Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Alternativa

59
26 hodnocení Platformy
Žánr:
adventura > 2D adventura *
Forma:
placená hra
Rozsah:
samostatná hra
Multiplayer:
ne
Datum vydání:
03.08.2010 PC
Vývojáři:
, (sekundární)
Oficiální stránky:
http://www.centauri.cz/alternativa.php
Alternativa je klasická 2D point&click adventura (s 3D postavami) založená na sci-fi scénáři od českého studia Centauri Production. Ocitnete se ve světě budoucnosti v roce 2045. Moc v rukou drží celosvětový stát a dvě mega korporace udržující svůj vliv za pomoci robotů. Vy se zhostíte role Richarda Ročka, který žije v Praze a přišel o zaměstnání, protože stavba, na které pracoval, byla ukončena. Richard, ve snaze udělat něco se svým životem a zjistit, proč došlo k záhadnému uzavření stavby, se ocitá mezi skupinou lidí bojujících proti systému.

Kromě Richarda se ve hře na kratší dobu zhostíte role jedné ze dvou dalších postav (na základě vaší volby). Během hraní se skrze různé epizody seznámíte s drsným životem budoucnosti, kde ztratit práci znamená ocitnout se v bezvýchodné situaci a kde za prohřešek proti zákonu vás může robot zastřelit i bez soudu. Zúčastníte se například vyšetřování vraždy a znásilnění nebo navštívíte márnici v nočních hodinách a kromě Prahy se podíváte i do Brazílie.


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 70
Psát nějaký komentář ke hře jako je Alternativa je poměrně těžké. Zpočátku vše vypadá více než dobře. Absenci jakéhokoli intra, která je vytýkána snad ve všech recenzích, já osobně hodnotím pozitivně. Zpočátku víte jen to, že jste byli vyhozeni z práce, z pro vás neznámého důvodu, a že vám byla odebrána vaše osobní karta, bez které jste Nic. Postupem času zjišťujete, že svět je trvale poznamenán 3. světovou válkou, která je dnes nazývána Velkou válkou, a je v podstatě pod kontrolou dvou nadnárodních společností Endora a Theolex. Vedle těchto dvou společností je samotný Stát. Vaší jedinou nadějí je připojit se k Odboji, který se snaží alespoň nějakým způsobem bojovat proti těmto kolosům. Zpočátku má hra opravdu úžasnou atmosféru, kterou ještě umocňují určité momenty, jako když si pročítáte deník jedné mladé dívky, která prodávala své tělo jednomu váženému pánovi z vládní čtvrti, výměnou za jídlo a vodu, což ji trvale psychicky poznamenalo.

Později si ale začínáte uvědomovat, že lokace jsou až nepřirozeně mrtvé. Pokud potkáte za celou hru možná i necelou desítku postav k nějakému dialogu, tak je zřejmě něco špatně. Podobný problém je i s aktivními místy na obrazovce. Není jich moc a z toho asi jen půlka je k něčemu použitelná. Upřímně nevím, k čemu jsou ty šipky v inventáři, protože k jeho zaplnění jsem se za celou hru ani jednou zdaleka nepřiblížil. Další věc je, že pokud už něco seberete, tak si můžete být jisti, že nejpozději na další obrazovce to použijete. Z výše uvedeného plyne, že obtížnost rozhodně není vysoká a hra poměrně slušně odsýpá.

Během hry začíná upadat i celková atmosféra hry. Dostal mě například jeden úkol, kdy jsem měl v hlavní databázi Theolexu vymazat data o jedné osobě. Koho by napadlo, že se stačí dostat přes jedny dveře a hned za nimi mám nachystaný počítač s přihlašovací obrazovkou. Zabezpečení jedné z největších firem si představuji trochu jinak.

Hra celkově na mě celou dobu působila, že původní plán byl úplně jiný. Tomu by odpovídal i začátek, ale postupem času jakoby docházel buďto elán, čas a nebo peníze. Možná všechno dohromady. Kapitolou samou o sobě je konec, po kterém máte snad ještě víc otázek než na začátku, protože jste vlastně nevyřešili vůbec nic. Těžko říct, zda to byl konec vynucený na základě výše uvedených důvodů, či to byl záměr a v plánu je již druhý díl, který už tak nějak naznačuje i web výrobce.

I když jsem ke konci víc kritizoval, než chválil, tak Alternativa rozhodně není špatnou hrou. Stačilo možná jen dotáhnout pár nedodělků a mohla být hrou dokonce výbornou. Takhle je to jen lepší průměr.

Pro: zpočátku atmosféra, příběh, lokace

Proti: závěr, až příliš jednoduché

+15
  • PC 65
Na Alternativu jsem se velice těšil a mnohokrát uvažoval o její koupi. Jakmile ale vyšla jako příloha na DVD k jednomu časáku, ihned jsem ji nainstaloval a do hry se ponořil.

Na první pohled mě upoutalo prostředí futuristické Prahy – ostatně je tohle ten důvod, proč jsem se na hru tolik těšil. Počáteční nadšení však vystřídalo zklamání. Ačkoli se v Praze odehrávají ¾ hry, moc toho nakonec ani vidět není. Zato příběh mě zaujal a napínal hodně pomalým rozjezdem až do finiše v Brazílii, kde je hra utnuta prakticky v tom nejlepším. „No konečně se to trochu rozjelo a oni to ukončej… a ještě k tomu takhle debilně“, říkal jsem si. Kdyby bylo v plánu pokračování, nic bych nenamítal, ale takový konec, jaký předvedla Alternativa, je NEUSPOKOJUJÍCÍ.

Samotná hratelnost se drží klasického adventure postupu. Pokud přehlédnu malý počet aktivních míst a vlastně i celkovou prázdnotu lokací, funguje to dobře. Obtížnost není ani moc vysoká a kromě několika míst na začátku, kde je větší počet obrazovek přístupných najednou, jsem do návodu nakukovat nemusel.

Verdikt: Jednoznačně zklamání. Čekal jsem výbornou adventuru a dočkal jsem se jen lehce nadprůměrného počinu, který se sice dobře hraje, ale nemá nic navíc. Nic, co by dělalo z Alternativy hru, na kterou bych měl dlouho vzpomínat.

Pro: zajímavý námět, zasazení do futuristické Prahy, samotné hraní je fajn

Proti: nevyužitý potenciál příběhu, nesmyslně utnutý a neuspokojující závěr

+15
  • PC 60
Život je plný zklamání… A jedním z nich je pro mě výsledná podoba této hry. Z toho důvodu se mi vůbec nechtělo komentář psát, ale nakonec jsem se, s mírným odstupem po dohrání, odhodlal. Nejprve musím zmínit, že jsem tento projekt sledoval již od samotného ohlášení a vkládal do něj značné naděje. Jednak z důvodu atraktivního prostředí Prahy v budoucnosti, kde byla řada možností využít stávající reálie a jednak kvůli zajímavému orwellovskému tématu. Nakonec tyto naděje zůstaly tak na půl cesty, přesto se jedná o hlavní klady hry: několik lokací je zajímavých, pár odkazů zábavných (Endopramen), ale bohužel těch možností bylo mnohem, mnohem víc. A příběh? Ten šel rozpracovat do úžasné hloubky, seč opět se tak nestalo. Pokud bych měl zmínit zápory hry uvedl bych především málo lokací a NPC postav (celkově je všude tak nějak mrtvo), tempo hry, které trpí neustálým přebíháním sem a tam, dále systém umírání, kdy možností zemřít je opravdu velká škála (naštěstí se hra automaticky vrátí před místo smrti, aspoň tedy při nastavení nižší obtížnosti) či nevyváženou obtížnost (ta je obecně hodně nízká, ale tuším na dva zákysy jsem neměl nervy a s chutí šáhl po návodu) a především… Naprosto zmršený konec, celá závěrečná část hry odehrávající se v Brazílii je dle mého názoru naprosto tragická. Nudné, jednoduché, zdlouhavé úkoly, jejichž cílem je pouze protažení hrací doby aspoň o pár dalších (desítek) minut a protrápení se ke konci, který je absolutně o ničem. Obávám se, že příčinou bylo hru za jakoukoliv cenu už nějak rychle dokončit, vydat, aby z prodeje byly aspoň nějaké příjmy, jinak si to neumím vysvětlit. Takže skutečně rád bych dal 70%, ale musím snížit o pět za zmíněný konec, dalších pět za trestuhodně nevyužitý potenciál námětu a jsem na konečných 60%. Jo a na závěr malý dovětek k první větě tohoto komentáře: pokud se jedná pouze o zklamání z promarněné hry, tak je to ještě dobré :)
+11
  • PC 80
Alternativa mě už při oznámení lákala především nevšedním prostředím Prahy v roce 2045. Jde o pěkný nápad, nicméně si myslím, že ho autoři nevytěžili dostatečně a nebýt opuštěné Kotvy a Hradu v pozadí jedné lokace, stověžatou metropoli skoro nic nepřipomíná. Adventura je až nápadně podobná jednomu z předchozích počinů Centauri - mnou oblíbenému Memento Mori. Vždyť obě hry sdílejí stejný engine - CPAL3D. Ten už má přece jenom nějaký ten rok za sebou a absence možnosti nastavit vyšší rozlišení mě vyloženě štvala. I modely postav a předrenderované lokace těžko někoho nadchnou. Navíc, jak píše Pitva, celý svět je až ostudně malý a prázdný, postav ve hře potkáte okolo desítky. Ani rozhovory nejsou kdovíjak rozsáhlé a kromě pár míst, kde vaše odpověď rozhoduje o životu a smrti hlavního hrdiny nelze hovořit o jakékoliv interaktivitě. Na hře je zkrátka vidět, že šlo pouze o projekt, jenž vývojářům pomůže zafinancovat vývoj Memento Mori 2. I tak jde ale mírně nadprůměrnou adventuru, kterou jsem i navzdory všem výše zmíněným chybám dohrál jedním dechem během vánočních svátků. Pozn. Relativně otevřený konec nasvědčuje, že vývojáři možná počítali s pokračováním. Pochybuji ale, že se ho někdy dočkáme. :(

Napsáno 26.12.2011.

Pro: Praha v roce 2045, příběh, přístupné i nezkušeným adventuristům, herní doba cca 11 hodin

Proti: přežitý engine, prázdnota lokací, nepřesvědčivý konec

+7