Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Dungeon Master


Komentáře

« Předchozí Následující »
  • PC 95
Klasika, na které se podepsal zub času maximálně co se týče grafické stránky, ale v hratelnosti, level designu, nápadech a atmosféře by mohla udělovat cenné lekce i těm nejnovějším hrám.

Hvězdice jsem sice do schodů neházel, zato jsem vylákával nepřátele do dveří nebo pod mříž, kde jsem se zastavil, zablokoval jim přístup, zmrazoval je, znovu dveře/mříže spouštěl a dával jim čočku firebally a melee, thrust nebo berzerk útoky, nosil s sebou 10 truhel plných jídla a vody, vyráběl stále účinnější lektvary na zdraví a energii/výdrž, nadával, když mi skřeti brali z rukou vybavení, nasraně loadoval, když jsem zhebnul na štíří, vosí nebo červí jed, zase loadoval, když mě obklíčili nepřátelé a postupně (a potupně) mi umírali členové družiny, radoval se jak malý děcko když jsem nalevelil postavu nebo objevil tajnou skrýš, v níž bylo cenné vybavení pro mou družinu, a snažil se nalákat Chaose do rohu, kde jsem mu zablokoval cestu kouzlem fluxcage z Firestaff a naložil mu fuse kouzlem, čímž jsem hru konečně dohrál - tyhle vzpomínky bych za nic na světě nevyměnil.

Musím pochválit level design , moment, kdy zjistíte, že Skeleton Keys vám propojí jednotlivé levely od shora až k Chaosovi dolů a že můžete poměrně rychle cestovat napříč všemi levely a vracet se pro vybavení, jídlo nebo vodu, je k nezaplacení.

Dungeon Master se s vámi nepáře, k dispozici není od začátku do konce žádná mapa, což klade velký nárok na krátkodobou a (pokud nehrajete na jeden zátah) na dlouhodobou paměť, je nutné neustále sledovat textury stěn, zda se někde neobjevuje miniaturní tlačítko, díky kterému se můžete dostat dál/objevit tajnou skrýš, na určité nepřátele platí něco jiného než na ostatní, stačí malá nepozornost - přehlédnout, že vám dochazí jídlo nebo pití a nejbližší zdroje jsou tak daleko, že tam živí nedojdete, protože jste navíc slabí na to, abyste od nepřátel dostali klíč, který vám může zkrátit cestu...a můžete začít znovu :D

Nevím jak u ostatních, ale skvělá hra u mě musí mít především (v tomto pořadí) HRAtelnost, atmosféru, rozumné nebo nastavitelné ovládání, nápady, chytře navržené úrovně, přiměřenou obtížnost + rozumnou délku hry. Grafiku + zvuky nebo hudbu mám až na posledním místě - tohle všechno Dungeon Master splňuje na jedničku s hvězdičkou.

Jediná výtka směřuje k místy stále stejným texturám, na zemi je skutečně mnohdy velmi obtížné najít šedý/bílý klíč (jak už tu někdo v komentářích napsal přede mnou), a když si na konci po získání Firestaff neprohodíte hůl skrze dveře, zablokuje se vám přístup do nižších pater, což docela nasere, když si tam schováváte cca 10 truhel s cennými předměty, jídlem a pitím, jinak nemám nic...

Pro: Hratelnost, level design, nepřátelé, kouzla, délka hry, přiměřená obtížnost, atmosféra

Proti: Místy grafika, jedna podpásovka ke konci hry (viz. komentář)

+23
  • PC 100
Dungeon Master do jisté míry definoval svůj vlastní žánr RPG a podle mnohých nebyl stále překonán. Příběh je v manuálu popsán na necelé dvacítce stran, což znamená, že ho u nás v době největší slávy hry prakticky nikdo neznal. Je to škoda, protože jako úvod do děje slouží znamenitě. Dvoustránková verze je k mání ve čtvrtém čísle časopisu Excalibur a pro navození atmosféry doporučuji přečíst alespoň ji.

Samotná hra začíná výběrem hrdinů. Hráč nejprve prochází podzemím jako nehmotný avatar s úkolem poskládat partu dobrodruhů. Na výběr jsou dvě možnosti - buď oživení mrtvého hrdiny, nebo vytvoření úplně nové postavy. Společníky je možné poskládat libovolně a hra se nebrání ani touze vyrazit na výpravu s osamoceným dobrodruhem. Její mechaniky totiž umožňují vycvičit univerzála schopného zastat všechny role. Dungeon Master má relativně jednoduchý systém levelování. Hráč nepřiděluje body do vlastností, ani nevybírá zaměření či dovednosti. Postavy trénují schopnost kterou zrovna používají a tím se stávají silnější, případně zdatnější v magii. Obdobně se zdokonalují ve schopnosti používat zbraně, takže bojovník nejprve dokáže mečem sotva máchat a na konci už přesně bodá, či vykrývá údery. Kouzelník či kněz je zase schopný sesílat stále složitější kouzla, nebo stejná s vyšší účinností. Úrovní je celkem patnáct, ale běžným hraním je reálně dosažitelných zhruba devět.

Princip magie je vymyšlen geniálně. Kouzla se skládají ze slabik, reprezentovaných jednou ze šesti run. První slabika vždy znamená sílu kouzla a zbylé tři určují jeho formu a účinek. Použitelných kombinací je ke třicítce, přičemž kněžských je trochu více než kouzelnických. Ke kněžským kouzlům je potřeba prázdný flakónek, do něhož se požadovaný lektvar zhmotní. Po vypití je znovu připraven k naplnění. Je proto možné a nutné vytvářet zásoby hojivých elixírů a magických nápojů pro případ těžkých bojů. Kouzla jsou k nalezení ve svitcích roztroušených po patrech. Stačí ovšem když je zná hráč, postava samotná je k ničemu nepotřebuje.

Po výběru postav následuje pochod do hlubin bludiště lorda Chaose. První patro je osvětleno, ale v těch dalších už vládne absolutní tma. Hra upravuje intenzitu osvětlení v několika fázích, čili je možné postupovat v pološeru s téměř vyhořelou loučí, nebo pátrat po tajných spínačích za plného jasu magického světla. Obdobně je nutné hospodařit s jídlem a vodou, protože na rozdíl od jiných her nelze občerstvení vyrobit magickou cestou. V horních patrech je ho dostatek, ale pozdější úrovně jsou v tomto směru - a nejenom v tomto směru, mnohem méně vlídné. Cestu znepříjemňují roztodivní nepřátelé. Vývojáři se drželi při zemi a většina protivníků nevybočuje ze zavedených škatulek. Což ovšem neznamená, že by šarvátky byly jednoduché, nebo stereotypní. Někteří nepřátelé jsou velmi nepříjemní a střetnutí budou mnohokrát končit smrtí některé z postav. Boje v Dungeon Masterovi se staly etalonem takzvaného bitevního valčíku, kdy hráč ustupuje před dotírajícím nepřítelem a před každým ústupem mu uštědří ránu. Není to úplně univerzální taktika, ovšem v některých situacích nepostradatelná. Ve hře existuje respawn, který je občas velice nepříjemný. Může se stát, že hráč opakovaným přechodem přes neviditelnou nášlapnou dlaždici vygeneruje tolik nepřátel, že je nebude mít šanci udolat.

Další zádrhel na cestě k cíli představují hádanky. Spousta z nich vyžaduje dlouhé přemýšlení, případně zkoušení různých přístupů. Některé úrovně jsou na ně přímo specializované, jiné se spokojí s jedním složitějším problémem. Hádanky v Dungeon Masterovi patří ke těm nejlepším v žánru a prakticky bez výjimky jsou navýsost logické. Pochopitelně i tady lze najít místnosti kde je nutné hledat přehlédnutý spínač, případně položit na určené místo žádaný předmět. K některým existuje nápověda, řešení jiných je viditelné na první pohled a naopak záleží na postřehu hráče či síle postav.

Dunger Master je překvapivě komplexní hra, v níž má svou roli i zatížení postav, rozložení party v prostoru, použití klíčových předmětů, nebo správná logistika. Průzkum je relativně přímočarý, patro po patře a jen málokdy je potřeba jít po vlastních stopách zpět. Jednotlivé úrovně jsou hodně spletité, což je při neexistenci automapingu problém. Nepomáhá ani absence popisků předmětů. Funkce některých mi zůstala utajená i dnes a to jsem lorda Chaose potupil už nejméně pětkrát. Grafika je jednoduchá, ovšem naprosto dostačující a velice přehledná. Trochu zamrzí monotónnost prostředí. Stěny zůstávají stejné od začátku až do konce a mění se jen dveře, případně ozdobné prvky. Dojmu to neublížilo ani v nejmenším. Ve vyšších patrech jsem se vždy cítil skoro jako doma a v těch nižších se mě při pohledu na ty samé stěny zmocňovaly obavy. Atmosféra je temná, tísnivá a díky precizně vyladěné obtížnosti pořádně hutná. Chaosův labyrint je smrtelně nebezpečné peklo, které mě čas od času alespoň na pár dní úplně pohltí.

Pro: atmosféra, hádanky, systém levelování, kouzlení pomocí run, precizně vyladěná obtížnost

Proti: chybí statistiky předmětů, chybí mapa, monotónní grafika

+23
  • PC 90
Jedna z nejvetsich klasik, jake je mozne na PC vubec najit. Atmosfera temnych podzemnich chodeb je proste neopakovatelna a nic, snad jen s vyjimkou fantastickeho druheho dilu, ji nedokaze napodobit. Na rubani do dveri nebo hazeni hvezdic do schodu si musi pamatovat opravdu kazdy, kdo hru kdy hral, stejne jako na originalni system kouzleni ci radost z nalezu lepsi zbrane. Tyhle vzpominky bych neprodal ani za milion.

Pro: Vice nez fantasticka hratelnost a atmosfera.

Proti: Z tehdejsiho pohledu nic.

+16(17-1)
  • PC 95
Jak tady každý začíná s komentářem - klasika! No ano, klasická hra, která už v té době byla herní modlou všech, co si ji zapůjčili od nějakého kamaráda. Na Dungeon Masterovi mě fascinovala ze všeho nejvíc atmosféra: zvuky mumií, když se po vás napřahovali pazourou slyším v hlavě dodnes, když si na setkání s nimi vzpomenu (ale jinak jsem normální :) ). Kolik já si užil hodin a hodin s pipláním každé postavy - mačkal s věcí na oko, abych poznal, co to třímám ve své dlani. A co teprve kouzlení pomocí run, kteréžto jsem měl okopírované na černobílém papírku. A teď k tomu negativivnímu na DM: no, grafika nic moc - ta v Beholderovi byla mnohem lepší. Ale, na druhou stranu, DM vyšel o několik let dřív, takže to zase za takové mínus považovat nemůžu. Celkově shrnuto: (asi) nesmrtelná klasika počítačových her, které poprávu náleží místo v síni slávy.

Pro: atmosféra, mumie, piplání s postavami, bloudění

Proti: grafika

+11(13-2)
  • PC 90
To byly hry. Hra která se s vámi prostě nemaže, jedna chyba a nazdar. Některé patra bcyh nakreslil asi i teď.
+2(10-8)
  • PC 40
Původně to měl být jen příspěvek do diskuze, ale když už jsem se teda překlik...
Z dnešního hlediska už Dungeon Master, buď jak buď, mnoho nenabízí. Grafika je ošklivá a často nepřehledná (hledání drobných předmětů po zemi - např. klíče), souboje na blízko nezábavné. Celkem ten dojem z nich zvyšují kouzla, kdy musíte složit správnou sérii run. No a pak je to pár hádanek a to je asi celé...
Samotný "RPG" systém je jen pár statistik ( a pak i hlad, žízeň, schopnost reagovat na světlo). Občas naleznete i nějaký ten hodící se předmět (tuším že například u zbrojí jste si Armor Class mohli leda domýšlet). Někteří z těch mimořádně se nudících pak budou házet hvězdice do zdi, aby si vylepšili statistiky.
Nicméně pro ty, kteří DM nehráli, to nemá moc smysl...
-4(10-14)