Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Wing Commander III: Heart of the Tiger

27.03.1994
1995
28.03.1996
74
16 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Třetí pokračování ságy je přelomové. Příběh hry a dialogy už hrají a namlouvají skuteční herci (Mark Hammil, John Rhys-Davies a další). 3D engine je ve vysokém rozlišení, objekty jsou polygonové a linie příběhu je více interaktivní. Vzlétávání a přistávání není automatické, můžete si vybírat z několika druhů stíhaček a výzbroje, navigační mapa je trojrozměrná.

Děj se točí kolem obrovského postupu Kilrathi k Zemi a zoufalého lidského pokusu zastavit jej. A také tajné mise do srdce území Kilrathi s cílem zničit jejich rodnou planetu.


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 80
Ó, to je mi ale čest, napsat první komentář k této hře! Jak je to možné, že tu ještě nikdo nic nenapsal? Je třeba to napravit :)
Po dlouhých 15-16ti letech zase dohráno a upřímně, zábava to byla úplně stejná jako kdysi!
První mise, první sestřelený kocour, první rozhovor s Hobesem na palubě "letadlové" lodi TCS Victory, první návštěva místního baru, kde se můžeme jednou i řádně ztřískat a pak vlézt do lodi a snažit se něco sestřelit, jenže hle, jde to nějak zle, není přehozené ovládání? A nereaguje nějak pomalu? A vlastně proč to pořádně nestřílí? jóó, to ten chlast, ten za knipl nepatří :)
Celou hrou se nám táhne příběh o odvaze, dobrodružství, zradě, smrti a i na tu lásku přeci jen dojde, prostě klasická sci-fi opera a na konci samozřejmě přijde i nějaká ta záchrana všehomíra. Celé to místní story je nám prezentováno pomocí filmových sekvencí, na které jsem ve svých mladých letech čuměl s otevřenou tlamou, dnes je to spíše úsměvné a z důvodu komprese je někdy třeba zapojit fantazii, ale i tak vás to dokáže vtáhnout do příběhu a za soudruhy ve zbrani se budete rádi vracet, stejně jako já.
Délka je tak akorát (u mne cca 11 hod), celé to pěkně odsýpá, že ani nevadí to, že mise jsou vesměs pořád stejné, ale honba za sestřely vás bude hnát stále dále.
Obtížnost je volitelná a už od úrovně ACE to při některých misích je orpavdu výzva - nepřátel je zatraceně hodně!Když už je zle, je možno přímo v průběhu mise obtížnost snížit, takže se nedostaví ani frustrace z neschopnosti splnit misi.
Grafika a vše okolo je poplatné době vzniku, ale žádná hrůza to není a kupodivu to běží v SVGA režimu 640x480.
Pokud chcete o hře vědět více, koukněte třeba do zajímavostí :)

Pro: Klasická sci-fi příběh, akce, rozhovory s lidmi na palubě, kočičáci :)

+20
  • PC 70
Jak už je mým zvykem tak i tento díl WC zrecenzuji a podělím se o své dojmy. Na začátek menší info. Zatímco mezi WC1 a WC2 uběhl pouhý rok ( WC1-1990, WC2-1991 ) tak WC3 vyšel podstatně později ( 1994 ). Nicméně čekání na plnohodnotné pokračování bylo vyplněno spinoffem Wing Commander Privateer ( 1993 ) a Academy ( 1993, tato hra byla spíše nástroj na vytváření vlastních misí ). Čekání ale stálo za to, třetí díl přinesl mnohé změny jak po technické stránce tak i po stránce mechanismů a děje.

První co nejvíce zaujme je grafika v samotných misích a interaktivní filmové cutscény menzi nima. Interaktivní film byl sice mor 90 let a po zásluze zahynul ale zde je zpracován skvěle. Herecké obsazení je výborné, nejvíce udeří do očí účast Marka Hamilla jež ztvárnil roli hlavního hrdiny. Obsazení je tedy parádní ale jak je to s hereckýmy výkony? Naštěstí se katastrofa nekoná a všichni zůčastnění hrají parádně a rozhodně vám nebude připadat že sledujete filmečky pro hru. Herci si natáčení evidentně užívaly ( jak je poznat z bonusu z natáčení, lze najít na youtube ) a na place byla pohoda která se přenesla i do výsledného produktu. To by jsme měly cutscény ale co samotná grafika v misích? Je parádní, na to že jsme v roce 1994 se jedná o špičku grafiky která tehdy byla možná. Ostatně WC vždy posouval limity grafických možností. Ačkoli tedy grafiku chválím mám k ní jeden osobní dodatek nebo spíše výtku. WC znova předběhl dobu na poli grafického zpracování, bohužel se tak sice posunul vpřed ale tím se dostal někde do druhé půle 90 let. A pamětníci jistě vědí jak na nás po boomu 3D všude skákala hranatá a docela šeredná grafika. Může to znít jako rozpor ale jde prostě o to že WC3 se dostal do fáze kdy 3D a celková úroveň zpracování se jednoznačně posunuly vpřed ale zároveň ještě tehdy vývojáři neuměli zpracovat grafiku pěkně. Jedná se tedy o rané 3D modely které jsou samá hrana a osten. To se bohužel nepěkně promítá do designu kočičáckých velkých lodí. Nejde jen o to že jsou hranaté a špičaté ale celkový jejich vzhled působí strašně neprakticky a vůbec bych ho neoznačil za funkčí. Křižníky a další lodě vypadají jako by je navrhoval šílenec a docela rád bych viděl jak by někdo s takovou lodí v případě nouze přistával na pevném povrchu, nedejbože s něčím takovým vletět do atmosféry. A když už jsme u těch koček mám k nim další výtku. Jejich masky v hraných sekvencích se bohužel vůbec nepovedly, v předchozích dílech to byly zkrátka velké šelmy ( lvi, tygři...), tady ale vypadají jako by jejich čumák narazil plnou rychlostí do pevné zdi a staly se znich odpudivý gremlini. Bohužel kdykoli se nějáký Kilrathi začne hýbat je to katastrofa a působí to směšně.

Od grafiky se přesuňme k technické stránce. Zde nemám co vytknout, žádné bugy jsem nezaznamenal, hra běží pěkně stabilně. Jen dodatek že kvalita hraných sekvencí odpovídá roku 1994, nemůžete tedy čekat DVD obraz, své bohužel dělá i nesprávné osvětlení a mnohé scény se nepochopitelně utápějí ve tmě, nicméně nejde o nic fatálního. Kde ovšem mám co vytknout je ovládání pro klávesnici + myš. Je otřesné a téměř se tak nedá hrát, citlivost je naprosto tragická a zapomeňte na nějáké jemné pohyby. Jindy zase je citlivost příliš velká a stíhačka se otáčí příliš rychle. Jindy pokud se pokusíte jemně zkorigovat např. zaměřovač doprava tak se pohnete opačným směrem. Díky těmto věcem je kumšt vůbec něco trefit. A to jsem ještě nezmínil že pokud chcete zasáhnout nepřítele musíte se přesně trefovat do zeleného ukazatele který vám ukazuje kde máte pálit pro zásah. A jak jsem řekl přesnost zde neexistuje takže většinou střílíte jako blázni doufajíce že něco trefíte... Pokud máte joystick jste za vodou, já ho neměl a tak jsem trpěl. Toto je jeden z největších neduhů WC3.

Štěstí ovšem je že zde můžete nastavit obtížnost. Vývojáři se rozhodli vyhovět všem a tak zde máte na výběr mezi 6 stupni obtížnosti. Už na 3 stupni ( zde pojmenován ACE ) se slušně zapotíte a hra to do vás pere horem spodem. Nemusím doufám dodávat že s ovldádáním K+M se jedná o pekelnou kombinaci. Já to vydržel do půlky a pak stáhnul ocas a snížil na druhý stupínek. Musím říct že ve WC3 je pro mě zatím díl ve kterém stojíte proti nejvíce nepřátelům. Kde jsou časy WC1 a datadisku Secret Mission 1? Tady se na vás valí obludné množství stíhačů klidně v 7 vlnách. Občas jsem si říkal co dělám špatně a že se jedná o nekonečný proud nepřátel ale ono ne! Je jich jenom zatraceně hodně. Nemusím říkat že jste nejen přečísleni ale taktéž většinou stojíte proti mnohem silnějším stíhačkám. Jinak pokud jste zvyklí na rozvržení ovládání z WC1 a 2 tak zde moc změn nenajdete, pár sice ano ale jsou naprosto minimální a okamžitě se zorientujete.

Příběh byl vždy silnou zbraní WC a zde nasazuje opravdu velký kalibr. Díky velmi dobrým hereckým výkonům si vás brzo WC3 získá. Opět hrajeme za starého dobrého Blaira který je ve zdejší válce už pěknou řádku let. Jako vždy i teď musíme zachránit Konfederaci zadek, nyní více než kdy dříve neboť lidstvo stojí před fatální porážkou a mnoho možností už mu nezbývá. Atmosféra je tedy opět skvělá a space opera je to jako vyšitá, znovu zde bude několik příběhových rovin a několik zvratů které můžete ovlivnit. Jak už jsme u této série zvyklí máme zde nelinearní kampaň, nyní ovšem můžete na některých místech ovlivňovat to co Blair řekne. Jedná se o dvě dialogové možnosti které mají dopad buď na příběh nebo na samotné kolegy. Parťáci jsou opět skvělí a značnou část z nich si oblíbíte. Ovšem pozor pokud někoho v rozhovoru naštvete tak nečekejte že vás bude zbožňovat a na misi pak neochtně plní vaše rozkazy a je celkově méně obětavý vám chránit zadek. A jako vždy ani zde nemůže chybět Maniac ,navíc nyní z masa a krve, který má několik skvělých hlášek a je to snad ještě větší trotl než minule. :)

AI je na velmi dobré úrovni a stejně jako ve druhém díle i zde nepřátelé velmi schopní a snaží se vás dostat do křížové palby atd. Vaši přátelé pokud jste s nima zadobře jsou taktéž velmi schopní a nezřídka sundají značné množství lodí. Příkazy vašim wingmanům zůstaly nezměněny ale podle mě jsou dostačující.

Takže tohle je WC3 je super a boží ale taky frustrující. Příběh zde jede na plné obrátky a jelikož se jedná o závěr trilogie tak je jaksepatří epický. Všemu napomáhají hrané scény a dobří herci kteří bohužel nejsou vůbec podobní svým zobrazením z předchozích dílů. O Kilrathi se radši zmiňovat detailněji nebudu protože je to zklamání. Bohužel moje hodnocení je silně sraženo špatným ovádáním které sice nebylo ani minule pohodové ale při troše laborování s citlivostí myši to bylo v pohodě. Zde bohužel můžete laborovat jak chcete ale ničeho nedocílíte.... Nezmínil jsem se o hudbě a ozvučení které tam sice je ale abych upřímně řekl tak z hudby mi neutkvělo v hlavě nic na rozdíl od předchozích dílů. Ze zvuků naopak utkvěl výtah který vám brzo bude lézt na mozek. Některé hrané scénky se totiž opakují a jsou stejné ale díky bohu za tlačítko Esc které vás z toho vysvobodí.

Pro: příběh a celková epičnost, herci a hrané cutscény, grafika, nastavitelná obtížnost, možnost volby v rozhovorech a činech, kolegové a posádka lodi, Maniac, AI

Proti: ovládání, v některých scénách špatné nasvícení, Kilrathi a jejich vzhled, poněkud směšný design bitevních lodí, raná 3D grafika

+12
  • PC 70
Konečne nadišla tá chvíľa, konečne nadišiel ten čas - odhodlal som sa napísať komentár ku Wing Commander III: Heart of the Tiger :D . Zahrať si túto hru bolo mojím cieľom už od okamihu, keď som sa po prvý raz ponoril do víru hernej série Wing Commander, čo bolo pred dvoma rokmi. S hlavou v oblakoch a zblbnutý z gameplay videí na Youtube som prednedávnom spúšťal exáč k tejto pecke (no, vlastne to bol DOSBox emulátor - hral som verziu z GOG) a čakal, kým prvýkrát nasadnem do kokpitu a pôjdem si to znova vo vesmíre rozdať s prerastenými mačičkami :D .

Ako som už avizoval pri mojom poslednom vylievaní duše a herných dojmov, vytriezvenie z dojmu epickosti prišlo u WC 3 veľmi rýchlo, ale začnem aspekty hry hodnotiť chronologicky tak, ako mi ich hra sama predkladala. Začnem teda príbehom. Hraný interaktívny film so živými hercami vnímam ako veľké plus. Kvalita obrazu na dnešné pomery nie je bohvieako úžasná, ale v roku 1994 si aj Američania mohli nechať o filmoch v DVD kvalite len zdať. Úsmevné je, že niektoré súčasné videá na YouTube sú nahraté v diametrálne horšej kvalite :D . Ako to už u WC titulov býva, príbeh je aj v tomto dieli silný a prepracovaný, nechýba napätie, romantika ani zvraty, častokrát spôsobené hráčovým zásahom a voľbou vhodnej/nevhodnej odpovede. Mark Hamill ako plukovník Christopher Blair (konečne má ten hrdina meno!) naozaj budí dojem ostrieľaného vojnového veterána oproti relatívne mladému kolektívu wingmanov na TCS Victory. Malcolm McDowell ako admirál Tolwyn tiež u mňa budil rešpekt ako rozhodný a neústupčivý veliteľ, ktorý vám nedá nič zadarmo. Vďaka jeho hereckému výkonu dokonca niekoľko tisíc fanúšikov spísalo petíciu, aby bol do tejto roly obsadený aj v pripravovanom filme. Chvalabohu, že to musel kvôli iným povinnostiam odmietnuť. Filmové spracovanie, ktoré nakoniec uzrelo svetlo sveta v roku 1999, síce zachováva hlavný motív vojny ľudí s Kilrathiami, ale celkové univerzum, príbeh a postavy sa príliš odkláňajú od pôvodnej predlohy. Vyvrcholenie príbehu, či už v prípade porážky alebo víťazného konca je podľa môjho skromného názoru zvládnuté skvelo a rozhodne odporúčam pozrieť si všetky ponúkané príbehové zakončenia.

Predtým, než som WC 3 rozohral, som si samozrejme prečítal predošlé dva komentáre, no negatíva spomínané v nich som bral na ľahkú váhu, najmä martinelkovu kritiku ovládania hry pomocou komba klávesnica+myš. "A čo, však martinelk sa na problémy s ovládaním u starších dielov WC sťažoval tiež, a nakoniec to nikdy nebolo také hrozné," myslel som si. To som však netušil, aká hrozná chyba to bola - pocítil som to hneď v prvej misii. Spomínaná citlivosť ovládania bol pre mňa ten NAJMENŠÍ problém zo všetkých (teda aspoň čo sa týka súbojov vo vesmíre). Ale koho kurva napadlo naprogramovať forsáž (afterburner) na PTM? A ešte ho treba aktivovať dvojklikom, pričom ak ho chcem mať neustále aktivovaný, musím PTM stále držať, avšak počas toho nemôžem ani strieľať z palubných zbraní, ani manévrovať s loďou?? Maximálne viem len rolovať okolo pozdĺžnej osi??? Ak by niekto namietal, prečo nepoužijem na ovládanie afterburnera a ostatných prvkov klávesnicu, tak vedzte, že sa to nedá - alternatívne klávesové prvky fungujú iba vtedy, keď je ovládanie hry nastavené na klávesnicu, ale nie na klávesnicu+myš! Skúsil som to iba s klávesnicou, avšak rýchlosť manévrovania je neporovnateľne horšia, než s myšou. Jediné plus oproti predošlým dielom je to, že pri náhodnom stlačení Caps Locku už nenastáva blokovanie ovládania, čo sa pri predošlých WC tituloch stávalo dosť často, keďže afterburner bol konfigurovaný na klávese Tab. Po prvý raz v živote som ľutoval, že nie som vlastníkom ani toho najobyčajnejšieho joysticku. Neviem, na čom pri konfigurácii ovládania v 94tom v Origin Systems fičali, no zrejme to bol veľmi kvalitný matroš =/ .

Druhým prekvapením pre mňa bol nesúlad v obtiažnosti. Jak Wolf, tak martinelk, ostrieľaní a zocelení predošlými dielmi ságy, rozohrali hru na defaultnom stupni Ace. Ja som sa však rozhodol zaexperimentovať a zvolil som obtiažnosť o jeden stupeň vyššiu - Hard. Prvá misia v pohode...druhá misia v pohode...tretia misia v pohode...sakra, tí Kilrathiovia bojujú ako malé deti...štvrtá misia v pohode...skok do ďalšieho systému...tu už som začínal mať podozrenie, že nie je všetko tak, ako má byť. Podozrejnie sa naplnilo v momente, keď som išiel do simulátora na duel s Flashom. Z gameplayov viem, že za normálnych okolností tento súboj trvá aj niekoľko minút. Ja som však bol s Flashom hotový za necelú minútu. Začínam teda hľadať na internete...prídem na GameFAQS a čo nečítam - na Hard je v porovnaní s Ace inteligencia nepriateľov o niečo slabšia, plus nepriatelia v oveľa menšej miere používajú afterburner a rakety, čo ju de facto robí ľahšou! Schválne, kto z vás by niečo také čakal? Našťastie, po prepnutí obtiažnosti na Ace sa konečne nepriatelia "pochlapili" a hneď to bol Wing Commander ako má byť (od experimentu s ešte vyššou obtiažnosťou som upustil). Na začiatku mix ľahších aj ťažších misií, od druhej polovice hry skôr prevažovali tie ťažšie a neraz mi pri niektorých misiách dali Kilrathiovia zabrať (námatkou spomeniem napr. záchranu wingmana Flint, vyčistenie systému pre test ultrazbrane Behemoth a obrana TCS Victory po zničení Behemotha).

Čo sa týka grafickej a technickej stránky, RealSpace 3D engine predstavený už v spin-off titule Wing Commander: Armada posunul hru do úplne inej dimenzie ako predošlé WC tituly aj napriek tomu, že v ranej fáze 3D enginov boli modely dosť hranaté. Najviac je to vidieť na lodiach - kilrathijské asymetrické modely s prapodivnými výčnelkami vyzerajú veľmi zvláštne, v niektorých prípadoch podľa mňa až bizarne (Strakha, Sorthak, Bhantkara Carrier, Hvar'kann Dreadnought), zatiaľ čo u konfederačných modelov bolo vsadené na súmernosť a inšpiráciu z predošlých dielov ságy. Najviac som si obľúbil stroje, v ktorých som strávil v hre najviac času - ľahký a obratný Arrow a takmer dokonalý Excalibur. Za celú hernú dobu mi hra spadla asi dvakrát, čo by mi normálne nestálo za zmienku, len keby sa to nebolo bývalo stalo počas pristávacej sekvencie po úspešnom splnení misie :D

Ak to mám zhrnúť, WC 3 z veľkej časti splnil to, čo som od neho očakával, avšak nemôžem prehliadnuť veľký nedostatok v podobe - mierne povedané - nedomysleného ovládania, ktorý sa nakoniec odzrkadlil na mojom hodnotení. Podľa mňa si ho však tá hra vôbec nezaslúži. Ak by sa našlo zopár správnych ľudí na správnom mieste, vedeli by tento neduh v podobe ovládania relatívne ľahko odstrániť, avšak obávam sa, že neexistuje a v dohľadnej dobe ani nebude existovať motivácia, ktorá by ich k tomuto kroku viedla, čo je obrovská škoda.

Pro: Príbeh a jeho záver a interaktivita v ňom, scény s reálnymi hercami, grafický posun od 2D k 3D, Excalibur

Proti: Asi najhoršie ovládanie spomedzi WC titulov, nezvyčajné až bizarné modely lodí Kilrathiov

+11