Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Rama

78
5 hodnocení Platformy
Žánr:
adventura > 3D adventura *
Forma:
placená hra
Rozsah:
samostatná hra
Multiplayer:
ne
Datum vydání:
31.10.1996 PC
1998 PS1
Vývojáři:
Sierra
Když roku 2131 objevili astronomové u Jupitera nový meteorit, dostal své katalogové číslo 31439 a bylo hotovo. Ale objekt měl pravidelnou dráhu a obrovskou rychlost. Byla vyslána sonda, která zjistila, že objekt pojmenovaný na "Ráma" je obrovský válec. Tak začíná příběh knih od Arthura C. Clarka. Hra nás zavádí námětem do druhého dílu "Návrat Rámy". Ve hře se seznámíte s posádkou pozemské lodi vyloděné na Rámovi, budete prozkoumávat neznámou kosmickou loď, spousta předmětů pro spoustu hádanek dá hráči prostor pro zapnutí mozkovny, než se dobere konce a pochopení Rámy a jeho obyvatel. Naprosto odlišný svět Rámy přináší nezvyklé hádanky a úkoly. Jak se píše v knize: "Rámané dělají všechno třikrát".

Grafická stránka hry a podmanivá hudba vhodně doplňují cizost tajemného světa, tak vzdáleného od všeho lidského.


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 80
Ráma je neprávem zapomenutá adventura, kterou adventurní gigant Sierra vydal v rámci svého posledního adventurniho tažení. Nutno dodat, že jejich tituly z této éry byly sice výrazně povedenější, než z éry předchozí, hráči v té době již ale poněkud změnili svoje preference a žánr adventur začal nezadržitelně hlásit ústup z mainstreemu. Pro zajímavost - společně s Ramou tehdy vyšel Leisure Suit Larry: Love for Sail! - poslední a zároveň nejlepší díl slavné série, povedené puzzlovky Lighthouse: The Dark Being a Shivers 2: Harvest Of Souls, nebo třeba podceňována, ale velmi dobrá Phantasmagoria: A Puzzle of Flesh. Rama tedy, stejně jako výše zmíněné hry, trochu zapadla a pro našince neznalého sci-fi literatury je zajímavá snad jen názvem evokujicím margarín bez chutí a zápachu, ostatně právě díky tomu mě Rama v jednom starodávném Score zaujala a recenzent si dokonce do svého verdiktu vypůjčil legendární slogan "Rama, na každém stole doma".

K Ramě jsem přistoupil poctivě a v rámci příprav na hraní jsem si na dovolenou k moři vzal knižní předlohu od Artura C. Clarkea, kterou jsem sice nakonec nedočetl, ale koncept tajemné mimozemské lodi s vpravdě nevšedním designem byl natolik atraktivní, že jsem se následně bez váhání pustil do hraní. Hned zkraje jsem byl potěšen, že Rama není žádný sterilní Myst bez náznaku příběhu a interakce, ba právě naopak! Hráčova postava je okamžitě po příletu na Ramu přímo zahlcena rozhovory s členy přítomné expedice v čele s frankofonní krasavicí a vedoucí zdravotnicí Nicole Desjardins. Expedice se dále skládá že zástupců médií, vědců a armády a interakci s nimi bohužel není možné nijak ovlivnit, postavy obvykle hráči něco řeknou nebo předají nějaký ramanský artefakt a odejdou, nejde je samostatně kontaktovat a to ani přes přítomné komunikační zařízení, což je škoda. Ostatním postavám je přitom věnován velký prostor a to dokonce i v rámci vysílání improvizovaného studia z Ramy - vychytávkou přítomnou na 3. herním CD. Skutečnost, že s nikým nejde zavést rozhovor, považuji za jedinou větší chybu hry.

Náplň hry je celkem tradiční - průzkum Rámy, jejíž interiér se opravdu povedl, sbírání artefaktů, jejich používání, snaha zjistit k čemu rozličné mimozemské struktury slouží, jak Rama funguje v neposlední řadě i zjišťování informací o mimozemských životních formách a případný kontakt s nimi. Rámané jsou v tomto ohledu trochu napřed a ve hře je přítomno hned několik vpravdě impresivních "muzeí", které Rámané věnovali cizím rasám, kde si hráč může prohlédnout předměty jejich denní potřeby a naučit se základy jejich matematiky. Nutnost počítat příklady v osmičkove nebo šestnáctkove soustavě je asi tou nejunikátnější vlastnosti celé hry, přinejmenším jsem u žádné jiné adventury nikdy nemusel používat kalkulačku. Mimochodem, Rámané se pokoušeli sbírat informace i o lidech a v jejich lidském muzeu se pak kromě prohlídky pro nás důvěrně známých předmětů odehrávají i výpočty typu 1+5, které ale mimo jiné dokazují, že matematika v celé hře má smysl a není jen samoúčelným prvkem. Po vyřešení nějakého složitějšího úseku hry se obvykle příběh posune dál a hráč obvykle dostává nové informace od členů posádky. Velmi brzy navíc dochází k zjištění, že Rama není zrovna bezpečně místo a je zde možné zemřít, po smrti následuje vpravdě impresivní video se samotným A.C.Clarkem a load, někteří členové posádky ale nebudou mít to štěstí a hráči časem dojde, že na Ramě nejde jen o čistý výzkum a v pozadí jsou i trochu jiné zájmy.

Technický Ramě není co vytknout, renderovana grafika nezestárla, stejně tak i FMV, hra je dabovaná a už tradičně bez titulků a ponurou osamělou atmosféru skvěle podbarvuje hudební doprovod. Rámu bych hráčům adventur doporučil i dnes, není nijak extrémně složitá, má výborný rozjezd i závěr a matematické úkoly sice nejsou jednoduché, ale dají se zvládnout a to rozhodně nejsem absolvent Matfyzu. Matematika pak rozhodně netvoří jádro hry, jak je mnohdy mylně uváděno. Vážných sci-fi adventur není moc a Rama patří mezi ty nejlepší, na první pohled je zřetelné, že se jedná o áčkový titul s větším rozpočtem a pro fanoušky Arthura C. Clarkea je její zahrání povinností, ostatně ACC se na tvorbě hry přímo podílel a na posledním CD je s ním několik rozhovorů.

Pro: atmosféra, příběh, hudba, obtížnost

Proti: nemožnost prokecnout členy posádky, občas trochu matoucí orientace

+26
  • PC 75
Kdyz jsem psal svuj predchazejici komentar k Ramovi, vyslovil jsem nadeji, ze jej jednou chci dohrat do konce. To jsem jeste netusil, ze mi to bude trvat skoro pet let, nez se tak stane. Rovneztak jsem tehdy netusil, ze se jedna o jednu z nejtezsich her, ktere jsem kdy hral (ktera nevyzaduje reflexy), a ze bude extremne obtizna i s navodem. A to nemluvim o osmickove a sestnactkove soustave, ktera je narocna nejen svou relativni cizosti, ale i grafickym zobrazenim jednotlivych matematickych prvku/cisel.

Rama je hrou obtiznou uz proto, ze cast predmetu nezustava na svem miste a jejich pozice se prubezne meni (ne generuje nahodne - predmety jsou presouvany). Celkem jsem trpel u "bludiste" ve druhe casti hry, nemluve o zcista jasna se objevivsim casovem limitu v samem zaveru.

Oproti knizni predloze se hra vyznacuje urcitymi rozdily (z nichz samozrejme nejvetsim je pridani herni postavy), zaujalo mne predevsim zredukovani poctu ucinkujicich (jedna z postav zemrela jeste pred vasim priletem, ale o zbyvajicich dvou kosmonautech se pouze mluvi a nejsou obsazeni zadnym hercem.

PS, nikdy jsem si nemyslel, ze budu vytrollen svym oblibenym sci-fi autorem osm let po jeho smrti:-)
+3