Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Memento Mori

Memento Mori: The Secret of Eternal Life

07.11.2008
72
97 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

V point and click adventuře Memento Mori se ujímáte dvojice postav, detektiva Larisy Světlovové, pracující pro Interpol a Maxe Duranda, odborníka na umění a padělatele uměleckých děl v jedné osobě. Oba jsou kvůli okolnostem nuceni spojit své síly, aby vyšetřili krádež několika obrazů v petrohradské Ermitáži. Jak se záhy ukáže, nejedná se o běžné vloupání...

Během hry budete střídavě ovládat Larisu i Maxe. Ten bude pátrat přímo v Petrohradu, zatímco zástupkyni něžného pohlaví, Larisu, čeká cestování po různých koutech světa. Memento Mori nespadá do kategorie náročných adventur, autoři se zaměřili na atmosféru a plynule se odvíjející příběh.

Příběh Maxe a Larisy pokračuje v Memento Mori 2: Guardians of Immortality.


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 80
Detektivní adventury přímo nevyhledávám, rád si však občas nějakou zahraji. Když se to tak vezme, tak pátrání po něčem je téměř všude, ale vyšetřování většinou provádí ten, kdo se k němu jen tak nachomítne a ne přímo člověk od fochu. Zápletka o zlodějích obrazů vypadala zajímavě a jak to tak bývá, postupně přibývalo otázek, nikoli však odpovědí. Nedostal jsem se tak do bodu, kdy bych si řekl, že už mě to nebaví a hru odložil. Naopak jsem chtěl hrát pořád dál, až na mě vyskočily závěrečné titulky.

Více konců, které Memento Mori má, je u adventury určitě vítaná věc a je super, že na to nemají vliv jen pozitivní či negativní odpovědi, ale i některé činnosti, které je možné odfláknout nebo zcela vynechat. Někde jsem se dočetl, že zakončení příběhu jsou čtyři, jinde šest a na jedné stránce jich udávali dokonce osm. V podstatě jde ale pouze o to, jestli Max přežije (můj případ) nebo ne a zda Laru povýší už je celkem vedlejší. 

Nejlepší lokací z celé hry je bezesporu finský klášter Věčný spáč, který mi svým názvem připomněl hlavního bosse v prvním Gothicu, ale ani skotské panství není špatné. Většina ostatních lokací je na můj vkus až moc obyčejná. Některé předměty, jako je přepravka s leguánem nebo právě nalité kafe či džbán s vodou si ovládaná postava nestrčí do kapsy, jak je mnohdy zvykem, ale drží je v ruce, než je použije. To opravdu chválím.

Hrál jsem krabicovou verzi, takže jsem byl ušetřen problémů, které byly zmíněny v předchozích komentářích. Jen občas některé postavy zopakovaly část jedné věty dvakrát po sobě. Dvojku, do níž se také někdy pustím, už ale ve fyzické podobě nemám a nejspíše mít ani nebudu, tak snad mi Steam verze poběží plynule a bez padání.

Pro: hlavní zápletka, více konců, finský klášter Věčný spáč, logické umisťování/neumisťování předmětů do inventáře

Proti: spousta obyčejných lokací, chyby v dabingu

+31
  • PC 70
Memento Mori jsem měl nainstalováno z Level DVD na starších sestavách již několikrát, ale pokaždé hra buď padala nebo se hýbala jak slimák po obrně. Znovu jsem hru nainstaloval v rámci Herní výzvy 2018 a tentokráte již hra běžela bezvadně.

Memento Mori (Pamatuj na smrt) je česká detektivní adventura, ve které řešíte prostřednictvím dvou hlavních hrdinů - Larisy Světlovové a Maxe Durranda - tajemnou krádež obrazů z moskevské Ermitáže související se smrtí profesora Abramčikova. Během svého pátrání navštíví oba ústředí Interpolu v Bruselu, Moskvu, Anglii, Portugalsko a nakokonec i tajemný klášter ve Finsku.

Příběh je klasický, místy tejmný a napínavý, avšak zakončený rozuzlením ála Horizont události či Šestý smysl. A to je možná nejslabší prvek celé hry. Obě díla totiž měla vynikající, dlouho a postupně budovanou atmosféru, v čemž bohužel hra není nejsilnější. O dost lépe se to daří například Posel smrti.

Hratelnost je naprosto pohodová. Pravým tlačítkem myši zkoumáte a levým použiváte. Hádanky jsou logické a nehrozí žádné delší záseky. Místy jsou různé "mezihry", které nepůsobí samoúčelně či rušivě. Hra tím pádem svižně ubíhá a odhaluje svoji nepříliš dlouhou herní dobu. Dabing a hudba jsou na slušné úrovni, i když úrovně již zmíněného Posel smrti nedosahují. Grafika je na velmi dobré úrovni a hezky se na ní dívá i dnes.

Celkově lze Memento Mori lze označit za příjemnou adventurní jednohubku pro všechny věkové kategorie začínajících i zkušených adventuristů. Příběh má navíc několik různých konců, které záleží na hráčově postupu hrou, čímž přináší prvek znovuhratelnosti, což není u adventur obvyklé.

Pro: Různá zakončení příběhu, grafika, dabign.

Proti: Atmosféra je slabší, kratší délka hry.

+26
  • PC 80
Tak jsem se nakonec z roku 2008 pustil do adventury, která tu má nejvíce hodnocení a je tudíž všeobecně asi nejznámější - Memento Mori. Vždycky jsem se ji vyhýbal, protože jsem měl pocit, že se jedná o 3D adventuru z vlastního pohledu, což není zrovna můj šálek čaje. Kupodivu prostředí je 3D ale jinak se to ovládá jako tradiční 2D adventura. Nekonají se žádné bugy, hledání cesty nebo lovení neviditelných pixelů. Problémům s dabingem jsem se po pročtení diskuze vyhnul stažením anglické verze. A abych si odbyl technickou stránku věci - grafika je příjemná a hru doprovázející solidní temné thrillerové animace. Jen hra se mírně trhala a musel jsem ubrat na detailech.

Memento Mori je mírně rozporuplná adventura. Hratelnost je až primitivně snadná. Máte sice 18 kapitol, ale spousta z nich je v podstatě pár dialogů a jedna dvě akce. Nějaké solidní adventuření se koná tak ve dvou kapitolách a hlavně ke konci, ale i tak je to čajíček. Ovládání je tradiční (levá použít, pravá prohlídnout) a hra obsahuje spoustu zjednodušení. V inventáři netaháte přehršel zbytečných krámů, aktivní místa si můžete zobrazit a ty nepotřebné mizí. Kombinace, které jdou použít se zobrazí zeleně, ty co nejdou červeně. Úkoly jsou vždy přísně logické, ani jednou za hru se mi nestalo, že bych se něčemu divil, nebo že by něco co by mohlo fungovat nefungovalo. Tu jednoduchost vynahrazuje hra pár fičurama. Prohlížení objektů ve 3D a používání částí už tu bylo, stejně jako možnosti udělat něco navíc. Moc často se ale nevidí možnost reagovat rozdílně (pozitivně/negativně/dotazem) v rozhovoru, přičemž občas to vede k trošku jiným výsledkům. Ve výsledku mě to vlastně bavilo, hra postupuje rychle a jednoduše kupředu zhruba tak na hranici toho, kdy ještě máte pocit, že hru hrajete a nehraje se sama.

Naprosto parádní jsou klíčové momenty. V průběhu hry přijde šest momentů, většinou dost nenápadných, které rozhodnou o tom jak to dopadne. Lara si může třikrát posrat kariéru a Max je třikrát v ohrožení života. Těchto šest věcí jsem konzultoval s návodem, protože jsem pochopitelně chtěl happy end, ale jinak jsem se mimo jedno puzzle podívat nemusel. A je obrovská škoda, že ostatní konce nejsou nikde na youtube, protože by mě zajímaly.

Naprosto skvělý je příběh i když to tak dlouho nevypadá. Lara je bývalá ruská policistka pracující v Interpolu na odhalování zlodějů a padělatelů uměleckých děl, taková ta klasická nezávislá hrdinka. Max je zase ex-padělatel, který teď stojí na správné straně. A třetím do hry je Ostenkovič, vysoce postavený Petrohradský polda, který má složku na Maxe a vydírá jeho (kriminálem) i Laru (zničením kariéry), aby za něj dělali špinavou práci. Někdo se totiž vloupal do proslulé Petrohradské galerie, vyměnil pár obrazů a Ostenkovič, který má dostat medaili od prezidenta samozřejmě chce vše vyšetřit, ale diskrétně. A tak se chová jako absolutní zrmd, vydírá, vyhrožuje, zastrašuje. Max pátrá v Petrohradě, Lisa jezdí po světě (Lisabon, Edinburg) a pátrají po klasické umělecké galérce. Dvě třetiny hry si říkáte - o to je jako všechno? No není! Objevuje se tajemná sekta mnichů uctívající smrt, zařve nečekaně pár lidí, někteří dost brutálně, objevují se věštby, osudovost, vše komentuje ponurý vypravěč. Konec odpálí zvrat jak Shyamalana, nadpřirozeno se projeví... a víc bych neprozrazoval. Konec - kdo a proč je famózní, nečekaný a co to odhalení udělá s hlavním hrdinou je dost daleko za psychologií běžných herních postav.

Ten happy ending jsem si zasloužil :) a celkově jsem spokojený. Jednoduchá hratelnost která mě bavila a pomalu rozjíždějící se příběh s nečekaným vyústěním.
+25
  • PC 75
Jelikož jsem odjakživa velký fanda adventur, nemohla jsem si nechat ujít i tuhle lákavou detektivku od českých vývojářů se slibným dobrodružným názvem Memento Mori (Pamatuj na smrt). K mému překvapení nebylo úplně snadné nalézt tuto hru v češtině, atak jsem se směle pustila do anglické verze. Jde o 3D hru, jež se zprvu odehrává ve Francii, v bytě mladé Rusky Lary (v české verzi Larisy), kterou také ovládáte a která pracuje pro Interpol. Dobrodružství začíná telefonátem velitele policie v Petrohradě, Ostankovičem, který ručí za obrazy z Ermitáže, které byly bohužel ukradeny a který Laru požádá o pomoc. Současně si také vyžádá pomoc Maxe Duranda, franc. profesora s né moc růžovou minulostí, který se do pátrání s Larou, i když trochu neochotně, pustí. Jdete tedy po stopách zloděje, tudíž navštívíte i muzeum-místo činu, poohlédnete se po informacích v Interpolu, zařádíte si v rockovém klubu, počtete v knihovně, nebo navštívíte starou tetičku s věšteckými schopnostmi a další zajímavá místa. Max se setká se svým bratrem Andréem, který je tak trochu, no.. zvláštní ;-) A bude mít co do činění s koncem příběhu! Ve hře tedy střídáte postavy Lary a Maxe. Hra vás mile překvapí lehkým ovládáním, lokacemi s hezkou grafikou, ale především dějem, co má spád. Co je však třeba vytknout je, že i když chce být hráč uvědoměn s postavou za kterou hraje, někdy je velká přemíra informací na škodu. Dlouhé debaty, či sáhodlouhé čtení databáze v PC na dobrodružství moc nepřidávají. Co mě však osobně zklamalo nejvíc, bylo nesmyslné "prozkoumávání" věcí, díky kterým se třeba desítky minut nehnete z místa. Některé předměty musí být důkladně přečteny, dvacetkrát obráceny, znovu prohlédnuty a pak (konečně!) Max či Lara (podle toho koho ovládáte) vykřiknou, že na něco přišli a vy se podle toho zařídíte. Celkově se však jedná o hru se zajímavým příběhem a ještě zajímavějším a nanejvýš překvapivým koncem! Jak jsem také zjistila, konec může být různý-dopadne buď dobře, nebo méně.. Avšak to hlavní vám na konci hry buď vyrazí dech-nebo se potrháte smíchy nad absurditou příběhu :-) No nestojí to za to si hru zahrát? ;-))

Pro: Zajímavý příběh, děj má spád

Proti: Zbytečně mnoho informací a dialogů, nesmyslné zkoumání předmětů dokola.

+22 +23 −1
  • PC 75
Velmi zajímavá adventura. Zejména tím faktem, že vám hra dovolí jít dál, přestože jste danou situaci nevyřešili úplně nejlépe, a pak vám to sečte v závěru v jednom z mnoha možných variant zakončení. To mi přijde jako úplně úžasný nápad, trošku znervózňující, protože byste to rádi napravili, ale už to nejde, stejně jako v životě. Teda s tím rozdílem, že hru můžete hrát celou znova.

Nízká obtížnost mně naprosto vyhovovovala, jsem takový analfabet, že i přes nízkou obtížnost jsem se asi pětkrát trošku zaseknul. Na můj vkus to bylo naprosto akorát, a jsem zrovna v takovém období, kdy mě zajímají hlavně ty příběhy a když jsou hádanky logické, přesto ne stupidní, tak jsem nadmíru spokojený. Už mě nebaví po těch letech čučet desekrát během hodiny do návodu.

Gradace příběhu je vynikající. Ze začátku se neděje zdánlivě vůbec nic, ale kousek po kousku přibývá záhad, napětí a konfliktu. Celková zajímavost příběhu sice nedosahuje závratných výšin, nepřiková vás k sedačce, ale je to celkem podařené mysteriózno, které si bere vzor v mnohých podobně laděných filmech, ale které mě neuráželo. Toho detektivního tam mohlo být klidně více. Nejvíce mě baví prozkoumávat záhadné artefakty, fotografie a odhalovat děsivé skutečnosti.

Co však musím velmi zkritizovat, je česká verze, která je k dispozici na Steamu. V jedné místnosti v lokaci Ermitáž vás to vždy vyhodí do Windows a jediné řešení je si stáhnout jinou jazykovou verzi, tuto lokaci projít a pak si zase stáhnout zpět tu českou. Navíc obrovské množství textu (odhadem 5%, většinou v rámci vedlejších nedůležitých rozhovorů, ale čas od času i třeba v předělových animacích) je odříkáno ne (jinak celkem kvalitním) dabignem, ale počítačovým hlasem (jako když si přehrajete text ve starém google slovníku). Takovéhle věci by se opravdu neměly stávat a když už se stanou, měly by se bleskově opravit. Jenže na Steamu už je to docela dlouho a nikdo se s tím neobtěžuje nic dělat.

Hudba je moc pěkná, tracků je celkem málo, ale to málo je fajn. Grafika na mě působila lehce umělým dojmem. Zvláště v Lyonu. Ke konci už to bylo lepší. Mimika postav je příšerná, rty se takřka nepohybují a v některých momentech jsem měl problém rozeznat, kdo zrovna vůbec mluví. K charakterům jsem bohužel nedokázal přilnout tolik, jako v jiných adventurách, a proto nebyl emoční dopad tak velký, jak by mohl být, ale to může být jen subjektivní problém.

Přes drobné výtky (nepočíte tu velkou, která se týká Steam verze) za mě však rozhodně palec nahoru.
+18