Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

RPG

< >
Rozmýšlam že v týchto zlách časoch. Čo hrám na PS 4 Nioh a striedam to s Doom Eternal. Tak na PC by som rozohral Divinity Original sin, som to kupil na steame, vôbec sa v tej hre nevyznám dialogy a rozhodnutia mám rád ale do bojového systému sa neviem moc dostať čo sa týka zbierania gearu to je tiež bieda. V nezadanosti a v depresii ma nič nenapadá iné. Keď ludia v reali nič nepomohli.
@Sarno (29.02.2020 17:13): Tu sa mi žiaľ dá len k prvému odstavcu a hlavne k prvým trom vetám povedať len toľko, že si evidentne hral veľmi málo ťahových RPG, ak si dovolíš toto tvrdiť. Tých možností je tam u veľa hier naozaj veľa a častokrát je to presne o tom, ako sa hráč musí vynájsť a v niektorých prípadoch (Final Fantasy Tactics, Fell Seal) používať aj prostredie vo svoj prospech.
@Jab (29.02.2020 17:27): Stone Skin byla spíš samozřejmost, ale pokud proti tobě stál nějaký Tana'ri, Glabrezu nebo podobná mrcha. tak sám o sobě nestačil. Hodně bufů (bless např.) mělo velice krátkou dobu trvání ale buď hodně dlouhý cast time a nebo slabší efekt. Takže rozhodnutí, jestli proti nějakému vyvolanému démonovi nahodíš třebas single target Protection from Evil na pár klíčových postav a zbytek budeš ignorovat nebo se pokusíš vykouzlit jeho náročnější-na-seslání area verzi byly, podle mě, docela zásadní rozhodnutí.
@Sarno (29.02.2020 17:13): Fakt se ti běžně stávalo, že bys volil mezi kratším a delším kouzlem? Nebylo to spíše tím, že si předem nezakouzlil ochrany? Však stone skin často stačí. Bez něj snad žádný kouzelník nevytáhne paty ze své věže. ;)
@Sarno (29.02.2020 17:13): Nevím jak Ty, ale většinou já vidím právě v tahových soubojích velké množství možností jak se zachovat, navíc mám čas si to rozmyslet, což mi vyhovuje. To, že ve svém tahu 100% bezpečí také není pravda, viz třeba souboje v goldbox hrách, kde pohyb tvé postavy sousedící s nepřítelem znamená jeho fyzický útok "zdarma". KDyž si ted jen vzpomenu na gigantické souboje v Dark Sun2, to byly taktické orgie doslova. Tím opět nechci tvrdit, že v realtimu to je jednoduché, ale to co tvrdíš o tbs prostě není pravda.
Tak není tahovka jako tahovka, jde fakt o konkrétní systémy. To samé lze říct o real-time záležitostech, kde protože zrovna člověk kouká náhodou někam jinam, tak jeho panáci stojí a čumí do zdi, často do sebe nechají útočit bez odezvy. To taky teda zrovna není vrchol taktiky. Taktická může být jak real-time bitva v Total War, tak tahová v JA2.

Proto je nejlepší we-go systém, tedy napůl tahy, napůl realtime. Bohužel je ve hrách dost málo používaný.
@hanak_v_exilu (29.02.2020 16:00): Mě naopak přijde víc taktičtější real-time. U tahových si připadám, jako když mi hra nalinkuje souboj, nebo mě hodí do nějakého tunelu s minimem možností, jak ten souboj ovlivnit. Neexistují tam žadné možnosti reakcí na tahy nepřátel/ostatních postav. U D:OS2 mě nejvíc dorazilo, když nepřátelský "warrior" bez problému protancoval skrz mou frontovou linii, došel dozadu k mágovi a následně do něj vysolil nejsilnější útoky. V real-time RPG by ho moje přední linie zastavila a mág by jej následně usmažil kouzly...
V původních Balgur's Gate člověk u kouzlení volil mezi slabším kouzlem ale kratším časem na seslání nebo silnějším kouzlem ale s větším rizikem, že jej soupeř přeruší/sejme mága dřív než to sešle. U tahovek je to jedno, ve tvém tahu jsou tvé postavy naprosto ve 100% bezpečí, neexistuje žádná možnost, jak by nepřítel na tebe nějak zareagoval a pokusil se tvou strategii překazit a naopak....
@Sarno (29.02.2020 08:27): Oba systémy mají něco do sebe. Tahové umožňují taktizovat, vymýšlet kombinace a občas fungují jako svého druhu hlavolam. Ale většinou neporazíš výrazně silnějšího soupeře. Realtime soubojáky jsou náročné na schopnost se rychle rozhodovat. Třeba v Dungeon Masterovi - udeřit, udeřit, uhnout, vyrobit léčivý lektvar, udeřit, uhnout, poslat fireball, uhnout. Je to jako když diriguješ orchestr. S trochou cviku umlátíš kohokoliv. Ale taktika je hodně omezená.
@Sarno (29.02.2020 08:27): Tak ono, každému sadne niečo iné. To máš to isté ako turn-bases stratégie a realtime stratégie. Obidvoje majú odlišnú hrateľnosť a zážitok a svoje miesto. Tak je to aj pri RPG. Ja mám zase turn-based hry a predovšetkým RPG veľmi rád. Ako píše Charllize, pre komplexnejšie taktizovanie je ten formát ako stvorený. Ťahové RPG posledných rokov ako Darkest Dungeon, Fell Seal: Arbiter's Mark alebo Slay the Spire patria medzi moje hrateľnosťou najobľúbenejšie hry, ktoré som za posledné roky hral. A v každom z nich treba fakt poriadne taktizovať a vážiť každý ťah, lebo pri nepozornosti/odklikávaní môžeš rovno prehrať. Čiže nesúhlasím s tým, že by ťahovky boli predvídateľné.

A na BG 3 som dosť zvedavý a povedal by som, že sa aj teším. BG 2 je mimochodom moja najobľúbenejšia hra, čiže mi ako fanúšikovi nevadí, že to bude iné.
@Sarno (29.02.2020 08:27): pro komplexni rpg systemy se realtime moc nehodi. Minimalne u souboju se to pak jakoby nestiha a musi se to resit berlickama jako takticka pauza a podobne a hra pak pripomina prerusovanou souloz.
Taky treba japonska rpg maji spoustu soubojovych systemu ktere jsou hybridni (ATB) nebo davaji ciste tahovemu systemu grady jinak (turn press battle). Ale je pravda ze zrovna u Original Sin jsou ty souboje dlouhe jak tyden pred vyplatou a jista odtucnovaci kura by jim mozna neuskodila. Ono je ted dost v mode davat do her systemy oba. Spis staronova moda, mely to tak treba i MM od sesteho dilu.
@Richmond (29.02.2020 08:20): Promiň ale takhle to citím. Samozřejmě je to můj názor a jiní hráčí to třeba vidí jinak, ale obecně k turn-based souboji v RPG nemám moc dobrý vztah. Myslím, že jsem snad ani žádné turn-based RPG (Původní Fallouty, D:Original Sin2 atd..) nedohrál do konce, většinou právě kvůli souboji, který mi přišel jako extrémně nudný a předvídatelný a prakticky mi zabil většinu požitku ze hry. Ale jak píšu, je to jen můj názor a pocit.
Baldur's Gate 3 je pro mě zatím(!) velké zklamání. Už jen tím, že se z nějakého důvodu rozhodli jít pro turn-based souboj, který já obecně v počítačových RPG považuji za zvrhlost a zvrácenost (tímhle si pravděpodobně vysloužím hromadu hate), ale i tím, že snad kromě lore si z původní Baldur's Gate série nevzali snad skoro nic.
Jelikož se jedná o pre-alpha verzi, tak snad dostanou rozum a předělají to, ale upřímně, zatím mi to vypadá spíš jako nějaký nepodařený reskin pro Original Sin 2, než jako pokračování Baldur's Gate série....
Divinity II mi přišlo dost jako lobotomie po Divine Divinity. Navíc jsem čekal hru v otevřeném prostředí ve stylu Oblivionu, když už to běží na stejném enginu.
@Redfield (27.02.2020 11:38): tak ja se Divinity II v dobe kdy vysla nemohl nabazit, sedla mi. Grafika mi prisla super a celkove jsem k tomu nemel moc vyhrad. Snad jen toho draka si mohli odpustit. OS1 jsme zvykal jak ztuhle maso. A to mam tahove souboje radsi. OS2 jsem taky nemohl prijit na chut, ale nakonec to nejak slo, i kdyz mnou spatne zvolena obtiznost z toho udelala dlouhodobejsi zalezitost :)
Tak logicky, engine je stejný jako OS2. Hrát se to tedy bude obdobně. Dokonce i to nesmyslně krátké oddálení vypadá stejně. Na pohled to tedy vůbec nevypadá, že do toho enginu nějak víc hrábli.
@Charllize (27.02.2020 10:26): Výkonu je možná dost, ale taky je s tím neporovnatelně víc práce.

@MickTheMage (27.02.2020 10:49): Teoreticky to může být, že se v některých situacích out-of-combat pohyb, který je normálně real time, přepne na tahový (myslím, že třeba Shadowrun to tak dělal?). Ale vzhledem k tomu, že OS2 bylo mimo combat vždy real time, tipoval bych to spíš na přepínání mezi turn based a RTwP.
Díky, půjdu do nejdřív toho Shadowrun, úplně jsem na tu hru zapomněl a přitom mám všechny díly :).
@R4ynor (24.02.2020 21:20): Tak v takom prípade je Tyranny pre teba ako stvorené. Sériu Shadowrun môžem tiež odporučiť. A Shadowrun Returns by som nepreskakoval. Myslím, že tým, že je najlineárnejšie z trojice, ti môže kľudne vyhovovať a je to škoda nezahrať, lebo sa to hrá po väčšinu hry ako príjemná cyberpunková detektívka.

Každopádne nezahrať si Pillarsy je škoda, ale myslím si, že to je asi otázka, ktorú budeš riešiť asi až potom, keď tie "jednoduchšie" izometrické hry budeš mať za sebou. :)
@R4ynor (24.02.2020 20:04): Tyranny je stravitelnější než PoE, navíc nijak moc dlouhé a díky popiskům klíčových slov přímo v konverzacích se do toho dobře naskakuje, když na nějakou dobu odložíš. Ale combat je takový nijaký a v některých pasážích je ho až moc. Kromě toho ještě Shadowrun (Returns klidně můžeš přeskočit a začít od Dragonfallu). Taky relativně krátké, nijak se to netáhne a podle délky misí docela ideální pro rozkouskované hraní.
@R4ynor (24.02.2020 20:04): Pillars ide dosť v štýle BG 1. Tyranny je v tomto prístupnejší a jednoduchší aj hernými mechanizmami a aj tým, že je lineárnejší.
Prístup je ale individuálny, osobne som práve hry typu BG alebo Pillars vedel zapnúť aj na dve hodiny, lebo som nemal viac času a pokračovať neskôr, ale samozrejme škodí to zážitku a tie hry sú lepšie na dlhšie sedenia pri pc. Otázkou je, čím si sa cítil zahltený, pochopením a zapamätaním si herných mechanizmov alebo príbehom, questami a postavami?
Čaute lidi. Chci naskočit do těch izometrických RPG, mám za sebou pár desítek hodin ve Wastelandu 2 a v Divinity1. Ty mi přišly dobře přístupné. Taky jsem odehrál Mutant Year Zero: Road to Eden, to mi vyhovovalo právě tou délkou. Zkoušel jsem starý BG 1 nebo Torment, bohužel nemám tolik času na jednu herní session a musel jsem to odložit na jiný čas. Chtěl bych něco, co si můžu zahrát o víkendu na pár hodin s tím, že si po týdnu budu pamatovat, kde že jsem to skončil.

Najdu něco vhodného mezi staršími kousky nebo spíš hledat mezi nedávno vydanými? Jako třeba Tyranny nebo Pillars of Eternity?
Zopár menej nápadných zaujímavých RPG, ktoré by mali vyjsť tento rok:

Alaloth - Champions of The Four Kingdoms - izometrické akčné RPG s dôrazom na príbeh, na ktorom sa podieľa Chris Avellone
Realms Beyond: Ashes of the Fallen - izometrické RPG s družinou a ťahovými súbojmi
We are the Plague - ručne kreslené ťahové RPG v temnom fantasy svete a so zaujímavým netradičným vizuálom
The Waylanders - RPG odídencov z BioWare inšpirované práve BioWare hrami ako Baldur's Gate, Dragon's Age a podobne. Hru opäť spolupíše Chris Avellone. Herný svet je postavený na keltskej mytológii a hráč bude mať k dispozícii družinu v boji v reálnom čase s možnosťou pauzy.
@Richmond (15.02.2020 21:57): Já ho občas čtu. Hlavně teda proto, že to bere jako kombajn a můžu si přečíst i o věcech, ke kterým se v životě nedostanu. Přijde mi, že v poslední době už ani nehraje, ale aplikuje naučené postupy na momentální problém.
@Jab (15.02.2020 22:24): cca v půlce roku 1992, aktuálně dohrál Blade of Destiny. Ale už jako píše, že by někdy rád do konce života dal ještě jednou Morrowind nebo BG, což nevím, jak si ale představuje že chce stihnout :)
crpgaddict dnes slaví 10-leté výročí svého blogu. Ač mu občas nemůžu přijít na jméno, stále pro mě největší osobnost posledních dekády v tomto žánru. A vida i ten jeho automapping v excelu se mu hodil, když se člověk podívá na jeho nové logo :) Stále mu za řadu věcí vděčím. Navíc už brzo začně pokrývat tu vůbec nejlepší tříletku v historii žánru! :-D
@HEX (04.02.2020 18:05): ted koukam ze jsou to rusove. Ani to moc na te hre neni videt. I kdyz nektere portrety co jsou v Kingmakeru mi ted docvakli ze maji trosku rusky kukuc :D
Zrovna dneska jsem si koupil krabicovku Kingmakeru za 399 korun, ale nevim kdy se k tomu dostanu, takze podporit dalsi dil mi neprijde jako dobry napad, kdyz jeste nevim jestli to za to stoji. A nez Kingmakera zacnu hrat a pripadne dohraju tak bude po kampani. Ale stejne to nejspis vyberou, ta hra je mezi lidma co tohle radi dost popularni.
@Charllize (02.02.2020 14:45): Vagrant Story a Wizards & Warriors jsou výborné RPG hry, ale je problém, že jsou až příliš úzce profilované. Proto bych je osobně nevybral (tak vysoko), ale určitě, pokud by váha byla spíše na konečné kvalitě než na hratelnosti z dnešního pohledu a historické důležitosti, by bylo oprávněné je zařadit (napísto Pillars a Arxu). Podobné to je třeba u Shin Megami Tensei: Nocturne, ale to je je z mého pohledu až příliš významné série, aby nebyla zastoupena (ač by tam klidně mohl být více přeběhový Devil Summoner nebo DDS). TES sérii (kde byl vybrán jako nejlepší Morrowind) máš dokonce více než vysoko :).

No a DDDA jsem stále nezapl, takže to na rozdíl od jinak zmíněných nepíšu, ale podle názorů napříč spektrem hráčů by tam asi být mohl. I když ani mě to neláká, takže tam se pravdu o kvalitě nedozvím.
@Drolin (02.02.2020 17:08): Uvedomuješ si vôbec, že si vlastne napísal, že tebou akceptovaná metodológia je urobiť si aritmetický priemer z výbraných rebríčkov obsahujúcich hry, ktoré si nehral a skombinovať to s tvojim názorom, zatiaľ čo vlastne odmietaš niečo ako aritmetický priemer rebríčkov viacerých ľudí v redakcii RPS, ktorí predpokladám rebríčky robili na základe toho, čo hrali? A ako bonus sa tváriš, že ty si ten kvalifikovaný a oni sú tí nekvalifikovaní, lebo tvoj osobný názor nesúhlasí s poradím alebo s niektorými titulmi. :))

To čo uvádzaš nie je žiadne relevantná metodológia ale tvoj cherrypicking (vyberáš si evidentne ktoré rebríčky a koho ti vyhovujú) kombinovaný s tvojim názorom. Takáto "metodológia" by ti neprešla ani v prvých ročníkoch bakalárskeho štúdia VŠ.

Mimochodom "Existuje celá řada osobních žebříčků, panuje určitý konsenzus nad tím, které díla v daném žánru (médiu, atd.) patří k tomu podstatnému." A kde ten konsenzus panuje? DH má vlastný konsenzus, na základe ktorého vidíme podľa číselného hodnotenia, ktoré hry sú tu obľúbené a považované za kvalitné. Ale ak napíšeš frázu "určitý konsenzus", tak to znamená v kontexte, že určitý = konkrétny, ale ty vlastne nič nekonkretizuješ, nepodkladáš, používaš prázdnu frázu (a nie jedinú). Vo výsledku tak predkladáš svoj vlastný názor, ale tváriš sa, že to vlastne nie je tvoj názor, ale niečo všeobecne uznávané, hoci je to tvoj osobný rebríček. Moja pointa je, každý nech si spraví osobný rebríček, aj ja by som si ho vedel spraviť a je prirodzené ho mať. Dôležité je pochopiť a hlavne odlíšiť a uznať, že x je môj subjektívny rebríček a y je tvoj subjektívny rebríček a vychádzame z vlastných skúseností (nielen herných) a vnímania a neprezentovať ako niečo všeobecne platné. To potom vyznie iba hlúpo a arogantne.

Diskutující (9)