Poslední dobou jsem na hraní neměl moc čas a chuť na PC, a tak jsem rezignoval na ovladač a konzole (PS5, XOS a XSX). Hrál jsem Forza Motorsport 6/7/2023, GT Sport/7 plus Dirt 4, Dirt Rally, WRC Generation, V-Rally 4 a Sébastien Loeb Rally EVO.
Začnu od poslední Rally hry. Na XOS běží "relativně" plynule (až na ne úplně ideální optimalizaci během replay kde klesají fps pod 30), nabízí zajímavá auta, přesněji řečeno taková, jaká bylo možné v minulosti potkat na silnicích, plus slušný jízdní model (min. na asfaltu), ale bohužel největší problém jsou tratě.
Autoři očividně použili stejný preset jako je tráva, stromy, kamenné zídky kolem cesty, apod. prakticky v jakékoliv oblasti světa, což bohužel totálně zabilo atmosféru jelikož je úplně jedno zdali jedu v UK, v Itálii nebo jinde ve světě.
Když srovnám UK Wales v Sébastien Loeb Rally EVO s Dirt 4, Dirt Rally, WRC 10/Generation tak všechny jmenované jsou o parník napřed, nemluvě o atmosféře!
A ještě jedné věci jsem si nemohl nevšimnout, hře chybí pocit z rychlosti. Opravdu jsem chtěl dát této podceňované Rally šanci...
WRC Generation: na XSX běží plynule, aby také ne! :) Grafika je prakticky stejná jako u WRC 10 s lepším nasvícením, což pomáhá zlepšit dojem, ale stále na míle daleko za, dle mého názoru, lepší grafickou prezentací v podobě Dirt 4, Dirt Rally/2 od Codemasters a vlastně i V-Rally když na tím tak přemýšlím. Obecně WRC série včetně 10/Generation na max. detaily mají nechutné HW nároky na to jak vypadají (ne)hezky.
Dojem z rychlosti je na jedna z *, občas mám pocit, že brzdy jsou super účinné, speciálně na asfaltu. Tratě jsou tradičně skvělé, čemuž pomáhá snaha o foto-realističnost.
Dirt Rally: na rozdíl od Dirt Rally 2 nezabírá na disku nechutných 100GB, ale cca 40GB což je na konzoli s 1TB SSD (na hry méně místa) docela rozdíl, a přitom vypadá stále velmi dobře. Jízdní model je tradičně skvělý (neváhal bych říci, že je to nejblíže k legendárnímu RBR), auto má váhu a setrvačnost, brdy nejsou "super účinné", na rozdíl od WRC 10/Generation a výhled z aut mě obecně přišel lepší než u WRC série (platí i pro Dirt 4). A tak nějak mám lepší pocit i z grafiky, tahle "kreslená" nebo jak to správně nazvat, má větší šmrnc než snaha o fotorealismus ve WRC sérii.
Dirt 4: tuhle hru jsem si poslední dny velmi oblíbil. Coddies ve skvělé formě! Jejich tradičně kreslené grafika vypadá dobře na XSX, stále slušně na XOS (a nejlépe na PC nepřekvapivě! :) ) se zachováním všech detailů pokud pominu nižší rozlišení hry i textur. Při nastavení realističnosti a obtížnosti je to takový o chlup lehčí Dirt Rally.
Generované tratě mi překvapivě vůbec nevadí, protože působí velmi přesvědčivě, včetně okolí, nasvícení, odlesků, atd. zkrátka a jednoduše tradičně skvělí Coddies od dob prvního Colin McRae Rally.
Coddies vždy grafickou prezentaci měli na 1 s *, nemluvě o vynikajícím jízdním modelu. U Dirt 4, a stejně to platí pro Dirt Rally, to obzvláště vynikne u replay. Auta mají váhu, setrvačnost, fyzika na 1 s * (platí i pro Dirt Rally). Pocit z rychlosti je famózní! V Dirt 4/Rally uřidit auto na úzké cestě ve vysoké rychlosti vyžaduje pevné nervy a rychlé reakce, stejně jako při-brždění do ostrých zatáček, jedině tak lze projet čistě a s min. časovou ztrátou trať.
V-Rally 4: nedá se brát příliš seriózně jako Rally hra, auta opravdu hodně driftují, jízdní model je ehm. tak trochu alá NFS série (ve smyslu plavání po silnici, práce samotného podvozku působí z replay realisticky), ale má to své kouzlo, ukočírovat auto na trati je obtížné.
Graficky povedené okolí tratí a tratě samotné, auta vypadají občas hůře, brzdy ehm.... moc nefungují (s vypnutým ABS), hra nabízí zajímavé lokace, a už proto stojí za pozornost. Kde jinde se projedete v Rumunsku po cestě přes hory...
U Forz Motorsport jsem tradičně porovnával nejslavnější a nejlepší závodní okruh na světě: Nürburgring Nordschleife s oblíbenou Lamborghini Miura 1967. FM6 vypadá i přes své stáří stále slušně, osvícení sluncem mě překvapilo, stejná trať v FM7 je spíše pod mrakem, a pochopitelně nejlépe trať vypadá v poslední FM (2023). Rozdíl v grafické prezentaci mezi FM6/7 je relativně malý, ale mezi FM6/7 a FM (2023) propastný.
Auto jezdí velmi podobně (nepřekvapivě), ale největší potíže s řízením na ovladači mám v poslední FM, pochopitelně ve všech případech na max. realismus s automatickým řazením (zatím) a zapnutou brzdnou dráhou na trati.
A s tím plynule přecházím k GT Sport/7. Co musím uznat je, že grafika GTS/7 vypadá lépe než u FM6/7, týká se to hlavně nasvícení a světelných podmínek dne/noci. V tomhle ohledu Polyphony Digital FM6/7 v mých očích předčí, nicméně FM (2023) konečně min. srovnala krok, nebo bych měl lépe říci, v určitém ohledu je napřed, nemluvě o RT na trati během závodění, byť to vesměs jezdím na performance kvůli 60 fps ve 4K.
Škola jízdy je stále zábavná, prakticky bych řekl, nepřekonatelná. Zamrzí naprostá absence poškození během reálných závodů.
Jestli je jízdní model GTS/7 lepší než FM6/7/2023 nevím, obě série působí +/- podobným dojmem.