Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Adventury

@Dan9K (05.02.2023 21:23): Sierrovky jsou těžké, ale některé se dají. Problém je, že člověk kouká preventivně, protože se bojí zapomenout věc v lokaci, kde se nepůjde vrátit a během toho checkování, zda člověk udělal všechno, se dost často dozví, co ještě neudělal a je to třeba věcí, která se má řešit později, ale už si pokazíš dojem, že by sis na to rád přišel sám, když už ses to dočetl. Skoro bez návodu se mi třeba povedlo projet KQ6. Ale předchozí díly byly fakt peklo. Nádherné, atmosféra parádní, a proto to chce člověk projet i tak. Mám Sierrovky nejraději, tak jim odpustím lecos a nevadí mi, že jsem některé projel s návodem. Jinak super je série Quest for Glory, tam když nevíš, můžeš během přemýšlení grindovat statistiky a pak ten dojem, že je to bez progresu, není tak hrozný.

Na samostatné řešení jsou ale nejlepší Lucasovky počínaje Loomem, tam nejde nic zkazit. Takže stojí za to to zkoušet bez návodu i s těmi hodinovými zákysy.
@Ringo (05.02.2023 20:55): ano, mám v plánu si King a Space questy projít (stejně jako Larryho a další), ale fakt jen jako klikající divák. Nemám na to nervy :-)
Asi to mám hozené přesně jako ty.

Gabriel Knight 2 je ze všech tři dílů podle mě nejlehčí (myšleno v dobrém). Taky jsem to dal víceméně bez návodu, aspoň doufám. Jednička byla mnohem těžší v tom, že šlo první den udělat věc, co byla potřeba čtvrtý den a byl v tom hrozný maglajz, no a trojka byla obecně náročná celým svým rozhraním, tak zejména šíleným jedním puzzlem, který se hrou táhl jak nit.
@Dan9K (05.02.2023 19:54): Je to přesně jak píšeš.

Já třeba jedu adventury intuitivně, když jsem cítil, že to půjde a má to i přes veškerou ztřeštěnost logiku, tak jsem se nepodíval a klidně jsem hloubal dvě hodiny bez posunu, protože jsem věděl, že jak se druhý den ráno po vyspání do toho zase pustím, docvakne mi to. Takže např. Loom, Day of the Tentacle, Sam and Max, Full Thottle, Gobliiins, Return to Monkey Island, bez jediného kouknutí, bez jakéhokoliv popostrčení. šlo to nějak samo a ve všech případech to paradoxně ani netrvalo dlouho, do 3 - 5 dnů dohráno s luxusním pocitem, že jsem si na to přišel sám a i ta hodinová neposunutí jsou vlastně svým způsobem posun, kdy vyloučím všechny nefunkční varianty.

Pak jsou ale takové, kde to skončí přesně jak píšeš. Pocit, že na to nepřijdu, i kdybych se zbláznil, takže kouknu, no a jedno kouknutí už je precedent pro to kouknout pokaždé, kdy člověk nabyde pocitu, že by z toho byla půlhodina bezcílného bloumání a skončilo by to stejně kouknutím.

Ale i tady jsou výjimky, třeba Gabriel Knight 2, tam jsem se vydržel nekouknout až skoro do konce hry a pak mě tam vydusila jedna pixel hunt záležitost, ale bylo to jediné kouknutí za celou hru, To ještě jde přežít.

S ostatními adventurami se člověk musí popasovat aspoň tak, že si na co nejvíce věcí příjde sám a opravdové krkolomnosti a pocit absence postupu prostě tím kouknutím vyřeší.

A pak jsou úplně chucpe typy her, kde smrt číhá na každém kroku nebo člověka drtí časovým limitem a nedává prostor k poklidnému řešení puzzlů, ale přesto mě lákají a chci si je prožít, a ty klidně projedu s návodem po ruce, steb by step podle walkthrough. To byl např. případ King's Questu 3.
@Fingon (05.02.2023 20:16): právě, představuju si, že to takhle většina lidí už dneska má. Ale co je to ten ztracený čas? Nemáš to takhle hozené kvůli tomu, že máš potřebu konzumovat? Že prostě chceš obsáhnout co nejvíc her?

Ale tak nějak to není ono ne? Neadventuristi říkají, že tohle je vlastně jedinej herní prvek, co ty hry mají. Pak ve výsledku koukáš jen na animované filmy, které potřebují furt někam klikat, ale není to už vůbec o tom, jestli to člověk hraje dobře nebo ne. Jen konzumuješ obsah.

Navíc takový zásek má přidanou hodnotu v tom, že si člověk tu hru fakt zapamatuje a prožije ji tak, jak má. Když to člověk prolítne s návodem, tak je to vlastně úplně jiný herní zážitek.

Ale taky je to hra od hry, až se třeba dostanu k těm svinskejm sierráckejm adventurám s dead endy, tak to asi jinak než s návodem v ruce hrát nebudu, ale tyhle bezpečné, kde člověk nemůže nic pokazit...
Jste ochotni v dnešní době spustit adventuru v záseku, dvě hodiny ji hrát a od hry následně odejít, aniž byste na cokoliv přišli a posunuli se dál? Prostě opravdu lautr nic?

V minulosti normálka, ale teďka to zkouším (Monkey Island 2) a to pokušení se podívat do návodu je fakt velké a dneska už se to prostě bere tak, že když dvě hodiny něco hraju, musím se o dvě hodiny dále posunout ve walkthrough :-) Už jsem se jednou takhle podíval, zjistil jsem, že jsem nepřišel na šílenou pakárnu (lopata na ceduli) a vždycky když to udělám, tak se stanou víceméně 4 věci. 1. mám pak z hraní mnohem horší pocit a 2. mě to chvíli víc baví, za 3. po nějaké době mě to baví míň, protože z toho mám horší pocit a za 4. jakmile člověk takhle jednou ujede, má tendenci ujet při každém dalším byť miniaturním záseku.
Musím to sdílet i tady, udělal jsemrozhovor s vyvojarem nejlepsi adventury za minuly rok, Nightmare Frames. Doufam ze to vice lidi namlsa na to si tento skryty klenot zkusit.
@Fritol (15.01.2023 20:50): Děkuji, za pošťouchnutí, bohužel k Furíkům mám silnou averzi! Hlavně po až traumatických momentech když si nějaký furík sundal plyšovou hlavu a já viděl co se pod ní ukrývá.
Nevím jestli jste to zaregistrovali, ale vyšla opravdu nádherná klasická adventura s krásnou pohádkovou atmosférou . Právě to hraji a je to fakt pecka, skvělý animace, hudba, dabing a hlavně TA LÍBEZNÁ ATMOSFÉRA!
Já jsem teď v akci na GOG Syberii III koupil, snad to doladili, když ne tak je to za pakatel.

O Immortality slyším prvně. Chápu, že je to jenom přehrávání videií jako v Her Story? Ale vypadá to dobře...
@Dan9K (30.11.2022 15:28): Point and Click mám z adventur nejradši a ani tato odnož podle mě nikdy úplně nevymře. Ano, už nevychází úplné pecky, ale stále něco. A čtvrtou Syberii rozhodně nebudu hrát na gamepadu, ale klasicky myší. Když to jde hrát oběma způsoby, nemám námitek, protože jsou spokojení všichni a ne, jako u trojky, kde to ovládání bylo příšerné. Minimálně to původní před patchy.
já jsem nikdy nepochopil, proč by to mrtvý žánr být měl. Dejmetomu, že klasická point'n'click, ale jinak mi to přijde jako dost univerzální žánr a žánr, který měl vždy nejblíže filmu. Dobrodružství, košatý příběh, dialogy, používání předmětů a třeba logické úkoly. A je tam milion možností, jak to udělat.

to RTS z popela nevstaly nikdy, o adventurách se to píše každej rok :-)
@Tulareanus (30.11.2022 15:02): Já jsem ten článek nepsal, jen to sem dávám. Ono se o mrtvých adventurách hovořilo dřív a tak nějak to přežívá jako zakořeněné spojení, i když to už není až tak pravda. Ale není na škodu i ostatním hráčům připomínat, že adventury ještě žijí.
@Pluto (30.11.2022 14:27): No, mne to príde trochu od veci, o adventúrach sa to hovorilo tak v rokoch 2005 - 2010, ale v momente ako sa rozmohol vo väčšej miere pixelart, retro štylizácia a hlavne indie scéna, si to o tom žánre asi nikto kto hráva viac hry, nemyslí.
Dneska byla spuštěna nová stránka o adventurách s názvem Adventure Game Hotsport, za níž stojí tým zkušených novinářů i hráčů adventur v čele s Joshuou Clevelandem, který stál za populárním youtube kanále „Weird Gaming Adventure“ a Jackem Allinem, dlouholetým šéfredaktorem AdventureGamers.com.

U příležitosti spuštění stránky bude dnes probíhat slavnostní „launch celebration“ živý stream, kterého se zúčastni řada lidí z adventurní branže.
@jones1240 (20.09.2022 16:54): Hele, kašli to, ok máš pravdu, já jsem jen nečekal, že to tady někdo vezme tak smrtelně vážně a skončí to obviněním ze lží a osobním řešením někoho na úrovni poznámek, že nerozezná názor od faktu a ad hominem poznámkami o pochybnostech o pohodě a pod. Dostali jsme se někam, co je tady pro diskuse na DH typické. Jinde by se tomu zasmáli, pošpičkovali se, co ve skutečnosti dle koho MI je a není a tím by to skončilo.

Pořád jsem myslel, že se bavíme v rovině nějakých pocitů z něčeho a není nic nového, že se lidé vyjadřují ve smyslu např.: "čtvrtý díl MI není pro mě už Monkey Island" a pod. Zrovna jsem tohle četl někde nedávno a rozhodně to není o tom, že by někdo chtěl někomu vnucovat nějakou lež a tvrdit, že to fakt MI není. Stejně tak nalezneš názory, že není MI už nic, na čem nedělal Gilbert a podobně. V této rovině jsem se bavil, možná jsem zapomněl dávat více smajlíky, možná jsem je měl dát aspoň 10x za vyjádření fandovský spin-off, moje chyba. Není to opravdu nic o tom, že bych snad rozporoval samotné tvůrce nebo tvrdil, že něco neřekli, když jsou jejich slova doložitelné a vydával za nesmrtelný fakt nějaké své vyfabulované tvrzení. Takže řeči o tom, že nerozeznám fakta od názoru jsou hezké, ale mám pocit, že jste vůbec nepochopili kurz, jakým jsou daná tvrzení nastavená. Je to asi jako když profi vinař vyplivne víno z Kauflandu, byť s přívlastkem Pozdní sběr, a řekne, tohle není víno ale močůvka a můžeš jej přesvědčovat o faktech, že je to fakt z vína a nikdo do toho opravdu nečůral a je pod tím podepsaný vrchní vinař z jižní Moravy a lidé to víno mají hodně v oblibě a stejně ti ten profi vinař bude tvrdit, že tohle není víno ;-)
Tyhle věci jsou složitý. Je tím pravým pokračováním Gothicu Arcania nebo Risen, hmm?.
Dá se Metal Gear Survive brát jako spinoff série?
Je Red Sonja třetí díl Conana? 
Je Phoenix Point regulérní pokračování UFO série? Atd.

Obhájit se to asi dá z obou stran :)
@jones1240 (20.09.2022 16:22): Moc to žereš, zkus to brát trochu s nadhledem a s legrací. Něčeho ses chytl a držíš se toho zuby nehty. Teď mě ještě obviň, že účelově schválně lidem cpu demagogicky lži a je to fakt už všechno :-) Já to fakt tak nežeru a nikde ortodoxně netvrdím, že je to tak či onak, jen že to ze svého pohledu nějak vnímám a lidi to myslím ví a abych trochu zchladil emoce, tak to číslovat nebudu a tu pětku z FB smáznu, ok? Já myslím, že ve všech těch tvrzeních Rona Gilberta samotných je tolik nesrovnalostí a nakonec tolik závěrečné diplomacie, že se to udělalo tak, že se vlk nažral a koza zůstala celá. Možná se z nějakého takového důvodu opravdu oficiálně díly od The curse of Monkey Island nečíslují. Přijde mi zbytečné se tady o nějakou takovou blbost hádat. Tím bych to ze své strany uzavřel.
@jones1240 (20.09.2022 15:18): Mně je to jedno, já Tales za MI5 nepovažuji, i kdyby ses na malinkaté nudličky rozkrájel :-) A nevím, proč to pořád porovnáváš s nějakými knihami, filmy a pod. Ale když už jsi u toho, tak já to beru jako když je Star Wars 1 - 9 a pak vyšlo Rogue One. Tak to Rogue one je pro mě něco jako ty Tales. Protože kdybys to chtěl brát opravdu do důsledku, tak ti řeknu vtip. Ron Gilber chtěl udělat hru, která bude opravdovým třetím pokračováním, tedy jakoby ten The curse of Monkey Island fakticky třetím dílem nebyl.

@Gordon (20.09.2022 15:31): Haf, haf :-)
@Ringo (20.09.2022 12:42): Chceš říct vtip? Pficialne se o Returnu vsude pise jako o sestce i RON GILBERT TO NAPSAL!!! :D Je to proste tak…

Jo a Harry Potter 7 teda neexistuje? Kdyz je rozdelen na dva party? Tales je uplne to samý, petka rozdelena do epizod…

Ale jedno, Tales je petka a to ze budes oznacovat Return za petku na FB diskuzich niceho nedocilis :D Achjo.
@jones1240 (20.09.2022 12:33): Já si nic nevyzobávám, já jsem jen napsal svůj pohled na věc, svůj názor, v podstatě se ani nesnažím argumentovat a už vůbec se nechci hádat. Co se týče číslovek, tak přesně díky nim to tak prostě vnímám. O The Curse of Monkey Island se vždy psalo jako o Monkey Islandu 3, o Escape se vždy psalo jako o Monkey lslandu 4. Ovšem o Tales jsem teda nezaznamenal nikdy, že by byl vnímán jako Monkey Island 5, ale psalo se, že jde o pátou hru z daného světa, která bude rozdělena do pěti dílů. Už jen to dělení do pěti dílů jedné hry se vymyká klasickému vnímání při dělení série na číslované díly. Mně to takto smysl dává, mám to tak nastavené a pořád nějak nechápu, o co ti jde.

No a pokud chceš tedy ze mě vymáčknout to finální ortodoxní vyjádření, tak ok, jak chceš, opravdu nám šlo hlavně o Rona Gilberta a ostatní už bylo na vedlejší koleji. Pokud se chceš bahnit v nějakých zásadních technikáliích a kdo kde s kým, jak a proč, tak to nemohu sloužit. Je mi to v podstatě fuk :-)
Mě pak ale nedávají smysl tvé argumenty, Tales spin off (nema cislovku) tim padem ale trojku a ctyrku neuznávej a ber je jako spin offy kdyz taky nemaji cislovku :D Me jde jen o to ze si tu vyzobáváš co se ti hodí a ve výsledku to skoro vůbec už nedává smysl… Je jedno ze na Tales delal designer, jednicky, je to pouhý fanda no ( Michael Stemmle )

Ja tě chápu, měj si svou pravdu, jen tohle prostě jsou fakt a ty si to obhajuješ věcma co prakticky jsou lehce mimo. A co Broken Swordy 3-4 ? Spin offy? Nemají číslování… A co filmové serie kde mají číslovly a jsou canon jen kazdy film paal a reziroval nekdo jiny? To taky spin off fandu?


Není return taky spin-off kdyz to nedelalo LucasArt? Vzdyt to delal s Gilbertem Shaffer ne? Není tady, tim padem je to spin off dalsi z otcu u toho není :(