Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Grand Theft Auto III


Komentáře

« Předchozí Následující »
  • PC 95
Když se tak v myšlenkách vracím ke GTA 3, tak si uvědomuju jednu věc. Už ji nechci hrát. Ve své době mě ta hra hrozně bavila a strávil jsem v ní plno času. Celou jsem ji dohrál dvakrát, vyzkoušel snad všechny "vedlejší aktivity" a město znám dodnes téměř nazpaměť. Přesto už netoužím tento díl slavné série rozehrát potřetí a raději ho nechám žít v pokoji v mých vzpomínkách.

Přechod do 3D světa se Rockstaru povedl. Na svou dobu byla hra poměrně náročná, ale po snížení detailů jela obstojně i na mém tehdejším PC. Když jsem později zkoušel hru na plné detaily, tak mi připadala poměrně nehezká. Ono je to dané tím, že většina textur je optimalizovaná na výkon (čti "jsou hnusné") a budovy a auta jsou tak často jakési rozmazané šedivé plochy. Bavíme se ale o době, kdy standardem bylo 32 MB videopaměti, takže lepší textury prostě nebylo kam dát. O trochu lépe jsou na tom postavy, které jsou o malou trošičku detailnější a také jsou velmi dobře namluvené.

Hodně pozitivně smýšlím o autech. Strávíte v nich hodně času a jízda i vzhled je fajn. Jízdní model byl dostatečně akční, díky čemuž jsem si každou jízdu užíval.

Úplně největším kladem jsou pro mě radiostanice. Každá stanice vysílala asi půlhodinový loop a dost jsem je střídal, takže si pamatuju všechny songy nazpaměť. A některé si rád pustím i dnes mimo hru. Třeba MSX FM je stanice, kterou bych normálně v životě neposlouchal. A přesto nyní zabírá hrdé místo na mém pevném disku. Suverénně nejvíc času jsem poslouchal Rise FM a určitě jsem kvůli tomu jezdil rychleji. Později jsem objevil možnost pouštět si vlastní mp3, ale i tak jsem se k interním stanicím rád vracel. Now more hits from the 60's... 1760's that is, :)

Záporů pro mě GTA 3 moc neměla. Ve srovnání s tehdejší "konkurencí" v podobě Mafie to byla hra zábavná, ale trochu "hloupá". Přece jen v GTA 3 nejsou ty charaktery tak silné. Tady prostě nebyl čas nějak vykreslovat postavy - "Támhle to je šmejd, jdi a odpráskni ho." Tak jsem šel a odpráskl ho. Jednoduché. Možná to je ten hlavní důvod, proč bych to už dneska nechtěl znovu hrát. Vznikla řada dalších her, které mají lepší jízdu, lepší střelbu a mnohem lepší děj. Takže GTA 3 mi už dneska nejspíš nemá co nabídnout. A nebudu to zkoušet, abych si tu hezkou nostalgickou vzpomínku nepokazil.

Pro: Viděno očima tehdejší doby to bylo úžasné město plné akce, možností a zábavy / Výborné radiostanice

Proti: Dnes je hra už ošklivá, příběh je vyprávěn zkratkovitě a existuje plno lepších alternativ

+31
  • PC 85
Třetí pokračování slavné série bylo jednou z prvních her, kterou jsem hrál již na svém vlastním počítači, jenž jsem si se svým bratrem koupil. Ze začátku jsem ani nevěděl, že se dají plnit nějaké úkoly, a tak jsem si jen tak jezdil po městě.

Vůbec to ale nebylo na škodu, protože se kolem mě rozprostíralo sice rozmazané, ale přesto krásné a živé 3D město Liberty City. Potěšil mě i pohled shora, na který se dalo přepnout, a i když jsem ho moc často nevyužíval, vyvolával ve mně vzpomínky na předešlé díly.

Po čase přece jenom přišlo na řadu plnění úkolů, které většinou byly hodně podobné, ale přece jenom se mezi nimi našlo i pár výjimek. Navíc se dala vozit auta do přístavu, na čemž se také dalo slušně vydělat. Sice se zde nevyskytují motorky, ale namísto nich je ve hře letadlo Dodo, se kterým jsem se však nikdy moc dlouho nad zemí neudržel.

GTA III se mi hrálo vcelku dobře, což bylo jistě způsobeno i příběhem, odehrávajícím se v současnosti, čemuž odpovídala i hudba, jenž se linula z rádií. Při prvním hraní jsem stanici MSX nesnášel, ale jelikož už jsem znal skoro všechna ostatní rádia nazpaměť a nechtělo se mi tvořit rádio z vlastních MP3, stala se při hraní druhém mou nejoblíbenější.

Občas jsem narazil i na jakýsi druh psychotropní látky s názvem adrenalin, po jejímž požití se veškeré dění kolem mě znatelně zpomalilo, a já se pak při střelbě smíchy válel pod stolem, protože všichni kolemjdoucí začali zpomaleně utíkat a křičet hlubokými hlasy, které byly podobné hlasům Goa'uldů z Hvězdné brány.

Na závěr musím hře, kromě slabšího příběhu, absenci motorek a ne zrovna ideálního ovládání letadla, vytknout ještě jednu věc, s jejímž uskutečněním vývojáři nejspíše ani nepočítali. Vyskočil jsem s lodí na břeh, autem ji dostrkal (vybuchlou) až do garáže a čekal, že se po zavření a znovuotevření garážových vrat opraví. Místo toho mi však hra spadla a nahlásila error, což mě hodně mrzelo, protože celá operace trvala asi půl hodiny. Podruhé už nálada na vyzkoušení nebyla.

Pro: 3D prostředí, Liberty City, pohled shora, rádia, adrenalin

Proti: slabší příběh, absence motorek, ovládání letadla, neopravitelnost lodí :)

+30(31-1)
  • PC 85
GTA 3 byla průkopníkem ve 3D hrách za zločince. A ve své době jsme nad ní strávili spoustu času. Obrovská mapa s volným pohybem, velké množství zbraní a vozidel, které jste si kdykoli a kdekoli mohli "půjčit". Velké množství úkolů, podúkoly (sanitka...) zaručilo spoustu hodin zábavy. Ve dnešním srovnání s např. GTA5 by člověk našel spoustu nedokonalostí a nedodělků, ale musíme nahlížet z doby vydání, a tenkrát to byla pecka. A hlavně, i když jsem doma neměl zdaleka poslední model PC, běhala hra dobře a rychle i na tom, co jsem doma měl.

Grafika hry je zvláštní, celá taková"rozplizlá", rozmazaná při pohybu, zvláštně se na to koukalo. Technické detaily jsem tenkrát neřešil, dnes bych odhadem asi řekl, že to bylo právě kvůli náročnosti na HW a taky aby tehdejší 3D nevypadalo příliš hranatě. Typický humor série GTA byl jasný i zde, a vůbec tomu nevadil nemluvný hlavní hrdina. Cutscény při přípravě na misi to vynahradily.
Příběh ve hře moc nebyl (rozhodně nijak zvlášť zapamatovatelný), takže se jednalo hlavně o jednotlivé mise, které byly celkem rozmanité a dokázaly vydatně zabavit. Ve trojce ještě narazíme na prvky z předchozích 2D dílů, hlavně na telefony s úkoly a bohužel i rozbíjení aut stylem párkrát naráz = plamen a následně výbuch. To mne na této hře vadilo asi nejvíc, protože člověk se při útěku nebo rychlém přesunu nárazu nevyhnul a tak se neustále vybíhalo z aut těsně před výbuchem. Auta šlo schovat do garáže, kde se i opravily. Bohužel jakékoli nechání auta mimo garáž znamenalo téměř jistě jeho ztrátu, ať při pohybu po mapě, misi či načtení hry. Tohohle neduhu se ale bohužel úplně nezbavila ani pětka. Řízení aut bylo lehce gumové, ale dalo se na to zvyknout a i přejezdy byly zábava.

GTA3 rozhodně na to, že byla první že série 3D her GTA, byla velice slušnou hrou a autoři dokázali právě dobře provést ten přechod do třetího rozměru, který tenkrát hodně značek neustálo. I přes nějaké neduhy to byla skvělá hra a znamenala spoustu hodin zábavy.

Pro: Zábava, nové možnosti, zvládnutý přechod do 3D, typický humor, ozvučení

Proti: Styl poškození vozidel

+27
  • PC 70
GTA 3 má určité prvenství kdy ukázalo jak se bude vytvářet a vyvíjet sandbox, vytvoření živoucího světa, s parádní hudbu a všemocnou policií. Mnoho z nás zažilo blbnutí kdy ničilo auta ve městě, mlátilo se s lidmi, střílelo s ganstrama a způsobovali co nějvětší policejní poplach. Jo v tomto ohledu bylo GTA 3 skvělou zábavou a neměla ve své době konkurenci.

Bohužel když se ale hráč takto vyblbnul a pustil se do příběhové linky přišla studená sprcha. Už první volba němého hrdiny byla dosti neštastná, příběh který míchá všechno možné i nemožné dohromady budiž, nemastné a neslané charaktery, naštestí ale mise byly celkem fajn až na některé přestřelené kousky. Absence mapy je vskutku divná, jelikož u hry tohoto typu je sakra potřeba. Další šílenost je v podobě gangů, jelikož postupem času jste holka pro všechno a děláte skoro pro všechny, tak se vás nakonec všichni i snaží zabít. A některé oblasti města jsou pak pro hráče zapovězeny, protože když by se tam objevil místní gang ho rozstřílí bez šance na přežití(pokud tedy samozřejmně nepojedete v tanku).

On příběh kde se objevuje spoustu stran konfliktu jako mafie, gangy, triády, Yakuza, kartel a další, je značně podivný jelikož určitou část pro někoho makáte, za chvíli jdete za někým jiným a tam vám řekně oddělejte tamtoho pro koho jste dlouho pracovali, hrdina jelikož nemá názor a nemluví tak to zkrátka udělá. I odměna v podobě peněz má značně malé využití, jelikož lze pouze kupovat zbraně, nechat si přelakovat auto, aby jsme setřásli policii. Což je opět škoda že se toho nedá dělat více jako ve Vice City. Nakonec i ty zbraně mají podivnou účinnost kdy z M16 netrefíte na menší vzdálenost nic, kdežto protivníci jsou až nepříjemně přesní. A do toho s velkou radostí autoři dávají časové limity.

Ale GTA 3 má i svá pozitiva, a to v hudební stránce, stylizací města a jeho živoucí povahou. Na vyblbnutí to tenkrát bylo opravdu skovstné, bohužel příběhová stránka hry značně pokulhává, mise má dobré i špatné, a některé prvky holt dotáhlo až právě skvělé Vice City. Přes to všechno stojí za vyzkoušení, jen to chce s ním mít větší trpělivost.

Pro: Styl města a jeho živost, hudební stanice, možnost vyblbnutí

Proti: Němý hrdina, absence mapy, agresivita gangů, účinnost zbraní, nevyužitý potenciál, příběh

+25
  • PC 90
Dnes zase dohráno (poprvé na Stímu). Funguje bezvadně na W10, použil sem jen češtinu a widescreen fix. Snažil sem se hru dát na 100%. Jediný problém byla sanitková mise. Rád bych viděl toho, co poctivo odjel v kuse 12 úrovní. Legálně sem došel po takovou 8, a pak buď dojde čas nebo sem se převrátil. Vyřešil sem to přidáním pár sekund k času navíc a šlo to. Při plnění úkolu platí pravidlo - vždy nejdřív dodělej starou značku na mapě, až pak tu další přidanou, nebo se mužete ochudit o některé mise. Telefóny třeba taktéž plnit hned, časem s rostoucí agresivitou gangú nemáte šanci (mise se sbíraním lechtivých časopisu). Zdá se že nakonec sem tu hru dal na tých 100% (to jest všechny mise i telefony, sbíraní checkpointu s auty i výbušná autíčka, sanitku, hasiče, policajty i taxi, 100 balíčku, skoky i zuřivosti a nakonec ješte nacpat tři skladiště auty). Stím ukazuje 44 odehrátých hodin.

Každopádně hra fakticky za ty roky nezastárla skoro vubec, bavil sem se jak po prvé. Dám si pár dní volno a pak si dám repete Vice City.

Pro: Rise FM

Proti: sanitková mise, absence celé mapy

+23
  • PC 95
Úspěšné hry Grand Theft Auto a Grand Theft Auto 2 ve 2D a možnost převodu do 3D… to musela být výzva jako hrom. Ještě nikdy jsme neměli možnost projít se virtuálním, na první pohled plně fungujícím, městem. To nám zprostředkovala až hra Grand Theft Auto III.

Je milé, že autoři nepřetrhli zavedené stereotypy jako volnost pohybu, možnost ukořisťování vozidel, kill frenzy aj. a naopak rekonstruovali způsob ukládání a zotavování po smrti či zatčení. Zatímco čítač životů zmizel, objevila se denní doba, přičemž jedna herní minuta odpovídá jedné reálné sekundě. Ukládání bylo implementováno jako 6hodinový spánek, který nestál žádné finance, čili dovozuji, že zde vývojáři vyšli vstříc připomínkám hráčů ke GTA 2.

Již v minulém díle se město zosobnilo, tentokrát, nepochybně i důsledkem přítomnosti třetího rozměru, se už stalo zapamatovatelným. Kladně ohodnocuji, že děj již není rozdělen do tří (několika) oddělených lokací, nýbrž všechny lokace jsou propojeny v jeden celek. V tom, že v této hře se to povedlo mistrně, mne utrvzuje fakt, že názvy ostrovů Portland, Staunton Island a Shoreside Vale a mostu Callahan Bridge se mi z hlavy nevykouřily ani do 10 let od posledního hraní.
Personifikace se dotkla i děje. Ten sice stále hraje druhé housle (hru dělá svoboda), ale již se setkáváme se zcela konkrétními osobami a hra má jen jeden možný vývoj. I když druhé jmenované by šlo předložit jako negativum, GTA III je celkově stavěné na takříkajíc nekonečné hraní, a aby hráč při takovém herním systému prošel vším, musel by vést více uložených pozic, což by teprve bylo negativní. Rád bych vyzdvihl, že hra nekončí získáním určitého finančního obnosu, ale dějově – splněním poslední mise.
Vedle hlavní dějové linie hráč může plnit zdravotní, hasičské, policejní a taxikářské mise, sbírat skryté balíčky, hledat a vozit vozidla do garáže na ní vypsaná atp. Odměnou je zlepšení vlastností postavy, zbraně respawnující se před tzv. úkrytem (místem ukládání) nebo obdobným způsobem instantně dostupná vozidla.

Je sice fajn, že po Liberty City se můžete přesunovat i letadlem, ale jeho ovládání jsem si neosvojil a vím, že zdaleka nejsem sám, takže to s čistým svědomím kritizuji. Vše zlé je ale k něčemu dobré a ještě dnes se pousmívám při vzpomínce na to, jak jsem Dodo přepravoval z letiště v Shoreside Vale do garáže v Portlandu silničním tunelem.
Rušivě pociťuji též nemožnost vykonat vedlejší mise (složek záchranného systému) po určitém postupu v ději (mafiáni útočí na vozidla) a samozřejmě absenci multiplayeru.

Pro: volnost ve 3D městě s nabitými zbraněmi, dovedně zpracované herní prostředí

Proti: nepřívětivé zpracování pilotování letadla, absence multiplayeru

+17
  • PC 90
Je to šedé, není to tak zábavné jako Vice City, ale já měl to štěstí dostat se ke hře pár měsíců po vydání (a zaznamenat jedno z mých dohrání).

Báječné vzpomínky, kdy jsem stál na molu prvního ostrovu, poslouchal "Today Is a Beautiful Day" (mimochodem úděsná popárna, ale takhle jsem to tenkrát neviděl) a díval se na východ slunce. Ne v moc hrách mě to takhle bavilo. Projíždět město a obdivovat architekturu bylo nádherné. O to víc proto, že Mafii jsem hrál až v 2008. Hehe, pamatuji, že jsem tenkrát ještě používal češtiny a měl jsem problém s přenášením savů sem tam. Vím, že mě maximálně sra_la mise, kde jsem měl sniperovkou ničit kartel na lodi. Hrozná mise, nakonec jsem to vyřešil se zpomalovací pilulí (po radě kamaráda).

Hledání stunt jumpů, zábava s "kill frenzy" rampage, obdivování 3d modelu kde člověk mohl dělat tolik věcí (a v retrospektivním srovnání lepší, než Mafia - na tenhle typ hry se hodí více arkádovost, kterou GTA má). Zábava byla i hledání spotů na bránění se před policií, pokud ukrást následně tank (mockrát nevyšel) a hlídat si záda na vrtulníky. Už jen průzkům

Ale nemyslím si, že by bylo možné létat letadlem NAD Liberty City. Díky modelu ovládání/létání spíše po zemi (maximálně pár metrů nad). Možné to sice je, ale je to tak složité a otravné, že to sice asi zkusil každý, ale že by to většinu lidí bavilo ? To si nemyslím. Ve Vice City to šlo v pohodě s vrtulníky no a v San An se už na začátku dal sehnat létostroj s proudovým pohonem, se kterým se McFly flyoval fajn.

Příběh není tak "vznešený" a kvalitní jako ten u Mafie, ale spíše zábavnějšího typu, kterým je série GTA známá.

Pro: Revoluce v poměru grafika/volnost/zábava, Příběh také

Proti: Šeď (přeci jen, zamrzí po čase)

+15(15-1)
  • PC 95
Pamatuji si jak jsme si v dobách prvního GTA s kamarádem přáli něco podobného ve 3D. Ale nenapadlo nás, že za pár let až se technologie trochu vyvine se naše přání vyplní. Přechodem do 3D GTA sice zčásti ztratilo své nepřekonatelné kouzlo, ale díky třetímu rozměru se hráčům otevřely nové možnosti. Bylo to sice konzolové až běda, textury šedé a rozplizlé, auta po otečení se zády okamžitě mizela a navíc GTA III bylo na svou dobu celkem dost HW náročné. Ale to mi bylo jedno, nemohl jsem se možnostmi prvního 3D GTA nabažit a stejně jako u předchozích dílu jsem byl na dlouhou dobu upoután k monitoru. Ani těch slabých 15-20 framů co jsem z tehdejšího P2 400 a Rivy TNT2 Ultra vyždímal mi nepokazilo dokonalou zábavu.

Pro: Vytoužený přechod do 3D, nové možnosti, rádia, zábavné mise, atmosféra, přechody mezi dnem a nocí, počasí

Proti: Neuvěřitelně konzolovité, mizení aut, HW nároky

+13
  • PC 90
Grand Theft Auto III znamenalo obrovský posun vpřed v sérii GTA. Oproti svým předchůdcům je kompletně ve 3D, během hraní se ale dá nastavit i pohled shora, který je typický pro starší díly.

Hra má jednoduché a přehledné menu, podobné mají i následující díly Grand Theft Auto: Vice City a Grand Theft Auto: San Andreas. Zpočátku má nízkou obtížnost, která se postupně zvyšuje. Poslední mise už je opravdu hodně těžká, musel jsem použít cheat na zdraví abych ji úspěšně dokončil. Hra obsahuje zdařilý příběh, obzvlášť závěr příběhu se povedl. Počet misí je 47, po jejich dokončení jsem si plnil vedlejší úkoly jako například vozit lidi taxíkem, policejní mise či záchranářské mise. Procento dohrání se u mě zastavilo na čísle 87, poté jsem začal hrát nástupce.

Vozy mají povedené jízdní vlastnosti, každý je jinak výkonný a trochu jinak se chová. Systém poškození aut se mi velmi líbil, jenom mi vadilo, že vůz pokaždé vybouchne, jestliže je koly vzhůru. Škoda, že titul nenabízí pohled z interiéru vozu. Hra obsahuje tři typy lodí a jedno letadlo jménem Dodo, se kterým se velmi obtížně létá, protože má useklá křídla. Mezi jednotlivými ostrovy se dá přepravovat i nadzemní a podzemní dráhou. Ovládání při chůzi a při střílení je povedené.

Grafika byla ve své době špičková, ani dnes rozhodně neurazí. Město je pěkně zpracováno, každá část má svůj typický vzhled. Portlant je průmyslová část města, ve které jsem nikdy neviděl normálně projíždět luxusní vůz, oproti tomu ve třetí části města, Schoreside Vale, se to luxusními vozy jen hemží. Je zajímavé, že město obsahuje i tajnou část, Ghost Town, do kterého se dá dostat jedině pomocí letadla Dodo. V Ghost Town se odehrává první intro hry.

Této hře bych vytkl absenci motorek a moc těžké ovládání letadla.

Grand Theft Auto III byla ve své době téměř dokonalá hra, která i dnes dokáže zabavit na dlouhé hodiny. Pro mě osobně to navíc byla první hra žánru 3rd person akce, jakou jsem kdy hrál.

Pro: zajímavé mise, množství dopravních prostředků, vedlejší úkoly, pěkná grafika, rádia, ovládání, zábavnost, nízké HW požadavky

Proti: absence motorek, ovládání letadla

+13
  • PC 80
Když vyšlo GTA3, byl jsem ještě na základní škole a moc dobře si pamatuji, jaká to byla pecka. GTA3 se stalo každodenním tématem mezi kamarády. Každý se vychloubal, jak daleko je v příběhu a na kolik % má hru dohranou. Koneckonců by bylo divný, kdyby hra neměla úspěch, když hlavním tahákem bylo převedení z 2D původního dílu do očekávaného 3D. Když už jsme neměli to štěstí, že by jsme "onemocněli" a zůstali doma, tak jsme mastili alespoň jedničky v počítačových učebnách místo doplňování tabulek v excelu.

Na druhou stranu dnes už jsem dospělý hráč a vidím ve hře i mezery. Hlavní hrdina nemluví a AI je totálně tupé.. Nicméně musíme uvážit, jak je neuvěřitelné, co vše se vlezlo na jedno 750MB cédéčko. Tolik volnosti a prostoru nikdy předtím neměla žádná hra. O chvíli později už vycházeli další, známější a lepší tituly GTA a tak tento díl považuju za odrazový můstek každého z nich.

Pro: Nostalgie

+13
  • PC 95
Vynikající hra, které dokázala pohltit. Z dnešního pohledu už asi pro většinu lidí ztrácí svoje kouzlo, ale to nic pro mě nemění. Ještě teď si pamatuju jak jsem slintal nad prvním obrázkem kde byla vyfocena bílá limuzína. Ten úžas když jsem se poprvé procházel po Liberty City. Ještě dnes si pamatuju Liberty City do poslední ulice, zatáčky či jumpu. Pro mě je tento díl jedním z nejlepších hned s Vice City u boku. A musím dát za pravdu Paulovi, že se pro mě stalo San Andreas hnusem jen díky tomu stylu a taky díky neskutečně velké rozloze. Pro mě je v tomto případě méně rozlohy, spíše záruka lepší zábavy. GTAIII je pro mě živou legendou, nic víc, nic míň.

Pro: Neskutečná hratelnost, výborná modovatelnost, v tehdejší době neskutečná grafika.

Proti: V dnešní porovnání už trochu vyčpělejší a s tím letadlem fakt nešlo vzlétnout. :)

+12
  • PC 70
Hned na začátku bych se chtěl trochu omluvit za delší text, ale GTA3 obsahuje spoustu možnosti, a proto toho musím spoustu okomentovat…

Rozhodl jsem se, že když už jsem si GTA3 koupil, musím ho dohrát od začátku do konce a to zcela poctivě (bez cheatů, vylepšujících módu) a to se mi nakonec… nepovedlo, o tom však později.

Přechod do 3D podle mě dopadl nad očekávání dobře a tvůrci nezůstali jen čistě u 3D GTA, ale rozhodli se do toho narvat spoustu nových věcí, jako různé změny počasí, střídání dne a noci, možnost dělat saniťáka, taxikáře, hasiče, pak třeba sbírání balíčků, poslouchání radia (Nejvíc mě pobavila reklama na koťátko). Všechno má ale svou druhou stranu mince. Vzpomínám si, že když jsem poprvé slyšel o tom, že GTA vyjde ve 3D, moc jsem tomu nevěřil. Ptal jsem se “jak to počítače utáhnou?” a kupodivu to počítače opravdu utáhly a to i bez loadovacích obrazovek. K té druhé straně mince… Aby to tehdejší počítače utáhly, museli tvůrci stvořit takový zvláštní engine, který vykresluje pouze určité okolí (rádius) kolem hlavní hrdiny, což se někdy projevuje trochu podivně.

Určitě to každý zná - jak někde zanechal svoje auto, ušel pár bloků tam a zpátky a auto už tam nebylo. Někdy se stačí jen otočit a objekty se náhodně vygenerují jinak. Často se stává, že po silnici třeba jede auto, otočíte se čelem vzad, pak zpátky a po silnici už se prohání něco úplně jiného, než tam bylo před sekundou. Jednou se mi dokonce stalo, že jsem si šel pro úkol a ten úkol byl na čas, takže jsem si auto dal velice blízko od místa, kde úkol začíná a auto mi prostě pak zmizelo… Hmm.

Dobře, zkusím teď být pro změnu trochu pozitivní a zmínit, co se mi na GTA3 líbilo. Byl jsem rád, že Liberty City je tak malé město. Každý další GTA díl se často chlubí tím, že jeho město je větší, než to v předchozím díle… Mně však vyhovovalo malé. Všechno bylo doslova “za rohem”, pro úkol jsem jel pouze dva bloky, další dva bloky jsem jel někam někoho zabít nebo něco zničit, a pak zpátky. Malé město má ještě jednu výhodu - velice rychle jsem si jej celé zapamatoval a jezdil jsem téměř poslepu (ale stejně si myslím, že absence mapy v této hře nebylo dobré rozhodnutí ze strany tvůrců). Snad jen bylo někdy trochu zvláštní, že třeba jeden metr od mého bytu bylo ještě “přátelské prostředí”, ale už o pouhé dva metry dál řádil nepřátelský gang :))

Taktéž jsem byl rád, jak GTA3 maximálně využívalo město. S tím jsem měl trochu problém u konkurenční Mafie. Že jsem třeba dostal za úkol někam dojet a někoho tam zabít. Takže jsem dojel na nějaké místo a následně loading obrazovka, a pak se další část úkolu odehrával v nějaké budově, která běžně mimo tento úkol není dostupná. Pak jsem si říkal “proč jsem vlastně musel jet přes celý město? Nestačila malá cut scénka, která by mě následně vyplivna rovnou v té budově?” a také jsem z toho měl *někdy* pocit, že město je trochu “zbytečné” a rovnou to mohla být prostě jen střílečka z pohledu třetí osoby.
Doufám, že se teď nikdo neurazil, rozhodně nechci říkat, že je kvůli tomu snad Mafia špatná hra, nebo tak něco, jasně, že v Mafii bylo i spoustu honiček a ták. Každopádně u GTA3 se často úkol odehrával prostě někde uprostřed města v ulicích (za což může nepochybně i fakt, že v GTA3 nejsou téměř žádné interiéry). Tyto úkoly mi zkrátka a dobře “smrděly GTA atmosférou”, to se snažím říct…

Když už jsem u těch úkolů, moc se mi u některých nelíbilo, že jejich úspěšnost záleží na pár vteřinách. Je tu kupříkladu úkol, kde musím honit chlápka na lodi a když nakonec dorazíme k molu, musím vyskočit a zastřelit ho. Zastřelení je opravdu otázkou pár sekund, a když to nestihnu, můžu rovnou celou honičku na lodích opakovat.
Grr…

Co se týče toho “dopravního světa GTA”, tak tam jsem docela spokojený. Auta se mi prostě ovládala dobře, dobře reagovala a zkrátka “poslouchala na slovo” :) Jsem rád, že se 85% hry odehrává ve vozidle… Vzpomínám na úkol, kdy jsem musel vyzvednou tři auta a dovést je do určené garáže a u toho mi běžel čas. Navíc jsem je nesměl ani poškodit. Úkol jsem zvládl na poprvé a ještě mi celá minuta zbývala - tak dobře jsem si s auty rozuměl… Jediné, co bylo trochu divné, bylo to, když někteří řidiči přejížděli z jednoho pruhu do druhého. Často jsem nechápal, proč to vlastně dělají… Díky tomu se mi nejednou stalo, že jsem se vyboural a jednou jsem dokonce sletěl do vody.
Ale jak říkám, dopravní stránka hry je v pohodě…

Naopak v pohodě není ta “akční stránka hry”. Přestřelky v GTA3 jsou prostě extrémní nuda. Celé to působí tak nějak komicky, takřka groteskně (pistolí se dá ustřelit hlava :)) Mířítko moc neposlouchalo, bylo takové celé pomatené, těžkopádně a vůbec. U některých zbraní (ak-47) jsem měl pocit, že protivníkům ani nic nedělají a kulky prolítávájí skrz. Navíc mezi hlavní zbraně a hlavním hrdinou je takový malý prostor a když nějaký nepřítel přijde až úplně ke mně, není ho pak možné zastřelit, protože hlaveň je až “za ním”. V takových chvílích musím zamířit dolů na nohy a zabít ho takhle (nebo začít couvat, taky možnost). Co jsem koukal na gameplaye videa na Youtube, dělali to tak všichni…
Tak jako tak myslím, že střílení v této hře je těžce odfláknuté a tvůrci byli spokojení jen s tím “že to nějak funguje… Prostě aby se neřeklo.” Nevím, jestli je chyba ve mně, nebo v mé myši… Ještě štěstí, že přestřelek je ve hře jako šafránu!
Později jsem všechny přestřelky řešil pomocí odstřelovačky, neboť to byla jediná použitelná střelná zbraň. Tvůrci však počítali s tím, že se najdou hráči jako já, a tak jim zatnuli tipec.
Takže v poslední misi přijde hlavní hrdina o zbraně a bude mít jen pár, které najde po cestě. To je také důvod, proč jsem GTA3 nedohrál poctivě. Úplně před koncem hry, kdy jsem musel zabít několik Kolumbijců s plamenomety, jsem pokaždé zařval. Po padesátém pokusu jsem si prostě dal gunsgunsguns a postřílel to odstřelovačkou :) Nesajvnul jsem to, takže bych to ještě někdy mohl dohrát poctivě, ale … nemám na to prostě nervy!

Nebudu to už nadále protahovat. GTA3 bylo zábavnější, než jsem očekával (nevím proč, ale počítal jsem s tím, že mě to bude nudit) a celkově bych šel možná s hodnocením i na 90%, jenže ty přestřelky… ach ty přestřelky! Proč tu nemohly být tak drsné a příjemně ovladatelné přestřelky, jako jsou třeba v Max Paynovi?! U hry, která se většinově považuje za velice násilnou a krvavou tohle považuji za velkou chybu. Vadilo mi to ještě víc, než třeba to, že je hlavní hrdina němý. Takže zůstanu “pouze” na 70%.
+12
  • PC 100
Ano, 100% bez prdele. GTA III je pro mě osobně naprosto revoluční hra a srdcová záležitost. A vůbec se nestydím za to, že jsem s ní strávil celé léto, (tedy když jsem zrovna nečetl Méďu Pusíka, nebo nestavěl bábovičky na pískovišti) takový já jsem. GTA III představuje hráči úžasný herní svět, celé fungující město a absolutní volnost v něm. Objevování prostředí a bezcílné procházení herními úrovněmi ještě nikdy nebylo tak zábavné.

Další kapitolou je moc dobrý příběh, nejedná se o nic hardcore ve stylu Mafie, nebo Kmotra, je z něj cítit nadsázka a také to, že hlavní důraz celé hry je kladen především na zábavu. Zábavná a arkádová je také hratelnost a to v tom nejlepším slova smyslu. Ať už hlavní mise nebo vedlejší úkoly, kterých je opravdu MNOHO, vše je maximálně chytlavé a zkrátka geniální (ve smyslu - v jednoduchosti je síla). Samozřejmě hra má nějaké mušky, jako je třeba ne vždy věrohodná fyzika, nebo mizení aut, ale nedokážu si představit, že by herní koncept (rozuměj: systém hraní) mohl být lepší, fakt ne. Navíc ta trvanlivost! Strávit tolik hodin u jedné hry by přece nebylo možné, kdyby v ní něco zadrhávalo. V GTA III nedře nic a teď mě neukamenujte, myslím si, že je dokonce lepší než Mafia :)

HW: Minimum: 450 MHZ CPU, 64 MB RAM, 16 MB VGA / Doporučeno: 700 MHZ CPU, 128 MB RAM, 32 MB VGA (GeForce 2MX)

Pro: Neskutečně chytlavé a zábavné, krásný herní svět, trvanlivost, stylovost

Proti: Absence multiplayeru, fyzika tanku

+11
  • PC 95
Dohrál jsem jak trojku, tak VC i SA. Ale trojku jsem jako jedinou dojel dvakrát, a nedávno si jí rozjel potřetí (s real modem, jen tak na odreagovnání jako přípravku na čtvrtý díl, který snad vyjde na pc na podzim).Trojka je prostě nejlepší.Není tu žádná nigga gangzta kultura, hra se odehrává v současnosti, mise byly zábavný, grafika atmosférická a na to dobu krásná..a zdejší Liberty City mě prostě bavilo.Pro mě nejlepší díl...
+10(11-1)
  • PC 80
Komentář/moje dojmy se budou týkat dvou her. První je samozřejmě GTA III, a pak zde ještě zmíním jeho odvětví - GTA Liberty City Stories.

GTA III - Pár let je to zpátky, trojku nemám zase tolik nahranou, jako Vice City. Přesto se mi líbil temný filtr, a obzvlášť když započal déšť, hra nabízela (možná trošku temnou) ale mrazivou atmosféru, jak se na takovou kriminálku hodí. Co se nedá upřít, tak že hra je svym způsobem stále aktuální. Pořád na netu nacházim nové zajímavosti, informace, týkající se třetího dílu. Navíc ve své době se jednalo o něco absolutně nepředstavitelného. Volnost, rozloha, 3D pohled, rádiové stanice v každým autě, živé město a neomezené možnosti, holt absolutní vyjádření herní svobody.

Samozřejmě už může působit dost osekaně o proti nadcházejícím GTAčkám, ale ruku na pytel - každé to GTA má svoje specifické prvky, něco co samotnej ten díl odlišuje a dělá jedinečným. V první řadě to je hlavní postava, která sice vůbec nemluví, ale xicht má charismatickej. Cut scény musel vymýšlet genius, protože jich je opravdu mnoho a působí i dost vtipně, absurdně. Prostě vidět, jak se mě na něco ptaj ostatní postavy a něco mi říkaj a ta moje jen čumí jedným výrazem do blba, vůbec negestikuluje a působí jak robot. Claude Speed je jinak můj oblíbený skin v SAMP (San Andreas Multiplayer), jeho oblečení u mě zlidovělo (hlavně ta bunda..) a prostě mě za něj bavilo hrát i přes absenci čehokoliv, čim by se charakterizoval. Je to právě ta mlčenlivost, která ho odlišuje od ostatních antihrdinů GTA-ček.

Samozřejmě boduje i nostalgie (ačkoliv s Vice City se nedá srovnávat), za což může samotné Liberty City, které potom ještě rozeberu v závěru. Co si pamatuju doteď, tak že třetí díl je v mnoha ohledech šíleně absurdní. Teda, to je svym způsobem každej díl, ale i zde jsou prvky, které ten třetí odlišují. Tak například - peněz je jak nasráno, doslova. Není to za co utrácet a už první mise vybleje na hráče pořádnej balík. Dovolim si tvrdit, že tenhle díl nepotřebuje ani cheat na peníze. A dále se ta přehnanost týká zbraní, respektive M4, která se svojí silou vyrovná Minigunu ze San Andreas. Nadzvuková kadence má za následek, hromadně explodující vozidla během pár sekund.

GTA: LIBERTY CITY STORIES - Lepší příběh, více propracovaná hlavní postava Tony (mluví, gestikuluje, prostě je živej. Ale méně charismatickej.), barevnější grafika a veselejší atmosféra. I u tohohle odvětví jsem strávil tak stovku hodin, ale něco tomu chybí. Zdaleka se nedokáže srovnávat s Vice City Stories.

Prvně chci zmínit, že budovy ve hře nemaj střechy a proto zde absentuje vrtulník s letadlem. Jsou zde sice motorky, ale nic není lepší, než mafinánskej Sentinel v tuningu. Město mi navíc přišlo propracovanější. Rádia maj i lepší zvuk a celkově master. Moc se neliší od třetího dílu, jsou totožná, ale oblíbil jsem si Flashback FM a Lips 106. Jo a vlastně i Liberty City: Free Talk Radio, kde především válí Lazlo, protože čelí úplně absurdním otázkám a na jeho rozhovor s malou holčičkou asi nikdy nezapomenu.

Na druhou stranu jsou u obou her rádia hrozně krátká (u trojky to prominu, u LCS ne) - protože LCS je poměrně dlouhé a brzy se ohrajou. Co bych ještě zkritizoval u obou dílů, tak města se od sebe neliší. Mapa je vždy velká, rozlehlá, ale postrádám i něco víc, než jen městské metropole. Přidat trošku více krajiny, aby se to tolik neokoukalo.

Jinak jsem si obě hry ale opravdu užil a rozhodně nedělaj ostudu. Na závěr chci zmínit, že kdo si chce užít Liberty a Vice City v jedné hře, ať si k San Andreas stáhne i GTA United. Jede to na enginu ze San Andreas, dočkáte se spoustu interiérů, tuning je samozřejmostí. Prostě dvě staré mapy, oplývající možnostmi SA. Zamrzí jen, že místy je to zabugované a příběhové mise se nedaj dohrát.

PS: Hokejka u LCS je vynikající a je škoda, že jinde se už neobjevila.

Pro: Rádiové stanice, velká rozloha, revoluce, nostalgie, jedinečnost, svoboda, absurdita, filtr grafiky

Proti: U Liberty City Stories nejsou střechy a proto chybí vrtulníky, krátké tracklisty u rádií, splývající města

+10
  • PC 80
Třetí díl série GTA je především převratnou hrou, která ukázala, kam až se dá dovést volnost pohybu a jednání bez zabřednutí do přílišné komplexicity hratelnosti. Je to vnitřně složitá, ale na venek snadno přístupná a jednoduše zábavná videohra v konzolovém stylu. Hráčům poskytuje množství možností vyžití - kromě hlavní kampaně řadu nepovinných úkolů. Trefně paroduje americké město devadesátých let se vším všudy. Legendárním se stal soundtrack v podobě devíti stylových stanic rádia. Úkoly vám v průběhu jednoduchého příběhu zadávají různé vtipné postavičky podsvětí (a ano, ke konci kampaně se objevi i "niggaz", kteri pozdeji nechvalne proslavili San Andreas).
Bohužel se jako pionýr žánru muselo GTAIII poprat s omezeným hardwarem, takže město není tak živé a přesvědčivé, jak (by) mohlo být.

Pro: volnost, množství úkolů, povedený soundtrack, zábavná arkádovitá hratelnost, humor

Proti: nedokonalosti v simulaci města, chybí multiplayer, poměrně nudné lokace, chybí motorky, příliš anonymní hrdina, slabá fyzika

+9(12-3)
  • PC 80
Když už tady komentuju všechny GTA, tak se pustím i do trojky, kterou jsem hrál až po VC.

Vzpominám si na začátek v Portlandu na mostě, na ten nikdy nezapomenu. Tímto vlastně začal hned příběh, který byl skvělý jak je v GTA serii zvykem.

Na hře mi vadilo, že byla taková tmavá i ve dve, měla zajimavou atmosféru, ale to zas tak nevadí. Ve hře se mi líbilo, že jako v jedinném GTA lze tady amtputovat končetiny. Nohy, ruky jdou odstřelit. Sranda byla, když byl někde dav lidí a vy tam střelili bazukou. Po exlozi létali všude končeniny nebožtíků, nebo gangsterů :)))

Vzpomináte na šrotiště? Na ty školní autobusy? Na ten obchod, kde prodávali autobusy? Zřejmně nějaká cestovka. Já to mám pořád před očima. Vzpomínek na hru je mnoho :)

Pro: První 3D GTA, kterou začla GTA revoluce, auta, honičky s policii, grafika, akce, brutalita

Proti: Tmavé prostředí, opět stereotyp

+9
  • PC 95
Pro mne je 3 nejlepší díl celé série, ale společně z Vice city. Jelikož jsem ale 3 hrál o notný počet hodin (dnů?) déle, vyhrává. Když jsem po vzpomínkách na GTA a zklamáním z GTA2 uviděl tohle, tak mi málem vypadly důlky z očí. Ta grafika! Svoboda! Rozlehlost! A ty další věci! No prostě byla to neskutečná bomba. Všichni byli podělaní třeba z toho, že můžou poslouchat vlastní MP3. Porce zábavy na několik desítek hodin. Jasně, mizely tam auta, příběh o hovně a mělo to taky nějaké chyby. Ale co smolím na to, vždyť je to první GTA ve 3D. A pro mne legenda.

Pro: Hratelnost (nejlepší z celé série), první GTA ve 3D

Proti: Rádia časem znáte nazpaměť, bugy, mizení aut, příběh

+8
  • PC 65
Tak právě takto začala nejslavnější éra Grand Theft Auto (GTA). Absolutní volnost pohybu, mnoho postav, neuvěřitelné množství možností, jaké dělat ve volném čase mezi desítkami různorodých misí. Pěkný soundtrack v podobě rádiových stanic. Škoda jen, že město působí takovým ponurým dojmem, ale od Liberty City se snad nic jiného čekat nedá.

Btw. GTA III byla první hra kterou jsem pokořil na svém prvním počítači, troška nostalgie :)

Pro: volnost, postavy, mise, ...

Proti: ponuré město bez života

+8(8-1)
  • PC 90
Bylo jen otázkou času, kdy se Grand Theft Auto přetransformuje do 3D a dodá tímto sérii nový rozměr. Třetí díl tak stylově činí a opravdu odkryl dosud netušené možnosti jak v ovládání, tak v nových prvcích hratelnosti či detailnějšího vykreslení města. Liberty City je tak živější a přímo dýchá atmosférou. Auta jsou obdařená desítkami rádiových stanic, všude je poházený denní tisk (tuším, že na Blesk by si nejeden z nás „vyšlápl“) a babička s čagánkem si přímo říká o přejetí…Tehdy nepřekonatelná zábava, zvrhlý humor a haldy hodin ježdění, střílení, poslouchání a vegetu při západu slunce (samozřejmě za neustálého ťukotu GUNS GUNS GUNS). Nikdy nezapomenu na ty krušné chvilky, kdy začalo pršet. Mé PC málem dostalo záchvat a já koneckonců taky.

Pro: Možnosti odkryté 3D kabátem, obrovská volnost, příjemná hratelnost, zábava

Proti: Upozaděný příběh, bugy

+6