Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

RPG

@S4TW (24.04.2025 08:27): jj.. mám rád systém, kde se musíš rozhodnout.. pokud přijmeš úkol, tak se mi líbí, když máš více možností řešení.. a pokud nepřijmeš, tak to má taky nějaké následky..
@Tulareanus (24.04.2025 10:28): Však já s tebou souhlasím. ;) Osobně na achievementy skoro nehraju nikde, jen jsem psal, co je podle mě lepší, pokud tam už ty achievementy sou... a už jsem to psal také, lidi pak hrají za všechny gildy např. a to mi přijde dost bizardní. Osobně mám rád a i to dělám ve svých hrách, spíše systém perků... za někoho nějak hraješ a získáš tím perk, který i nadále nějak ovlivňuje daný svět, narozdíl od achievementů.
@Vivaldi (24.04.2025 12:16): Tak ono niekedy človeka baví prehľadávať a skúšať všetko, ak je to v hre dostaotčne zaujímavo urobené. Napr. pri Elden Ringu ma naozaj lákalo a až na pár výnimiek aj vyslovene bavilo preskúmavať každý kút. Takže tam som splnil všetky achievementy aj rád. Primárne ma otravuje tá kvatifikácia, ktorá je o grinde/farmení. To sú mechaniky, ktoré v hrách nemám rád, lebo to považujem za lazy design, keď hra v niečom stojí na tom, že hráča núti opakovať repetívnu činnosť dookla namiesto toho, aby mu ponúkla niečo ďalšie odlišné od doposiaľ videného obsahu.
@S4TW (24.04.2025 11:10):

@Tulareanus (24.04.2025 10:28): Súhlasím. Tiež ma nejako nebaví extra prehľadávať a prechádzať všetko, len aby som mal všetky achievmenty. Sú hry, kde som si dal získanie niektorých achievmentov ako výzvu (napríklad 140 alebo Gone Home), ale to fungovalo na trochu iných princípoch, že sa to dalo nejakým spôsobom zvládnuť a nepôsobilo to úmorne. Ale inak jediná hra, kde sa mi podarilo získať všetky achievmenty prirodzenou cestou... a celkom ma bavilo to urobiť, nakoľko to robilo príbeh zaujímavejší a plnší, tak to bolo v After Us.
@Tulareanus (24.04.2025 10:28): vidím to stejně jako ty. Ve valné většině plnění achievementů kazí herní zážitek a stává se z toho slepý grind a "ztráta" času. Takové ty přirozené achievementy zase nedávají úplně smysl, například u Telltale her stačilo často jen hru dohrát a otevřel jsi všechny achievementy (jaký to pak má smysl?). Hodně fajn achievementy jsou například v Disco Elysium, kde musíš udělat hodně specifické věci, aby se ti povedly, nicméně tam pak nestačí snad ani 2 dohrání, ale za mě je to vlastně nejrozumnější (nejzábavnější) způsob.
@feryk (23.04.2025 21:43): Myslím achievementy, ktoré človek dostane bez ohľadu na to, čo v rámci RPG robí alebo ako sa rozhodne (okrem dohrania hry a podobne, tie mi dávajú zmysel). Tie príklady čo spomínaš sú podľa mňa príčinou, prečo považujem achievementy za malé zlo. :) Sú to grindovacie/farmiace achievementy a mnohé hry takýmito aktivitami aj podmieňujú nielen odomykanie výbavy, ale aj postup v príbehu, či odomknutie vedľajšieho obsahu (napr. sidequesty). Viac mi už dáva zmysel achievement v tom zmysle "Staň sa členom gildy zlodejov", lebo to nejak reflektuje to, že hráč spravil rozhodnutie. Samozrejme smutné na tom je, že veľa ľudí sa pridá len preto, aby splnili ten achievement a to je to, čo som písal v prvom mojom príspevku k tomuto, že achievementy motivujú ľudí hrať inak, než ako by teoreticky hrali, keby hra achievementy nemala. Ako som sa dostal k hraniu na Switchi, tak mi príde normálne osviežujúce, že tie hry achievementy nemajú a ak tam je niečo podobné (napr. v pokémone odmeny za x chytených pokémonov), tak je to tam zapracované logickejšie, prípadne je takýchto achievementov našťastie málo.

Achievementy ma bavia v roguelike hrách, lebo tam tá motivácia pre špecifický gameplay dáva zmysel a motivuje hráča vytvárať nové taktiky v rámci gameplayu (zahraj 20 kariet za jedno kolo, dostaň nepriateľa na lvl. 100 jednu alebo krvácania a podobne).

@Zero (23.04.2025 22:08): Klamal by som, keby tvrdím, že niekedy aj na mňa nemajú achievementy vplyv, že ich mám chuť plniť, ale veľakrát sa pristihnem, že v istom momente dosiahnem ten limit, kedy si poviem, že nejdem teraz dookola opakovať nejakú činnosť, aby som zabil x hodín svojho voľného času, ak ma tá aktivita nebaví. Ten achievement za to je slabý vtip a zároveň nechcem, aby sa mi z hry stala druhá práca, za ktorú platím ja. Takých hier nie je málo.

Inak tie úplne samozrejmé, bežné achievementy typu "dokonči tutorial" "splň sidequest" a podobne imho existujú preto, lebo prostredníctvom nich získávajú vývojári dáta o tom, koľko ľudí, ktorí vlastnia hru sa dostali ako ďaleko a splnili čo. Taká jednoduchšia analytika.
Já achievementy plním maximálně po dohrání, právě proto, abych si nekazil zážitek a neohýbal to, jak hraji.

Já se spíš bavím o side questech, které nemají ideální morální řešení (ať už pro hráče nebo postavu) a nedávají vlastně ani smysl (někdy samozřejmě je fajn dotlačit někoho někam, kam ho dovedou činy a situace). Pak mi u nich chybí možnost č.3, že třeba nepomohu ani jedné straně (což můžu udělat jen tím, že quest vyignoruji, ale za mě je lepší možnost dokončení questu tím, že se nezapojím a to třeba něco následně ovlivní :)).
@Tulareanus (23.04.2025 21:33): Já achievementy vůbec neřeším a jsou mi spíše nesympatické, ale chápu třeba, když hráč objeví něco hodně skrytého, a hra mu to tímto způsobem oznámí. Co nechápu vůbec jsou achievementy typu "splnil jsi svůj první quest!" Obecně mi přijde, že achievementy jsou takové "rozesírače mozku" ve stylu instant dopamine bez hlubší hodnoty.
@Tulareanus (23.04.2025 21:33): Nevím co znamená "ocenění samozřejmosti", ale myslím to tak, že z mého pohledu je lepší achievement typu: Nalezení 150 pokladů, Zabití 250 krys, Vyřešení úkolu Chlípný mlynář, Zdolání všech hor.... které můžeš splnit za jakoukoliv postavu než achievementy typu: Zabij 20 nevinných lidí, Staň se členem gildy zlodějů, Staň se členem gildy správňáků apod... :))
@feryk (23.04.2025 21:12): Tak ja si dlhé roky myslím, že tie "externé" achievementy kazia príbehové hry, lebo nezdravo motivujú ľudí zameriavať sa viac na ich plnenie než na roleplay. Zároveň mi príde divné mať vôbec nejaké achievementy bez ohľadu na priebeh na nejaké "ocenenie samozrejmosti". Čiže nesúhlasím s tým, že by si mal dostať odmeny bez ohľadu na to, za koho hráš a ktoré alternatívne línie a vedľajšie úlohy plníš.
@Tulareanus (23.04.2025 21:02): jj, ale pokud chceš splnit všechny achievementy nebo třeba nějaký postupný, tak ti nic jiného nezbyde, než hrát třeba za všechny gildy, prostě tě to donutí a nemáš jinou možnost. Ideální je hra, kde jsou achievementy nebo perky apod řešeny tak, že je jedno za koho hraješ, za jakou gildu apod a přesto můžeš získat všechny odměny. ;)
@feryk (23.04.2025 20:00): Ja by som povedal, že motivuje a núti sú dosť rozličné veci. Ja napr. v RPG nerobím niektoré veci, lebo sú mi proti srsti morálne alebo nelogické, aj keby bol za to achievement a príde mi, že je to ok, lebo je tam tá možnosť výberu.

Každopádne TES asi nie je a nikdy nebola séria, kde by hráč riešil nejaké hlbšie morálne dilemy, ale to častokrát neriešia ani tie hry, ktoré sa tak prezentujú (napr. od BIoware), lebo tie možnosti bývajú tak extrémne protipóly, že dilema nemá ako nastať.
@S4TW (15.04.2025 14:21): Dobrá rpg hra by měla mít možnost se úkolům vyhnout nebo je řešit jinak. U spousty her, včetně TES, je to bohužel tak, že sice jsou na výběr třeba dvě možnosti, ale znát to moc není. Občas je nějaký úkol, kde je schválně nutné zvolit jedno zlo na úkor druhého, ale mělo by to být v rámci roleplay, kdy člověk za toho zlého hraje, jinak to kolikrát vypadá dost bizardně. :) A bohužel dost často hry nutí hráče hrát za všechny gildy, kvůli achievementům atd.. a přitom to nedává logiku. :)
Oblivion Remaster, Fallout 3 Remaster... Jestli to je recht, tak to Bethesda tedy jede hodně "bezpečně". Uvidíme, co z toho oznámí.

Ani bych btw neřekl, že Fallout 3 potřebuje remaster grafiky. Ale respektuji, že mladší hráči to mohou vidět jinak.
@Tulareanus (16.04.2025 13:07): Jo, to si konečně musím také zahrát, zní to jako hra přesně pro mě :D. K PoE, asi se tam brzo vrátím to tam vyřešit, taky jsem tam byl hned ze startu hry, vlastně hned jak to šlo, teď teda nejsem skoro o nic dál, ale nerad si nechávám takhle v hlavě něco. Za mě zatím nejtěžší souboj byl sólo 1v1 proti medvědovi v jeskyni :)
@S4TW (16.04.2025 12:52): Za mňa bol ten súboj asi najťažší v hre, lebo to bol prvý výraznejší skok v náročnosti a potom to už bolo len ľahšie. Možno som tam išiel priskoro.

Ja som mal inak opačný problém v Torment: Tides of Numenera , kde som tak ako zvyčajne hral tak, aby som robil rozhodnutia čo najbližšie môjmu vlastnému presvedčeniu a tam bolo dosť veľa možností ako sa vyhnúť boju a ja som mal tak za celú hru cca 5 bojov a miestami ma to už hnevalo, lebo som mal chuť na zmenu od čítania textov na boj, ale na druhej strane som nechcel zradiť svoje presvedčenie, že ako by som riešil také situácie. :)
@Tulareanus (16.04.2025 11:14): Souhlas, na první dobrou jsem to viděl stejně jako ty, ale pořád jsem doufal v nějakém lepší uklidnění situace (druhá věc je, že jsem ještě v podstatě na začátku hry a podlevelenej, než abych si lajsnul ten souboj v sále), ale prostě jsem doufal v nějaké hezčí řešení situace, ale chápu, proč tam vlastně není a to mi právě nahodilo to dilema, jestli vůbec takové questy chtít za každou cenu dohrávat (samozřejmě, že nakonec chtít budu, protože moje completionist dušička).
@S4TW (16.04.2025 11:07): Z istého hľadiska je možné povedať, že je lepšie byť chudobný a živý, než jednoducho mŕtvy pre každú sprostosť. Ono nechcem ti spoilovať, ak si to ešte predtým nikdy nehral, ale v priebehu plnenia questu sa dozvieš viac informácii, čo samozrejme vopred pri rozhodovaní nemôžeš vedieť, ale na druhej strane vieš zmeniť to, ku komu sa pridáš ešte aj pred koncom questu. Každopádne ten Kolsc je ambiciózny politicky, to je pravda, ale nemal som pocit, že ho prezentovali ako plundrujúceho bežných obyvateľov, skôr ako guerillu proti Raedericovi. A ľudia v Gilded Vale sú už z Raedrica zúfalí. Preto mi to prišlo, že síce tu nie je na prvý pohľad WIN možnosť pre obyvateľov, ale je tu voľba, ktorá by mala výrazne zmenšiť ich problémy a trápenie.

Výraznejšiu dilemu som mal skôr pri voľbe toho, ku ktorej frakcii sa pridať v Defiance bay a hlavne úplne posledné rozhodnutie v hre.
@Tulareanus (16.04.2025 10:21): Tak jsem to zprvu taky vnímal, ale pak je druhá strana, kde je zase ambiciózní Kolsc, který loupí a plundruje kraj. Jakože, reálně bych se víc přikláněl ke Kolscovi, ale ani z něj nemám zdaleka pocit, že má dostat moc :) 

Nicméně, to je asi jedno, spíš mi šlo o takové to morální dilema, jestli za každou cenu plnit quest, který pro mě nemá ani jedno uspokojivé řešení a proč vlastně nenechat svět, ať se zařídí dle sebe :)
@S4TW (16.04.2025 10:11)Tak Raedric je psychicky narušený fanatik, ktorý aj za malé priestupky popravuje ľudí na svojom panstve. Kvôli nemu je ten strom v Gilded Vale plný obesencov. Mne prišlo, že pointa je v prvom rade zastaviť takého tyrana.
@Tulareanus (16.04.2025 10:02): no, že nesympatizuji ani s jednou ze stran a nevidím důvod kvůli tomu jednoho zavraždit. Asi jsem nad tím dřív zase tolik nepřemýšlel a pravděpodobně i teď se nakonec pro někoho rozhodnu, ale vlastně mi přijde škoda, že nejde quest ukončit i jinak.
@Red (15.04.2025 22:15) Lord of a Barren Land - ještě jsem ho úplně nerozebíral na šroubky, ale buď jsem mohl zabít jednoho nebo druhého, ale vlastně nejsem ani pro jednoho, asi někde bude i třetí možnost, kterou jsem neobjevil, tak to nechávám otevřené, ale vlastně nejsem ani pro jednu stranu
@S4TW (15.04.2025 14:21): Mně by zajímal ten PoE quest:)

Sebekriticky se musím přiznat, že jinak patřím k těm, co se snaží vše vyžrat a vše splnit.
Někdy se cesty vylučují a potom hraju roleplayingově. Ale že bych třeba v Elder Scrolls vzal za svou jen jednu gildu, to ne.
Jedinej quest, kterej nevracím jsou zlatý spodky. Jinak OCD vyhrává. :/
@S4TW (15.04.2025 14:21): Když mě hra baví že v ní jdu i po subquestech (tzn ne Ubisoftiny a podobné), tak nějaký vynechám jen ve velmi výjmečných případech. Ale ano, stává se že tu postavu v tom případě prostě pošlu doprdele.
@S4TW (15.04.2025 14:46): Je to tak, zatímco ve většině západních RPG se snažím vžít do hlavní postavy, tak u jRPG si z nějakého důvodu připadám spíše jako "pozorovatel".

Jinak dobrodruzi jsou už z principu povolání trochu magoři. Nikdo neříká, že nemůže mít OCD na vybrání všech bedniček, spasitelský komplex a případně také bipolární poruchu :D
@S4TW (15.04.2025 14:21): Vyberu si takové řešení, které mě, ať už z jakýchkoli důvodů, štve méně (klidně i skrze okouknutí výsledku pomocí save/load), protože moc dobře vím, že nejvíc by mě nakonec štval ten nesplněný quest.
@Peach (15.04.2025 14:29): je pravda, že v jRPG tohle člověk řešit nemusí, tam ve valné většině je jeden směr, kterým postava jde :)... nicméně já mám problém, že neumím luxovat všechen větší content (sbírat otazníčky zase nemusím všechny) a ideálně bych samozřejmě taky hrál první hraní jen podle svého pocitu, nicméně už teď vím, že 99% her si nikdy po druhé nezahraji, tak mi nedá zkoumat všechno možné.
@S4TW (15.04.2025 14:21): Já se při prvním hraní západního RPG snažím hrát opravdu ve smyslu "hraní rolí", tedy pokud nepovinný úkol neodpovídá povaze mé postavy, tak ho nedělám. Stejně tak se snažím vyhnout většině ludonarrative dissonance konfliktů, tedy typicky když mě příběh zavede do situace, kdy někam spěcháme, tak spěcháme a hraní Gwentu si nechám na večer do hospody.
Takový dotaz do pranice. Jak řešíte side questy, kde jsou dvě řešení a ani jedno se vám nelíbí? Snažíte se za každou cenu na nějakou stranu přiklonit, ačkoliv byste to v reálu neudělali nebo quest necháte vyhnít? Já se snad vždycky snažím nějak quest splnit, i když nemá pro mě uspokojivé řešení, ale včera v PoE jsem narazil opět na takový quest a nějak jsem se zamyslel, že ho vlastně asi nechci plnit. Ještě teda hledám alternativu, ale často žádná není, tak mě napadla tato diskuzní otázka :)
Stejně ale hezké, že stále vychází skvělá RPG a vše nejsou jen rychlokvašky s nablýskanou grafikou. I ta variabilita je lepší. KCD, Dark Soulsovky, dungeony nebo Persony nejsou pro mě (a vlastně i diablovky už mám ohrané). Ale jiní po nich hrábnou rádi.

Jen stále dokopat se k tomu se u každého nového RPG seznámit s jeho pravidly... To ke vždy to, co mě nejvíce zdrží. Jen naposledy Pathfinder: Wrath of the Righteous jsem začínal snad třikrát čtyřikrát. A pak dohrál dvakrát po sobě. :)
@Ross (16.02.2025 20:37): Podpořil jsem Posla, ale tohle mě moc nezajímá. Možná se to ještě vybere, jestli to bude kumulovat, jako další kampaně, ale asi to nemá moc velkou propagaci a jak píše Fritol, takových her je hromada.
@Ross (16.02.2025 20:37): Nope, jakkoliv mu to přeju a doufám, že to vybere a hra se povede, tak osobně nevidím důvod, proč bych to měl chtít hrát, vypadá to trochu tuctově. Na Steamu takových survival her vychází mraky. A koukám, že to nezaujalo ani backery, jen 74. Kdyby mu tam někdo nehodil 150k, tak bez šance.

Třeba z toho časem vznikne něco víc, uvidíme.
@Tulareanus (06.02.2025 15:27): Nemám rád open-world v čemkoliv, co není RPG (Sony, Ubisoft styl her). Kdybych nehrál ani open world RPG, tak si těch RPG moc nezahraju. :D Ale samozřejmě najdou si i výjimky, neplatí to vždy.

Každopádně nikde v popisu se nepíše, že by to mělo být open world. Navíc je to indie hra, nečekám že to bude extra velké. Spíš mi teda vadí, že použili AI při vývoji.
Já jsem se před mnoha lety těšil, jak vzniknou menší rpgčka z univerza DA a ME. To podle mě byla cesta jak z toho univerza těžit pohodlně penízky, menší ale precizní světy typu detektiv c-sec. Ten základ by byl stejný ale vždycky by tam daly nějaký perfektně promyšlený příběh, zajímavou novou minihru, opravdu vypiplanou grafiku a třeba jen nějaké pomrknutí na původní trilogii v podobě známé postavy či lore pohledu. Místo toho se snažili o nějaký obrovský grindovací megalomanský megahit a dost možná to celý pohřbili.