Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Eye of the Beholder

Advanced Dungeons & Dragons: Eye of the Beholder

78
48 hodnocení Platformy
Žánr:
RPG > nezařazeno *
Forma:
placená hra
Rozsah:
samostatná hra
Multiplayer:
ne
Datum vydání:
květen 1991 Amiga
červen 1991 PC
duben 1994 SNESSegaMD
Vývojáři:
Westwood Associates, Capcom Co. (SNES verze), Opera House (SegaMD verze)
Eye of the Beholder je klasický štvorčekový dungeon, v ktorom postupne zostupujete do temného labyrintu pod mestom Waterdeep, aby ste sa nakoniec stretli v súboji s pôvodcom všetkého zla. Vládcovia mesta mesta Waterdeep sa totiž zišli, aby vyslali správu, že kdesi pod mestom sa usídlilo praveké zlo a hľadajú sa hrdinovia, ktorí sa mu postavia. Títo štyria hrdinovia zanedlho predstúpili pred kráľa. Akonáhle však vstúpili do kanálov pod mestom, vchod za nimi sa okamžite zavalil. V tom momente zostali bež možnosti návratu. Neboli sú však úplne sami, pretože ich sledovala príšera s veľkým okom, zvaná Beholder...

Hra obsahuje rozsiahly labyrint, ktorý má celkovo 12 poschodí plných príšer a nástrah. Ovládate partiu štyroch dobrodruhov, ktorú si môžete vlastnoručne vytvoriť podľa pravidiel Advanced Dungeons & Dragons. Na výber je celkovo zo šiestych povolaní. Vyskúšať si môžete bojovníka, hraničiara, paladina, mága, klerika, alebo zlodeja. Začína sa v kanáloch pričom každé tri poschodia sa odohrávajú v inom prostredí s inými príšerami. Počas hrania budete riešiť rôzne hádanky a nachádzať množstvo zbraní, ktoré môžete použiť proti protivníkom. Nepriateľmi sú klasické príšery zo sveta Forgotten Realms, ako sú koboldi, kostlivci, zombie, Flindovia, alebo Mind Flayeri (Mozkožrúti).

Herný koncept Eye of the Beholder vychádza zo svojho priameho predchodcu Dungeon Mastera. V roku 1991 vyšlo priame pokračovanie Eye of the Beholder II: The Legend of Darkmoon a v roku 1993 bola trilógia ukončená posledným dielom Eye of the Beholder III: Assault on Myth Drannor.


Poslední diskuzní příspěvek

mazar1234: Jo, tak to asi bude tím :). Sakra, fakt škoda, že není amiga verze i trojky :/.

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 80
Do Eye of the Beholder jsem se pustil více méně náhodně (po editaci obalu zde na DH), ale o to více jsem se při hraní bavil. Hlavním důvodem, proč tomu tak bylo, je zcela klasická žánrová hratelnost. Jasné pravidla, dvanáct pater a poměrně jednoduchá, ale vhodně zvolená, obtížnost. Start do plánované série se povedl, a prakticky i po 27 letech EotB nezestárlo - možná naopak. Po delší době jsem tak narazil na titul, který mi nedal ve volných chvílích odpočinku než byl zdárně dokončen.

Družina čtyř dobrodruhů má jasný cíl, dostat se do 12. patra a zabít beholdera Xanathara. Právě zvolený koncept s tím, že skoro každé patro přináší nějaké nové prvky, je základním kamenem solidní hratelnosti. Dalo by si říci, ideální dungeon pro ty, kterým připadá Dungeon Master již vizuálně chudý a těm, pro které je například Wizardry VII až příliš rozlehlé. Velikost každého patra je přesně tak akorát, nepřátele nepatří mezi ty nejtužší při vhodně zvolené strategii (zde klasické "obíhání") a počet logických hádanek, tajných tlačítek a skrytých úkolů je tolik, aby byl hráč motivován vždy prozkoumat celé patro. Zvláště, když je z většiny případů odměněn silnější zbraní nebo důležitým předmětem. Zkrátka, je stále co objevovat a design labyrintu pod Waterdeepem jen překvapí. Propojené úrovně a více vstupů, teleporty, trpasličí patro s trpaslíky (někteří se k vám přidají) nebo i závěrečné vkusně upravené interiéry hlavního záporáka.

Samozřejmě, i chyb lze najít dost. Některá kouzla nemají prakticky využití (flame blade), boj obstarávají jen první dva dobrodruzi nebo dost brzy přestane mít cenu shánět proviant. Jsou to maličkosti, takže hratelnost jako takovou nenarušují zcela. Jediné místo na uložení hry spíše motivuje nedělat chyby, takže s tím problém nebyl.

V kontextu jiných dungeonů, které jsem zatím hrál, jde o minimalistické pojetí, které mi ale v tomto případě sedlo. Pohyb je rychlý, engine dělá přesně to co bych čekal (v roce 1991 to určitě není pravidlem) a pravidla DnD všichni známe z pozdějších (nebo i dřívějších) her. Řemeslně výborná práce od Westwoodu, které ovšem stále něco chybí například na dokonalý a pozdější Dungeon Master II. Tak snad se mu vyrovná The Legend of Darkmoon?

Pro: hratelnost, zpracování, jednotlivá patra, předměty a možnosti

Proti: slabší nepřátelé, absence mapy, závěr

+27
  • PC 70
Když jsem Eye of the Beholder spustil, na první pohled mě zaujalo animované intro a dokonce příběh (!!!), na což jsem v Dungeon Masterovi nebyl zvyklý. Prostředí působilo mnohem víc "interaktivním" a živoucím dojmem. Když jsem navíc zjistil, že se čas od času mění, opravdu jsem věřil, že mám před sebou hru, která se výbornému DM vyrovná.

Zhruba ve třetím levelu ovšem přišla skepse. Systém kouzlení skrz dokola naučená nebo vymodlená kouzla mi moc nesedl. I když jsem se ho postupně naučil zneužívat, viděl jsem na něm jen samé nevýhody. Podzemí Waterdeep je sice variabilní, ovšem především nižší patra nevypadají nijak vábně.

A co je nejhorší, časem se dostavila rutina. Hádanky totiž nejsou žádná výzva a když přijdete na správnou taktiku (tím nemyslím klasický bitevní valčík), tak ani nepřátelé. Nebýt neustálého skákání z patra do patra, teleportů a portálů, nebál bych se říct, že je EoB snad až příliš jednoduchý. Takhle přece jen vyžaduje určitou snahu. Předtištěná mapa pomáhá jen zčásti, protože cesta k Xanatharovi je opravdu spletitá. Škoda jen, že se z něho vyklubal takový chcípák.

Pro: atmosféra, systém portálů, přátelská NPC, variabilní nepřátelé

Proti: systém boje a kouzlení podle pravidel AD&D, nízká obtížnost, nepovinné hádanky jsou logikou nerozluštitelné

+15
  • PC 65
Xanathare, ty bulvo prašivá, s tebou mám nějaký nevyřízený účty, že jo? Tak s takovým odhodláním jsem se, po více jak deseti letech, znovu pustil do hraní Eye of the Beholder. A musím uznat, nebylo to vůbec marné. Hra svižně odsýpala a přes všechny ty hádanky, spínače a mechanismy mi přišla poměrně jednoduchá a bezzákysová (proti náročné dvojce určitě). Nebo jsem prostě měl jen štěstí? Nééé, tím to nebude, vždyť jsem nenašel králičí tlapičku.

Na dungeonech mi vyhovuje, když hráče odměňují za poctivé prošmejdění mapy, což na EotB sedí přesně, slušné množství tajných místností a nepovinných puzzlů často bohatě přispělo do mého inventáře. Průzkumnický element je okořeněn o nutnost kreslit si mapy na čtverečkovaný papír, neboť chybí automapování. Oceňuju, že se mě hra pokoušela zabít hned několika způsoby, lítému bestiáři zdatně sekundují pasti a neúprosný hlad, jenže se nemůžu zbavit dojmu, že k pořádné atmosféře ji cosi chybělo.

Další věc, co mně né úplně sedla, jsou pravidla Dungeons and Dragons. Vím, vím, teď si říkám o fireball za 10d6, ale uznejte, není to ideální systém pro hru založenou na realtimových bojích, nejčastěji tváří v tvář. A k tomu neskutečně pomalé léčení při odpočinku (hrál jsem bez klerika, tak si za to můžu z části sám). A poslední výtka směruje do menu hry, kde se průběh hry může ukládat pouze do jediného slotu a je tak nutné průběžně zálohovat soubor ve Windows.

A grafika? Ta mi navzdory své plnoletosti vyhovovala, na podzemí docela světlá (fakt by mě zajímalo, čím si pod Waterdeepem svítí - pochodně jsem nikde neviděl), nicméně přijemně přehledná. Určitě nadprůměr.


PS: Pokud vás děsí použití domácích kartografických pomůcek (čtverečkovaný papír, tužka a pryž), můžete sáhnout po Amiga verzi s automapou.
+12
  • PC 80
Jedna klasika ze zlatého fondu té doby, chytlavé,hratelné a dá se na to koukat i dnes, pod dosboxem jede výborně, nutnost kreslit mapu na čtverečkovaný papír jinak se člověk z podzemí waterdeepu opravdu nevyhrabe, obludky zde na nás číhající jsou parádní a obtížnost je tak akorát, nikdy jsem to nedohrál, ale teď už se to určitě povede! Jsem už v sedmém patře :) Možnost jednoho sejvu také přidává na atraktivitě!

pokud by někoho zajímala má minirecenze, najdete ji zde http://vlci-doupe.blogspot.com/2012/02/eye-of-beholder.html

Pro: Nesmrtelná klasika, atmosféra, grafika i v dnešní době koukatelná

Proti: Slabší zvuky, pouze prostředí podzemí města waterdeep

+10