Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

King's Quest VII: The Princeless Bride

Roberta Williams' King's Quest VII: The Princeless Bride

23.11.1994
64
10 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

King's Quest VII je další z řady dobrodružství od Roberty Williams z pohádkového království Daventry. Hra se ode všech předcházejících dílů liší tím, že je rozdělena na kapitoly, ve kterých hrajete vždy za jednu postavu - za princeznu Rosellu, která hledá lásku svého života v daleké zemi, a nebo za královnu Valanice - její matku, která se snaží svou dceru přivést zpět domů do Daventry.

Tento díl ságy byl přijat poněkud rozporuplněji pro svou kýčovitější grafiku, ale i tak si získal srdce mnoha hráčů.


Poslední diskuzní příspěvek

@Ringo (18.03.2024 19:17): Tomu rozumím no. Mě u té absence dost vadí že musím čekat než to kompletně odmluví i s pauzami (někteří si dávají fakt na čas) a jsem z toho takovej nervní, jak jsem zvyklý si ty titulky proklikávat částečně :D

Ale teda přijde mi že to to za tu námahu stojí, teď to ve třetí kapitole chytlo dech a solidně jsem se zasmál.

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 85
Poslední klasický díl královské série dohrán. Sedmičku jsem v 90. letech nikdy nehrál a vlastně mě ani moc nelákala, protože ohledně téhle hry vzniklo ve své době významné hnutí odporu, které zahájil Andrej Anastasov svou recenzí ve Score (59%) a vlastně na něj navazuje i DH, protože než jsem přispěl svou trochou do mlýna já, i zde měla hra hodnocení 59%.

A co vlastně Andrew hře vytýkal? Když to zkrátím, vadily mu bugy a grafika ve stylu Walta Disneyho. Co se týká prvního problému, bugy se tvůrcům podařilo dokonale exterminovat a hra mi ani jednou nespadla. Ohledně grafiky je problém složitější. Zatímco KQ6 je orientovaná na trochu odrostlejší publikum, byť je to stále pohádka, KQ7 míří opačným směrem a inspirace Disneyovkami je nepopiratelná. Asi je to úplně něco jiného, než Andrew očekával a teď hráči ber nebo nech být. A já beru všemi deseti, protože jsem podobnou Disneyovku nikdy nehrál. Napadá mne snad pouze Black Cauldron, ale jeho EGA grafika pochází z opravdu dřevních dob. A pod cartoonovou animací je to stále klasická sierrácká adventura.

Další Andrejovu výtku, že můžeme vybrat start od jedné ze šesti kapitol, neberu vůbec v potaz. Je fakt, že při hře je možné ukládat do jediného slotu, což vadilo u zabugované verze, ale u aktuální to nevadí ani trochu, protože když ve hře postava zemře (a to není úplně neobvyklé), vrátí se děj o kousek zpět v čase. Podobně řešené to bylo v lucasím Loomu. A na žádný dead end jsem nenarazil.

Je fakt, že autoři začali snad až příliš hrrr. V intru královna Valanice přemlouvá svou dceru Zpěvanku, sorry, Rosellu, aby se oženila, protože jí už táhne na dvacátý rok života. Rosella zatím působí dojmem klackovitého puberťáka. Náhle však po vzoru pětiletých dětí skáče do jezera, kam je následovaná svou vystrašenou matkou. Bum prásk, ovládání přebírá hráč, střídavě hraje za obě dámy a začíná s Valanicí. Donutit se po podobném intru do hraní je poměrně složité, a tak jsem si hned ze začátku dopřál několikadenní oddych.

Jak jsem již řekl, pod cartoonovým kabátkem je to stále klasická point-n-click adventura, která zjednodušila ovládání na jediný kurzor - kouzelnou hůlku, která sama reaguje na aktivní místa obrazovky. Jedná se o zjednodušení, které mi rozhodně není proti srsti. Když přistoupíte na hru autorů a akceptujete Disneyovský look, pravděpodobně uznáte, že graficky je hra nádherná a jedinou slabinou jsou paradoxně postavičky. Ty jsou ale zase kompletně animované a jejich animace byla překonána až Broken Swordem. Zvukově i hudebně je to sierrácký standard, takže je obojí velmi slušné, ale žádné ikonické melodie á la Girl in the tower se tentokrát bohužel nedočkáme. Hra neobsahuje titulky, což u lidských postav nevadí, ale u pitvořících se zvířat je to problém. Tady by asi titulky nezaškodily (byť třeba jen volitelné).

Ke hře jsem přistupoval s despektem, ale brzy jsem ho odhodil a začal se dobře bavit. Hra obsahuje šest kapitol a po slabší první nastupuje Trollí království, které je parádní a hra neubírá na tempu ani v dalších kapitolách. Od půlky značně přituhne, přibyde úmrtí, která jsou mnohdy nepředvídatelná, nicméně vzhledem k tomu, že vás hra vrátí po smrti kousek zpět, odpadá mlácení do klávesnice způsobené tím, že hráč dlouho nesejvoval. Hra má dva konce - jeden dobrý a jeden špatný. Dohrál jsem pro jistotu oba. Myslím, že se jedná o důstojné zakončení celé dlouhé královské série. Alespoň pro mne série končí. Osmička mne neláká. Možná ji vyzkouším, ale jelikož jsem hrám na způsob Gothicu nikdy nepřišel na chuť, pravděpodobnost dohrání u mne konverguje k nule. A to odspoda.

Pro: Inspirace Disneyovkami, senzační masožravka, trollí království, dva konce, odstranění všech bugů, důstojné uzavření příběhu Grahamovy rodiny.

Proti: Rychlost chůze postav není volitelná (je pomalá), chybí titulky, recyklace nápadů z předchozích dílů a dalších Sierrovek.

+15
  • PC 65
U sedmičky bych zpočátku nepoznal, že se jedná o hru ze série King's Quest. Po intru, které vypadá jak pohádka od Disney pro 5leté holčičky-princezničky, jste vhozeni na hnusnou poušť (ta lokace mi vůbec nesedla), kde běhají jakási stvoření, jež jakoby z oka vypadla postavám z Looney Tunes. Grafika divná, nedetailní a ošklivá, interface přes třetinu obrazovky na blití. WTF? Po pár minutách mé znechucení roste a mám sto chutí hru smazat a zapomenout.

To bych ale nesměl být posedlý myšlenkou dohrát všechny díly série, a tak zatnu zuby a jedu dál. Postupně zjištuji, že hra je celkem lehká - funguje zde princip "jednoho kurzoru", tzn. že nemusíte překlikávat mezi akcemi jít/mluvit/prozkoumat, ale akce se vybere automaticky - stačí kliknout na aktivní místo. To nic nemění na faktu, že dostat se z první kapitoly je docela kumšt, protože je neskutečně debilní a hrozí, že u toho hráč umře nudou.

Od druhé kapitoly se však naštěstí hra vrací ke svým KQ kořenům a jede si podle osvědčeného konceptu "během svého epického putování potkej zilion pohádkových bytostí, nech se aspon tisíckrát zabít a na konci někoho zachraň". Když jsme u toho umírání, konečně je zde hra trochu tolerantní a pokud vaše postava zařve, tak je automaticky vrácena téměř do stejného bodu, ve kterém byla před smrtí.

V dalších kapitolách mě hra konečně začala bavit, ale chyběl mi tu nějaký zapamatování hodný památný moment jako v šestém (setkání s Lord of the Dead) či prvním díle (skok na orla, šplhání po fazoli, vyšlapání svinsky dlouhých schodů, atd. atd.) - nic mě tady jednoduše nenadchlo, možná to bude i recyklací některých nápadů (např. černý kůň, který vás vezme do jiného realmu). V součtu se jedná jen o lehce nadprůměrnou adventuru (pro mě jednoznačně nejslabší v sérii), které dávám k šedesátce ještě +5% za možnost vybrat si špatný konec (poprvé v sérii - konečně!!!).
+11 +12 −1
  • PC 80
Nebudu lhát, tomuto dílu jsem se opravdu dlouho vyhýbal a jeho případné rozehrání výrazně oddaloval. Zpětně úplně nevím čím to bylo, asi vlažnější přijetí, kritizování disney stylizace? Kdo ví, prostě jsem měl zaryto v hlavě že tohle nebude už ten Kings Quest který mám rád, ale zmýlil jsem se teda brutálně.

V tomto díle naposledy od čtyřky, se opět ujímáme role Roselly která je tentokrát spolu se svojí matkou unesena do jiné říše. Jejich cesty se během únosu rozdělí a my tu tak v příběhu, který je rozdělen na kapitoly, hrajeme střídavě za obě postavy, což je v sérii novinka. Příběh nebudu nijak rozepisovat a ve zkratce jde opět o záchranu říše apod. Nic na co by jste nebyli u série zvyklý.

To co se ale od zvyklostí liší je na první pohled grafická stránka, která silně evokuje disney animáky z let kdy hra vznikla. Což chápu že mnoho hráčů to mohlo odradit a dát falešný pocit toho že se bude jednat o infantilní díl, kupodivu to není zase tak pravda. Hra je sice co se týče obtížností lehčí a už tu nenarazíte na dead-endy či potřebu nonstop ukládat kvůli smrtím (úmrtí tu jsou, ne tak vtipně okomentované a navíc vás hodí hned na pozici před smrtí). Ale i tak si myslím že právě tato stylizace nejvíce koresponduje s tím co Kings Quest je a tím je pohádkové dobrodruštví, kde zrovna v tomto díle jsem to opravdu cítil nejvíce.

Animace jsou pěkné, soundtrack líbezný a různé kreaturky či mluvící psy a další bytosti zkrátka vypadají skvěle a baví. A ne infantilnější to není, minimálně je to pořád na stejné úrovni jak díly minulé. Podíváte se tu totiž třeba do částí které jakoby vypadli z filmů Tima Burtona navíc i řízlé s morbidním humorem. Ano, určitě je to příliš dětské když tam házíte uřízlou nohu masožravé kytce :D Také bych si i dovolil říct že tento díl je zatím i nejvtipnější z celé série, kde příklon k disney animaci otevřel i více možností pro různé vizuální "gagy", což byla naprosto uvítaná změna. Také jsem i nakonec uvítal možnost si zahrát za Rosellu i její mámu. Ano neříkám nic, bál jsem se toho jestli to utáhnou a jak mě budou bavit, ale klobouček. Rosella a její máma jsou skvělé postavy a silné ženské postavy. Rosella a její hlášky kterými občas setře nějakou pohádkovou bytost mě bavili a celková její osobnost mi přišla fajn a určitě bych jí řadil z celé série skoro až k vrcholu. Takže jo po stránce příběhu a humoru si opravdu nemám na co stěžovat.

Maximálně tak na začátek hry, kdy jste na poušti, to bylo tak nudný že jsem si říkal že ta hra asi fakt bude sračka. Od druhé-třetí kapitoly se to razantně změnilo a já už se bavil po celou stopáž. Teda až na výjimku předposlední kapitoly, která mě sice bavila ale tempo se zhoršilo. Bylo tam totiž dost backtrackingu, pohybování se mezi hromadou lokací a navíc s tím že tu nefunguje dvojklik a postava místy chodí velice pomalu, tak to občas docela vadilo. Když jsem nakousl ovládání, tak to je zjednodušené a už nemusíte volit akci ale zvolí se vám automaticky, což nevidím jako problém. Jo a titulky ve hře nejsou což mě občas vadilo, jasně dabing je tu kvalitní a dost žřetelný, ale já moc nemám rád když musím čekat dlouze než animace či dialog skončí a nemůžu to místy překliknout, ale to je můj problém.


No ve výsledku se rozhodně jedná o silně nadprůměrný díl, který baví a nabízí toho hodně proč si ho zamilovat. Pro harcovníky tu sice jde o zjednodušenější díl, ale i tak si myslím že nějakou výzvu nabídne, jen holt už nebudete permanentně umírat. Já si to užil a i když dvojka a šestka jsou u mě neporažené, tak se to ale může hrdě pyšnit místem vedle nich.

Pro: Hlavní postavy, větší nálož humoru, zábavné lokace, zjednodušení principů, soundtrack, dabing, vizuál

Proti: Pro někoho přeci jen dětský vizuál, zjednodušení, pomalý pohyb, velice nudná první kapitola či pozdější backtracking v předposlední kapitole

+9
  • PC 60
A sedmý díl je za mnou a souhlasím s kolegou Ugraugrem, jedná se o nejslabší díl v sérii. Už intro je otřesné - vypadá jako z těch nejhorší video-disneyovek z 90. let, odpálí ho ultrakýčovitá písnička zpívaná Rosellou, pokračuje tím že ji matka poučuje, že by se měla konečně vdát (brzy ji bude 20, čili bude stará bréca :D) a nakonec jsou obě vtaženy do cizí země.

Ztvárnění a grafika je prostě ultra-barevný nechutný kýč, na téhle hře se dá demonstrovat krásný rozdíl mezi krásnou pohádkovou grafikou (řekněme 5-6 díl) a kýčem. Ve hře chybí titulky, kouzlením s configem se sice dají zapnout, ale zato se občas nevejdou do obrazu, ukládání je rovněž podivné, první z 6 kapitol v poušti je otřesná. K tomu všemu hraje otravná (a nevypnutelná) hudba.

Někde po první epizodě jsem tomu začal přicházet na chuť - střídání postav Roselly a královny Valanice je fajn, trolí jeskyně jsou bezvadné, hororové místo plné brutálních úmrtí, vtipných náhrobků a všemožných monster dokonce super. Kurzor je inteligentní a nemusíte zdlouhavě hledat kterou akcí se dostanete dál. Hrál jsem bez návodu, jen s občasným juknutím při zákysu a vcelku to i šlo.

Jenže skvělé lokace střídá opět kýč (městečko, vílí království), brzy zjistíte že obě postavy prochází stejné lokace a navíc ke konci se to mění v běhání od čerta k ďáblu po dávno navštívených lokacích, kde se něco nového objeví, nechutný backtracking a navíc obě postavy chodí tááák hrozně pomalu. Zmizely body, zmizelo nastavení rychlosti chůze, zmizela většina odkazů na pohádky. Bez návodu se neobejdete a i s ním je to otravné. Navíc záporačka je vykradený z Disneyho Šípkové Růženky a to i jménem (Malicia vs. Malice). Bez návodu se ke konci neobejdete (hudební hádanka, návrat pro krystal a jeho nabití).

Zkrátka mi tohle příliš nesedlo, uvědomil jsem si že už jsem sedmý díl dokonce hrál a dokonce mám vypálený CDčko, ale nepamatoval jsem si jedinou věc. Což o něčem svědčí. Vzhledem k tomu, že osmý díl nejede ani přes GOG, asi se opět nedovím jak série skončila.

Pro: Některé lokace, střídání postav, chytrý kurzor, občas humor

Proti: Dětinské, kýčovité s přeplácanou grafikou, ke konci nechutné backtracking, vykradená záporačka.

+8