Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Colossal Cave

19.01.2023
28.03.2023
25.07.2023
80
1 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Colossal Cave je reimaginace slavné textové adventury Microsoft Adventure. Hra vychází z původní verze vytvořené Willem Crowtherem a Donem Woodsem pro počítač PDP-10. Stejně jako v předloze tak lze dosáhnout maximálně 350 bodů. V roli dobrodruha zkoumáte rozlehlou jeskyni a získáváte poklady. Průzkum jeskyně je nelineární a je jen na vás, který poklad objevíte první. Překážky a nepřátele překonáváte správným použitím předmětů. Také je třeba se vypořádat s omezeným inventářem nebo zlodějskými praktikami piráta.

Původní hra byla věrně převedena v enginu Unity do 3D, včetně podpory virtuální reality, a veškeré texty byly namluveny. Pro lepší orientaci je také možné používat automapu. Za novou verzí stojí Roberta a Ken Williamsovi, zakladatelé Sierry, známí z her jako King's Quest nebo Phantasmagoria.


Poslední diskuzní příspěvek

Tak nadšení ze se hra dočkala recenzí v českých časopisech vystřídalo kroucení hlavou. Text v Levelu obsahuje tolik blbostí... Názor na hru stranou, ale tvrdit že původní hra je od Sierry nebo navrhovat jako lepší variantu dungeony, za to by autor zasloužil pár facek.

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 80
Tento komentář se mi píše opravdu těžko, protože se ve mě sváří dva odlišné pohledy na Colossal Cave. Více ale převažuje ten první, takže s ním začnu. Hra je jednoznačně míněna jako pocta a věrný remake klasické textovky Adventure známé také jako Colossal Cave Adventure. Tu jsem těsně před a během vydání remaku hrál, což hodně ovlivňuje můj názor. Velmi totiž oceňuji zmiňovanou věrnost. Jak celkové rozložení lokací, tak jednotlivé texty, vše odpovídá originálu. Mimo samotných popisů tu máme 3D grafiku, texty jsou namluvené a vše se ovládá pohodlně myší a klávesnicí. Pro lepší orientaci je možné si zapnout automatické mapování, ale samotný průchod naprosto odpovídá. Co jsem již stihl projít v originálu se zde řešilo naprosto stejně a naopak, kam a jak jsem v remaku postoupil dále, to šlo bez problémů aplikovat i v textovce. A to jsem hrál tu nejpůvodnější verzi pro PDP-10, dokonce na originální hardwaru.

Takže jako fanoušek videoherní historie i textovek jsem velmi ocenil, že se Williamsovi velmi přesně drželi předlohy. A tím se plynule dostáváme k druhému pohledu. Herní mechaniky jsou skoro padesát let staré a to může být pro mnoho dnešních hráčů nestravitelné. Na základě zpětné vazby autoři hru upravují a dle e-mailů s novinkami dělají ústupky. Novější verze tak předává hráči více informací, takových které si v originálu musel zkoušením zjistit sám. Z toho moc nadšený nejsem, ale pokud to pomůže hře zajistit trochu úspěchu a podpořit tak vznik dalších podobných projektů, tak proč ne.

Další kritika se snáší na technickou stránku. Vše sice funguje bez problémů, ale grafické zpracování působí opravdu zastarale. V dnešní době jsou schopné i malé týmy a jednotlivci vytvořit mnohem pokročilejší grafiku. Osobně mě sice aktuální ztvárnění nijak neuráží a atmosféru zvládá vykreslit dostatečně, ale uměl bych si představit i modernější pojetí, které by lépe schovalo starší mechaniky. V každém případě jsem rád, že jsem se mohl podívat do historie i očima a nejen představivostí. Vydání hry u mě navíc přesunulo na začátek seznamu skvělý originál. Celkově hru musím hodnotit pozitivně. I navzdory zmíněným nedostatkům jsem se od prvních okamžiků připitoměle usmíval na monitor a zažíval radostnou nostalgii (a to jsem s originálem začal asi měsíc před remakem). Celou dobu hraní jsem se výborně bavil a to je konec konců nejdůležitější. XYZZY
+20