Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 80
Detektivní adventury přímo nevyhledávám, rád si však občas nějakou zahraji. Když se to tak vezme, tak pátrání po něčem je téměř všude, ale vyšetřování většinou provádí ten, kdo se k němu jen tak nachomítne a ne přímo člověk od fochu. Zápletka o zlodějích obrazů vypadala zajímavě a jak to tak bývá, postupně přibývalo otázek, nikoli však odpovědí. Nedostal jsem se tak do bodu, kdy bych si řekl, že už mě to nebaví a hru odložil. Naopak jsem chtěl hrát pořád dál, až na mě vyskočily závěrečné titulky.

Více konců, které Memento Mori má, je u adventury určitě vítaná věc a je super, že na to nemají vliv jen pozitivní či negativní odpovědi, ale i některé činnosti, které je možné odfláknout nebo zcela vynechat. Někde jsem se dočetl, že zakončení příběhu jsou čtyři, jinde šest a na jedné stránce jich udávali dokonce osm. V podstatě jde ale pouze o to, jestli Max přežije (můj případ) nebo ne a zda Laru povýší už je celkem vedlejší. 

Nejlepší lokací z celé hry je bezesporu finský klášter Věčný spáč, který mi svým názvem připomněl hlavního bosse v prvním Gothicu, ale ani skotské panství není špatné. Většina ostatních lokací je na můj vkus až moc obyčejná. Některé předměty, jako je přepravka s leguánem nebo právě nalité kafe či džbán s vodou si ovládaná postava nestrčí do kapsy, jak je mnohdy zvykem, ale drží je v ruce, než je použije. To opravdu chválím.

Hrál jsem krabicovou verzi, takže jsem byl ušetřen problémů, které byly zmíněny v předchozích komentářích. Jen občas některé postavy zopakovaly část jedné věty dvakrát po sobě. Dvojku, do níž se také někdy pustím, už ale ve fyzické podobě nemám a nejspíše mít ani nebudu, tak snad mi Steam verze poběží plynule a bez padání.

Pro: hlavní zápletka, více konců, finský klášter Věčný spáč, logické umisťování/neumisťování předmětů do inventáře

Proti: spousta obyčejných lokací, chyby v dabingu

+30
  • PC 70
Memento Mori jsem měl nainstalováno z Level DVD na starších sestavách již několikrát, ale pokaždé hra buď padala nebo se hýbala jak slimák po obrně. Znovu jsem hru nainstaloval v rámci Herní výzvy 2018 a tentokráte již hra běžela bezvadně.

Memento Mori (Pamatuj na smrt) je česká detektivní adventura, ve které řešíte prostřednictvím dvou hlavních hrdinů - Larisy Světlovové a Maxe Durranda - tajemnou krádež obrazů z moskevské Ermitáže související se smrtí profesora Abramčikova. Během svého pátrání navštíví oba ústředí Interpolu v Bruselu, Moskvu, Anglii, Portugalsko a nakokonec i tajemný klášter ve Finsku.

Příběh je klasický, místy tejmný a napínavý, avšak zakončený rozuzlením ála Horizont události či Šestý smysl. A to je možná nejslabší prvek celé hry. Obě díla totiž měla vynikající, dlouho a postupně budovanou atmosféru, v čemž bohužel hra není nejsilnější. O dost lépe se to daří například Posel smrti.

Hratelnost je naprosto pohodová. Pravým tlačítkem myši zkoumáte a levým použiváte. Hádanky jsou logické a nehrozí žádné delší záseky. Místy jsou různé "mezihry", které nepůsobí samoúčelně či rušivě. Hra tím pádem svižně ubíhá a odhaluje svoji nepříliš dlouhou herní dobu. Dabing a hudba jsou na slušné úrovni, i když úrovně již zmíněného Posel smrti nedosahují. Grafika je na velmi dobré úrovni a hezky se na ní dívá i dnes.

Celkově lze Memento Mori lze označit za příjemnou adventurní jednohubku pro všechny věkové kategorie začínajících i zkušených adventuristů. Příběh má navíc několik různých konců, které záleží na hráčově postupu hrou, čímž přináší prvek znovuhratelnosti, což není u adventur obvyklé.

Pro: Různá zakončení příběhu, grafika, dabign.

Proti: Atmosféra je slabší, kratší délka hry.

+25
  • PC 75
Jelikož jsem odjakživa velký fanda adventur, nemohla jsem si nechat ujít i tuhle lákavou detektivku od českých vývojářů se slibným dobrodružným názvem Memento Mori (Pamatuj na smrt). K mému překvapení nebylo úplně snadné nalézt tuto hru v češtině, atak jsem se směle pustila do anglické verze. Jde o 3D hru, jež se zprvu odehrává ve Francii, v bytě mladé Rusky Lary (v české verzi Larisy), kterou také ovládáte a která pracuje pro Interpol. Dobrodružství začíná telefonátem velitele policie v Petrohradě, Ostankovičem, který ručí za obrazy z Ermitáže, které byly bohužel ukradeny a který Laru požádá o pomoc. Současně si také vyžádá pomoc Maxe Duranda, franc. profesora s né moc růžovou minulostí, který se do pátrání s Larou, i když trochu neochotně, pustí. Jdete tedy po stopách zloděje, tudíž navštívíte i muzeum-místo činu, poohlédnete se po informacích v Interpolu, zařádíte si v rockovém klubu, počtete v knihovně, nebo navštívíte starou tetičku s věšteckými schopnostmi a další zajímavá místa. Max se setká se svým bratrem Andréem, který je tak trochu, no.. zvláštní ;-) A bude mít co do činění s koncem příběhu! Ve hře tedy střídáte postavy Lary a Maxe. Hra vás mile překvapí lehkým ovládáním, lokacemi s hezkou grafikou, ale především dějem, co má spád. Co je však třeba vytknout je, že i když chce být hráč uvědoměn s postavou za kterou hraje, někdy je velká přemíra informací na škodu. Dlouhé debaty, či sáhodlouhé čtení databáze v PC na dobrodružství moc nepřidávají. Co mě však osobně zklamalo nejvíc, bylo nesmyslné "prozkoumávání" věcí, díky kterým se třeba desítky minut nehnete z místa. Některé předměty musí být důkladně přečteny, dvacetkrát obráceny, znovu prohlédnuty a pak (konečně!) Max či Lara (podle toho koho ovládáte) vykřiknou, že na něco přišli a vy se podle toho zařídíte. Celkově se však jedná o hru se zajímavým příběhem a ještě zajímavějším a nanejvýš překvapivým koncem! Jak jsem také zjistila, konec může být různý-dopadne buď dobře, nebo méně.. Avšak to hlavní vám na konci hry buď vyrazí dech-nebo se potrháte smíchy nad absurditou příběhu :-) No nestojí to za to si hru zahrát? ;-))

Pro: Zajímavý příběh, děj má spád

Proti: Zbytečně mnoho informací a dialogů, nesmyslné zkoumání předmětů dokola.

+21 +22 −1
  • PC --
Spíše podprůměrný adventurní zážitek, který sice obstojí po stránce příběhu, ale to ostatní už je dost bída. 3D grafika vypadá ošklivě a vymodelované postavy působí až příliš toporně. Hlavně pak quasimodovský styl chůze Lary vypadá otřesně. S optimalizací se nikdo moc nepáral, se zapnutým vyhlazováním už 8800GTS 512 ztrácí dech, což je na adventuru docela síla. Něco málo nepříjemných bugů a gamekixů taky moc nepotěší.

Memento Mori je velmi lehká adventura s dobrým příběhem a velmi dobrým zakončením, kterou strhává ke dnu hlavně odfláknuté technické zpracování.
+17
  • PC 50
Pro mě osobně se jedná o zklamání roku. Dle mého hra obstojí právě a díky jen grafice, která je na adventuru opravdu nádherná, a to i přesto, že jsem zastáncem klasických, ručně kreslených adventur. Příběh mě zklamal snad nejvíc. Dvě třetiny příběhu jsou jen hloupé žvatlání o ničem a za něco stojí až část, kdy se přesunete do kláštera uprostřed finských lesů. Pokud navrch přihodíte i tu trapnou obtížnost, kdy můj největší zákys trval 10 minut a to jen kvůli tomu, že odmítám takové vymoženosti, jako je zobrazení všech předmětů na obrazovce, tak to je určitě hodno zamyšlení. Nebýt toho opravdu podařeného vyvrcholení příběhu a povedené grafiky, kterou bych ale beze zbytku vyměnil za lepší hratelnost, tak bych nedal ani těch 50%.

Pro: závěr příběhu, grafika

Proti: v prvních dvou třetinách jedna velká nuda, velmi nízká obtížnost

+16 +17 −1
  • PC 75
Velmi zajímavá adventura. Zejména tím faktem, že vám hra dovolí jít dál, přestože jste danou situaci nevyřešili úplně nejlépe, a pak vám to sečte v závěru v jednom z mnoha možných variant zakončení. To mi přijde jako úplně úžasný nápad, trošku znervózňující, protože byste to rádi napravili, ale už to nejde, stejně jako v životě. Teda s tím rozdílem, že hru můžete hrát celou znova.

Nízká obtížnost mně naprosto vyhovovovala, jsem takový analfabet, že i přes nízkou obtížnost jsem se asi pětkrát trošku zaseknul. Na můj vkus to bylo naprosto akorát, a jsem zrovna v takovém období, kdy mě zajímají hlavně ty příběhy a když jsou hádanky logické, přesto ne stupidní, tak jsem nadmíru spokojený. Už mě nebaví po těch letech čučet desekrát během hodiny do návodu.

Gradace příběhu je vynikající. Ze začátku se neděje zdánlivě vůbec nic, ale kousek po kousku přibývá záhad, napětí a konfliktu. Celková zajímavost příběhu sice nedosahuje závratných výšin, nepřiková vás k sedačce, ale je to celkem podařené mysteriózno, které si bere vzor v mnohých podobně laděných filmech, ale které mě neuráželo. Toho detektivního tam mohlo být klidně více. Nejvíce mě baví prozkoumávat záhadné artefakty, fotografie a odhalovat děsivé skutečnosti.

Co však musím velmi zkritizovat, je česká verze, která je k dispozici na Steamu. V jedné místnosti v lokaci Ermitáž vás to vždy vyhodí do Windows a jediné řešení je si stáhnout jinou jazykovou verzi, tuto lokaci projít a pak si zase stáhnout zpět tu českou. Navíc obrovské množství textu (odhadem 5%, většinou v rámci vedlejších nedůležitých rozhovorů, ale čas od času i třeba v předělových animacích) je odříkáno ne (jinak celkem kvalitním) dabignem, ale počítačovým hlasem (jako když si přehrajete text ve starém google slovníku). Takovéhle věci by se opravdu neměly stávat a když už se stanou, měly by se bleskově opravit. Jenže na Steamu už je to docela dlouho a nikdo se s tím neobtěžuje nic dělat.

Hudba je moc pěkná, tracků je celkem málo, ale to málo je fajn. Grafika na mě působila lehce umělým dojmem. Zvláště v Lyonu. Ke konci už to bylo lepší. Mimika postav je příšerná, rty se takřka nepohybují a v některých momentech jsem měl problém rozeznat, kdo zrovna vůbec mluví. K charakterům jsem bohužel nedokázal přilnout tolik, jako v jiných adventurách, a proto nebyl emoční dopad tak velký, jak by mohl být, ale to může být jen subjektivní problém.

Přes drobné výtky (nepočíte tu velkou, která se týká Steam verze) za mě však rozhodně palec nahoru.
+16
  • PC 60
Herní výzva 2022 - 7. Hippokratova přísaha 

Za mě docela zklamání. Začátek mě úplně nechytnul, postavy mi nepřišly nikterak zajímavé, příběh také ne. Po nějaké době se to ale trochu rozjelo a i ten příběh mě nakonec zaujal. No a poslední třetina (Finský klášter) je pro změnu naprosto parádní s hutnou a tajemnou atmosférou. Třešničkou už je jen povedený a trochu nečekaný konec.

Technické zpracování je zastaralé, ale co si budem, je to 15 let stará hra, takže se to dá odpustit. Co mě ale vyloženě štvalo byly ty pomalé a toporné animace typu "potřebuju do kanceláře, ale musím nejprve shlédnout animaci, jak odjíždí výtah, pak borka zmáčkne čudl, výtah přijede, ona se do něj nasouká a až pak si můžu zvolit, kam pojedu." Poprvé v pohodě, po třicáté nikoliv.

Celkově to nebylo špatné, ale jsem rád, že je to za mnou. Naštěstí to nebylo nikterak dlouhé.

Pro: Poslední třetina; zakončení příběhu.

Proti: Toporné animace; první dvě třetiny vcelku nuda; horší technické zpracování.

+15
  • PC 65
Po dohrání se tedy musím přiznat k jedné věci. Čekal jsem naprosto něco jiného, než jsem dostal. Plakát temný, reklama na to temná, příběh na první pohled zajímavý, název latinsky tajuplný a skutečnost, že se za adventurou skrývá český tým mi prostě vštípila myšlenku, že Memento Mori bude další originální, na příběh chytlavá a mysteriózní atmosféra a la Posel Smrti. Bohužel tomu tak nakonec není.

Ze začátku jsem z hry měl velice dobrý pocit, ale po dvou hodinách se ten pocit začal vytrácet. Kulisy nezajímavé, dabing emočně asi takový, jako kdybych koukal na Rodinná pouta a příběh absolutně nezajímavý. Nehledě na to, že hra samotná je na grafiku dost náročná, což mě docela i překvapilo. Když vezmu v potaz, že je to klasická, i když v tomhle případě, 3D adventura.

V průběhu jsem zaregistroval, že hra se neupíná jen na jednu postavu, ale na postavy dvě, které se mezi sebou prolínají, i když se ani v jedné kulise spolu nepotkají. Maximálně si zavolají přes telefon. Dobré zase je, že ve hře vše dává smysl, nic není zbytečně složité, i puzzle jsou, co se týče náročnosti, v pohodě. Neobvyklé ale je, že hra se snaží být jako interaktivní film, ale když jí porovnám třeba s Fahrenheit, v zásadních momentech vyhoří na prach.

Možnosti, které tu totiž hráč má jsou jen v rozhovorech, kde záleží na Vás jak se v dané situaci zachováte. Pozitivně, negativně či otázkou? To, že ale hra má více konců mi vůbec nedává smysl, protože zase tak zásadní momenty pro průběh hry to nejsou.

Když tuto adventuru zhodnotím jako celek, nemůžu na ní jen v jednom kuse nadávat. Zase tak špatná není. Spíše jsem čekal něco jako Posel Smrti a přitom jsem dostal příběhově něco jako jakýkoliv příběh od Toma Clancyho. Thriller se špetkou tajuplných zvratů, které na konci vyzní více než zvláštně.

Pro: jednoduché ovládání, hudební proložení

Proti: náročná grafika, nezajímavý příběh včetně postav a šedivých kulis, dabing

+12
  • PC 65
Na Memento Mori jsem se celkem těšil, očekával jsem dle zvěstí napínavý příběh s nádechem hororové atmosféry. Po dohrání jsem sice nebyl vyloženě zklamaný, ale.. ale!

Grafika byla pěkná. Ale samo zpracování hry do 3D mi dlouhou dobu dělalo starosti, než jsem si přivykl. Skutečně, přechody v některých lokacích byly místy obtížnější, než sama hra.

Tím se dostávám k aspektu obtížnosti. Hra je velmi snadna a myslím, že hráče který má za sebou pár her daného žánru nemá čím překvapit. Povětšinou jde o jednoduché úkony, nad kterými není třeba ani přemýšlet. To ještě podtrhuje možnost zvýraznit významné předměty, které je třeba užít. Zasekl jsem se jen jednou, na krátkou dobu a bylo to spíš mou ukvapeností, než obtížností hry.. no, co k tomu dodat?

Dabing byl na celkem slušné úrovni a během chvíle jsem si na něj zvykl - zvlášť potěšil Miroslav Táborský. Soundtrack byl celkem pěkný, líbil se mi.

Samotný příběh? Z počátku jsem čekal něco skvělého, ale nakonec jsem byl trochu zklamaný. Nějákou dobu příběh pozvolna graduje, otazníky příbývají, než naopak.. ale konec nijak velkolepý není, škoda - snad kdyby se na něm o něco víc zapracovalo.

Pro: Dabing a soundtrack, spád hry

Proti: Nízká obtížnost, grafické zpracování

+12 +13 −1
  • PC 65
Adventury mám ráda, co však nesnáším je umělé natahování herní doby tím, že se budete plahočit po dvaceti lokacích tam a zpátky, abyste přenesli jednu věc nebo si několikrát povykládali s nějakou postavou, která vám přirozeně nemůže všechno říct najednou. Tomu se Mementu Mori celkem zdatně daří výhýbat, téměř úplná absence "zpomalovacích" lokací, kterými jen projdete a které vás postupně přivádějí k šílenství, když už jimi jdete po padesáté, je příjemná a osvěžující.

Ano, jak někteří namítají, obtížnost je celkem nízká, což může být ale i pozitivem - hra tak lépe plyne, máte pocit že jste spíše v interaktivním detektivním filmu, zákysy by podobný dojem zhatily a vůbec absence nelogických kombinací předmětů (slavná kachna + kombinačky + náplast + provázek), které jsou častým prostředkem jak dodat na obtížnosti, je opravdu více pokrokem než nedostatkem.

Co mě trochu rozčilovalo, bylo, že všechny postavy jsou cizinci, což znamená, že všichni mluví anglicky, ale s nějakým příšerně otravným přízvukem. U někoho možná plus za snahu o "věrohodnost", ale mně osobně to nepřijde jako zas až tak dobrý nápad. Postavy mi možná i proto nijak k srdci nepřirostly.

Hra je většinu času zábavná, i když je místy nelogická (Larisa nemá v bytě zástrčku na elektriku, např.) a postavy se občas chovají trochu hloupě. Z příběhu jsem však v rozpacích, děj má několik překvapivých zvratů, pro mě to byly ale zvraty špatným směrem. Konec byl hořkou třešinkou na pomalu se kazícím dortu. Závěr dokonce tak příšerný, že to výslednou známku snižuje o 15%.

Pro: spád, bez zbytečných lokací

Proti: konec, relativně krátka herní doba

+9 +13 −4