Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Dungeon Master

83
98 hodnocení Platformy
Žánr:
RPG > nezařazeno *
Forma:
placená hra
Rozsah:
samostatná hra
Multiplayer:
ne
Datum vydání:
15.12.1987 Atari ST
1988 Amiga
listopad 1989 FMT
1989 Apple II
14.07.1989 PC
červen 1993 SNES
Vývojáři:
Ten najklasickejší z klasických – to je Dungeon Master. Hra, ktorá zanechala celú radu nasledovníkov a priniesla real-time boj do počítačových RPG hier. V našich zemepisných šírkach sa potom – možno aj vďaka tejto hre – začal tento špecifický druh RPG nazývať „dungeony“. Okrem real-time bojov priniesol DM aj zaujímavý systém mágie založený na jednotlivých runách, ktorých význam bol vysvetlený v manuáli hry.

Lord Grey, čarodej neobyčajných schopností, pri svojich experimentoch s magickým artefaktom zvaným „Power Gem“, spravil kdesi chybu. A tak sa jeho osobnosť doslova rozdvojila a jeho zlé ja – teraz známe ako „Lord Chaos“ terorizuje kraj. Power Gem zmizol a úlohou hráča je ho získať a zastaviť Lorda Chaosa.

Na počiatku hráč navštívi „Hall of Champions“, kde v zrkadlách odpočíva 24 hrdinov, a hráč si z neho vyberie 4 postavy. Postavy sa môžu špecializovať v 4 rôznych povolaniach: Fighter, Ninja, Priest a Wizard. A to podľa toho, aké zbrane, kúzla používajú. Potom už je hráč vpustený do obrovského podzemia, kde ho čakajú nielen súboje na meče, ale i zapeklité (a nie jednoduché) hádanky. Zapotia sa tak nielen vaše reflexy, ale i šedá kôra mozgová.


Poslední diskuzní příspěvek

hanak_v_exilu (komentář): Prave mi prislo, ze DM obtiznost skvele stupnuje. V 7-mi letech jsem skoncil ve 3.patre, v 10-ti nekde v 5. Dohrani…

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 95
Klasika, na které se podepsal zub času maximálně co se týče grafické stránky, ale v hratelnosti, level designu, nápadech a atmosféře by mohla udělovat cenné lekce i těm nejnovějším hrám.

Hvězdice jsem sice do schodů neházel, zato jsem vylákával nepřátele do dveří nebo pod mříž, kde jsem se zastavil, zablokoval jim přístup, zmrazoval je, znovu dveře/mříže spouštěl a dával jim čočku firebally a melee, thrust nebo berzerk útoky, nosil s sebou 10 truhel plných jídla a vody, vyráběl stále účinnější lektvary na zdraví a energii/výdrž, nadával, když mi skřeti brali z rukou vybavení, nasraně loadoval, když jsem zhebnul na štíří, vosí nebo červí jed, zase loadoval, když mě obklíčili nepřátelé a postupně (a potupně) mi umírali členové družiny, radoval se jak malý děcko když jsem nalevelil postavu nebo objevil tajnou skrýš, v níž bylo cenné vybavení pro mou družinu, a snažil se nalákat Chaose do rohu, kde jsem mu zablokoval cestu kouzlem fluxcage z Firestaff a naložil mu fuse kouzlem, čímž jsem hru konečně dohrál - tyhle vzpomínky bych za nic na světě nevyměnil.

Musím pochválit level design , moment, kdy zjistíte, že Skeleton Keys vám propojí jednotlivé levely od shora až k Chaosovi dolů a že můžete poměrně rychle cestovat napříč všemi levely a vracet se pro vybavení, jídlo nebo vodu, je k nezaplacení.

Dungeon Master se s vámi nepáře, k dispozici není od začátku do konce žádná mapa, což klade velký nárok na krátkodobou a (pokud nehrajete na jeden zátah) na dlouhodobou paměť, je nutné neustále sledovat textury stěn, zda se někde neobjevuje miniaturní tlačítko, díky kterému se můžete dostat dál/objevit tajnou skrýš, na určité nepřátele platí něco jiného než na ostatní, stačí malá nepozornost - přehlédnout, že vám dochazí jídlo nebo pití a nejbližší zdroje jsou tak daleko, že tam živí nedojdete, protože jste navíc slabí na to, abyste od nepřátel dostali klíč, který vám může zkrátit cestu...a můžete začít znovu :D

Nevím jak u ostatních, ale skvělá hra u mě musí mít především (v tomto pořadí) HRAtelnost, atmosféru, rozumné nebo nastavitelné ovládání, nápady, chytře navržené úrovně, přiměřenou obtížnost + rozumnou délku hry. Grafiku + zvuky nebo hudbu mám až na posledním místě - tohle všechno Dungeon Master splňuje na jedničku s hvězdičkou.

Jediná výtka směřuje k místy stále stejným texturám, na zemi je skutečně mnohdy velmi obtížné najít šedý/bílý klíč (jak už tu někdo v komentářích napsal přede mnou), a když si na konci po získání Firestaff neprohodíte hůl skrze dveře, zablokuje se vám přístup do nižších pater, což docela nasere, když si tam schováváte cca 10 truhel s cennými předměty, jídlem a pitím, jinak nemám nic...

Pro: Hratelnost, level design, nepřátelé, kouzla, délka hry, přiměřená obtížnost, atmosféra

Proti: Místy grafika, jedna podpásovka ke konci hry (viz. komentář)

+23
  • PC 100
Možná budu krapet neobjektivní, ale podle mého skromného názoru je Dungeon Master nejlepší hra vůbec. Kdybych měl vyjmenovat chyby, tak bych dlouho mlčel a pak nesměle připustil, že jsem postrádal mapu a statistiky nalezených předmětů. Okamžitě bych ovšem dodal, že chápu důvody, proč ve hře nejsou. Nic dalšího co bych mohl vytknout mě nenapadá. Atmosféra je parádní a hratelnost doslova fenomenální. Kdo se někdy pokoušel s vyhladovělou, pochroumanou partou projít level s kostlivci, a unikal před odporně dotěrnými Wizard's Eyes plivajícími ohnivé koule, ví o čem mluvím. Když zrovna nebojujete o holý život, tak pravděpodobně stojíte před zapeklitou hádankou. Obtížnost je relativně vysoká a vyplatí se postupovat s rozmyslem. Bezhlavý běh po chodbách se mi mnohokrát vymstil. Na druhou stranu, vynechávání postranních uliček také. Chaosův labyrint je smrtelně nebezpečné peklo, které mě každý rok alespoň na pár dní úplně pohltí.

Pro: atmosféra, hádanky, doladěné mechaniky, systém kouzlení pomocí run

Proti: chybí statistiky, chybí mapa

+23
  • PC 90
Jedna z nejvetsich klasik, jake je mozne na PC vubec najit. Atmosfera temnych podzemnich chodeb je proste neopakovatelna a nic, snad jen s vyjimkou fantastickeho druheho dilu, ji nedokaze napodobit. Na rubani do dveri nebo hazeni hvezdic do schodu si musi pamatovat opravdu kazdy, kdo hru kdy hral, stejne jako na originalni system kouzleni ci radost z nalezu lepsi zbrane. Tyhle vzpominky bych neprodal ani za milion.

Pro: Vice nez fantasticka hratelnost a atmosfera.

Proti: Z tehdejsiho pohledu nic.

+16(17-1)
  • PC 95
Jak tady každý začíná s komentářem - klasika! No ano, klasická hra, která už v té době byla herní modlou všech, co si ji zapůjčili od nějakého kamaráda. Na Dungeon Masterovi mě fascinovala ze všeho nejvíc atmosféra: zvuky mumií, když se po vás napřahovali pazourou slyším v hlavě dodnes, když si na setkání s nimi vzpomenu (ale jinak jsem normální :) ). Kolik já si užil hodin a hodin s pipláním každé postavy - mačkal s věcí na oko, abych poznal, co to třímám ve své dlani. A co teprve kouzlení pomocí run, kteréžto jsem měl okopírované na černobílém papírku. A teď k tomu negativivnímu na DM: no, grafika nic moc - ta v Beholderovi byla mnohem lepší. Ale, na druhou stranu, DM vyšel o několik let dřív, takže to zase za takové mínus považovat nemůžu. Celkově shrnuto: (asi) nesmrtelná klasika počítačových her, které poprávu náleží místo v síni slávy.

Pro: atmosféra, mumie, piplání s postavami, bloudění

Proti: grafika

+11(13-2)
  • PC 90
To byly hry. Hra která se s vámi prostě nemaže, jedna chyba a nazdar. Některé patra bcyh nakreslil asi i teď.
+2(10-8)