Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

RPG

@Fritol (12.09.2024 07:33): To vyzerá veľmi fajn, najprv som si povedal, že to vyzerá "klasicky", ale toľko nápadov sa v tom traileri vystrieda, že som bol normálne prekvapený. WL'ed. :)

@S4TW (12.09.2024 08:33): O Sovereign Syndicate môžem povedať, že minimálne na základe prvých pár hodín hry, to pôsobí naozaj super a áno, čiastočne sa to blíži Disco Elysium a čiastočne možno Arcanum, lebo je to viktoriánske fantasy a hoci to je hlavne o dialógoch, myslím, že dialogy sú viac spoločenského než introspektívneho charakteru.
Teď mi přišla akce na steamu na hru Sovereign Syndicate a světe div se, nemá tu vůbec profil!!! A to jsem se chtěl informovat u místních, jaký na hru mají názor a zdali se aspoň povrchově blíží zážitku z Disco Elysium :)
@Bellerofontes (01.09.2024 22:33): pokud je to pravda, tak je to hovado, co na to říct. Být na jeho místě, zkusil bych prostě skládat jen tak a házet to na youtube. Jméno na to má a bude určitě spousta lidí, kteří budou schopni oddělit jeho odpornou/rozporuplnou osobu od jeho tvorby, podobně jako to řada lidí dělá třeba u Michaela Jacksona, Richarda Wagnera a dalších :-)

nicméně k tomu narcismu, sám na sobě, i na většině svých kolegů vidím, že minimálně narcistní sklony jsou jedním ze základních předpokladů toho být skladatel :D Vede mě k tomu pár věcí. Už jenom ta potřeba nutit ostatním lidem svoje nejhlubší nitro, mi přijde trochu narcistní, když se nad tím zamyslím. A tvorba hudby pro mě taková je. Druhá věc je, že například v klasické hudbě, ta samozřejmost, že já si něco napíšu u sebe v klidu a pak mi to musí zahrát třeba 100 lidí najednou, něco, co já jsem vyplodil. Přijde mi to vlastně do sebe zahleděné. Jakobych říkal: "podívejte se, já jsem ten génius, a vy jste ti dělníci, kteří jen hrajete to, co já jsem napsal". A každýho skladatele zajímá hlavně ta jeho tvorba že jo, nese si jí v hlavě, je do ní zahleděnej, miluje ji. Většina skladatelů mluví hlavně o sobě.

Určitě jsou i normální skladatelé, ale řekl bych, že procento narcisů mezi nimi bude extrémní :-)
@Dan9K (01.09.2024 21:02): Ano, připouštím. Libidinální energie za chováním člověka vidí nejedna teorie. Navíc, i středověká postava Dona Juana s jeho smyslností má poměrně úzkou vazbu k médiu hudby. Potud dobré. Absurdní to ovšem začne být ve chvíli, když se to použije coby argumentu, aby se někomu dostalo intimního zacházení od kolegů, jinak že práce bude váznout. Anebo - jako se mělo podle zdrojů udát v případě pana Soula - když vystoupí více žen, po kterých měl skladatel vyžadovat, aby se s ním vyspaly, a přitom se před nimi chvástat, jak se ženy o styk s ním předhání - což vyznívá jako narcistická manipulace. K tomu se má pojit nevyžádané zaslané video s masturbací, problémy v prací a výplatami, když nemělo být po jeho vůli apod.

Podle mě téměř jistě přestal nikoliv proto, že by neměl "inspiraci", ale díky kariérnímu znemožnění.
@Bellerofontes (01.09.2024 19:10): já mu trochu rozumím, jsem taky skladatel. Rozhodně to dost přehání, to jasně. Ale když si tak vzpomenu, co mě tak obyčejně pudí k tvorbě, jsou to obvykle dvě věci. Buďto musím, nebo je v tom holka. Ve chvíli, kdy musím (smlouva, studium apod.), dělám to z povinnosti a využívám vesměs své řemeslné dovednosti a racionalitu. A určitá inspirace pak přichází ze zástupných věcí, které třeba jsou pro mě zajímavé, ale ne až tak silné.
Ve chvíli, kdy je v tom holka, obvykle ze sebe vymáčknu to nejlepší a jaksi nejvíc niterné a emoční prožitky....
Je trochu zvláštní, že takhle zkušený skladatel nedokáže pracovat řemeslně, je ale možné, že ho to zkrátka neuspokojuje a potřebuje v tom mít ty obrovské vnitřní emoce, aby něco zplodil. Nicméně moc nerozumím tomu, že potřebuje vztah. Mě stabilní vztah až tolik neinspiruje. Tu potřebu a inspiraci dělá právě touha a neklid ve chvíli, kdy v tom vztahu nejsem.

jinak to, že žena obvykle rozhoduje (pokud v tom není násilí) o tom, zda sex bude nebo nebude, to je asi fakt, ne? :D Ale zase, že by byli muži úplně helpless, to taky ne. Vidí to, pokud teda onou údajnou obětí nebyl dezinterpretován, minimálně nesmyslně jednostranně, hudba fakt není jenom o sexu. A vyznívá to všelijak.

Základní směšnost pro mě tkví, že mluví o herní hudbě. Hudbě, která je užitým uměním tvořeným takřka vždy ve velkém časovém pressu. Navíc skládal často hudbu do her, která využívala adaptivní principy (viz Elder Scrolls), což klade nároky zejména na technické aspekty hudby, spíš než na ty umělecké.
Přišlo by mi to uchopitelnější, kdyby mluvil o koncertní umělecké tvorbě. Takhle mám pocit, že to svoje kopírování Hanse Zimmera a Johna Williamse povyšuje na něco, co to úplně není, aby si možná obhájil nějaké svoje vnitřní démony a nevhodné chování :-)
@MiDlo (31.08.2024 16:07): Za předpokladu, že jsou alespoň z většiny ta nařčení pravdivá, šlo pravděpodobněji o narcistickou osobnost a predátorství. Mluvit o ztrátě důvěry v ženy je docela bagatelizace.

@Dan9K (01.09.2024 05:22): Ten odkaz poskytuje možné, vcelku absurdní vysvětlení, údajně přímo od Jeremy Soula jedné z obětí:

"He talked about the mystical power women hold over men with sex. How men are helpless and they need sex. How he needs sex, and a relationship, so he can write his music. He talked about how composing is sexual, and how he will write about sex as inspiration in his music. He talked about how performing music is very sexual. He wrote songs about women that he had relationships with this way. What he does to women, is what inspires his music."
Tak zemřel jeden z tvůrců prvních dílů Wizardry Andrew Greenberg. S jeho alter egem Werdnou jsem si užil v prvním díle a pak hlavně v díle čtvrtém, kde je je Andrew alias Werdna hlavní postava.
@MiDlo (01.09.2024 03:03): nojono, řek bych, že nebude jedinej :-)

to je zajímavej problém, bud ho zklamaly v osobním životě, a pak bych čekal, že právě kariéra bude to, na co by se mohl upnout.

anebo je na západě nedůvěra v ženy zcela diskvalifikující pro to dělat hudbu do her, což bych se ani nedivil :-)
Deadpool a Wolverine za mě hodně fajn. Silná osmdesátka a poctivé letní kino. Vícekrát jsem se smál. Takže komedie dobrá.
@MiDlo (31.08.2024 16:07): je to pro mě takový Hans Zimmer (ale zároveň má v sobě i hodně Johna Williamse, viz jeho super hudba z Harry Potterů) herní hudby, přišlo mi, že úplně zmizel, ale jak moc ty nový hry nesleduju, tak jsem netušil, že zmizel fakt úplně a už vlastně 7 let nic neudělal.

To video je pro mě obtížně koukatelné, neb jsem nenašel úplně důvěru v tu ženu, co tam povídá :D

tak úplně nechápu, jak si mohl pokazit reputaci v projektech tím, že ztratil důvěru v ženy :-)
Jak se vypařil z soundtrackového businesu a společenského dění Jeremy Soule - neměl štěstí v lásce a pak si v několika projektech pokazil reputaci. Zřejmě šlo o ztrátu důvěru v ženy a jak to tak bývá, chtěl to řešit vztahem k ženě, která s ním chtěla jen spolupracovat, a skončilo to meetoo způsobem.
@7c (28.08.2024 16:02): Pak teda do toho vstupuje dnešní doba, kdy hry jsou prostě velmi často hybridy několika propojených žánrů, respektive si z každého něco vezme a pak to zařaď, že jo, protože ve finále to není ani jedno čistokrevné :)
@S4TW (28.08.2024 08:15): Tak "RPG" případně "RPG prvky" jsou jen kategorizace her. Jediný problém je v tom, že někteří hráči nerozumí, co to vlastně znamená :)

"a ve finále mi to je úplně jedno, jestli se něco bere za RPG nebo ne"
Právě - hra je buď dobrá nebo špatná (případně mě baví nebo nebaví) - a typ (akční/RPG/strategie/FPS...) s tím ve výsledku nemusí mít moc společného, to je jen pomůcka pro výběr v (nebo řazení do) "katalogu".
@Richmond (27.08.2024 22:26): jo, to je asi pravda, tím hůř :D, ale prostě je to tak nějak jedno, lepší rozlišovat, jestli je hra dobrá x špatná... Já teď třeba hraj Mass Effect, u kterého by asi většina řekla, že to je RPG, na mě je to třeba na dnešní poměry hodně light verze RPG (a na poměry minulé snad ještě víc light)...
Problém RPG vidím v tom, že se na PC definovalo někdy v 90. letech, během té doby se to trochu posunulo, ale zarytí geronti se drží původní definice seč jim síly stačí... mě třeba u dungeonu přijde mnohem menší Role Play než u kdejaké akční adventury a ve finále mi to je úplně jedno, jestli se něco bere za RPG nebo ne :) ale tak, tahle debata tu byla tisíckrát, všichni mají na to své názory a nemá cenu si to kolečko zase připomínat :D
@Richmond (27.08.2024 19:50): Pravda, kategorie jsou tu slabší, ale to se asi už řešilo (a předpokládám, že to má své důvody) - např. Final Fantasy Tactics - je tu jako strategie -> tahová strategie

Na mobygames to mají řešené trochu jinak (ale opět - tohle se tu určitě diskutovalo víckrát) - viz https://www.mobygames.com/game/4522/final-fantasy-tactics/

Jinak tam mají právě kategorie co se týče strategie/taktiky rozlišené - viz:

https://www.mobygames.com/genre/

Konec OT :)
@7c (27.08.2024 19:38): Noo mě překvapuje, že třeba taktické hry tu nemají žádný chlívek (pokud se nepletu) :) Taktická strategie mi přijde jako dost nepasující termín. V deskovkách třeba se wargames spíš dělí na operační/strategické/taktické, tedy spíš podle toho, z jaké "výšky" je ten hráčův pohled na hru. Tady se to všude háže do strategií :)
@Dan9K (27.08.2024 18:51): Tak jsme v ČR, zemi, kde jistá herní komunita prohlašovala Zeldu za nejlepší RPG všech dob a že Diablo rozhodně, ale ROZHODNĚ není RPG :)

Resp. možná to není věc ČR, ale jak se tu už v diskusích řešilo, RPG je z nějakého důvodu občas brané jako nějaká "známka kvality" - resp. že označení "RPG" je nějaká herní "šlechta" (WTF) a z toho pohledu je pak považováno za urážku, když se některá hráčova oblíbená nebo naopak neoblíbená hra do té kategorie zařadí...

Zvláštní, že FPS nebo tahová strategie jsou v zásadě čistě neutrální označení :)
Přinutila mě debata vzpomenout na Charllizeho :-) :-(

určitě by se do debaty, která začíná smrdět hádkou o definici RPG, rád zapojil :-)

Jinak pro mě je rozhodně hodnotnější ten roleplay zážitek, než "čísýlka".
Taky je to asi těžší, ve starých rpg to nebývá úplně vychytané.

Když jsou čísla a není roleplay a ovlivňování světa, pořád bude mít míň lidí problém s tím, že je to to pravé RPG, než když je roleplay a nejsou čísla.
@7c (27.08.2024 16:11): Zároveň ale tu nutno podotknúť, že stolná RPG scéna je už dávno tak bohatá na rozličné variácie, že sa tam ťažko nájde invariant okrem vágneho "rozprávame a tvoríme si pri stole zdieľaný príbeh", a človek ľahko nájde systémy, kde nielenže sa neleveluje, ale môžu tam chýbať tak normálne kľúčové prvky ako hádzanie kociek (alebo ľubovoľný ekvivalent) alebo gamemaster.
@S4TW (27.08.2024 08:30): Ovlivňování světa je irelevantní - klidně můžeš mít příběhový Doom nebo adventuru/visuální novelu. Tohle je čistě otázka mechanik - koneckonců i stolní RPG o "hraní postav" - které mají definované parametry, kterými přes pravidla dané hry interagují s herním světem.
@S4TW (27.08.2024 08:30): Mi vždycky přijde ta hra s čísýlky jako dát do kalkulačky 2*2 a mačkat = do doby než mi kalkulačka hodí error. Done. Hra dohrána. :D Nedělat IT kde pracuji s daty, asi mi to tolik nevadí, ale kdykoliv hra nějak schovává podobná čísýlka, tak to vítám.

Ale nejdu vůbec brát v potaz, protože například v BG3 jsem si hody kostkou užil. Ambivalentější už být asi nemůžu. :D
@Richmond (26.08.2024 16:13): samozřejmě, že tu máme geronty, o tom snad nikdo nepochybuje :)

Mě vždycky trochu přišlo, že na sebe při vymezování toho, co je RPG, naráží dvě skupiny. Jedna, u které je to nejdůležitější, jak hra pracuje s čísílky a druhá, která vyzdvihuje to, jak hráč ovlivňuje svět a postavy kolem sebe. Mě osobně víc baví to druhé, protože si tu hru zahraji třikrát a třikrát mám absolutně jiný zážitek (pocit ze svého Roleplaye)... Vždycky mi přišlo absurdní, že pro někoho je starý dungeon, kde neovlivním v podstatě nic (až na výběr postavy a společníků) víc RPG než třeba právě PST či DE, ale je mi to vlastně tak nějak jedno :)
@Red (26.08.2024 21:51): DH je bohužiaľ príliš malá na to, aby relevantne reflektovala indie hry, sám vidíš, že tu frčia buď staré hry, na ktoré sa viac spomína, než sa hrajú, alebo z nových hlavne AAA a AA tituly. Ja teda indie hrávam celkom dosť a častokrát si tú hru musím sám pridať a som jediný hodnotiaci.

Lenže pri roleplayovaní sú očakávania aj od hrdinu, jasné, je to viac anonymné, ale stále si pasovaný do určitej množiny rolí, ktoré v tej hre môžeš zastávať a to sa deje aj pri konkrétnych postavách ako Harry v Discu, Geralt vo Witcherovi alebo aj hrdina v Gothicu. Ide skôr o to, ako vieš s tými možnosťami vynaložiť. Mne napríklad na veľa RPG vadí, že tam ako keby vytvorená a častokrát ani preddefinovaná postava nemala žiadnu rodinu - žiadni rodičia, súrodenci, bývalé lásky, ujovia a tety. Zvyčajne je to výnimočné, ale to vie tiež dotvoriť atmosféru, napr. v Dragon Age II to za mňa fungovalo fajn. A niekedy taká tá situácia, kde sa z nejakého dôvodu zmení život postavy naruby to tiež vyžaduje, napr. vo Vampire the Masquerade Bloodlines bol pre mňa malý, ale silný moment, keď ťa v istej časti hry spozná žena na ulici ako blízka osoba. Takýchto vecí by som v hrách chcel viac, pretože dodávajú tomu určitú prirodzenosť. A tým mierim k tomu, že to je celé iba o tom, ako dobre to autori vedia napísať a spracovať a dať hráčovi možnosti. Hra s preddefinovanou postavou ako to Disco Elysium častokrát ponúka oveľa viac možností roleplaya a rozvoju osobnosti, než mnohé hrdinské eposy, kde vlastne to rozhodovanie neexistuje a častokrát neexistuje ani osobnosť hráčovej postavy.
@Tulareanus (26.08.2024 20:00):  Ten kvalitativní rozdíl v jednom systému samozřejmě může být. Třeba Fallout New Vegas a Fallout 3. Bethesdu uznávám, že vytvořila systém no Obsidian dodal přijatelný obsah. Ale tady se psalo o BG a F 12 (kde mimochodem mám radši jedničky i když jsem souhrou okolností hrál a dohrál dvojky jako první). Další příklad kde ty rozdíly jsou relevantní je v žebříčku třeba Age of Decadence a Dungeon Rats, což už posunuje stejný systém IMHO žánrově. (podobně jako fallout vs fallout tactics).

Jako ty indie věci jsem nehrál, když vidím jak to vypadá a není to tady ani GOG tak jsem k tomu obezřetný no. Ale určitě je dobrý, že to fanoušci vyzdvihli a třeba díky tomu Knights of Chalice 2 a další přibudou i tady.

Ten problém že ty jseš zvolená postava a jseš pořád konfrontován s něčím, co jsi v minulosti měl udělat a zjišťuješ co. Víceméně jsi tak tak od začátku v kleci spouštěn do hlubin, kde ani není moc co roleplayovat než zmatení. A tak ani neroleplayuješ, protože to stejné prožíváš u monitoru jako hráč:)
@Red (26.08.2024 17:34): Jestli je něco na hraně, tak IMO třeba Dark Souls - myšleno na hraně "RPG" žebříčku. Protože na rozhraní statistiky postavy/schopnosti hráče se často přiklání spíš k hráči (jasně, "akční RPG", ale už mi přijde víc na straně akce). IMO do žebříčku nepatří (ne kvůli kvalitě - lepší hra než většina z nich - ale kvůli žánru). Asi jak popisuješ KCD - to jsem nehrál, takže nedokážu posoudit :)

Abych to objasnil lépe - v BG2 zpravidla neporazí finálního bosse postava na první úrovni vybavená mečem +1 (uvádím jako extrémní případ - takové věci nejsou ani možné ve vesmíru, kdy existuje imunita vůči různým úrovním zbraní) - zatímco v Dark Souls (Souls hrách) to jde (díky hráči, ne vlastnostem herní postavy).

Jen moje odbočka, aby se nezabíhalo mimo žánr. Disco Elysium a PT jsou RPG čistě proto, že záleží na vlastnostech postav (jak jsou vylepšené/zvolené) a to ovlivňuje jejich možnosti - ať už dialogy nebo případně boje. I když se taky občas posmívám PT, že to je vlastně adventura (ne, není).
@Red (26.08.2024 16:20): Podľa mňa ignoruješ/nevnímaš kontext a tie nuancie toho, že herný systém dobrú hru automaticky nerobí. Baldur's Gate 2 má vo veľkej miere totožný koncept hrania, ale obsahovo je oveľa viac atraktívny, rozmanitejší, lepšie a plnohodnotnejšie napísaný, s väčším počtom možností, ktoré nevychádzajú len z toho, že sa nehrá od levelu 1. a osobnejšie podaným príbehom. Je to ako porovnávať vo futbale zápas ligy majstrov a 5. lokálnej ligy - oba zápasy majú tie isté mechanizmy, pravidlá tej istej hry, ale kvalitatívne sú niekde inde. Samozrejme netvrdím, že medzi BG 1 a 2 je taký priepastný rozdiel, ale je to príklad pre ilustráciu.

Navyše celý rebríček prišiel s tým, že "najlepšie", nie "priekopnícke alebo prvé vo svojom štýle". Aj rôzne jedlá musel niekto vymyslieť, ale v minulosti častokrát chutili horšie, pre nižšiu kvalitu a dostupnosť surovín alebo nechápanie procesu prípravy. Nebudem preto napr. tvrdiť, že najlepšie pivo je z Egypta pred našim letopočtom, keď na dnešné pomery chutí hnusne.

Aj to, že píšeš, že ti vadí, že je tam priveľa indie. Je ich tam s prižmúrenými očami 9 kusov zo 70, čo je na počet indie RPG, ktoré vychádzajú, extrémne málo. A prečo by to vôbec malo vadiť?

Čítanie a výber odpovedí v RPG je už od čias pen & pen paper hlavná a bežná vec. Už len to, že vyberáš odpovede, ktoré tvarujú reakcie a čo sa stane v tej situácii a ako je vyriešená, je roleplay. A to, že to je alkoholik s amnéziou v zapadáckej štvrti a nie hrdina v naleštenej zbroji, je setting, nie mechanizmus hry. Celkovo tá potreba zachraňovať v RPG za každú cenu svet, kráľovstvo alebo jeho časť, je len kozmetický kontext, ktorý chce hráčovi vštiepiť dôležitosť. A pritom je to klišé a častokrát gýč.
@Red (26.08.2024 17:34): Tak to už je podľa mňa otázka rozličných koncepcií, kde oboje sú za mňa rovnako RPG valídne - jak tvorba postavy od píky podľa vlastného obrazu, tak hra za už vyprofilovanú postavu, ktorá ale má (práve vďaka tej amnézií) mnohé možné cesty character developmentu (a to je tam ťažisko roleplayu).

A tam si teda skôr myslím (aj v tom je často citovaná výhoda PT a DE), že práve ten background ponúka oveľa viac tá druhá možnosť: práve vďaka profilácií postavy sa im môže oveľa viac ušiť príbeh na mieru, kdežto u klasického "hraj, za čo chceš" je klasická hrozba, že hlavná postava je medzi ostatnými NPCs hrozne generická a najmenej zaujímavá - a práve preto, že príbeh musí byť prejditeľný za ľubovoľnú postavu, tak k nemu nemusí mať zas tak silný vzťah.

(A mmch., paradoxne - a teda len v tomto konkrétnom detaile, v ničom inom - je DE a PT štýl za vopred danú postavu bližší old-school RPGčkam, kde si človek netvoril, ale nahadzoval náhodnú postavu. :D Čo teda nehovorím ako žiadnu výhodu, naprosto zbožňujem vytváranie postáv.)
@Flowerpot (26.08.2024 16:30): Víceméně souhlasím, ale určitě nejsem jediný komu přijdou Disco Elysium a Planescape Torment dost na hraně. A nejen kvůli tomu, že se většina řeší přes běhání a dialogový okýnka. Role playing přece spočívá i v tom, že postava má nějaký background, který se snažíš jako hráč naplnit. A zhuntovanej chlap s amnézou taženej a konfrontovanej s minulostí do toho dost hází vidle.
@Red (26.08.2024 16:20): Ok, tu to hrozí flejmom, ale to by som sa teda silne hádal, že prvé Baldur's Gate je viac RPG než Disco Elysium. A keď je argumentom, že sa viac číta, než hrá, tak to úplne rovnako platí o Planescape: človek nemôže na základe takéhoto argumentu odmietnuť jedno a neodmietnuť druhé. (Nehovoriac, že pre mňa je všeobecne neplatný, lebo rovnako sa dá o stolných RPGčkách dá povedať, že sa tam viac kecá, než hrá, čo je jako pravda, ale to kecanie je predsa tým hraním. Disco Elysium nie je žiadna lineárna vizuálna novela, človek tam robí voľby a hádže kockami, presne ako sa v erpégečkovitých RPGčkach činí.)

Pre mňa je práve DE totiž dokonalým exemplárom jedného archetypu RPG, kde je každá mechanika v službách roleplayu, tak, že každý skill doslova utvára rolu, ktorú človek hrá, a nielen navonok, ale hlavne čo do vnútorného prežívania - zatiaľ čo v prvom Baldur's Gate sa ten roleplaying v doslovnom zmysle obmedzuje na klasické "zachráním ťa a odmenou mi je šľachetnosť sama", "zachránim ťa, ale za peniaze" a "nezachránim ťa, naopak, ja ťa zabijem".

(A samozrejme, že tam je to RP ťažisko inde, v tvorení si classy, než hrania role v silnom zmysle, a to je legitímne iné uchopenie, a v cRPG tradičnejšie, čo z toho ale nerobí viac RPG.)
Hodně z těch rozporů vychází z definice RPG tak je jasný že rpgčkách hodnotí trochu jinak než casual hráč. Třeba něco může být braný jako lepší hra, ale je to lepší RPG? Z toho opravdu mi přijde jako extrémismus nějak předstírat, že Fallout a Baldurs Gate do TOP 5 nepatří. Ano je tu BG3 a potom? Disco Elysium a Kingdom Come, ale s tím že jsou lepší RPG je to trochu sporné. Jedno se víc čte než hraje a druhý zase je naopak závislý více na skillu než na číslech. A podobný problém je mezi hodnocení jednotlivých dílů Dragon Age, Mass Effect, Zaklínač atd...

No a ze stejného důvodu je hádat se, že v1 je překonaný v2, co vypadá úplně stejně a má stejný systém taky trochu na hlavu.
Tak těch absurdností tam je víc, jak jsem říkal W1 nad W3, zahrnutí ME1 a vynechání lepší dvojky nebo trojky... Je z toho prostě cítit, že to je žebříšek gerontů :)
@Vivaldi (26.08.2024 14:17): Ja sa pridávam, že jednotka je rozhodne RPG klasika a stále pekné RPGčko, ktoré má tiež doteraz unikátnosť v tom "izometrickom open-worlde", ako pravila okrídlená veta ešte zo Sigilu, fakt je to simulátor začínajúceho dobrodruha.

Zároveň, naposledy som ho hral pred troma rokmi, a asi ho budem hrať znova, ale s výlučnou motiváciou ako začiatok epickej trilógie: keby tam nepanovala vidina pokračovania, a bolo by to standalone, tak si ho úprimne asi už nezahrám, a áno, je úplne absurdné tvrdiť, že vyšlo len osem lepších RPGčiok, pretože fakt (na rozdiel od dvojky, ktorá je minimálne v mojom TOP 5) tá hra rozhodne tak dobre nezostarla.
@Jab (26.08.2024 14:11): Jednotka má určite svoje problémy... vnímam ju tiež ako klasiku, ale do topky by som ju asi tiež nedal. Už len z toho titulu, že na začiatku som sa cítil ako totálne neschopný hrdina, čo nevie poriadne urobiť nič. :D
@Richmond (26.08.2024 11:38): Nevěděl jsem, jak tam hlasujou, ale vlastně to na tom nic nemění. Dávaj tam ty hry, protože si myslej, že se tam maj dávat, ne proto, že zůstaly nepřekonaný (Baldur's Gate by totiž nikdy nemohlo skončit v TOP 10). Nebo možná zůstaly nepřekonaný v jejich hlavách, protože od tý doby nic jinýho nehráli, nevim. To je ale problém všech těhlech best of all time žebříčků plných Občanů Kanů, který svatořečej praotce a opečovávaj zatuchlej kánon, i když doba je už jinde.
@Vivaldi (26.08.2024 12:42): To by sa páčilo aj mne. A to hovorím ako človek, ktorého najobľúbenejšia hra je BG 2. :)
Ja by som si ale asi radšej dal taký remake Arcanum. Ale to hlavne kvôli tomu, že ten technický stav tej hry aj s neoficiálnymi patchmi bol a je pôrod a človek nikdy nevie, na aký gamebreaking bug natrafí.
@Flowerpot (26.08.2024 11:32): Musím súhlasiť s týmto. Ja osobne tiež považujem v mnohých ohľadoch druhú časť Baldurs Gate (mysliac tým obe časti Shadows of Amn a Throne of Bhaal) za absolútny majstrovský zážitok... no v iných ohľadoch určite tiež nemôže dosahovať také kvality ako trojka, nakoľko v roku 2000 sme boli herne ešte niekde úplne inde. V niečom hrá rolu nostalgia, v niečom asi aj subjektívne pocity. Každopádne som zhodnotil, že keby niekedy bol urobený remake Baldurs Gate 2 a vyzeralo by to rovnako ako vyzerá 3-ka, úprimne by som bol za to veľmi vďačný. Pretože by som si skutočne chcel užiť celý príbeh s tým cinematickým štýlom. Bola by to bomba.
@Tulareanus (26.08.2024 11:53): S peer pressure souhlasím, lidi hlasovali radši pro novější hry, aby nebyli za zapšklý nostalgiky :-D
Ale teď vážně. Já naopak tenhle typ žebříčku uznávám, protože to odráží to, jak to vidí (většinová) komunita daného serveru. Není to TOPka 5 lidí z redakce. Něco jako ten náš žebříček, co jsme dělali před 5 lety. :)
@Paul (26.08.2024 11:19): Tak ono v mnohých ohľadoch nie je prekonané ani také Arcanum (dokonca by som sa provokatívne hádal, že nie je "viac prekonané", ako Fallout 2, ale to by som len vyvolal flame. :D )

Ono nejde o to, že by tie hry neboli excelentné, ja som tiež v mnohých ohľadoch boomer, čo považuje Baldur's Gate 2 za naprostý masterpiece klasických epických fantasy RPGčiek a o úroveň lepšiu hru než trojku, ale nebudem sa tváriť, že na mnohých frontách nenastal vývoj a že na tých frontách sú tie staré klasiky nekontroverzne RPGčkami novými prekonané. (Viď opäť tá Baldur's Gate 3 je čo do roleplaying možností, kde hrajú rolu konkrétne ability, či je postava chytrá, charizmatická, alebo silná, a tak aj rieši situácie, úplne niekde inde, než dvojka, lebo dvojka v tomto ohľade ešte... nie je nikde.)
@BUMTARATA (26.08.2024 10:51): pro ten žebříček ta komunita (anonymně) hlasuje. Takže každej hlasuje za sebe. Takže to asi nebude o tom že se bojí tam něco dávat ze strachu, co na to komunita. Prostě Codex je 20 let stará sajta na kterou choděj hlavně boomeři, podobně jako DH. Ti vyrůstali z největší části na Black Isle/Troika klasikách, takže je jasný že podle toho žebříček bude vypadat.

..A upřímně, Fallout 2 v některých směrech dodnes překonanej není
Jsem tu nechtěl dštít oheň a síru, ale když už s tím Tul začal, musím souhlasit s Flowerpotem, nic to pro mě nevystihuje líp jak (boomerskej) circlejerk. V TOP 10 dvacet let starý modly nostalgiků, kulty, který se tam bojej nedat ze strachu, co by na to komunita. Jako kdyby ty hry nebyly dávno překonaný, jako kdyby se od tý doby vůbec nic nestalo.
@S4TW (26.08.2024 09:21): A zároveň ľudia, ktorí už to nepoznajú a nemajú rovnaký základ vkusu, si z toho tiež ťažko niečo vezmú - ak niekto nevyrastal na izo RPGčkách prelomu milénia a nemá ich vžité, tak ťažko sa nadchne pre Temple of Elemental Evil a keď sa dozvie, že to má byť 22. najlepšie RPG všetkých dôb, tak sa poklepe na hlavu.

Preto mi príde, že nadhodnota podobných rebríčkov je nulová (kto s tým rezonuje, už všetko pozná, kto to nepozná, tak s tým rezonovať nebude) a slúži to akurát ako také narcistický circlejerk o nadradenosti vlastného vkusu z dôb, keď hry ešte boli skutočnými hrami. Pričom by nebolo ťažké, aby sa to tomu vyhlo, fakt by stačilo z toho nerobiť rebríček, ale abecedný/chronologický zoznam, ako navrhuje @Peach, potom by to mohlo slúžiť aspoň ako "zoznam RPG klasík" (aj keď tiež so slepými škvrnami jak sviňa, jak sa tu píše).
Tak už jen to, že W1 je nad W3 je nesmysl, ale i tak, je to dost žebříček dle mého gusta, nicméně mě na těchto žebříčcích nejvíc vadí asi to, že už tam nenajdu nic, co bych neznal, čili si z toho vlastně nic nevezmu :D
Ten Jagged Alliance tam dost bije do očí.

Když tenhle renonc odmyslím tak je to přijatelné.
Na můj vkus moc indie her. Divinity Original Sin či Wasteland ostrouhaly (já bych preferoval Expeditions).