Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Hardware

< >
Nevíte kde bych někde mohl sehnat Nintendo Switch do 3500 Kč? Je mi úplně jedno jestli je to normální nebo lite, chci ho hlavně kvůli hrám.
@Vinnie (23.01.2020 18:50): 750 W bude shit za takový peníze. Chceš mít aspoň bronzovou certifikaci a i kdyby nebyl modulární, bude se to točit kolem 2k. Koukni třeba na Seasonicy, to jsou kvalitní zdroje.
Poradil by mě někdo nějaký zdroj 750W tak cca do 1500 Kč ? Těch zdrojů je fůra a zrovna v tomhle se moc nevyznám tak nevím, který vybrat.
@Cobot (23.01.2020 12:52): Pokud se trefis do VRR range, je celkem jedno, kolik mas FPS, tearing by tam byt nemel. Jako "plynulost" bych ale oznacil neco trochu jineho. VRR/adaptive sync resi problem, ktereho si muzes ve hrach vsimnout, pokud si nezapnes V-Sync v grafickych nastavenich hry. Pokud jsi nekdy hral hru a prislo ti, ze se ti nejak rozpada obraz pri pohybu typicky vpravo/vlevo, a vyresilo se to zapnutim V-Sync, tak presne k tomu to je (abys V-Sync zapinat nemusel). Tim, ze V-Sync nezapnes, dostanes typicky vice vykonu a tim padem vice FPS a tim padem ti hra prijde "plynulejsi".
@Cobot (23.01.2020 12:09): Aniz bych o tom mnoho vedel, tak velmi zjednodusene:
G-Sync Ultimate = G-Sync + HDR
G-Sync = displej ma v sobe G-Sync HW modul
G-Sync compatible = displej v sobe nema G-Sync HW modul, ale dle testu je pritomny FreeSync natolik "kvalitni", ze s nVidia G-Sync kartami spravne funguje

S G-Sync Ultimate a G-Sync displeji si myslim, ze clovek neudela chybu (ve smyslu variable refresh rate = VRR). U G-Sync compatible bych si dal pozor na VRR range, tedy rozsahu, ve kterem to funguje. Videl jsem displeje, ktere ten rozsah mely omezenejsi nez jine. A potom se do toho take trochu plete LFC, ktere funguje tak, ze duplikuje snimky tak, aby se vysledny pocet vesel do VRR range, ale to take nepodporuji vsechny FreeSync displeje (aby LFC fungovalo, musi byt VRR rozsah dostatecne velky).
@kuler91 (23.01.2020 11:54): To jasně chápu. Ale nvidia tam má má tři verze. G-SYNC ULTIMATE, G-SYNC a G-SYNC Compatible. Psal jsem jen že nevim co je to prostřední. A jasně pak jsou monitory co v tom seznamu nejsou a csyc tam fungje viz. ty dva co jsem pasl níž.

Jako feture je to dobrá o tom žádná. Jenže rozjet náročný hry na plný detaily na 144FPS není s mainstreamovou kartou sranda. Věci jako CS.GO asi problém nejsou. Proto budu přemejšlet zda raději nejít do vyššího rozlišení v 60Hz než do FHD ve 144Hz. Ideální by samozřejmě bylo 4k ve 144Hz, ale bohužel nekradu.
@Cobot (22.01.2020 20:27): Tak zrovna g-sync/freesync je hodně důležitá vlastnost...
Dneska kupovat monitor bez podpory variabl frekvence je kravina.

Jinak: G-sync compatible znamená freesync monitor s podporou g-sync ( člověk má v PC kartu od Nvidie, ale má freesync monitor ). Pak je další řada další freesync monitorů, které nemají oficiální podporu g-sync compatible, ale g-sync tam funguje.
Tak na Nokii 7 Plus mi dorazil Android 10. To už jsem ani nečekal. Musim řict, že po těch skoro dvou letech sem si ten telefon oblíbil. Zjistil jsem, že telefon za trochu víc peněz než bych byl dřív ochotnej dát má něco do sebe. Hlavně materiál. Letos v červnu mě čeká v práci výměna a už jsem koukal jak je na tom Nokia aktuálně a připadá mi že už jde asi zase do kopru Prakticky nic moc na trhu nemá. Jen Nokia 7.2 a Nokia 9 PureView a dle recenzí to na žádné terno moc nevypadá. Chjo...
@speedevil (22.01.2020 20:11): jak píše Gordon. Ale maj to rozdělený a oficiální seznam podporovanejch monitorů prý neodpovídá skutečnosti a adaptive sync jde zapnout i na jiných monitorech. Na těch dvou dole to má právě taky jít. Jde to zapnout od všech pascalů vejš. Ale samozřejmě člověk na těch 144FPS musí mít výkon. Půodní Gsync je dneska Gsync Ultimate. Co je jen to Gsync nevim a Gsync compaatible má odpovídat asi Freesyncu od AMD..? Hele nevim. Budu to řešt až s novym kompem. I když asi upřednostini rozlišení protože i když bych to chtěl tak udržet výkon na 144FPS dlouhodobě je drahá záležitost.
@Cobot (22.01.2020 15:21): Možná se pletu, ale mam pocit, že jsem se o to (GSync vs.FreeSync) nedavno zajímal a bylo mi řečeno něco v tom smyslu, že Gsync je k nVidii a FreeSync k AMD - to už neplatí? Nebo je to jedno a obě technologie jsou využitelný jak na nVidii, tak na AMD? Já jen že v příspěvku píšeš "Gsync comptible by měly umět oba" a přitom v technickejch parametrech uváděných prodejcem je u obou monitorů jen info: FreeSync-ANO... o Gsync nic.
Máte tu někdo Valve Index? Nějaké dojmy, či porovnání s ostatními VR? Pokud tu už nějaká diskuze proběhla, klidně odkaz. :D
Ten monitor, co zmiňuje Thellwin, je skvělá volba, ale nevím, zda se ještě někde prodává.

Je ve dvou verzích, 75 Hz a 144 Hz. Píši o tom zde. Ten příspěvek ze září.

Na 144 Hz obrazovce je poloviční snímková frekvence patrná, ale extra mi to nevadí. Ale vždy je samozřejmě nejlepší, když ty hry jdou tolik, co monitor podporuje.

Pro využití G-Sync na Nvidia kartě by měl monitor nejlépe podporovat i funkci ELMB.
@Cobot (21.01.2020 20:41): To by mě docela zajímalo nějaký to porovnání TN vs.VA od někoho, kdo to měl možnost porovnat mezi sebou na vlastní oči. Jde tu o pozorovací úhly? Nebo má VA panel oproti TN nějakou zásadní výhodu? Jen podle parametrů na netu to na první pohled nevypadá, tak spíš jestli to má někdo zkouknutý. Tady >VA-TN je třeba porovnání VA vs.TN za stejný prachy. Ten TN od ASUSu znam dobře, mam ho doma.
A ještě by mě zajímalo, co to jako má bejt za "vychytávku", že je ten VA panel prohnutej? Kdyby to bylo velký jak vrata od chlíva, ale... to má fakt nějakej význam u 24" monitoru?
A to rozlišení vs.frekvence - pochopitelně ne všichni hráči jsou stejně nároční a je nejlepší si to vyzkoušet na vlastních očích. V tomhle já mam jasno - frekvence a odezva maj u mě jednoznačně přednost před rozlišením; radši bych čuměl třeba i na 17" 100+Hz, než na 60Hz QHD!

Mimochodem: Bál jsem se toho TN (na pozorovací úhly jako mělo CRT to nemá) ale viděl jsem i pár jinejch TN monitorů, čekal jsem to horší, ale konkrétně u toho ASUSu to neni až takovej průser.
Známej mi dal dotaz na monitor na hry. Rozpočet 4-5k. Hraje na 1070 a upgrade asi jentak nebude. Začal něco o G-SYNCu 144Hz. No řekl jsme mu, že když to na Geforce pojede, tak na 1070 mu to asi dlouho nevydrží. Vybral si tenhle MSI Optix G24C4. Co si o něm myslíte? Mě přijde vcelku OK, ale nemám páru. Je to VA panel, 8bit. Nebo nějaké jiné návrhy v téhle cenové relaci?

EDIT: ještě jsem našel hodně podobnej tenhle AOC

Chápu to dobře, že když bude na 1070 chybět výkon nepojede to 144FPS, ale třeba 93FPS, ale vlastně se nic neděje?

Nabylo by lepší jít místo do 144Hz do vyššího rozlišení? Dá se v týhle cenový relaci vůbec koupit něco použitelného v 2560 x 1440 (QHD)? Asi ne co?
Tak RX 5600 XT již jsou dostupné, viz. odkaz. Měly by údajně mít výkon vyšší než RTX 2060 6GB. Ty ceny si snad ještě sednou.
Mam taky novy PC a uz v nem nemam zadnej klasickej plotnovej disk. Na system SSD 500GB ale jelikoz mam nekolik klasickych HDD vsude mozne uz ani nevim kde vsechny, tak sem si poridil https://www.alza.cz/axagon-adsa-st-dual-hdd-d4016888.htm a tam mam dva zapojeny, kde mam hry, serialy atd.
Urcite chci casem koupit M2 na system, kterej tam nakolonuju z toho SSD co mam ted a na data prikoupim SSD aspon 2TB.
@Bursoft (21.01.2020 12:31): Tady nejde o to co stačí, ale o to co je pro každýho subjektivně pohodlný. Já pužívám na hry 1TB několik let a pro mě je to na hraně. Spíš za.

Někomu může stačit dneska i 256GB na systém + hry na jednom disku.

Velkej objem dat z cloudu v průběhu hraní mě osobně vůbec nelákaj. I když se problémy s latencí časem dořešej. Ale možná to je cesta no. I když asi za dlouho a s dobrou linkou.
@Cobot (21.01.2020 12:27): Já bych třeba řekl, že aktuálně je v pohodě i 500 GB disk, ačkoliv některý hry už začínají narůstat do masakrálních rozměrů. Jinak si myslím, že na další 3-4 roky musí 1 TB čistě na hry stačit, pokud nemáš rozehraných 10 kousků zaráz.

Osobně si ale myslím, že hry se začnou ubírat jiným směrem, podobně jako to teď plánuje MS s Microsoft Flight Simulator. Část dat se prostě bude dososávat někde z cloudu jen pro potřebnou dobu/scénu, než aby měly zabírat třeba 400 GB lokálně na disku..
@Bursoft (21.01.2020 12:12): jo tak ten Samsung má určitě lepší jméno. V testech, ale vycházeli prakticky stejně. Navíc ten SX8200 Pro stal 3599,-. Dost jsem na ně koukal.

Taky jsem kvůli tomu avizovanýmu zdražení zvažoval zda ho koupit do zásoby. 30-40% zdražení je fakt dost. Právě i proto zvažuju tna hry ten 2TB QLC disk. Zatím mám hry na 1TB plotně a žiju s tím v pohodě, ale v novým kompu chci už samozřejmě SSD i na hry. Jenže 1TB už je (bude) ke konfortnímu používání málo.
@Cobot (21.01.2020 10:08): X570 má všechny linky PCI-E 4 (CPU i chipset). Proto musí mít větrák na chipset, protože AMD nedokázalo ten čip pořádně navrhnout na takový nápor. B550 má mít PCI-E 4 pouze z CPU, proto by teoreticky nepotřebovalo aktivní chlazení chipsetu. Jinak ano, největší výhoda highendových chipsetů je právě větší počet linek na všechno možný (PCI-E, SATA, USB).
@mrazikcomp (21.01.2020 08:56): jo to jo. Není ale využití M.2. omezeno množstvím PCIe linek? Třeba S M.2 maj některý desky dost omezení právě kvůli chybějícím linkám. Třeba na B450 když použije člověk M.2, tak se hned vypnou dva SATA porty. Nevim jak moc to mění když nepoužiješ M.2 na desce, ale použiješ adaptér na M.2 který vrazíš do PCIe slotu.

Ale bych řekl, že do M.2 má smysl dávat jen právě NVMe disk, kde je ten nárůst rychlostí oproti SATA znát. X570 má s PCIe 4.0 napojení rovnou na procesor (teď možná plácám) .

Kdežto rozdíl mezi SSD do M.2 nebo do SATA už v podstatě není. Obvykle je to kolem 500MB/s. Takže než si "spotřebovat PCI linky" druhým M.2 je asi lepší koupit normállní SSD a dát ho do SATA. A nebo holt koupit desku s čipsetem co má linek dost. Většinou asi highend řešení (X570).

Ale teda v tomhle tématu PCIe link se fakt moc nevyznám....
Tak jedna věc je instalace a druhá věc je potom spouštění a načítání hry.pokud ti nevadí za se načítá z plotny pomalejc tak nech plotnu. Osobne mam ssd i v ps3/ps4 a obetuju misto vs cena... Aby to fungovalo hezky plynule.

E: i kdyz to nacitani je rychlejsi treba jen o pulku, ale i tak, spoustu dělá i to jak to má člověk v sobě, když si řekneš že to je v pohode na plotně tak to je ok ale jakmile si řekneš že sis měl koupit ssd tak te plotna bude štvát
@Garion (20.01.2020 19:58): No instalaci z DVD už vážně nepamatuju :D

Jo v tom máš pravdu. Spojovat rychlost stahování s rychlostí kopírování mě nenapadlo. A jasně je to tak. Dobrej pohled na věc.

Já asi před dvouma měsícema kopíroval spousty dat mezi plotnovejma diskama. Rušil jsem USB2 exteráky a kopíroval to přes USB. Stovky GB. Takže jsme si té pomalosti užil víc než bych v životě chtěl.

V tom případě se mi ta kombinace 256-512GB NVME TLC na system a soft a 2TB levné QLC (druhé M.2 nebo SATA) na hry + nějaké plotny co mám na filmy a zálohy připadá jako použitelné řešení.
@Cobot (20.01.2020 19:34): Vsak ti ted rikam, ze zapis ti je v tomto pripade skoro ukradeny, ne? Jak v dnesni dobe instalujes hry? Neco mas mozna na DVD, tam je maximalni rychlost prenosu nekde kolem 20MB/s (mozna 40MB/s, pokud mas opravdu kvalitni mechaniku), a vetsinu pravdepodobne stahujes z Internetu a aniz bych soudil tvou rychlost pripojeni, rychlejsi nez 100MB/s to temer jiste nebude, pravdepodobne budes mit maximalni rychlost nekde kolem 30MB/s nebo nize. Na oboji by ti s prehledem z hlediska zapisu stacil i plotnovy disk (ty v dnesni dobe davaji 100MB/s v lepsich pripadech a kolem 30-50MB/s v horsich).
@Garion (20.01.2020 17:27): u QLC jakmile dojde SLC cache, tak padá rychlost zápisu k plotnovým diskům.

https://pctuning.tyden.cz/hardware/disky ... ela-cena-ale?start=9
https://youtu.be/OffzVc7ZB-o?t=426

Ale já si právě říkám, že při použití jen na hry, kdy instalace zatím asi nepřekročí 100-150GB, tak by to pak teoreticky mělo být jedno. QLC je relativně levné a o to mi právě jde. Spotřební disk na kterém by "až tak nezáleželo".

Linus to v tom videu vysvětluje v podstatě stejně. Pokud člověk zná ty nevýhody asi není důvod ho nepoužít. Rychlost načítání her je stejná.
U SSD by mě zajímal přínos NVME jen na hry. Většina desek může mít je jeden NVME disk. Zvažuju variantu koupit na systém a soft malej nabušeněj NVME a na hry obyč SSD buď do druhý M.2 a nebo do SATA. (mám rád oddělený data)

Taky by mě zajímalo jak by si s hrama poradil disk s QLC čipy. Instalace velkejch her by byla asi pruda až dojde cache ale pak na čtení (hraní) by to možná mohlo bejt v pohodě ne? Úvaha je taková koupit na hry levnej velkej 2TB disk s QLC. Pokud bych chtěl 2TB s TLC (nebo MLC) tak se nedoplatim. Je to blbost nebo ne?
@Chuck (20.01.2020 15:52): V SSD se dá zorientovat velmi rychle, když to vezmeš ze správného startu.

Jsou dva standardy (SATA, NVME) a dva typy konektorů (SATA, M.2). Ty se různě kombinují a z toho jsou pak ty "zmatky".

SATA standard = maximální rychlost asi 550 MB/s
NVME standard = maximální rychlost asi 4 GB/s

SATA standard může mít konektor SATA nebo M.2
NVME standard má pouze konektor M.2

Konektory M.2 jsou tří typů - B-key, M-key a B+M-key. Ty se liší v tom, na kterém místě mají "zářez". Je to kvůli kompatibilitě (podobně jako jsou zářezy třeba na RAMkách).

To pro základní přehled stačí. Není to všechno, vstupují do toho ještě různé verze těch rozhraní, typy čipů na SSD a tak dále, ale tím bych to už zbytečně komplikoval.
@mrazikcomp (20.01.2020 15:24): V těch SSD se ještě musím trochu víc zorientovat, tohle byl jeden z těch tipů, který se mi zdál takový akorát. Jde o to, že jsem si před rokem pořídil za dosluhující HDD opět zase HDD (konkrétně tenhle model) a byla to tak trochu blbost. Jo, kapacita ideální, zvlášť když ho mám rozdělený na dva sektory (hry + záloha), ale holt SSD je jednak neslyšné a jednak tak nějak perspektivnější. Naštěstí tím, že mám dva kompy, můžu komponenty různě prohazovat (a taky to už poněkolikáté dělám), takže tohle HDD můžu dát do druhého a do prvního si koupit SSD na hry (možná by stačilo jen 500 GB) a třeba externí disk na zálohu. To jsem měl tehdy udělat, bohužel jsem se zachoval jinak.
@mrazikcomp (19.01.2020 18:29): Snad se ten seznam zobrazí správně. Dal jsem na něj položky, které by u mě časem přicházely v úvahu, např. kdybych musel jít do výkonnějšího zdroje, lepší skříně, event. chlazení.

@Rapier (19.01.2020 22:12): Vzhledem k tomu, že v mojí knihovně na Steamu není jediná hra, která by Ray Tracing podporovala, tak Ti k tomu moc neřeknu. Ale to je pro mě spíš ta méně podstatná záležitost, která by mě na té grafice zajímala. Hlavní je pro mě plynulost, stabilních 60 FPS a nulová nutnost se u nově nainstalované hry přehrabovat v nastavení a úpravě grafických detailů. Je mi jasné, že to i tak časem přijde, ale řekl bych, že zatím je času dost. ;-)
@Rapier (19.01.2020 22:29): Jo dve L, ale mas tam navic E :)
Jo, je srandovni ze na PC je nejvetsi hit Quake II s par odleskama navic :) Ale tak benefity portu z konzoli a multiplatforem jsou na PC jasne, takze se to vyplati !
@Garret (19.01.2020 22:25): jako myslíš Q2 ve VR? Týýý brďo to musí bejt maso! Asi bych měl i trochu strach. :)

PS: to je stejně prdel. Koupil jsem si nové PC a nejvíc odehraných hodin od koupě mám paradoxně na Xbox One S! A to se vyplatí! :) Charllieze (se dvěma ell) se teď směje. :) Já asi začnu studovat nějakou tu IT fakultu na VŠB nebo matfyziku abych ten výpočetní výkon využil na 110% :)

Diskutující (11)