Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

@Rapier (06.04.2023 20:09): Jo, to by mohla být zajímavá debata live, to se budu těšit. Zatím se ale sraz neplánuje, a jelikož se blíží jaro, tak se brzy odeberu do hor na svou chalupu, kde trávím pátky, soboty a neděle, takže jestli něco bude, tak zase až na podzim, jak přijde sníh a mráz, který mě z chalupy vyžene :-)

Mám 2Dsko, což je prakticky 3DS bez 3D, tak nevím, jestli by tě tohle lákalo :-). Jinak tu konzoli pečlivě oprašuji a hýčkám pomalu v rukavičkách, aby mi vydržela na věčné časy :-). Popravdě, tahat to do hospody mě teda nenapadlo, to nevím, jestli bych neměl strach, že to skončí zalité pivem nebo to tam někde pak zapomenu :-)
@Ringo (05.04.2023 17:17): na příštím srazu v Ostravě na živo, téma RPG můžeme klidně znovu probrat. :) A vůbec neplánujete něco?! Kdybys mohl donést 3DS rád bych viděl The Legend of Zelda: Ocarina of Time naživo na zkusil si hru zahrát, mám takový pocit, že máš 3dééseko.
@Rapier (05.04.2023 16:26): Však v pohodě, každý má na to jiný názor. Samozřejmě nešlo o nějaký můj status, já žádný nemám, šlo mi o to upření statusu dungeonům nebo PC RPG, že jako nemohou být královský žánr, protože jediný král jsou stolní RPG a to jsi jasně psal, že jako i já to přece takto musím cítit, že opravdovým králem jsou stolní RPG a ne dungeony nebo RPG na PC. Ale já to takhle opravdu nestavím a ani to tak necítím. Ale snad už vysvětleno, ať se netočíme pořád ve stejném kruhu :-)
@Ringo (05.04.2023 11:17): žádný status Ti neupírám. Jen vyjadřuji svůj názor o dungeonech. Možná nesprávný ale 100% můj. :)

PS: můj despekt k dungeonům značně klesl po Cardhalia (a prakticky je vystřídalo nadšení) ale opět stoupl po The Keep epizodě. Ze všeho nejvíc mě vadily pasti, speciálně místnosti, které postrádaly jakoukoliv logiku toho kdo podzemí obýval, bylo to úplně stejné jako v devadesátkách kdy PJ rozhazoval nepřátele a pasti kamkoliv, kde to považoval za správné nebo zábavné. Proto ten despekt k dungeonům jako celku. Věřím, že se tam najdou, stejně jako v jiných žánrech, lepší a horší kousky. Tím bych to definitivně uzavřel.

Původně jsem reagoval na hezky napsaný blog, retro recenze k DM mě prostě zaujala a navnadila. Třeba to jednou zkusím. Chápu co Vás na tom baví s @Richmond: , holt každý máme jiné nároky.
Obecně lidi co hrají papírové stolní RPG se dívají na PC RPG skrz prsty, ve stylu: jako je to dobrý ale jsou tam stále limity, přesně ty limity co naopak Ty požaduješ, uznáváš a vyhledáváš.
Já myslím, že bychom se měli přesunout pod obecný RPG, chudák DM. Který jsem nehrál, protože není nikde v digitální distribuci.

No a UU celkem logicky chci hrát, protože je zde na vrcholu her, které jsem nehrál. A z toho co jsem četl se nejedná o čistý dungeon, je ze světa ultimy a gameplay má blíž k Arx Fatalis než k EoB.
@Rapier (05.04.2023 11:05): Ano, dungeony mám rád i proto, že ještě před nimi jsem byl ponořen do statistik a tabulek z pravidel stolního dračáku. Tohle mi dungeony plně odrazily na PC a cítím v nich čirý odraz těch statistik, tabulek, výbavy, vývoje postav a tvorby map. Z hráčského hlediska jsou pro mě RPG na PC lepší a dávám jim přednost, umožní mi si tam vyhrát si jak chci já, může tam být zajímavá vizualizace a nenutí mě k hereckým výkonům a typu komunikace, která mi nesedí, nenutí mě shánět spoluhráče, kteří mohou být všelijací atd. Ale nenapadlo by mě jedno stavět proti druhému a upírat tím tomu druhému nějaký status nebo se na to druhé dívat s despektem.

Čas dát příležitost TW 2 a 3 rozhodně ještě není, ještě jsem nedohrál všechno na světě, aby mě to donutilo :-)
@Richmond (05.04.2023 07:45): na druhou stranu, byla to prvotina CDP studia, ovládání, respektive boj je v TW2 a TW3 mnohem lepší, přirozenější, a působivější.

@Ringo (05.04.2023 07:55): správný čas dát příležitost TW2 a TW3.

@Ringo (05.04.2023 10:17): do Cardhalia mě nikdo nenutil, prostě jsem to našel na internetu, zkusil a překvapivě mě to chytlo. Mimochodem s tím porovnáním stolní RPG vs PC RPG/dungeony jsem přišel jako reakci na to, že jsi se u stolních RPG inspiroval a v obecné RPG diskuzi jsi to neustále vyzdvihoval, jako důvod proč máš tak rád dungeony. Já jen oponoval proč se jako hráč stolních RPG dívám na dungeony s despektem, a proč preferuji spíše ty novější RPG alá TES a TW, navzdory famóznímu Fallout 2.

Nejsem ve věku kdy bych se nechal nutit hrát něco co mě nebude bavit, na to je život příliš krátký. :)
@Red (05.04.2023 09:24): Spíše je otázka, proč se ti (a vlastně nejen tobě, ale i dalším) chce vlamovat se do dungeonů, když tak nějak tušíš, že to není to, co preferuješ, máš k tomu spíše více výhrad než slov chvály a budeš se do toho spíše nutit (i když Lands of Lore se ti líbil, což je zvláštní, zrovna jeden z dungeonů ve své nejtypičtější podobě). Ono hodně lidí se do těch dungeonů vlamuje a pak na to nadávají a já to moc nechápu v případě, že to není jejich žánr. Já si třeba vyzkoušel 3D střílečky, zabavil se u Wolfensteina 3D, ale už u Dooma jsem se ujistil, že tohle není pro mě a nenapadlo by mě třeba slídit ve vláknech o FPS akcích a řešit, jakou 3D střílečku si zahrát, aby to nebyla úplně typická 3D střílečková "meh" hra (se mi ten tvůj výraz zalíbil :-D, které obecně nemám rád, čímž bych tam strašně rád třeba provokoval a vytáčel ostatní, kteří ten žánr milují :-). A když už se mi podaří se vžít třeba do těch příběhovějších, jako je Outlaws nebo Dark Forces, tak to pochválím z těch důvodů, které se mi líbí, ale extra nenadávám na to, že kdyby to nebyla v mnoha směrech typická FPS, bylo by to jakože ještě lepší :-) Chápu třeba zvědavost, jaké hry v tom či onom žánru vycházejí a proč to lidi baví, ale tohle, když mě náhodou popadne, tak to řeším spíše četbou o tom, než že bych se do toho nutil hraním.
@Richmond (05.04.2023 07:45): Jsem "znalec" knižní předlohy (což znamená, že to mám přečtené), jsem fanoušek Zaklínače od poloviny 90. let a po vyzkoušení hry Zaklínač 1 jsem dospěl k závěru, že mě to nějak vůbec nechytlo, nelíbil se mi souboják a nějak se mi nechce rubat ve hře z pohledu třetí osoby, takže jsem odsunul tuto sérii na vedlejší kolej a jestli bych se někdy pouštěl do dalších dílů, tak snad až po té, co budu mít dohrané vše, co mám teď na svém seznamu a nebude se mi chtít nic staršího si zopakovat :-) Ale něco mi říká, že vždycky raději sáhnu po nějakém japonském RPG :-)
@Red (04.04.2023 22:16): Když to tak čtu, moc nechápu, proč se chceš vlastně pustit do UU1...(maličko bych pochopil UU2).

@Rapier (04.04.2023 22:25): "..kdo jednou zkusí TES a The Witcher série musí uznat jejich kvality "
Nemusí to tak být. Po dohrání prvního Witchera jsem dospěl k tomu, že už další díl hrát s největší pravděpodobností nebudu. Nevím na kolik za to může i to, že nejsem znalec knižní předlohy.
@Charllize (04.04.2023 23:04): U mě ty izo RPG na PC taky postupem času spadly a pořád mám na prvních místech U7 a Dark Sun a pak mix izo a dungeonu - Amberstar, Ambermoon a Albion. Příchodem BG a spol. od určité doby tenhle styl spíše obcházím. Je to od doby kdy se všichni pokoušeli udělat další BG a bylo to vše na stejné brdo. To jsem se uchýlil pak k těm japončíkárnám.
@Rapier (04.04.2023 23:05): Ne, rubačka je všechno, kde se akčně rube a čím rychleji, tím lépe a je jedno, jestli to děláš myší, na klávesnici nebo gamepadem :-) Královský žánr na PC jsou PC RPG hry, nikoliv stolní RPG hry, ty jsou králem možná na stole a tam je mi to jedno, protože stolním hrám už až tak moc až na výjimky neholduji, nepřinášejí mi v zábavě to, co jsem od nich původně čekal. Příliš to pořád celé stavíš způsobem, "mně se líbí nejvíce tohle a tohle a proto to tak je a musím to tak mít všichni také a pokud ne, mají to nastavené špatně. K tomu se pak vlastní pohledy na věc staví těžko.

TES série samozřejmě prošla určitým pokrokem a negeneruje ti náhodně komplet krajinu, do které jsi vešel a mohl jsi v nechodil donekonečna, jako to dělala Arena nebo Daggerfall.
@Charllize (04.04.2023 23:04): tak to máme nejspíš podobné, nestraním se 1st person RPG (TES, The Witcher, Cyberpunk 2077, System Shock2, Deus Ex), stejně jako dungeonu (Cardhalia) a konče izometrickým RPG (Fallout, Fallout 2) a nebo těm izometrickým, které bohužel malinko v klikfestu připomínají Diablo (tfuj, tfuj a ještě jednou tfuj!), tzn. Vampire: The Masquerade - Redemption. Vše má své kouzlo, mám rád variabilitu, dokáži ocenit rozdíly. :)
@Ringo (04.04.2023 22:34): dovol abych Ti poopravil názor: akční (klikfest) rubačka (vznešeně RPG) je Diablo a jeho klony, ale rozhodně ne Gotic nebo TES, případně The Witcher. Samozřejmě nemusíš s tím souhlasit, máš na to právo. :)

Co se týče stolních papírových RPG vs PC RPG myslím, že oba chápeme správně rozdíly. Moje původní myšlenka v obecné PRG diskuzi byla o tom, že královský žánr jsou právě zmínění papírové stolní RPG alá DrD, D&D, Shadowrun, apod. Načež mě cizinec (rozuměj: @Richmond: ) správně připomněl, že diskuze je o PC RPG hrách. Cizinec promine, ale císař (rozuměj: @Ringo:) ne, chápu! :)

Co se týče praktické ukázky z TES her, rozumím co se mi snažíš říct, ale pokud se nepletu tak od TES Morrowind, Oblivion a Skyrim (nepochybně mě to nyní vyvrátíš, nejsem takový znalec jako mistr @Charllize: ), se procedurálně negeneruje celý svět (naopak mapa je malá a ručně objekty posázená), tudíž důležité NPCs, místa setkání, města, atd. jsou vždy na stejném místě! Jistě, jistý prvek náhody tam je.
To platí mimochodem i pro The Wicher sérii. Co jsem tak zaregistroval, vše je více méně pevně dáno, jen na to vše co prožíváš nazíráš optikou 1st (fps) person pohledu, s tím souvisí možnost plně se ponořit do hry a v neposlední řadě užít si dech beroucí výhledy na krajinu, tedy něco co dungeony nebo izometrická RPG nenabídnou.

@jvempire (04.04.2023 22:33): u mě se vše zlomilo s příchodem CZ druhé edice Shadowrunu, nejednou člověk zjistil, že RPG není o nekonečném vybíjení kobek, překonávání nekonečných a často nesmyslně položených pastí, apod. :) Z toho pohledu je pochopitelná má nechuť velebit dungeony.
@Ringo (04.04.2023 23:00): Mně spis vždycky zajímá nejvíc jestli mně to bavi, ten styl zobrazení beru až jako druhořadý. Ale u izo rpg to mám postavené asi nejhůř. Ale pak se stane ze Pathfinder Wotr považuji za jedno z nej rpg co jsem hrál. Takže lepší mlčet :)
@Charllize (04.04.2023 22:54): A přes to tu izometrii preferuje :-) A plně mu rozumím. Je to styl, který naplňuje jeho. tahat postavičky, shora viděné, po mapě. Jemu tohle zase nenahradí žádná FPS vizualizace, ani sebevíce dokonalá.
@Charllize (04.04.2023 22:35): Ty izometrické RPG jsou ale taky zase naprosto jiný rozměr v hraní. U dungeonu si můžeš užívat té hmatatelnosti, pocitu, e jsi tam a kreslit i ty mapy. Prostě jiný styl gameplaye, který když někoho láká, tak jej v tomto nemá šanci izometrické RPG uspokojit. Což opět neznamená, že jedno je lepší než druhé. Třeba Ultima 7 a Dark Sun uměly dokonale rozsekat mé dungeon modly. Ale zase, bylo to hlavně silou příběhu a grafickým ztvárnění prostředí, které dokonale vychytalo atmosféru. Vůbec to nebylo o nějakých technologicky vyspělých výhledech do dáli, o to mě osobně ve hrách nešlo nikdy. Mně jde mráz po zádech i z pěkně namalovaného panorámatu v EGA grafice :-)
@Red (04.04.2023 22:16): U těch izometrickych musíš mít určitě větší představivost, plno věci tam moc nevynikne a stejně jako ty dungeony je to tím že kdysi nebyli hry ještě tak technicky na výši aby poskytli víc, je to překonaný archaismus který ale u plno lidi pořad funguje. Přeci jen těch dobrodružných a dechberoucich vyhledů do dálky přes hory a lesy si tam moc neužiješ a musíš si to domyslet pomoci textu a představivosti, což mi vždycky u média jako jsou hry které by měli zprostředkovat hlavně i to vizuální spojení prišlo trochu škoda :)
@Rapier (04.04.2023 22:13): Jenže ty možnosti jsou dány u stolního RPG volnými pravidly a možností pána jeskyně kdykoliv do toho něco vložit, nebo využít postupu hráčů k tomu, aby jim v něčem i vyhověl či využil pro dobrodružství jejich aktuálních nápadů. Takže je to taková povídaná a já mám rád, když jsou věci konkrétně dané. V tomhle je každý jiný a tak nelze druhému vnutit, že tohle je nejlepší proto, že támhle mohu fakt jako říci, jdu na WC a půjdu na WC. Uvedu příklad. Na počítači není smyslem hry jít na WC a proto to tam není vůbec. U stolního RPG si řeknu, chci jít na WC, zaskočíš tím sice třeba PJ, ale on aby situaci rozvinul, tak začne vyprávět....,, "v zaplivané knajpě byla chodbička, z které se linul nepříjemný zápach, což napovídalo, kam asi vede. Jaká to náhoda, mágovi Rapierovi, který hledá místečko, kde si po osmi pivech ulevit, se naskytla skvělá příležitost tyto potřeby uspokojit", a pro větší drama a zanesení situace do pravidel, hoď si kostkou, jestli za A stihneš na záchod doběhnout, za B neuklouzneš v chodbičce na mokré podlaze, za C, nestihl jsi doběhnout a potřebu vykonal do kalhot. A teď banda šílí odvařená z nastalé situace, směje se a říká si, jak je super, že to tady jde, tohle by se ti v Dungeon Masterovi nestalo.

No a já tohle nazvu tou divadelní hrou, kterou při hraní dungeonů opravdu nevyhledávám a nepřišlo by mi to jako přidaná hodnota dané hry, že tam ta možnost je. V podstatě tam můžeš vše jen proto, že si to vymyslíš. Ne proto, že by to bylo součástí designu daného dobrodružství, v kterém máš splnit konkrétní úkol. PJ klidně může vycouvat a ubírat potvory, protože vidí, že se ti nedaří a parta by prohrála někde v polovině a to cílem hry není, že.

A úskalí TES jakože konečně skoro volné RPG na počítači je iluze, že tam můžeš to či ono, přitom ti to dohazuje program složený mimo hlavní dějovou linku z náhodně vygenerovaných situací a když to přeženu, tobě se jako hráči stane, že při putování za sidequestem na místě A nalezneš hrad Karlštejn, ale hned hráči jinému se stane, že tam bude bažina, protože se program dopracuje do výpočtu, že ne, tady nebude hrad Karlštejn, teď jsi tu náhodně na razil na bažinu a ten Karlštějn ti třeba pleskne úplně někam jinam a jindy, jako by to byla kusovka. Čímž chci naznačit, že u těch her mám rád pevně danou strukturu, ne aby mi ji za pochodu vymýšlel PJ nebo nějaký algoritmus náhodného generování na PC. Proto pro mě není TES tak kvalitní, jako jiné RPG, které má místa pevně dané po celou hru. Samozřejmě náhodný loot nebo obsah truhel už nějak překousnu, to používá hodně mega rozsáhlých RPG, i když se v nich nic dalšího negeneruje.

Takže tolik k vysvětlení, proč z mého pohledu nemůže být stolní dračák lepší než počítačové RPG, jednoduše proto, že jsou to vesměs jiné hry. Na stole více o náhodě, na PC více konkrétní. A každému sedí naprosto něco jiného a považuje za lepší to své a nelze někomu takto říkat, že to tak mít nemůže, protože.... Tohle má prostě každý nějak hozené a je to tak pro něj správně. A asi tahle diskuse jinak patří do obecného tématu o RPG a ne k Dungen Masterovi, kde jsme to zaspamovali obecným pokecem.

Jinak Gothic a Witcher jsou fakt akční rubačky. Fallout je na tahy.

@jvempire (04.04.2023 22:33): Tak to máme naprosto stejně.
@Rapier (04.04.2023 22:13): Tohle je strašně zajímavé. Já začal s DrD přesně jako ty, vybíjením jeskyní, hradů a kobek. Postupně jsem hrál různé verze DnD, Shadowrun a krátce i pár dalších a došlo samozřejmě i na politické kampaně, vyšetřování... Ale naopak ten začátek je pro mě to hlavní synonymum toho co jsi pod tou hrou představuji, asi jako ti co začínali na původním DnD. Takže stejně jako hlavní žánr stolních RPG je pro mě dungeon crawler, tak to platí i na PC. Vždy si tak raději zahraji DM nebo EoB než Fallout nebo Baldur's Gate, s čestnou výjimkou série Ultima.
@Red (04.04.2023 22:16): Heretik! Na hranici s ním! Jak se můžeš o The Witcher series vyjádřit jako o povedené rubačce?! Doufám, že to nemyslíš vážně. :)
Jasně izometrická RPG alá Fallout 2 jsou bomba ale kdo jednou zkusí TES a The Witcher série musí uznat jejich kvality. Z mého pohledu je i ten Fallout 2 nekonečná rubačka, kriste pane těch hodin, než jsem se někde v podzemí prostřílel k vytoužené bedně s vytouženým obsahem, nebo než jsem zlikvidoval otrokářský gang. Uff, to bylo sakra náročné, časově i jinak!
Tak opovrhuju je silný výraz, celkově jsem hráč počítačových her a v rámci toho mám jak ke klasickým dungeonům, tak k těm TES vlažný vztah. Zaklínač či Gothic jsou pro mě povedený rubačky. Pro mě jsou RPG králi izometrická skupinová RPG, kde je opravdu pocit že putuju v partě, boje mají strategický rozměr, jsou tam většinou nějaký vztahy, výběr družiníků a rozhovory na úrovni, specializace povolání, nutnost spolupráce, pracuje tam víc fantazie atd.
@Ringo (04.04.2023 21:57): jasně, chápu jak to myslíš, a plně chápu rozdíly mezi dungeonem na PC a papírovým RPG, stejně jako výhody/nevýhody obou kategorií RPG. :)
Každý to máme očividně trochu jinak, mě dungeony dost znechutilo vybíjení kobek v papírovém DrD. Přímo porovnávat stolní RPG a dungeony nelze, tomu rozumím, nicméně pro mě je dokonalé převedení papírových stolních RPG v tom co prezentuje Fallout 2, pravděpodobně i Galdur's Gate který jsem nikdy (na rozdíl od mnoha) nehrál, a to co nabízí zmíněné TES hry a The Witcher série nyní.

Dobrý postřeh, u papírového stolního RPG příběh a hru z velké části dělají sami hráči a v tom je to kouzlo. Nic není předem nalinkované. I nejlepší idea PJ se může lehce zvrhnout, nic z toho se obvykle na PC nestane. :) Kámoši co hráli DrD právě, že jsou hráči PC her, a odehráli snad vše co na PC vyšlo. Nepochybně mnoho z nich dnes preferuje ze zřejmých důvodů PC dungeony/RPG, ale všichni si moc dobře pamatují možnosti papírových stolní RPG. A právě z toho pohledu na dungeony hledí s mírným despektem. :)
@Rapier (04.04.2023 21:48): K tomu závěru, hlavně jde pořád o to, že dungeon je hra sama o sobě a na PC, byť inspirací vychází nějakým stylem původně z pravidel stolních her a tím prvotním blouděním v kobkách s mapováním, vývojem postav a souboji. Ale za prvé jim nemá nijak konkurovat a za druhé se tyhle hry prostě proti sobě nemohou stavět, protože jsou natolik specifické a z hlediska zábavy odlišné, že každému přinášejí jiný druh zábavy a je to jako bys chtěl posuzovat, jestli je lepší lední hokej nebo skoky na lyžích.

Já jsem si ještě před hraním prvního dungeonu studoval pravidla dračáku a když jsem konečně měl comp a hrál první dungeon, řval jsem nadšením, to je ono!. Oproti tomu, dkyž jsem se poprvé dostal ke stolu a zahrál si dračk s živými lidmi, vůběc mě to nebralo. Popravdě, já nemusím to divadlo kolem toho. Mám rád vyřčený příběh, chování své party v daném prostředí a přesně to mi plní dungeony či jiná RPG na PC. Absolutně nemohu říci, že bych z nějakého důvodu chtěl dungeony vystřídat za stolní variantu, byť jsem se o to pokoušel, ať už pokusem zahrát ten dračák, nebo pokusem hrát deskovky mající simulovat právě dungeon, většinou šlo o kooperaticky. Ne, na stole to pro mě nikdy nebylo ono. Přišlo mi to, jako bych byl vystaven týmu, který teprve tu hru skládá a strašně záleží na hráčích, jaká bude. Já si raději vždy hrál sám a hry na PC si vybíral.

Kámoši, kteří ti řeknou, že se na dungeony dívají s despektem, protože stolní dračák, to řeknou proto, že to nejsou hráči počítačových RPG, ale jsou to primárně hráči stolních RPG. V tomto smyslu to vyjádření má asi takovou váhu, jako kdybych já řekl, že se na stolní dračák dívám s despektem, protože nejsem na nějaké to divadýlko, ale chci se zabývat hrou samotnou, statistikami, taktikou boje a pod. ;-) Ale takto vyhraněný být nechci, protože i ke stolnímu dračáku mám úctu. Z pragmatického hlediska je to prostě pořád to stavění dračáku nad dungeony jako kdyby mi fakt skokan na lyžích tvrdil, že hokej je na pendrek a je to nuda, protože tam není tak skvělý výhled.

Proč stavět stolní dračák proti dungeonům? Na PC hraji, protože chci hrát na PC a na stole hraji, protože chci hrát na stole. A když chci hrát na PC, logicky to dělám proto, že zrovna nechci hrát na stole a nebudu tam špačkovat, že v dungeonu nemůžu třeba krást rohlíky, protože mi to jako u stolního RPG nedovolí pán jeskyně, kterého u stolu k této činnosti vlastně mohu za pochodu sám ukecat, aby to tam bylo, což řadím k tomu divadýlku, no tak když chceš, tak můžeš a hned k tomu vymyslím epickou storku. Vlastně mi stolní dračák přijde fakt spíše jako tvorba dobrodružné knihy za pochodu než jako hra.
@Ringo (04.04.2023 20:58): k Cardhalia jsem se dostal už ani sám nevím jak, myslím díky Bonuswebu. Byl to pořádný šok. Vůbec jsem neměl ponětí jak dungeony hrát! Nedovedeš si ani představit jaké to bylo, připadal jsem si jako bych se ocitl na Marsu. :) Postupně, jsem metodou pokus omyl na většinu věcí sám přišel.
Cardhalia mě zaujala grafikou (ručně kreslená, má svůj osobitý styl), zvuky, hudbou a příběhem. Už tenkrát jsem věděl, že se jedná o poctu dvou nadšenců legendárním dungeonům jenž jsi jmenoval níže. Ostatně to zmiňovali i sami autoři v tehdejších rozhovorech.

V dané chvíli mě zkušenosti z koukání přes rameno, v minulosti ve které sedím u kámošů co hrají Tebou jmenované dungeony, byly úplně k ničemu, nechápal jsem se v Cardhalia kouzlí! Nevtipkuji, psal jsem si s autorem a on mě překvapivě odpověděl a docela zíral, že existuje někdo, někdo kdo neví jak se skládají kouzla! :) Až poté jsem to plně pochopil a mohl využít potenciál hry naplno.

Cardhalia mě zaujala i tím, že v ní hraješ s více než jednou postavou, za normálních okolností mi to u TES her vůbec nevadí, u dungeonů mě to z nějakých důvodů u The Keep vadilo hodně. Postavy vedly mezi sebou rozhovory, do toho tajemný příběh, a ve finále se to na každém rohu nehemžilo příšerami. Nevím proč ale třeba proti The Keep mě subjektivně přišlo, že v Cardhalia není tolik nesmyslných pastí, nepřátel a kdo ví bůhví čeho dalšího. V The Keep byly některé levely vysloveně hrozné, u Cardhalia (dostal jsem se téměř k pevnosti) nebylo zdaleka na cestě tolik nesmyslných pastí, a kdoví čeho dalšího. A byl a je to příběh co mě držel u hry. Prostě bych rád jednou věděl jak to dopadne.

Realms of Arkania trilogie znám, jediný dungeon který jsem kdy vlastnil (nepočítám časáky) byla tehdejší novinka z JRC: CZ verze Stíny nad Rivou. Ano je to v jádru nejvíc podobné papírovým stolním RPG hrám, už jen proto, že na ulici nikoho ve 3D nevidíš a vše se děje formou textu, ne nepodobný styl jako u papírových stolních RPG kde cestu popisuje PJ. Starší díly jsem nikdy nehrál ale mám o nich povědomí, i o tom jak jsou těžké, musí se tam řešit pití i jídlo na cestě, jsou prý docela hardcore. O Albionu se vedou legendy, hru mám už dlouho v hledáčku.

 " a na nějaké RPG a dungeny na PC se tenkrát dívali, my pravověrní papíroví RPG hráči, s despektem. " jj tvrzení stále platí, čest výjimkám! :) Kdybychom dali původní skupinu dokupy, jsem si jistý, i přes rodiny, věk, zájmy, atd.. by většina z nich se mnou souhlasila. Kdo jednou zkusil a hrál papírové stolní RPG, hned jen tak se z dungeony nespokojí, i proto jsem tíhnul spíše k RPG. Splněný sen jsou hry jako TES Morrowind, TES Oblivion, TES Skyrim a především The Witcher series. Jsem si vědom faktu, že v TES Daggerfall šlo vše z toho dávno předtím dělat, náš PJ hrával TES Arena, a vždy o tom nadšeně mluvil, v neposlední řade nám to nadšeně ukazoval na své 486DX.
@Rapier (04.04.2023 20:08): Tak o dungeonech básním na netu všude možně dobrých 24 let (ještě 7 let před tím jsem o nich básnil jen s pár kámoši ve škole, než jsem se k tomu netu dostal:-), přerostlo to v intenzivní psaní komentářů nebo článků o nich, ať už to bylo kdysi dávno z počátku na HobRingu, v diskusním fóru MAGEO, pak na RPGhry CZ, později tady na DH nebo posledních 3,5 roků na svém blogu, měl jsem úžasnou možnost zpropagovat dungeony v Labůžu, kam jsem dotáhl plno origoš krabic právě s dungeony , takže už nevím, jak je ještě vychválit a povyprávět, proč je mám tak vysoce stavěné a popravdě jsem moc pak neporozuměl, proč se na mě zrovna snesl ten obří traktát s nesouhlasem a že jste se jako hráči stolního dračáku na dungeony dívali skrze prsty ;-)

Ale beru, že to vyplývalo z nějakého momentálního rozpoložení, z toho, že jsi od simulátorů nakouknul ve zlomku na některými tolik chválené dungeony tím, že sis náhodně dva zahrál a výsledek byl rozladění z The Keep, a lehkého uznání jen Cardhalie, což pak vyznívá jako 50 na 50. a které bych zrovna já jako reprezentativní kusy v žánru nikdy nejmenoval v prvním, ale ani v druhém sledu. Cardhalia je krásná a důstojná fanouškovská a navíc česká pocta tomuto žánru, která byla velmi chytlavá a zábavná a ohodnotil jsem ji sice vysoko, ale hitparády lámat nebude. Co se týče The Keep, tak ten beru jako takové to - hurá, i v dnešní době jsme dokázali vydat pravověrný dungeon. Ale bude spíše v takovém tom posledním sledu, jeden z mnoha v rámci žánru. Proto doporučuji ty kousky, co jsem jmenoval níže. A jako milovníkovi dračáku by ti mohla sednout ještě Realms of Arkania trilogie a samozřejmě v rámci RPG mrkni po Albionu a Ambermoonu a mimo dungeony po Dark Sunu a Ultimě 7.



@Red (04.04.2023 20:31): Takže jsi souhlasil s tímto tvrzením? ;-) : " a na nějaké RPG a dungeny na PC se tenkrát dívali, my pravověrní papíroví RPG hráči, s despektem. "

@Charllize (04.04.2023 20:08):
Elitář Alert! :-)
@Red (04.04.2023 20:31): nepodporuji. Jen naznačuji, že preferuji z jistých důvodů 2D grafiku. Za mě je stále lepší hra TW3, neboj, jsem o tom skálopevně přesvědčen!
Nicméně líbí se mi jejich nadšení, mám proto pochopení, především kvůli starým devadesátkovým simulátorům. Mí lidé mi taky nerozumí, a nechápou proč ten rapír furt básní o nějakých DID F-22 TAW, když je rok 2023 a máme fantastický, hyperrealistický a graficky i jinak dokonalý DCS World. :)

Dík za tip, pokud se někdy překonám a dohraji Cardhalia do konce, mrknu na to.
@Rapier (04.04.2023 20:26): Schvaloval jsem tvůj názor na dungeony a teď mi přijde, že je v těch chimérách ještě podporuješ :(

Jinak jestli se ti líbila Cardhalia, tak asi nejbližší je Lands of Lore, to má taky pěknou grafiku a dohrání moc nebolí.
@Kunick (04.04.2023 20:20): upřímně, zrovna dungeony se mi líbí více kreslené než ve 3D, tady to mám nejspíš stejně jako Ringo. V podstatě je to podobné, jako když RTS přešly z 2D (Age of Empires 1/2) do 3D. Časem jsem si na RTS ve 3D zvykl ale detailní 2D grafika to není pane!

Jj hrál a dohrál, ovšem jen na PC! :) Chápu, na 3DS hra fakticky nemá konkurenci a nejspíš je jak říkáš lepší.

@Charllize (04.04.2023 20:22): předpokládám, že tenkrát to všichni hráli ze stejného CD, podobně jako svého času Fallout a Fallout 2. Zlatý devadesátky, tedy až na ty ceny HW a nutnosti kupovat CPU/GPU co rok, nejlépe půl roku. :)
@Rapier (04.04.2023 20:08): no nevim nakolik bych u Cardhalie mluvil o stylu...The Keep měl prostě stylizaci aby dobře vypadala na minidispleji. Další věc je herní tempo, které je jiné u PC a jiné u přenosné konzole. ale co Ti budu povídat. Hrál jsi to.
@Ringo (04.04.2023 19:03): jo, někdy to určitě zkusím. :) On už o tom básnil @StriderCZ: v tom Rudově Pařanském ráji, tom ráji jenž je dnes tak populární kvůli AI překladům.
Kamarádi všechny ty klasiky kdysi hráli a já byl z velké části u toho osobně, mě to nicméně minulo kvůli papírovým RPG a tak trochu díky faktu, že jsem preferoval sci-fi a modernu. The Keep na PC nebyl opravdu žádný zázrak, musel jsem se do dohrání doslova nutit, ehm.... byla chyba to vzít na recenzi, dodnes toho rozhodnutí lituji.

@Kunick (04.04.2023 19:57): je smutné, když profi studio vyrobí hru, která na PC nedosahuje zdaleka kvalit freewarové ručně kreslené Cardhalia (to je ten Ringův umělecký styl), nemluvě o faktu, že na hře makali dnem i nocí jen 2 lidé + skladatel hudby. Ještě smutnější je, že Cardhalia 2 nejspíš nikdy nevznikne (nikdy neříkej nikdy), a přitom ty obrázky co publikovali z enginu vypadají lépe než cokoliv z PC verze The Keep. Inu když dva dělají totéž, výsledek není stejný. :)

Chápu, na dvou obrazovkách 3DS + ovládání perem, atd. to muselo být svým způsobem revoluční.
The Keep je uplně v poho. Jen je třeba ho hrát na 3DS kam byl vyvíjen. Nepodařenný je jen PC port
@Rapier (04.04.2023 18:23): No zaškatulkovaného tě mám jako velkého fanouška simulátorů :-) Co se týče dungeonů, tak nevím, proč ses o nich vyjádřil nepříznivě, pokud jsi hrál jen Cardhalii a nepovedený The Keep, dle kterých rozhodně nejde vyřknout soud nad celým žánrem. Je možné, že jsi si na ně udělal nějaký obrázek dle těchto tvou her, což je škoda, protože pak nahlížíš pak i na ten hlavní proud ze zlatých časů takto. Přitom ty hry z těch starých časů jsou dost jiné a mnohem nápaditější a propracovanější. Pokud si chceš v rámci tohoto žánru zlepšit chuť, doporučuji Dungeon Master 2, Lands of Lore, trilogii Beholderů, Wizardry 7 nebo něco ze série Might and Magic (3, 4, 5, 6, 7, 8, 10).
@Ringo: ačkoliv jsem se nevyjádřil v obecné RPG diskuzi o dungeonech moc příznivě, je mi jasné, že už mě máš zaškatulkovaného :), Cardhalia mě fakt baví a retro recenze na Tvém blogu také. :) Dobrá práce! Úplně jsi mě navnadil. No možná dám jednou dungeonům, po nepovedeném The Keep, znovu šanci!
Tak na zopakování po dlouhých letech opět dohráno, tentokráte ale v Amiga verzi, kompletně zmapováno na oldgames.sk, a prošel jsem si oba konce, jak ten dobrý, tak jsem si vyzkoušel i ten špatný alternativní, kdy jsem donesl hůl (samozřejmě bez gemu, aby se nezavřely všechny schody nad 12. patrem.) zpět k východu na začátku hry :-)

Opět jsem si potvrdil, že je to jeden z nejlepších dungeonů, ale taky vůbec jedna z nezábavnějších her vůbec. Dokonalá práce s postavami, skvělý celkový herní design, dokonalý design bludišť a neskutečně nadčasový interface, inventář, práce s výbavou a předměty, příjemná grafika....skoro se mi to líbilo více, než když jsem to hrál v devadesátých letech poprvé a byl tehdy už namlsán barevnějšími následovníky a některé věci jsem tak tehdy nedokázal vlastně odhalit, docenit a navíc jsem si to tehdy nemapoval, ale jel tehdy podle map (byť čistých bez popisků) z Excaliburu. Teď jako bych získal nový pocit, že jsem to dojel tak nějak pořádně :-) No více než 100% tady v hodnocení dát nelze, jinak bych je dal :-)

Teď mě napadá, že bych si to mohl podle těch svých map zkusit speedrunově prolítnout jen s jednou postavou :-)
Znovu si poletech rozehrát na zopakování Dungeon Master a zjistit, že je to stále snad nejzábavnější hra všech dob, tomu říkám vrchol pařanského blaha :-)
Mňa najviac pobavilo keď zahlásil, že si prehadzuje "INVENTORÁŘ" :-D

Ovšem o tom bejby dungu som tiež počul prvý krát v živote.
@Richmond (14.04.2020 09:30): Mozna frekvenci zvysi, videl jsem i posledni labuzo o LLG, k ucasti dokonce prekecal i Iceho a ma to novou znelku, hudbu od Fuky, lepsi zvuk a pusobi to profesionalne. Tezko rict jak moc ted frci DTP vzhledem k tomu, ze print je obecne v prdeli a bude hur, ale cekam, ze tech jeho videi bude pribyvat.
https://www.youtube.com/watch?v=Ws4cP2TaIwA

Tak jsem konecne shledl video s baby dungeonem v DM a zatimco o alternativnim konci vedel kazdy poradny DM fanousek uz davno, tak o tomhle jsem nemel ani tuseni, mozna i proto, ze je to jen na prvni verze DM, tj. neni to na PC. Super taky je, ze Cerv DM umi fakt hrat, neni to podobny dungeonarsky trapeni jako s tandemem Dobrovsky/Olejnik a Cerv ma myslim na to stat se hlavnim ceskym retrogamerskym jutuberem.
No všem určitě doporučuju (až bude k dispozici link) na ten grygrův pořad, jsou to skoro 3 hodiny a věřte, že opravdu je o co stát!! Neskutečný skladby, i z toho blbého Wizardry VII, kde jsem myslel, že už mě nemůže nic překvapit, tak jsem valil bulvy. Připadal jsme si jak v koncertní hale (jsem to pravda poslouchal se sluchátkama).
@90210 (07.04.2020 12:37): Za mě vedou určitě Brány Skeldalu a i Albion měl sem tam slušný track :) (Iskai Village, Jungle či ta Keltská muzika jsou dost fajn). A ono i takové Lands of Lore nebylo úplně k zahození, třebaže měl mnohdy spíš takovou generickou fantasy/pohádkovou, tak třebas na hudbu z bažin či City of Yvel vzpomínám celkem rád.
A občas mi v hlavě zazní i tahle z Might and Magic 3.


@StriderCZ (08.04.2020 15:01): Black Crypt má ale jen tuhle jednu v úvodu ne? Pak už je celou dobu ticho.
@90210 (07.04.2020 12:37): Zachytil jsme hudbu z Bard's Tale 1-4, Wizardry VII a VIII, Lands of Lore 1/2, Perihelion tuším, Ishaři...Náhodou Grygar tam pouště zřejmě nějaké verze přes Roland (u těch starčích her), znělo to vše dost orchestrálně, co moc nemusím (raději MIDI přes Adlib!), ale líbilo se mi to.