Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

The Legend of Kyrandia: The Hand Of Fate

The Legend of Kyrandia Book Two: The Hand Of Fate

1993
říjen 1995
14.10.1995
72
36 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Druhý díl populární adventury The Legend of Kyrandia se nese v podobně pohádkovém duchu jako jeho předchůdce. Hráč již ale neovládá postavu Brandona, ale mladou alchymistku Zanthii, která v prvním díle Brandonovi pomohla. Ta má teď s pomocí hráče za úkol rozluštit záhadu postupného mizení světa Kyrandie.

The Hand of Fate, nebo-li Kyrandie 2, je klasická a přiměřeně obtížná point and click adventura, vyvedená ve VGA grafice. Stejně jako první díl vyšlo pokračování jak v disketové, tak i CD verzi, která obsahovala dabing.

O rok později vyšel i třetí, a poslední, díl série nazvaný The Legend of Kyrandia: Malcolm's Revenge.


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 80
Dvojku Kyrandie jsem dohrál v mládí stejně tolikrát jako první díl a nikdy mi nepřišla o horší než jednička. Je zkrátka jiná. Grafika se nezměnila, hudba je taková veselejší, příběh začíná typicky pohádkově - neznámými silami začíná Kyrandia kus po kuse mizet a tak se musí najít někdo, kdo tomu přijde na kloub. Brandon je králem, špinit si ruce nebude (je párkrát zmíněn) a tak se na výpravu vydává mladá kouzelnice Zanthia, která v prvním díle Brandonovi pomáhala s lektvary. Příběh graduje až do docela akčního souboje ve finále, v titulkách vidíte pár postaviček co dělají a kdo si počká po titulkách dočká se oživení Malcolma a pomrknutí na trojku

Zanthia je čarodějka, což znamená knihu kouzel a parádně udělaný cestovní kotlík. Bohužel z knihy kouzel někdo vytrhal většinu stránek a tak se kouzlení omezí na výrobu nápojů, jejichž ingredience musíte najít (a občas mezi těmi nesmyslnými jmény i identifikovat). Co se nezměnilo je příjemné ovládání jedním tlačítkem, bohužel se rovněž nezměnil omezený inventář (i když ne tak drasticky) a respawnující se předměty. Na druhou stranu jsem nenarazil na žádný dead end a navíc po každé kapitole všechny nepotřebné věci z inventáře zmizí. Pixelhunting bohužel zůstal.

Co musím pochválit je, že zmizela většina prázdných lokací z jedničky a tak na každé obrazovce je něco úkolového, nebo aspoň zajímavého. Co se ale bezesporu změnilo je ladění hry a tak se z celkem standartní pohádky stala ve dvojce ujetá šílenost ala Simon Sorcerer. On začátek v bažinách je ještě normální, řešíte normální věci, ale už druhá epizoda na venkově a městě před vás postaví třeba chobotnici skořápkářků, piráti oddávající se poezii či oživlého strašáka. Naprosto ujetá je Vulkánie kde v jednom z nejotravnějších úkolů co znám lovíte škeble, písečné dolary a hvězdice, abyste uspokojili tři dveřníky a nakonec se dovíte že máte skočit do sopky. A pak už to jede - dinosauři, němečtí horolezci, matka s uječeným dítětem nebo zamilovaný Yetti.

Inu co čekat od hry, kde je záporákem obří ruka (původ je vysvětlen) a hlavní hrdinka se v každé misi převlíká (ke konci se naštve a zvolí Rambo oblek :D) a vše komentuje ironickým a typicky ženským způsobem. Atmosféra je trošku slabší, styl vyprávění úplně jiný, ale hratelnost je o něco lepší díky větší koncentraci adventuření a menšímu bloudění. Bavilo mě to stejně jako první díl.

Pro: Ulítlý humor, šílené lokace a postavy, sympatická hrdinka, výroba kouzelných nápojů, míň prázdných lokací

Proti: Pro někoho úplně jiné než jednička, pixelhunting, omezený inventář a respawn předmětů.

+21
  • PC 60
Legend of Kyrandia 2 byla v mém RestBooku dobře dvacet let. První díl mám velmi rád a tak jsem si řekl že dohraji celou sérii, tedy druhý i třetí díl. Druhý díl sice pochází od slovutných Westwood Studios, tedy od studia, které leží navždy v mém srdci, ale tvorba hry probíhala tipuji nějak takto:

Marketingový ředitel: Chlapi., Legend of Kyrandia 1 se prodává jak rohlíky v sámošce. Kdo má čas udělat druhý díl?
Programátor: Já šéfe
Grafik: Také mám čas, jdu do toho
Frank Klepacki: Složím hudbu i pro dvojku
Scénarista: Sorry, jedu na dovolenou, ale Ervard, jak tu uklízí přes noc, tak říkal že to za mě vezme...

Ervard si zahrál první díl a došel k názoru že by bylo fajn, kdyby hra byla více cool, více moderní a více emancipovaná. Vybral si Zanthii jako hlavní postavu a dobře udělal. Obtiskl do ní svůj břitký humor a rázem máme ve druhém dílu hlavní postavu, která je více sympatická jak sám Brandon, hláškuje na každém kroku a převléká se častěji než Yennefer ze Zaklínače. Prostě ženská k pohledání, navíc s magickým kotlíkem a knihou bez stránek. Stránky se v průběhu hry doplní tím jak je hráč nachází, kotlík je dost často zdrojem frustrací, jelikož nalezené stránky recepty popisují dosti vágně a nebohý hráč Edvardovi, který nám zaskakuje za scénáristu prvního dílu, do hlavy nevidí.

Zásadní problém druhého dílu je ale ve větší míře Edvardovo závislost na drogách. Jak jinak si vysvětlit ježdění na tyranosaurovi, které je ve výsledku ve hře zcela zbytečné, ale pro průchod hrou bohužel nezbytné, absolutně nesmyslný random záporák kterým je chodící rukavice kterého musel nebohý Edvard vymyslet když měl absťák, nebo odstranění bojácných stromů"!" z cesty tím, že položíte bubínek na pařez, ten začne hrát, stromy tancovat a vy máte volnou cestu. Navíc, po sérii nesmyslných úkolů, které občas hraničí s týráním hráče, přichází na konci konečně opravdu jasný a logický úkol/puzzle, který je ale najednou natolik těžký, že spoustu hráčů prostě a jednoduše zastavil. Dokud si nesehnali návod.

Kyrandia 2 tak již není tou hrou, kterou jsme viděli v prvním díle. Humoru je sice více, občas i dobrého, prázdných míst a bloudění méně, ale soudružnost a logika příběhu, kterým se mohl pochlubit první díl, se tu nedočkáte. Navíc mizí ona pohádkovost jedničky. Víceméně se tak jedná o random cestování přes různé lokace, tu zajímavé, tu méně, míjení nezapamatovatelných osob, které jsou vám ukradené a vy jim, ale musí si odkroutit své aby se hráč dostal dále s poměrně těžkým zakončením a pomrknutím směrem k třetímu dílu.

Hru doporučuji všem, kteří chtějí celou sérii o Kyrandii dokončit, byť příběhově se prvnímu dílu nevyrovná a vlastně ani nemůže. Ale pokud chcete jednoduše zkusit hru ze slavné série Legend of Kyrandia, zahrajte si první díl. Má sice své mouchy také, ale je určitě lepší adventurou, která druhý (a třetí) díl vlastně vůbec nepotřebuje.

Pro: Zanthia je opravdu skvělá, nádherná ručně kreslená grafika, příjemný hudební doprovod, humor, lokace nejsou prázdné

Proti: Zvláštní propojení některých lokací, často nesmyslné úkoly, místy těžká nelogičnost, pixelhunting, odklon od pohádkového světa prvního dílu

+20
  • PC 30
Tvůrci museli být buď pořádně sjetí, nebo proces vzniku musel být úplně stejný, jako v tomto skeči, protože jinak si tenhle nesourodý spletenec divných, nevtipných nápadu nedokážu vysvětlit.
"Co kdyby tam byly disco-stromy?"
"Přesně to hra potřebuje!"
"Co kdyby byl hlavní záporák chodící ruka, jehož původ nebude ve hře ani vysvětlen?"
"Skvělý nápad!"
"Co kdyby jsme se snažili být hrozně vtipní a meta, ačkoliv jednička byla normální fantasy pohádka?"
"Ty mi snad čteš myšlenky! Odteď šéfuješ tomuto projektu!"

Ano, jednička měla svoje mouchy, jako známý dead-end s tulipánem, frustrující dungeon v jeskyni a pár pokus-omyl hádanek. Ale měla kouzelnou atmosféru, nádhernou grafiku a svět, který dával smysl. Kromě pěkné grafiky je tohle všechno ve dvojce pryč.

Hra nemá příběh, nic pořádně nevysvětlí, postavy slouží jenom jako (ne)vtipné vsuvky, obrazovky na sebe ani pořádně nenavazují (ze sopky na létající ostrov, odkud se lanovkou dostaneme na horské středisko), což pravda neznamená, že to musí být hned špatná komedie. No, ale i v tomto bodě druhá Kyrandie selhává na celé čáře. Není to však v tom, že by se tvůrci nesnažili, to ne. Tu snahu cítíte z každé obrazovky, z každé postavy, z každého dialogu, z každé hádanky, ale je to všechno buď trapné, samoúčelné, nebo jenom divně. Hlavní problém vidím ale v tom, že to celé působí nesourodě. Prostě se házely šílené nápady a hlášky, které se spojily do jedné hry, ale nikdo se už neobtěžoval to orámcovat do nějakého smysluplného celku.

Co se stalo? Proč je druhá Kyrandie taková? Vždyť to s jedničkou nemá nic společného. Je snad Scary Movie oficiální reboot Vřískotu? Je Tajemství Oslího Ostrova kánonické pokračování Monkey Islandů? Hnus. Musím ji však přičíst k dobru, že ačkoliv jsem se z akademického hlediska snažil hraní sabotovat, na dead-endy jsem nenarazil.
Good for you!

8. bod herní výzvy 2017
+18 +19 −1
  • PC 65
Z druhé Kyrandie mám stejně rozporuplné pocity jako třeba z podobně prapodivné adventury Fable. Jaksi tu zvítězila forma nad obsahem a zatímco zpracování je, stejně jako u prvního dílu, na svojí dobu špičkové, s příběhem se asi nikdo moc netrápil - prostě se tam vrazil random záporák, který chce zničit svět a kde přesně se vzal a jeho motivy vysvětleny nejsou.

Hoši z Westwoodu byli asi permanentně zhulení, protože takovou plejádu ujetých postav a fantasmagorických obrazovek jsem už dlouho neviděl. Zatímco první polovina hry se ještě jakž-takž pohybuje v rámci mezí, ke konci se to zvrhá např. v jízdu na tyranosaurovi z červeného krystalu za pomoci plyšového medvídka vyrobeného díky alchymii, útek před nadrženým yettim z jeho jeskyně či ve vymýšlení jak se zbavit paranoidních mluvících tancujících disco-stromů, které k smrti nenávidí dřevorubce. K tomu všemu podoba hlavního záporáka - chodící ruky jako vystřižené z Addams family - značí odklon od pohádkově laděného předchůdce k humorné střeštěnosti typu Day of the Tentacle.

V Hand Of Fate už naštěstí nenajdeme žádné rozsáhlé frustrující pasáže (zdravím bludiště z jedničky), k nasrání nám tentokrát slouží míchání lektvarů (resp. shánění ingrediencí), jež nám zabere značnou část herní doby. Alespoň je tentokrát k dispozici alchymistická kniha s recepty a není nutné zkoušet náhodné kombinace ingrediencí (opět zdravím jedničku). Speciálně ještě musím vypíchnout těžký puzzle těsně před koncem hry (inverzní hanojské věže krát 2), u kterého jsem málem rozkousal klávesnici.

Jak už jsem nakousl, druhý díl je prostě trochu jiný jak jeho předchůdce - bláznivější, vtipnější a nespoutanější - a obávám se, že jeho fanoušky by mohl zklamat. Pokud ale mezi vaše oblíbené hry patří kousky z dílen LucasArts, mohlo by se jednat o trefu do černého.
+14
  • PC 90
Druhý díl Legendy o Kyrandii vcelku příjemně překvapil. Hra je opět prostoupena různými hádankami, které se tentokrát v obtížnosti liší. Zatímco jsem v prvním díle narážel na (dle mého názoru) hádanky se vzrůstající složitostí, zde se příjemně míchají, což značně pomáhá proti frustraci z kontinuálních neúspěchů. Také lze v případě nejasných hádanek místy narazit na menší nápovědu z úst postav ve hře. Stačí jen poslouchat.

Po výtvarné stránce zůstává hra do určité míry věrná staršímu sourozenci...a možná mi trochu vadilo, že jen do určité míry. Zatímco je první Kyrandia prostě jen pohádkovou záležitostí, druhá místy vypadá jakoby grafik nedopatřením pozřel několik halucinogenních houbiček. O tom ostatně vypovídá i sám "záporák"...kterým je rukavice.

Musím se přiznat, že jsem během hry opět musel nahlédnout do návodu. A zase za to může má nepozornost a nesoustředěnost. Všechny hádanky se totiž ukazují býti logické...i když by mě asi nikdy nenapadlo, že bych měl nechat piráty, aby si vymlátili zuby, ty potom proměnit na zlato a pod bucharem z nich udělat mince.

Abych nezapomněl, jelikož je nyní hlavní postavou Zanthia, která pomáhala Brandonovi v prvním dílu, je do hry zakomponována nová mechanika - alchymistický kotlík. V něm je v průběhu hry třeba míchat různé lektvary podle nalézaných receptů, které jsou však poněkud volně interpretovány z důvodu dalšího zatížení mozkových závitů.

A teď hurá na třetí pokračování.

Pro: Více jasnějších hádanek, alchymistický kotlík, spousta zábavných scén

Proti: Sjetý grafik navrhoval šílenosti, příběh už není tak pohádkový

+12