Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Alternativa

AlternativA

03.08.2010
59
31 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Alternativa je klasická 2D point&click adventura (s 3D postavami) založená na sci-fi scénáři od českého studia Centauri Production. Ocitnete se ve světě budoucnosti v roce 2045. Moc v rukou drží celosvětový stát a dvě mega korporace udržující svůj vliv za pomoci robotů. Vy se zhostíte role Richarda Ročka, který žije v Praze a přišel o zaměstnání, protože stavba, na které pracoval, byla ukončena. Richard, ve snaze udělat něco se svým životem a zjistit, proč došlo k záhadnému uzavření stavby, se ocitá mezi skupinou lidí bojujících proti systému.

Kromě Richarda se ve hře na kratší dobu zhostíte role jedné ze dvou dalších postav (na základě vaší volby). Během hraní se skrze různé epizody seznámíte s drsným životem budoucnosti, kde ztratit práci znamená ocitnout se v bezvýchodné situaci a kde za prohřešek proti zákonu vás může robot zastřelit i bez soudu. Zúčastníte se například vyšetřování vraždy a znásilnění nebo navštívíte márnici v nočních hodinách a kromě Prahy se podíváte i do Brazílie.


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 50
Kdo by se nechtěl podívat, jak bude vypadat Praha v roce 2045? Ano i mě zlákal především tento fakt k tomu, abych se v kůži hlavního hrdiny se zvláštním příjmením Roček podíval do našeho hlavního města téměř v polovině jedenadvacátého století.

Hned hlavní menu skýtá netradiční prvky, především co se názvů jednotlivých položek týče. Nová hra je tu nahrazena novou šancí, nahrání pozice se řeší obnovením šance, místo nastavení jsem zde měnil smysly, autoři jsou tvůrci systému a ukončením hry ztratím naději. Při pozastavení hry ještě přibylo uložení šance (tedy hry) a návratem do hlavního menu jsem vzdal boj. Bylo to snad poprvé, co jsem si ve hře pustil hudbu a jen poslouchal. Nemyslím tu, která se spustí sama při nějaké situaci, ale sám jsem si na svém PDA pustil dva dostupné songy (Somewhere in the dark a Here tonight), a jelikož při poslechu nešlo nic dělat, tak jsem prostě nic nedělal. Vůbec mi to ale nevadilo.

Androidi, silueta mrtvoly tvořené hologramem nebo nabíjení lítačky pomocí radioaktivního prvku s určitým poločasem rozpadu, jsou skvělé nápady a spolu s příběhem táhnou celou hru. Ten sice není žádná hitparáda, ale oproti ostatním prvkům Alternativy je na velmi slušné úrovni. Bohužel zajímavou zápletku úplně zazdil konec v Brazílii, kam jsem se kdoví proč z Prahy a Kolína přesunul. Proč mají české adventury většinou taková prazvláštní zakončení fakt nikdy nepochopím.

Hra obsahuje řadu narážek jak na v česku známé výrobky či obchody (Staropramen - Endopramen, Pribináček - Endoráček, Albert supermarket - Olbert supermarket), ale i na známé hry. Především odkaz na The Longest Journey v podobě cestovní kanceláře Arcadia, která nabízí ty nejdelší cesty vašeho života mě opravdu pobavil. Autoři také předpovídali, kam se dále rozšíří trasa metra A, a tak zde nechybí zastávka Motol, i když se zde z metra stala nadzemní dráha.

Jako freeware titul nebo za jedno euro by byla Alternativa ucházející počin, ale za deset euro (bez slevy) je to zlodějina. Původně se nejspíše počítalo s druhým dílem a já se vůbec nedivím, že nakonec nevznikl. Adventura s málo aktivními místy, ještěrkou neboli vysokozdvižným vozíkem, který se zde jmenuje bagr (i v angličtině je to Digger) a volbami, které způsobují až příliš častou smrt, pokračování rozhodně nepotřebuje.

Pro: Praha v roce 2045, hudba, futuristické prvky, příběh, narážky

Proti: konec, Brazílie, málo aktivních míst, častá smrt

+21
  • PC 65
Na Alternativu jsem se velice těšil a mnohokrát uvažoval o její koupi. Jakmile ale vyšla jako příloha na DVD k jednomu časáku, ihned jsem ji nainstaloval a do hry se ponořil.

Na první pohled mě upoutalo prostředí futuristické Prahy – ostatně je tohle ten důvod, proč jsem se na hru tolik těšil. Počáteční nadšení však vystřídalo zklamání. Ačkoli se v Praze odehrávají ¾ hry, moc toho nakonec ani vidět není. Zato příběh mě zaujal a napínal hodně pomalým rozjezdem až do finiše v Brazílii, kde je hra utnuta prakticky v tom nejlepším. „No konečně se to trochu rozjelo a oni to ukončej… a ještě k tomu takhle debilně“, říkal jsem si. Kdyby bylo v plánu pokračování, nic bych nenamítal, ale takový konec, jaký předvedla Alternativa, je NEUSPOKOJUJÍCÍ.

Samotná hratelnost se drží klasického adventure postupu. Pokud přehlédnu malý počet aktivních míst a vlastně i celkovou prázdnotu lokací, funguje to dobře. Obtížnost není ani moc vysoká a kromě několika míst na začátku, kde je větší počet obrazovek přístupných najednou, jsem do návodu nakukovat nemusel.

Verdikt: Jednoznačně zklamání. Čekal jsem výbornou adventuru a dočkal jsem se jen lehce nadprůměrného počinu, který se sice dobře hraje, ale nemá nic navíc. Nic, co by dělalo z Alternativy hru, na kterou bych měl dlouho vzpomínat.

Pro: zajímavý námět, zasazení do futuristické Prahy, samotné hraní je fajn

Proti: nevyužitý potenciál příběhu, nesmyslně utnutý a neuspokojující závěr

+19
  • PC 70
Psát nějaký komentář ke hře jako je Alternativa je poměrně těžké. Zpočátku vše vypadá více než dobře. Absenci jakéhokoli intra, která je vytýkána snad ve všech recenzích, já osobně hodnotím pozitivně. Zpočátku víte jen to, že jste byli vyhozeni z práce, z pro vás neznámého důvodu, a že vám byla odebrána vaše osobní karta, bez které jste Nic. Postupem času zjišťujete, že svět je trvale poznamenán 3. světovou válkou, která je dnes nazývána Velkou válkou, a je v podstatě pod kontrolou dvou nadnárodních společností Endora a Theolex. Vedle těchto dvou společností je samotný Stát. Vaší jedinou nadějí je připojit se k Odboji, který se snaží alespoň nějakým způsobem bojovat proti těmto kolosům. Zpočátku má hra opravdu úžasnou atmosféru, kterou ještě umocňují určité momenty, jako když si pročítáte deník jedné mladé dívky, která prodávala své tělo jednomu váženému pánovi z vládní čtvrti, výměnou za jídlo a vodu, což ji trvale psychicky poznamenalo.

Později si ale začínáte uvědomovat, že lokace jsou až nepřirozeně mrtvé. Pokud potkáte za celou hru možná i necelou desítku postav k nějakému dialogu, tak je zřejmě něco špatně. Podobný problém je i s aktivními místy na obrazovce. Není jich moc a z toho asi jen půlka je k něčemu použitelná. Upřímně nevím, k čemu jsou ty šipky v inventáři, protože k jeho zaplnění jsem se za celou hru ani jednou zdaleka nepřiblížil. Další věc je, že pokud už něco seberete, tak si můžete být jisti, že nejpozději na další obrazovce to použijete. Z výše uvedeného plyne, že obtížnost rozhodně není vysoká a hra poměrně slušně odsýpá.

Během hry začíná upadat i celková atmosféra hry. Dostal mě například jeden úkol, kdy jsem měl v hlavní databázi Theolexu vymazat data o jedné osobě. Koho by napadlo, že se stačí dostat přes jedny dveře a hned za nimi mám nachystaný počítač s přihlašovací obrazovkou. Zabezpečení jedné z největších firem si představuji trochu jinak.

Hra celkově na mě celou dobu působila, že původní plán byl úplně jiný. Tomu by odpovídal i začátek, ale postupem času jakoby docházel buďto elán, čas a nebo peníze. Možná všechno dohromady. Kapitolou samou o sobě je konec, po kterém máte snad ještě víc otázek než na začátku, protože jste vlastně nevyřešili vůbec nic. Těžko říct, zda to byl konec vynucený na základě výše uvedených důvodů, či to byl záměr a v plánu je již druhý díl, který už tak nějak naznačuje i web výrobce.

I když jsem ke konci víc kritizoval, než chválil, tak Alternativa rozhodně není špatnou hrou. Stačilo možná jen dotáhnout pár nedodělků a mohla být hrou dokonce výbornou. Takhle je to jen lepší průměr.

Pro: zpočátku atmosféra, příběh, lokace

Proti: závěr, až příliš jednoduché

+16
  • PC 60
Život je plný zklamání… A jedním z nich je pro mě výsledná podoba této hry. Z toho důvodu se mi vůbec nechtělo komentář psát, ale nakonec jsem se, s mírným odstupem po dohrání, odhodlal. Nejprve musím zmínit, že jsem tento projekt sledoval již od samotného ohlášení a vkládal do něj značné naděje. Jednak z důvodu atraktivního prostředí Prahy v budoucnosti, kde byla řada možností využít stávající reálie a jednak kvůli zajímavému orwellovskému tématu. Nakonec tyto naděje zůstaly tak na půl cesty, přesto se jedná o hlavní klady hry: několik lokací je zajímavých, pár odkazů zábavných (Endopramen), ale bohužel těch možností bylo mnohem, mnohem víc. A příběh? Ten šel rozpracovat do úžasné hloubky, seč opět se tak nestalo. Pokud bych měl zmínit zápory hry uvedl bych především málo lokací a NPC postav (celkově je všude tak nějak mrtvo), tempo hry, které trpí neustálým přebíháním sem a tam, dále systém umírání, kdy možností zemřít je opravdu velká škála (naštěstí se hra automaticky vrátí před místo smrti, aspoň tedy při nastavení nižší obtížnosti) či nevyváženou obtížnost (ta je obecně hodně nízká, ale tuším na dva zákysy jsem neměl nervy a s chutí šáhl po návodu) a především… Naprosto zmršený konec, celá závěrečná část hry odehrávající se v Brazílii je dle mého názoru naprosto tragická. Nudné, jednoduché, zdlouhavé úkoly, jejichž cílem je pouze protažení hrací doby aspoň o pár dalších (desítek) minut a protrápení se ke konci, který je absolutně o ničem. Obávám se, že příčinou bylo hru za jakoukoliv cenu už nějak rychle dokončit, vydat, aby z prodeje byly aspoň nějaké příjmy, jinak si to neumím vysvětlit. Takže skutečně rád bych dal 70%, ale musím snížit o pět za zmíněný konec, dalších pět za trestuhodně nevyužitý potenciál námětu a jsem na konečných 60%. Jo a na závěr malý dovětek k první větě tohoto komentáře: pokud se jedná pouze o zklamání z promarněné hry, tak je to ještě dobré :)
+13
  • PC 50
Alternativa by se dala popsat jako doposud nezveřejněná pohádka o Hurvínkovi, jak na kloub mezinárodnímu spiknutí přišel. Ovšem místo Hurvínka zde máme dělňase Richarda Ročka, který se přes noc stane nejlepším špiónem světa, který cokoliv zjistí, cokoliv zajistí, kdekoho očůrá a s prstem v nose se dostane se i do nejstřeženější základny planety. Příběh je v tomto směru nedůvěryhodný, až to bolí. Přesto neříkám, že jsem se nebavil. Alternativa je poutavá a dokázala si udržet moji pozornost. Líbil se mi i pěkně vybudovaný svět. ALE! V momentě, kdy se Roček odebere do exotické Brazílie, ztrácí hra své kouzlo, vytrácí se temná atmosféra, poutavost a začal jsem se nudit. Korunu tomu všemu poté nasazuje náhlý a neuspokojivý konec, kdy se vlastně ve výsledku prd vyřešilo.

Obtížnost hádanek je nízká. Moc předmětů nenajdete, interaktivních bodů je málo a stejně po většinu času víte, co dělat. Když přeci jenom zapomenete, co dál nebo potřebujete popíchnout, tak vám pomůže váš elektronický deníček PDA. Využijete ho také jako databázi veškerých zdrojů informací, co se celého světa týče. Hádanky vesměs smysl dávají, avšak nejvíce jim škodí linearita.
Kupříkladu víte kombinaci k sejfu, ale bohužel ho nemůžete otevřít, protože nejdřív musí Roček udělat naprosto banální čin, který vám informačně nepředá nic, co byste už nevěděli.
Jindy nastává nedorozumění mezi autory a hráčem, kdy vy víte, co udělat ale netušíte, jak si řešení představuje samotný designér.
Největší perlou pro mě přesto zůstává zákys, kdy jsem dvacet minut bloudil po Praze, jezdil od stanice ke stanici, vše ohledával, všechny vyslýchal, abych se nakonec z návodu dozvěděl, že se řešení mého problému ukrývalo v jednom článku v PDA, na který mě však nikdo neupozornil.

Vizuální stránka hry je solidní. Hodně se mi líbily lokace, zejména ty pražské, a celkově atmosféra skvěle funguje. Co mě však zarazilo byl zvukový doprovod, který v Brazílii neexistuje vůbec. Například Roček prochází pralesem a nejsou slyšet ani jeho kroky. Prochází opuštěnou částí města a není slyšet absolutně nic. Zase když se stane nejméně akční moment, tak na plné pecky odstartuje blockbusterová honičková vypalovačka.
Dabing mi přišel zvláštní, kdy se ani teď nemohu rozhodnout, zda-li se mi líbí nebo ne. Například herecký projev Ročkova kamaráda Andyho Mitchella mi přišel přehraný, přesto se mi něčím líbil.

Myslím si, že Alternativa měla velký potenciál, který byl však promarněn těžce nedůvěryhodným příběhem, který byl k závěru nudný, a zároveň to nejhorší přišlo nakonec, tedy samotný konec. Ze hry je cítit jistý odér nedokončenosti, který zavání nebo spíše smrdí zejména v několikrát již zmiňované a mnou kritizované závěrečné části hry. Alternativa je tudíž průměrná adventura, kterou jsem si přesto užil, avšak dokázala mě i zklamat.

[HERNÍ VÝZVA 2020 - 4. "Reálná virtualita"]
+11