhorší je, když hru nedokážu dohrát ani s návodem...
@Dan9K (06.02.2023 17:28): Hele já to docela vidím, všimnu si že dead endy nebo i prostě si říkám a vidím že na tyhle kombinace bych prostě sám nepřišel :D Takze ja vetsinou i tu obtiznost hodnotim, protoze kdyz uz clovek adventury hraje delsi dobu, tak to pozná. Ale jasny ze to muze misty posudek zkreslit.
@jones1240 (06.02.2023 13:15): jo, to je legitimní přístup, a určitě mám k němu taky někdy tendence.

Ale je taky otázka, zda by to měl pak člověk přiznat v komentáři, jestli pak není jeho názor hodně zkreslený, protože si třeba plně neuvědomí, že je ta hra brutálně těžká a dělá sviňárny. No a pak ultimátní otázka, na které stojí a padá svět, smí si takový člověk zaškrtnout kolonku "dohráno"? :-))
@Richmond (06.02.2023 15:39): Ono možná když se vymezuje člověk na určitou skupinu her (oldies) tak toho času je více tomu věnovat více usili. Kdyz ale mas mene casu a hromadu her na herni platformy co chces zkusit, tak je to horsi. Nerikam ze bez navodu nehraju. Jen ty starsi klasiky už si tolik nelajznu, protože taky žiju život :)
Každopádně se to chce ale aspoň malinko snažit a zkoušet aspoň něco plnit sám, aby to fakt nebyla jen procházečka, aby se daly hodnotit i herní prvky. U každé hry, tedy i u těch několika, co sebekriticky přiznávám, že jsem v podstatě projel dle návodu od A - Z, jsem si aspoň základní pochopitelné úkoly zkoušel plnit sám, pokud mě hra bavila a něčím mě lákala, abych si ji vůbec zahrál. Mám i pár kousků, které mě nebavily a dle návodu jsem je dojel z povinnosti, když už jsem je rozehrál a nechtěl jsem se s nimi pachtit půl roku :-)
@Dan9K (05.02.2023 19:54): Já jak už času mám značně méně a jdu se pustit do těžké adventury starší, tak už jedu prostě podle návodu a mám to celé jak prostě interaktivní film. Užiju si příběh bez problému, vše lépe nasaju a nemám vyhozený čas. Na to abych se u hry vztekal a moc se nikam neposunul mám hardcore JRPG. Tohle už prostě beru jako oddech a fakt na tom místy nevidím nic zlého. Hlavne u takovyho MI 2. Proste je jiná a navíc kdyby podle me v tu dobu meli tak jednoduse walktrough k dispozici, tak potom sahne kazdej. Drive se proste hry delali aby vydrzeli klidne rok :D


A jak zmiňoval Ringo u KQ serie. Ja tu serii mam rad ale bez navodu bych do toho nešel.
@Ringo (05.02.2023 21:56): je vidět, že nečteč moje komentáře! :-)

Stalo se mi to, že se tam někde u ovcí má člověk dozvědět melodii, která slouží k uzdravení, ale je to část, kterou jsem vynechal nebo jsem to vůbec nezaznamenal. A potom až úplně na konci je potřeba tohle kouzlo několikrát použít, ale až ve chvíli, kdy se už člověk nemůže dostat zpátky k ovcím. Čili hra po tobě chce něco, co se už nemáš jak dozvědět a celou dobu, krom konce, to po tobě nechtěla.

@adam.kulhanek (05.02.2023 22:12):  no jo no, to už je o té osobní integritě.
V podstatě to, cos napsal, by mohlo úplně stejně sedět na ženský :-) ženských je hrozně moc a přitom času tak málo. Přece se nebudu furt šťourat v jedný. A taky se bude naplno projevovat bod 4, člověk to udělá jednou a musí furt :-)
@Dan9K (05.02.2023 19:54): Těch her je hrozně moc a přitom času fakt málo, takže tomu většinou dám tak 10-15 minut a pak hledám postup na netu. Špatný pocit z toho ani moc nemám, ale následně se naplno projevuje ten 4. bod. :(
@Ringo (05.02.2023 21:33): Looma jsem dohrál před pár měsíci a nesouhlasím, Loom jde zkazit a samotnému se mi to stalo.

QFG už mám přehrané, několikrát, jedničku, trojku i čtyřku, pařili jsme to ve velkém na základce. Jako nehrál jsem dvojku, ale to si odpustím. No a přesně čtyřku jsem nikdy nedohrál, protože se tam vždycky něco posralo. Mám pocit, že tam byl nějakej problém s čarodějnicí. Dám si pětku, až mi vyjde v systému :-)

Mně ty sierrovky nevadí kvůli obtížnosti jako takové, ale právě kvůli tomu preventivnímu koukání. Od té doby, co jsem takhle narazil v Gookovi, už to prostě nechci nikdy zažít ten pocit, že už jsem skoro na konci, ale musím se vrátit skoro na začátek.

Je strašně fajn se na dvě hodiny zakysnout ve chvíli, když člověk ví, že to řešení tam někde je. Ale ve chvíli, kdy existují dead endy (a nemyslím ty, kde se to člověk hned dozví nebo hned chcípne, to mi nevadí, ale ty, kde se to člověk dozví o dvě hodiny později).
Nejhorší je na 2 hodiny zakysnout a nevědět, jestli tam to řešení je. Pak se podívá člověk do návodu a zjistí, že stejně musí nahrát pozici před pěti hodinami. Tohle už nikdy :-)
@Dan9K (05.02.2023 21:23): Sierrovky jsou těžké, ale některé se dají. Problém je, že člověk kouká preventivně, protože se bojí zapomenout věc v lokaci, kde se nepůjde vrátit a během toho checkování, zda člověk udělal všechno, se dost často dozví, co ještě neudělal a je to třeba věcí, která se má řešit později, ale už si pokazíš dojem, že by sis na to rád přišel sám, když už ses to dočetl. Skoro bez návodu se mi třeba povedlo projet KQ6. Ale předchozí díly byly fakt peklo. Nádherné, atmosféra parádní, a proto to chce člověk projet i tak. Mám Sierrovky nejraději, tak jim odpustím lecos a nevadí mi, že jsem některé projel s návodem. Jinak super je série Quest for Glory, tam když nevíš, můžeš během přemýšlení grindovat statistiky a pak ten dojem, že je to bez progresu, není tak hrozný.

Na samostatné řešení jsou ale nejlepší Lucasovky počínaje Loomem, tam nejde nic zkazit. Takže stojí za to to zkoušet bez návodu i s těmi hodinovými zákysy.
@Ringo (05.02.2023 20:55): ano, mám v plánu si King a Space questy projít (stejně jako Larryho a další), ale fakt jen jako klikající divák. Nemám na to nervy :-)
Asi to mám hozené přesně jako ty.

Gabriel Knight 2 je ze všech tři dílů podle mě nejlehčí (myšleno v dobrém). Taky jsem to dal víceméně bez návodu, aspoň doufám. Jednička byla mnohem těžší v tom, že šlo první den udělat věc, co byla potřeba čtvrtý den a byl v tom hrozný maglajz, no a trojka byla obecně náročná celým svým rozhraním, tak zejména šíleným jedním puzzlem, který se hrou táhl jak nit.
@Dan9K (05.02.2023 19:54): Je to přesně jak píšeš.

Já třeba jedu adventury intuitivně, když jsem cítil, že to půjde a má to i přes veškerou ztřeštěnost logiku, tak jsem se nepodíval a klidně jsem hloubal dvě hodiny bez posunu, protože jsem věděl, že jak se druhý den ráno po vyspání do toho zase pustím, docvakne mi to. Takže např. Loom, Day of the Tentacle, Sam and Max, Full Thottle, Gobliiins, Return to Monkey Island, bez jediného kouknutí, bez jakéhokoliv popostrčení. šlo to nějak samo a ve všech případech to paradoxně ani netrvalo dlouho, do 3 - 5 dnů dohráno s luxusním pocitem, že jsem si na to přišel sám a i ta hodinová neposunutí jsou vlastně svým způsobem posun, kdy vyloučím všechny nefunkční varianty.

Pak jsou ale takové, kde to skončí přesně jak píšeš. Pocit, že na to nepřijdu, i kdybych se zbláznil, takže kouknu, no a jedno kouknutí už je precedent pro to kouknout pokaždé, kdy člověk nabyde pocitu, že by z toho byla půlhodina bezcílného bloumání a skončilo by to stejně kouknutím.

Ale i tady jsou výjimky, třeba Gabriel Knight 2, tam jsem se vydržel nekouknout až skoro do konce hry a pak mě tam vydusila jedna pixel hunt záležitost, ale bylo to jediné kouknutí za celou hru, To ještě jde přežít.

S ostatními adventurami se člověk musí popasovat aspoň tak, že si na co nejvíce věcí příjde sám a opravdové krkolomnosti a pocit absence postupu prostě tím kouknutím vyřeší.

A pak jsou úplně chucpe typy her, kde smrt číhá na každém kroku nebo člověka drtí časovým limitem a nedává prostor k poklidnému řešení puzzlů, ale přesto mě lákají a chci si je prožít, a ty klidně projedu s návodem po ruce, steb by step podle walkthrough. To byl např. případ King's Questu 3.
@Fingon (05.02.2023 20:16): právě, představuju si, že to takhle většina lidí už dneska má. Ale co je to ten ztracený čas? Nemáš to takhle hozené kvůli tomu, že máš potřebu konzumovat? Že prostě chceš obsáhnout co nejvíc her?

Ale tak nějak to není ono ne? Neadventuristi říkají, že tohle je vlastně jedinej herní prvek, co ty hry mají. Pak ve výsledku koukáš jen na animované filmy, které potřebují furt někam klikat, ale není to už vůbec o tom, jestli to člověk hraje dobře nebo ne. Jen konzumuješ obsah.

Navíc takový zásek má přidanou hodnotu v tom, že si člověk tu hru fakt zapamatuje a prožije ji tak, jak má. Když to člověk prolítne s návodem, tak je to vlastně úplně jiný herní zážitek.

Ale taky je to hra od hry, až se třeba dostanu k těm svinskejm sierráckejm adventurám s dead endy, tak to asi jinak než s návodem v ruce hrát nebudu, ale tyhle bezpečné, kde člověk nemůže nic pokazit...