Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Věda a technika

Kdyz bylo zminene to slapani.... velmi zabavne je v behu slapnou na polozene kovove hrabe v trave :) Kdyz se to sejde, tak ma clovek peknou dirku v pate a jako bonus ho to jeste prasti do hlavy :)
@Zx Atari (16.01.2022 02:05): no já je měl jen jednou pochroumaný, když jsem zkolaboval v metru (ojedinělý epileptický záchvat toho nejhrubšího zrna), probral jsem se na peróně a policajtka v civilu a policajt v uniformě mi, zcela dle instrukcí na každých dveřích, ale úplně nesmyslně, prováděli masáž srdce. A pak mě to bolelo ještě měsíc. Prý se to během té masáže dá ty žebra dobře zničit, když to dělá člověk pořádně.
@Dan9K (16.01.2022 01:52): Ted jsem to zrovna docet :D Ty zlomeny zebra musej bejt fakt nechutny :) Ja si je jednou jen dost osklive narazil a teda chutovka :) Jsem kdysi uklouznu a z vejsky padnul zebrama plnou vahou na hranu drevenyho masivniho stolu. Po ty ranej jsem se jen odrazil, padnul na zem, videl vsechny svaty, polejvala me bolesti horkost, ktera se stridala se zimnici, nemoh jsem se nadechnou a pak se jeste hezky v leze vyzvracel bolesti :D Tohle trvalo asi pil hodky, nez jsem se byl schopnej postavit, a zavolat si pribuzneho o odvoz na pohotovost :DD
přináším úžasný "vědecký" článek z idnesu opírající se o "odborníky z Nation Health Service" o největších bolestech. Jenom mi to udělalo radost, že mi to potvrdilo mou domněnku, že mám "štěstí" na dvě největší "obvyklé" bolesti, které člověka mohou potkat a že mě teda v životě snad už nic horšího nečeká. Je to docela dobré zjištění, protože přes tu hrůzu, se to vlastně přesto dalo celkem snést (i když v tu chvíli bych asi mluvil jinak).

Vždycky jsem měl hrůzu třeba ze zlomenin kostí, protože jsem to nikdy nezažil a přijde mi to šílené, ale asi to teda tolik nebolí.

A předpokládám, že některé rakoviny asi bolí víc....

a určitě by asi některé mučící techniky byly horší, ale to asi nepočítají mezi obvyklé bolesti.

A stejně mě vždycky nejvíc bolí to, když se praštím (a to i celkem málo) do kolene. To je něco, z čeho vlastně skoro omdlívám bolestí a řek bych, že je to akutně v tu chvíli tak stokrát horší než ty věci na prvních dvou místech :-)
Inter arma silent leges. Takže ne, nepovažuje. A i kdyby ano, tak ve všech válkách mnohem víc lidí zemřelo, než bylo znásilněno. To že se válka týká civilního obyvatelstva je víceméně až záležitost moderní doby, Ve středověku se sice občas vyrabovalo nějaké dobyté město, jenže to město mělo třeba 5000 lidí. Excesů typu mongolského dobytí Bagdádu zase tolik není.
Je vždy třeba mít na paměti, že mezi válečné zločiny se nějakou dobu považuje i sexuální násilí (během válek).
@Rapier (13.01.2022 16:51): Nejsou ani chytřejší a už vůbec ne cílevědomnější. Cílevědomnější jsou právě muži, a to o parník. Ženy mají větší fyzickou odolnost a lépe snáší bolest a nepohodlí. Jsou schopné fungovat dál, protože je to potřeba. Muži jedou na špičkový výkon v kratším čase. Žena je jako neunavitelná mula. Čili když necháš chlapa a babu pochodovat po poušti za záchranou, tak buď dojdou oba, nebo jenom ženská. To že v Leningradu za války přežily většinou ženy není důkaz vůbec ničeho. Leda možná toho, že ženy obecně za války umírají míň.
@Rapier (13.01.2022 16:51): víš to z první ruky, jakože ses už s nějakou ženou setkal? :D

jinak nevím, kdes to sebral, že jsou ženy chytřejší a cílevědomější. Říct to o mužích, tak se zase všichni poserou.
Obecně se dá možná říct, že muži jsou ode zdi ke zdi a ženy jsou "průměrnější", ale každý jsme individuál.

Btw. na Titanicu asi taky přežily hlavně ženy a děti, jsou prostě lepší :-)
@Rapier (13.01.2022 16:51): Asi je lepší se vyvarovat příliš mnoha zobecnění. Rozdíl je v jednom chromozómu. Jsme jen drobně odlišnou variací.

Těch verzí rozdělení věd je vícero. Přírodní vědy ale nejsou humanitní. Ekonomie naopak je. Těžší a lehčí vysoké školy budou. Ale úplně si nejsem jist, jak moc to jde porovnávat. Údajně největší penzum znalostí musí člověk vstřebat na medicíně. Ale pro někoho to může být hračka. A naopak knihu Husserla/Kanta by nepřežvýkal. Zbytečné tak asi povyšovat jednu vědu nad druhou (jakkoliv filosofii je dokonce obtížné přímo za vědu označit). Jsme součástí jedné velké krásné rodiny a každý přispívá svým dílem ke světlým zítřkům. :)

Ty rozdíly v odměňování mohou mít i nějaké logické příčiny. Což neznamená samozřejmě, že jsou spravedlivé. Postupně se také zmenšují. Ale jde to hodně pomalu. 

@Kunick (13.01.2022 16:26): Říkal jsem si, že to možná bude to. Také jsem to omylem přepnul. ;)

@Kunick (13.01.2022 18:49): Tak ekonomie se ohání hodně matikou. Ale úplně bych neřekl, že jim to s těmi čísly až tak jde stran nějakého opakování či predikcí. :)
Charllize (13.01.2022 17:08):[/url]Tak to samozřejmě. Dokonce jsou tyhle statistiky často "očištěné" o povolání s tabulkovým platem. Ale celé to bude složitější a většina těchhle rozdílů není misogynie ale má komplexnější příčiny. Například se vsadím, že u @Rapier (13.01.2022 16:51): zůstala doma s dětmi manželka. A to je docela velký zářez do karierního postupu. (Nehledě na to že pracuješ v IT, takže v oboru, kdy je plat jinde ve srovnání se všemi). Ostatně kdysi jsem četl studii, kdyve věku 20-29 je wage gap minimální a často dokonce ve prospěch žen.

Hele, přírodověda rozhodně humanitní škola není :D

S Ekonomii je to těžké - rádi se označují za společenskovědní obor, ale asi půjde o přístup toho kterého člověka, nakolik používa exaktní metody.
@Rapier (13.01.2022 16:51): Tak mas povolani ktere z vetsiny delaji jen muzi a naopak. Nevim jestli by chlap co by sel delat do samosky za pokladnu dostal vic nez zenska. Pochybuju. To same pochybuju ze zenska co bude zednik dostane nejak min nez chlap. mam trosku dojem ze to jsou zase z valne vetsiny kancelarske profese kde kamen prca cihlu a vsechno tam je jinak :)
@Jab (13.01.2022 16:06): ženy jsou obecně chytřejší, cílevědomější než muži (a to říkám jako muž!), trpělivější a lépe snáší křivdy/nepravosti na VŠ a tak nějak v životě obecně. Vím to z první ruky, dokonce i v historii viz Leningrad to byly především ženy co přežily.

Jak je obtížné vystudovat nějakou přírodovědeckou/literární/filozofickou, zkrátka humanitní kde není pokud možno žádná, nebo min. techniky, matematiky, apod.? Přijde mi, že na humanitních školách je to lehčí (ekonomie mezi ně nepatří)? Žádné projekty z programování, aspol., ale třeba se pletu a hardcore je to všude?!

PS: s těmi platy mě to u žen štve. Žena má vyšší vzdělání, než já a přesto bere méně, než by bral muž na stejné pozici, ačkoliv to už teď možná není tak úplně pravda. Z praxe vím, že paradoxně jsou to často vysoce postavené managerky (single, kariéra) co takhle "spravedlivě" ironie odměňují muže a ženy na stejné pozici, pro chlapy to platí samozřejmě také.
@Kunick (13.01.2022 15:21): Hmm. Když na to najedu, tak první jedničku v poměru ž/m tam vidím až po padesátce. Je jasné, že se to s věkem vyrovnává. Ale tu převahu u mladších generací tam vidím i kolem 35. Ten poměr vysokoškolského vzdělání ženy/muži je tam po najetí 1,44 (ve prospěch žen). To je celkem výrazný rozdíl.
@Jab (13.01.2022 11:54): Schválně se podívej na podíl VŠ mužů a žen. kdy je u 22letých 2x více žen s Btitulem (logicky Bc.) ale ten poměr se vyrovnává a u cca 35 je poměr titulovaných srovnaný. Bylo by zajímavé si přečíst víc o pohledu lidí na Bc. titul - zda jej už bereme jako dostatečné vzdělání a nebo zda nesmyslně stále trváme na vyšších stupních.

Do rozdílného ohodnocování bych to nepromítal. Zvláště pokud je v daném odkazu směšován vliv pohlaví a oborů.
https://www.novinky.cz/domaci/clanek/sta ... citani-lidu-40383824
https://www.czso.cz/csu/scitani2021/vysledky-prvni

Nic moc šokujícího asi. Jen mi tedy přijde nízký ten počet lidí s vysokoškolským vzděláním. Roste během let utěšeně, ale stále je celkem nízký. Paradox pak je, že ženy mají průměrně vyšší vzdělání (zejména u věku do 40 let už je ten rozdíl celkem velký). A přitom platově je u nás rozdíl v odměňování ještě celkem o dost vyšší než je průměr v EU.

Obecně ale ty změny české společnosti nejsou nijak velké. Od posledního průzkumu tedy.

@Rapier (13.01.2022 11:40): Ty své lokální prodejce tedy dost dřou. To jim možná ještě k té Toyotě začnou odcházet také.
Prodejce tvrdí, že o žádné výjimce pro fa. zákazníky neví. Prodej s naftovými a benzínovými motory je prostě v ČR zastaven, viz článek z aktualne.cz
Doufají, že zákazníci si vyberou jiný model. To je také jediné co jim momentálně zbývá.
@Kunick (11.01.2022 13:21): no počkej hele, dálnice už dávno stojí a teď už dokonce až do Jaroměře ;) Prostě nemám nějaký vyšší důvod tam jet a tvůj výzkum je určitě super, ale jako jediný důvod mi nestačí, promiň :)
@Tulareanus (11.01.2022 00:24): To ti samozřejmě nemůžu potvrdit ani vyvrátit. Asi tušíš, že s výzkumem je to vždycky komplikovanější :D a OT jsem myslel ve smyslu, že přece jen to je takový rekrutační příspěvek, které uplne nemusím.

@rikuhahl (11.01.2022 12:34): Díky, Chápu že Hradec je zatím z ruky. Ale snad brzo tu dálnici dostaví :D


@Charllize (11.01.2022 13:12): To samozřejmě prozradit nemůžu. Takové to kouzelník a jeho triky. Ale oni se zabývají etologii tzn. chováním, takže rozhodně o kamery nejde.
@Kunick (10.01.2022 23:36): Podľa mňa to určite OT nie je, naopak má to s vedou určite viac spoločné, než čo sa tu bežne rozoberá. Inak zaujímavé. Asi viem, čo je predmetom výskumu a keby som v Prahe, by som aj išiel. :)
Je to možná trochu offtopic ale vyjímečně snad prominete a za odměnu se (nejen) můžete zúčastnit výzkumu. A podívat se i v jakých podmínkách se dá dělat věda. A příjemným bonusem je návštěva místa kde se točilo těch pár dílů obcastu s Vikem a se mnou.

Takže určitě budu rád pokud se aspoňn podíváte, zda nesplňujete podmínky.
@Jab (08.01.2022 10:35): tak autoforum je antielektrická bašta a staví ten článek na mizivém prodeji šesti modelů Stellantisu v ČR (což je zanedbatelný trh), ale na oficiálních stránkách Citroenu ještě nestáhli Berlingo z nabídky, resp. ho přesměrovali na E-Berlingo. zajímalo by mě, proč to dělají a rovnou ho nesmažou? :-)
@Pluto (06.01.2022 19:49): Holt je to víra. Něco jako 1)střelit se do nohy 2)?? 3)vyroste ti třetí. Já teda ani úplně nevěřím, že vynalezení nějaké levné alternativy lidstvu nějak pomůže. Moc třeba nevím, proč by to mělo změnit politickou mapu, navíc k lepšímu. Když Rusko nebude moc dodávat plyn tak bude vydírat Evropu útokem a šejkové s oligarchy budou místo ropy těžit bitcoiny a číňani všechno okopírují... vlastně si nejstem jistý, jestli už to preventivně nedělají :)
@Jab (06.01.2022 19:40): Jasně, že se změní politická mapa světa. A nebylo by to od věci zbavit se závislosti na fosilních palivech. Ale zatím nemáme k dispozici použitelnou adekvátní alternativu, která by dávala smysl.
@Pluto (06.01.2022 19:33): Pokud se zbavíme závislosti na fosilních palivech, tak do dvou třech dekád bude politická mapa světa úplně překreslená. To je taky aspekt, který mi přijde pro vývoj lidské civilizace žádoucí. Vedle toho základního. Kterým je to, že by bylo fajn, abychom si z naší zatimní jediné planety neudělali Giedi Prime.
@Garret (06.01.2022 19:14): Stačí se podívat na google a nebo wikipedii. Každopádně, kdyby bylo na mě, tak bych extrémním způsobem neprosazoval žádnou konkrétní, ale nechal otevřený souboj a viděl bych, která technologie vyjde nejlíp. A pokud bych se chtěl starat o životní prostředí, tak vynechám tyto populistické nesmysly s omezováním aut a soustředím se na mnohem důležitější problémy.
@Cobot (06.01.2022 17:40): To je přesně to, co se automobilkám líbí - úplně to vymýtí bazarový prodej a budou se prodávat jen nová auta. A nebo úplně nejlépe - ani prodávat, ale jen sharovat.
@hanak_v_exilu (06.01.2022 10:47): Nemocný jsem byl kolem Vánoc, ale díky za optání. Přijde mi zajímavé, jak lidé s názorem jako ty (házím do jednoho pytle, ha!), neustále operují s tou ekonomickou sebevraždou. Jakoby pouze eko-skeptici viděli realitu a zatímco oni jsou chytří, tak EU je hloupá, protože chce okamžitě vyměnit miliardu aut se spalovacím motorem za elektromobily. Kouzlo spočívá v tom, že má jít o změnu dlouhodobou a plynulou. Samozřejmě, že EU tlačí na elektromobily a obnovitelné zdroje, je v nich budoucnost, ale moc dobře vědí, že to půjde pomalu. Potřebné technologie (baterie) a infrastruktura se bude rozvíjet pomalu, postupně, ale budou. Půjde to ruku v ruce. Kdyby se to nedotovalo, nebude se technologie posouvat. Nebyl by k tomu ekonomický důvod. EU ten důvod vytváří regulacemi. Zaříznout to s tím, že teď na to nejsme připraveni, je krátkozraké. (Pokecej o tom s Dan9k, ten vidí hodně daleko, rozhodně dále než já).
@hanak_v_exilu (06.01.2022 00:03): když napíšeš "to je hloupost" hned v první větě, nemá smysl na tebe jakkoli reagovat. ty už svůj názor máš a já ho nezměním, ani kdybych všechny ty tvoje "to nejde" nebo "to neexistuje" rozbil argumenty na atomy. a mimochodem - já mluvil o autech, které si Čína vyrábí pro sebe, ne o těch, co jsou určeny pro evropský trh.

Dan9K (06.01.2022 00:13): VW umí vyrobit dobré bytelné auto, mnohem kvalitnější než Tesla, o tom žádná. jenže jejich infotainment je naprosto strašný, battery management a efektivita zaostává. pár hodin jsem měl ID3 a byl jsem z toho nešťastný. nemají vůbec promyšlenou rekuperaci a jenom zapnout výhřev volantu, to člověk potřebuje pomalu manuál...

@Jab (05.01.2022 21:36): jak už jsem se níže zmiňoval, jsou státy které žádný Green Deal nezajímá a přesto masivně investují do elektromobility, do vývoje. proč to dělají? jsou všichni tak hloupí, že jen my Češi to vidíme?

s těmi emisemi to nebude tak jednoduché. buď to Citroen plánoval dlouho dopředu a prodejcům to neřekli (dost pochybuju, že by se to ututlalo, musí mít stovky různých dodavatelů, které musí informovat předem) nebo je to spontánní rozhodnutí a v budoucnu tu výrobu zase obnoví. ostatně, na jejich stránkách je stále Berlingo jako jeden z modelů, stále ho nesmazali ani po týdnu :-)
Ještě mi u těch elektroaut připadá hodně ekoogický, že výměna baterky za novou je tak drahá, že bazarovej prodej EV aut je úpně mimo. Kdo si koupí auto s 60% baterií? Tak vyhodíme ceý auto do smetí. Teda vlastně recykujeme a místo toho vyrobíme nové.
"ELEKTROMOBILITA VE TŘÍDĚ Ë-COMFORT
TŘI REŽIMY JÍZDY
Při vývoji byl velký důraz kladen na snadnou obsluhu vozu CITROËN ë-Berlingo. Na středové konzole se na voliči nastaví jeden ze tří režimů:

Normal pro nejlepší poměr mezi dojezdem a dynamickými jízdními vlastnostmi.
Eco pro optimalizaci dojezdu.
Power pro maximální výkon, dynamickou jízdu a rychlou akceleraci.
 

CITROËN ë-Berlingo vybavený elektromotorem o výkonu 100 kW (136 k) / 260 Nm dosahuje nejvyšší rychlosti 135 km/h. Jízdní vlastnosti jsou závislé na zvoleném režimu jízdy i okolních podmínkách."

Super takže výkon až 135 km/h. :) Pamatuji doby kdy nás taťka vezl v "super-moderní Škoda 110L" ironie v Jugoslávii k moři a jel až 100 km/h (no spíše až 80-90 km/h). Všichni na nás troubili a předjížděli nás, počínaje východními Němci a konče místními. To je vlastně fajn pocit, vrátit se do dětství. :)
A hned druhý benefit! Díky režimu eco si opět mohu připomenout jaké to bylo jezdit v Fabia II Combi HTP 51Kw. Nebylo to zlé, ale akcelerace na dálnici, nebo do kopce, nedej bože s plnou osádkou a kufrem, to byl zážitek. :) O podřazení na 2 při stoupání do kopce při výjezdu od moře nemluvě.

"DOJEZD DOVOLUJÍCÍ SVOBODU POHYBU

CITROËN ë-Berlingo využívá nejlepší elektrotechnologii vyvinutou skupinou Stellantis Group. Dojezd jeho 50 kWh lithium-iontové baterie dosahuje v závislosti na zvoleném jízdním režimu až 280 km*. Na baterii je poskytována záruka osm let do nájezdu 160 000 km s garancí zachování 70 % její kapacity.

Osvědčení o kapacitě baterie se vydává v rámci servisní prohlídky po prvním roce používání nebo po ujetí 20 000 km. Následně se kapacita baterie zaznamenává po každé návštěvě servisu v intervalu dvou let nebo 40 000 km. Dojezd vozu se zvyšuje díky rekuperaci energie při brzdění nebo zpomalování. Silnější rekuperace dosáhneme aktivací funkce BRAKE po stisknutí tlačítka B na středové konzole.

* Podléhá probíhající homologaci podle cyklu WLTP."


Nádhera, takže barák + nabíječka elektro to jistí, + koule za auto na přívěsný vozík s vysoce kapacitní baterií za dalších min. 150k pro případ, že by člověk zůstal někde osamocen v bývalé Jugoslávii. :) Takhle, a to není vtip, už viděl jeden majitel Berlingo klubu Teslu na D1. Kola holt jedině na střechu, což opět sníží dojezd.
Super, reálně v zimě tak 180 km max. dojezd. a to předpokládá, že řidič nebude topit, používat klimatizaci, vyhřívané sedačky, sklo, zrcátka, atd... Dojezd dovolující svobodu pohybu si tedy představuji jinak. :)

Ježíši to snad ani není vtipné! https://www.citroen.cz/modelova-rada/osobni-vozy/berlingo/e-berlingo.html
Co se týká elektřiny, dokud se nevymyslí lepší způsob uchování energie než současné baterky (hodně ztrátové a materiálově náročné na výrobu) a lepší způsob tvorby elektřiny/dobíjení, tak je elektromobilita absolutní a nepoužitelný nesmysl. A je škoda, že je všude možně za každou cenu protlačována dotacemi, vládami i automobilkami...
@Kunick (06.01.2022 11:07): Na tomhle argumentu jsem podporoval boj za ochranu životního prostředí taky. Ale posledních deset patnáct let jsme dávno za bodem, kdy už jde jen o ochranu přírody a zdraví. Řeky a vzduch jsou mnohem, mnohem čistější než v devadesátkách. Když srovnám vzduch v Přerově tehdy a teď, tak to je nebetyčný rozdíl. Takže dále zpřísňovat normy a dále svazovat průmysl nemá z tohodle důvodu smysl. Jestli chce EU znatelně vylepšit ovzduší ve městech, tak by měla ten balík peněz rozpustit v MHD. Masovně dotovat tramvaje a trolejbusy. Hustější MHD a pochopitelně dostavba D1 by Přerovu pomohla mnohem víc než nějaké větrníky a soláry.
@hanak_v_exilu (06.01.2022 07:21): Jak se to vezme. Preferuji pokud můžu za něco platit dobrovolně-viz elektřina navýšena o povolenky, než platit sanaci a zdravotní dluh ze svých daní, které by se daly využít mnohem rozumněji.


@H34D (06.01.2022 07:50): zajímavá otázka. Jak se na to díváš ty? A kde vnímáš hranici kdy ano ( nechci navádět ale třeba pokud páchají nepokoje/zločiny/atentáty)?


@Jab (06.01.2022 07:33): jn, ale je s externalitami jasný problém. ono se tohle těžce vysvětluje a obecně se oprostit od "jednoduchých" vzorců popisujících trh není snadné. Ale to uz je holt omezení ekonomických věd... mají ambice popsat komplexní problémy jednoduše aplikovatelnými poučkami.
@hanak_v_exilu (06.01.2022 00:03): Nesouhlasím. Čína má velký problém, protože jak stárne, a díky politice jednoho dítěte, tak jí brzo dojdou pracovní síly. Už dlouho celý "zázrak" táhnou příchozí z venkova ale ani tenhle zdroj není bezedný. A tak je nucena se o ekologii starat, protože díky smogu a splodinám i z aut tam umírá spousta lidí. Takže ano, čína ráda přejde na elektromobily. Hlavně díky tomu, že buduje atomové elektrárny rychlostí jako nikdy jiný.

Ale kdo ví co bude, klidně muže přijít nějaká nečekáná katastrofa a my budeme mít uplně jiné problémy. Zatím bych ale byl technooptimistou. Ostatně emisní povolenky se postarají o narovnání pokřiveného trhu, kdy některé zdroje prostě neplatí své externality.