Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Grand Theft Auto: San Andreas

GTA: San Andreas, GTA: SA

Rockstar North •  War Drum Studios (X360, PS3, iOS, Android, WPhone)
26.10.2004
07.06.2005
12.12.2013
19.12.2013
27.01.2014
26.10.2014
01.12.2015
05.12.2015
07.06.2018
kompatibilní
85
1132 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Grand Theft Auto: San Andreas je pátý díl v populární sérii her GTA, která se dá specifikovat jako akční simulátor života běžného gangstera. Je to freeformová hra, kde si hráč může volit mise podle sebe a mezi její hlavní znaky patří naprostá volnost pohybu v obrovském městě.

GTA: San Andreas se odehrává v 90. letech 20. století ve městě, které svojí velikostí překonává všechny předešlé díly. Hlavním hrdinou je Carl Johnson alias "CJ", který se po pěti letech vrací zpátky domů do Los Santos ve státě San Andreas. CJ je hned na uvítanou falešně obviněn a zavřen za násilnosti. Tak začíná jeho cesta státem San Andreas lemovaná zločinem a spoustou mrtvol odporných gangsterů.

Oproti minulým dílům přibyla řada nových možností, které mají za cíl navodit reálnější pojetí. Hlavní postava tak umí konečně plavat, může si kupovat nové oblečení, hrát různé minihry, od her na automatech až po sázení na dostihy. Stravovat se, chodit s holkami, zlepšovat svou kondici v posilovně apod.

Série pokračuje hrou Grand Theft Auto IV.


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 95
Vice City ma kedysi nadchlo a preto som vydanie San Andreas očakával s napätím. A po tom čo sa mi dostal do rúk som mohol skonštatovať, že to chlapcom z Rockstar North zase raz vyšlo, tentokrát ale úplne inak.

Atmosférou je totiž San Andreas úplne niekde inde ako jeho predchodca, tentokrát sa na príbeh nahliada z pohľadu černošskej komunity a je nutné poznamenať, že hra v tomto doslova exceluje. Toľko hlášok, vzájomných podpichnutí a vtipných narážok ktoré si so svojimi kámošmi užijete, už len kvôli tomu hra stojí za odskúšanie. Jej hlavné lákadlá sú ale samozrejme niekde inde. A tým nemyslím príbeh hoci ten nie je ani slabinou a je v ňom je nachystaných aj pár menších zvratov či potešujúcich napojení na predošlý diel. Svet je ešte rozľahlejší a pozriete sa dokonca až do 3 veľkých miest, nechýbajú ani lesy a malebné dedinky, či obrovská púšť, z hľadiska preskúmavania herného sveta je skrátka fascinujúce ako ďaleko tvorcovia zašli. Mestá naviac žijú vlastným životom, navštevovať môžete butiky, bary, fastfoody, posilovne a váš životný štýl sa dokonca na postave aj reálne prejavuje. K tomu môžete znova nakupovať nehnuteľnosti (aj keď už nie až tak zábavným spôsobom ako v predchodcovi) vrátane obytných domov, rozširovať územie vášho gangu, zdokonaľovať svoje jazdecké schopnosti v školách, či len tak pre zábavu skákať s padákom alebo získavať peniaze v kasínach alebo dokonca aj randiť so ženami – to sú ale všetko len zlomky toho čo môžete vyskúšať. Pochváliť musím aj znova aj soundtrack (The Who, Depeche Mode, Billy Idol, Ozzy Osbourne... ) a taktiež parádny dabing, ktorého hlavnou hviezdou ale pre tento diel nie je dabér hlavného hrdinu ale Samuel L. Jackson v roli skorumpovaného policajta Tenpennyho.

V zásade mi je jasné, prečo niektorí SA neprijali najkladnejšie. Hrať za černocha a byť súčasťou ghetta pre mnohých nie je až tak atraktívne ale ja to považujem za príjemnú zmenu. Jediné čo by som hre naozaj vyčítal je obtiažnosť niektorých misií, obzvlášť záverečná je fakt výzvou.

Pro: Hrateľnosť, obrovská rozloha a možnosti, RPG prvky, plávanie, soundtrack

Proti: obtiažnosť niektorých misií

+84
  • PC 80
Svoboda. Svoboda pohybu, svoboda v jednání. A jaký lepší setting pro svobodu by mohl být než 90. léta a Amerika? 90.léta kdy jsem jako dospívající věřil že svět směřuje do věčného míru a blahobytu a Ameriku viděl jako vzor a lídra který má toto zařídit?

Svoboda je však trochu imaginární když jste se narodili v černošském ghettu na okraji Los Angeles, nikdo z vašich známých nikdy nepracoval a kvalita člověka se měří svaly, kérkama a kvérama. Váš bratr je vůdcem gangu a vaši nejlepší kámoši huliči, zloději a flákači všeho druhu. Rodina, gang, toť vaše východisko pro Americký sen. A ať už se dostanete kamkoliv, toto bude váš domov.

GTA je hutná hra. Je to taková prohlídka Spojených Států. Od špinavých okrajů velkoměst kde vrcholem dne je odjet s kamarády na menu karbanátků v housce v špinavém fastfoodu se přesuneme do těch největších venkovských dír ozbrojených farmářů připravených bránit puškou svůj pozemek a novodobých cowboyů-tuláků na motorkách. Uvidíme i pozlátko města casin, luxus vilových čtvrtí San Francisca a komerční centra kravaťáků.

Příběh je divoký, ale konečně dává nějaký smysl a postavy jsou zapamatováníhodné. Ten obrovský stereotyp minulých dílů je překonán a špatná karikatura filmových postav taktéž. Vyblbnout se stále můžete ale své si užijí i ti co v náhodném pálení kolemjdoucích lidí a vozů nevidí smysl hry. Grafika zůstává slabá, ale efekty a lepší textury dělají své. Kombinace měnění počasí a obrovské rozlohy dokáže vykouzlit i kouzelné momenty. Jezdit na venkově se zapnutým rádiem K Rose k zapadajícímu slunci - me gusta.

GTA III San Andreas je jediný díl v sérii který jsem vzal opravdu vážně a ke kterýmu se opakovaně vracím.

Pro: Svoboda, venkov, (znovu)hratelnost, rádio (především K Rose), lokality a celková komplexnost

Proti: slabší grafika, nepovedený boj o území, rozjíždí se pomalu

+58 +59 −1
  • PC 95
GTA San Andreas jsem nejprve zkusil hrát na svém postarším počítači, ale dostal jsem se jen do druhého města, a to mi ještě můj bratranec musel některé časově omezené mise splnit, protože se mi hra dosti sekala. Plně jsem si ji tedy vychutnal až na počítači novém, a protože tomu předcházelo dvouleté čekání, nemohl jsem se o ní odlepit.

První co mě zaujalo, byl nový dopravní prostředek, určený ke splnění první mise. Bylo jím kolo, na kterém jsem se v moc hrách ještě neproháněl. Samozřejmě zde byly později k dispozici i další vozidla, a to jak staré známé auto, motorka, loď, letadlo nebo vrtulník, tak i nové přírůstky v podobě čtyřkolky, traktoru, kombajnu a mého nejoblíbenějšího jetpacku. V pozdějších fázích hry jsem ale stejně nejčastěji používal výhradně letadla, která (kromě práškovacího) obsahovala padák, a tak jsem se nemusel starat o přistání.

Těmito přibližovadly se dalo pohybovat po celém státu San Andreas s obrovskou rozlohou a k tomu z rádia zněla vcelku poslouchatelná hudba. Již se mi nezamlouvala tolik, jako ve Vice City, ale projíždět se po venkově se zapnutou stanicí K-Rose prostě nemělo chybu.

Vylepšen byl i hlavní hrdina, nebo spíše jeho možnosti a schopnosti. Tetování ani posilovnu jsem sice moc nevyužíval a místo jídla můj CJ spal při ukládání hry, co jsem však využíval hojně byl kadeřnický salon a oblečení, takže vzhled mojí postavy se mnohokrát změnil a jediné co zůstávalo stejné byla maska hokejového brankáře na obličeji, aby mé zločiny nebyly odhaleny.

Dále se CJ zlepšoval i v řízení všech vozidel, přičemž mu v tom nejvíce pomáhaly školy k tomu určené. Konečně také může hlavní hrdina plavat a dokonce se i potápí a zvětšuje si tím kapacitu plic, pro možnost delšího pobytu pod vodou.

Mimo hlavních a vedlejších misí mě hodně bavilo dobývání území, kdy jsem rozšiřoval své teritorium na úkor ostatních gangů a přitom vydělal i nějaké peníze. Ty jsem však mohl získat daleko jednodušším způsobem - sázením na dostihové koně. Stačilo vždy vsadit na posledního s kurzem 1:12 a vyšlo to dříve než na podvanácté. Nakonec jsem ale hodně peněz prohrál ve zdánlivě výdělečných kasinech na automatech, při ruletě nebo v blackjacku.

Nad celým státem ční Mount Chiliad, kde neustále havarují letadla a odjedete zde pár sebevražedných závodů na kole. Nedaleko od této hory jsem se dokonce setkal i s nemluvným hrdinou z trojky, což mě mile překvapilo, a protože ve výčtu tolika kladů nalézám jen pár negativů, jako je slabší příběh a některé skladby v rádiích, nevidím důvod, proč si páté GTA na PC nezahrát znovu.

Pro: nové dopravní prostředky, obrovská rozloha, nové možnosti hlavního hrdiny, dobývání území, koňské dostihy, Mount Chiliad

Proti: slabší příběh a některé skladby v rádiích

+44
  • PC 90
Po Vice City přišel další, v mnoha směrech revoluční, počin Rockstar North. Vylepšený engine ze třetího dílu (Grand Theft Auto III) byl technologicky i vizuálně stále aktuální, a tak se tvůrci mohli soustředit zvláště na obsahovou stránku hry. Pro majitele PC to také znamenalo, že i třetí GTA ve 3D rozběhnou(i na mé tehdejší GeForce4 MX hra fungovala bez výraznějších problémů), a to i přes fakt, že herní rozloha nyní obsahovala města tři a společně s venkovem byla rozloha skoro až gigantická.

Léto roku 2005, vydání GTA SA na PC 

Když se ke mně konečně, od kamaráda na ZŠ, dostalo DVD hry, o které každý básnil, po celý týden jsem po rychlé instalaci hry bez nadsázky jen a pouze hrál. Dokud nebylo celé území prozkoumáno a vyzkoušeny všechny možnosti, nespustil jsem nic jiného. Faktor hratelnosti je tu nastaven opravdu vysoko.

Havajská košile byla tentokrát nahrazena tepláky s tílkem, jejichž nositel má i o něco snědší pigment než oblíbený Tommy. Děj se posunul do dalšího desetiletí a tématem číslo jedna je boj gangů o ovládnutí města. O nic složitého samozřejmě nejde, jde o další variaci boje "modročapkářů" proti "červenočapkářům", jen v - gangsta - prostředí, které je správně úsměvné a tedy i zábavné sledovat. Příběh aprovází řada cutscén s profesionálním dabingem a střihem, k tomu navíc je samotné hraní a plnění misí zábavné a řada z nich je i originální. Některé jsou i řádně těžké, stačí vzpomenout na pronásledování vlaku na motorce.

A když už vše nasvědčuje k vyčerpání všech možností, objeví se na scény seskok padákem, upravování automobilů nebo skoky na kole. Dlouhou dobu jde strávit i pouličními závody vně měst nebo i na venkově mezi lesy a řekami. Je až k neuvěření, kolik toho dokázali tvůrci do hry zakomponovat bez toho, aby to působilo stereotypně a složitě se ovládalo. Jde napsat, že každý si může najít způsob jak strávit ve hře čas. Zajímavostí jsou i přítomné Easter Eggy a záhady.

Samostatnou kapitolou je i použitá hudba, kterou bylo možno díky úspěšnosti předchozích titulů série licencovat. Nacházejí se tu hity od Guns N' Roses, Depeche Mode nebo Faith No More. Díky tématice je ale zaměření především soustředěné na hip-hop a rap, a nutno dodat že i poměrně kvalitní. A z těch, které jsem si při hraní oblíbil, bych vybral například (L7, Ice Cube nebo i Dr. Dre).

Ač považuji Vice City za vynikající titul, musím říci, že San Andraes je vylepšen po všech stránkách a nabízí ještě větší porci zábavy. Nevím, jak by hra u mě obstála dnes, ale zpětně ji musím hodnotit více než kladně.

Pro: větší, lepší a zábavnější než předchůdce, design, hudba, dabing, hw nároky

Proti: v některých případech ovládání, nutnost dvd mechaniky (na rok 2005)

+43
  • PC 95
Ke konci devadesátých let se zrodila jedna z nejlepších herních sérií všech dob. První dva díly sice neexcelovaly po grafické stránce, ale ta tehdy nebyla tak důležitá a dbalo se především na hratelnost, které GTA nabízelo přebytek. V té době si hráči dovedli asi stěží představit něco takového v trojrozměrném podání. Rok 2001 byl pro sérii GTA zlomový. Převod do 3D se velmi povedl, trojka si vzala od svých předchůdců to nejlepší a nabídla mnoho zajímavých novinek typu létat letadýlkem, plout na vlnách pomocí tří typů lodí či plnit unikátní skoky. Ve trojce se také poprvé objevil příběh. Další díl jménem Vice City by se dal nazvat takovým rozsáhlým datadiskem trojky. Přinesl s sebou mnoho zdařilých novinek jako například kupování nemovitostí, jízdu na motocyklu, létání ve vrtulnících či možnost změnit oblečení. Co jsem na tomto dílu tolik miloval, a zejména zásluhou tohoto je mou nejoblíbenější hrou této série, je jeho zasazení do osmdesátých let, automobilové honičky za doprovodu hitů z tohoto období nemají chybu. Nyní se konečně dostávám ke komentované hře. Mám moc rád devadesátá léta, takže zasazení hry do této doby se mně velmi zamlouvalo.

San Andreas jsem zkoušel rozjet už na mém starším počítači, bohužel se mi sekalo, tudíž jsem si musel počkat na pořízení nového stroje. Už na počátku hraní jsem se seznámil s několika skvělými novinkami jak v podobě dopravních prostředků, tak v podobě posiloven, obchodů s oblečením či tuningu aut. Příběh je velmi povedený, rozmanitost misí je mimořádně veliká, žádná na mě nepůsobila nudným dojmem. Pouze jsem byl zklamán obtížností závěrečného úkolu, ve srovnání s předchůdci se mi zdál příliš jednoduchý. Líbily se mi různé školy na zlepšení dovedností. S výjimkou lodní školy nebylo vůbec jednoduché je dokončit. Velkou pochvalu si hra zaslouží také za velkorysý počet vedlejších úkolů, z těch, co se mi nejvíce zamlouvaly, bych jmenoval důlní mise, ilegální závody či úkoly pro autosalon.

Rozlehlost prostředí je vskutku přemrštěná, překvapivě ani ty nejodlehlejší části nepůsobí odfláknutým dojmem. Ať už se jedná o jedno ze tří měst, o pouštní oblasti či venkov, všude se dá nalézt velké množství zajímavých míst. Ani po dohrání hlavního příběhu se herní prostředí neokouká a stále budete nalézat další a další ještě neprozkoumaná území. Dopravních prostředků hra obsahuje hodně, konečně se zde objevily také vlaky, kola či stíhačky. Nejlepší ale je, že veškeré stroje od aut počínaje po dopravní letadla konče se skvěle ovládají, auta mají na arkádu snad dokonalé jízdní vlastnosti, s letadly je jedna velká radost létat, lodě se chovají taktéž příjemně. Rád bych se zmínil také o tuningu vozidel, který je sice ve srovnání s Undergroundy velmi jednoduchý, do hry série GTA ale bohatě postačuje. Není žádný problém přidat do auta nitro, vyměnit kola, přelakovat jej či namontovat pořádný spoiler na záď. Každý vůz má samozřejmě jiné množství možností vylepšení.

Po zvukové stránce se hra povedla, jak střílení, tak jízda vozem či létání letadlem zní dobře. Vzhledem k zasazení do devadesátých let jsem si velmi sliboval od rádií, očekával jsem od nich hraní těch největších hitů z tohoto období. Bohužel, mnoho stanicí je zaměřeno na tehdy začínající hip-hopovou hudbu, takže jsem poslouchal hlavně stanice K-DST a Radio: X, ve kterých zazní i takové světoznámé songy jako Ozzy Ozbourne – Hellraiser, Toto - Hold The Line či Guns N' Roses - Welcome To The Jungle. Grafická stránka je oproti předchůdci mírně vylepšená, rozhodně nedosahovala na špičku tehdejšího herního průmyslu. Vzhledem k obrovské rozlehlosti hry bych ji označil za zdařilou, líbil se mi západ Slunce, noční pouliční osvětlení nebo také velmi různorodé budovy.

I u tak perfektní hry, jakou San Andreas dozajista je, se dají najít nějaké stinné stránky. Horší umělá inteligence soupeřů mi při misích, ve kterých převládá střílení, nevadila, například ale v ilegálních závodech by se mně více zamlouvala lepší AI, své soupeře jsem ve zpětném zrcátku už ani ne po půlce závodu neviděl. Novinka v podobě boje o území vypadá zajímavě, ale vadilo mi, že k zobrazení poslední mise je zapotřebí obsadit určité množství území, což v Los Santos plném vybuchujících aut, střílících lidí a tak podobně nebylo lehké. To je k záporům asi tak všechno, vše ostatní pokládám za zdařilé.

GTA: San Andreas je mým druhým nejoblíbenějším dílem této série. Sice jsem z něj nebyl tolik nadšený jako z Vice City či trojky, i tak ho ale zařazuji mezi TOP 5 her, se kterými jsem měl tu čest se seznámit. Na svou dobu téměř dokonalá záležitost plná zajímavých novinek se skvělou hratelností, kterou si většina z nás ráda zahraje i v dnešní době. Díky staršímu grafickému enginu z trojky má San Andreas HW požadavky na úrovni dvanáct let starých her, není problém ho spustit ani na takové GeForce 4MX-440. Procento dohrání se u mě zatím zastavilo na čísle 84,49.

Pro: Povedený příběh, rozmanitost misí, mnoho vedlejších úkolů, obrovské herní prostředí, mimořádně mnoho dopravních prostředků, skvělá hratelnost, tuning vozidel, RPG prvky, velký výběr z rádiových stanicí, nízké HW požadavky.

Proti: Horší AI, nutnost k zobrazení poslední mise zabrat určité množství území.

+34 +35 −1