Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Thief

68
150 hodnocení Platformy
Žánr:
akce > stealth akce *
akce > 1st person akce
Forma:
placená hra
Rozsah:
samostatná hra
Multiplayer:
ne
Datum vydání:
25.02.2014 PCPS3
25.03.2014 PS4X360XOne
Vývojáři:
, (PC verze)
Oficiální stránky:
http://www.thiefgame.com/
Hra Thief je čtvrtým dílem stejnojmenné série, za kterou tentokrát stojí vývojářské studio Eidos Montreal, mezi jehož úspěšné herní tituly patří např. Deus Ex: Human Revolution či Tomb Raider. Tento díl však nepokračuje v chronologické linii, nýbrž celou sérii restartuje na samotný začátek.

Hráč dostává pod kontrolu mistra zlodějů Garreta, který město "The City", v němž se příběh odehrává, zná lépe než své boty a to včetně kriminálního prostředí, ve kterém se denně pohybuje. Jeho zlodějské schopnosti jsou jeho denním chlebem, krádeže, nepozorovaná vloupání a infiltrace nejsou pro něj nic neobvyklého, stejně jako kriminální přivýdělek za zakázky pro druhé strany, kromě toho se může spolehnout na svůj luk se speciálními šípy a jiná důmyslná mechanická zařízení. Všechny tyto schopnosti bude muset hráč mistrně využívat ve svůj prospěch při odhalování příběhu plného zrady a politických intrik.


Poslední diskuzní příspěvek

Garret: Paul: Ronik: Díky za ohlasy! Dishonored jsem právě měl v plánu koupit s tím. Takže šáhnu po Dishonored a Thiefa nechám na Vánoce. To…

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 30
Těžko říci, zda se jedná o rafinovaný absurdní humor ve stylu Monthy Python, pomstu nenáviděné trilogii nebo jestli byli autoři prostě a jednoduše padlí na hlavu. Tak propracované (nebál bych se říci až sofistikované) plivnutí do obličeje fanouškům legendární série se opravdu nepodaří vyrobit náhodou, na to je třeba se snažit. Hodně snažit. Autoři totiž zachovali některé vnější znaky série a současně absolutně překopali herní mechanizmy tak, aby byla hra dostatečně poplatná dnešní době.

Hlavní hrdina se pořád jmenuje Garrett, je zlodějem (byť to podle náplně hry vypadá, že si otevřel vlastní vetešnictví, protože sbírá po kilech nůžky a injekční stříkačky, dva zlaté za kus) a stále se na některých místech jedná o stealth akci (byť se autoři zhruba devadesáti procenty herních prvků snaží eliminovat ono hnusné, pomalé a neakční "stealth", aby si hru mohly zahrát i desetileté děti na gamepadu). Tím veškerá podobnost s původní sérií končí.

Už příběh háže z okna nosnou linku prvních tří dílů (nebál bych se říci až filozoficky laděné zápolení mezi Pagans a Hammerites) a začíná zaučováním pubertálního emofakana (vytáhlá, hubená, bílý ksicht, černé krátce střižené vlasy a chování arogantního fracka) jménem Erin do zlodějského řemesla. O společnost tohoto protivného sidekicka naštěstí Garrett hned po Prologu přichází (pravda, ještě mohli být autoři tak pitomí, že by z toho udělali kooperativní akci, tak možná Thief 5), ale celý příběh se motá kolem její záchrany, nechybí dokonce ani Garrettovy výčitky svědomí v naprosto zbytečných snových sekvencích. Druhá linka příběhu je vykrádačka Dishonored (který je zase vykrádačka původní trilogie, čímž se kruh uzavřel). Slovy jednoho pisatele na Metacritic"story virtually goes nowhere".

Mezi jednotlivými misemi je možné se volně pohybovat po městě, které se po každé příběhové misi drobně mění (počet a složení hlídek atd.). Autoři se zjevně inspirovali tím, co teď frčí (Batman atd.), na čemž by principielně nebylo nic špatného (s něčím podobným koketovala už trojka). Jenomže celé město je sice maličké, ale tak neuvěřitelně nelogické, zmatené a samoúčelně nadesignované, až to bolí. Krom hlavní katedrály neexistuje jediný orientační bod a drtivá většina dveří nejde otevřít, Garrett je tak nucen do každého druhého baráku lozit nějakými obskurními cestami přes střechy a ventilační šachty dvě ulice dále. Některá NPC (z toho mála uvnitř) se dokonce nacházejí na místech, kam se lze dostat pouze oknem po laně.

S výše uvedeným souvisí další neskutečný designérský nesmysl. Garrett neumí skákat (je možné se pouze na předem definovaných místech vytahovat nahoru) a Rope arrow lze používat opět pouze na některých (v celé hře asi tak pěti včetně tutorialu) místech. Pokud vás fascinovala možnost hledání spousty "skákacích a šplhacích" cest v obřích levelech prvních dílů, máte smůlu. Nicméně na druhou stranu Garrett nemůže odnikud spadnou (vždy dojde k zastavení pomocí neviditelné zdi), je schopen páčit okna (QTE s bušením do jedné klávesy, jedno okno jsem byl nucen v rámci hry vypáčit asi dvacetkrát, protože od sebe odděluje dvě části města), procházet úzkými průchody (asi dvacetisekundová totálně zbytečná animace s dalším QTE) a jak omračování osob tak vykrádání všeho možného jsou opět několikavteřinové animace. Pokrok nezastavíš. Autoři šli dokonce tak daleko, že libovolný boj je v zásadě další QTE (jedno tlačítko pro útok a druhé pro úhyb), nemluvě o tom, že Garrett pozbyl meče a dýky (ozbrojené stráže tak i v boji mydlí blackjackem). Boje naštěstí nejsou jádrem série, ale i tak je to dost na hlavu. Co se týče samotného leveldesignu příběhových misí, opět zapomeňte na neskutečnou svobodu minulých dílů, většinou je to jeden velký koridor s několikanásobným "odříznutím" cesty zpět.

Autorům ale asi i tak přišla hra málo akční. Nelenili tedy a přidali do ní upgrady vlastnosti jménem Focus (v podstatě BulletTime/EagleVision, upgrady spočívají zhusta ve vylepšení zobrazování všeho, omračování v boji, rychlost natahování luku atd.), která samotná je ve hře jako pěst na oko. Dále je možné vylepšovat výbavu nebo kupovat speciální vybavení, devadesát procent těchto vylepšení se ovšem opět týká samotného boje (více zdraví, více Focus, větší damage šípů, menší damage Garretta atd.). Pokud hrajete Thiefa jako předchozí díly (a otázkou je, proč jej vůbec hrát jinak), tak téměř nic z těchto upgradů nevyužijete, čímž ale dost ztrácí smysl plnění vedlejších úkolů.

Pokud by to stále bylo málo, tak je Garrett jako Master Thief triggerově odhalen téměř v každé misi. Dvakrát následně prchá v hustopřísné akční sekvenci (u jedné z nich mi při útěku přes hořící a vybuchující střechy města chybělo k výslednému dojmu "Thief of Duty" pouze pár Blackhawků a atomový hřib), jinde se už "poctivě vyomračovaná" rozsáhlá lokace zaplní nepřáteli s rychlostí chůze Jožo Pribilince. V některých misích se Garrett může nadýchat kouře, což mu snižuje zdraví (hrát tyto pasáže s modifikátorem "zranění = konec mise" musela být opravdu lahůdka). A dojde dokonce na dva opravdu mimořádně debilní Boss fighty. K tomu si připočtěte nepadnoucí akční hudbu (po čtvrté misi jsem ji do konce hry vypnul), debilní ukládací systém (před několika patchi dokonce mazal uložené pozice) a doteď nevyřešený problém se stutteringem na kartách ATI. Interface je opět přizpůsobený gamepadu, takže se například není možné dostat jedním tlačítkem na mapu, ale ta zase není ručně kreslená jako dřív, takže je to asi celkem jedno. A i po posledním patchi se občas stává, že se rozbijí "patrol routes" stráží a ti stojí zaseknutí na místě, případně při poplachu běží do zdi nebo sloupu.

Marná sláva, třebaže některé části některých misí dávají vzpomenou na legendární předchůdce a je možné si nadesignovat hormadou voleb vlastní obtížnost (což jde velmi rafinovaně proti samotné herní náplni), drtivá většina hry je standardní ukázka debilizace herního průmyslu.

Pro: některé části některých misí jsou v duchu minulých dílů, občas atmosféra

Proti: příběh, samoúčelný design města a linearita misí, nesvoboda při skákání / rope arrow, milion zbytečných animací a QTE, z hlediska zaměření hry nesmyslné upgrady a celkové tlačení do akčnosti

+36(43-7)
  • PC --
- příběh je zmatený a nezajímavý. při shlédnutí videa, kterak hloupá Erin padá do katedrály, jsem musel na yt, abych se přesvědčil, že je to opravdu konec a že mi to neskončilo předčasně. vůbec netuším, co to mělo znamenat. "sežeň mi knihu v bordelu... OK, kniha v bordelu, proč ne. ale nejdříve musím k Erin, která ví kde bordel hledat. ženská ví, kde hledat bordel... OK. přijdu tam, halušky. nic se nedozvím a něco seberu. OK. jsem zpět ve městě a mám jít do bordelu, ale proč jsem kua chodil k Erin a jak to že už vím, kde bordel hledat?"

- město nepřehledné, nečitelné. bez mapy se tam nedá vyznat. jakobych furt šel dál a dál, ale přitom se motám dokola. neexistují žádné poi, dle kterých by se dalo navigovat. věčně nevím, kde jsem, kam jít

- interface jak z nějakého sci-fi

- furt sbírám lup. jakože furt. je jedno, že drahý příbor leží v kanále a že tenhle zlatý pohár leží vedle žebrajícího bezdomovce. krást se musí vždy a všude a pokud možno v množství větším než velkém

- furt to kua laguje! při animaci koukám na lagující rozhovor mezi dvěma osobami! W! T! F!!!

- vypadá to parádně, lokace vypadají uvěřitelně, ale jsou příliš statické. panáci se promenádují sem a tam, civil jen tak stojí a mlčí. interaktivita je minimální.

- problémy se zvukem - občas někdo někde za oknem začne mluvit a prakticky to zní, jako by řval na mě. zvuk není tlumený, ozývá se z nesmyslných částí. v těch horších případech vidím jen titulky bez zvuku

- možná bych se později povznesl nad nesmyslný děj, ale ten performance je něco, co mi kroutí prsty u nohou.

druhý pokus 16.10.2014
- s patchem


- beze změn.

- jak už někdo na Steamu velice trefně poznamenal: "Hra je taková nemastná, neslaná, že neumí do sebe vtáhnout ani pořádně naštvat. Nejde si z ní vyprávět zážitky, ani si z ní dělat srandu."
+28(31-3)
  • PC 80
Přestože jsem žádný z předchozích dílů stealth série Thief nikdy nehrál, postupným vymíráním stealth žánru jsem příliš neváhal a vsadil až na díl nejčerstvější a v roli vyhlášeného zlodějského Garretta jsem se tak ocitl poprvé až nyní.

Nemá asi moc smysl začínat s opěvováním grafické stránky hry. Lze se snad jen velmi stručně zmínit, že z hlediska kvality je patřičně nadstandardní, horší je to však s výskytem občasného a velmi nepříjemného lagování, které bylo i přes všemožné úpravy grafického nastavení dost otravné. Naštěstí se, alespoň u mě, tento neduh postupně objevoval stále méně a víceméně v jedné lokaci, což mě z míry rozhodně nevyvádělo.

Do postavy Garretta jsem se hned od začátku vžil určitě dobře a jakožto správný zloděj se snažil, abych nenechal jediný kout neprobádaný, trezor nezamčený a zásuvky stolů netknuté. Zábavnost doplněná slušným, i když trochu zvláštně zaměřeným příběhem, se tedy u mě od prvopočátku dostavila s výjimkou okamžiků setkání s mutanty. Setkání s nimi naštěstí bylo zřídka, ale ať se na mě nikdo nezlobí, mně jejich přítomnost přijde v takovéto hře naprosto zbytečná a především dost neopodstatněná.

Co dodat? V pořadí čtvrtý díl série Thief mě určitě chladným nenechal a až na pár krátce trvajících nudnějších chvilek odcházím spokojený a s naivní nadějí, že nějaké stealth překvapení se pro mě opět brzy najde.

Pro: grafika, postava Garretta a jeho "práce", výskyt vedlejších úkolů

Proti: zvláštně pojatý příběh

+27(28-1)
  • PC 60
Zo začiatku som sa bavil dobre. Páčil sa mi temný grafický štýl a hra svetla a tieňov. Atmosféru mali niektoré úrovne veľmi dobrú a stealth ma bavil tiež.

S pribúdajúcimi minútami ma ale začínalo srať príliš veľa vecí. V tom istom meste som sa ani po pár hodinách vôbec nevyznal a mesto neponúka takmer žiadne záchytné body. Prišlo mi to ako keby som blúdil neustále nejakým posratým labyrintom. Život v meste neexistuje, všetci robia strojovo to isté, na to, že je to vlastne otvorené mesto sa v ňom nič nedá zažiť. Jednoducho sa nedá rozprávať o žiadnych zážitkoch a tak je príliš častý povinný prechod otvoreným mestom nudným utrpením. Otváranie okien je otravné a veľmi otravné sú aj dlhé nahrávacie obrazovky. Príbehovo je to blbé a hlavná postava je nesympatická a nudná. Kradnutie hodnotných vecí na úplne nelogických miestach vypadá dosť smiešne.

Celkovo je nový Thief veľmi zvláštnou hrou. Úplne ju nezatracujem, má aj svoje svetlé stránky a miestami som sa bavil veľmi dobre. Výsledný dojem je však veľmi rozporuplný a pravdepodobne by som po druhom hraní išiel s hodnotením ešte nižšie.

Pro: graficky pekné, atmosféra, niektoré úrovne boli fajn, stealth ma bavil

Proti: nutný a častý prechod nudným a neprehľadným mestom, otváranie okien!!!, dlhé nahrávacie obrazovky, blbý príbeh, nesympatická hlavná postava, neustále kradnutie smiešne rozmiestnených hodnotných vecí

+22
  • PC 50
První Thief patří mezi mé nejoblíbenější hry a nedávno jsem se (s parádním HD texture packem) přesvědčil, že si svou nezaměnitelnou atmosféru uchoval dodneška. Dvojka byla podle mě trochu slabší a Deadly Shadows jsem přestal svého času hrát ještě v první misi, kdy jsem omráčil strážného, přes celý komplex se k mému zděšení ozval jeho meč třísknoucí o podlahu - to nikdo nezaregistroval -, jen aby o chvíli později někdo objevil jeho tělo, zalarmoval pár lidí kolem a po deseti vteřinách neúspěšného hledání na celou nepříjemnost všichni zapomněli s tím, že to musely být krysy.

Od rebootu série jsem tudíž nic nečekal, zvlášť když Eidos Montreal již stojí za nemastným neslaným Human Revolution a příšerným Tomb Raiderem.

Nové The City, v němž se celý děj odehrává, připomíná nejvíce asi viktoriánský Londýn řízlý steampunkem, v němž je pro větší wow efekt skoro vše několikrát větší než by bylo reálně možné/opodstatněné. Původně jsem si myslel, že tento posun k době industrializace, která tvoří jedno z hlavních témat, autoři zvolili pro kompaktnější setting než byl ten s raně středověkými ozbrojenci štrádujícími si to mezi elektrickými generátory, nicméně metafyzika světa hapruje díky ujetému a pitomoučkému příběhu mnohem víc - někdo vzal témata původních dílů a vytvořil z nich naprostou blbost.

Prozkoumávat město (s npcčky tak živými jako je dnes, 16. 3. 2014, Adolf Hitler) a především plnit vedlejší mise spočívající obvykle ve vykrádačkách bytů, jež jsou někdy nesrovnatelně nápaditější než main quest, mě, alespoň do poloviny hry, vcelku bavilo, protože na nejvyšší z nabízených obtížností (ještě je možné si přitížit v custom) nefunguje super cool wow bullet time ani vizuelní nápověda ihned lokalizující netrpělivým harantům všechny hračky, se kterými si na onom místě potřebují hrát, a je třeba až adventurně obhlédnout prostředí.

Je ale poněkud zku*vené, že design města nabízí k cíli vždy maximálně dvě cesty, včetně opět (Human Revolution) NAPROSTO NESMYSLNÝCH větracích šacht, a zas (Tomb Raider) znásilňuje celé město ve velkou opičí dráhu; fakt už nevím, jestli se mám smát, nebo brečet. S trochou nadsázky dalo by se říct, že Bonehoard z prvního Thiefa proti tomu ještě vypadá jako uvěřitelná hrobka. A jak tohle pro mě zabíjí atmosféru, nepřidávají jí ani veskrze průměrné zvuky ni otřesný dabing. Opět vzpomenu na původní hry, jejichž půvabný ambient mrazil jako čepel v lebce.

Předmětů na odcizení je tentokrát hodně (neboť lidský mozek rád syslí i nereálné předměty) a musím říct, že některé kousky jsou fakt hezké (sbírka šílencových obrazů (jemně inspirováno Boschem :)), brože při nepokojích zavražděných sester...), standardem je dnes i kvalitně rozanimovaná hlavní postava.

Jenže vcelku... nic moc; nový Thief je slepenec stupidních klišé, přičemž samotný a brzy repetetivní gameplay nemá takovou kvalitu, aby to dokázal zastínit.
+16(22-6)