Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 95
„A nyní zaručených 10 minut hudby! Jen co si poslechnete 9 minut reklam od našich sponzorů.“

Můj současný pohled na GTA III bude poněkud schizofrenní. Chcete vědět proč? V době vydání jsem GéTéÁčko vnímal jako určitou modlu. Utratil jsem všechny své tehdejší peníze za upgrade PC, jen abych ho rozjel a pak jsme si spolu užili vskutku krásné léto (dodnes si pamatuju, že to bylo něco přes 9000 Kč, které jsem ve svých 14 letech našetřil de facto bez pomoci). Nevnímal jsem na hře žádné chyby. Jasně, bylo frustrující, že kontakt s vodou byl doslova smrtící, anebo, že ponechané auto za rohem zmizelo dřív, než jste stačili prošmejdit okolní budovu hledaje skrytý balíček, ale bral jsem to jako nutné zlo dané technickým omezením hardwaru tehdejší doby.

„Už vás nudí nejlepší přítel člověka?“ „Promiň, Fido, budeme tě muset utopit.“ „Proč nezkusit nejbližšího příbuzného člověka? Na www.mazlíčci-přes-noc.com máme všechny primáty na skladě od chapánů po gorily. Svého nového nejlepšího přítele budete milovat!“ „Mami, Jim-Jim mě kousl.“ „No jo, tak ho kousni taky, ano zlatíčko?“ 

Doslova jsem zíral na ten otevřený svět, konkrétně na to, že GTA III je mnohem víc než jen druhý díl převedený do 3D. Bylo mi jasné, že GTA III není první „open world“ hra, ale způsob, jakým vše fungovalo, byl nevídaný… Jen tak se procházet ulicemi, ukrást si auto, které se člověku zlíbí, sledovat reakce kolemjdoucích a poslouchat při tom originální radiostanice. Uhánět nadpozemskou rychlostí přes chodníky, skákat přes rampy, blbnout, dovádět, řádit… Co víc si přát? No jasně, zkusit si zahrát na policajta, záchranáře, nebo fake taxi (pozn. tahle hra po dosažení 18 roku věku nabyla zcela nový rozměr). Je paradoxní, že nejvíc času jsem strávil v prvotním Portlandu a stačilo mi to. Jeho ulice si umím při zavření očí dokonale vizualizovat. Designérsky je ale nejpovedenější příměstský Shoreside Vale, který v sobě skrývá nádech amerického snu.

„Dnes večer televizní událost, která se zapíše do historie – Liberty City Survivor! Tohle povýší reality show na úplně novou úroveň. Vezmeme 20 čerstvě podmínečně propuštěných chlápků, vybavíme je granátomety a plamenomety a necháme je se navzájem lovit. Je to ten typ reality show, kde se i vy můžete stát součástí akce!“ – „Zrovna jsem si kupoval sendvič v Happy Blimpu, když tu najednou oknem vtrhli dovnitř dva týpci a stříleli po sobě. Byl jsem tak nabuzený, že jsem si ani nevšiml, že mě zasáhli. Takhle jsem se stal na Liberty City Survivoru závislý a v nemocnici jej sleduji každý den!“ 

Zanedlouho po GTA III vyšel český klenot jménem Mafia. Dan Vávra se sice prsil, že programovali reálnou fyziku snad pro každou pneumatiku zvlášť, ale k čemu je to platné, když se do kopce belháte rychlostí 40 km/h a musíte zastavit na červenou? GTA III je proti tomu raketa, ovládat v něm auto je jako namazat si chleba máslem (Ehm, špatný případ, máslem z lednice se mi odjakživa mazalo dost blbě – tenký, nebo křehký krajíc místo mazání tím máslem spíše rozmrdávám po kuchyňské lince). Z mého pohledu vítězí arkádová hratelnost, která byla právě v GTA III dotažena k dokonalosti. Přinášela pocit svobody, ne(s)vázanosti, takřka nekonečných možností, ale zároveň jednoduchosti a přímočarosti, která poskytuje hře jasnou strukturu.

„Cítila jsem strach z budoucnosti a někdy jsem i mívala trému před velkými událostmi jako je například porod nebo rodinný pohřeb, ale hej, člověk přeci občas potřebuje pomoc, když je mu v životě nejhůř. Tehdy jsem objevila Equinox!“ „Po rozvodu a ztrátě malého Tomyho mě život ubíjel, nemohl jsem se v práci na nic soustředit, ale po vyzkoušení Equinoxu jsem se stal zaměstnancem měsíce třikrát po sobě!“ „Kdysi jsem upadával do bezvědomí na celé hodiny, ale nyní s Equinoxem, nepotřebuju nikdy spát!“ „Equinox je nový od Zaibatsu Pharmaceuticals – žádejte od svého lékaře Equinox ještě dnes! (Equinox může způsobovat nevolnost, ztrátu spánku, rozmazané vidění, krvácení, poškození ledvin, nepravidelné dýchaní, neužívejte Equinox, pokud pracujete s těžkými stroji, řídíte auto, jste těhotná, jste plodná, nebo máte v rodině historii psychických poruch) Equinox, zmírňuje životní těžkosti!“

GTA III jsem dopařil několikrát a vůbec mi tehdy nedošlo, jak obyčejný příběh se v hře vlastně odehrává. Asi jsem si sám hodně domýšlel a doplňoval představami, které jsme s kamarády samozřejmě bujaře rozvíjeli. Nyní, po dobrých 15 letech jsem si hru opět nainstaloval a překvapilo mě, jak je dějová linka primitivní a krátká. Vice City, byť město má menší a jednodušší, se zapsalo do historie tučnějším písmem, a to právě proto, že svoji sympatickou atmosféru 80. let doplnilo příběhem s dialogy a více než jednorozměrnými charaktery. Po dějové stránce Mafia prakticky nezestárla, za to v GTA III beze slova zaklepete „panu Salierimu“ na dveře a už z futer se suše ozve příkaz, koho máte zavraždit… A proč se mi před 15 lety hra zdála nekonečná, když nyní jsem ji profrčel snad za 15 hodin? Jedna hodina za každý rok přepsaných vzpomínek…

„Podepisuje se zaměstnání na vašem zdraví? Býváte unavení? Okrádá vás práce o čas, který byste trávili společenskými a rodinnými událostmi jako je sledování wrestlingu? Existuje snadné řešení! Žalujte svého zaměstnavatele! Víte, skvělá věc v tomto státě je, že můžete žalovat v podstatě každého pro cokoli a pravděpodobně vyhrajete, nebo alespoň získáte vyrovnání. V naší firmě Rakin a Ponzer, osobní úrazoví advokáti, vám můžeme ukázat, jak upadnutí a kvičení jako děvka může vyústit ve značné bolestné od vašeho zaměstnavatele. Specializujeme se také na kompenzace za zranění způsobené dopravními nehodami. Můžeme vás dokonce naučit, jak se vrhnout pod autobus a předstírat úraz. Hej, však proto se platí pojištění! Volejte advokátní kancelář Rakin a Ponzer a připravte se na život v luxusu!“

GTA III pro mě představuje velkolepou hru, protože i objevení nového unikátního skoku nebo „kill frenzy“ (nyní „rampage“) a nekonečné pokusy o jejich zdolání se postaralo o zážitek na půl odpoledne. Těžko něco takového napodobit a nemožné něco takového znovu prožít. Uchovám si ty vzpomínky, kdy jsem jako kluk chodil ulicemi svého rodného města, při tom v myšlenkách brouzdal po GTA a porovnával… A těšil se až doma zase sednu za počítač… Zní to šíleně? GTA III byla jako virtuální realita své doby a v nadsázce převratná hra – dobrodružný otevřený svět + zběsilá střílečka + stylové závody + mafiánský příběh – tedy plně funkční herní svět, který sice tvořily ingredience již známé, ale za to jejich spojení ještě nikdy nechutnalo tak skvěle.
+34
  • PC 85
Třetí pokračování slavné série bylo jednou z prvních her, kterou jsem hrál již na svém vlastním počítači, jenž jsem si se svým bratrem koupil. Ze začátku jsem ani nevěděl, že se dají plnit nějaké úkoly, a tak jsem si jen tak jezdil po městě.

Vůbec to ale nebylo na škodu, protože se kolem mě rozprostíralo sice rozmazané, ale přesto krásné a živé 3D město Liberty City. Potěšil mě i pohled shora, na který se dalo přepnout, a i když jsem ho moc často nevyužíval, vyvolával ve mně vzpomínky na předešlé díly.

Po čase přece jenom přišlo na řadu plnění úkolů, které většinou byly hodně podobné, ale přece jenom se mezi nimi našlo i pár výjimek. Navíc se dala vozit auta do přístavu, na čemž se také dalo slušně vydělat. Sice se zde nevyskytují motorky, ale namísto nich je ve hře letadlo Dodo, se kterým jsem se však nikdy moc dlouho nad zemí neudržel.

GTA III se mi hrálo vcelku dobře, což bylo jistě způsobeno i příběhem, odehrávajícím se v současnosti, čemuž odpovídala i hudba, jenž se linula z rádií. Při prvním hraní jsem stanici MSX nesnášel, ale jelikož už jsem znal skoro všechna ostatní rádia nazpaměť a nechtělo se mi tvořit rádio z vlastních MP3, stala se při hraní druhém mou nejoblíbenější.

Občas jsem narazil i na jakýsi druh psychotropní látky s názvem adrenalin, po jejímž požití se veškeré dění kolem mě znatelně zpomalilo, a já se pak při střelbě smíchy válel pod stolem, protože všichni kolemjdoucí začali zpomaleně utíkat a křičet hlubokými hlasy, které byly podobné hlasům Goa'uldů z Hvězdné brány.

Na závěr musím hře, kromě slabšího příběhu, absenci motorek a ne zrovna ideálního ovládání letadla, vytknout ještě jednu věc, s jejímž uskutečněním vývojáři nejspíše ani nepočítali. Vyskočil jsem s lodí na břeh, autem ji dostrkal (vybuchlou) až do garáže a čekal, že se po zavření a znovuotevření garážových vrat opraví. Místo toho mi však hra spadla a nahlásila error, což mě hodně mrzelo, protože celá operace trvala asi půl hodiny. Podruhé už nálada na vyzkoušení nebyla.

Pro: 3D prostředí, Liberty City, pohled shora, rádia, adrenalin

Proti: slabší příběh, absence motorek, ovládání letadla, neopravitelnost lodí :)

+32 +33 −1
  • PC 70
GTA 3 má určité prvenství kdy ukázalo jak se bude vytvářet a vyvíjet sandbox, vytvoření živoucího světa, s parádní hudbu a všemocnou policií. Mnoho z nás zažilo blbnutí kdy ničilo auta ve městě, mlátilo se s lidmi, střílelo s ganstrama a způsobovali co nějvětší policejní poplach. Jo v tomto ohledu bylo GTA 3 skvělou zábavou a neměla ve své době konkurenci.

Bohužel když se ale hráč takto vyblbnul a pustil se do příběhové linky přišla studená sprcha. Už první volba němého hrdiny byla dosti neštastná, příběh který míchá všechno možné i nemožné dohromady budiž, nemastné a neslané charaktery, naštestí ale mise byly celkem fajn až na některé přestřelené kousky. Absence mapy je vskutku divná, jelikož u hry tohoto typu je sakra potřeba. Další šílenost je v podobě gangů, jelikož postupem času jste holka pro všechno a děláte skoro pro všechny, tak se vás nakonec všichni i snaží zabít. A některé oblasti města jsou pak pro hráče zapovězeny, protože když by se tam objevil místní gang ho rozstřílí bez šance na přežití(pokud tedy samozřejmně nepojedete v tanku).

On příběh kde se objevuje spoustu stran konfliktu jako mafie, gangy, triády, Yakuza, kartel a další, je značně podivný jelikož určitou část pro někoho makáte, za chvíli jdete za někým jiným a tam vám řekně oddělejte tamtoho pro koho jste dlouho pracovali, hrdina jelikož nemá názor a nemluví tak to zkrátka udělá. I odměna v podobě peněz má značně malé využití, jelikož lze pouze kupovat zbraně, nechat si přelakovat auto, aby jsme setřásli policii. Což je opět škoda že se toho nedá dělat více jako ve Vice City. Nakonec i ty zbraně mají podivnou účinnost kdy z M16 netrefíte na menší vzdálenost nic, kdežto protivníci jsou až nepříjemně přesní. A do toho s velkou radostí autoři dávají časové limity.

Ale GTA 3 má i svá pozitiva, a to v hudební stránce, stylizací města a jeho živoucí povahou. Na vyblbnutí to tenkrát bylo opravdu skovstné, bohužel příběhová stránka hry značně pokulhává, mise má dobré i špatné, a některé prvky holt dotáhlo až právě skvělé Vice City. Přes to všechno stojí za vyzkoušení, jen to chce s ním mít větší trpělivost.

Pro: Styl města a jeho živost, hudební stanice, možnost vyblbnutí

Proti: Němý hrdina, absence mapy, agresivita gangů, účinnost zbraní, nevyužitý potenciál, příběh

+29
  • PC 85
GTA 3 byla průkopníkem ve 3D hrách za zločince. A ve své době jsme nad ní strávili spoustu času. Obrovská mapa s volným pohybem, velké množství zbraní a vozidel, které jste si kdykoli a kdekoli mohli "půjčit". Velké množství úkolů, podúkoly (sanitka...) zaručilo spoustu hodin zábavy. Ve dnešním srovnání s např. GTA5 by člověk našel spoustu nedokonalostí a nedodělků, ale musíme nahlížet z doby vydání, a tenkrát to byla pecka. A hlavně, i když jsem doma neměl zdaleka poslední model PC, běhala hra dobře a rychle i na tom, co jsem doma měl.

Grafika hry je zvláštní, celá taková"rozplizlá", rozmazaná při pohybu, zvláštně se na to koukalo. Technické detaily jsem tenkrát neřešil, dnes bych odhadem asi řekl, že to bylo právě kvůli náročnosti na HW a taky aby tehdejší 3D nevypadalo příliš hranatě. Typický humor série GTA byl jasný i zde, a vůbec tomu nevadil nemluvný hlavní hrdina. Cutscény při přípravě na misi to vynahradily.
Příběh ve hře moc nebyl (rozhodně nijak zvlášť zapamatovatelný), takže se jednalo hlavně o jednotlivé mise, které byly celkem rozmanité a dokázaly vydatně zabavit. Ve trojce ještě narazíme na prvky z předchozích 2D dílů, hlavně na telefony s úkoly a bohužel i rozbíjení aut stylem párkrát naráz = plamen a následně výbuch. To mne na této hře vadilo asi nejvíc, protože člověk se při útěku nebo rychlém přesunu nárazu nevyhnul a tak se neustále vybíhalo z aut těsně před výbuchem. Auta šlo schovat do garáže, kde se i opravily. Bohužel jakékoli nechání auta mimo garáž znamenalo téměř jistě jeho ztrátu, ať při pohybu po mapě, misi či načtení hry. Tohohle neduhu se ale bohužel úplně nezbavila ani pětka. Řízení aut bylo lehce gumové, ale dalo se na to zvyknout a i přejezdy byly zábava.

GTA3 rozhodně na to, že byla první že série 3D her GTA, byla velice slušnou hrou a autoři dokázali právě dobře provést ten přechod do třetího rozměru, který tenkrát hodně značek neustálo. I přes nějaké neduhy to byla skvělá hra a znamenala spoustu hodin zábavy.

Pro: Zábava, nové možnosti, zvládnutý přechod do 3D, typický humor, ozvučení

Proti: Styl poškození vozidel

+29
  • PC 100
První "Gétéáčko" bylo zábavné, ale rozhodně ne dokonalé. Na vyblbnutí super, ale mise se mi zrovna moc dobře nehrály. Druhý díl mi stylizací nesedl a kromě dema jsem ho nehrál. Ale třetí díl mě na pěkných pár týdnů zarazil do židle tak, že mě málem odnaučil spát. A nadosmrti mě naučil milovat sandboxy.

Od prvních preview jsem hltal každou informaci a už si představoval, jak se proháním po Liberty City. Sice jsem si musel ještě nějaký ten měsíc počkat, ale nakonec přišel ten den a hra se rozvalila na disku v celé kráse. Poslední obava ohledně neoptimalizace a problémů s během i na hodně našlapaných strojích se chvíli po spuštění rozplynula - asi jsem měl štěstí a mohl si užít hru v krásných 1280x1024 a detaily na plno. Ovšem nesmělo začít pršet :-)

První dojmy byly prostě wow. Město si žilo vlastním životem, já se po něm jen tak projížděl, procházel, jezdil metrem a užíval si tu atmosféru. Náhodně jsem objevoval skoky (jen u toho v přístavu jsem strávil dobré dvě hodiny), zkoumal každý detail a také přišel na to, že Claude jaksi neumí plavat. Teprve pak jsem se pustil do prvních misí od Luigiho, které by se v dnešní době daly nazvat tutoriálem, ale jako úvod do hry fungovaly dobře. V Liberty city je to hlavně o italské mafii, později na Staunton Islandu už se to rozšíří na Yakuzu, Yardies a další. Všechny postavy (až na mlčícího Clauda) mají své charisma a jsou výborně nadabované. Kapitola sama pro sebe jsou Kolumbijci, jejichž hlášky typu "You want a chainsaw gringo?" mě vždycky dostanou. Misí pro každou frakci je hodně, jsou různorodé a hlavně zábavné. Najde se i pár těch lehce frustrujících (ty časově omezené), ale stačí pozměnit taktiku a vždy jdou v pohodě dokončit. Poslední ostrov Shoreside Vale už mi tolik k srdci nepřirostl, tedy kromě letiště, kde jsem se vyřádil nejvíc a naučil se nenávidět Dodo - ne, nikdy jsem se s ním létat nenaučil a můj rekord ve vzduchu činí asi 4 vteřiny.

Nedílnou součástí byly radiové stanice. Poslouchat se dají všechny, u mě se nejvíc točily MSX (v podstatě půlhodinka z CD Moving Shadow 01.1), K-Jah (s dokonale zhuleným moderátorem), Rise FM a samozřejmě Chatterbox, kde Rockstaři pustili stavidla svého humoru na maximum. Možnost přidání vlastních skladeb jsem ani nevyužil, hudba je vybraná skvěle. Stejně tak zvuky a ambientní ruchy jsou fajn.

Grafika měla své mouchy a úplně nejkrásnější nebyla a "slavný" bug s mizením aut mě dokonale vytáčel. Ale hře to odpustím, protože kromě příbehu nabízela takových možností, jak se vyblbnout - mise s taxíkem, sanitkou nebo hasičským autem, skoky po městě, adrenalinové mise, závody, sbírání skrytých balíčků, dovoz aut na šrotiště... nebo se prostě jen tak toulat městem. Je toho hodně a na 100% hru nemám dohranou. Možná bych našel jednu malou vadu na kráse, vůbec není třeba sledovat stav konta. Stačí pár misí a peněz je tolik, že pokud nejdete rabovat do Ammunation, tak nouzi mít nebudete. Ale zase na druhou stranu díky tomu hra odsýpá.

GTA III u mě způsobilo malou revoluci, ten skok do 3D se povedl se vším všudy a kam až to série (zatím) dotáhla, to víme všichni. Hru si každých pár let zopakuji a pořád se u toho cítím stejně, jako skoro před dvaceti lety. A tak to má u správné klasiky být.

P.S. Dodnes nechápu, jak to tenkrát všichni srovnávali s českou Mafií...

Pro: množství obsahu, postavy, rádia, zábavné a různorodé mise, atmosféra

Proti: slabiny Renderware enginu, není třeba se starat o peníze

+28
  • PC 90
Dnes zase dohráno (poprvé na Stímu). Funguje bezvadně na W10, použil sem jen češtinu a widescreen fix. Snažil sem se hru dát na 100%. Jediný problém byla sanitková mise. Rád bych viděl toho, co poctivo odjel v kuse 12 úrovní. Legálně sem došel po takovou 8, a pak buď dojde čas nebo sem se převrátil. Vyřešil sem to přidáním pár sekund k času navíc a šlo to. Při plnění úkolu platí pravidlo - vždy nejdřív dodělej starou značku na mapě, až pak tu další přidanou, nebo se mužete ochudit o některé mise. Telefóny třeba taktéž plnit hned, časem s rostoucí agresivitou gangú nemáte šanci (mise se sbíraním lechtivých časopisu). Zdá se že nakonec sem tu hru dal na tých 100% (to jest všechny mise i telefony, sbíraní checkpointu s auty i výbušná autíčka, sanitku, hasiče, policajty i taxi, 100 balíčku, skoky i zuřivosti a nakonec ješte nacpat tři skladiště auty). Stím ukazuje 44 odehrátých hodin.

Každopádně hra fakticky za ty roky nezastárla skoro vubec, bavil sem se jak po prvé. Dám si pár dní volno a pak si dám repete Vice City.

Pro: Rise FM

Proti: sanitková mise, absence celé mapy

+26
  • PC 80
GTA sérii jsem hrál tak cca před 12-13 lety. První dva díly mě minuly o světelné roky a nikdy mě nechytly, čtverku jsem o něco později nerozjel. Ale "trojkové" hry, tedy GTA 3, Vice City a San Andreas mě naprosto nadchly. Po letech jsem zkusil GTA 3 znovu a ta hratelnost mě znovu strhla, ale tentokrát tu bylo i pár obřích masařek, co mě štvalo od začátku do konce.

Když začnu grafikou, ta je víceméně i po letech funkční. Na PC hra vyšla v roce 2002, tedy ve stejném roce jako Mafia, která vypadá mnohem lépe. Ale GTA 3 nabízí obrovské otevřené město se třemi částmi, plné úkolů, honiček, provozu a prakticky bez loadingu, na což bylo nejspíše nutno obětovat trošku té vizuální parády.

Z dalších dílů si pamatuju parádní příběhy, bohužel GTA 3 je v tomto dost zklamáním. Hlavní hrdina Claude po vzoru Gordona Freemana po celou hru vzdorovitě mlčí a šance zjistit co si myslí je nulová. Samotný příběh rovněž není nijak hluboký. Claude se dostává ven z vězeňského transportu a spoluvězeň mu dohodí pár kšeftů pro mafii. Claude zde stoupá v žebříčku dokud není zrazen. Následuje pár misí pro Yakuzu a další charaktery, ale posun příběhu je nula. Jediné co Vás žene dopředu je motivace pomstít se ženské, která Vás na začátku zradí. Pobavil mě závěr kdy Claude zachrání dívku, ale poté co má plné zuby jejího žvanění ji suše odpráskne.

Hratelnost je to, co dělá tuhle sérii. Máte tři části jednoho města, které se postupně otevírají, jak postupujete "příběhem". V každé části máte na minimapce ikony, které Vás směřují k lidem co Vám zadají další úkoly. Kromě různých mafií jsou to i zkorumpovaný polda či rozhlasová hvězda. Většina úkolů je něco ukrást, někoho oddělat, zachránit, odvést, nebo způsobit škodu konkurenční mafii. Tady se tvůrci dost vyřádili, takže ve městě působí klasická italská mafie, Yakuza, triády, kolumbijci, jamajčani a ještě pár pouličních gangů. Bohužel namísto nějakého postupu či získávání vlivu po Vás ve finále prakticky všichni jdou, což dělá v pozdějších fázích hry některé side mise nedohratelnými.

GTA 3 je stále v principu závodní hra. Máte nějaký úkryt s garáží pro 1-2 auta, kde probíhá ukládání (v rámci mise ukládat nelze). Vyjdete ven, čmajznete první auto a vydáte se na mapě plnit příběhové či postranní úkoly. Je tu samozřejmě spousta možností vylézt a něco rozstřílet či rozmlátit, ale většinu času strávíte za volantem.

Čím větší brajgl ve městě děláte, tím víc po Vás jdou poldové. Můžete tu pozornost vytáhnout až na šest hvězdiček a odstupňovaně - nejprve po Vás jde jen pár poldů, pak se přidají další, na třech se objeví vrtulník, na čtyřech SWAT, na pěti přijíždí FBI a a na šesti přijede armáda v čele s prakticky nezničitelým tankem Rhinem. Hvězdičky můžete ztratit když najdete policejní úplatek, nebo když se Vám podaří dostat do pay´n´spray, kde Vám auto přestříkají a poldové venku nic nepoznají :D

Podobných nelogičností je ve hře více, některé dost nefér. Například po Vás střílí gang a poldům je to fuk. Ale běda jak se naštvete, vylezete a pár ji pobijete, rázem máte poldy na krku. Poldové po Vás jdou i když plníte jejich mise. A bez ohledu na to v čem jedete nepřátelské gangy stále ví, že jste to Vy a pálí.

Doprava mě občas nažhavila do běla a řval jsem něco o hovadech řidičích :) Auta hážou myšky, předjíždí do protisměru, v plné rychlosti to do Vás našijí z boku, nebo naopak jedou vedle sebe pomalou rychlostí v místě, kde nemáte šanci předjet. Není větší lahody, než se dostat k nějakému monstru typu kamion či hasičák a pěkně je v plné rychlosti rozrazit.

Přes různé výtky je princip toho všeho velice chytlavý, zábavný a hra je prakticky okamžitě ovladatelná, základy pochopíte bez větších problémů ihned. Úžasný je vozový park - od různých osobáků, přes našlapané sporťáky, policejní, hasičské či lékařské vozy, po náklaďáky, tahače. Nechybí busy, popeláři a brutální tank s kanonem. Každé auto jede jinak rychle, jinak zatáčí a jinak drží na silnici.

Pokud se vydáte pěšky, máte kromě pěstí postupně rozšiřující se arsenál zbraní - pistole, samopaly, kulomety, granáty, molotovy až po sniperku a bazuku. Obecně ale střílení není nijak úžasné, i když co potřebujete trefit většinou trefíte.

Kořením všech GTA her jsou postranní mise. Ve trojce absentují různé sociální hovadiny co byly v pozdějších dílech a kvalita postranních úkolů je různorodá.

- Kromě příběhových úkolů máte telefonní mise, které jsou v podstatě totožné - zvednete telefon, dostanete úkol, splníte ho.

- RC mise jsou zábavné. Obsadíte dodávku a s autíčky na ovládání odpalujete auta nějakého gangu.

- Import/export mě taky velice bavil. Ve městě jsou dvě garáže a jeden jeřáb, kam dodáváte unikátní auta. Jedno se zaměřuje na osobáky, druhé na náklaďáky a třetí na služební auta. Odměnou za splnění je tučný peníz a možnost si kdykoliv nechat doručit jakékoliv auto ze seznamu.

- Offroad mise jsou pekelné. V teréňáku Patriot musíte v časovém limitu posbírat všechny checkpointy na nepřístupných horách/garážích a dalších lokacích. Tu první jsem jel asi 20*, tu poslední jsem neudělal.

- Unikátní skoky to je paráda. Je tu 20 míst, kde to s rychlou károu rozpálíte a skočíte přes nějakou rampu. Odměna jsou finance a zpomalený záběr parádního skoku.

- Výtržnosti rovněž 20*. Seberete lebku a s určenou zbraní zlikvidujete v krátkém limitu určitý počet cílů. Někdy zábava, někdy výzva, někdy frustrace, ale celkově mě to bavilo.

- Balíčky. Naprostá nutnost a základ. Po celém městě je 100 balíčků. Jejich hledáním zaprvé poznáte jednotlivé čtvrti do každého koutu a jednak Vám k základně doručují zbraně, za každých 10 balíčků novou. Není nad to mít u základny kopletní výzbroj; třeba poslední mise (kde o zbraně přijdete) se díky krátké zajížďce domů pro bazuku a sniperku stala naprosto triviální.

- A nakonec sanitka/hasiči/taxi/policie. Odměny za splnění jsou slušné, ale přiznám se, že jsem to vzdal a ani jednu z misí nedokončil. Všechny tyhle mise mají pár věcí společných - šibeniční časové limity, šílenou dopravu a postupnou devastaci auta, útoky nepřátelských gangů, kteří Vás v pozdějších fázích zničí pár salvami, nebo naopak vytáhnou z auta. Kromě taxi musíte všechny mise splnit bez přerušení, hasičské auto je neohrabané a pomalé, sanitka nestabilní. U policie potřebujete rychlost a zablokovat/zničit prchající auto je někdy nemožné, navíc po Vás v misi jdou i gangy a policie. Navíc u taxíku musíte odjet 100! jízd, u hasičů/policie dohromady 60 jízd, což je prakticky nemožné. U sanitky máte jen 12 jízd, ale s každou další přibude jeden pacient, sanitka pobere jen tři, pak musíte náklad vyložit do nemocnice a je prakticky nemožné to dojet bez bouraček. Zkrátka tohle jsem vzdal a tím i šanci dohrát hru na 100%.

Na závěr nelze nezmínit rádia. U Vice City mě rádia nastartovaly lásku k osmdesátkám a pomohly objevit spoustu 80s hitů, které tady nikdy zaručeně neuslyšíte. U GTA 3 je to bohužel slabší. Rádia nemají žádné hity a žánrově je to z větší části slabota. Vážná hudba, gangsta hiphop, zhulené reggae, jungle/breakbeat většina z toho neposlouchatelná. Lips a Head hrají alternativní pop, kde mě taky nic moc nezaujalo. Takže u mě vítězilo taneční Rise FM a Flashback s 80s songy z filmu Scarface.

Závěrem? GTA 3 je stále parádní hra. Hratelnost je revoluční, je tu sice pár much, ne všechno je zábavné a příběh je také slabší, přesto ty klady stále výrazně převažují. Takže 80%.
+26
  • PC 75
Když jsem si po nějaké době opět zkusil zahrát a i dohrát GTA 3, tak jsem si uvědomil a připomněl pěkné vzpomínky. Nyní se mi ji povedlo potřetí dohrát a jak bývá zvykem hlavně u mě, jednoduché to nebylo.

Pamatuji si, že jsem si jako malý vybíral mise v pořadí, jaké byly mé oblíbené písmena (Značky misí), ale to už je opravdu hodně dávno. I přesto, že jsem si tu hru opět užil a dokázal ji dohrát, našel jsem i tentokrát pár chybiček, které mi prostě nedají.

Co mi trošku vadí, tak je styl poškozování vozidel. Vy někam narazíte a už to vypadá, že jste byl přejet vlakem a vypadá to jak plechovka. Dále? Agresivita gangů. I přesto, že jedete ve vozidle gangů, tak po vás najednou gang jde i přesto, že jedete kolem nich velmi rychle. Takový postřeh bych chtěl mít. A samozřejmě je i slabina v příběhu.

A teď k té lepší stránce: Samozřejmě zábava a volnost. Je plno možných aktivit, které jde ve hře dělat nebo se někde i vyblbnout. Dále se mi líbí rádio ve vozidle, které k tomu prostě patří a je to klasika.

Celkově bych hru shrnul za akční a výbornou i přes pár drobných chyb. Ale i přesto se tato hra dá i dnes stále hrát a hlavně se v ní vyblbnout! :)

Pro: Rádio, volnost, výběr zbraní

Proti: Příběh, styl poškození vozidel, agresivita gangů

+21
  • PC 90
Právě nyní mi hraje Rise FM a já zde píšu komentář k tomu, že Grand Theft Auto III je mým čtvrtým, které jsem dohrál na sto procent, bez použití jediného cheatu. A bylo to krátké.

Okamžitě mě hra do sebe vtáhla. Pamatuji si vlastní dobu z milénia a kolem toho, takže na mě veškerá atmosféra působila až retro-futuristicky. Věřím, že tehdy když hra vyšla, tak to musela být absolutně totální mrda. Ta svoboda, 3D město s NPCčkama a rádia v autě. WOW. A historický gigant ze svého charakteru a atmosféry, ani po tolika letech od vydání, neztratil vůbec nic.

Je docela smutné, že mě kampaň bavila víc než čtyřky a pětky dohromady :) sám jsem se divil, kolik hodin jsem dokázal u tohohle prosedět a jak dynamické, akční a strhující je to celé dění. Claude je frajer. Jednoznačně ten největší badass, bez známky emocí a slabiny. Nepotřebuje hláškovat. Vystačí si s jeho vyprahlou mimikou - je to žoldák. Loajalita pro něj neexistuje, jakmile ho poslala k vodě Catalína. Zabije každého kdo mu stojí v cestě a je jedno, jestli je to jeho ex boss. Jeho hnacím motorem jest pomsta a finanční zisk. Nesnaží se nijak obhájit své činy. Svojí práci odvádí na maximum a užívá si jí. Žije tím. Takže jsem s Claudem dokázal určitým způsobem soucítit. :)

Liberty City. Hm. Šedivé. Temné, depresivní, vyprahlá betonová džungle. Ale ta bouřka a mlha. Jo, v tom rockstaři už od začátku pochcávali konkurenci. Rádia jsou teprve v rozvoji, takže jsou hoooodně krátká a ještě zde není tolik hitů. Ale právě to Rise FM je spolu s SF-UR bezkonkurenčním králem elektronického trance-house a v sérii nemaj srovnatelného soupeře. Ta atmosféra z toho live klubu, kdy lidi řvou a DJ s nimi. WOW. Chatterbox je jedna z nejlepších talk show, se kterou jsem se v životě setkal. Lazlow Jones, Fernando Martinez a Reed Tucker (lazlow a reed měli spolu skutečnou show, Lazlow Show!) takže nostalgie šrotuje naplno. Mistrovská kadence varibiálních hlášek bez vulgarit. Úžasný! Game FM s ikonickým hip hop soundtrackem a tuna vtipných reklam. Takže jo, tohle jsou věci, do kterých jsem se zamiloval :)

Mise obsahují dost nekonzistentní obtížnost. Ještě do poloviny hry to je taková flákačka s tím, že občas někoho oddělám. Ale pak masivní shift a už čelím tomu největšímu hardcore, co série nabízí. S.A.M., Express-2-go, nebo to co mi přikazuje Donald. Žádné checpointy, žádná in-game mapa. Místy nevím, co bych si bez občasného guide vůbec počal?
Mistrovský je i zvuk a celkové echo prostředí. Jděte od portland save-house k vedlejším panelákům a uslyšíte dunící house zpoza stěn. K Luigi klubu. K Salvatorovi a k dalším budovám, jakožto třeba kino. Ta atmosféra, ta ozvěna toho. To se rockstarům doteď nepodařilo napodobit.

Příběh asi moc nemá cenu řešit. Děláte mise na x způsobů, většinou dost podobné, ale obsahují absolutní volnost a s trochou cviku, si lze užít spoustu srandy. Je jinak znát, jak moc je tento díl ještě limitovaný. Stopáž rádií, gumovej jízdní model, AIM střelby je dost chaotický a AI šílené. Policajti nebyli nikdy víc agresivnější! A tady je fakt strach dostat vůbec pátou hvězdičku ;-) M16 jakožto zbraň hromadného ničení? Ten zvuk a okamžitá smrtelnost a kadence, si umí získat respekt.

Hra toho nabízí hodně, opravdu, ale pořád málo o proti následovníkům. Nejsou zde letadla (jen pochybně fungující DODO), vrtulníky ani motorky. Interiéry neexistují. Přesto, kvůli historickému feelingu, úžasné atmosféře a nekompromisně-strhující hratelnosti, si lze hru užít naplno.

můj let do vice city však už čeká...odkaz
+20
  • PC 80
Před psaním tohoto příspěvku jsem si přečetl komentáře od ostatních kolegů a mohu jen potvrdit to, na co většina naráží hned v úvodních větách. GTA III jednoduše patří do vzpomínek, které nám nikdo nemůže vzít a zůstanou nám, abychom je mohli někdy vyprávět a vracet se k nim, až si budeme jednou v důchodu povídat o tom, co tenkrát bylo nové.

Jelikož ale třetí díl nebyl prvním GTA se kterým jsem se setkal, nejsou mé vzpomínky na něj tolik... pozitivní, abych tak řekl. Nechápejte špatně, není to špatná hra. V době kdy vyšla, se jednalo samozřejmě o kulervoucí zážitek a přelom v rámci jedné velké herní série, pokračující dodnes. Představila tehdy neskutečné možnosti a jistě pro některé definovala, jak by měla taková open-world / městská akce vypadat. Nicméně, bylo to až moje druhé Grand Theft Auto a bylo o poznání jiné, než to, které jsem hrál první. Nebudu se pouštět do popisování toho, co všechno šlo ve hře dělat, protože to jistě každý hráč moc dobře ví a jen bych opakoval, co již bylo řečeno. Jen bych rád přispěl i svým pohledem, byť se ovšem nějakému tomu opakování asi nevyhnu.

Jak jsem psal výše, nejednalo se o první GTA, které jsem hrál, takže moje prvotní dojmy se skládaly hlavně z překvapení, neboť po slunečném a všemi barvami svítícím Vice City, jsem se najednou octl kdesi na mostě, v dešti, oblečen do oranžového trestaneckého mundúru a jediné barvy byly tak maximálně špinavé odstíny šedi všude okolo. Atmosféra byla tehdy přímo pohlcující. Rychlý útěk, skrývání se v nějaké zapadlé uličce, krádež vozidla a následný průzkum města... No zapadl jsem do židle a mohu prohlásit, že o reálném světě jsem neměl absolutně tušení. Nezajímal mě. A proč taky? Vždyť Liberty City bylo živé a zajímavé až až. Postupně jsem tak objevoval možnosti a limity, kterými hra disponovala a v konečném výsledku jsem si ji užil, jak jen to šlo, byť byla o dost těžší, než její mladší sourozenec zasazený do osmdesátých let. I tak ale, byl to báječný pocit.

Nedávné hraní však bylo o poznání více frustrující. Jako hráč jsem zpohodlněl a tak pro mě třeba absence velké mapy byl obrovský kámen úrazu. Obzvláště pak mise typu "Najdi a přivez" byly tak frustrující, že jsem si musel pomáhat návodem z Youtube (ano, jsem prase, uvědomuji si to a nejsem na to nijak pyšný), protože jsem jednoduše opravdu netušil, kam jet a kde ten pitomý vůz hledat. Příběh mě už tolik neoslnil a z charakterů mě zaujal pouze podivný Donald Love, jehož zmizení je pro mě záhadou dodnes. Jízdní model a střelba mě pak jen utvrdily v myšlenkách, že od GTA III uběhlo už hodně času a vše je tak nějak už dnes jinde.

Nic z toho však ale není důvod pro to, abychom na tohoto "dědečka" zapomněli, to určitě ne. Znovu opakuji, není to špatná hra. Jen doba je jiná. Svět je jiný. A asi i hráči jsou jiní. Ale my, ti kteří pamatujeme, budeme mít krásné vzpomínky na něco, co spousta lidí okolo nás nebude asi úplně chápat. Čest těm, kteří nezažili, ale stále dokáží uznat. Starším z nás tedy asi doporučím, aby hru už nepouštěli a nechali tam, kam patří, v minulosti. No a těm ostatním, běžte do toho a užijte si to. Přeji pevné nervy!

Pro: město a prostředí, audio stránka, absolutní volnost, humor

Proti: absence velké mapy, nemožnost otáčení kamerou při řízení, příběh - byť námět samotný není špatný, hlavní postava, "What happened to Donald Love?"

+18 +19 −1
  • PC 85
Tak začátek hraní téhle hry byl katastrofa, ale asi se dá počítat, že u takto staré hry nastanou určité technické potíže. Nejdříve hra vůbec nešla spustit a byl problém s rozlišením. Musela jsem googlit a naštěstí řešení bylo poměrně jednoduché. Pak při samotném hraní jsem měla spoustu problémů. Když jsem rychle běžela a vyskočila, tak to občas postavu vystřelilo dopředu. Odlétla a dopad způsobil nemalé zranění, někdy rovnou smrt. To nebylo vůbec příjemné a sprint se tak stal nepoužitelným. Dále se v jednu chvíli většina vozů rozhodla, že couvání je nebaví, a tak s tím přestaly. Nemusím asi říkat, že jízda se tak stala dost obtížná a závody nesmyslné. K vyřešení obou těchto problémů pomohlo uzamčení FPS. Kdybych to tak zjistila dříve…

Po vyřešení technických problémů mě samotná hra bavila. Jednotlivé úkoly, které nám NPC zadávají postupně vytváří příběh hry. Nejdříve jsem měla pocit, že hra vlastně žádný příběh nemá, jen se prostě plní úkoly, ale příběh tam opravdu je. Ne úplně vždy jsem ale ho pochopila. Například, že nejdřív pro někoho pracujete a snažíte se splnit jeho požadavky, ale pak ho bez mrknutí oka zabijete. Příběhu moc nepomáhá mlčení hlavního hrdiny. Vzhledem ke grafickým možnostem té doby, jsou emoce postav vyjadřovány čistě zvukem (tónem hlasu). Hlavní hrdina ale nemluví, a tak není možné pochopit jeho vztah k ostatním postavám. Působí, jakoby se nic netýkalo. Vlastně jsem ani nevěděla, jak se hlavní hrdina toto dílu jmenuje. Nikdo ho (alespoň v té době, kdy jsem si toho začala všímat) neoslovil jménem. Až na internetu jsem se dočetla, že se jmenuje Claude. Postupně snad celé město jde proti hráči. Jakmile vás vidí, střílí po vás, a pokud můžou vytáhnou vás z auta a zmlátí. Kolikrát jsem si říkala, že je to trochu hloupé. Přece nemohou vědět, že v tom voze, který jede kolem v plné rychlosti, jste vy.

U poslední mise mě docela naštvalo, že se přijde o všechny nasyslené zbraně a také jsem přišla o ten speciální vůz, který jsem dostala od policisty. Vlastně se mi pak nechtělo do hry vracet a snažit se splnit vše ostatní, např. hledání balíčků, plnění úkolů v policejním voze, v záchrance a skoky. Proto jsem raději hraní ukončila.
 

V plnění úkolů mi moc nepomohlo to, že při zápalu hraní občas přehlédla text v levém horním rohu. Převážně tedy návody, někdy i textovky. Možná proto jsem byla hodně překvapená, že ten zvonící telefon v budce jde zvednout a dostanu z něj dokonce i úkol. Možná to ale bylo schválně a hráč to musí objevit sám. Zvláštní bylo, že telefony zvonily pořád i po dokončení všech úkolů. Jeden jsem tak omylem dělala 2x. Pak už jsem si telefonů nevšímala. Taky mi unikly některé návody, například jsem nevěděla, jak aktivovat bombu hned v jedné z prvních misí.

Na svou dobu se hra rozhodně snaží o živné prostředí. NPCčka se navzájem napadají a přijíždí tam záchranka. Na kolemjdoucí, kteří jsou hlavní postavě nesympatičtí (nebo jsou možná jen blízko), ukáže prostředníček. Na začátku se mi stala taková vtipná situace, omylem jsem na ulici vystřelila a v okolí byl policista, který tam přiběhl. Já ale stačila zajít do obchodu se zbraněmi, tak policista zmlátil všechny venku a mě nechal být. Vždycky reakce lidí nejsou nejlepší. Kolikrát můžete někoho přejet a okolí vlastně ani moc nereaguje. Lidé toho také vydrží poměrně dost. Někdy je musíte přejet na několikrát, než opravdu zemřou.

Až moc živí jsou v GTA III policisté. Jakmile se dostanete na více hvězdiček hledání, začne být policie problém. Velmi agresivně na hráče útočí s vozy, jsou opravdu rychlí a z ničeho nic se objevují po cestě. Když na vás útočí nepřátelé, těch si nevšimnou. Jedinou záchrannou pro mě bylo to, že když se misi podaří dokončit, hvězdy zmizí, policie se zklidní a odjede. Samozřejmě je možné se zbavit policie nalakováním vozu na jinou barvu, ale to není možné provést v každé misi. Třeba z časových důvodů.

Na ovládání je třeba si zvyknout. To platí při ovládání postavy, ale hlavně při řízení vozu. Změna kamery při přechodu mezi jízdou dopředu a couváním (když už konečně fungovalo) mi bylo velmi nepříjemná. Po tom, co jsem si našla slušně ovladatelné auto (každé reaguje trochu jinak), tak jsem drandila po městě úplně v pohodě. Občas se nějaká ta nehoda stala, ale nebyl to velký problém. Co se mi do konce hry nepodařilo naučit, bylo střílení. Použitelné pro mě byly pouze 2 zbraně, u kterých šlo přiblížit zaměření. Ostatníma jsem nic netrefila.

Vzhledem ke stáří hry asi nemá cenu hodnotit její grafické zpracování. I s ohledem na dobu se ve hře našlo pár věcí, které bych čekala, že nebudou. Některá zeleň je divně bíle obkreslena. Je také možné postavou posunout vozidla. To musím přiznat, že bylo v několika misích užitečné. Ani zvuk není dokonalý. Zvláště pak hlášky kolemjdoucích. Působí dosti useknutě, jakoby někdo těsně před koncem dal skip.

I když to asi není důvod, proč hru hrát, tak mě nejvíce bavilo rádio. Je zde spousta stanic a každá nabízí něco jiného. Samozřejmě jsem měla své oblíbence, např. chatterbox. Rozhovory, které tam jsou, jsou až absurdní. Opravu jsem se bavila. Nejen tedy rozhovory, ale i hudbou. Nevím proč, ale někdy rádia ve hrách mi přijdou lepší než ta v reálném světě. I když ve hrách se samozřejmě opakují. Super jsou také komiksově laděné obrázky při načítání. Je to takový ikonický GTA styl.

Pro: Rádia, město

Proti: Agresivita policie a gangů, mlčení hl. postavy

+17
  • PC 90
Je to šedé, není to tak zábavné jako Vice City, ale já měl to štěstí dostat se ke hře pár měsíců po vydání (a zaznamenat jedno z mých dohrání).

Báječné vzpomínky, kdy jsem stál na molu prvního ostrovu, poslouchal "Today Is a Beautiful Day" (mimochodem úděsná popárna, ale takhle jsem to tenkrát neviděl) a díval se na východ slunce. Ne v moc hrách mě to takhle bavilo. Projíždět město a obdivovat architekturu bylo nádherné. O to víc proto, že Mafii jsem hrál až v 2008. Hehe, pamatuji, že jsem tenkrát ještě používal češtiny a měl jsem problém s přenášením savů sem tam. Vím, že mě maximálně sra_la mise, kde jsem měl sniperovkou ničit kartel na lodi. Hrozná mise, nakonec jsem to vyřešil se zpomalovací pilulí (po radě kamaráda).

Hledání stunt jumpů, zábava s "kill frenzy" rampage, obdivování 3d modelu kde člověk mohl dělat tolik věcí (a v retrospektivním srovnání lepší, než Mafia - na tenhle typ hry se hodí více arkádovost, kterou GTA má). Zábava byla i hledání spotů na bránění se před policií, pokud ukrást následně tank (mockrát nevyšel) a hlídat si záda na vrtulníky. Už jen průzkům

Ale nemyslím si, že by bylo možné létat letadlem NAD Liberty City. Díky modelu ovládání/létání spíše po zemi (maximálně pár metrů nad). Možné to sice je, ale je to tak složité a otravné, že to sice asi zkusil každý, ale že by to většinu lidí bavilo ? To si nemyslím. Ve Vice City to šlo v pohodě s vrtulníky no a v San An se už na začátku dal sehnat létostroj s proudovým pohonem, se kterým se McFly flyoval fajn.

Příběh není tak "vznešený" a kvalitní jako ten u Mafie, ale spíše zábavnějšího typu, kterým je série GTA známá.

Pro: Revoluce v poměru grafika/volnost/zábava, Příběh také

Proti: Šeď (přeci jen, zamrzí po čase)

+15 +16 −1
  • PC 95
Pamatuji si jak jsme si v dobách prvního GTA s kamarádem přáli něco podobného ve 3D. Ale nenapadlo nás, že za pár let až se technologie trochu vyvine se naše přání vyplní. Přechodem do 3D GTA sice zčásti ztratilo své nepřekonatelné kouzlo, ale díky třetímu rozměru se hráčům otevřely nové možnosti. Bylo to sice konzolové až běda, textury šedé a rozplizlé, auta po otečení se zády okamžitě mizela a navíc GTA III bylo na svou dobu celkem dost HW náročné. Ale to mi bylo jedno, nemohl jsem se možnostmi prvního 3D GTA nabažit a stejně jako u předchozích dílu jsem byl na dlouhou dobu upoután k monitoru. Ani těch slabých 15-20 framů co jsem z tehdejšího P2 400 a Rivy TNT2 Ultra vyždímal mi nepokazilo dokonalou zábavu.

Pro: Vytoužený přechod do 3D, nové možnosti, rádia, zábavné mise, atmosféra, přechody mezi dnem a nocí, počasí

Proti: Neuvěřitelně konzolovité, mizení aut, HW nároky

+14
  • PC 90
Grand Theft Auto III znamenalo obrovský posun vpřed v sérii GTA. Oproti svým předchůdcům je kompletně ve 3D, během hraní se ale dá nastavit i pohled shora, který je typický pro starší díly.

Hra má jednoduché a přehledné menu, podobné mají i následující díly Grand Theft Auto: Vice City a Grand Theft Auto: San Andreas. Zpočátku má nízkou obtížnost, která se postupně zvyšuje. Poslední mise už je opravdu hodně těžká, musel jsem použít cheat na zdraví abych ji úspěšně dokončil. Hra obsahuje zdařilý příběh, obzvlášť závěr příběhu se povedl. Počet misí je 47, po jejich dokončení jsem si plnil vedlejší úkoly jako například vozit lidi taxíkem, policejní mise či záchranářské mise. Procento dohrání se u mě zastavilo na čísle 87, poté jsem začal hrát nástupce.

Vozy mají povedené jízdní vlastnosti, každý je jinak výkonný a trochu jinak se chová. Systém poškození aut se mi velmi líbil, jenom mi vadilo, že vůz pokaždé vybouchne, jestliže je koly vzhůru. Škoda, že titul nenabízí pohled z interiéru vozu. Hra obsahuje tři typy lodí a jedno letadlo jménem Dodo, se kterým se velmi obtížně létá, protože má useklá křídla. Mezi jednotlivými ostrovy se dá přepravovat i nadzemní a podzemní dráhou. Ovládání při chůzi a při střílení je povedené.

Grafika byla ve své době špičková, ani dnes rozhodně neurazí. Město je pěkně zpracováno, každá část má svůj typický vzhled. Portlant je průmyslová část města, ve které jsem nikdy neviděl normálně projíždět luxusní vůz, oproti tomu ve třetí části města, Schoreside Vale, se to luxusními vozy jen hemží. Je zajímavé, že město obsahuje i tajnou část, Ghost Town, do kterého se dá dostat jedině pomocí letadla Dodo. V Ghost Town se odehrává první intro hry.

Této hře bych vytkl absenci motorek a moc těžké ovládání letadla.

Grand Theft Auto III byla ve své době téměř dokonalá hra, která i dnes dokáže zabavit na dlouhé hodiny. Pro mě osobně to navíc byla první hra žánru 3rd person akce, jakou jsem kdy hrál.

Pro: zajímavé mise, množství dopravních prostředků, vedlejší úkoly, pěkná grafika, rádia, ovládání, zábavnost, nízké HW požadavky

Proti: absence motorek, ovládání letadla

+14
  • PC 80
Když vyšlo GTA3, byl jsem ještě na základní škole a moc dobře si pamatuji, jaká to byla pecka. GTA3 se stalo každodenním tématem mezi kamarády. Každý se vychloubal, jak daleko je v příběhu a na kolik % má hru dohranou. Koneckonců by bylo divný, kdyby hra neměla úspěch, když hlavním tahákem bylo převedení z 2D původního dílu do očekávaného 3D. Když už jsme neměli to štěstí, že by jsme "onemocněli" a zůstali doma, tak jsme mastili alespoň jedničky v počítačových učebnách místo doplňování tabulek v excelu.

Na druhou stranu dnes už jsem dospělý hráč a vidím ve hře i mezery. Hlavní hrdina nemluví a AI je totálně tupé.. Nicméně musíme uvážit, jak je neuvěřitelné, co vše se vlezlo na jedno 750MB cédéčko. Tolik volnosti a prostoru nikdy předtím neměla žádná hra. O chvíli později už vycházeli další, známější a lepší tituly GTA a tak tento díl považuju za odrazový můstek každého z nich.

Pro: Nostalgie

+13
  • PC --
Oproti názoru, že tento díl položil základ, který byl dalšími díly rozveden, je možno polemicky vystoupit – totiž že tento základ, který však nadále přetrval pro ságu konstitutivní, byl jimi zakryt.

Už od začátku, kdy nám nenadálá souhra okolností, jež se týkají mimoděčné kriminální aktivity ve městě (přepadení vězeňské eskorty, hackerský útok), zajišťuje vstupenku na svobodu s čistým štítem, hra vhazuje do dění v městě, kde se kolem neustále něco přihází, sem tam něco bouchne, jedni získávají převahu nad druhými a váhy moci se překotně překlápí. A přesto se hráč nenachází ve vleku událostí a všechno se povolně vydává jeho rozdováděnosti.

Místo světa tu máme pískoviště se sociopatem, po němž místo slov zůstávají mrtvoly a ohořelé vraky, v jeho čele. Záměr příběhu a jednotlivých komplotů? Rozproudit pouliční války, vyhnat hlavouny z jejich nor a odpravit je jako krysy. Čím to, že je to tak proklatě zábavné? Z fingování, že pracujete vy pro ně, zatímco se oni nevědomky podílí na eskalaci směřující ke konečnému zúčtování.

Následující hry se tohoto odkazu nezříkají, jen se ho snaží dramaturgicky ukáznit a dodat mu – s úmyslem větší stravitelnosti – lidské a rodinné souvislosti. Jenom kouř a zrcadla. Myšlenka a design vystavěný okolo toho, že si klidně přivlastním něčí auto, z něhož ho za plného provozu vytáhnu, v nich bledne a zároveň konzervuje svůj původní smysl. Třetí díl, unikátní městem ponořeným v mlze a atmosférou s příměsí mysteriózna, z jejichž sepětí povstává bizarní podsvětí bohaté na zvláštnosti a znepokojivé náznaky, je neútulný přesně v té míře, v níž nemá podobných ústupků zapotřebí.

Ve zpětném zrcátku zhlížím několik nedokonalostí. Předně se neohrabaně balancuje mezi vážnou a satirickou notou. Je sice záslužné ukazovat kriminální živel jako sebranku lúzrů, která je děsivá i směšná zároveň, ale chvílemi to otupuje dramatiku a naléhavost. Dále – ačkoliv mnohé nápady zaujmou nebo rozesmějí, přestože jsem hru měl v malíku a neochvějně procházel jí i nadcházejícími díly, v nichž jsem si připadal jako doma – s odstupem uznávám, že některé situace jsou frustrující, ba přímo zlomyslně vymyšlené. Asi to není nic proti ničemu; vychází z toho alespoň zajímavé osobní srovnání, kdy svého času mě na tom nejvíc dožralo, že nejde plavat a městem nebrázdí motorky.

Velmi se mi nicméně u série zamlouvá pro videohry, nejenom pro Grand Theft Auto, tak typická nesoudnost, s níž nezřídka překračují svou žánrovost: už zde se naskýtají příležitosti osahat zbraně těžšího kalibru či nasednout do tanku, kdy šum města a dopravního provozu nahradí válečný ryk. Břitká nadsázka a zběsilost, když se ve vybraných okamžicích dění utrhne ze řetězu, neustále nahlodává snahu o seriózní kriminální vyprávění.

Poslední autoritou v této hře totiž není respekt, peníze ani kodex těch mimo zákon, ale nespoutaná agrese.
+13
  • PC 95
Vynikající hra, které dokázala pohltit. Z dnešního pohledu už asi pro většinu lidí ztrácí svoje kouzlo, ale to nic pro mě nemění. Ještě teď si pamatuju jak jsem slintal nad prvním obrázkem kde byla vyfocena bílá limuzína. Ten úžas když jsem se poprvé procházel po Liberty City. Ještě dnes si pamatuju Liberty City do poslední ulice, zatáčky či jumpu. Pro mě je tento díl jedním z nejlepších hned s Vice City u boku. A musím dát za pravdu Paulovi, že se pro mě stalo San Andreas hnusem jen díky tomu stylu a taky díky neskutečně velké rozloze. Pro mě je v tomto případě méně rozlohy, spíše záruka lepší zábavy. GTAIII je pro mě živou legendou, nic víc, nic míň.

Pro: Neskutečná hratelnost, výborná modovatelnost, v tehdejší době neskutečná grafika.

Proti: V dnešní porovnání už trochu vyčpělejší a s tím letadlem fakt nešlo vzlétnout. :)

+12
  • PC 80
Třetí díl série GTA je především převratnou hrou, která ukázala, kam až se dá dovést volnost pohybu a jednání bez zabřednutí do přílišné komplexicity hratelnosti. Je to vnitřně složitá, ale na venek snadno přístupná a jednoduše zábavná videohra v konzolovém stylu. Hráčům poskytuje množství možností vyžití - kromě hlavní kampaně řadu nepovinných úkolů. Trefně paroduje americké město devadesátých let se vším všudy. Legendárním se stal soundtrack v podobě devíti stylových stanic rádia. Úkoly vám v průběhu jednoduchého příběhu zadávají různé vtipné postavičky podsvětí (a ano, ke konci kampaně se objevi i "niggaz", kteri pozdeji nechvalne proslavili San Andreas).
Bohužel se jako pionýr žánru muselo GTAIII poprat s omezeným hardwarem, takže město není tak živé a přesvědčivé, jak (by) mohlo být.

Pro: volnost, množství úkolů, povedený soundtrack, zábavná arkádovitá hratelnost, humor

Proti: nedokonalosti v simulaci města, chybí multiplayer, poměrně nudné lokace, chybí motorky, příliš anonymní hrdina, slabá fyzika

+12 +14 −2
  • PC 80
Když už tady komentuju všechny GTA, tak se pustím i do trojky, kterou jsem hrál až po VC.

Vzpominám si na začátek v Portlandu na mostě, na ten nikdy nezapomenu. Tímto vlastně začal hned příběh, který byl skvělý jak je v GTA serii zvykem.

Na hře mi vadilo, že byla taková tmavá i ve dve, měla zajimavou atmosféru, ale to zas tak nevadí. Ve hře se mi líbilo, že jako v jedinném GTA lze tady amtputovat končetiny. Nohy, ruky jdou odstřelit. Sranda byla, když byl někde dav lidí a vy tam střelili bazukou. Po exlozi létali všude končeniny nebožtíků, nebo gangsterů :)))

Vzpomináte na šrotiště? Na ty školní autobusy? Na ten obchod, kde prodávali autobusy? Zřejmně nějaká cestovka. Já to mám pořád před očima. Vzpomínek na hru je mnoho :)

Pro: První 3D GTA, kterou začla GTA revoluce, auta, honičky s policii, grafika, akce, brutalita

Proti: Tmavé prostředí, opět stereotyp

+12
  • PC 95
Dohrál jsem jak trojku, tak VC i SA. Ale trojku jsem jako jedinou dojel dvakrát, a nedávno si jí rozjel potřetí (s real modem, jen tak na odreagovnání jako přípravku na čtvrtý díl, který snad vyjde na pc na podzim).Trojka je prostě nejlepší.Není tu žádná nigga gangzta kultura, hra se odehrává v současnosti, mise byly zábavný, grafika atmosférická a na to dobu krásná..a zdejší Liberty City mě prostě bavilo.Pro mě nejlepší díl...
+10 +11 −1