Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 75
Druhý díl Kyrandie v mnohém navazuje na svého předchůdce, ale obsahuje i dostatek odlišností. Děj se odehrává po událostech jedničky, ale až na drobnosti nijak nenavazuje. Hlavní hrdinkou je tentokrát čarodějka Zanthia, která se předtím objevila ve vedlejší roli. Jejím úkolem je zastavit nevysvětlitelné mizení částí Kyrandie dříve než se vypaří celá. Změna hlavní postavy sebou nese důležitou novinku. Jak si mnozí vybaví z prvního dílu, Zanthia především míchá lektvary. A alchymie je hlavní nový prvek hratelnosti. Postupně naleznete svou ukradenou knihu receptů, její chybějící stránky a cestovní kotlík. Počet dostupných ingrediencí není naštěstí vysoký a s rozumným ukládáním jde o zajímavý prvek příjemně osvěžující hratelnost. S počtem předmětů se pojí další novinka. Nejen, že jich je tentokrát možné nést více, ale navíc se při každé větší změně prostředí inventář téměř celý vyprázdní. To pomáhá nejen při alchymii, ale i při běžném řešení postupu. Obtížnost je vyšší, stále však nejde o žádnou problematickou nebo frustrující záležitost.

Atmosféra je stále pohádková, i když už je trochu uvolněnější, půjčuje si i z jiných žánrů a s větším důrazem na komiku. Přítomno je i několik lehkých easter-eggů. Příběh je postaven tak, aby hráč procestoval více dost různorodých a nesouvisejících lokací. To vede k menší soudržnosti příběhu, ale větší variabilitě. Místy jsem byl rád, že si dělám poznámky - některé hádanky využívají předešlé znalosti a ušetří to běhání. Jediná vyloženě otravná část bylo běhání kolem sopky a přenášení málo se obnovujících předmětů.

Grafika je stejně skvělá jako u jedničky a díky častému převlékání se autoři vyřádili i na hlavní postavě, která obvykle bývá ve většině adventur statická. Opět se povedla hudba, která tentokrát využívá modernější SC-55 a zní tak zase o něco lépe. Hlasy jsou opět na úrovni a dle titulků se tentokrát podílela celá Kucanova rodina. Pro GoG verzi platí totéž co u jedničky - bez problémů a nastavení MIDI v ini souboru. Manuál je až na část s popisem alchymie nezajímavý a ani graficky za moc nestojí.

Jako celek nejde vůbec o špatnou hru. Parodičtější ladění mi sice tolik nesedlo, ale styl hádanek a celkově adventurní prvky jsou o něco lepší. Hlavní postava je sympatická a alchymie je příjemné osvěžení, ale některé lokace jsou do hry přidané dost divně. Má to prostě své pro i proti, ale za zahrání určitě stojí a osobně hodnotím jen o málo hůře než jedničku. Jsem zvědav jak zestárla nejvíce pomlouvaná trojka.
+25
  • PC 60
S Legend of Kyrandia 2 jsem se poprvé setkal těsně před zaregistrováním se na Databázi, proto ji nemám okomentovanou. V rámci oddechu od 3D akčních her jsem se rozhodl si druhý díl zopakovat a chybějící komentář doplnit. Druhý díl je zvláštní. Mezi hráčskou obcí bude navždy zapsán jako "ten díl bez Malcolma". Co si budeme povídat, tato ikonická postava hře chybí. A když se castingu nezúčastnil ani hrdina prvního dílu Brandon, otěže musí převzít někdo jiný: žena, blondýnka, čarodějnice - Zanthia. Zanthia je fajn. Něžně vypadající plavovláska má věru vybroušený jazyk. Dnešnímu hráči to asi nepřijde, ale zařadit ženu jako hlavní hrdinku hry byl před příchodem Tomb Raider od Westwoodu odvážný tah.

Hra je rozdělená do pěti oddělených celků, přičemž po dohrání každého z nich se Zanthia převleče a vyprázdní se jí inventář. Likvidace nepotřebných předmětů je v rámci hry dobrý nápad a ve své době se jednalo o originální postup. Hráč tak neměl zahlcen inventář zbytečnými předměty jako v Discworld ale také v mnohem modernějším Polda, aneb s poctivostí nejdřív pojdeš. Inventář pojme 20 předmětů. Stále je to málo, přesto je to v sérii nejrozsáhlejší inventář. Nechápu, proč třetí díl inventář opět zredukoval. Hrál jsem remasterovanou CD verzi s vyžehlenou grafikou a namluvenými dialogy. Hra vypadá i zvučí výborně (včetně namluvení dialogů). Hudebně to není žádný zázrak a při zákysu začne být repetitivní hudba otravná. Z hlediska kompatibility s dnešními stroji je hra vyladěná, spadla mi jen jednou a většinu postupu mi zachránil autosave.

Oproti dalším dvěma dílům hra neobsahuje bludiště. První tři akty jsou poměrně jednoduché, značně přituhne až na konci čtvrtého, který je zakončen pekelným puzzlem (stroj na duhu). Hra neobsahuje dead endy, puzzle na konci posledního aktu je zábavný a konec obsahuje i akční vložku a jediné místo, v rámci kterého se ve hře dá umřít. Z hlediska technického provedení ani hratelnosti nemám významnějších výhrad.

Slabinou hry je bohužel příběh. Jak uvádí John Mirra, původ a motivace hlavního záporáka je vysvětlen ve čtvrtém aktu asi třemi větami. Záporák je nezajímavý a kvalit Malcolma nedosahuje ani náhodou. Samotná hra se nemůže rozhodnout, čím je. Opět je to road trip po zajímavých nesouvisejících prostředích, která autoři vymysleli a na poslední chvíli se je snažili nějak dějově propojit. Počáteční pohádka pokračuje přes podzemí s dinosaury a závěrečný souboj ve strojovně Kyrandie byl extrémně podivný. Ozubená kola zapadají do Kyrandie asi jako velbloud do Grónska.

Druhá Kyrandia je dobrá hra a zábavná adventura. Hra odsýpá, dobře se hraje, puzzly dobře potrénují hráčovu inteligenci. Zanthia je jako hrdinka zábavná, její vztah-nevztah a jiskření s takydobrodruhem Marcem potěší. Jediným mínusem, zato významným, je tedy příběh. Možná je to ode mě přehnaný požadavek, ale dle mého názoru adventura dobrý příběh potřebuje. A tady Kyrandia 2 selhává. Kdo tento nedostatek zkousne, určitě se při hraní dobře pobaví a všem hráčům doporučuji celou sérii včetně prostředního dílu vyzkoušet. Kyrandia jsou totiž živoucí dějiny, aspoň tedy v ČR.

Pro: Zábavná hlavní hrdinka, puzzly, autosave, kvalitní grafika a namluvení dialogů, jiskření mezi hrdinkou a... hm... Marcem.

Proti: Slabý příběh, při zákysu repetitivní hudba.

+25
  • PC 80
Dvojku Kyrandie jsem dohrál v mládí stejně tolikrát jako první díl a nikdy mi nepřišla o horší než jednička. Je zkrátka jiná. Grafika se nezměnila, hudba je taková veselejší, příběh začíná typicky pohádkově - neznámými silami začíná Kyrandia kus po kuse mizet a tak se musí najít někdo, kdo tomu přijde na kloub. Brandon je králem, špinit si ruce nebude (je párkrát zmíněn) a tak se na výpravu vydává mladá kouzelnice Zanthia, která v prvním díle Brandonovi pomáhala s lektvary. Příběh graduje až do docela akčního souboje ve finále, v titulkách vidíte pár postaviček co dělají a kdo si počká po titulkách dočká se oživení Malcolma a pomrknutí na trojku

Zanthia je čarodějka, což znamená knihu kouzel a parádně udělaný cestovní kotlík. Bohužel z knihy kouzel někdo vytrhal většinu stránek a tak se kouzlení omezí na výrobu nápojů, jejichž ingredience musíte najít (a občas mezi těmi nesmyslnými jmény i identifikovat). Co se nezměnilo je příjemné ovládání jedním tlačítkem, bohužel se rovněž nezměnil omezený inventář (i když ne tak drasticky) a respawnující se předměty. Na druhou stranu jsem nenarazil na žádný dead end a navíc po každé kapitole všechny nepotřebné věci z inventáře zmizí. Pixelhunting bohužel zůstal.

Co musím pochválit je, že zmizela většina prázdných lokací z jedničky a tak na každé obrazovce je něco úkolového, nebo aspoň zajímavého. Co se ale bezesporu změnilo je ladění hry a tak se z celkem standartní pohádky stala ve dvojce ujetá šílenost ala Simon Sorcerer. On začátek v bažinách je ještě normální, řešíte normální věci, ale už druhá epizoda na venkově a městě před vás postaví třeba chobotnici skořápkářků, piráti oddávající se poezii či oživlého strašáka. Naprosto ujetá je Vulkánie kde v jednom z nejotravnějších úkolů co znám lovíte škeble, písečné dolary a hvězdice, abyste uspokojili tři dveřníky a nakonec se dovíte že máte skočit do sopky. A pak už to jede - dinosauři, němečtí horolezci, matka s uječeným dítětem nebo zamilovaný Yetti.

Inu co čekat od hry, kde je záporákem obří ruka (původ je vysvětlen) a hlavní hrdinka se v každé misi převlíká (ke konci se naštve a zvolí Rambo oblek :D) a vše komentuje ironickým a typicky ženským způsobem. Atmosféra je trošku slabší, styl vyprávění úplně jiný, ale hratelnost je o něco lepší díky větší koncentraci adventuření a menšímu bloudění. Bavilo mě to stejně jako první díl.

Pro: Ulítlý humor, šílené lokace a postavy, sympatická hrdinka, výroba kouzelných nápojů, míň prázdných lokací

Proti: Pro někoho úplně jiné než jednička, pixelhunting, omezený inventář a respawn předmětů.

+23
  • PC 60
Legend of Kyrandia 2 byla v mém RestBooku dobře dvacet let. První díl mám velmi rád a tak jsem si řekl že dohraji celou sérii, tedy druhý i třetí díl. Druhý díl sice pochází od slovutných Westwood Studios, tedy od studia, které leží navždy v mém srdci, ale tvorba hry probíhala tipuji nějak takto:

Marketingový ředitel: Chlapi., Legend of Kyrandia 1 se prodává jak rohlíky v sámošce. Kdo má čas udělat druhý díl?
Programátor: Já šéfe
Grafik: Také mám čas, jdu do toho
Frank Klepacki: Složím hudbu i pro dvojku
Scénarista: Sorry, jedu na dovolenou, ale Ervard, jak tu uklízí přes noc, tak říkal že to za mě vezme...

Ervard si zahrál první díl a došel k názoru že by bylo fajn, kdyby hra byla více cool, více moderní a více emancipovaná. Vybral si Zanthii jako hlavní postavu a dobře udělal. Obtiskl do ní svůj břitký humor a rázem máme ve druhém dílu hlavní postavu, která je více sympatická jak sám Brandon, hláškuje na každém kroku a převléká se častěji než Yennefer ze Zaklínače. Prostě ženská k pohledání, navíc s magickým kotlíkem a knihou bez stránek. Stránky se v průběhu hry doplní tím jak je hráč nachází, kotlík je dost často zdrojem frustrací, jelikož nalezené stránky recepty popisují dosti vágně a nebohý hráč Edvardovi, který nám zaskakuje za scénáristu prvního dílu, do hlavy nevidí.

Zásadní problém druhého dílu je ale ve větší míře Edvardovo závislost na drogách. Jak jinak si vysvětlit ježdění na tyranosaurovi, které je ve výsledku ve hře zcela zbytečné, ale pro průchod hrou bohužel nezbytné, absolutně nesmyslný random záporák kterým je chodící rukavice kterého musel nebohý Edvard vymyslet když měl absťák, nebo odstranění bojácných stromů"!" z cesty tím, že položíte bubínek na pařez, ten začne hrát, stromy tancovat a vy máte volnou cestu. Navíc, po sérii nesmyslných úkolů, které občas hraničí s týráním hráče, přichází na konci konečně opravdu jasný a logický úkol/puzzle, který je ale najednou natolik těžký, že spoustu hráčů prostě a jednoduše zastavil. Dokud si nesehnali návod.

Kyrandia 2 tak již není tou hrou, kterou jsme viděli v prvním díle. Humoru je sice více, občas i dobrého, prázdných míst a bloudění méně, ale soudružnost a logika příběhu, kterým se mohl pochlubit první díl, se tu nedočkáte. Navíc mizí ona pohádkovost jedničky. Víceméně se tak jedná o random cestování přes různé lokace, tu zajímavé, tu méně, míjení nezapamatovatelných osob, které jsou vám ukradené a vy jim, ale musí si odkroutit své aby se hráč dostal dále s poměrně těžkým zakončením a pomrknutím směrem k třetímu dílu.

Hru doporučuji všem, kteří chtějí celou sérii o Kyrandii dokončit, byť příběhově se prvnímu dílu nevyrovná a vlastně ani nemůže. Ale pokud chcete jednoduše zkusit hru ze slavné série Legend of Kyrandia, zahrajte si první díl. Má sice své mouchy také, ale je určitě lepší adventurou, která druhý (a třetí) díl vlastně vůbec nepotřebuje.

Pro: Zanthia je opravdu skvělá, nádherná ručně kreslená grafika, příjemný hudební doprovod, humor, lokace nejsou prázdné

Proti: Zvláštní propojení některých lokací, často nesmyslné úkoly, místy těžká nelogičnost, pixelhunting, odklon od pohádkového světa prvního dílu

+21
  • PC 30
Tvůrci museli být buď pořádně sjetí, nebo proces vzniku musel být úplně stejný, jako v tomto skeči, protože jinak si tenhle nesourodý spletenec divných, nevtipných nápadu nedokážu vysvětlit.
"Co kdyby tam byly disco-stromy?"
"Přesně to hra potřebuje!"
"Co kdyby byl hlavní záporák chodící ruka, jehož původ nebude ve hře ani vysvětlen?"
"Skvělý nápad!"
"Co kdyby jsme se snažili být hrozně vtipní a meta, ačkoliv jednička byla normální fantasy pohádka?"
"Ty mi snad čteš myšlenky! Odteď šéfuješ tomuto projektu!"

Ano, jednička měla svoje mouchy, jako známý dead-end s tulipánem, frustrující dungeon v jeskyni a pár pokus-omyl hádanek. Ale měla kouzelnou atmosféru, nádhernou grafiku a svět, který dával smysl. Kromě pěkné grafiky je tohle všechno ve dvojce pryč.

Hra nemá příběh, nic pořádně nevysvětlí, postavy slouží jenom jako (ne)vtipné vsuvky, obrazovky na sebe ani pořádně nenavazují (ze sopky na létající ostrov, odkud se lanovkou dostaneme na horské středisko), což pravda neznamená, že to musí být hned špatná komedie. No, ale i v tomto bodě druhá Kyrandie selhává na celé čáře. Není to však v tom, že by se tvůrci nesnažili, to ne. Tu snahu cítíte z každé obrazovky, z každé postavy, z každého dialogu, z každé hádanky, ale je to všechno buď trapné, samoúčelné, nebo jenom divně. Hlavní problém vidím ale v tom, že to celé působí nesourodě. Prostě se házely šílené nápady a hlášky, které se spojily do jedné hry, ale nikdo se už neobtěžoval to orámcovat do nějakého smysluplného celku.

Co se stalo? Proč je druhá Kyrandie taková? Vždyť to s jedničkou nemá nic společného. Je snad Scary Movie oficiální reboot Vřískotu? Je Tajemství Oslího Ostrova kánonické pokračování Monkey Islandů? Hnus. Musím ji však přičíst k dobru, že ačkoliv jsem se z akademického hlediska snažil hraní sabotovat, na dead-endy jsem nenarazil.
Good for you!

8. bod herní výzvy 2017
+20 +21 −1
  • PC 65
Z druhé Kyrandie mám stejně rozporuplné pocity jako třeba z podobně prapodivné adventury Fable. Jaksi tu zvítězila forma nad obsahem a zatímco zpracování je, stejně jako u prvního dílu, na svojí dobu špičkové, s příběhem se asi nikdo moc netrápil - prostě se tam vrazil random záporák, který chce zničit svět a kde přesně se vzal a jeho motivy vysvětleny nejsou.

Hoši z Westwoodu byli asi permanentně zhulení, protože takovou plejádu ujetých postav a fantasmagorických obrazovek jsem už dlouho neviděl. Zatímco první polovina hry se ještě jakž-takž pohybuje v rámci mezí, ke konci se to zvrhá např. v jízdu na tyranosaurovi z červeného krystalu za pomoci plyšového medvídka vyrobeného díky alchymii, útek před nadrženým yettim z jeho jeskyně či ve vymýšlení jak se zbavit paranoidních mluvících tancujících disco-stromů, které k smrti nenávidí dřevorubce. K tomu všemu podoba hlavního záporáka - chodící ruky jako vystřižené z Addams family - značí odklon od pohádkově laděného předchůdce k humorné střeštěnosti typu Day of the Tentacle.

V Hand Of Fate už naštěstí nenajdeme žádné rozsáhlé frustrující pasáže (zdravím bludiště z jedničky), k nasrání nám tentokrát slouží míchání lektvarů (resp. shánění ingrediencí), jež nám zabere značnou část herní doby. Alespoň je tentokrát k dispozici alchymistická kniha s recepty a není nutné zkoušet náhodné kombinace ingrediencí (opět zdravím jedničku). Speciálně ještě musím vypíchnout těžký puzzle těsně před koncem hry (inverzní hanojské věže krát 2), u kterého jsem málem rozkousal klávesnici.

Jak už jsem nakousl, druhý díl je prostě trochu jiný jak jeho předchůdce - bláznivější, vtipnější a nespoutanější - a obávám se, že jeho fanoušky by mohl zklamat. Pokud ale mezi vaše oblíbené hry patří kousky z dílen LucasArts, mohlo by se jednat o trefu do černého.
+18
  • PC 90
Druhý díl Legendy o Kyrandii vcelku příjemně překvapil. Hra je opět prostoupena různými hádankami, které se tentokrát v obtížnosti liší. Zatímco jsem v prvním díle narážel na (dle mého názoru) hádanky se vzrůstající složitostí, zde se příjemně míchají, což značně pomáhá proti frustraci z kontinuálních neúspěchů. Také lze v případě nejasných hádanek místy narazit na menší nápovědu z úst postav ve hře. Stačí jen poslouchat.

Po výtvarné stránce zůstává hra do určité míry věrná staršímu sourozenci...a možná mi trochu vadilo, že jen do určité míry. Zatímco je první Kyrandia prostě jen pohádkovou záležitostí, druhá místy vypadá jakoby grafik nedopatřením pozřel několik halucinogenních houbiček. O tom ostatně vypovídá i sám "záporák"...kterým je rukavice.

Musím se přiznat, že jsem během hry opět musel nahlédnout do návodu. A zase za to může má nepozornost a nesoustředěnost. Všechny hádanky se totiž ukazují býti logické...i když by mě asi nikdy nenapadlo, že bych měl nechat piráty, aby si vymlátili zuby, ty potom proměnit na zlato a pod bucharem z nich udělat mince.

Abych nezapomněl, jelikož je nyní hlavní postavou Zanthia, která pomáhala Brandonovi v prvním dílu, je do hry zakomponována nová mechanika - alchymistický kotlík. V něm je v průběhu hry třeba míchat různé lektvary podle nalézaných receptů, které jsou však poněkud volně interpretovány z důvodu dalšího zatížení mozkových závitů.

A teď hurá na třetí pokračování.

Pro: Více jasnějších hádanek, alchymistický kotlík, spousta zábavných scén

Proti: Sjetý grafik navrhoval šílenosti, příběh už není tak pohádkový

+14