Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Adventury

Byla oznámená nové "point and click" adventura ( i když tady to point and click mi moc nesedí) s prvky Lovecrafta. Nevím jestli si to zahraju, tyhle first person chodičky s minimem postav mě nikdy nebavily. Zase ale musím uznat že konečně hra co ten mythos nejspíš bude vypravovat trochu jiným stylem, takže za to klobouček.
@jones1240 (23.05.2023 13:09): No, já se právě obávám, že pokud čtyřka vznikne, tak to nebude s žádným extra velkým budgetem, takže se tomu budou muset přizpůsobit. Takže bych očekával nějakou klasičtější point and click adventuru, maximálně tak ve stylu poslední Syberie. A myslím, že pokud se do čtverky pustí, tak budou primárně cílit spíš na fanoušky série než na nějaké nové fanoušky.
@Pluto (23.05.2023 12:58): Náhodou zapomínáš na to jak zkopnul mumie v katakombách nebo jak podřízl nestvůru na konci trojky. Já neřekl aby to bylo akční, ale s prvky akce, klidně alá Alan Wake (bez takového množství akce). Jako spíš že vyšetřuješ chodíš po lokacích a vše ve filmovém hávu a pak máš třeba scény kdy se někam musíš plížit, takže stealth a pak i třeba akční sekvenci kdy musíš prchat pronásledovatelům či dokonce i se bránit nějakým nestvůram. Tohle všechno v GK bylo. Je logický krok tohle nějak semknout a udělat pokud by to mělo vůbec někoho zajímat. Pochybuji že udělají GK4 jen aby Jane Jensen a fanoušci měli radost. Be real Pluto.

Jasně pořád mohou udělat klasickou point and click adventuru s tím že to udělají v úsporném režimu, menší budget a nějak se to vrátí, to by si ale GK fakt nezasloužil. Když už konec série tak epickou pořádnou rozlučku.
@jones1240 (23.05.2023 12:40): Nad tím jsem už mockrát přemýšlel. GK pro každý svůj díl použila jiné zpracování, které v tu dobu bylo in. Nejdřív 2D kreslená, pak FMV a nakonec svým způsobem unikátní 3D. Otázka je, jaký dobový skok udělat teď. Pokud se tedy bavíme o technologiích a ne o "nesmyslných" akčních vložkách. Co by bylo vlastně takovým současným boomem? VR? Klasický first person a nebo naopak third person z pohledu za zády? Nenapadá mě, co by bylo tak zásadního pro současnou herní branži.
@Jumas (23.05.2023 12:36): Ten engine a celkové zpracování ve trojce byl hodně zvláštní. Ano, přeskakoval jsi mezi jednotlivými "bublinami", ve kterých ses ale mohl libovolně pohybovat kamerou. Do toho ještě byla možnost přepnout se do first person pohledu.
@jones1240 (23.05.2023 10:08): Jane snad není tak šílená, aby se pouštěla do nějakých akčnějších věcí. Už to zkusila v akčnějším pojetí závěrů dvojky i trojky a nedopadlo to úplně dobře. Navíc nějaké akčnější prvky jako střílení nebo mlácení mi do charakteru Gabriela vůbec nesedí. Ten se umí ohánět šarmem či břitkým slovem, ale nějaké opravdové akce si od něj nedovedu představit. To samé s Grace. A i takového Moselyho, i když je policista, tak si nedovedu představit, že by při střelbě dokázal někoho zasáhnout a sám se při tom nezranit.
@Jumas (23.05.2023 12:36): Je to tak no, ono v podstatě když to tak vezmeme to chce jen dobový posun. V době halo FMV udělali GK2 do toho hávu v boomu 3D zase do toho. Takže tady fakt by se vybízelo zase udělat velký dobový skok.
@jones1240 (23.05.2023 12:27): Tak Mystovka je asi silný výraz, ale jsou tam ty skokové přechody. Každopádně nejde o úplně klasickou point and click adventuru a navíc se změnil ten pohled z 2D na 3D. Čtyřka by se tak také musela lišit, aby zapadala do série, což by akčnější/filmové pojetí také splňovalo.
@Richmond (23.05.2023 12:15): Takže to zaplatíš Microsoftu? :)



@Jumas (23.05.2023 12:09): On je GK3 Mystovka? Jestli se nepletu tak Myst hry mají absenci dialogů či typických point and click trop. Vždyť trojka je v podstatně klasická 3D Point and Click Adventura jen s rozdílem že máš naprosto volnou kameru :D Také jsem psal že by to už point and click být nemohla, už jen z důvodu že by se to nezaplatilo, proto jasný posun je k filmovějšímu pojetí (Nemyslím tím FMV ale například styl Detroit či adventurnějšího Alana Wake s absencí více konfliktů s důrazem na vyšetřování)
@jones1240 (23.05.2023 10:08): Gabriel Knight 4 už ze své podstaty ani nemůže být klasická point and click adventura. Každý díl se lišil a od 2D point and click se série přes interaktivní film dostala až k 3D Mystovce. Takže zbývá textovka, hidden object nebo vizuální román :)
Myslím siže by GK4 mohl vzniknout, ale už ne jako klasická point and click a to ani já nechci. Podle mě by měli tu sérii revitalizovat a dát do trochu filmovějších vod, nemyslím nutně z toho udělat akční hru to vůbec, ale prostě filmovější adventuru. Kde ten příběh bude hlavní prim a puzzle a další půjdou trochu na druhou kolej a klidně by mohl Gabriel sem tam uštědřit ránu nějakému monstru. Jasně rád bych chtěl point and click, ale jelikož je to rozjetá série a nestojí za tím žádná firma co by předtím pro mainstream udělala známou hru, tak si myslím že tohle je jediná šance aby to mohlo vydělat.

Navíc si sám myslím že GK má prostě na to překročit vody point and click a nabídnout ještě něco víc.
Join us for the watch party for the premier of of the Gabriel Knight documentary. We've teamed up with Jane Jensen and Robert Holmes to celebrate the iconic series and cheer on the what we hope to be shadowhunter future.

Video goes live at 4:00 p.m. Eastern time (8:00 p.m. GMT/UTC, noon Pacific). To watch and chat along with your fellow adventure game fans, hop on over to our YouTube channel and join in the fun!

Live stream bude tady - https://www.youtube.com/watch?v=IGZ-KXxw ... AdventureGameHotspot
Já byl taky fascinován, když mi s bráchou strejda pustil Dooma a doteď mě to hraní nepustilo, i když jsem už, na rozdíl od herních začátků, hodně vybíravý.

Kluky každopádně ke hrám taky vedu a ten starší už má za sebou 10 adventur z těch celkem 25 her. Jasně, především jsou to ty kratší hříčky od Amanity, ale nemůžu říct, že by se u toho nudil. Už asi dozrál čas na Botaniculu. Tomu čerstvě pětiletému jsem zrovna před pár dny pustil prvního Samorosta a po dohrání mi řekl "Tatí, já chci další hru." :)
Jako rebélie to asi byla potom. Jasně, že z počátku to byla asi ta fascinace a úžasná zábava. Ale právě pak bylo velmi těžké jít hrát třeba na klavír, když vedle v pokoji bylo tohle lákadlo a právě to, že jsem pařil a nechtěl jít hrát bylo právě to, že jsem se vzpíral vůli matky :D
U mě to bylo podobné, taky fascinací počítačů. Už když jsem si hrál u taťky v práci se sálovým počítačem, pomocí kterého šly tisknout na jehličkové tiskárně obrázky (konkrétně si pamatuju na opičku a portrét Alberta Einsteina), tak mě počítače fascinovaly a celkem logicky to pak pokračovalo přes osmibity a jejich hry... ...a vydrželo to až doteď.
@Dan9K (03.04.2023 18:32): Mám to úplně stejně jako Richmond a Gordon. Rebélie byla svého času punk, výstřední oblečení, čerokýz a nadrzlé chování. Hry mě zkrátka jednoho dne uchvátily a s občasnými obdobími sucha drží dodnes. Je to prostě vášeň! Navíc, dnes je hraní tak samozřejmé, asi jako chodit na záchod. Z mně známých vrstevníků mých dětí hrají snad úplně všichni. Pravda, adventury asi nikdo z nich a to já s kluky s adventurami a závody v podstatě začínal. Některé hlášky, především z těch českých, si pamatují ještě dnes. Ovšem sami je hrát nechtějí, přijde jim to nuda a akce na plné čáře vítězí. Působit na ně mohu jak chci, pokud bych moc tlačil na pilu, tak jim to spíše znechutím úplně.
@Pluto (03.04.2023 17:39): zas na druhou stranu takové knihy (analogové) zažily podle mě v posledních letech vzestup a to hodně i u mladých. Miléniálové podle mě čtou trošku míň než generace Z.
Ale každopádně je to individuální, možná se spíš rozevírají ty nůžky víc. Jedné skupině nevadí pomalejší tempo, nechce střílení, ale tahle skupina se hrám nevěnuje vůbec. A ti, co se hrám věnují, vyhledávají akci a střílení.

Ale tak tady už je hodně otců, je to prostě o tom, jak vedou ty děti. Já teda reklamu na hry nepotřeboval žádnou. Byla to pro mě ta rebélie, kterou jsem vyhledával sám. Možná, že je to dneska už moc normální a už to není ta rebélie, já nevím :D
@Dan9K (03.04.2023 17:15): Já si taky myslím, že je to hodně o výchově i mainstreamu obecně. Jak se k tomu ti mladí mají dostat, když se o těch hrách skoro vůbec nikde nepíše či nemluví. A když už, tak je to všude profilované jako zábava pro úzkou skupinku specifických hráčů. Ono je to jako se vším ostatním - je to hlavně o reklamě. To, co je vidět, všude se to hraje a všude se o tom mluví, tak o tom taky ví nejvíc lidí. A tady už jsem zase u té mojí dřívější poznámky, že všechno v současné době "zakčnělo" a na hry s pomalejším tempem, bez střílení a schovávání se a naopak s nutností přemýšlet/číst/kombinovat ti lidi prostě nejsou stavění.
@Red (03.04.2023 16:45): já myslím, že jsou upřímný. Mám v podstatě se všemi velmi dobré vztahy :-) to byste tady na diskusi nečekali, že zrovna já budu dost možná nejpopulárnější učitel co :D

opovržení bylo nejčastější u dívek intelektuálek 15+, přitom je to přesně ta skupina, která ráda čte, maluje, dělají tyhle činnosti a právě adventury by se jim i mohly líbit, ale je tam podle mě docela velký vliv výchovy. Vidím to například nejlépe u jedné slečny (12 let), kterou učím soukromě u nich doma, tak mám větší vhled, jak to chodí u nich přímo. Má staršího bráchu, kterej paří hodně a máma v podstatě tlačí i na toho syna, aby to vůbec nehrál, ale ten je rebel a kašle na to. Holky jsou často poslušnější a přijmou ta pravidla za své, takže dcera má stejný odpor ke hrám jako matka, možná i proto, že je to forma toho, jak se vymezit vůči bráchovi.


@rikuhahl (03.04.2023 16:17): zas ne úplně všichni jsou premianti a zas ne všichni mají hudbu jako prioritu, ale je pravda, že největší neznalost předvedli paradoxně ti na klavír nejšikovnější :-) Ale je pravda, že to nutně budou všechno děti, jejichž rodiče dbají na to, jak tráví volný čas. To asi bude velmi společný prvek pro všechny, čímž se to právě zkresluje, oproti dětem, jejichž rodiče na ně kašlou.

"učím" i kapelu, kde je basák, kytaristi, bubeník, zpěvačka a tak, všichni 15+ a jsou to obvykle puberťáci se vším všudy. A ti mě zrovna hodně překvapili, že se moc nechytali, největší pařmenka je právě ta zpěvačka, která miluje Witchera třeba a vlastně se chytala nejvíc ze všech a debatovala se mnou krátce nad rozdíly RPG vs. adventura, což jsem velmi zjednoduššil na to, že v adventuře se právě nezlepšujou ty statistiky a obvykle se tam nebojuje a že je to spíš o těch hádankách, rébusech a kombinatorice předmětů, na což jsem si hned vzpomněl, že bych tady v diskusi o RPG dostal kapky, že to není přesné podle té a té definice :D (ale já jsem hlavně chtěl, aby to bylo co nejjednodušší, aby to pochopila).



@Tulareanus (03.04.2023 16:39):  ano ano je to tak, proto píšu, že u těch mladých je ještě ta naděje, oni opravdu hodně často fakt zmoudří a já úplně žasnu. To je na tom krásný. Samozřejmě už pak asi neuvidím, co budou dělat až jim bude 30 no. Taky je možný, a skoro jistý, že se během let přizpůsobují trochu mně a že se mi vlastně daří je postupně dostat někam, aby nebyli takoví ignoranti a o věcech trochu přemýšleli. Jinak hry hraje odhadem tak 40 % z nich, ale nejstarší hra, kterou obvykle znají, je Counter Strike, a to asi hlavně díky tomu, že jsou nové verze. Když jim řeknu, že to vychází z Half-Life (neznají) a že to má takhle starý původ, jsou překvapeni. Jinak je prostě pořád, nevím proč, nejvíc Fortnite. Půlka to hraje, druhá na to nadává. Pořád žije Minecraft, i když je to 12 let starý. To vlastně nechápu. A pak prostě nový hry no, starý vůbec. A obecně vedou monumentálně ty multiplayerové záležitosti.

Ovšem aby to nebylo tak negativní, ty miluješ Monkey Island, tak zrovna u něj 2 lidé tvrdili, že jim to něco říká :D
@Dan9K (03.04.2023 15:39): " u mladých je obvyklý jev, že nic neví, ale velice trvají na své "pravdě", která není podepřena vůbec ničím " toto podľa mňa platí na celú populáciu planéty bez ohľadu na vek alebo niečo iné. Opak je skôr výnimkou.

@rikuhahl (03.04.2023 16:17): Tak on nebol kameň úrazu podľa mňa v adventure, ako žánre, ale ako @Dan9K (03.04.2023 15:39): napísal " Ostatní netušili absolutně vůbec a polovina z nich ve chvíli, kdy zjistila, že se jedná o počítačové hry, ukázala značné opovržení nad celou tou věcí. " čo znamená, že pc hry evidentne nehrávajú.
@Dan9K (03.04.2023 15:39): Pěkný miniprůzkum a výsledky celkem smutný. Ale je jasný, že jiná generace hraje jiný hry no. Ideálně by to teď chtělo ještě názory “průměrných” dětí a pak třeba vyrazit někam do děcáku ( i když tam asi moc nehrajou), abysme znali všechny póly :) Každopádně díky za zajímavý vhled ;)
jinak k mému výzkumu ohledně znalosti žánru adventura u mladých.
Věk respondentů 7-18 let. Respondentů cca 30.
Plánoval jsem výsledky mnohem podrobněji, ale průběžné výsledky mě přiměly k tomu, že to nedává smysl.
Na dotaz, jestli by věděli, co je to adventura (řečeno česky), neodpověděl správně vůbec nikdo.
Ve chvíli, kdy jsem to řekl anglicky, tak to dokázali 2 lidé přeložit, ale stále nevěděli, co by to mělo být.
Ve chvíli, kdy jsem řekl anglicky různé varianty subžánrů (point'n'click adventure, action adventure, 3D adventure), tak to překvapivě nikomu nepomohlo.
Ve chvíli, kdy jsem to kompletně vysvětlil, o co jde, a řekl řadu příkladů. tak celkem 3 lidé tvrdili, že ví, o co jde, ale nehrají to (dívka 18 let, chlapec 15 let, chlapec 12 let), ale všichni svorně tvrdili, že se to určitě jmenuje nějak jinak. Musel jsem jim ukázat wikipedii i databázi, že ne :-) (u mladých je obvyklý jev, že nic neví, ale velice trvají na své "pravdě", která není podepřena vůbec ničím. U mladých je aspoň ta naděje, že zmoudří :-) ).

Ostatní netušili absolutně vůbec a polovina z nich ve chvíli, kdy zjistila, že se jedná o počítačové hry, ukázala značné opovržení nad celou tou věcí. Musím trpělivě vysvětlovat, ano :-)

Vzorek je samozřejmě zkreslený, jedná se o děti, které se věnují hudbě a obvykle se jedná o premianty tříd se samými jedničkami.
Právě, že čtení, sledování filmů a hraní se nemusí vylučovat může být interaktivní film nebo textová adventura/vizuální román nebo i třeba nějaká forma interaktivní audioknihy, zdigitalizované gamebooky atd. Napadá mě toho spousta,, ale to všechno zcela válcují iterace na Angry Birds, Candy Crush a Pokemon Go.
@Richmond (20.03.2023 18:29): v tom případě, kdekoliv si čteš, tak můžeš místo toho hrát hru na mobilu. Jestli si chceš radši číst, tak si radši čti, co ti na to mám říct :-)
To je jako kdybych tvrdil, že nemám kde a kdy koukat na filmy, protože místo toho musím masturbovat u porna :-)
Jinak toaleta je zásadní místo pro spoustu aktivit. Někteří lidé si tam pěstují i svojí vlastní knihovničku. Já tam mám kupu Levelů, už jsem je dlouho neotevřel, protože moje světlo na záchodě je příliš slabé, tak radši čumím do mobilu. Ty určitě studuješ složení čistícího prostředku, jak jsme to dělali dřív, ale už se to posunulo :-)

jinak jsem teda započal se svou anketou o adventurách, ale výsledky budou asi až další týden, protože je vždycky docela dost absencí, tak ať toho mám dost. Zatím je to podle očekávání žalostné, a to jsem měl dneska samý adolescenty a jeden z nich byl člověk, na kterýho jsem nejvíc sázel, ale jeho odpovědi můžu dát maximálně za půl bodu, protože nejdřív vůbec netušil, až když jsem mu řek kupu příkladů a všechno okolo, tak už věděl.
@Richmond (20.03.2023 17:09): dovol tedy, abych tě naučil prožívat vhodné situace - na hajzlu, v MHD, když čekáš v čekárně na cokoliv, před spaním, po spaní a samozřejmě ideálně během sexu :-)
Já třeba ani netuším, kdy bych měl ty hry na mobil hrát :) Neznám žádnou vhodnou situaci.
Já mám pocit, že bych určitě na mobilech a tabletech mohl hrát bez problému, jenom tam nejsou kvalitní hry nebo jsou za nějakou platební branou. Co jsem třeba zkoušel třeba Harry Potter: Hogwarts Mystery  a to bylo náplní tak odporný freemonium, že jsem z toho traumatizovaný dodnes. A tak mám nainstalovaný jen lichess a solitaire, ale stejně spíš používám samovzdělavací aplikace nebo jen tak brouzdám po internetu.
@Dan9K (20.03.2023 14:30): Na mobilu se zmůžu tak na nějaké krátké odreagovačky typu "spoj-tři". Zkoušel jsem tam hrát i nějaké adventury, ale i když to bylo po herním absťáku někde venku na hotelu, tak mě to nebralo. Jedinou výjimkou jsou audiohry Důkaz 111 a Šachová hra. Ty jsem si dokázal užít jako cestující při cestě v autě. Ale to je tak asi vše.
@S4TW (20.03.2023 11:09): já jsem ochoten hrát hry na mobilu, který jsou určený na mobil. Hrát poprvé hru, co je původně na PC, na mobilu, to bych to snad ani nehodnotil :-)

ale já jsem jakože vyloženě dohrál na mobilu asi dvě hry a jedno z nich byla adventura (určená pro mobil).
@Ringo (20.03.2023 07:31): Mě obecně hraní na mobilu nepřináší požitek... maximálně nějaké pětiminutovky na hajzl... Ještě jsem teda dohrál Poldu 1+2, když jsem cestoval, ale není to ono jako na PC :)
@Red (20.03.2023 00:12): Pár adventur na mobilu jsem hrál. Byly to nějaké detektivky, ale popravdě mě to vůbec nebralo, nepřinášelo mi to ten herní požitek, jaký očekávám.
@Tulareanus (20.03.2023 00:41): Tak já taky v zásadě problém, že v Telltale upřednostnili kvantitu nad kvalitou nerozporuju. Korupci a zpronevěru jsem snad ani nenaznačoval. Spíš mi jde o takový obecný směr. Pokud by to bylo jinak, určitě by se toho chytly i etablovaný studia, narostla by konkurence, která by to třeba dělala kvalitněji. No nic takového se nestalo.
@Red (19.03.2023 23:59): To, či niekto niečo "rád počuje", neznamená, že to nie je pravda. Väčšinou sa to v legitímnych médiach aj tak píše. Ak by tam išlo o korupciu alebo zpreneveru, tak by sa to roznieslo kvôli súdom. Ambície, ukrojenie si väčšieho sústa než dokážu delivernúť, kvantita na úkor kvality. To sú predsa bežné dôvody zániku spoločností. Trebárs aj 3DO, ktorého New World Computing živilo ostatné štúdia nevytvárajúce zisk, až zrazu sa Might and Magic IX toľko nepredával a nemal dobré hodnotenia (uponáhlané, lebo 3DO potrebovalo prachy) a zrazu už nemal ostatné divízie kto zachraňovať.

@Gordon (20.03.2023 00:02): Point and click alebo aj iné adventúry hovoria o tom, ako sa veci v hre dejú. Neznamená to, že čo je príbehové alebo viac naratívne, je automaticky adventúra. Riešenie vraždy nie je adventúrny prvok, je to dejové zasadenie, tak ako je dejové zasadenie scifi alebo fantasy. To, že prvky z nejakého žánra prenikajú do iného je samozrejme normálne (v tomto prípade by sme mohli povedať, že puzzly alebo "hádanka" riešená cez dialóg). Ja som inak nebol ten, kto tvrdil, že adventúry nikto nehrá, len, že je normálne, že to nie je mainstream a uviedol dôvody prečo.
@Gordon (20.03.2023 00:02): To mluvíš o nějaké vlastní zkušenosti? Samozřejmě nelze převést Monkey Island nebo Questy do mobilu 1:1 a je spousta zpotvořených portů. V modernějších adventurách však v zásadě pixelhunting není a verze do mobilu často mají rozšířeně ikonky a podobně.
@Red (19.03.2023 23:19): Hledat v adventůrním obrázku zastrčený šroubovák na pětipalcovém displeji, to chceš, a ještě se na něj prstem pak několik minut zkoušet trefit. :-D

@Tulareanus (19.03.2023 23:43): A jestlipak právě ono to, že se ten žánr nikam neposunul a naopak se vstřebavá i do akčních her, (skenování, řešení vražd ve spoustě moderních hrách) není tím důvodem, proč nikdo adventury nehraje.

A není náhodou třeba Detroit také adventura? Ten byl úspěšný.
@Tulareanus (19.03.2023 23:43): Tohle píšou všude, protože fanoušci to rádi slyšejí. Chtěji aby studio dokončovalo a jelo jejich sérii a ne, že budou začínat pořád další a další projekty a oni budou čekat.

Na druhou stranu, jak se úspěšně Call of Duty, AC, God of War atd gameplayově posouvají? "Sekání jako Baťa cvičky" je to co vidíme v seriálech a úspěšných sériích. I když se mi to nemusí líbit, je zvláštní, že zrovna Telltale to zabilo a pro jiné je to cesta k úspěchu a expanzi.