Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

The Blackwell Epiphany

24.04.2014
18.02.2016
82
28 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Vývojáři z Wadjet Eye Games tímto dílem právě dovršili svou pětidílnou exkurzi do sféry posmrtné i do světa věcí, hranic a hmoty, v němž dvě osoby, dívka -médium- Rosangela Blackwell a duchovní průvodce Joey Mallone, pomáhají lidským duším očistit se a odejít na onen svět. V minulém vyšetřování došlo k učinění přítrže zhoubnému byznysu dvou senzibilů, kteří svým klientům víc škodili než pomáhali. Vědomi si toho, že toto nekalé počínání bylo jen "první ochutnávkou" něčeho mnohem většího a strašnějšího, neváháme ani na vteřinu a zabředáváme hlouběji do vod nebezpečí, abychom učinili spravedlnosti za dost.

Počáteční zastávkou Epiphany se stává zdemolovaný činžák mající nelichotivou přezdívku -feťácké doupě-. Nedávno v něm zasahovalo speciální policejní komando. Při razii se našla mrtvola neidentifikované ženy, ta nyní na místě ruin straší. Později zjistíme, že tato úloha není zdaleka jediný problém hodný řešení. Bádání nám také výrazně ztíží neznámý "padouch", jenž svou mocí dokáže rozpárat nebožtíkovu duši vedví. Hráči se naskytne i příležitost nahlédnout do tajů života (flashback) mladé Jocelyn (The Countess) a její strážkyně Madeline.

Z hlediska herních mechanismů je na tom Epiphany podobně jako jeho mladší sourozenci. Vizáž dostal na starost grafik Ben Chandler, nová posila týmu, jehož hříčky využívají detailní pixel art jako základ veškeré vizuální digitální tvorby. Pátou anabázi vybudoval na atmosféře všudypřítomného sněhu, padajících vločkách a potemnělém, chmurném prostředí zimního období. Motorem celého projektu je opět populární adventurní engine AGS.


Poslední diskuzní příspěvek

Konečně jsem dohrál celou sérii. Pro mě naprosto skvělý počin, grafika pátého dílu mně vzala, obecně se mi líbila atmosféra zimného nočního města.

(900 kroků)

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 90
The Blackwell Epiphany jsem si dlouho šetřil a zároveň čekal na ideální moment, kdy se do něj pustit. Předchozí díly série byly parádní atmosférické adventury, které navíc díl od dílu procházely určitými kvalitativními skoky a tak ani není divu, že má očekávání byla nemalá.

Jak už řekl Tulareanus, největším problémem podobných sérií bývá právě závěr, který není úplně lehké napsat tak, aby uspokojivě uzavřel všechny položené otázky a zároveň aby i fungoval jako rozloučení s postavami. Jednoduše aby dával celé sérii nějaký rámec a nepůsobil odflákle a nepromyšleně. Nebudu chodit kolem horké kaše, Epiphany zakončení zvládl na výbornou. To, co bylo na začátku série nakousnuto, bylo v tomto díle dotaženo do konce a na vyřčené otázky bylo uspokojivě odpovězeno. Zatímco první dvě třetiny jsou, stejně jako díly předchozí, klasickou fantasy detektivkou s noir atmosférou, v závěru se přitvrdí, hlavní slovo dostane gradace a na konec přichází hotový emocionální rollercoaster.

Už od začátku jsou doménou celé série propracované a logicky jednající postavy a jejich jednoduše, ale velice přirozeně psané dialogy. Nejinak je tomu i tady. Po grafické stránce nemám co vytknout, nadabování působí už naprosto profesionálně a jazzové tóny už jen doplňují temnější, ale stále melancholickou atmosféru zasněženého New Yorku. Po stránce hratelnosti se mi hra jevila oproti předchozím dílům jako trochu těžší a záseků bylo mnohem více. Nutno však dodat, že ale především mojí vinou. Lokací je víc, postav, které hlavní dvojka na své cestě potká, je hromada a množství informací, které musí hráč vstřebat, je podstatně větší, než minule. Herní doba se v mém případě blížila 9 hodinám, což už rozhodně není málo.

Co říci na závěr? Rozhodně to, že hru (resp. celou sérii) doporučuji všem, kteří mají rádi kvalitní adventury, chtějí řešit problémy logickou cestou a především chtějí chytlavý příběh s lidskými charaktery.

Pro: příběh a writing, atmosféra, stále se zlepšující technická úroveň, hratelnost, logické kombinace a postupy, emotivní finále

Proti: občas trochu chaos ve vedlejších postavách, ale jinak nic významného

+19
  • PC 85
Ak vytvoríte sériu, či už hernú, seriálovú, filmovú a knižnú, tá najťažšia úloha spočíva v jej uzatvorení, tak aby všetko dávalo zmysel a bol spokojný autor i recipient. A to sa žiaľ väčšinou nepodarí, čoho je dôkazom napríklad i Ben Jordan Case 8: Relics of the Past.

Sériu Blackwell som pozorne sledoval a hral dlhšiu dobu a s každým dielom som mal pocit, že autori viac a viac dozrievajú najmä po scenáristickej stránke, nad rámec bežnej áčkovej produkcie. Talent sa nezaprie. Postavy sú uveriteľné, vedia konať s motiváciou, vedia byť demotivované, menia svoje pocity, ale nie ako v amerických filmoch, kde je postava jeden moment v strašnej dobe zo smrti blízkej osoby a v druhý chŕli vtípky.

Epiphany sa nebojí ísť aj do psychologickejšieho a ťažšieho teritória, ktoré nie je odľahčené detský duch a jeho matka. Spojitosť jednotlivých línii, je silnejšia, než kedykoľvek predtým a za jediné klopýtnutie duch japonca v presne potrebnom momente a na konkrétnom mieste, popri všetkej ostatnej kvalitne odvedenej práci netreba hrešiť, lebo je to maličkosť.

Príbeh bol vždy grom tejto série a preto sa mu aj venujem v dvoch odstavcoch, niekomu možno záver pentalógie nesadne, no mne prišiel uveriteľný, silnýa emocionálne na mňa zapôsobil. Adventúrna zložka možno až tak nevyčnieva, niektoré hádanky sa štýlom v sérii opakujú, no na druhej strane sú uveriteľné a je logické, že ak potrebujeme o niečom alebo o niekom niečo zistiť (pretože investigatíva je 90% hry), tak to urobíme tým najrozumnejším spôsobom, ktorý sa i opakuje. Netvrdím samozrejme, že sa z toho nedalo vyťažiť viac. Ak by som chcel byť veľmi rozmaznaný, tak by som v hre uvítal, nejakú kľudnú scénu, prehlbujúcu/ukazujúcu vzťahy postáv (predsalen od začiatku ubehlo pár rokov), čím by sa možno znásobili pocity, zo záverečnej časti hry, ale to už som len nenažraný. .)

Ak si pozriete screenshoty celej série a zlepšujúcej sa grafiky, tak máte takmer pocit, že autori z enginu vytiahli viac, než sa dá. Po hudobnej stránke som bol taktiež spokojný, dramatické i kľudné momenty boli vkusne zvládnuté a titulná clivá melódia so saxofónom mala v sebe silu a okamžite mi pripomenula aj Blackwell Unbound (kto hral, pochopí). Dabing bol už naozaj znel plne profesionálne oproti úplnym začiatkom série.

Už som to určite viackrát spomínal, ale práve z tejto série, jej logického ukončenia a kvalitnej výstavby zápletky a rastu postáv, by si mali brať príklad známe spoločnosti a značky, ktoré zaspali na vavrínoch a nezvládajú to, čo takéto nezávislé štúdia áno. (Na teba sa pozerám Broken Sword 5: The Serpent's Curse!)

Pro: najmä kvalitné zakončenie pentalógie, uveriteľnosť postáv a kvalita dialógov, "temnejší diel", grafika

Proti: síce logické, ale naprieč sériou opakujúce sa hádanky, mohlo to byť dlhšie

+17
  • PC 85
První 4 díly jsem koupil snad už před rokem v jakémsi bundlu za pár éček s tím, že za ty prachy to vypadalo jako solidní adventura ze staré školy, kterou někdy vyzkouším. Nějaký čas se mi to válelo na disku a zapomněl na ni. Ale po čase, kdy už nebylo co hrát, a člověk se tak přistihne, jak prohrabává svou knihovnou na Steamu a hledá co zapařit, mi tento titul zase padl do oka s tím, že nemám vůbec páru, co že to je. Takže instalace, hraní a po pár dnech kupování posledního dílu za plnou cenu, abych konečně zjistil, jak to dopadne. Krátké vyprávění o mě a sérii Blackwell. Teď snad stručně ke hře:

Všechny díly ze série Blackwell jsou adventurní bonbónky, které vám zaberou 3-4 hodinky a u kterých je vidět, jak se každý díl zlepšuje nejen graficky, ale i stylem vyprávění a voice-actingem.Je možná dobře, že jsem sérii hrál, až po dokončení všech dílů, protože bych byl jednotlivými díly značně neuspokojen. Každý díl je uzavřen jakoby do jednotlivých případů, ale hra je propojena uceleným, a musím říct, i zajímavým příběhem, který není to nejlepší, co jste kdy viděli, ale u hry vás zaručeně udrží. Problém je však v tom, že né všechno se vysvětlí. Mě zajímá, jaký byl Joeyův příběh, ve hře jsou však jen náznaky, co se stalo... Hmm... A kde byl celou dobu sakra ten démon z 1. dílu? Proč už se tam vůbec neukázal? Co tam dělal?

Co se týče hratelnosti, jsou všechny díly v podstatě stejné. Jde o adventuru, která se mnohem víc, než na předměty, zaměřuje na dialogy. Věci nemůžete kombinovat a v 80% případů, se jedná o předmět, který vám jen umožní další možnost v dialogu. Dosáhnout správného výsledku musíte vhodně zvolenou konverzací, která vás však nepenalizuje při jakémkoliv pochybení, což značně snižuje obtížnost hry, protože se nakonec vždy doberete správného výsledku. Celá série pro zkušené adventuristy, za kterého se považuji, proto nepředstavuje žádnou výzvu a zaseknete se opravdu minimálně. A když už, tak většinou víte, co máte dělat, jen jste se v jiné lokaci na něco nepodívali, takže tu možnost v dialogu jednoduše nemáte! Na druhou stranu hra odsýpá a nedostaví se frustrace.

Postavy jsou OK. V každém díle se potkáte s někým jiným a vedlejší postavy fungují v rámci příběhu uvěřitelně. Ty jsou OK. OK je taky hlavní hrdinka, která i sem tam prohodí vtipnou poznámku a která vám ve hře rozhodně nepřekáží, jen ji chybí troška hloubky. A pak je tu duch Joey. Je vtipný, sarkastický, nechápe moderní vymoženosti a dokonce i má nějakou tu hloubku. Takže je vlastně taky OK, možná nejvíc OK ze všech, jen na mě ve třetí díle působil občas jako bezpáteřní hajzl a ve zbylých jako flegma. Domnívám se totiž(můj osobní odhad), že se měl příběh původně stočit k němu. On měl být nakonec ten nejhorší atd. atd. Což také dokazují určité poznámky ostatních, kteří občas prohodili něco ve smyslu jako"nevěř mu" "není ten, za koho se vydává" atd. a že na konci to měl být on, místo Madelline. Bylo by to podle mě zajímavé a možná i lepší, ale příběh se po 3. dílem změnil a Joey byl zase v poho. I poznámky už nikdo neměl.

Na celé sérii mě však iritoval jeden prvek. Ooglení. Dost často a ve třetím díle skoro pokaždé, když vám někdo něco řekl, jste si museli dodatečné informace (třeba adresu, či telefon) vyhledat na herním internetu, kde jste hesla zadávali ručně Když to tam dáte párkrát, fajn prvek, ale po čase vám to leze krkem. Problém ani není v tom, že to bylo často dost zbytečné, ale problém je právě to ruční zadávání. Někdy nevíte co zadat, takže zkoušíte, jenomže se při zadávání občas spletete v písmenkách, ale vy si toho nevšimnete, takže to nic nenajde, vy si pak myslíte, že to tam hledat nemáte... A pořád dokola. Ale dá se to překosnout.

Shrnutí: Jak jsem řekl dříve, každý díl je adventurní jednohubka, která vám zachutná a musíte si dát další a další. Nakonec ale sníte celý tác a i když byste si dali ještě, jdete s klidem ochutnat zase něco jiného.

Pro: Příběh, Postavy, žádná frustrace, slušný voice-acting

Proti: nevysvětlené věci, mohlo to být kapánek složitější, Oogle

+13
  • PC 70
Prvá časť bola rozbehová. Rosa sa dozvedela o svojom „bremene“, spoznala nového nezvyčajného kamaráta Joeyho a pre hráča sa začala jedna veľmi pekná detektívna séria.
Druhá časť nám namiesto Rosy ponúkla ako hernú postavu jej tetu Lauren, ale inak išlo o to isté. Dokonca už ruku k dielu pridal aj Joey a hranie bolo opäť o niečo zaujímavejšie. Joey, napr. nepotrebuje riešiť žiadne otváranie dverí, on proste prejde :)
Už pri druhej časti je jasne vidieť, ako nám Dave Gilbert postupne odhaľuje pozadie jedného veľkého a najmä krásneho príbehu. Robí to decentne, netlačí príliš na pílu a nejaký ten wtf moment by mohli hráči prepáčiť.
Tretia časť bola najjednoduchšia. Hráč bol presne v strede Blackwell ságy a tak si mohol trošku oddýchnuť. Poznámky v notese už nebolo nutné kombinovať a kto chcel, ten sa mohol Joeyho spýtať na radu, ako ďalej. Rosa je späť.
Štvrtá časť bola najdlhšia (mne to trvalo 10.5 hod., predošlé časti trvali menej ako polovicu) a späť bolo aj kombinovanie poznámok. Rosa si už poznámky nepísala do notesu ale do mobilu. Koho napadlo, že možno v ňom mala aj internet a nemusela kvôli googleniu chodiť domov za PC, tak toho to napadlo veľmi dobre.
S rastúcou číslovkou hry rástol (resp. neklesá) aj počet prípadov, ktoré musela (čo musela ? Rosa chcela !) vyriešiť a nie raz sa mi stalo, že som s danou obeťou naozaj súcitil.
Piata časť bola predĺženou rukou 4. časti, všetko tam fungovalo na chlp rovnako aj dĺžka bola porovnateľná. O to menej ma potešilo, že príbehy duchov mi prišli málo zaujímavé. Lokácií bolo veľa, striedali sa príliš rýchlo, aj duchov bolo veľa, proste komornosť štvorky bola fuč. Scenár zostal silný ako vždy, autor dokonca nechal zomrieť dieťa, ale mňa zakončenie celej Blackwell ságy nejako neo(c)hromilo. Jasné, Rosa skončila tak, Joey zase inak, ale mňa to nechytilo až tak za srdce a to som mal tie postavy naozaj rád. Možno opakované hranie pomôže.
Adventúrna séria, ktorá rozhodne stojí za to. Odhaľovanie príbehov duchov, ich postupné rozkecávanie sa a konečná pomoc, aby odišli do večných lovíšť, je plné silných zážitkov. Koho neodradí grafika (jej kvalita stúpala s každou novou časťou) alebo úvod prvej časti, ten už prežije celú sériu. Držím palce.

Pro: príbeh, dialógy, dabing, grafika, logické riešenie problémov

Proti: občas nejaké to blbé mystično

+13