Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Závodní a simulátory

< >
V páteční Retro Nation "dávali" pětiminutovku s hraní Tomahawku! Zprovnizili sice jen pc cga verzi, ale potěšilo! Já tedy hrával 8bit verzi na svém Didaktiku Gama a už tenkrát jsem žasnul, co to všechno umí. Retro chlapci sice řekli, že takové hry se dnes už nedělají, ale my víme, že dělají :) Ale tím si to kazit nebudeme. Doporučuji shlédnutí :)
@Dunemaster (10.09.2020 14:47): Dirt Rally 2.0 --> nastupce seriózního automobilového rally simulátoru Dirt Rally, pravděpodobně nejlepší rally simulátor současnosti.
Dirt 4 --> nastupce arkádově pojatého Dirt 3 se zaměřením čistě na rally jako dříve byl Colin McRae Rally 2, pravděpodobně nejlepší arkádová rally dnešních dob, ačkoliv zde je série WRC, která se snaží konkurovat spíše Dirt Rally/2.
@Fritol (04.09.2020 20:43): To je zase paskvil... proč to vydávaj i pro PC, když to nejde plnohodnotně ovládat na klávesnici? Už jsem viděl pár takovejch předělávek závodních her původně pro nějakou konzolu a většinou to stálo za prd (pro mě hlavně po grafický stránce). U týhle hry jsem to ani nemohl pořádně vyzkoušet, když se přes klávesnici nedostanu na nastavení (grafika, controls...), takže zatim grafika nešlape moc pěkně a ani to neni hezký. Nevadilo by mi, kdyby to vizuálně vypadalo jako z r.2005, kdyby to současně i šlapalo, jako např.starý závodní hry od SimBinu (GTL, GTR, GTR2...), ty si dokážu užít i teď radši než nějaký ty Project Cars, který maj celkem na ho*** (pro mě, jiným se může líbit) i fyziku a grafika taky neni žádná olympiáda.
Ringo já to asi mám....ale taky tam lítaj Mirage nad Kolou, tak jsem myslel, že je to ten můj bastl z F-19
no já si ta bojiště vzal z F-19...mám sice přídavný desert storm, ale tam nic z Evropy nebylo.

Ofiko port jsem nikde nikdy nenašel, ani o něm nevím.
@Ringo (03.09.2020 08:04): ve své době (1991) byl zcela jistě Falcon 3.0 nejrealističtější, o tom žádná! Spíše jsem narážel na fakt, že to stále bylo velmi, velmi zjednodušené, oproti reálné F-16. Takový jednooký král (asi první vážně míněná letecká simulace snažící se o max. realismus na PC) mezi slepci (zábavné ale arkádové F-15 Strike Eagle, F117, Retaliator, Chuck Yeager, atd...).

V pozdější konkurenci (Flanker 2.0, Jane's F-15/F-18, F-22 TAW, atd.) už jeho nástupce Falcon 4.0 takovou bombou nebyl, ale žil a stále žije z popularity Falcon 3.0 a především faktu, že to je simulace letadla co běžně sloužilo u armád, na rozdíl od takové F-22, EuroFighter, apod. :) Samozřejmě dnes už jsou ty F-22/EF běžně ve službě, tenkrát nebyly.

@mrazikcomp (02.09.2020 23:13): WW2 Fighters mám z 2WW leteckých simulátorů, pokud pominu IL-2 Sturmovik series, asi nejraději. Více než EAW.
@Rapier (02.09.2020 17:00): ja mam prave tu fighters anthology , ktera tu ale neni , tak sem oznacil usnf a atf , za tezkych 1590 , jedna z mych nejdrazssich originalek, ale slo to zkopcit , takze sme sli pak s kamosem napul :) takze sem pulku dostal spatky , manualek je k tomu pekne tlusty tisteny, v krouzkove vazbe, akorat do koleni kapsy od kombinezy :) , IAF taky mam, i kdyz si nejsem uplne jistej jestli origosku, musim proverit a pripadne zacit shanet do sbirky :) , ty se mi libily, usaf uz se mi tolik nelibily , u ww ii figters me dost zrala grafika strelby a nelibiliy se mi v postate jen tak posladany mise do kampane vzdycky za jiny letadlo
Článek o F15II si přečtu celý, Zatím jsem jen mrknul do diskuse (nemám profil)..a jak tam píšete o nočních misích v F117, tak F15 SE II má ještě exe ver. 2 a exe ver. 3 - a vyšší verze má také noční mise a navíc bojiště Desert Storm. Já si tam pak ještě navíc nacpal bojiště z F-19 (Evropa, North Cape...ale to už je můj bastl)
F-15 a F-19 jsou celkem kompatibilní, F-117 se už myslím bouří. Jako teda na poloostrově Kola pak létají v modovaný F-15 i Mirage (v F19 samo nejsou). Noční mise jsou ale otázkou vyššího exe, to nemá s bojištěma co dělat.
@mrazikcomp (02.09.2020 12:36): to co jsi vyjmenoval jsou typičtí zástupci mainstreamu a jedny z nejlepších her zlatého období leteckých simulátorů.

Osobně mám hrozně moc rád tyhle "jednodušší" simulátory od Jane's. Avionika v nich je zjednodušena, ale ne triviální (stále jsou zde klíčové režimy radaru, cíl se zamyká myší na obrazovce, atd.), letové modely jsou vcelku věrné, byť ne tak úplně realistické, což je vzhledem k tomu kolik ér simulují pochopitelné, i s ohledem na tehdejší HW, to vlastně platí i o zbraních, atd.
Nicméně vše je dostatečně reálné aby měl člověk pocit, že lítá v simulátoru ale zároveň není nutné číst před letem 200+ stránkový manuál o tom jak nastartovat letadlo, nahodit avioniku, elektriku, motor a jak ovládat všechny ty složité režimy radaru a jak používat A-G (ty jsou obvykle těžší na doručení) a A-A zbraně. Docela dobře se to dalo naučit více méně za letu.

Když na to přijde tak USNF 97, ATF a jejich datadisky, neboli vše později dostupné v kompilaci Jane's Fighters Anthology, byly svého času revoluční.
V JRC jsem si koupil v roce 98 novou krabic s USNF 97, graficky hra sice nebyla taková pecka jako simulátory z roku 98 (např. F-22 ADF) které už podporovali v té době revoluční Glide/D3D grafiku (akcelerovanou) ale atmosféru měly výbornou.
Konec konců i ten manuál byl poměrně rozsáhlý, vzhledem k širokému arzenálu zbraní a mnoha různým pilotovatelným letadlům. Ačkoliv autoři zobrazili pohled jen zkrz HUD, místo typicky pohledu z celé kabiny kde hráč vidí přístrojovou desku a HUD (tedy více méně celý kokpit), fakticky to šikovně vyřešili těmi obrazovkami, které si člověk může zobrazit všude okolo dle vlastního výběru, viz odkaz na FA.

Jane's později navázali na úspěch USNF/ATF o chlup (ve finále jsou ty hry zhruba na stejné úrovni) realističtější simulacemi Jane's Combat Simulations: Israeli Air Force, Jane's Combat Simulations: USAF, Jane's Combat Simulations: WWII Fighters, které vlastně nabídly totéž, s méně letadly ale zase zde nechyběl pohled z kokpitu na přístrojovou desku, radar, a HUD. Co ovšem revoluční bylo, tedy v případě IAF a USAF, byly použité satelitní snímky terénu, díky kterým měl člověk pocit že lítá nad reálným Středním Východem, Evropou, Nevadou, Irákem a Vietnamem.

Tyhle hry mě vážně na trhu chybí a jen série Strike Fighter 1 (pro Windows XP) a Strike Fighters 2 (Windows 7+) duchovně navazují na tyhle Jane's pecky.

@Ringo (02.09.2020 09:16): Falcon 3.0 je spíše hra než simulátor. Respektive on to je simulátor ale zpracováním radaru, avioniky, zbraní, MFD, atd. je stále hodně odlišné od reálně F-16. Umím si představit, že to piloti létali ve volném čase pro zábavu. :)
Ano Falcon 3.0 byl ve své době považován za nejrealističtější letecký PC simulátor ale podívej se na Falcon BMS 4, který co se týče simulace avioniky, zbraní, radaru, atd. se už blíží tomu co skutečně najdeš v F-16 Block 40/50/52. Proti tomu je i původní Falcon 4.0 od Microprose, ze kterého BMS vychází, stále jen taková složitější hra, byť ty základy už tam jsou.
Chápu, že své době byl Falcon 3.0 tak trochu po všech těch arkádových simulátorech alá Chuck Yeager zjevení ale k realismu to má stále hodně daleko. Nelze tomu upřít fakt že je to zábavné.
@Rapier (02.09.2020 09:07): Hmm, Strike Fighters 2 neznám, na to mrknu, kdybych to věděl, že tohle je, nekupoval jsem si Lock on jen proto, že tam jde létat v F-15 :-) Jinak ten Falcon 3.0 byl údajně využíván opravdu jako i trenažér pro piloty. Já jej považuji za zbytečně složitý na hru dodnes. Originál manuál ještě někde asi doma mám, kam se mi poděl zbytek hry nevím :-) Co vím, že jsem Falcon 3.0 nikdy neuměl hrát, nějak jsem tam vždycky polítal a pak mě stejně sejmuli :-) On byl dost přísný na manévrování a nešlo tam dělat psí kusy jak v F-15 Strike Eagle 2.
@Ringo (02.09.2020 08:52): stejně to je sranda, kdysi se považoval Falcon 3.0 za hardcore letecký simulátor, který byl mnohem složitější na naučení se (manuál 100+ stran), než třeba F-15 Strike Eagle II. Podobné to bylo s DID EF-2000, F-22 ADF/TAW, Flanker 1.5/Flanker 2.0 a Falcon 4.0.

Dnes např. zmíněný Falcon 4.0 je ve verzi Falcon BMS 4 úplně jiná liga. Avionika je mnohem blíž reálu, mnohem složitější. To samé platí o LOCK ON vs DCS World samostatné moduly letadel. Vše děláno na max. realismus letu i ovládání avioniky.

Na studenou válku je ideální série Strike Fighters 2, tam jsou rakety z tehdejší doby méně přesné, avionika je hodně zjednodušená i na max. realismus, a kanon tam hraje první ligu. Doporučuji.
@Rapier (02.09.2020 08:43): Jo, Lock On to mělo být :-D je zvláštní, že v 90. jsem chtěl, aby to vypadalo co nejvíce jako let letadlem a každý pokrok typu F-15 Strike eagle II oproti třeba Strike eagle 1 jsem vítal a kochal se novou grafikou a pak se to nějak zlomilo a zjistil jsem, že mě ty realisticky vypadající věci v hrách nebaví a ta F-15 SE 2 se stala pro mě ideálem. Jo, třeba Overlord byl taky fajn pokrok, i ten TFX a F22 pak, nicméně simulátory moderních stíhaček s misemi, které mi přišly jako boj slona proti mravencům, mě bohužel nebraly a už tam nešlo ani tak o grafiku jako to, že shodit ze supermoderní stíhačky naváděnou raketu na někoho, kdo reálně nemá šanci, i když herně tam to nebezpečí nastaveno bylo, mě nebralo. Zlatá studená válka v tomhle směru :-)
@Ringo (02.09.2020 07:42): předpokládám že jsi chtěl napsat Lock On: Modern Air Combat. Právě proto mám rád ty simulátory z roků 95-2002, speciálně od DID. Nepoužívali ještě ve velké míře fotorealistickou grafiku a realismus byl tenkrát na přiměřené úrovni, ne jako dnes v DCS World (pokračování série Flanker 2 --> LOCKON --> DCS).
Mám rád v simulátorech realismus ale jak kdy a jak u čeho. :) Raději bych viděl na trhu více mainstream simulátorů alá MicroProse, DID, DI, apod.
@Rapier (01.09.2020 21:06): Mně ten grafický styl těch starých vektorových simulátorů docela baví, nevím proč, nikdy jsem nevydržel u těch moderních, kde už to vypadá strašně reálně. Asi si rád představuji a mám rád impresionistické nástiny pro svou fantasii :-) Mám třeba modernější Lock Out a to jsem jen tak chvíli létal s tím, že jsem si prohlížel sice obdivně krajinu, jak to udělali do detailu, ale nikdy mě to doslova nepohltilo.
@Luky_Luk (31.08.2020 20:55): tak musím konstatovat, že vůbec netuším že nějaká simulace B-52 vyšla! Uznávám ale, že některé ty staré MicroProse simulátory (a od jiných fa.) mají něco do sebe. Buď je tam zajímavý, neokoukaný stroj, nebo simulace celého bojiště, což se dnes moc ve hrách nevidí. Hrozná škoda že takové simulátory dnes nevycházejí, to je jen samý nový modul od DCS World, rozuměj: letadlo, mapa, kampaň obsahující ručně designované mise.

@Ringo (01.09.2020 20:46): hezký článek, zrovna F-15 Strike Eagle II jsem se na střední škole v hodinách IT nahrál hodně. Mám na to dobré vzpomínky ale dnes to vypadá hrozně. :)
@Luky_Luk (31.08.2020 20:55): Ono Microprose ani tolik nelpělo na přesných simulačních modelech jako spíše na tom, aby to pořád byla hra a ne trenažér. Takže lehce navodili simulační prvky jako přetížení, docela věrně lpěli na posloupnostech úkonů při přistání, ale pořád to prostě zůstávalo hrou pro hráče s akční přitažlivostí Top Gunu, zaměřování, locknutí cílů a odpálení raket a divokém manévrování při vyhýbání se raketám nepřítele. Zrovna dneska jsem tak nějak retro vzpomínal na F-15 strike Eagle 2:
https://ringohrani.blogspot.com/2020/09/f-15-strike-eagle-2.html
@mrazikcomp (30.08.2020 18:47):
super mega hyper coool fortress
https://www.youtube.com/watch?v=jFcxI0ybIcc
Mulťák jak v Miramaru:
https://www.youtube.com/watch?v=HdGNCxkYHfk
stejná mise v Amiga verzi:
https://www.youtube.com/watch?v=TQ3dwjOCj0M
Mělo to i dobrej mulťák.
Jinak je to engine, který používá i AV8-B (kampaň simulující celou task force včetně obojživelných jednotek) a KA-50 Hokum (LST simulace se zajímavým mixem mixérů)...ten engine měl i svůj toolkit, ve kterém vznikly zajímavé kosmírné střílečky i simulace fronty z první světové).
Domark je trochu nedoceněný....trochu právem, protože nikdy neudělali podobně podmanivý rozhraní, který táhlo microprose tituly...prostě v microprose hrách člověk jako teenage žral postup, brief, debrief, hlad po medailích a povýšení - útočilo to na správný nízký pudy
Domark měl oproti tomu vždy krásně plynulý letový model, jemné ovládání myší...dá se krásně polítat i dnes...jen ten svět tolik nechytne, jak Microprose barevný prostředí plný života, kde se člověk občas kostrbatě a epilepticky pohybuje
@Luky_Luk (30.08.2020 20:58): a-10 sem si prave taky tipl jednak podle kokpitu a obrazku pilota , jinak ty tri co sem nevedel tak jednu mam, ale kdy sem to nemel naistalovany, o druhy sem vedel ze to existuje ale nespojil sem si s obrazkem no a jen tu treti to sem vubec neznal
@Rapier (30.08.2020 20:03): ja to prave stihl od zacatkutakze znam zkoro vsechny uz od 89 , a mezi 90-95 jich pod dos vyslo celkem spousta i kdyz ten letovy model byl sranda , az na chucka , ten byl super , jinak dogfight, f-29 , f117, bitva o britanii, swotl , a tfx to byly na 386/486 nejhranejsi veci a na 286 nesimulator sopwith byla prvni letadylkova hra ke ktery sem se na pc dostal :)
18/19 a dost svižně - kromě prvního, kde jsem dal šipku > další a tím přišel o volbu....ale popravdě jsem si stejně nebyl jistej - měl jsem za to, že je to Pacific Strike nebo možná Combat FS (na tyhle texturovaný jsem neměl PC, ale pamatuju recenzi ve score, kde psali, že se to bude škubat i na stroji z budoucnosti, ten PS)...ale jak říkám, napsal jsem písmenko a dal další....jinak u těch A-10, MiG-29 atd je potřeba psát pomlčku :)
@sledge (30.08.2020 18:54): nic lehkého amiga simulátory prakticky neznám. :) Sice jsem kdysi něco hrál na Amize od bohatých spolužáků ale pamatuji si jen nějaký simulátor s Hindem.

@mrazikcomp (30.08.2020 18:39): jaká ostuda? I sám sledge říká, cokoliv nad 10 je úspěch! :) Většinu těch věcí jsem nikdy nehrál, a tak trochu jsou mimo můj záběr proudových strojů, a hlavně jsou až příliš zastaralé. Ty nejlepší kousky které jsem nehrál znám taky z časopisů ale ten zbytek byl solidní hardcore. Nemám problém poznat letadlo, jenže ne každá hra se jmenuje jako letadlo. :)

Pro mě simulátory začaly až když jsem hrál osobně u kamarádů, v hodinách IT na střední škole Chuck Yeager..., Retaliator, F-15,F-117, TFX a později doma již simulátory na 3Dfx.
Obzvláště ty WW2/WW1 šly úplně mimo mne. Asi neznámější z té doby si pamatuji Overlord or Rowan Software nad kterým jsem ve SCORE slintal blahem a z druhého období Red Baron II.
@mrazikcomp (30.08.2020 18:47): Nechci prozrazovat, trochu hardcore je to záměrně, ale zrovna tyhle tři kousky se dají docela tipnout :) Ve dvou má člověk šanci odhadnout letadlo a následně i název, a ten split je zase docela známý, pravda, spíše z jiné platformy :)
He he :) Cokoli od 10 výš je pěkný výsledek, ty kokpity jsou si fakt dost podobný ;) Pro neúspěšné řešitele jsou tam ještě další kvízy, třeba "Published by Apogee" je imho docela snadný, leč dosud nepokořený ;)
To máš pravdu, covid omezil dostupnost mnoha výrobků. Bude to nejspíš kombinací obojího, aktuálně nejspíš v tom má prsty MS FS 2020.
Nemusí to být nutně jen kvůli MSFS20. V době covid karantén značně vyletěly ceny spousty herních periferií, včetně například volantů, pedálů apod...Výrobci nestíhaj, lidi to skupujou dost divoce, a to i na second hand trhu.
V reakci na stoupající prodeje joysticků a nedostatek v zahraničí, alza.cz zvyšuje pomalu ale jistě ceny. odkaz Třeba Thrustmaster TWCS Throttle stál okolo 2 tis, nyní za 2,5 tis. Na czc.cz je většina joysticků na objednávku, téměř nic na rozdíl od alzy nemají skladem.
tak jeste ze sem si svoji koupil uz pred lety , hele ale to bych mohl koupit tady a pak hodit s prirazkou dokud tady jsou a tam ne :)
@Rapier (23.08.2020 12:58): No já jsem svůj od Vánoc nevybalil a jestli jsem letěl 2x, tak v obou případech na starý, černý vdově :)
Tak jsem zašel za synkem...a stažení plynu drží krásně, ale u těch 75-85% to drží hodně labilně - drží, ale stačí trochu drknout a jsi na full.
Proti tomu i letitý DI Apache (1995) vypadá moderně. :)

@Luky_Luk (23.08.2020 12:03): Luku zajímala by mě jedna věc. Co je pravdy na tom, že plynová páka u T.Flight Hotas má tendenci padat dopředu nebo dozadu, pokud nedrží střed. Samozřejmě mám na mysli situaci kdy řekněme máš cca 75-85% plynu a ruku sundáš z plynové páky aby jsi zmáčkl nějaké tlačítko na základně.
@Samariel (14.08.2020 12:15): Co si pamatuji, tak to jsem hral pouze demo (nebo warez) a jen chvili, protoze mi to hardware tehdy prilis nedaval. A co si pamatuji, tak to bylo hodne driftovaci, ten jizdni model. To mi osobne prilis nevyhovuje. V Heat jizdni model s vyraznym driftovanim do zatacek take pocita, ale ten jizdni model na nem primo nestoji.

Ale mam v planu Hot Pursuit a Most Wanted 2012 nekdy zahrat. Z Criterionu jako z vyvojaru dalsiho NFS jsem zklamany spis proto, protoze Heat se mi libil a Burnout Paradise naopak vubec. :)
@Samariel (08.08.2020 15:02): Heat se podle me povedl, je to dobra arkada se zabavnym jizdnim modelem a solidni kampani. Ghost Games se konecne povedlo udelat dobrou NFS hru jen aby EA predali znacku zpet Criterionu. Takze ne, nijak zvlast se na nove NFS netesim.

Diskutující (8)