Pokud hráč věnuje Renescovi, lékárníkovi v New Reno, brýle, tak hráče vyzve, aby si řekl o odměnu. Vyvolený odpoví větou: "Someday - and that day may never come - I'll call upon you to do a service for me.". Stejná věta zazní z úst Dona Vita Corleone ve filmu Kmotr (The Godfather).
Poslední zajímavosti
Thief: Deadly Shadows
Hru doprovázely stejná technická omezení jako Deus Ex: Invisible War, který vyvíjel vedlejší tým v Ion Storm. Pro obě hry byl použit vysoce modifikovaný Unreal 2 engine zvaný "Flesh Engine", který se však obtížně portoval na Xbox. Vzhledem k omezené paměti RAM a výpočetnímu výkonu Xboxu musely být jednotlivé levely značně osekány a během loadovacích obrazovek musela být hra i kompletně restartována.
Fallout 2
Občas dochází k proboření čtvrté stěny mezi hrou a hráčem. Např:
- V Denu je hráč požádán, aby donesl Smittymu jídlo. Pokud to hráč nesplní, Smitty si sežene vlastní jídlo a hráč se ho pak zeptá, jestli i tak dostane XP.
- Po dokončení hry Bishopovi muži či členové Wrightovy rodiny polemizují, jestli nebudou mít roli ve Fallout 3. Jiné postavy v New Reno zase naznačují, že by měl hráč zkusit hrát jiným způsobem.
- Komik v Shark Clubu zmiňuje některé charakterové rysy z tvorby postavy.
Apod.
- V Denu je hráč požádán, aby donesl Smittymu jídlo. Pokud to hráč nesplní, Smitty si sežene vlastní jídlo a hráč se ho pak zeptá, jestli i tak dostane XP.
- Po dokončení hry Bishopovi muži či členové Wrightovy rodiny polemizují, jestli nebudou mít roli ve Fallout 3. Jiné postavy v New Reno zase naznačují, že by měl hráč zkusit hrát jiným způsobem.
- Komik v Shark Clubu zmiňuje některé charakterové rysy z tvorby postavy.
Apod.
Thief: Deadly Shadows
Vydavatel Eidos nechtěl hru pojmenovat Thief III, protože se obával, že by o hru neměli zájem konzolisté, kteří nejsou obeznámeni s prvními dvěma díly.
Thief II: The Metal Age
Na základě žádostí fanoušků, které se začaly množit ihned po vydání první edice prvního dílu Thief: The Dark Project byl do Thief: Gold i do Thief II: The Metal Age přidán editor levelů. Doposud vznikly již stovky kvalitních i značně rozsáhlých misí.
Thief: Gold
Na základě žádostí fanoušků, které se začaly množit ihned po vydání první edice hry Thief: The Dark Project byl do Thief: Gold i do Thief II: The Metal Age přidán editor levelů. Doposud vznikly již stovky kvalitních i značně rozsáhlých misí.
Deus Ex: Invisible War
V preview přestižního magazínu PC Gamer z května roku 2002 byly zveřejněny screenshoty z plánované hry, které obsahovaly velké, otevřené levely. V té době se ještě zřejmě nepočítalo s vydáním hry na konzolích. Nic z toho se však vzhledem k technickým omezením konzolí nepodařilo realizovat.
Deus Ex: Invisible War
Tehdejší vydavatel Eidos trval na tom, aby vývojáři měli na paměti, že hra musí vyjít i pro konzole a že pro ni musí být použitý vysoce modifikovaný Unreal 2 engine zvaný "Flesh engine". Ten byl sice schopný skvělých vizuálních efektů, ale pracovat s ním byla údajně noční můra. V průběhu vývoje navíc odešel hlavní kodér grafického enginu, aniž by po sobě zanechal jakékoli poznámky. Další katastrofa nastala, když se zjistilo, že Xbox není tak výkonný, jak se od něj čekalo, a proto museli vývojáři jednotlivé levely značně osekat. Např. pro to, aby hra fungovala na omezené paměti Xboxu, musela být během každé loadovací obrazovky kompletně restartována. Stejný problém měl i souběžně vyvíjený Thief: Deadly Shadows.
Deus Ex: Mankind Divided
Tvůrci se při vývoji hry rozhodovali, zda použít grafický engine Unreal 3, na kterém zrovna vedlejší tým vývijel reboot hry Thief, nebo CDC engine použitý pro Tomb Raider: Underworld, nebo Glacier 2 engine použitý pro Hitman: Absolution. Díky rozmanitější paletě nástrojů zvolili právě Glacier 2, který přestavěli na vlastní engine s názvem Dawn Engine. Jednou z největších výhod údajně bylo to, že engine umožňoval rychlé přidávání nových vzorců chování pro umělou inteligenci a také dokázal pracovat s velkým množstvím tzv. "entit umělé inteligence" (postav, či objektů) v jednom prostoru. To přesně odpovídalo požadavkům na svět Deus Ex, v němž by se mělo nacházet spoustu interaktivních objektů, postav, či dalších elementů.
Little Big Adventure 2
V lokaci Under-Gas se v jednom z lávových jezírek nachází modrá žába. Pokud k ní opatrně skočíte a v režimu NORMAL zmáčknete akční tlačítko, Twinsen jí dá pusu a z žáby vypadne 10 životů. Můžete to opakovat donekonečna.
Age of Mythology
V závěrečných titulcích si můžete poslechnout několik vtipných scének od dabérů.
Yoku’s Island Express
Po splnění úkolu od Spiny, hlavní postavy Underbelly, dotyčná řekne "For a minute I thought both our hams were gonna get steamed." Steamed hams je odkaz na známý mem, který má původ v seriálu Simpsonovi (7x22 - 22 krátkých filmů o Springfieldu).
Fallout 2
V podzemí v Gecku je možné narazit na obří krysu, která si říká Brain a chce ovládnout svět. Poblíž ní je její hloupý strážce, ghoul Zomak. Jedná se o referenci na animovaný seriál "Pinky and the Brain" (V ČR známý pod názvem "Neuvěřitelná dobrodružství Rudly a Koumáka").
Unreal Tournament
Pokud během hry pro jednoho hráče zastavíte čas (zmáčkněte ~ a napište "playersonly" bez uvozovek) a vystřelíte granát z Flak Cannonu, můžete se podívat, že má na sobě na přední straně namalovaného smajlíka.
Fallout 2
Ghoul automechanik Skeeter v Gecku je odkazem na stejnojmenného mechanika ze hry Interstate '76.
Fallout
Obrázek perku Mutace! (Mutate!) odkazuje na postavu Dr. Bruce Bannera/The Hulka. Obraz v podobném stylu se objevoval na konci znělky seriálu The Incredible Hulk z let 1977–1982.
Deus Ex: Mankind Divided
Pokud do prvního keypadu, na který ve hře narazíte, napíšete kód 0451, splníte achievement "A Heated Combination". 451, resp. 0451 je jednak odkaz na knihu 451 stupňů Fahrenheita, ale hlavně se jedná o nyní již tradiční kód pro hry v podžánru imerzivních simulátorů, s kterým jako první přišel System Shock.
Deus Ex: Mankind Divided
V komplexu Task Force 29 v jednom z počítačů v kanceláři ve 2. patře, kde má svůj stůl i Adam Jensen, je vyplněn login "Hantz Gerber", což je odkaz na hlavního záporáka filmu Smrtonosná Past "Hans Gruber".
Deus Ex: Mankind Divided - System Rift
V jednom z vedlejších úkolů hlavní postava, Adam Jensen, položí na stůl figurku, kterou si následně prohlíží. Jedná se o Garretta z posledního dílu herní série Thief.
Deus Ex: Mankind Divided
V Praze poblíž památníku Bolzano se nachází obchod s názvem "Sobchak Security". To je odkaz na stejnojmenný obchod, jehož vlastníkem byla postava Walter Sobchak ve filmu The Big Lebowski.
Deus Ex: Mankind Divided
V severní části Prahy se nachází obchod "Tech Noir", což je odkaz na film Terminátor. Byl to totiž název nočního klubu, v kterém Sarah Connor poprvé potkala Kyle Reese a Terminátora. Navíc "Tech-Noir" je považován za hybridní žánr tradičního filmu Noir a cyberpunkové sci-fi, což je více než odpovídající popis Deus Ex univerza.
Deus Ex: Mankind Divided
Původně měla být hra delší, ale vydavatel rozhodl, že se rozdělí na dvě části, kdy ta druhá část měla sloužit jako sequel té první. Bohužel právě kvůli tomu, že hra působila nekompletně a skončila poněkud náhle a antiklimakticky, tak se zdaleka neprodávala tak dobře jako její předchůdce. Žádný další sequel se tedy zatím nekoná.
Deus Ex: Human Revolution
Tvůrci uvádí inspiraci ve hrách Rainbow Six: Vegas pro taktiku boje a systém krytí, F.E.A.R. pro design umělé inteligence, BioShock k propojení zbraní a předmětů v prostředí, na které je lze použít, série Call of Duty pro regeneraci zdraví, série Metal Gear Solid pro souboje s bossy, systém alarmů a průzkum prostoru umělou inteligencí, Chronicles of Riddick: Escape from Butcher Bay pro stealth systém a práci se stíny, Resident Evil 4 pro uspořádání inventáře, ekonomický systém, kontextové akce (přenos informace z objektů na hráče), série Grand Theft Auto pro dobře realizované cutscény a různorodé charaktery, série Mass Effect pro obecně kvalitní a uvěřitelné dialogy.
Deus Ex: Human Revolution
Scénář hry byl pravidelně konzultován se scenáristou předchozích dvou dílů, Sheldonem Pacotti, aby hladce zapadl do univerza Deus Ex. Tvůrci při psaní uvádějí inspiraci ve filmech Children of Men (drama, chaos, prostředí z hlediska místa a času), série X-Men (napětí mezi lidmi a mutanty, vliv nadpřirozených schopností na každodenní život), seriál Řím (jak mocní jedinci a jejich emoce utvářejí historii), knižní série Duna (plány uvnitř plánů), kniha Deception Point (jak se vláda pomocí lží snaží manipulovat lidmi), kniha The Firm (aneb "jakmile jsi jednou uvnitř, už nemůžeš ven"), hra BioShock (zpracování vážných témat důstojným způsobem, immerzivní prostředí).
Fallout 2
V Reddingu je možné narazit na šerifa jménem Earl Marion. Jedná se o referenci na herce Mariona Roberta Morrisona, který byl známý pod jménem John Wayne. Ten ve své filmové kariéře hrál několikrát šerifa. Dalším odkazem na herce je i křestní jméno postavy: Earl. To je totiž kromě jména i britským šlechtickým titulem. John Wayne měl přezdívku "The Duke", tedy vévoda, označení příslušníka vyšší šlechty.
Fallout 2
Pokud se hráč zeptá bratrů Duntonových v Klamathu na jejich sušené maso, odpoví: "Well, our drymeat is an incredible blend of eleven herbs and spices. Let me tell you, it’s finger-lickin’ good.". Jedná se o narážku na Kentucky Fried Chicken a jejich recept obsahující 11 bylin a koření.
Fallout 2
V Denu občas některé drogově závislé postavy pronesou větu: "Be vewy vewy quiet. I'm hunting for wabbits". Tato slova používá lovec Elmer Fudd, když loví Bugs Bunnyho v kreslených seriálech od Looney Tunes / Merrie Melodies.
Fallout 2
Doktor v Broken Hills se jmenuje Doc Holliday. Jedná se o referenci na amerického pistolníka, zubaře a hráče hazardních her, který žil na konci 19. století a byl spojován s postavou šerifa Wyattem Earpem. Postava Doca se pak objevila i ve filmových zpracováních o Wyattu Earpovi (Wyatt Earp, Tombstone).
Chicken Invaders
Téměř zapomenutá DOS verze této hry vyšla už v roce 1997. Oproti Windows verzi se hodně odlišuje zejména grafikou, která je pixel-art. V DOS verzi chybí rakety, power-upy i asteroidy. Typický prvek hry, čili sbírání kuřecích stehýnek zde také není. Mezi léty 1997 a 1998 byl vyvinut i Java port právě z DOS verze.
Grand Theft Auto: San Andreas
Grand Theft Auto: San Andreas pro Playstation 2 se prodalo 17.33 miliónů kopií, co znamená, že se jedná o nejprodávanější hru pro konzoli Playstation 2.
Fallout
Původní verze hry obsahuje easter egg v ikoně na ploše Windows. Pokud se v systému zvětší velikost ikon nad 32x32, změní se ikona Fallout Boye na hlavu Tima Caina, jednoho z vývojářů hry.
Grand Theft Auto: Vice City Stories
Grand Theft Auto: Vice City Stories pro Sony PSP se prodalo 5.03 milionů kopií, což znamená, že se jedná o druhou nejprodávanější hru pro konzoli Sony PSP hned po Grand Theft Auto: Liberty City Stories.
Grand Theft Auto: Liberty City Stories
Grand Theft Auto: Liberty City Stories pro Sony PSP se prodalo 8 milionů kopií, což znamená, že se jedná o nejprodávanější hru pro konzoli Sony PSP.
Fallout
V Hubu je v policejní služebně policista jménem Kenny. Pokud Kenny umře, ve zprávách se vypíše věta: "Oh my God! They killed Kenny! Those bastards!". Jedná se o referenci na seriál Městečko South Park (South Park).
Fahrenheit
Ve scéně, kdy hráč navštíví Takeovu knihovnu, je hráč požádán, aby v knihovně našel knihu. Přitom dostane knihu, která je ze stejné sbírky jako ta, po které se pátrá. Autorem této knihy je jakýsi "De Gruttola". Tvůrce Fahrenheita, David Cage, se narodil jako David De Gruttola.
Disney•Pixar Cars: Radiator Springs Adventures
Českou verzi hry namluvili: Jan Maxián (Blesk McQueen), Marek Libert (Burák), Pavel Pípal (doktor Hudson, Mack, Šerif), Zdeněk Hess (Flo, Ramone, Serža), Jiří Hromada (nápověda), Jan Nedvěd (DJ) a další
ArmA II
Českou verzi hry namluvili: Dan Brown (seržant Matt 'Coops' Cooper), Radek Barr, Adam Cirok, Vojtěch Efler, Tomáš Havlík, Martin Hofmann, Martin Hruška, Magdaléna Bianka Ištoková, Zbyšek Kalina, Jan Kroneisl, Zdeněk Kupka, Ivana Lecká, Jan Mareček, Mirek Mašate a Martin Sulák
American McGee Presents: Scrapland
V českém znění: David Viktora (D-Tritus), Jirka Sedláček (bankéři), Jana Zajacová, Petr Houska, Petr Novák, Miroslav Kudela (Ber-to, Šílený Gambler), Mirek Rataj, Alena Sasínová (Betty), František Strnad (Sebastian, šéf bankéřů), Tomáš Jirman, Stanislav Malý (Rezek)
Grand Theft Auto: Vice City Stories
Ve hře je schováno 99 balónků, které mají podobnou funkci jako tajné balíčky z předchozích GTA (tj. za každých deset nalezených je nějaká odměna). Balónky jsou reference na písníčku 99 Luftballons od německé skupiny Nena, která byla v roce 1984, což je rok, do kterého je zasazen děj hry, velice populární.
Little Big Adventure 2
V severní části Citadel Island (kousek od kouzelníkova stanu) se v klidu pase kráva. Pokud k ní přijdete zezadu v režimu NORMAL a zmáčknete akční tlačítko, můžete z ní... ehm ehm... nekonečně mnoho čtyřlístků. A to má být hra pro děti... :)
Dungeon Keeper 2
Pokud budete hrát hru v sobotu v 0:58 hodin v noci (nebo si takový čas nastavíte), všichni na mapě (tedy i nepřátelé) začnou na 2 minuty tancovat na písničku Disco Inferno :)
Baldur's Gate II: Shadows of Amn
Původně měl být ve hře ještě jeden sen, který odemkl finální moc formy Zabijáka (Slayer). Hráč tak měl mít možnost vysát atributy ostatních členů party, a tím se sám posílit.
Beyond Good & Evil
Vzhled hlavní hrdinky Jade byl inspirován francouzskou herečkou Emmou de Caunes.
Wacky Wheels
Pokud na začátku závodu zmáčknete klávesu pro brzdu a budete se otáčet doleva, po chvíli se na obrazovce objeví Dopefish (nepřítel ze série Commander Keen) a říhne si :)
Sleeping Dogs
Jedna z reklam na rádiu Ninja Tune láká na návštěvu tropického ostrova Panau. Jedná se o odkaz na hru Just cause 2, která se na tomto ostrově odehrává.
Unreal Tournament
Shock Rifle je inspirována zbraní EM-1 z filmu Likvidátor (1996), ve kterém hraje hlavní roli Arnold Schwarzenegger.
Tom Clancy's Splinter Cell: Chaos Theory
V průběhu 5. mise v Displace International Headquarters můžete ve větrací šachtě vyslechnout rozhovor dvou chlápků, kteří probírají novou hru od Ubisoftu – Prince of Persia.
Dishonored 2
Jméno doktorky Alexandrie Hypatie je přímá reference na skutečnou postavu, Hypatii z Alexandrie, filozofku a první historicky známou matematičku.
John Mirra, 26.06.2023, zdroj: Vlastní
The Longest Journey
Vrána byl inspirován postavou Crow T. Robota ze seriálu Mystery Science Theater 3000 a mluvící vránou Matthewem z komiksu Sandman od Neila Gaimana.
Dreamfall: The Longest Journey
Vrána na jednom místě hry prohlásí, že byl vzhledem ke svým zásluhám v událostech z prvního dílu vyznamenán medailí jako „sidekick měsíce“. Další měsíc byl ale prý vítěz malej chlápek s chlupatýma nohama a kulatým obličejem, který zvládl jenom někoho vynést na vrchol kopce. Řeč je o samozřejmě o Samvědu Křepelkovi z Pána prstenů.