Adventura Phantasmagoria od Sierry z roku 1995 je plodem boomu her, jimž marketing v polovině devadesátých let hrdě dával přízvisko "interaktivní film". Hra se řadí k tomu lepšímu, co tato vývojová větev stačila nabídnout, než se definitivně zlomila.
Phantasmagoria je interaktivní horor a scénář k němu připravila Roberta Williams, známá coby autorka známé série King´s Quest. Hlavní postava Adrienne (jednalo se o digitalizovanou herečku) vás provede brutálním a děsivým dobrodružstvím ve starém domě, kde krátce po návštěvě začne prožívat strašné noční můry. Společně s hlavní hrdinkou vkročil do domu i její manžel Donald, kterého zvláštní síla mění v šílence a Adrienne musí stihnout odhalit tajemství zlých sil, než ji muž nebo dům zlikvidují.
Hra byla kvůli zobrazování násilí a vulgarity zakázána v Austrálii a v řadě zemích dostala nejvyšší "rodičovský rating". Bez ohledu na to se stala jednou z nejlépe prodávaných her roku 1995. Stejně tak jako brutalitou, ohromila Phantasmagoria i svou rozsáhlostí, což bylo ostatně poznávacím znakem většiny zástupců interaktivního filmu - Sierra Phantasmagorii distribuovala na sedmi kompaktech.
O rok později vyšlo pokračování nesoucí název Phantasmagoria: A Puzzle of Flesh.
Nechám hodnocerní na těch 85%, je to opravdu hodně povedený kousek, ale ten gameplqay na konci, kterým jsem se nakonec proklikal....jako ne, že by to tam nepasovalo, asi to chtělo přidat tam to napětí a časový nátlak, ale byl to už přesně ten interaktivní film, do nafilmované scény rychle naklikat ve správné posloupnosti něco, aby se to hnulo. Jsem nakonec hodně rád, že předchozích 6 kapitol bylo ryzí adventuření.
Jinak pořád jsem doufal, že půjde Don zachránit, i když po několika činech, které provedl, asi bylo už zřejmé, že by jej už nešlo vnímat kladně, byť za to nemohl. Hlavně rozsekání sekyrou zaměstnance telekominikací tam bylo jasné, že tohle už mu projít nemohlo a buď by šel i po záchraně do basy anebo prostě musel být odstraněn definitivně.
Jinak pořád jsem doufal, že půjde Don zachránit, i když po několika činech, které provedl, asi bylo už zřejmé, že by jej už nešlo vnímat kladně, byť za to nemohl. Hlavně rozsekání sekyrou zaměstnance telekominikací tam bylo jasné, že tohle už mu projít nemohlo a buď by šel i po záchraně do basy anebo prostě musel být odstraněn definitivně.
Pro: Příběh, atmosféra, hudba, architektura domu a zahrady
Proti: Nízká obtížnost, zmatený systém ukládání a přepisování pozic, absence titulků