Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Adventury

@Drolin (04.02.2021 15:38): To nebyly lehky hry ani v 90.letech, s jednickou i dvojkou jsme zapolili mnoho a mnoho hodin, ale ta lovecraftovska atmosfera tam proste je, proto nas to bavilo, ale alonovky od te doby nemam rad kvuli soubojum a vyhybam se jim.
Já mám Alone in the dark spíš v kategorii akcí, ale jednička mi přijde skvělá. Ty pokračování za moc nestály. Podobně je to od Westwoodu s Kyrandií. Obojí to taky byly první pc hry vedle Prince které jsem hrál, staly se pro mě takovým měřítkem pro daný žánr a mají pořád svoje kouzlo (v dospělosti cca před 10 lety jsem je dohrál podruhý). Jinak teď hraju Sherlocka od Frogwares a taky spokojenost. Nejsem žádný adventurní purista:)
@Pluto (04.02.2021 16:34): Pridávam ešte Coktel Vision. Woodruff >> Lucasarts. A nedávno som si spomenul na Normality, ale pozerám, že Gremlin bol odkúpený Infogrames a iné ako Normality asi nemal? hmmm...
@samorost (04.02.2021 01:12): Na hraní Alone in the Dark jsem zcela levý. Několik pokusů, a nikdy se mi nepodařilo dostat se dále. Ačkoliv sérii považuji za klasiku, kterou by měl mít každý správný hráč dohranou, tak samotné hraní mi v tomto případě vůbec nejde (podobně to mám třeba i u Flashbacku atd.).

Na druhou stranu Infrogrames jako primárně adventurní společnost neberu, ačkoliv by to asi šlo. Nicméně za mě lze mezi ty zásadní hlavně počítat, mimo Sierry a Lucas, právě Legend, Infocom, Cryo, Cyan, Revolution a Microïds. Z novějších Daedalic nebo Wadjet.
@samorost (04.02.2021 01:12): Každý to má jinak. Já jsem Alone in the Dark taky hrál, ale zase tak moc mě neuchvátila. Nejspíš to bylo (na mě) přílišnou akčností a myslím, že i způsobem ovládání. To Prisoner of Ice jsem si chtěl vždycky zahrát, ale nikdy jsem se k tomu nedostal...
@Pluto (04.02.2021 00:05): Jasně, to je fér poznámka. :c) Faktem je, že mám vcelku problém hodnotit hry, které jsem hrál před mnoha lety, k alespoň trochu objektivnímu obodování (to prvotní okouzlení už tam bohužel dnes stejně nebude) bych si je musel zahrát znovu. Každopádně jsme s kamarády svého času nadšeně hráli sérii „Alone in the Dark”, fajn byla vcelku lehká a svižně odsýpající adventurka „Prisoner of Ice” (ještě mám doma někde originál CD), no a samozřejmě její (přeci jen o dost těžší na dohrání) předchůdce „Shadow of the Comet”. Vše skvělé hry, alespoň tedy pro mě... :c)
Ve výčtu tvůrců kultovních adventur trestuhodně opomíjíte mé oblíbence Infogrames. ;c)
@90210 (02.02.2021 11:39): Jejich design ale spíše přiomíná logické hry, jdeš od jedntlivého puzzle k dalšímu, což až tolik obtížné není jako často nesmyslné kombinace u point n click (samozřejmě je zde pak daleko těžší Riven, Black Dahlia nebo Space Bar). Ale hry jako Morpheus, Amber nebo z novějších Scrateches a Dark Fall jsou vyvážené a hrají se velmi dobře. Nebo pak existují i ty zcela prosté puzzle elementu a soustředící se na příběh a atmosféru ala Gadget, Dear Esther. Měl by si tento žánr více prozkoumat.
@Drolin (01.02.2021 16:46): Me treba Myst a jeho klony nikdy nebavily a uspech Mystu byl myslim zalozen hlavne na technologii, cd-rom a grafice, takze se to par let pote jeste ruzni tvurci snazili napodobit a nepopiram, ze hry jako Obsidian nebo Drowned God maji neco do sebe, ale obecne jsem jako hrac, kterej nema rad hrani s navody, tento mix adventur a logickych her nikdy nevyhledaval kvuli, i na svou dobu, vysoke obtiznosti. Specialne tezky puzzly v adventurach fakt nemusim, staci mi 1-2 na celou hru.
@90210 (01.02.2021 16:21): Pro mě jsou prostě známé stejně jako Discworldy, Cyanovky nebo nové Zorky. Klasický druhý sled za neohrozitelnou Sierrou a Lucas. Vzhledem k tomu že chodím na fóra o adventurách, tak nemám pocit, že by se na ně nějak neúměrně zapomenulo. Rozhodně nejde o nějaký underground, o kterém by dnes slyšelo již jen pár zanícených fanoušků :)). Také jde o materiál pro většinu abadonware stránek, a i na GOGu byla poptávka velmi velká (že je neuměli korektně zprovoznit je věc druhá).

Klony Mystu jinak hodně lidí právě považuje za "all time top". Jen tedy ne u nás, kde jsou mimo Crya docela přehlížené.
@Pluto (01.02.2021 16:26): Je jasny, ze ty hry nejsou pro kazdeho a to ani v ramci omezeneho rybnicku hracu adventur. Je tam spousta dobovych US popkulturnich odkazu a je tam hodne vtipnych textu a popisku vseho moznyho. Hry od Sierry, specialne Quest serie mely tech popisku vseho moznyho kvanta a me osobne strasne bavilo je cist, protoze byvaly vtipne napsany, ale Legendi to dotahli k dokonalosti.
Přestože se považuju za velkého fanouška adventur, těm od Legendů jsem ale nikdy pořádně nepropadl. Vím, že jsem pár z nich zkoušel, ale do žádné z nich jsem se nedokázal ponořit. Myslím si, že to bylo hlavně kvůli spoustě textu, obecně mě nikdy nebavilo dlouho číst. A určitě na to měla vliv i tehdejší slabá znalost angličtiny - u normálních adventur se dala spousta věcí odhadnout podle zobrazených obrázků či animací, u Legendů to bylo hlavně o čtení textu.
@Drolin (01.02.2021 16:09): Par vzpominkovych review za 30 let se vzdycky najde, ale ze jsou jejich hry pozapomenuty i v adventurne pozitivni komunite, to me nikdo nevezme.

Ty klony Mystu jsou podle me pozapomenuty pravem, ty prece nikdo nepovazuje za TOP adventury all-time , narozdil od tech od Legendu. Ale je mi jasny, ze mi tady zas nalinkujes nejakej zaprasenej clanek, abys dokazal opak.;)
@90210 (01.02.2021 15:59): Minimálně na adventuregamers jsou jejich hry často v TOP10 jednotlivých uživatelů. Nicméně jde o hry primárně dělané pro USA, takže jejich globální dosah nebude takový jako u Sierry a LucasArts. Nicméně článků a rozborů o nich vzniká stále mnoho, takže o - zapomenutí - bych vůbec nemluvil.

Jako zapomenuté adventury bych spíše označil klony Mystu, jako je Obsidian, Morpheus, The Space Bar. Nebo experimentální tvorbu Synergy Inc., od Alice po Gadget.
@Pluto (01.02.2021 12:47): Jj uz jsme tady Legendy mnohokrat resili. Je zvlastni, ze se na ne uplne zapomina i na zahranicnich adventuristickych forech, alespon z toho co jsem cetl, respektive na celou tu vyvojovou adventurni linii zacinajici Zorkem, protoze ta estetika je stejna a delala na tom stejna parta lidi. Vicemene se vsude resi Sierra vs. Lucasarts s tim, ze Lucasarts ma fanousku trochu vic. V adventurne pozitivnim Score 90. let byly adventury od Legendu nastesti hojne hypovany, prinejmensim puvodni redakci odtu zakladatelu, za coz jim patri dik, protoze minimalne tady na DH se na jejich adventury rozhodne nezapomelo.
@Cathan (21.01.2021 04:41): Já to vždycky zkouším tímhle stylem, když někdo hledá hru. Zeptám se, jestli to mluvilo česky, a pak máš šanci, že to bude jedna z těch +-700 her :D Chystáš se na nostalgický výlet do dětství?
@Cathan (20.01.2021 18:57):

Chvíli jsem popřemýšlel, nad tím tvým popisem a vzpomněl jsem si na hru Skipper & Skeeto: Paradise Park, kterou jsem v dětství hrál. Ten park v tom prvním díle s tou princeznou ve studně jsou a pomáháš tam různým stvořením. Jo a taky bojuješ proti ježibabě. Z druhého dílu jsem tehdy viděl pouze obrázky, ale zaryly se mi do paměti, že to bylo v nějakým domě. No podívej se na videa a uvidíš ;)

1. díl
https://www.youtube.com/watch?v=Y0KkyciVYUI&ab_channel=Anigif
2. díl
https://www.youtube.com/watch?v=i3HvXLKAVRo&ab_channel=ViktorFerus
Hledám dvě spolu související adventury. Možná byly české, ale ruku do ohně bych za to nedal. Omlouvám se za plytký popis, ale právě z toho důvodu, že si nepamatuji nic konkrétního to nedovedu dohledat.

V hrubých obrysech si pamatuji, že se to odehrávalo v nějakém parku či lese. Hlavní postavy chodili po lese a pomáhali postávám s problémy, což nakonec vyřešilo hlavní problém hry (myslím, že poražení nějakého kouzelníka či tak něco xD). Vím, že tam byla nějaká víla ve studně, pak žába... trochu bizardní.

Druhá, se stejnými postavami, se odehrávala v domě majitelů lesa/parku či tak něco, kterým hrozilo sebrání domu. Hlavní postavy se tam vloudili a hledali poklad, než se exekutor či co to bylo vrátí. Bylo to časově omezené.
@M.a.t.t. (06.01.2021 19:35): Tak ona to je reakce na ten článek na Games, kde logické hry a adventury spojili dohromady. Sám jsem to ještě nehrál, takže nemůžu přesně posoudit, ale logické hry obecně k adventurám nemají moc daleko, mnohdy se dost prolínají.
@Richmond (06.01.2021 18:16): Zase tak špatně, jako předvedli na Games, to není. Jen pro ukázku pár her, které lze zařadit mezi adventury a stojí za zahrání nebo alespoň zmínění:

Someday You'll Return
Creaks
Willy Morgan and the Curse of Bone Town
Tell Me Why
The Uncertain: Light At The End
Call of the Sea
The Suicide of Rachel Foster
Maid of Sker
Beyond a Steel Sky
The Dark Pictures Anthology: Little Hope
Amnesia: Rebirth
The Last Campfire
Twin Mirror
The Complex
Leisure Suit Larry: Wet Dreams Dry Twice
THE LONGING
Beautiful Desolation
LUNA The Shadow Dust
Westmark Manor
Chicken Police
Nine Witches: Family Disruption
The Signifier
Jessika
The Pillar
The Girl of Glass: A Summer Bird’s Tale
Zniw Adventure
Krystopia: Nova’s Journey
Oneiros
Embracelet
Fire Escape
Metamorphosis
The Dreamcatcher
Helheim Hassle
Falcon City
The Almost Gone
The Academy: The First Riddle
Old Gods Rising
@Zx Atari (21.12.2020 12:36): Tak nestojí za tím ugandská produkční společnost, ale Poláci s podobně akčním názvem Punch Punk Games. Otázka je, co je lepší předpoklad k úspěšné nebo aspoň zajímavé hře.
Připravuje se další FMV adventura s názvem AIDA o černošské dívce stejného jména, která chce uniknout z afrického ghetta.
@Psyx (16.12.2020 04:37): Tak je to evidentně pokračování ve stylu právě Mulatu. Každopádně jak může synátor hrát od Amanity všechno (snad kromě pro něj ještě trochu složitějšího Machinaria a třetího Samorosta), tak na Happy Game má ještě čas. Máme období bubáků, tak se mu jeho představy nemusí zhmotnit :) Ze stejného důvodu si počká i na Creaks, což jsem sice ještě nehrál, ale taky to jsou v podstatě bubáci, kteří ve tmě vznikají z nábytku.
@musa (15.12.2020 23:12): Tak já myslel ten grafický styl. Hratelnostně byla Botanicula samozřejmě na míle daleko od Chuchla. Taky doufám v nějakou ucelenou hratelnost ve stylu právě Botaniculy, Samorostů nebo alespoň Pilgrims. Samostatné obrazovky nebrat.
@Jumas (15.12.2020 22:45): Botanicula byla fajn, ale proč ne Chuchel snad není třeba rozebírat. To byla slepá ulička. Creaks je luxusní a doufám, že se Amanita nevrátí k řadě sólo obrazovek ať už směšných nebo psychózních.
Mně ta grafika přijde především dost nesourodá, nemá to příliš jednotný styl. Ale tak hlavní bude stejně hratelnost a ta se pozná až v průběhu gamesky. ;c)
Teda za mě graficky super a ten trailer je výborný. Škoda, že to neoznámili dřív, určitě by to většina lidí napsala do ankety.
K tým Ecovským hrám zrejme patrí aj Vespers, ktorý som samozrejme nehral a teda ho neviem zhodnotiť.

Flákam tie hry :/
@Jumas (02.12.2020 22:16): Hru jsem dohrál už před lety a líbila se mi hodně. Vcelku vkusná a pohledná grafika, onen známý příběh, průchod prakticky bez zákysů, zkrátka moc příjemná věc. :c)
@Richmond (02.12.2020 22:24): @Jumas (02.12.2020 22:44): Já doteď nechápu, proč je ten film tak oblíbenej, protože dle mýho názoru jen “vykrádá” to “akční” z knihy a ten filozofickej, náboženskej a morální přesah, kterýho je kniha plná, tam vůbec neni, což je věcná škoda. Pro mě to je tak jen obyčejnej historickej film. Nicméně, kdyby vznikla adventura, která by byla aspoň na půl cesty mezi knihou a filmem, tak by to byla bomba. Snad se toho někdy někdo ujme.
@Richmond (02.12.2020 21:58): To je pro mě už hodně retro, navíc s příkazy, někdo na tom teď dělá? Kreslené The Abbey, ale nevypadá vůbec špatně a svým netradičním grafickým zpracováním mě zlákalo ke koupi, když ho navíc na Gameoutletu zlevnili na stovku. Kreslená grafika by snad nemusel vadit ani tobě, i když je mi jasné, že pixely mají přednost :)
@Naginata (29.10.2020 00:38): No tak kdybych věděl co dělám tak to v rámci vzdělání dohraju. Ale bohužel pro mě to tak easy jako pro vás není, já jsem z každýho zombíka vystresovanej a prostě ho musím zabít, nemůžu si ho tam někde nechat strašit v prostoru. Těch 6h jsem dost možná do prvního RE investoval, no byl jsem pořád někde na začátku úplně frustrovanej. A pocitově těch 6h bylo jako 6 dní:)

@Tulareanus (29.10.2020 00:44): Já to beru jako jiný žánr než point click adventury, jen jsem tomu nepřišel na chuť. Je spousta lidí, co to právě oceňují, jsou fanoušky tohoto žánru, ty hry jsou všeobecně známý a uznávaný. Moc nechápu proč by "pohyb a všechno" nemohlo být v adventuře dyamičtější. Skor jde o to, že tu jsou protivníci, který musíš nějak rychle likvidovat nebo jim uhejbat. Nálada samozřejmě záleží vždy, ale je snad jasné, že některé hry vyžadují tu náladu specifičtější než jiné.