Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Kultura

@včelka (22.06.2021 22:01): Tak ono zas nikto netvrdí, že tie kapely sú rovnaké, len, že majú podobný štýl alebo štylizáciu, čo v zásade vôbec nemusí byť negatívum.

@AlieN (22.06.2021 20:49): Každé obdobie je definované a formované udalosťami, ktoré ovplyvnili najviac ľudí. Tiež by som bol rád, keby mala dopad skôr všetka hudba než, len tá populárna a tá niche na viac než len danú subkultúru alebo skupinku ľudí (xkrát má nejaká hudba vplyv až na inú generáciu, a to aj v klasickej hudbe, napr. Bach bol zabudnutý, kým ho cca za čias Mozarta znova neobjavili. Takisto Vivaldi bol na istú dobu stratený v čase). To by sme potom mohli tvrdiť, že betamax alebo HD DVD spoludefinovali éru, čo je samozrejme blbosť.
@AlieN (22.06.2021 22:13): Zrození národa podráží nohy délka. Jinak je to stejně precizní film jako Metropolis. Pointa je, že oba filmy patří k absolutní špičce tehdejší doby. A tímhle pokřiveným pohledem "Tehdy se točily samé dobré filmy, tudíž to byl vrchol kinematografie", úplně opomíjíme, že drtivá většina filmů byly nesledovatelné sračky, nebo tuctové, rutině natočené filmy. Tehdejší mainsteream byl příšerný, ale naštěstí se zachovalo jen to nejlepší. Stačí si pustit něco z toho horšího co náhodou přežilo, a je to vidět. Mainstream definuje éru. Němé období nebylo vrchol kinematografie a období kdy zazářil nějaký menšinový žánr nebyl rozvět hudby jako takové.
@hanak_v_exilu (22.06.2021 21:09): Já chápu jak to myslíš (myslíte), je to prostě jiný přístup než jak chci hudební historii vnímat já. Sedmdesátá léta pro mě budou stejně tak dekádou punku jako hardrocku, osmdesátá dekádou industriální hudby stejně jako disca. Nebudu první ignorovat v tom jak definovalo danou dobu protože to druhé bylo populárnější.
A já právě vyzobávat nechci vůbec a vymezuji se proti tomu že Dan9K to dělá ;)


"pokřivený obraz, jako kdybysme tvrdili, že v kinematografii bylo nejkvalitnější období němého filmu. Ani náhodou. Tehdy vznikalo tisíce sraček ročně a naštěstí se drtivá většina nedochovala. Přežilo jen mizivé procento nejlepších snímků."
To sis nevybral úplně dobrý argument - nejpopulárnější němý film té doby bylo Zrození národa, zatímco mnoho filmů které dnes považujeme za absolutní klasiky kterými tu dobu definujeme, jako třeba Metropolis, byly tehdy spíš na okraji zájmu.
@AlieN (22.06.2021 20:49): Ale tak to je. Posuzovat by se měl středí proud, protože jinak to nedává smysl. V každé době vznikala extra kvalitní hudba, ale zdaleka ne v každé době byl kvalitní mainstream, ať už se ta kvalita posuzuje komplexitou, nebo zastoupením všech důležitých složek hudby. Třeba konkrétně já mám rád epickou trailerovou hudbu, a z toho hlediska je posledních deset let - co se hudby týče, úplně fanstastických. Ale když si pustím prakticky cokoliv z nejprodávanějších umělců, tak stěží doběhnu k záchodové míse. Když se vyzobou jen ty okrajové a lepší věci, tak získáme stejně pokřivený obraz, jako kdybysme tvrdili, že v kinematografii bylo nejkvalitnější období němého filmu. Ani náhodou. Tehdy vznikalo tisíce sraček ročně a naštěstí se drtivá většina nedochovala. Přežilo jen mizivé procento nejlepších snímků.
@Dan9K (22.06.2021 17:41): A s tím právě nesouhlasím - dekáda se dá charakterizovat jedině sumou veškeré hudby která v ní vznikala, ne jen tím co v ní bylo populární ve středním proudu. Už proto že popularita je dost omezená na určité skupiny lidí (jak říkáš, R&B bylo populární dávno před rock n rollem ale jen mezi černochy, punk zase poslouchala hlavně nižší třída) a také regionálně (takže ntz si z 80s vzpomíná jen na Citron). A btw co u toho rock n rollu znamená pár let? Jako skutečný samostatný žánr se začal označovat ve čtyřicátých letech, ale opravdu masově populární začal být až po půlce těch padesátých s Elvisem.

To zda v každé dekádě vznikala dobrá hudba je diskutabilní - ale to je čistě subjektivní (a @Tulareanus (22.06.2021 18:21): čistě subjektivní byla i ta má úvodní poznámka, že to myslím s nadhledem a ne jako nějakou absolutní pravdu jsem doufal bylo zřejmé už z první věty toho postu)
@AlieN (22.06.2021 17:02): Formuluješ to hezky, jsem schopen pochopen tvůj názor, ale v tomto skutečně nemáš pravdu. Jen bych se jen opakoval po Daníkovi a Tulareanusovi, takže jim jen přitakám a třeba svůj názor trošku změníš, když vidíš, jak se proti tobě seskupují lidé s baseballovými pálkami.

@Dan9K (22.06.2021 17:41): V posledních 20 letech vzkvétají ty nejlepší žánry, jmenujme například technický death metal, progresivní death metal, mám pokračovat? Věřím, že není třeba.
@Dan9K (22.06.2021 19:58): Jo, tak jsem se chytla... Jako měla jsem od FF docela ráda tuším že první album, ale tak nějak jsem to vnímala prostě především jako hopsavou muziku, Doors jsou přece jen jinde... Mimochodem je to jedna z mála takhle starejch kapel, která mě baví dodnes.
@včelka (22.06.2021 19:55): Jsem čekal, jestli se někdo na ten trolling chytne. Samozřejmě může člověk argumentovat tím, že ve FF není VOX combo nebo Fender/Rhodes. Ale stylově je to docela spřízněné. A i ti zpěváci mají hodně podobnou barvu hlasu. Nejvíc mě to bouchlo do uší při poslechu druhé desky Doors. Samozřejmě jak co! Třeba třetí deska FF, ač skvělá, je vlastně spíš zas disco.

@Tulareanus (22.06.2021 19:54):  já si ještě živě pamatuju, když v roce 2004 vtrhli s Take Me Out, tak se právě říkalo, že to je prostě strašný retro všeho možnýho no :-) 60s, 70s
@Dan9K (22.06.2021 19:12): Mňa inak fascinuje ako si málo ľudí uvedomilo, že Franz Ferdinand majú rytmickú sekciu robenú dosť na štýl Led Zeppelin, čo inak sami priznali aj ako inšpiráciu, A zároveň u Franz Ferdinand je tiež cítiť silnú inšpiráciu CBGB scény a interpretov ako Blondie a Talking Heads. Každopádne ja mám Franz Ferdinand veľmi rád, aspoň teda ich staré albumy. :)
@Tulareanus (22.06.2021 18:21): jo, postrock no... jako třeba vznikl post grunge, což ale byl jen popovější grunge no :-) Pak v 00s byl ten úžasný nástup indie rocku, ale jako když člověk srovná Franz Ferdinand a Doors, tak to moc jiný není :-)
@AlieN (22.06.2021 17:02): Jasné, spoločnosťou hýbe alternatíva, preto sa aj volá alternatíva a počúva ju oveľa menej ľudí. Čo tam po nejakom tom hlavnom prúde, ktorý počúva najviac ľudí a teda marketingovo diktuje aj hudobný dopyt u väčšinovej svetovej populácie... Mnoho žánrov, ako napísal aj Dan9K, ak bolo úspešných tak to bola otázka pár rokov, ta ako rock n roll koncom 50. rokov, disko v 70. rokoch alebo grunge v 90. rokoch. Jasné, že mimo mainstreamu sa dajú nájsť kúsky pre náročnejšieho poslucháča, ktorý ich bude vnímať ako kvalitnejšie. Ale to, čo je alternatíva nikdy nedefinuje generáciu. Maximálne subkultúru.

Mimochodom obmedzený prístup si ukázal nižšie ty, keď si napísal, citujem "Ale hudba v nich vznikala opravdu nejlepší, po 2000 už je post-punk, industrial a darkwave jen na ústupu." ako keby tvoj alebo môj obľúbený žáner, definoval to, kedy vznikala najlepšia hudba...

@Dan9K (22.06.2021 17:41): Na prelomu tisícročia ešte vznikol postrock a neskôr prišiel djent a trap. Inak by som povedal, že hudbu čiastočne postretlo to, čo i videohry - začali sa stierať hranice medzi žánrami.
@AlieN (22.06.2021 17:02): co je omezený přístup? Myslím, že mě asi nechápeš, nebo se snažíš nepochopit, abychom mohli být ve/při. Já samozřejmě neposlouchám jenom mainstreamovou hudbu, ale píšu, že nemá smysl se přít o jednotlivých dekádách, kde si každý vybere tu svoji zapadlou kapelu, kterou nikdo nezná, protože ve všech dekádách byly skvělé věci, ale to, jak se ta dekáda dá charakterizovat, je právě přes ten mainstream.
Ano, přizpůsobuje se jí, ale pak dělá ten tep doby. Nejsem si jistý tím, že by opravdová změna přišla vždy mimo hlavní proud. Je to trochu sporné. Například takový rock n roll byl úspěšný v podstatě okamžitě. Na druhou stranu jeho základ tkví v černošském RnB (neplést s RnB Justina Timberlaka) a country. A tam byly ty důvody menšího úspěchu čistě rasistické. Museli to začít hrát běloši. Ale i tak to bylo během pár let.
Btw. co za žánry vzniklo v posledních dvaceti letech? Já vím o dvou, které měly úspěch okamžitě a taky docela rychle vyšuměly (dubstep a electroswing). Jakože na jaké žánry se mohu těšit v příštích deseti letech, až je ten mainstream akceptuje?

Neřeším prodeje. Dneska kapely žijí z koncertů či z prodeje merche.
Ten marketing je samozřejmě potřeba extrémně. Akorát se to dělá jinak, než dřív.
@Dan9K (22.06.2021 13:18): To je ale hrozně omezený přístup, a hlavně dost pokřivený - mainstreamová hudba společností nehýbe, ona se jí přizpůsobuje. Opravdová změna v hudbě vždy přišla mimo ten hlavní proud, z žánrů ve kterých často vznikly ty nejlepší kusy roky předtím než se ten žánr stal mainstreamem, a nebo dokonce se ty žánry ani nikdy mainstreamem nestaly a jen velmi mírně ovlivnily jeho podobu.
Nehledě na to že často ta změna byla až ob generaci - když generace která vyrostla s "alternativou" nahradila tu předchozí, a ten styl hudby si pořád nesla sebou.

Řešíš trendy v marketingu, a ten marketing právě v posledních dekádách zajímá čím dál míň lidí, už ho nikdo nepotřebuje.
Samozřejmě že pořád bude někdo kdo má největší prodeje jako Justin Bieber nebo Ed Sheeran, ale jejich prodeje jsou ničím oproti tomu jaké prodeje měly populární kapely v minulosti - protože i ten mainstream už je fragmentovaný a většina lidí si poslouchá co je baví a ne to co jim někdo vnutí. Nic už jim v takové míře být vnuceno nemůže, ale to neznamená že je minimální vývoj, naopak on je mnohem rychlejší a je těžké určit stabilní vlnu.
@Tulareanus (22.06.2021 14:57): jasně, ale aniž by ti chtěl pochlebovat, tak zjevně patříš mezi minimálně 5 % v tomto oboru nejvnímavějších lidí a zároveň je ti asi víc jedno, co ta masa a řešíš hlavně sebe. Já ale pořád řeším, jestli dělat ty 3 akordy pro 3 000 lidí nebo 3 000 akordů pro 3 lidi :-)

Oni si ty kapely v těch minulých desetiletích dělaly (ale i teď) ta vydavatelství samy. Příklad za všechny např. Neurot Recordings, nebo u nás Silver Rocket.
Dneska to není problém, ale je tam prostě zase problém s přehlcením. Dneska dělá hudbu každej, kdo má díru do zadku. V minulosti tam byl filtr.
@Dan9K (22.06.2021 13:18): Tak ja som sa celkom skoro dostal z mainstreamu do alternatívy alebo nezávislej hudby, lebo mi ten mainstream jednoducho nestačil. Áno, sú v ňom aj super veci a nebudem tvrdiť že nie, ale je tam viac kopírovania a hlavne časom sú väčší interpreti doslova tlačení, aby nevystupovali z komfort zóny (poslucháčov) a vlastne opakovali seba a i druhých, populárnejších v danom štýle. No a práve to, že som mal nejak po roku 2006-2007 konečne slušný internet mi umožňilo veľmi sa hudobne dovzdelať a postupne viac a viac zisťovať, koľko existuje super hudby, ktorá sa jednoducho do mainstreamu nedostala pre rôzne dôvody. A je naozaj ťažké nájsť veľa takej hudby v starších desaťročiach, lebo to jednoducho nevyšlo alebo sa jedná o nejaký obskurne vnímaný album, kde si myslel vydavateľ že podchytil novú hviezdu. No a práve pre nižšie vnímané dôvody, že zrazu existoval najprv myspace, potom rôzne bandcampy, youtube a platformy, kde ľudia zdielali svoju hudbu, ako ja digitálna distribúcia a digitálne pirátstvo, nehovoriac o oveľa lacnejšom cestovaní, čo otvoril priestor väčšiemu koncertovaniu. Tak zrazu mám pocit, že veľa hudby zažilo rovnako obrodu, ako revival a aj nejaký ten menší posun v tom, že si kompozične a produkčne mohli dovoliť veci, ktoré by im mainstream alebo väčší vydavateľ nedovolil. Ale je pravda, že ja mám na tomto období veľmi rád aj ten fakt, že ako veľmi aktívny poslucháč sa teraz k novej hudbe viem dostať veľmi jednoducho.
@Zx Atari (22.06.2021 08:11): zajímalo by mě, jestli autor čerpal údaje o počtu filmů z ČSFD, nebo z IMDb. Ty filmy musí někdo do databází naházet a navíc ještě přidat důkaz o existenci daného filmu (tak, jak se to ostatně dělá i s hrami na DH). Když není distribuce nebo uvedení na festivalu aspoň, film se nepřidá.

Kolem roku 2010 jsem navštěvoval přednášky Dr. Blažejovského o národních kinematografiích jihovýchodní Asie. Citoval tam historku Aleše Danielse o tom, jak jezdili do jižní Koreje nakupovat filmy do čs. Distribuce.

Pustili jim tam domácí produkci za dva roky, což tehdyv osmdesátých letech bylo 50 filmů, takže zhruba 25 ročně. Akorát se jinak nedostaly ven. A prý se nesměli u těch filmů smát.

Jinak na ČSFD dodnes chybí spousta čínských filmů a naopak některé filmy, které šly v ČSR a mají profil na ČSFD nejsou na IMDb.
@Tulareanus (21.06.2021 23:41): že jsou 10s lepší než 90s :-) jinak jooo



@AlieN (22.06.2021 00:49): máš pravdu, řeším hlavně mainstream, protože to je to, co hýbe společností jako celek. Dobrá hudba vznikala totiž vždycky, takže to nemá smysl moc řešit. Řeším spíš to, kdy se byla dobrá hudba schopna chytnout, a v posledních dvaceti letech tomu právě ty technologie a nová média nepřejí. Už jsem to sem psal několikrát podrobně. Lidi přijmou úplně cokoliv, pokud je jim to dostatečně vnuceno. Posledních dvacet let je ale o tom, že jim vnuceno není nic (případně jen sračky) a výsledek je točení v kruhu a minimální vývoj. Ale samozřejmě dnes vzniká víc věcí, i kvalitních, než kdy dřív, ale je to jakoby, z globálního pohledu, k ničemu. Kdo vnímá hudbu pouze individuálně a prostě poslouchá, co se mu líbí, tak to řešit nemusí a může být maximálně spokojený. Já ale hodně vnímám to celkové naladění, priority, kulturu poslechu atp. u té masy, a to mě trápí, protože tam úplně nevidím světlo na konci tunelu.
@Dan9K (21.06.2021 23:19): Mám pocit že hodnotíš pouze mainstream a ignoruješ cokoli méně populárního co v dané době také vznikalo - takže na 90s kladně hodnotíš alternativu, ale právě ta alternativa vznikla v 80s které jsi odsoudil, a později už jen do značné míry vyměkla a zkomercializovala se.

Takže adekvátní shrnutí jen pro někoho kdo poslouchá hudbu jen z rádia nebo televize.

Čemuž odpovídá i tvrzení "negativní vliv nových médií a technologií" - ten vliv byl extrémně pozitivní... ale právě ne pro mainstream a kapely orientované na profit. Z nástupu internetu se těžko vzpamatovávaly možná největší hvězdy zvyklé na obří prodeje, ale menší kapely se radovaly že konečně mohou být objeveny. S čímž souvisí i nástup masivní různorodosti hudební produkce - takže imho od té doby už žádná dekáda nemůže mít svůj "ikonický styl" jak to víceméně platilo o dobách dřívějších.
@Tulareanus (21.06.2021 17:58):  souhlas


@Tulareanus (21.06.2021 19:07): nesouhlas :-)

90s jsou samozřejmě lepší než 80s.

ale 80s jsou na druhou stranu dekáda, co má ksicht, i když má míň kvality.

za mě pořadí dekád:
1. 90s (velká nostalgie, ale objektivně pestrost a zároveň kvalita, alternativa pronikla do mainstreamu, za mě vyvrcholení "populární hudby" a navazání na 70s)
2. 60s (v podstatě zrod populární hudby dnešního typu, experimentování, primitivnost versus komplikovanost)
3. 70s (asi nejsložitější hudba co pronikla do mainstreamu, evoluce 60s)
4. 10s (rock skončil, kapely skončily, pokračuje retro z 00s, underground a nezávislé věci se začínají vzpamatovávat. Na poli mainstreamu výhradně sračky)
5. 80s (extrémní zjednoduššení oproti 70s, zvuk i styl sjednocenné, za mě desetiletí nevkusu)
6. 00s (deziluze, kapely se těžko vzpamatovávají z nástupu internetu, negativní vliv nových médií a technologií na kulturu poslechu, loudness war, nulový hudební vývoj, retro vítězí, dobré kapely z 90s dojíždějí, ale už to většinou není ono)
@Naginata (21.06.2021 19:36): Tak to všechno byly dobré kapely ve své době, já to taky poslouchal a vesměs skoro všichni kolem mě. :)

Každý má rád jinou hudbu, tak logicky volí jako nejlepší to období, z kterého pochází jeho oblíbená hudba. Nuda. :)
Já bych řekl, že v každé dekádě vznikl většinou odpad ale na ty dobré věci se většinou nezapomělo. Rádio a TV nevnímám už skoro 10 let tak ani nevím co je tak moc populární.
Když ale moderní rockovou hudbu posledních 20 let reprezentují Coldplay, Nickelback, Twenty One Pilots a Imagine Dragons, tak se nelze divit, že si lidi myslí že rock je mrtvý :D

Já jsem například měl v mladosti rád mnohými opovrhovaný nu-metal jako Linkin Park, Korn, Slipknot, Mudvayne, Static-X, SOAD a Deftones, ale teď si to už skoro vůbec nepouštím protože už nejsem vzdorovitý puberťák.
I tehdy jsem ale vědel, že Limp Bizkit jsou totální shit :D

Taky se mi celkem líbili jistou dobu pop-punk/emo kapely jako Green Day, Blink 182, MCR, FOB, Jimmy Eat World, Taking Back Sunday a Paramore, ale jejich nový materiál je většinou hrůza.
Ja by som povedal, že napr. 2010-2019 bolo lepšie a úrodnejšie hudobné desatročie než 80s alebo 90s, vďaka internetu, digitálizácii a rôznym platformám počínajúc youtube mohli začať svoju hudbu zdieľať ľudia, ktorí nemali peniaze na marketing, vytlačenie fyzických nosičov alebo to neboli "hezouni", aby si ich nejaký vydavateľ zobral do parády. Samozrejme je to hudba, ktorú si treba nájsť. Ale hľadať si hudbu a nespoliehať sa len na mainstream, rádio a tv by mal robiť každý človek, ktorý o sebe tvrdí, že je serióznejší fanúšik hudby...

@Zoltan (21.06.2021 18:26): 90s boli návrat rocku, potom ako po silných rockových 70s bol v silne popových 80s rock v úzadí. Ale ono aj v mainstreame aj mimo mainstreamu tam bolo kopec silných vecí - U2, Sting, R.E.M., Jamiroquai, Paul Weller, Blur, Pulp... práve naviazanie na postpunk 80. rokov umožnilo v 90. rokoch rozvinúť sa alternatívnejšej hudbe a dostať sa aj do popredia napr. na MTV - Red House Painters, Slowdive, Mazzy Star...
@Zoltan (21.06.2021 18:26): Tak on je ten přechod mezi desetiletíma dost plynulý. Třeba taková Walking on Broken Glass je z devadesátek, ale je to "typická" osmdesátková písnička. One of Us od Joan Osborne v podstatě taky. Pro devadesátky jsou spíš obvyklé věci jako Coco Jambo, cokoliv od Spice Girls, nebo Blue of Eiffel 65. Móda a stylizace byla ale děs, to bez debat. Ale pořád lepší než v devadesátkách. Ty byly (nejen) co se oblečení týče, děs i mimo showbyznys.
Nojo, osmdesátkama kdekdo pohrdá, ale tehdy taky vznikala spousta dobrý hudby... punk, postpunk, nová vlna a všelijaký odnože...
@hanak_v_exilu (21.06.2021 18:18): Ono už to tedy začalo v sedmdesátkách, ale nikdy jsem nechápal to malování a masky některých skupin typu Kiss nebo Twisted Sister. A to oblečení. A stylizace celkově :D Hudebně mi přijdou ale osmdesátky solidní. Devadesátky byly už slabší, ale i tak tam byla Nirvana, Foo Fighters, Nick Cave v nejlepší formě...a v mládí jsem měl rád The Offspring :D
@H34D (21.06.2021 17:16): V osmdesátkách nebylo jen disco. Metallica vznikla v 81'. Pop se dal poslouchat a vzniklo mraky rockových balad. Celý ten klasický rock byl v osmdesátkách boží. Fakt je že většina mých oblíbených písniček je starší nebo mladší, ale z osmdesátek mi takový ten "všední průměr" vyhovuje asi nejvíc.
Já jsem devadesátky nezažil. Nějak jsem přeskočil z osmdesátek rovnou do roku 2000 (resp. 2001). Tohle je má oficiální verze, až se mě jednou vnuci budou ptát: "A co ty dědo, byl si také nacista?" Totiž: "Zažil si devadesátky?" Ty dvě věci se mi pletou, anžto míra viny je ekvivalentní.
Na 80s a 90s se s takovou láskou vzpomíná proto že byly levnější drogy.

Ale hudba v nich vznikala opravdu nejlepší, po 2000 už je post-punk, industrial a darkwave jen na ústupu.
@H34D (21.06.2021 17:16): Pink Floyd nahrali v 80. rokoch svoj najhorší album - Momentary Lapse of Reason (ktorý v podstate robil Gilmour sám) a aj väčšina hudby Queen práve z 80. rokov bolo ich najhoršej. Nejde tu len o môj názor, ale všeobecná odborná i fanúiškovská kritika.

Napriek tomu, že vzniklo kopec dobrej hudby (ako v každom "modernom" desaťročí bez rozdielu), v populárnej hudbe sa začalo zjednodušovať a myšlienka či hĺbka ustúpila forme a hlavne imidžu umelcov - MTV a hudobné stanice zažívali boom, rovnako ako videoklipy a televízne koncerty. Preto sú 80s aj vizuálne tak divoké, zrazu šlo vo veľkom o to, ako hudobníci vyzerajú oveľa viac, než ako znejú. A aj to ako znejú bolo viac navzájom podobné, než predtým, za čo mohlo aj prehnané používané elektrických bicí a obmedzeného portfolia klávesových efektov.
@hanak_v_exilu (21.06.2021 16:53): v osmdesatkach byla nejlepsi muzika pokud tvoje oblibena diskoska byl bar modra ustrice :D

a nebo dojizdeni opustenejch piv na koncertu na vesnici na fotbalovym hristi, kde hrali Vitacit a Citron :D