Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

The Legend of Kyrandia

84
133 hodnocení Platformy
Žánr:
adventura > 2D adventura *
Forma:
placená hra
Rozsah:
samostatná hra
Multiplayer:
ne
Datum vydání:
1992 PCAmiga
říjen 1993 FMT
Vývojáři:
Kyrandia je vlastne rozprávka. Rozprávka o zlom dvornom šašovi menom Malcolm, ktorý zabil kráľa a kráľovnú a ukradol Kyragem, amulet, ktorý je zdrojom mocnej mágie. Avšak mocným mágom sa podarilo Malcolma premôcť a uzatvoriť v hrade. Nič však nie je večné, a tak sa jedného dňa Malcolm opäť dostáva na slobodu. A túži po pomste.

Jednou z obetí Malcolmovej pomsty je aj Kallak, dedko hlavného hrdinu, siroty Brandona. Kallak bol premenený na kamennú sochu, ale ešte predtým stihol zanechať pre Brandona inštrukcie, ktoré ho zavedú k šťastnému koncu – snáď. Na svojej ceste Brandon musí znovu získať magický Kyragem a nakoniec sa dozvie i niečo o sebe a svojich rodičoch.

O rok neskôr vyšiel druhý diel nazvaný The Legend of Kyrandia: The Hand Of Fate.


Poslední diskuzní příspěvek

Red: V této hře šlo ale přeci sebrat více věcí (např kamenů), které k ničemu nebyli. A to už jsem zažila i u jiných adventur, kde byly některé…

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 100
Tato hra je pro mě jedinečným a nejkrásnějším pokladem. Je to má úplně první adventura, kterou jsem dostala v 8 letech k vánocům a díky ní dodnes vyhledávám kvalitní adventury všeho druhu a vůbec se za to nestydím :-) Pamatuji si, že jsme tehdy s rodiči při jejím spuštění nevěřícně a ohromeně zírali do obrazovky a říkali si, co všechno jsou schopni na tu dobu vyrobit! Kallak, který píše dopis, vypadal jako živý a mojí maminku, která jinak počítače vůbec nemusela, to dokonale dostalo :-) Hrajete za prince Brandona, který se snaží vysvobodit Kallaka, který je proměněn na kámen, zneškodnit zlého šaška Malcolma a zachránit zemi Kyrandii. Naprosto kouzelná, čarokrásná grafika a hudba vás vtáhne do děje a vy se vydáte na cestu. Musíte nalézt všechny 4 kameny, či barvy do kouzelného amuletu, který vám v ledasčem pomůže. Doporučuji si ale stáhnout na netu mapku jeskyní, jelikož, byste tam mohli strávit opravdu hodně času.. :-)pokud již nevlastníte fialový kámen;-) Nezapomenutelné v této nádherné hře jsou také pasáže, kdy se proměníte např. na Paegase, kdy vám fialové kuličky propůjčí svou sílu, nebo vaše maminka vstane z mrtvých, aby se vás naposled dotkla.., což mě velmi dojalo. Pro mě tato hra zůstane v mém srdci jako nejkrásnější a nejlepší hra všech dob, i přes to, že technologie jde pořád dál.. :-)

Pro: Na tu dobu naprosto bezkonkurenční adventura.

Proti: Bohužel/bohudík mě absolutně nic nenapadlo. :-)

+32
  • PC 75
Kyrandia byla moje první adventura a jedna z prvních her vůbec, které jsem kdy hrál a má velkou zásluhu na tom, jakým herním maniakem jsem se stal. Uzdravení umírající vrby či první setkání s Malcolmem před jeskyní byly tak silné zážitky, že jsem si scény i řešení puzzlů pamatoval až do dnešních dní, i když jsem na hru přes 15 let nešáhl.

Dnes, kdy jsem o x dohraných adventur moudřejší (fuj, konkrétní číslo raději nebudu uvádět, ale kdo ho bez koukání správně tipne, dostane lízátko), jsem se k ní konečně vrátil a dohrál ji.

A dostavilo se zklamání.

Tohle že je Kyrandia? Pamatuju si jí jako jednu z nejlepších her co jsem hrál ! Ano, začátek (říkejme tomu první kapitola), který jsem hrál jako dítě, je na hře zdaleka nejlepší. Poté ovšem přijde chození po mapě sem a tam a hledání náhodně generovaných předmětů a potom to hrozné bludiště ! Být o trochu menší, tak bych to překousl, ale hra je celkově velice krátká a v té pitomé jeskyni jsem strávil snad třetinu herního času. A celou dobu jsem se ukrutně nudil. Už jsem dokonce uvažoval o tom, že vytáhnu čtverečkovaný papír a bludiště zmapuju, ale sakra - k tomuhle mě donutila jen jedinkrát Ultima a v adventuře nechci nic takového vidět.

Hře nepřispívá ani přítomnost dead-endů, tzn. pokud např. odletím do závěrečné lokace bez jednoho předmětu, už se nemůžu vrátit a hru ani nelze dohrát. Tohle se prostě stávat nesmí. Hraju hru a nechci se vztekat, že si musím dát opáčko od začátku.

Uznání zaslouží celkové zpracování, které je od grafiky, přes hudbu a dabing, až po blbuvzdorné uživatelské rozhraní, kdy se vše ovládá pouze levou myši, vyvedené na jedničku. Obtížnost jde strmě nahoru, první kapitolu vyřeší i vaše babička, zatímco ke konci, kdy například bez jakéhokoliv hintu musíte namíchat dva lektvary a pak je ještě vypít na správném místě, aby účinkovaly, dokáže hra pěkně potrápit.

Nostalgie stranou, Kyrandia je zábavná a dechberoucí hra i dnes, ale není zdaleka tak dobrá, jak jsem si jí jako malej Ugra představoval po odehrání první kapitoly. Škoda, že se laťku nepovedlo udržet tak vysoko po celou hru...

Pro: Několik zapamatováníhodných scén, zpracování, hlavní záporák

Proti: Krátké, třetina hry je vopruz, dead-endy, některé nelogické kombinace (hod 3 předměty do díry a doufej že se něco stane)

+25
  • PC 90
Začátek devadesátých let. Pro mnohé hráče doba, kdy s každou novou hrou přicházely zážitky, které často byly o několik úrovní výš než u her předchozích. Některé tituly z tohoto období jsou dodnes velmi známé a jedním z nich je i Kyrandia.

Kyrandia byla nádherná, svým způsobem pohádková hra. V té době nebylo moc zvykem, že po spuštění hry na vás vykoukne úvodní obrazovka, na kterou mnozí hráči v údivu zírali. Krásná malovaná grafika znázorňující jakousi pevninu, která je obklopená mořem. Vidíte lesy, skály, potoky, útesy a vlny, které naráží na pevninu. Na tom by nebylo nic zvláštního, kdyby celý ten pohled nebyl svým způsobem pro tehdejší hráče paralyzující.

Mnozí hráči si určitě vzpomenou, že tu dokonale fungovala kombinace vizuálu a hudby. Výtvarná stránka sama o sobě byla perfektní a mnohé lokace měly originální pojetí, které bylo typické pouze pro to dané místo (opomíjím, že občas hře bylo vytýkáno, že zejména některé lesní lokace se po vizuální stránce opakovaly). Přesto všechno samotná procházka touto krajinou byla o sobě příjemným zážitkem, který navíc ve spojení se soundtrackem doslova vtahoval hráče do této fantastické krajiny.

Jako malý kluk jsem ještě moc nerozuměl tomu, co přesně jako hráč musím udělat pro to, abych se posunul dál (to jsem až později okoukal od svého bratra). Když už přicházela nějaká interakce s prostředím, dialog nebo jiná příběhová scéna, tak měla obvykle své originální pojetí co se nápadu nebo animace týče. Tohle všechno v kombinaci s tím, co jsem zmínil dělalo hru poutavou a zábavnou, což však neznamenalo, že ve hře nemohl nastat zákys.

Kdo pamatuje průchod jeskynním systémem, toho dodnes jímá děs a vztek. Pokud jste hráli fér, tak jste si často museli na kus papíru namalovat mapu jeskyní, protože správné zdolání vyžadovalo poměrně precizní a promyšlený přístup. Zdolat to bylo možné i bez mapy, kterou by si hráč sám namaloval, nicméně často se tak dělo čistě metodou pokus omyl, která často končila hádejte jak.

Další poměrně zajímavá záležitost byly schopnosti, které souvisely s amuletem. V úvodu člověk netušil, k čemu ta věc slouží, později však s přibývajícími schopnostmi hráč mohl vyřešit ten či onen problém (nebo překážku), čehož by jinak nebyl schopen. Protože jste v úvodu netušili, jaké schopnosti vás čekají, o to překvapující bylo, když jste je později získali.

Myslím, že není třeba popisovat děj nebo hlavní zápornou postavu, jejíž jméno naprostá většina hráčů dodnes nezapomněla. Autoři do hry vložili i vtip a vlastní humor, zákysy a drobné questy byly často doprovázeny zajímavými hláškami, takže i jejich zdolávání bylo svým způsobem příjemné. Famózní byl i zmíněný soundtrack od Franka Klepackiho, který se po čase dočkal remasterované verze, která člověku i po letech dává pocit onoho návratu do dětství do toho nezapomenutelného, sice možná naivního, ale přesto úžasného světa Kyrandie.

Pro: vizuál, hudba, atmosféra

Proti: nic zásadního

+25
  • PC 90
No pani, tak tohle je pecka. Ta uzasna pohadkova atmosfera mela za nasledek to, ze jsem hru rozehraval porad dokola, abych si to vychutnal. Az do chvile, nez Brandon vyresi opraveni lavky pres potok v jeskyni je hra naprosto dokonala, graficka scenerie uchvatna a ta atmosfera... Na uvodni obrazek s celym ostrovem bych vydrzel koukat hodiny. I pozdeji ve hre je to super, ale uz se objevuje par chybicek, treba to bludiste s pokladanim bobuli bylo fakt peklo.

Pro: Uchvatna pohadkova atmosfera (hlavne v zacatku hry), detailni grafika, obcas humor.

Proti: Nekdy nelogicke, kvuli spatnemu postupu nesla hra obcas dohrat, bludiste s pokladanim bobuli byl opruz.

+24
  • PC 95
Kyrandia je pro mě nostalgií, jelikož to byla první adventura, na kterou jsem ve svých pěti letech narazil. O 19 let později je rozhodně příjemnější, že už tomu anglickému textu konečně rozumím :)

Kyrandia je na druhou stranu také pekelně těžká záležitost. Začáteční hádanky jsou lehké a tak nějak pohladí na duši. Pro mě ikonické uzdravení smuteční vrby bylo jedním z momentů, na které do smrti nezapomenu. Když se ale vrátím zpět ke složitosti hry, nejde snad ani tak o to, že by člověk musel být raketový vědec, aby hádanky rozlouskl. Jde spíš o to, že přirozená lidská nepozornost protáhne herní dobu klidně o třicet hodin.

Jelikož jsem si spoustu úkonů pamatoval ještě z dětství, byla pro mě hra téměř do konce takovým sprintem. Téměř do konce. Při prvním průchodu jsem totiž nedopatřením (tzn. z blbosti) sežral obě jablka, což vyústilo v to, že jsem nebyl schopen dokončit hru...následoval restart.

Nejdelší částí samozřejmě zůstala tajuplná jeskyně. Přistoupil jsem na to, že si udělám novou mapku a dokonce se mi povedlo objevit chybu v bratrově 19 let staré mapě, na což jsem patřičně pyšný a pravděpodobně si to zapíšu i do životopisu.

V poslední lokaci to pak taky nebyl úplný med. Například vymýšlení slova, díky kterému jsem měl obdržet královskou korunu, mi zabralo spoustu času, a když mi nakonec povolily nervy a já hledal pomoc v návodu, rázem jsem si připadal jako blbec, protože jsem přes všechna složitá slova jednoduše nevyzkoušel to nejjednodušší a nejzřejmější.

A nyní se jdu vrhnout na díl druhý, který jsem ještě nikdy nehrál, takže očekávám, že se zaseknu v prvních patnácti minutách :)

Pro: Prostě nádherná hra

Proti: Nekteré velmi specifické nároky na vyřešení hádanky, JEN DVĚ JABLKA!

+24