Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Grand Theft Auto III

GTA III

81
549 hodnocení Platformy
Žánr:
akce > 3rd person akce *
Forma:
placená hra
Rozsah:
samostatná hra
Multiplayer:
ne
Datum vydání:
23.10.2001 PS2
21.05.2002 PC
31.10.2003 Xbox
25.09.2012 PS3
05.12.2015 PS4
Vývojáři:
Oficiální stránky:
http://www.rockstargames.com/grandtheftauto3/
GTA III je prvním dílem série, který byl kompletně zpracován ve 3D grafice. Děj se opět odehrává ve smyšleném městě Liberty City, jehož hlavním reálným předobrazem je New York. Hlavní hrdina Claude je během vykrádání banky zrazen svojí přítelkyní Catalinou a chycen policií. Během převozu do vězení se mu však podaří uprchnout. Tím začíná strastiplný příběh, během kterého bude postupně stoupat na kriminálním žebříčku, aby se mohl opět setkat s Catalinou a pomstít se.

Stejně jako v předcházejících dvou dílech, i zde máme před sebou celé otevřené město, ve kterém si můžete dělat prakticky vše, co vás napadne. Aby se hráč prodral kriminálním podsvětím až na jeho špici, tak postupně plní úkoly pro mafiánské bosse, od obyčejného převozu zboží, přes vyzvednutí šéfovy přítelkyně, až po přepadání a loupeže obrněných vozů a přestřelky s policisty. Mise jsou rozděleny na hlavní, jejichž splnění posunuje příběh dále dopředu a menší vedlejší, které slouží jako doplněk. Někde mezi tím se nachází úkoly ve vozidlech, kdy po usednutí do taxíku můžete pracovat jako taxikář, v ambulanci zachraňovat zraněné civilisty, v požárním voze hasit ohně a v policejním autě chytat zločince.

Hráč může mezi úkoly libovolně vybírat, nebo se jejich plněním nezabývat a volně se projíždět městem, přejíždět chodce, krást auta, nebo po všech střílet a způsobovat tak naprostý chaos. Za každou nezákonnou činnost dostává hvězdičky, kdy s každou získanou hvězdičkou stoupá počet policejních jednotek, které po něm jdou. Při nejvyšším počtu šesti hvězdiček už má za zády i armádu.

V autech se dá naladit několik rádií, kde se kromě desítek licencovaných skladeb najdou také písně z minulých dílů a samozřejmě původní hudba, která byla složena jen pro hru. Poprvé se mezi písněmi objevují také smyšlené reklamy a jedna talk-show radiostanice.

Hra původně vyšla v říjnu 2001 pro PlayStation 2. Na konci roku 2011 se k desetiletému výročí dočkala portu na mobilní zařízení a tablety se systémem iOS a Android.

Série pokračuje hrou Grand Theft Auto: Vice City.


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 85
Třetí pokračování slavné série bylo jednou z prvních her, kterou jsem hrál již na svém vlastním počítači, jenž jsem si se svým bratrem koupil. Ze začátku jsem ani nevěděl, že se dají plnit nějaké úkoly, a tak jsem si jen tak jezdil po městě.

Vůbec to ale nebylo na škodu, protože se kolem mě rozprostíralo sice rozmazané, ale přesto krásné a živé 3D město Liberty City. Potěšil mě i pohled shora, na který se dalo přepnout, a i když jsem ho moc často nevyužíval, vyvolával ve mně vzpomínky na předešlé díly.

Po čase přece jenom přišlo na řadu plnění úkolů, které většinou byly hodně podobné, ale přece jenom se mezi nimi našlo i pár výjimek. Navíc se dala vozit auta do přístavu, na čemž se také dalo slušně vydělat. Sice se zde nevyskytují motorky, ale namísto nich je ve hře letadlo Dodo, se kterým jsem se však nikdy moc dlouho nad zemí neudržel.

GTA III se mi hrálo vcelku dobře, což bylo jistě způsobeno i příběhem, odehrávajícím se v současnosti, čemuž odpovídala i hudba, jenž se linula z rádií. Při prvním hraní jsem stanici MSX nesnášel, ale jelikož už jsem znal skoro všechna ostatní rádia nazpaměť a nechtělo se mi tvořit rádio z vlastních MP3, stala se při hraní druhém mou nejoblíbenější.

Občas jsem narazil i na jakýsi druh psychotropní látky s názvem adrenalin, po jejímž požití se veškeré dění kolem mě znatelně zpomalilo, a já se pak při střelbě smíchy válel pod stolem, protože všichni kolemjdoucí začali zpomaleně utíkat a křičet hlubokými hlasy, které byly podobné hlasům Goa'uldů z Hvězdné brány.

Na závěr musím hře, kromě slabšího příběhu, absenci motorek a ne zrovna ideálního ovládání letadla, vytknout ještě jednu věc, s jejímž uskutečněním vývojáři nejspíše ani nepočítali. Vyskočil jsem s lodí na břeh, autem ji dostrkal (vybuchlou) až do garáže a čekal, že se po zavření a znovuotevření garážových vrat opraví. Místo toho mi však hra spadla a nahlásila error, což mě hodně mrzelo, protože celá operace trvala asi půl hodiny. Podruhé už nálada na vyzkoušení nebyla.

Pro: 3D prostředí, Liberty City, pohled shora, rádia, adrenalin

Proti: slabší příběh, absence motorek, ovládání letadla, neopravitelnost lodí :)

+30+31 / -1
  • PC 70
GTA 3 má určité prvenství kdy ukázalo jak se bude vytvářet a vyvíjet sandbox, vytvoření živoucího světa, s parádní hudbu a všemocnou policií. Mnoho z nás zažilo blbnutí kdy ničilo auta ve městě, mlátilo se s lidmi, střílelo s ganstrama a způsobovali co nějvětší policejní poplach. Jo v tomto ohledu bylo GTA 3 skvělou zábavou a neměla ve své době konkurenci.

Bohužel když se ale hráč takto vyblbnul a pustil se do příběhové linky přišla studená sprcha. Už první volba němého hrdiny byla dosti neštastná, příběh který míchá všechno možné i nemožné dohromady budiž, nemastné a neslané charaktery, naštestí ale mise byly celkem fajn až na některé přestřelené kousky. Absence mapy je vskutku divná, jelikož u hry tohoto typu je sakra potřeba. Další šílenost je v podobě gangů, jelikož postupem času jste holka pro všechno a děláte skoro pro všechny, tak se vás nakonec všichni i snaží zabít. A některé oblasti města jsou pak pro hráče zapovězeny, protože když by se tam objevil místní gang ho rozstřílí bez šance na přežití(pokud tedy samozřejmně nepojedete v tanku).

On příběh kde se objevuje spoustu stran konfliktu jako mafie, gangy, triády, Yakuza, kartel a další, je značně podivný jelikož určitou část pro někoho makáte, za chvíli jdete za někým jiným a tam vám řekně oddělejte tamtoho pro koho jste dlouho pracovali, hrdina jelikož nemá názor a nemluví tak to zkrátka udělá. I odměna v podobě peněz má značně malé využití, jelikož lze pouze kupovat zbraně, nechat si přelakovat auto, aby jsme setřásli policii. Což je opět škoda že se toho nedá dělat více jako ve Vice City. Nakonec i ty zbraně mají podivnou účinnost kdy z M16 netrefíte na menší vzdálenost nic, kdežto protivníci jsou až nepříjemně přesní. A do toho s velkou radostí autoři dávají časové limity.

Ale GTA 3 má i svá pozitiva, a to v hudební stránce, stylizací města a jeho živoucí povahou. Na vyblbnutí to tenkrát bylo opravdu skovstné, bohužel příběhová stránka hry značně pokulhává, mise má dobré i špatné, a některé prvky holt dotáhlo až právě skvělé Vice City. Přes to všechno stojí za vyzkoušení, jen to chce s ním mít větší trpělivost.

Pro: Styl města a jeho živost, hudební stanice, možnost vyblbnutí

Proti: Němý hrdina, absence mapy, agresivita gangů, účinnost zbraní, nevyužitý potenciál, příběh

+26+26 / 0
  • PC 85
GTA 3 byla průkopníkem ve 3D hrách za zločince. A ve své době jsme nad ní strávili spoustu času. Obrovská mapa s volným pohybem, velké množství zbraní a vozidel, které jste si kdykoli a kdekoli mohli "půjčit". Velké množství úkolů, podúkoly (sanitka...) zaručilo spoustu hodin zábavy. Ve dnešním srovnání s např. GTA5 by člověk našel spoustu nedokonalostí a nedodělků, ale musíme nahlížet z doby vydání, a tenkrát to byla pecka. A hlavně, i když jsem doma neměl zdaleka poslední model PC, běhala hra dobře a rychle i na tom, co jsem doma měl.

Grafika hry je zvláštní, celá taková"rozplizlá", rozmazaná při pohybu, zvláštně se na to koukalo. Technické detaily jsem tenkrát neřešil, dnes bych odhadem asi řekl, že to bylo právě kvůli náročnosti na HW a taky aby tehdejší 3D nevypadalo příliš hranatě. Typický humor série GTA byl jasný i zde, a vůbec tomu nevadil nemluvný hlavní hrdina. Cutscény při přípravě na misi to vynahradily.
Příběh ve hře moc nebyl (rozhodně nijak zvlášť zapamatovatelný), takže se jednalo hlavně o jednotlivé mise, které byly celkem rozmanité a dokázaly vydatně zabavit. Ve trojce ještě narazíme na prvky z předchozích 2D dílů, hlavně na telefony s úkoly a bohužel i rozbíjení aut stylem párkrát naráz = plamen a následně výbuch. To mne na této hře vadilo asi nejvíc, protože člověk se při útěku nebo rychlém přesunu nárazu nevyhnul a tak se neustále vybíhalo z aut těsně před výbuchem. Auta šlo schovat do garáže, kde se i opravily. Bohužel jakékoli nechání auta mimo garáž znamenalo téměř jistě jeho ztrátu, ať při pohybu po mapě, misi či načtení hry. Tohohle neduhu se ale bohužel úplně nezbavila ani pětka. Řízení aut bylo lehce gumové, ale dalo se na to zvyknout a i přejezdy byly zábava.

GTA3 rozhodně na to, že byla první že série 3D her GTA, byla velice slušnou hrou a autoři dokázali právě dobře provést ten přechod do třetího rozměru, který tenkrát hodně značek neustálo. I přes nějaké neduhy to byla skvělá hra a znamenala spoustu hodin zábavy.

Pro: Zábava, nové možnosti, zvládnutý přechod do 3D, typický humor, ozvučení

Proti: Styl poškození vozidel

+26+26 / 0
  • PC 95
Úspěšné hry Grand Theft Auto a Grand Theft Auto 2 ve 2D a možnost převodu do 3D… to musela být výzva jako hrom. Ještě nikdy jsme neměli možnost projít se virtuálním, na první pohled plně fungujícím, městem. To nám zprostředkovala až hra Grand Theft Auto III.

Je milé, že autoři nepřetrhli zavedené stereotypy jako volnost pohybu, možnost ukořisťování vozidel, kill frenzy aj. a naopak rekonstruovali způsob ukládání a zotavování po smrti či zatčení. Zatímco čítač životů zmizel, objevila se denní doba, přičemž jedna herní minuta odpovídá jedné reálné sekundě. Ukládání bylo implementováno jako 6hodinový spánek, který nestál žádné finance, čili dovozuji, že zde vývojáři vyšli vstříc připomínkám hráčů ke GTA 2.

Již v minulém díle se město zosobnilo, tentokrát, nepochybně i důsledkem přítomnosti třetího rozměru, se už stalo zapamatovatelným. Kladně ohodnocuji, že děj již není rozdělen do tří (několika) oddělených lokací, nýbrž všechny lokace jsou propojeny v jeden celek. V tom, že v této hře se to povedlo mistrně, mne utrvzuje fakt, že názvy ostrovů Portland, Staunton Island a Shoreside Vale a mostu Callahan Bridge se mi z hlavy nevykouřily ani do 10 let od posledního hraní.
Personifikace se dotkla i děje. Ten sice stále hraje druhé housle (hru dělá svoboda), ale již se setkáváme se zcela konkrétními osobami a hra má jen jeden možný vývoj. I když druhé jmenované by šlo předložit jako negativum, GTA III je celkově stavěné na takříkajíc nekonečné hraní, a aby hráč při takovém herním systému prošel vším, musel by vést více uložených pozic, což by teprve bylo negativní. Rád bych vyzdvihl, že hra nekončí získáním určitého finančního obnosu, ale dějově – splněním poslední mise.
Vedle hlavní dějové linie hráč může plnit zdravotní, hasičské, policejní a taxikářské mise, sbírat skryté balíčky, hledat a vozit vozidla do garáže na ní vypsaná atp. Odměnou je zlepšení vlastností postavy, zbraně respawnující se před tzv. úkrytem (místem ukládání) nebo obdobným způsobem instantně dostupná vozidla.

Je sice fajn, že po Liberty City se můžete přesunovat i letadlem, ale jeho ovládání jsem si neosvojil a vím, že zdaleka nejsem sám, takže to s čistým svědomím kritizuji. Vše zlé je ale k něčemu dobré a ještě dnes se pousmívám při vzpomínce na to, jak jsem Dodo přepravoval z letiště v Shoreside Vale do garáže v Portlandu silničním tunelem.
Rušivě pociťuji též nemožnost vykonat vedlejší mise (složek záchranného systému) po určitém postupu v ději (mafiáni útočí na vozidla) a samozřejmě absenci multiplayeru.

Pro: volnost ve 3D městě s nabitými zbraněmi, dovedně zpracované herní prostředí

Proti: nepřívětivé zpracování pilotování letadla, absence multiplayeru

+17+17 / 0
  • PC 90
Je to šedé, není to tak zábavné jako Vice City, ale já měl to štěstí dostat se ke hře pár měsíců po vydání (a zaznamenat jedno z mých dohrání).

Báječné vzpomínky, kdy jsem stál na molu prvního ostrovu, poslouchal "Today Is a Beautiful Day" (mimochodem úděsná popárna, ale takhle jsem to tenkrát neviděl) a díval se na východ slunce. Ne v moc hrách mě to takhle bavilo. Projíždět město a obdivovat architekturu bylo nádherné. O to víc proto, že Mafii jsem hrál až v 2008. Hehe, pamatuji, že jsem tenkrát ještě používal češtiny a měl jsem problém s přenášením savů sem tam. Vím, že mě maximálně sra_la mise, kde jsem měl sniperovkou ničit kartel na lodi. Hrozná mise, nakonec jsem to vyřešil se zpomalovací pilulí (po radě kamaráda).

Hledání stunt jumpů, zábava s "kill frenzy" rampage, obdivování 3d modelu kde člověk mohl dělat tolik věcí (a v retrospektivním srovnání lepší, než Mafia - na tenhle typ hry se hodí více arkádovost, kterou GTA má). Zábava byla i hledání spotů na bránění se před policií, pokud ukrást následně tank (mockrát nevyšel) a hlídat si záda na vrtulníky. Už jen průzkům

Ale nemyslím si, že by bylo možné létat letadlem NAD Liberty City. Díky modelu ovládání/létání spíše po zemi (maximálně pár metrů nad). Možné to sice je, ale je to tak složité a otravné, že to sice asi zkusil každý, ale že by to většinu lidí bavilo ? To si nemyslím. Ve Vice City to šlo v pohodě s vrtulníky no a v San An se už na začátku dal sehnat létostroj s proudovým pohonem, se kterým se McFly flyoval fajn.

Příběh není tak "vznešený" a kvalitní jako ten u Mafie, ale spíše zábavnějšího typu, kterým je série GTA známá.

Pro: Revoluce v poměru grafika/volnost/zábava, Příběh také

Proti: Šeď (přeci jen, zamrzí po čase)

+15+15 / -1